abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217954252
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder.
pi_217954289
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 14:50 schreef Hathor het volgende:

[..]
Spreek voor jezelf, ik ben een Nederlander en helemaal nergens klaar mee.
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 14:47 schreef Eagles89 het volgende:

[..]
Ehhh. Nee.
Dan zijn jullie een uitzondering.
De meeste Nederlanders zijn inmiddels anti-genocide.

Zie al die marsen voor de vrede.
pi_217954299
TT :')
Kansloos verhalen zo lang Israel zich als een terreurbeweging blijft gedragen.
pi_217954313
Waarom heeft Israël zijn Nuclaire arsenaal nog niet aangewend om een bom midden op Teheran te laten ontploffen? Dan is dit conflict meteen afgelopen
  zondag 15 juni 2025 @ 18:33:57 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217954365
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:27 schreef plesner het volgende:
Waarom heeft Israël zijn Nuclaire arsenaal nog niet aangewend om een bom midden op Teheran te laten ontploffen? Dan is dit conflict meteen afgelopen
komt nog wel , eerder luisteren ze niet
misschien dat HAMAS dan ook de gijzelaars laat gaan

quote:
De Israëlische luchtmacht zegt dat het een militair vliegtuig van Iran heeft bestookt op het vliegveld van Mashhad, in het verre oosten van Iran. Volgens het Israëlische leger werd een Iraans vliegtuig geraakt dat geschikt is om vliegtuigen te tanken.

Volgens het leger van Israël is de luchtmacht bezig om de volledige controle over het Iraanse luchtruim te krijgen. Het zou gaan om de langste raketaanval tot nu toe, over een afstand van 2300 kilometer.

Op beelden van de luchthaven is een grote zwarte rookpluim te zien. Iran heeft niet gereageerd op de claim van Israël.

Iraanse media melden ook dat er aanvallen zijn uitgevoerd op de stad Mashhad.

Persbureau Fars schrijft dat er op twee locaties in Mashhad explosies en branden zijn gemeld en dat de luchtafweer werd geactiveerd in het gebied.
Persbureau Tasnim zegt dat de ontploffingen werden gehoord in de buurt van het vliegveld van de stad, maar dat er geen schade is gemeld aan de luchthavengebouwen of de landingsbaan.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217954390
Gaza bestaat ondertussen zo goed als niet meer, hoop dat Hamas en co tevreden zijn.
  zondag 15 juni 2025 @ 18:42:16 #7
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_217954410
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]
[..]

Dat is een direct gevolg van de abominabele verslaggeving van de Nederlandse media. Mensen die voorbij de Hamaspropaganda kijken weten wel beter.
Life is what you make it.
pi_217954418
quote:

Nou, inderdaad...
pi_217954436
quote:

[..]
[..]

Hoe was het tussen al die prachtige Iraanse Ayatollah vlaggen en die van Hamas en Hezbollah? Lekker kunnen deugen voor de 1,5 % slachtoffers in Gaza na 1,5 jaar urban warfare?
  zondag 15 juni 2025 @ 18:45:36 #10
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_217954440
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:39 schreef havanagila het volgende:
Gaza bestaat ondertussen zo goed als niet meer, hoop dat Hamas en co tevreden zijn.
Ze hebben toch wel een aantal grove inschattingsfouten gemaakt. Ze hadden verwacht dat Israël wel gevoelig zou zijn voor de buitenlandse druk waarvan ze wisten dat die ging komen als ze zich achter vrouwen en kinderen zouden verschuilen. En ik denk dat ze ook niet hadden verwacht dat Israël door zou pakken met Iran, waardoor ze nu grote broer kwijt dreigden te raken.
Life is what you make it.
  zondag 15 juni 2025 @ 18:48:05 #11
117098 Hathor
Effe niet
pi_217954467
quote:

[..]
[..]

Ik ken helemaal niemand die pro palli is, en dat is maar goed ook anders zou ik ze niet eens willen kennen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_217954471
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:45 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Ze hebben toch wel een aantal grove inschattingsfouten gemaakt. Ze hadden verwacht dat Israël wel gevoelig zou zijn voor de buitenlandse druk waarvan ze wisten dat die ging komen als ze zich achter vrouwen en kinderen zouden verschuilen. En ik denk dat ze ook niet hadden verwacht dat Israël door zou pakken met Iran, waardoor ze nu grote broer kwijt dreigden te raken.
Vergeet ook Hezbollah niet. Israel werd weer eens van meerdere kanten aangevallen, begonnen op een Joodse feestdag. Daar staan die Islamieten om bekend, doen ze altijd. Helaas voor ze zijn ze behoorlijk kansloos, zo kennen we de hele Islamitische wereld, stelletje losers zijn het en als ze verliezen gaan ze huilen en de naieve Westerse deugmens overtuigen, en nu krijgen ze met de eliminatie van Hezbollah, Hamas en Iran weer een enorm pak slaag.
  zondag 15 juni 2025 @ 18:48:41 #13
117098 Hathor
Effe niet
pi_217954473
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:27 schreef plesner het volgende:
Omdat dat zo'n beetje het domste is wat je nu zou kunnen doen als Israel zijnde.
  zondag 15 juni 2025 @ 18:50:30 #14
117098 Hathor
Effe niet
pi_217954483
quote:
15s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:42 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou, inderdaad...
Vieze smerige verraders.
  zondag 15 juni 2025 @ 19:04:18 #15
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_217954606
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:39 schreef havanagila het volgende:
Waarom zouden ze niet tevreden zijn? Dit is toch het doel geweest.

Je hebt zelfs politieke partijen in verre landen als NL waar hun bevolking/onderdanen zelfs op de agenda staan.

Pech voor de invoners van Gaza, maar je moet wel naar het grotere plaatje blijven kijken.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_217954638
Naja, de discussie en "protesten" zullen iig niet lang meer aanhouden.
  zondag 15 juni 2025 @ 19:14:58 #17
117098 Hathor
Effe niet
pi_217954686
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 19:09 schreef havanagila het volgende:
Naja, de discussie en "protesten" zullen iig niet lang meer aanhouden.
Die 'mars naar Gaza' was wel even een popcornmomentje. Topvermaak.
pi_217955000
quote:
TT :')
Kansloos verhalen zo lang Israel zich als een terreurbeweging blijft gedragen.
Zie hier het probleem. Jij wil dus eigenlijk helemaal geen vrede?
pi_217955145
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 19:42 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Tja, wat verwacht je dan van iemand die zich WitZwart* noemt?

*(bianconeri is Italiaans voor wit/zwart)
pi_217955205
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:42 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Dat is een direct gevolg van de abominabele verslaggeving van de Nederlandse media. Mensen die voorbij de Hamaspropaganda kijken weten wel beter.
Ah, en dan kijken naar IDF propaganda bedoel je zeker?

Uhu :') Lachwekkend dat sommige figuren nog het IDF propaganda gedoe volgen.
pi_217955227
quote:
15s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:42 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou, inderdaad...
Zelfs slechte groeperingen kunnen pro-vrede zijn :)

Misschien moet Israël daar eens van leren.

quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:44 schreef Eagles89 het volgende:

[..]
Hoe was het tussen al die prachtige Iraanse Ayatollah vlaggen en die van Hamas en Hezbollah? Lekker kunnen deugen voor de 1,5 % slachtoffers in Gaza na 1,5 jaar urban warfare?
Hoe voelt het voor jou om te juichen voor de genocide die gepleegd wordt?
Te juichen om de dood van tienduizenden onschuldige burgers?
pi_217955312
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:48 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ik ken helemaal niemand die pro palli is, en dat is maar goed ook anders zou ik ze niet eens willen kennen.
Gelukkig ken ik niemand die staat te juichen om genocide.
Zulke mensen wil ik niet kennen.
pi_217955321
quote:
2s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:45 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Het Westen is hun moraal volledig kwijt idd.

Tienduizenden dode kinderen en burgers.
Maar hè het Westen lacht er om en sommige gekken juichen zelfs om wat Israël doet.
pi_217955670
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 19:42 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:

[..]
Huhhh?
Ik zeg letterlijk dat Israel moet stoppen met al het geweld en dat is dus logischerwijs vrede.

quote:
7s.gif Op zondag 15 juni 2025 19:56 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Tja, wat verwacht je dan van iemand die zich WitZwart* noemt?

*(bianconeri is Italiaans voor wit/zwart)
Zeg ik als 1 van de weinigen op FOK! die wel pro-vrede is :')
pi_217956688
Ik lees nu al een paar dagen van de Israel wappies dat de "hype" rond Gaza weer gedaald is, omdat Iran het nieuws heeft overgenomen. Iedereen die wat met de Palestijnen heeft was het allemaal weer vergeten.

Vandaag toch weer meer dan 100.000 man op de been voor een vreedzame demonstratie. Toch weet ik zeker dat ik morgen weer lees dat niemand meer wat om Gaza kan geven.
  zondag 15 juni 2025 @ 21:47:26 #26
330914 Sherlock_Holmes
pi_217957202
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Vandaag toch weer meer dan 100.000 man op de been voor een vreedzame demonstratie. Toch weet ik zeker dat ik morgen weer lees dat niemand meer wat om Gaza kan geven.
Ik vind het zelf wel mooi dat die oudjes in elk geval een maandelijks uitje hebben. 13 juli weer doen? Overigens roept dat wel de vraag op welk via kanaal dit soort protesten geregeld is, gezien de gemiddelde leeftijd.
pi_217957683
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:47 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Ik vind het zelf wel mooi dat die oudjes in elk geval een maandelijks uitje hebben. 13 juli weer doen? Overigens roept dat wel de vraag op welk via kanaal dit soort protesten geregeld is, gezien de gemiddelde leeftijd.
Genoeg jongeren ertussen.
pi_217957861
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 20:01 schreef bianconeri het volgende:
Hoe voelt het voor jou om te juichen voor de genocide die gepleegd wordt?
Te juichen om de dood van tienduizenden onschuldige burgers?
Ah, gaan we het weer over juichen hebben?

Juichen zoals dit bedoel je?
https://nos.nl/collectie/(...)-van-hamas-op-israel
pi_217957903
...
  zondag 15 juni 2025 @ 22:53:56 #30
330914 Sherlock_Holmes
pi_217958018
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 22:21 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Hoe was het vandaag?
pi_217958254
quote:

Alsmede bejaarden met Iraanse vlaggen...
pi_217958274
quote:

En jongeren inderdaad.
pi_217958355
quote:
10s.gif Op zondag 15 juni 2025 23:34 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
En jongeren inderdaad.
lol blanke autochtone Nederlanders die Khamenei steunen? :') Lekkere dolk in de rug naar de gevluchte Iraniërs in dit land.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_217958359
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 20:30 schreef bianconeri het volgende:
Zeg ik als 1 van de weinigen op FOK! die wel pro-vrede is :')
Iedereen hier is pro-vrede. Hamas staat dat in de weg.

Wat ik me dan afvraag...Als de Gazanen tegen Hamas zijn, waarom groeperen ze zich dan niet om dat hele zooitje af te leveren bij het IDF?
pi_217958401
quote:
7s.gif Op zondag 15 juni 2025 23:56 schreef HSG het volgende:

[..]
lol blanke autochtone Nederlanders die Khamenei steunen? :') Lekkere dolk in de rug naar de gevluchte Iraniërs in dit land.
Blanke autotochtone Nederlanders die genocide steunen :')

Overigens is er geen enkele Nederlander die dan wel Hamas, dan wel het Iraanse regime steunen.
Dat is echt verzonnen onzin door de pro-genocide groep. Net als dat elke scheet al antisemitisme is.
pi_217958404
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:04 schreef bianconeri het volgende:
Overigens is er geen enkele Nederlander die dan wel Hamas
Bron?
pi_217958408
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 23:57 schreef Shigyn het volgende:
Wat ik me dan afvraag...Als de Gazanen tegen Hamas zijn, waarom groeperen ze zich dan niet om dat hele zooitje af te leveren bij het IDF?
Er zijn protesten geweest, maar die werden met harde hand neergeslagen.
pi_217958427
quote:
7s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:04 schreef HSG het volgende:

[..]
Bron?
Simpele logica en ik heb nog nergens pro-Hamas beelden gezien.
Alleen onzin van de pro-genocide groep met gejank dat alle steun voor vrede direct antisemitisme is en pro hamas.

Wat een onzin :')
pi_217958429
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Simpele logica en ik heb nog nergens pro-Hamas beelden gezien.
Alleen onzin van de pro-genocide groep met gejank dat alle steun voor vrede direct antisemitisme is en pro hamas.

Wat een onzin :')
Dus je lult uit je nek.
  maandag 16 juni 2025 @ 00:11:54 #40
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217958443
twitter

Spijker. Kop.
pi_217958455
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:04 schreef bianconeri het volgende:
Overigens is er geen enkele Nederlander die dan wel Hamas, dan wel het Iraanse regime steunen.
Dat is echt verzonnen onzin door de pro-genocide groep. .
De (talloze) foto's van de pro-pallie demonstraties in Den Haag vandaag wijzen dat niet echt uit anders...

Maar dit inzien zal dan ook best moeilijk zijn als je zo zwart/wit denkt.
  maandag 16 juni 2025 @ 00:29:10 #42
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217958498
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 18:50 schreef Hathor het volgende:

[..]
Vieze smerige verraders.
Dit ja.

Haters, moordenaars en volk wat niet verder durft te kijken dan de nos/nu propaganda. Lekker meelopen in de mars van antisemitisme.

Gat
Ver
Damme.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 16 juni 2025 @ 00:37:13 #43
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217958520
quote:
10s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:16 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
De (talloze) foto's van de pro-pallie demonstraties in Den Haag vandaag wijzen dat niet echt uit anders...

Maar dit inzien zal dan ook best moeilijk zijn als je zo zwart/wit denkt, dom en eigenwijs bent.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 16 juni 2025 @ 00:40:37 #44
330914 Sherlock_Holmes
pi_217958531
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:07 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Simpele logica
'Using it'
pi_217958933
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit ja.

Haters, moordenaars en volk wat niet verder durft te kijken dan de nos/nu propaganda. Lekker meelopen in de mars van antisemitisme.

Gat
Ver
Damme.
Welke propaganda? Die van het IDF?
Die elke keer weer onzin blijken te verspreiden.

Die van het IDF, dat dagelijks burgers uitmoord?

Bah idd bah
pi_217959002
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 06:59 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Welke propaganda? Die van het IDF?
Die elke keer weer onzin blijken te verspreiden.

Die van het IDF, dat dagelijks burgers uitmoord?

Bah idd bah
Whataboutisme.
  maandag 16 juni 2025 @ 08:44:28 #47
28033 Pek
je moet wat
pi_217959452
quote:
15s.gif Op maandag 16 juni 2025 00:38 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Enige wat bij die demonstratie ontbrak waren de vlaggen met een swastika logo...
Vers uit de verpakking :')
Bestaan er strijkbouten op batterijen?
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_217959534
quote:
7s.gif Op maandag 16 juni 2025 07:18 schreef HSG het volgende:

[..]
Whataboutisme.
Propaganda aan beide kanten.
Echter wordt een goed deel vanuit Gaza door onafhankelijke organisaties bevestigd. Hoe ernstig het daar wel niet is.

Van de kant van het IDF?
Elke keer weer tonen onafhankelijke instanties aan dat het IDF leugens verspreidt.
pi_217959785
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 08:54 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Propaganda aan beide kanten.
Echter wordt een goed deel vanuit Gaza door onafhankelijke organisaties bevestigd. Hoe ernstig het daar wel niet is.

Van de kant van het IDF?
Elke keer weer tonen onafhankelijke instanties aan dat het IDF leugens verspreidt.
Gaza propaganda die bevestigd wordt door onafhankelijke organisaties? Ik meen mij nog een ziekenhuis te kunnen herinneren die door "onafhankelijke media" was gevalideerd, met 500 doden, allemaal zogenaamd door Israel veroorzaakt, waarvan later bleek dat het hele verhaal volledig opgeblazen was met als kers op de taart een raket die afgeschoten was door Hamas.

Ik zou mij niet zo stellig durven uit te spreken als jij hier doet, het afbreukrisico is verschrikkelijk mijn beste mede-gebruiker. Straks neemt niemand jouw argumenten nog serieus, dat moeten we niet willen.
  maandag 16 juni 2025 @ 11:11:47 #50
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_217960341
Even een samenvatting van het afgelopen weekend m.b.t. de situatie in Gaza:

Zaterdag 14 juni 2025

Zaterdag werd gekenmerkt door gevechten, slachtoffers aan beide zijden en een verslechterende humanitaire situatie.

- Militaire operaties en slachtoffers: Tijdens gevechten in het zuiden van de Gazastrook is de Israëlische sergeant-majoor (reservist) Noam Shemesh (21) omgekomen door een RPG-aanval. Het leger maakte dit de volgende dag officieel bekend (Bron: The Times of Israel, The Jerusalem Post). Aan Palestijnse zijde kwamen bij Israëlische aanvallen verspreid over de Gazastrook 17 mensen om het leven (Bron: WAFA).

- Humanitaire crisis: Hulporganisaties sloegen alarm. De mensenrechtenorganisatie Al Mezan meldde een "alarmerende escalatie" van het plunderen van hulpgoederen als gevolg van de nijpende tekorten (Bron: ReliefWeb/Al Mezan). Tegelijkertijd uitte het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC) grote zorgen over Israëlische evacuatiebevelen rond het Nasser-ziekenhuis in Khan Younis, omdat er geen alternatieve opvang voor patiënten zou zijn (Bron: ReliefWeb/ICRC).

- Internationale acties: In Egypte werd een geplande "Mars voor Gaza", waar ook internationale activisten aan deel wilden nemen, door de lokale autoriteiten verhinderd (Bron: VRT NWS).

Zondag 15 juni 2025

Op zondag lag de focus op de bekendmaking van een Israëlisch verlies, aanhoudende Palestijnse slachtoffers en grootschalige protesten in Europa.

- Bekendmaking en slachtoffers: Het Israëlische leger (IDF) bevestigde officieel de dood van sergeant-majoor Noam Shemesh (Bron: IDF). Ondertussen meldde het Palestijnse persbureau WAFA dat er in de voorgaande 24 uur 65 Palestijnen waren gedood bij aanvallen (Bron: WAFA). In Rafah, in het zuiden van Gaza, werden volgens ooggetuigen acht Palestijnen gedood door Israëlisch vuur nabij een hulpdistributiepunt (Bron: Reuters).

- Voedselnood: UNICEF waarschuwde dat veel gezinnen in de Gazastrook extreme moeite hebben om dagelijks aan één maaltijd te komen, wat de acute voedselschaarste onderstreept (Bron: WAFA/UNICEF).

- Protesten in Europa: In Den Haag en Brussel vonden grote "Rode Lijn"-demonstraties plaats. Tienduizenden mensen protesteerden tegen het aanhoudende geweld in Gaza en riepen op tot politieke actie (Bron: diverse media, waaronder Reuters).
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')