abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217954252
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder.
pi_217954289
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 14:50 schreef Hathor het volgende:

[..]
Spreek voor jezelf, ik ben een Nederlander en helemaal nergens klaar mee.
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 14:47 schreef Eagles89 het volgende:

[..]
Ehhh. Nee.
Dan zijn jullie een uitzondering.
De meeste Nederlanders zijn inmiddels anti-genocide.

Zie al die marsen voor de vrede.
pi_217954299
TT :')
Kansloos verhalen zo lang Israel zich als een terreurbeweging blijft gedragen.
pi_217954313
Waarom heeft Israël zijn Nuclaire arsenaal nog niet aangewend om een bom midden op Teheran te laten ontploffen? Dan is dit conflict meteen afgelopen
  zondag 15 juni 2025 @ 18:33:57 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217954365
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:27 schreef plesner het volgende:
Waarom heeft Israël zijn Nuclaire arsenaal nog niet aangewend om een bom midden op Teheran te laten ontploffen? Dan is dit conflict meteen afgelopen
komt nog wel , eerder luisteren ze niet
misschien dat HAMAS dan ook de gijzelaars laat gaan

quote:
De Israëlische luchtmacht zegt dat het een militair vliegtuig van Iran heeft bestookt op het vliegveld van Mashhad, in het verre oosten van Iran. Volgens het Israëlische leger werd een Iraans vliegtuig geraakt dat geschikt is om vliegtuigen te tanken.

Volgens het leger van Israël is de luchtmacht bezig om de volledige controle over het Iraanse luchtruim te krijgen. Het zou gaan om de langste raketaanval tot nu toe, over een afstand van 2300 kilometer.

Op beelden van de luchthaven is een grote zwarte rookpluim te zien. Iran heeft niet gereageerd op de claim van Israël.

Iraanse media melden ook dat er aanvallen zijn uitgevoerd op de stad Mashhad.

Persbureau Fars schrijft dat er op twee locaties in Mashhad explosies en branden zijn gemeld en dat de luchtafweer werd geactiveerd in het gebied.
Persbureau Tasnim zegt dat de ontploffingen werden gehoord in de buurt van het vliegveld van de stad, maar dat er geen schade is gemeld aan de luchthavengebouwen of de landingsbaan.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217954390
Gaza bestaat ondertussen zo goed als niet meer, hoop dat Hamas en co tevreden zijn.
  zondag 15 juni 2025 @ 18:42:16 #7
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_217954410
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]

Dat is een direct gevolg van de abominabele verslaggeving van de Nederlandse media. Mensen die voorbij de Hamaspropaganda kijken weten wel beter.
Life is what you make it.
pi_217954418
quote:

Nou, inderdaad...
pi_217954436
quote:

[..]
[..]

Hoe was het tussen al die prachtige Iraanse Ayatollah vlaggen en die van Hamas en Hezbollah? Lekker kunnen deugen voor de 1,5 % slachtoffers in Gaza na 1,5 jaar urban warfare?
  zondag 15 juni 2025 @ 18:45:36 #10
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_217954440
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:39 schreef havanagila het volgende:
Gaza bestaat ondertussen zo goed als niet meer, hoop dat Hamas en co tevreden zijn.
Ze hebben toch wel een aantal grove inschattingsfouten gemaakt. Ze hadden verwacht dat Israël wel gevoelig zou zijn voor de buitenlandse druk waarvan ze wisten dat die ging komen als ze zich achter vrouwen en kinderen zouden verschuilen. En ik denk dat ze ook niet hadden verwacht dat Israël door zou pakken met Iran, waardoor ze nu grote broer kwijt dreigden te raken.
Life is what you make it.
  zondag 15 juni 2025 @ 18:48:05 #11
117098 Hathor
Effe niet
pi_217954467
quote:

[..]
[..]

Ik ken helemaal niemand die pro palli is, en dat is maar goed ook anders zou ik ze niet eens willen kennen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_217954471
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:45 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Ze hebben toch wel een aantal grove inschattingsfouten gemaakt. Ze hadden verwacht dat Israël wel gevoelig zou zijn voor de buitenlandse druk waarvan ze wisten dat die ging komen als ze zich achter vrouwen en kinderen zouden verschuilen. En ik denk dat ze ook niet hadden verwacht dat Israël door zou pakken met Iran, waardoor ze nu grote broer kwijt dreigden te raken.
Vergeet ook Hezbollah niet. Israel werd weer eens van meerdere kanten aangevallen, begonnen op een Joodse feestdag. Daar staan die Islamieten om bekend, doen ze altijd. Helaas voor ze zijn ze behoorlijk kansloos, zo kennen we de hele Islamitische wereld, stelletje losers zijn het en als ze verliezen gaan ze huilen en de naieve Westerse deugmens overtuigen, en nu krijgen ze met de eliminatie van Hezbollah, Hamas en Iran weer een enorm pak slaag.
  zondag 15 juni 2025 @ 18:48:41 #13
117098 Hathor
Effe niet
pi_217954473
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:27 schreef plesner het volgende:
Omdat dat zo'n beetje het domste is wat je nu zou kunnen doen als Israel zijnde.
  zondag 15 juni 2025 @ 18:50:30 #14
117098 Hathor
Effe niet
pi_217954483
quote:
15s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:42 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou, inderdaad...
Vieze smerige verraders.
  zondag 15 juni 2025 @ 19:04:18 #15
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_217954606
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:39 schreef havanagila het volgende:
Waarom zouden ze niet tevreden zijn? Dit is toch het doel geweest.

Je hebt zelfs politieke partijen in verre landen als NL waar hun bevolking/onderdanen zelfs op de agenda staan.

Pech voor de invoners van Gaza, maar je moet wel naar het grotere plaatje blijven kijken.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_217954638
Naja, de discussie en "protesten" zullen iig niet lang meer aanhouden.
  zondag 15 juni 2025 @ 19:14:58 #17
117098 Hathor
Effe niet
pi_217954686
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 19:09 schreef havanagila het volgende:
Naja, de discussie en "protesten" zullen iig niet lang meer aanhouden.
Die 'mars naar Gaza' was wel even een popcornmomentje. Topvermaak.
pi_217955000
quote:
TT :')
Kansloos verhalen zo lang Israel zich als een terreurbeweging blijft gedragen.
Zie hier het probleem. Jij wil dus eigenlijk helemaal geen vrede?
pi_217955145
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 19:42 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Tja, wat verwacht je dan van iemand die zich WitZwart* noemt?

*(bianconeri is Italiaans voor wit/zwart)
pi_217955205
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:42 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Dat is een direct gevolg van de abominabele verslaggeving van de Nederlandse media. Mensen die voorbij de Hamaspropaganda kijken weten wel beter.
Ah, en dan kijken naar IDF propaganda bedoel je zeker?

Uhu :') Lachwekkend dat sommige figuren nog het IDF propaganda gedoe volgen.
pi_217955227
quote:
15s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:42 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou, inderdaad...
Zelfs slechte groeperingen kunnen pro-vrede zijn :)

Misschien moet Israël daar eens van leren.

quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:44 schreef Eagles89 het volgende:

[..]
Hoe was het tussen al die prachtige Iraanse Ayatollah vlaggen en die van Hamas en Hezbollah? Lekker kunnen deugen voor de 1,5 % slachtoffers in Gaza na 1,5 jaar urban warfare?
Hoe voelt het voor jou om te juichen voor de genocide die gepleegd wordt?
Te juichen om de dood van tienduizenden onschuldige burgers?
pi_217955312
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:48 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ik ken helemaal niemand die pro palli is, en dat is maar goed ook anders zou ik ze niet eens willen kennen.
Gelukkig ken ik niemand die staat te juichen om genocide.
Zulke mensen wil ik niet kennen.
pi_217955321
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:45 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Het Westen is hun moraal volledig kwijt idd.

Tienduizenden dode kinderen en burgers.
Maar hè het Westen lacht er om en sommige gekken juichen zelfs om wat Israël doet.
pi_217955670
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 19:42 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:

[..]
Huhhh?
Ik zeg letterlijk dat Israel moet stoppen met al het geweld en dat is dus logischerwijs vrede.

quote:
7s.gif Op zondag 15 juni 2025 19:56 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Tja, wat verwacht je dan van iemand die zich WitZwart* noemt?

*(bianconeri is Italiaans voor wit/zwart)
Zeg ik als 1 van de weinigen op FOK! die wel pro-vrede is :')
pi_217956688
Ik lees nu al een paar dagen van de Israel wappies dat de "hype" rond Gaza weer gedaald is, omdat Iran het nieuws heeft overgenomen. Iedereen die wat met de Palestijnen heeft was het allemaal weer vergeten.

Vandaag toch weer meer dan 100.000 man op de been voor een vreedzame demonstratie. Toch weet ik zeker dat ik morgen weer lees dat niemand meer wat om Gaza kan geven.
  zondag 15 juni 2025 @ 21:47:26 #26
330914 Sherlock_Holmes
pi_217957202
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Vandaag toch weer meer dan 100.000 man op de been voor een vreedzame demonstratie. Toch weet ik zeker dat ik morgen weer lees dat niemand meer wat om Gaza kan geven.
Ik vind het zelf wel mooi dat die oudjes in elk geval een maandelijks uitje hebben. 13 juli weer doen? Overigens roept dat wel de vraag op welk via kanaal dit soort protesten geregeld is, gezien de gemiddelde leeftijd.
pi_217957683
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:47 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Ik vind het zelf wel mooi dat die oudjes in elk geval een maandelijks uitje hebben. 13 juli weer doen? Overigens roept dat wel de vraag op welk via kanaal dit soort protesten geregeld is, gezien de gemiddelde leeftijd.
Genoeg jongeren ertussen.
pi_217957861
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 20:01 schreef bianconeri het volgende:
Hoe voelt het voor jou om te juichen voor de genocide die gepleegd wordt?
Te juichen om de dood van tienduizenden onschuldige burgers?
Ah, gaan we het weer over juichen hebben?

Juichen zoals dit bedoel je?
https://nos.nl/collectie/(...)-van-hamas-op-israel
pi_217957903
...
  zondag 15 juni 2025 @ 22:53:56 #30
330914 Sherlock_Holmes
pi_217958018
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 22:21 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Hoe was het vandaag?
pi_217958254
quote:

Alsmede bejaarden met Iraanse vlaggen...
pi_217958274
quote:

En jongeren inderdaad.
pi_217958355
quote:
10s.gif Op zondag 15 juni 2025 23:34 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
En jongeren inderdaad.
lol blanke autochtone Nederlanders die Khamenei steunen? :') Lekkere dolk in de rug naar de gevluchte Iraniërs in dit land.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_217958359
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 20:30 schreef bianconeri het volgende:
Zeg ik als 1 van de weinigen op FOK! die wel pro-vrede is :')
Iedereen hier is pro-vrede. Hamas staat dat in de weg.

Wat ik me dan afvraag...Als de Gazanen tegen Hamas zijn, waarom groeperen ze zich dan niet om dat hele zooitje af te leveren bij het IDF?
pi_217958401
quote:
7s.gif Op zondag 15 juni 2025 23:56 schreef HSG het volgende:

[..]
lol blanke autochtone Nederlanders die Khamenei steunen? :') Lekkere dolk in de rug naar de gevluchte Iraniërs in dit land.
Blanke autotochtone Nederlanders die genocide steunen :')

Overigens is er geen enkele Nederlander die dan wel Hamas, dan wel het Iraanse regime steunen.
Dat is echt verzonnen onzin door de pro-genocide groep. Net als dat elke scheet al antisemitisme is.
pi_217958404
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:04 schreef bianconeri het volgende:
Overigens is er geen enkele Nederlander die dan wel Hamas
Bron?
pi_217958408
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 23:57 schreef Shigyn het volgende:
Wat ik me dan afvraag...Als de Gazanen tegen Hamas zijn, waarom groeperen ze zich dan niet om dat hele zooitje af te leveren bij het IDF?
Er zijn protesten geweest, maar die werden met harde hand neergeslagen.
pi_217958427
quote:
7s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:04 schreef HSG het volgende:

[..]
Bron?
Simpele logica en ik heb nog nergens pro-Hamas beelden gezien.
Alleen onzin van de pro-genocide groep met gejank dat alle steun voor vrede direct antisemitisme is en pro hamas.

Wat een onzin :')
pi_217958429
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Simpele logica en ik heb nog nergens pro-Hamas beelden gezien.
Alleen onzin van de pro-genocide groep met gejank dat alle steun voor vrede direct antisemitisme is en pro hamas.

Wat een onzin :')
Dus je lult uit je nek.
  maandag 16 juni 2025 @ 00:11:54 #40
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217958443
twitter

Spijker. Kop.
pi_217958455
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:04 schreef bianconeri het volgende:
Overigens is er geen enkele Nederlander die dan wel Hamas, dan wel het Iraanse regime steunen.
Dat is echt verzonnen onzin door de pro-genocide groep. .
De (talloze) foto's van de pro-pallie demonstraties in Den Haag vandaag wijzen dat niet echt uit anders...

Maar dit inzien zal dan ook best moeilijk zijn als je zo zwart/wit denkt.
  maandag 16 juni 2025 @ 00:29:10 #42
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217958498
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:50 schreef Hathor het volgende:

[..]
Vieze smerige verraders.
Dit ja.

Haters, moordenaars en volk wat niet verder durft te kijken dan de nos/nu propaganda. Lekker meelopen in de mars van antisemitisme.

Gat
Ver
Damme.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 16 juni 2025 @ 00:37:13 #43
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217958520
quote:
10s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:16 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
De (talloze) foto's van de pro-pallie demonstraties in Den Haag vandaag wijzen dat niet echt uit anders...

Maar dit inzien zal dan ook best moeilijk zijn als je zo zwart/wit denkt, dom en eigenwijs bent.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 16 juni 2025 @ 00:40:37 #44
330914 Sherlock_Holmes
pi_217958531
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Simpele logica
'Using it'
pi_217958933
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit ja.

Haters, moordenaars en volk wat niet verder durft te kijken dan de nos/nu propaganda. Lekker meelopen in de mars van antisemitisme.

Gat
Ver
Damme.
Welke propaganda? Die van het IDF?
Die elke keer weer onzin blijken te verspreiden.

Die van het IDF, dat dagelijks burgers uitmoord?

Bah idd bah
pi_217959002
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 06:59 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Welke propaganda? Die van het IDF?
Die elke keer weer onzin blijken te verspreiden.

Die van het IDF, dat dagelijks burgers uitmoord?

Bah idd bah
Whataboutisme.
  maandag 16 juni 2025 @ 08:44:28 #47
28033 Pek
je moet wat
pi_217959452
quote:
15s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:38 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Enige wat bij die demonstratie ontbrak waren de vlaggen met een swastika logo...
Vers uit de verpakking :')
Bestaan er strijkbouten op batterijen?
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_217959534
quote:
7s.gif Op maandag 16 juni 2025 07:18 schreef HSG het volgende:

[..]
Whataboutisme.
Propaganda aan beide kanten.
Echter wordt een goed deel vanuit Gaza door onafhankelijke organisaties bevestigd. Hoe ernstig het daar wel niet is.

Van de kant van het IDF?
Elke keer weer tonen onafhankelijke instanties aan dat het IDF leugens verspreidt.
pi_217959785
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 08:54 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Propaganda aan beide kanten.
Echter wordt een goed deel vanuit Gaza door onafhankelijke organisaties bevestigd. Hoe ernstig het daar wel niet is.

Van de kant van het IDF?
Elke keer weer tonen onafhankelijke instanties aan dat het IDF leugens verspreidt.
Gaza propaganda die bevestigd wordt door onafhankelijke organisaties? Ik meen mij nog een ziekenhuis te kunnen herinneren die door "onafhankelijke media" was gevalideerd, met 500 doden, allemaal zogenaamd door Israel veroorzaakt, waarvan later bleek dat het hele verhaal volledig opgeblazen was met als kers op de taart een raket die afgeschoten was door Hamas.

Ik zou mij niet zo stellig durven uit te spreken als jij hier doet, het afbreukrisico is verschrikkelijk mijn beste mede-gebruiker. Straks neemt niemand jouw argumenten nog serieus, dat moeten we niet willen.
  maandag 16 juni 2025 @ 11:11:47 #50
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217960341
Even een samenvatting van het afgelopen weekend m.b.t. de situatie in Gaza:

Zaterdag 14 juni 2025

Zaterdag werd gekenmerkt door gevechten, slachtoffers aan beide zijden en een verslechterende humanitaire situatie.

- Militaire operaties en slachtoffers: Tijdens gevechten in het zuiden van de Gazastrook is de Israëlische sergeant-majoor (reservist) Noam Shemesh (21) omgekomen door een RPG-aanval. Het leger maakte dit de volgende dag officieel bekend (Bron: The Times of Israel, The Jerusalem Post). Aan Palestijnse zijde kwamen bij Israëlische aanvallen verspreid over de Gazastrook 17 mensen om het leven (Bron: WAFA).

- Humanitaire crisis: Hulporganisaties sloegen alarm. De mensenrechtenorganisatie Al Mezan meldde een "alarmerende escalatie" van het plunderen van hulpgoederen als gevolg van de nijpende tekorten (Bron: ReliefWeb/Al Mezan). Tegelijkertijd uitte het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC) grote zorgen over Israëlische evacuatiebevelen rond het Nasser-ziekenhuis in Khan Younis, omdat er geen alternatieve opvang voor patiënten zou zijn (Bron: ReliefWeb/ICRC).

- Internationale acties: In Egypte werd een geplande "Mars voor Gaza", waar ook internationale activisten aan deel wilden nemen, door de lokale autoriteiten verhinderd (Bron: VRT NWS).

Zondag 15 juni 2025

Op zondag lag de focus op de bekendmaking van een Israëlisch verlies, aanhoudende Palestijnse slachtoffers en grootschalige protesten in Europa.

- Bekendmaking en slachtoffers: Het Israëlische leger (IDF) bevestigde officieel de dood van sergeant-majoor Noam Shemesh (Bron: IDF). Ondertussen meldde het Palestijnse persbureau WAFA dat er in de voorgaande 24 uur 65 Palestijnen waren gedood bij aanvallen (Bron: WAFA). In Rafah, in het zuiden van Gaza, werden volgens ooggetuigen acht Palestijnen gedood door Israëlisch vuur nabij een hulpdistributiepunt (Bron: Reuters).

- Voedselnood: UNICEF waarschuwde dat veel gezinnen in de Gazastrook extreme moeite hebben om dagelijks aan één maaltijd te komen, wat de acute voedselschaarste onderstreept (Bron: WAFA/UNICEF).

- Protesten in Europa: In Den Haag en Brussel vonden grote "Rode Lijn"-demonstraties plaats. Tienduizenden mensen protesteerden tegen het aanhoudende geweld in Gaza en riepen op tot politieke actie (Bron: diverse media, waaronder Reuters).
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_217960582
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik lees nu al een paar dagen van de Israel wappies dat de "hype" rond Gaza weer gedaald is, omdat Iran het nieuws heeft overgenomen. Iedereen die wat met de Palestijnen heeft was het allemaal weer vergeten.

Nouja deze aanval was uiteraard ook om de aandacht af te leiden. Dat lukt natuurlijk niet. Want de genocide die Israel pleegt gaat gewoon door. Dit topic wordt ondertussen wel legandarisch in hoe de Israel wappies de realiteit volledig ontkennen. Hoe ze elkaar de domste shit wijsmaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 16-06-2025 12:44:49 ]
pi_217961014
Gisteren was de documentaire van Louis Theroux weer op tv, afgelopen week had ik deze gemist.

Ik las hier wat kritiek op de docu maar bij mijn weten heeft Louis ook Joodse voorouders dus die kritiek begrijp ik al niet zo heel erg.
Ik heb veel van zijn documentaires gezien en mij viel altijd zijn neutrale kijk op en de manier waarop hij in staat is om de geïnterviewde zijn/haar verhaal te laten doen.

Daarna op YouTube nog een paar docu’s gezien maar eigenlijk komen ze nagenoeg allemaal tot dezelfde conclusies.

Is mijn YouTube algoritme dan zo verneukt dat ik alleen maar “linkse” docu’s tegen kom of zou er toch wel degelijk een kern van waarheid in zitten?
pi_217961032
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:51 schreef Vliegbaard het volgende:
Gisteren was de documentaire van Louis Theroux weer op tv, afgelopen week had ik deze gemist.

Ik las hier wat kritiek op de docu maar bij mijn weten heeft Louis ook Joodse voorouders dus die kritiek begrijp ik al niet zo heel erg.
Ik heb veel van zijn documentaires gezien en mij viel altijd zijn neutrale kijk op en de manier waarop hij in staat is om de geïnterviewde zijn/haar verhaal te laten doen.

Daarna op YouTube nog een paar docu’s gezien maar eigenlijk komen ze nagenoeg allemaal tot dezelfde conclusies.

Is mijn YouTube algoritme dan zo verneukt dat ik alleen maar “linkse” docu’s tegen kom of zou er toch wel degelijk een kern van waarheid in zitten?
Die docu ging over het onsmakelijke gedrag van sommige kolonisten. Er is toch vrijwel niemand die dat ontkend?
pi_217961060
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Die docu ging over het onsmakelijke gedrag van sommige kolonisten. Er is toch vrijwel niemand die dat ontkend?
Een aantal hier praten het toch wel degelijk goed.
Maar ik wil die discussie niet weer opnieuw hier aanzwengelen.
pi_217961067
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:57 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Een aantal hier praten het toch wel degelijk goed.
Maar ik wil die discussie niet weer opnieuw hier aanzwengelen.
Goed praten =/= ontkennen.
pi_217961093
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Blijkbaar is het in Israel onbekend. Waarom zouden ze anders meer kolonisatie hebben aangekondigd. Daarbij het wordt zeker ontkend want als we Israel een apartheidsstaat noemen dan raken de Israel wappen ook van de leg.
En dat dan om van die Amerikanen die in het M-O denken te kunnen koloniseren te beschermen. Theroux werd ook flink beschimpt in dit topic om die docu.
  maandag 16 juni 2025 @ 13:07:53 #57
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217961116
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:51 schreef Vliegbaard het volgende:

Theroux zijn voorouders zijn niet Joods, maar Engels, Frans-Canadees en Italiaans.

En neutraal is zijn verslaggeving allerminst, want dan zou hij ook eerlijk vertellen over het geweld van Palestijnen jegens Israëliërs, de bredere context van dit conflict en dat slechts een klein deel van de Joden op de Westelijke Jordaanoever uit zulke radicale settlers bestaat.

Dat wordt echter allemaal bewust achterwege gelaten, Palestijnen zijn de slachtoffers wiens claims meteen voor de waarheid worden aangenomen en de meest radicale denkbare settlers worden gegeneraliseerd naar een groter geheel, wat het beeld wekt dat elke Israëliër of zelfs Jood zo is als deze mensen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217961117
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 13:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Blijkbaar is het in Israel onbekend. Waarom zouden ze anders meer kolonisatie hebben aangekondigd. Daarbij het wordt zeker ontkend want als we Israel een apartheidsstaat noemen dan raken de Israel wappen ook van de leg.
En dat dan om van die Amerikanen die in het M-O denken te kunnen koloniseren te beschermen. Theroux werd ook flink beschimpt in dit topic om die docu.
1: Uh? omdat het kolonialisme onderdeel is van het beleid.

2: Amerika heeft tijd geleden nog uitgeroepen om bepaalde kolonisten sancties op te leggen.

Verder is het officiele beleid van zelfs Amerika dat de nederzettingen een tweestatenoplossing in de weg zitten. Je lult dus maar wat.
  maandag 16 juni 2025 @ 13:09:09 #59
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217961125
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 13:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee hoor, hij wordt bekritiseerd vanwege zijn vooringenomenheid en framing. Dat is iets anders dan iemand beschimpen. Het gaat niet om de man zelf, maar om de manier hoe de documentaire in elkaar is gezet met de bedoeling om Israël (en Joden) te demoniseren en Palestijnen als onschuldige slachtoffers weg te zetten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217961277
quote:
14s.gif Op maandag 16 juni 2025 13:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Theroux zijn voorouders zijn niet Joods, maar Engels, Frans-Canadees en Italiaans.

Oh, ik was er niet van op de hoogte dat er in Engeland, Frankrijk, Canada en Italië geen joden meer wonen.

quote:
En neutraal is zijn verslaggeving allerminst, want dan zou hij ook eerlijk vertellen over het geweld van Palestijnen jegens Israëliërs, de bredere context van dit conflict en dat slechts een klein deel van de Joden op de Westelijke Jordaanoever uit zulke radicale settlers bestaat.

Dat wordt echter allemaal bewust achterwege gelaten, Palestijnen zijn de slachtoffers wiens claims meteen voor de waarheid worden aangenomen en de meest radicale denkbare settlers worden gegeneraliseerd naar een groter geheel, wat het beeld wekt dat elke Israëliër of zelfs Jood zo is als deze mensen.
De docu heet Settlers. Waar denk je dat die over zou gaan?

Als je een goede docu weet die de andere kant belicht hou ik me graag aanbevolen.
pi_217961284
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 12:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Goed praten =/= ontkennen.
True
pi_217961613
quote:
10s.gif Op zondag 15 juni 2025 23:30 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Alsmede bejaarden met Iraanse vlaggen...
Zou me niets verbazen als ze niet eens weten dat ze met een Iraanse vlag rondlopen.

Useful idiots in hun natuurlijk habitat.
  maandag 16 juni 2025 @ 14:34:47 #63
486919 Swango
Just saying
pi_217961825
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 13:32 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Oh, ik was er niet van op de hoogte dat er in Engeland, Frankrijk, Canada en Italië geen joden meer wonen.
[..]
De docu heet Settlers. Waar denk je dat die over zou gaan?

Als je een goede docu weet die de andere kant belicht hou ik me graag aanbevolen.
Nee, hij is niet joods maar wil al te graag dat als een mysterie houden.
pi_217961843
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:34 schreef Swango het volgende:

[..]
Nee, hij is niet joods maar wil al te graag dat als een mysterie houden.
Dat heb ik dan ook niet gezegd; Joodse voorouders.

Google zegt Joodse oma, en dat schijnt hij ook niet echt geheim te houden.
  maandag 16 juni 2025 @ 14:41:41 #65
486919 Swango
Just saying
pi_217961868
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:37 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Hij is niet joods.
pi_217961908
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 13:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]
1: Uh? omdat het kolonialisme onderdeel is van het beleid.

2: Amerika heeft tijd geleden nog uitgeroepen om bepaalde kolonisten sancties op te leggen.

Verder is het officiele beleid van zelfs Amerika dat de nederzettingen een tweestatenoplossing in de weg zitten. Je lult dus maar wat.
Oh je hebt de documentaire van Theroux niet gekeken en vervolgens zeg je dat ik maar wat lul :')
Een groot deel van de kolonisten die Louis spreekt zijn overduidelijk Amerikaans.
pi_217961911
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:37 schreef Vliegbaard het volgende:

Volgens de traditionele Joodse wet (Halacha) ben je alleen Joods als je moeder een Joodse vrouw is.
pi_217961922
quote:
7s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:50 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Volgens de traditionele Joodse wet (Halacha) ben je alleen Joods als je moeder een Joodse vrouw is.
Leuk voor de toevoeging maar wat is de relevantie?
pi_217961923
quote:
14s.gif Op maandag 16 juni 2025 13:09 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, hij wordt bekritiseerd vanwege zijn vooringenomenheid en framing. Dat is iets anders dan iemand beschimpen. Het gaat niet om de man zelf, maar om de manier hoe de documentaire in elkaar is gezet met de bedoeling om Israël (en Joden) te demoniseren en Palestijnen als onschuldige slachtoffers weg te zetten.
Nee hij wordt juist geroemd omdat hij mensen laat praten en luistert. De framing is wat het is, de beschuldiging dat hij documentaires maakt om mensen te beschadigen is vrij lachwekkend, als je geen argumenten hebt dan maar de boodschapper aanvallen natuurlijk.
pi_217961925
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:41 schreef Swango het volgende:

[..]
Hij is niet joods.
Heb je moeite met begrijpend lezen?
pi_217961940
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:52 schreef Vliegbaard het volgende:
Leuk voor de toevoeging maar wat is de relevantie?
Net zo relevant als "Google zegt Joodse oma".
pi_217961966
quote:
7s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:54 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Net zo relevant als "Google zegt Joodse oma".
Ik stel alleen dat hij Joodse voorouders heeft.

Daarmee beweer ik niet dat hij zelf joods is, ik zie dat hij zich als atheïst ziet. Wat is dan de relevantie om toe te voegen dat je alleen joods kunt zijn als je moeder joods is?
Ik wil daar alleen mee zeggen dat het me nogal ver gaat om Theroux zomaar weg te zetten als Anti-Israël en ook bewust met dat idee dus een documentaire met een bepaalde bias te maken.

Maar ja, een pizza mag je pas een pizza noemen als er kaas en tomatensaus op een stuk gebakken deeg ligt.
  maandag 16 juni 2025 @ 15:06:29 #73
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217962014
quote:

[..]
Joods zijn is niet alleen een religie maar ook een etniciteit, zijn voorouders zijn simpelweg niet Joods.
quote:
Die heb ik zeker. Er zijn ook documentaires die het vanuit een pro-Israëlisch standpunt belichten. Zie bijvoorbeeld:

Bekijk deze YouTube-video
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee hij wordt juist geroemd omdat hij mensen laat praten en luistert. De framing is wat het is, de beschuldiging dat hij documentaires maakt om mensen te beschadigen is vrij lachwekkend, als je geen argumenten hebt dan maar de boodschapper aanvallen natuurlijk.
Hij laat mensen praten door bepaalde vragen te stellen en die vragen zijn richting de beide partijen niet hetzelfde. Zijn enige intentie is om (Israëlische) Joden als verachtelijke mensen af te schilderen en Palestijnen als onderdrukte slachtoffers.
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Oh je hebt de documentaire van Theroux niet gekeken en vervolgens zeg je dat ik maar wat lul :')
Een groot deel van de kolonisten die Louis spreekt zijn overduidelijk Amerikaans.
Een deel van die mensen zijn dan ook in de VS geboren Joden, die later Aliyah hebben gemaakt richting Israël.
  maandag 16 juni 2025 @ 15:15:39 #74
486919 Swango
Just saying
pi_217962066
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 14:53 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Heb je moeite met begrijpend lezen?
Nee, hoor. Ik heb verder nog gekeken op internet en niets wijst erop dat hij joods is of joodse voorouders heeft.
Maar vanwaar die obsessie of hij joods is?
pi_217962114
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 15:15 schreef Swango het volgende:

[..]
Nee, hoor. Ik heb verder nog gekeken op internet en niets wijst erop dat hij joods is of joodse voorouders heeft.
Maar vanwaar die obsessie of hij joods is?
Blijf je hier nu mee bezig? Ik heb nooit nergens niet gesteld dat hij joods is. Maar als dat jouw vermogen tot begrijpend lezen is dan weet ik op welke waarde ik je posts verder in moet schatten.
  maandag 16 juni 2025 @ 15:26:29 #76
486919 Swango
Just saying
pi_217962166
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 15:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Blijf je hier nu mee bezig? Ik heb nooit nergens niet gesteld dat hij joods is. Maar als dat jouw vermogen tot begrijpend lezen is dan weet ik op welke waarde ik je posts verder in moet schatten.
Ik help je even :)

Mijn vraag was: waarvoor de obsessie of hij joods is.
Dus niet 'dat' hij joods is.
pi_217962251
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 15:26 schreef Swango het volgende:

[..]
Ik help je even :)

Mijn vraag was: waarvoor de obsessie of hij joods is.
Dus niet 'dat' hij joods is.
Ik zal jou eens helpen:

Ik heb alleen afgevraagd of hij Joodse voorouders heeft wat pertinent niet betekend dat ik denk of me afvraag of hij joods zou zijn. Het staat gewoon op Wikipedia dat hij overtuigd atheïst is, wat ik hem in meerdere docu’s al heb horen zeggen.

Dus die zogenaamde obsessie waar jij op doelt… ik heb werkelijk geen idee hoe je daar bij komt want dat heb ik me hier helemaal nooit afgevraagd. Dus ik kan het alleen toespelen op je gebrek aan begrijpend lezen.
  maandag 16 juni 2025 @ 17:28:15 #78
396550 Richestorags
pi_217963095
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 16:45 schreef Hallulama het volgende:

[..]
En dat "tijdelijke" (komende tien jaar) bestuur van Palestina, in ruil voor een Marshallplan, door bijvoorbeeld een coalitie van Europese landen, inclusief noodzakelijke veiligheidsgaranties voor Israël?

(hebben we het eerder over gehad, maar ik heb even niet paraat wat jij daar nou ook alweer van vond)
Even hier verder, gezien het in Iran topic een beetje offtopic was.

Ja, ik denk dat dat uiteindelijk de beste oplossing zou zijn. Maar, als Israël die rechten krijgt, horen daar ook plichten bij natuurlijk. In ieder geval een deel van de nederzettingen op de WB zal moeten worden afgebroken.
pi_217963244
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:05 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Er zijn protesten geweest, maar die werden met harde hand neergeslagen.
Dat weet ik. Ik verbaas me erover dat er zo weinig Gazanen in opstand komen tegen Hamas. Als er nog 'maar' 30 a 40% steun voor is, dan is 60 a 70% van de bewoners 1,26m-1,47m. Dat is toch ruim genoeg om op de overhand te zijn zou je denken :?
  maandag 16 juni 2025 @ 17:55:17 #80
396550 Richestorags
pi_217963277
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 17:48 schreef Shigyn het volgende:

[..]
Dat weet ik. Ik verbaas me erover dat er zo weinig Gazanen in opstand komen tegen Hamas. Als er nog 'maar' 30 a 40% steun voor is, dan is 60 a 70% van de bewoners 1,26m-1,47m. Dat is toch ruim genoeg om op de overhand te zijn zou je denken :?
Ik denk dat het snel gaat als Hamas tegen Hamas in opstand komt. In Iran lukt het regime het ook om overeind te blijven, ondanks de zeer lage support.

Gaza is klein dus Hamas heeft overal ogen en oren. Verzet organiseren is wat dat betreft lastig. Wapens circuleren er ook niet echt vrijelijk dus een ambush organiseren is lastig. In Syrië bijvoorbeeld was er veel meer particulier wapenbezit.
pi_217963370
Mijn onderbuik zegt dat die polls niet kloppen of men geeft niet waarheidsgetrouw antwoord.
pi_217963398
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 17:55 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik denk dat het snel gaat als Hamas tegen Hamas in opstand komt. In Iran lukt het regime het ook om overeind te blijven, ondanks de zeer lage support.

Gaza is klein dus Hamas heeft overal ogen en oren. Verzet organiseren is wat dat betreft lastig. Wapens circuleren er ook niet echt vrijelijk dus een ambush organiseren is lastig. In Syrië bijvoorbeeld was er veel meer particulier wapenbezit.
Denk dat je angst en afschrikking aldaar ook niet moet onderschatten. Er is een vuistregel; een zogenaamd machts-evenwichtsprincipe dat grofweg stelt dat je voor elke 50-100 ongewapende burgers maar 1 mafketel met een klappertjespistool nodig hebt.

Laten we even van een scenario uitgaan dat Hamas zelfs maar 25% steun heeft, dat maakt het alsnog zeer lastig om je te organiseren. Eén op de 4 mensen kan je er dan mogelijk bij lappen. De vraag voor veel mensen is dan dus of ze dat aanzienlijke risico willen nemen.
  maandag 16 juni 2025 @ 18:17:40 #83
396550 Richestorags
pi_217963417
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 18:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Denk dat je angst en afschrikking aldaar ook niet moet onderschatten. Er is een vuistregel; een zogenaamd machts-evenwichtsprincipe dat grofweg stelt dat je voor elke 50-100 ongewapende burgers maar 1 mafketel met een klappertjespistool nodig hebt.

Laten we even van een scenario uitgaan dat Hamas zelfs maar 25% steun heeft, dat maakt het alsnog zeer lastig om je te organiseren. Eén op de 4 mensen kan je er dan mogelijk bij lappen. De vraag voor veel mensen is dan dus of ze dat aanzienlijke risico willen nemen.
Onze politiemacht is volgens dat principe veel te klein.
pi_217963505
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 18:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Onze politiemacht is volgens dat principe veel te klein.
Omdat we hier ook nog iets kennen als een rechtsstaat waarin iedereen een eerlijke kans krijgt en waar we een bepaalde vorm van sociale controle is.

Als de pleuris uitbreekt, in welke hoedanigheid dan ook, dan is de politiemacht inderdaad te klein.
pi_217963592
Hoe kun je als blanke Nederlander nou met een Iran vlag gaan lopen..... :')
En dat noemt de media dan een vreedzaam protest.
  dinsdag 17 juni 2025 @ 16:25:22 #86
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217970353
Het is weer gruwelijk misgegaan in Gaza vandaag.

Reuters: Israeli tanks kill 59 people in Gaza crowd trying to get food aid, medics say

quote:
Israeli tanks fired into a crowd trying to get aid from trucks in Gaza on Tuesday, killing at least 59 people, according to medics, in one of the bloodiest incidents yet in mounting violence as desperate residents struggle for food.
quote:
"All of a sudden, they let us move forward and made everyone gather, and then shells started falling, tank shells," said Alaa, an eyewitness, interviewed by Reuters at Nasser Hospital, where wounded victims lay sprawled on the floor and in corridors due to the lack of space.
quote:
"The IDF is aware of reports regarding a number of injured individuals from IDF fire following the crowd’s approach. The details of the incident are under review. The IDF regrets any harm to uninvolved individuals and operates to minimise harm as much as possible to them while maintaining the safety of our troops."
NOS: Slachtoffers bij voedselverdeling Khan Younis beschoten door Israëlische tank

quote:
Het Israëlische leger zegt op de hoogte te zijn van de berichten. Volgens het leger was een truck met noodhulp vast komen te zitten in de omgeving van Khan Younis, vlak bij militairen die in dat gebied opereren. "De details van het incident zijn onderwerp van onderzoek", aldus het leger.

[ Bericht 17% gewijzigd door Hallulama op 17-06-2025 16:32:03 ]
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  dinsdag 17 juni 2025 @ 16:58:19 #87
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217970597
Als dat waar is, is dat natuurlijk vreselijk.
Laten we even afwachten of het waar is.
De afgelopen weken zijn er veel ongefundeerde meldingen geweest over gedode mensen bij die uitdeelpunten.
  dinsdag 17 juni 2025 @ 17:26:50 #88
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217970810
Ah, voor de zoveelste keer. Een aantal keer eerder bleek dit al niet waar te zijn, maar toch werden deze narratieven door Westerse media in de berichtgeving opgenomen op basis van claims door lokale Palestijnse "journalisten".
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 18:45 schreef DobbyDobby het volgende:
Hoe kun je als blanke Nederlander nou met een Iran vlag gaan lopen..... :')
En dat noemt de media dan een vreedzaam protest.
Omdat het Israël-haat is. En dan zien we dus dat sommigen zelfs nog eerder de kant kiezen van het Iraanse religieuze regime.
  dinsdag 17 juni 2025 @ 18:31:28 #89
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217971222
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 08:26 schreef Qarrad het volgende:
Er gebeurt weer iets geks. Hamas heeft aangekondigd dat ze 5 leden van de (door Israël gesteunde) bendes van Abu Shabab heeft geëxecuteerd. De groep van Abu Shabab ontkent dit.

[ x ]

De crux: tegelijkertijd beweert het GHF, dat de humanitaire hulp uitdeelt in Gaza, dat er 5 van hun leden onderweg naar een uitdeelpunt zijn doodgeschoten bij een actie van Hamas.

https://edition.cnn.com/2(...)ttack-hnk-latam-intl

Dit roept dus wat vragen op:
• Zijn dit dezelfde 5 mensen?
• Zijn het inderdaad leden van criminele bendes die ingezet worden door het GHF?
• Probeert Hamas deze hulpverleners anders weg te zetten als crimineel tuig?
• Waar zijn de krantenkoppen hierover? Elke scheet bij die uitgiftepunten wordt nog voor verificatie breed uitgemeten, maar als Hamas het zelf post blijft het stil?
Yep, het waren dezelfde mensen...

twitter
  woensdag 18 juni 2025 @ 20:33:06 #90
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217980176
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:18 schreef viagraap het volgende:

[..]
Leugens zelfs :') Interessante opvatting van iemand die glashard'er is geen etnische zuivering' zegt tegen alle feiten en experts in, zonder ook maar één keer met overtuigend bewijs daarvoor te komen.
Ik heb al al meermaals aangetoond aan de hand van de definitie van deze term dat dit gewoon niet het geval is. En het enige tegenargument is vervolgens 'Ja, maar een paar academici zeggen dat ..' of 'Deze actiegroep zegt dat ..'

Leuk dat zij er een mening over hebben gevormd, dat maakt het nog geen feit. Volgens de activisten bij Amnesty is het immers zelf inmiddels al een genocide. Maar zij bepalen dat helemaal niet.
  woensdag 18 juni 2025 @ 21:00:35 #91
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217980387
Je zou tussen alle meningen door toch vergeten dat het in Gaza ook nog hard doorgaat.

twitter
pi_217984445
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2025 21:00 schreef Qarrad het volgende:
Je zou tussen alle meningen door toch vergeten dat het in Gaza ook nog hard doorgaat.

[ x ]
Wat hier ook opmerkelijk aan is, is dat de drie zuidelijke voedselpunten in gebied liggen waar al lange tijd een evacuatie order is. Het is een gevechtszone waar IDF een andere MO hanteert. Het wordt een steeds grotere pijnhoop. De beelden laten zien dat duizenden mensen op zoek zijn naar voedsel en het voor de ordetroepen daar logischerwijs lastig te overzien is, waardoor hun eigen veiligheid in gevaar komt. Dit moet toch op een humanere en veiligere manier kunnen?
  donderdag 19 juni 2025 @ 12:44:35 #93
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217984487
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2025 12:37 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat hier ook opmerkelijk aan is, is dat de drie zuidelijke voedselpunten in gebied liggen waar al lange tijd een evacuatie order is. Het is een gevechtszone waar IDF een andere MO hanteert. Het wordt een steeds grotere pijnhoop. De beelden laten zien dat duizenden mensen op zoek zijn naar voedsel en het voor de ordetroepen daar logischerwijs lastig te overzien is, waardoor hun eigen veiligheid in gevaar komt. Dit moet toch op een humanere en veiligere manier kunnen?
Mooie, treffende typo.

En ja, het is een zootje. Ik denk dat ze hebben afgewogen dat dit in elk geval beter is dan voedselhulp plus smokkelwaar in handen van Hamas laten komen. Op deze manier komt er tenminste nog iets terecht bij de burgers, maar vraag niet hoe.

Het kan er bij mij ook moeilijk in dat ze 2300km verderop een commandant van de Republikeinse Garde uit zijn bed kunnen schieten terwijl ze de rest van het gebouw intact laten en dat dit dan het hoogst haalbare is wat betreft het droppen van voedsel.

De laatste maanden werden er ook weer verse drones in handen van Hamas gesignaleerd, dus ik denk dat ze koste wat het kost dat lek wilden afdichten.
  Overall beste user 2022 donderdag 19 juni 2025 @ 16:29:31 #94
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_217986046
quote:
⚡️ Russia says South Africa invited Putin to G20 summit despite ICC arrest warrant.

South Africa is a member of the International Criminal Court (ICC) and a signatory to the Rome Statute, meaning it is obliged to arrest Russian President Vladimir Putin if he enters the country.

https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3lrxp6ol62c2n
Zuid-Afrika wil toch Netanyahu laten oppakken? Schaf dat ICC nu maar weer af. Het is een farce.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_217986056
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:29 schreef Ulx het volgende:

[..]
Zuid-Afrika wil toch Netanyahu laten oppakken? Schaf dat ICC nu maar weer af. Het is een farce.
Want jij gelooft het direct als Rusland iets claimt?
  Overall beste user 2022 donderdag 19 juni 2025 @ 16:51:20 #96
3928 Ulx
pi_217986221
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Want jij gelooft het direct als Rusland iets claimt?
Het precedent is natuurlijk door Mongolië gezet. Daar kan Zuid-Afrika zich achter verschuilen. Dat land helpt Poetin graag met de kolonisatie van Oekraïne, dus die op zo'n manier voor het blok zetten? Het kan... Maar waarom?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_217986236
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:51 schreef Ulx het volgende:

[..]
Het precedent is natuurlijk door Mongolië gezet. Daar kan Zuid-Afrika zich achter verschuilen. Dat land helpt Poetin graag met de kolonisatie van Oekraïne, dus die op zo'n manier voor het blok zetten? Het kan... Maar waarom?
Maar je neemt dus voor waarheid aan dat dit zo is omdat Rusland het zegt? Wat zegt Zuid Afrika erover?
  Overall beste user 2022 donderdag 19 juni 2025 @ 16:55:28 #98
3928 Ulx
pi_217986244
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2025 16:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Maar je neemt dus voor waarheid aan dat dit zo is omdat Rusland het zegt? Wat zegt Zuid Afrika erover?
Die lijken het nog niet keihard te hebben ontkend.
pi_217986735
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juni 2025 20:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik heb al al meermaals aangetoond aan de hand van de definitie van deze term dat dit gewoon niet het geval is. En het enige tegenargument is vervolgens 'Ja, maar een paar academici zeggen dat ..' of 'Deze actiegroep zegt dat ..'

Leuk dat zij er een mening over hebben gevormd, dat maakt het nog geen feit. Volgens de activisten bij Amnesty is het immers zelf inmiddels al een genocide. Maar zij bepalen dat helemaal niet.
Ik heb één van je 'meermaals' met de definitie voorbij zien komen, heb je die vaker geprobeerd? :') Probeer 'm anders nog eens, ik heb nog niet hardop gelachen vandaag _O-

Verder leuk dat in jouw fantasiewereld het een paar academici zijn en dat actiegroepen hun mening baseren op onzin, maar dat maakt het nog geen feit. Matige poging ook om 'activisten' als een diskwalificerende categorie te poneren. Als er iemand is die verstand heeft van mensenrechten is het Amnesty wel.
What Would Goku Do
  zondag 22 juni 2025 @ 10:34:18 #100
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218011423
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')