Nouja, we hebben de beste 2000 dus bereikt. Bart heeft zojuist een openingsmix gedraaid met daarin Olivia Rodrigo, Robert Smith, Taylor Swift, Radiohead, Alquin en David Bowie. Dan kunnen we nu écht los. Met een kanttekening; bij die 2851 die geweest zijn zitten er echt wel een aantal die Top 2000-waardig zijn. Ik denk aan een Angels, of een nummertje van Hazes mag er ook wel in. Het gros is dat niet, maar bij de komende 100-150 zitten dus nog wel platen waarvan ik denk dat ze niet bij de ideale Top 2000-samenstelling horen. Achja. Het is ook allemaal maar fictief, he? En als je ze graag hoort, dan zet je ze lekker zelf op. Ga vooral door met klagen over wat iik onder/overwaardeer zou ik zeggen.
2000 Cuby + Blizzards - Another Day, Another RoadHarry Moskee en zijn trouwe kompaan Herman Brood op piano, met een lekker kort bluesrocknummer is de eerste gelukkige om de 2000 te halen. De formatie heeft daarmee ook meteen volledig bingo, wat nog wel voor een aantal anderen geldt. Het is gewoon echt een leuk intermezzo met de piano als hoogtepunt. Van 2005 tot 2013 stond dit lied in de lijst, waarbij de plek in 2007 hoger was dan na de dood van Muskee in 2011, plek 895 was die hoogste notering.
1999 Frank Ocean - LostWas deze notering echt nodig? Ja, ik vind eigenlijk van niet. Frank Ocean is geen echte hitmaker en Lost is geen Pyramids, een nummer wat veel ruimer de 2000 zou halen. Maar ik heb wel een zwak voor zijn sound en ik luisterde vroeger veel naar OFWGKTA, waardoor ik (ivm Tyler the Creator) zelfs een paar nummertjes Arctic Monkeys op de eerste Best Kept Secret heb gemist. Daar was Frank zelf overigens niet bij - wel iemand die een grote hit scoorde met dank aan zijn coming-out. Maar daar hebben we het later nog over. In 2023 kwam dit verrassend binnen op 1768 en een jaar later stond dit lied op 1472. De eerste van dit blokje die hoger staat dan het uitgavejaar - iets wat in het vorige blokje overigens alleen Harry Styles (als allereerste, uiteraard) overkwam.
1998 De Dijk - Mag het licht uitDe Dijk overleeft net met deze plaat, het licht blijft Top 2000-technisch dus nipt aan. Ik vind dat stukje tekst (mag het licht uit terwijl ik je in mijn armen sluit, of wat het ook moge zijn) echt wel mooi, maar voor de rest kabbelt het een beetje. Al vind ik het stuk waar Huub met zijn stem losgaat wel mooi. De dynamiek en beleving zijn wel echt wat het nummer tot een mooi geheel maakt. In 2000 kwam het lied binnen op 269, om daarna vanaf 2002 een vaste waarde te zijn en zelfs oudjaarsdag te halen in de eerste 10 deelnames, met 144 in 2006 als hoogste notering. Daarna zakte het lied weg naar 30 december, waar nu plek 433 werd bereikt. De plek van 'mag de muziek uit' ipv 'mag het licht uit'.
SPOILER: 1997-1976
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]