quote:Vertrouwen in politiek naar dieptepunt: Telegraaf-enquête geeft ’ronduit verontrustend beeld’
Amsterdam - Een volgend kabinet moet ons land daadkrachtig en stabiel besturen.
Het moet woningen bouwen, immigratie beteugelen en de gezondheidszorg op orde brengen.
Dit is het standpunt van een meerderheid van de Nederlanders, zo blijkt uit een enquête in opdracht van De Telegraaf.
quote:Voor hun persoonlijke situatie maken Nederlanders zich vooral zorgen over de gezondheidszorg, de woningnood, oorlogsdreiging en het verlies van koopkracht.
Vooral de stijgende prijzen, energielasten en zorgkosten bezorgen ons hoofdbrekens.
En waar voorheen vooral de lagere inkomens angstig peinsden over hun portemonnee, zijn de zorgen over koopkracht ook bij de modale of tweemaal modale inkomens toegenomen.
Koenen: „Nederlanders hebben meer dan ooit het idee: de politiek doet niks voor mij en voor de problemen in het land.”
Op zich heb je gelijk, maar een grootschalige oorlog daar zal ook echt wel gevolgen voor ons hebben. En niet alleen doordat er hier idioten met verschillende vlaggen de straat op gaan.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 06:41 schreef Kickinalfa het volgende:
Ze zoeken het maar uit in het midden oosten.
Iran, Irak, Jemen, Israël, saudi Arabië,Isis, Koerden, Palestina zolang ik leef is daar al oorlog en over 50 jaar hebben ze nog steeds een arbitraire reden om elkaar dood te schieten.
Wel flauw dat je geen moties meer in mocht dienen na de val van het kabinet, omdat dat binnen 2 weken van het congres was. En blijkbaar zijn de belangrijkste critici van de zeer lege, tegen extreemrechts aanleunende, koers van Yeşilgöz alweer tevreden met alleen het uitsluiten van de PVV om praktische ipv inhoudelijke redenen (Wilders is een wegloper en niet Wilders is een antidemocratische haatzaaier).quote:Op zaterdag 14 juni 2025 08:01 schreef Koffieplanter het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)tueel-leeg~b73cd835/
Uitstekend.
Ook Dijkhof vond het allemaal wel weer prima. De leegheid is immens bij die club.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 08:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel flauw dat je geen moties meer in mocht dienen na de val van het kabinet, omdat dat binnen 2 weken van het congres was. En blijkbaar zijn de belangrijkste critici van de zeer lege, tegen extreemrechts aanleunende, koers van Yeşilgöz alweer tevreden met alleen het uitsluiten van de PVV om praktische ipv inhoudelijke redenen (Wilders is een wegloper en niet Wilders is een antidemocratische haatzaaier).
Wat mij betreft kan Yeşilgöz niet snel genoeg van het toneel verdwijnen. En als Dijkhof echt niet wil, dan zijn er toch wel kandidaten met een vergelijkbaar gedachtegoed te vinden?
VVDers aanspreken op hun morele kompas, dat is een gewaagde onderneming.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:12 schreef KareldeStoute het volgende:
Uit een vergelijkbaar genre maar wat mij betreft wat sterker.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)enant-vindt-a4896897
En welke makkelijk om te tuin te leiden sneuneuzen stemmen telkens op de politici van die malafide politieke partijen?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 05:48 schreef michaelmoore het volgende:
De politiek is alleen maar druk met kadotjes uitdelen aan lobbyisten en vrienden, en met zichzelf
woningcorporaties die 6 miljard winst maken, hun winstbelasting kwijt schelden , pensioenfondsen laten stelen , warmtenetmonopolies uitgeven en verder niets
[..]
[..]
Wat is uitstekend? Dat de VVD 'een andere partij' is geworden?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 08:01 schreef Koffieplanter het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)tueel-leeg~b73cd835/
Uitstekend.
Conservatief-populistisch. Liberalisme is dood in de VVD.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is uitstekend? Dat de VVD 'een andere partij' is geworden?
Dat was de vraag nietquote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Conservatief-populistisch. Liberalisme is dood in de VVD.
Nee klopt. Ik denk dat hij het artikel uitstekend vondquote:
Niet Wilders kiezen omdat hij geen capabele mensen / leden heeft, want dan krijg je kadotjes uitdelers als minister van een lobby club naar voren geschoven,quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee klopt. Ik denk dat hij het artikel uitstekend vond![]()
Maar goed, moralistische stukjes over de VVD schrijven gaat verder weinig aan de VVD veranderen. Ik zou de moeite steken in een degelijke campagne voeren voor je eigen politieke partij. En daarmee bedoel ik dus niet: focussen op iedereen vertellen hoe verwerpelijk de VVD is. Maar vertellen wat er zo geweldig aan jouw partij is.
We hebben allemaal gezien wat afgeven op Trump Harris heeft opgeleverd.
quote:Hier maken Nederlanders zich zorgen om: 'Schande dat onze kinderen geen huis kunnen vinden'
Wonen, immigratie, zorg en onze koopkracht.
Het zijn dé onderwerpen waarover Nederlanders zich zorgen maken, zo blijkt uit de Telegraaf-enquête.
Het moeten wat hen betreft ook de thema's zijn voor de komende verkiezingen.
Ik begin inmiddels te vermoeden dat Yesilgöz een soort door de SP gezonden paard van Troje is. Als ze na het congres aanblijft en de VVD deze koers voortzet gaan ze minimaal de helft van hun zetels verliezen. De VVD vist inmiddels (door eigen toedoen) in de vijver van Wilders, niet meer andersom, en dat gaat ze zonder een vernieuwd waardengedreven programma zuur opbreken.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Conservatief-populistisch. Liberalisme is dood in de VVD.
De meeste journalisten zijn bewust geen partijlid, dus 'je eigen politieke partij' gaat niet op.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee klopt. Ik denk dat hij het artikel uitstekend vond![]()
Maar goed, moralistische stukjes over de VVD schrijven gaat verder weinig aan de VVD veranderen. Ik zou de moeite steken in een degelijke campagne voeren voor je eigen politieke partij. En daarmee bedoel ik dus niet: focussen op iedereen vertellen hoe verwerpelijk de VVD is. Maar vertellen wat er zo geweldig aan jouw partij is.
We hebben allemaal gezien wat afgeven op Trump Harris heeft opgeleverd.
Er gaat wat marginaal gesputter komen. Maar deze koers gaat gewoon door.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 10:20 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Ik begin inmiddels te vermoeden dat Yesilgöz een soort door de SP gezonden paard van Troje is. Als ze na het congres aanblijft en de VVD deze koers voortzet gaan ze minimaal de helft van hun zetels verliezen. De VVD vist inmiddels (door eigen toedoen) in de vijver van Wilders, niet meer andersom, en dat gaat ze zonder een vernieuwd waardengedreven programma zuur opbreken.
Een politiek gekleurde journalistieke analyse, zullen we het daar dan op houden? Michael Persson schrijft heel toevallig geen kritische stukken over linksige politieke partijen. Trump en de VVD worden wel onder het vergrootglas gelegd.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 10:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meeste journalisten zijn bewust geen partijlid, dus 'je eigen politieke partij' gaat niet op.
Dit is dan ook gewoon een journalistieke analyse, geen campagne.
ND heeft een vergelijkbare analyse: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ctueel-leeg-gewordenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 10:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een politiek gekleurde journalistieke analyse, zullen we het daar dan op houden? Michael Persson schrijft heel toevallig geen kritische stukken over linksige politieke partijen. Trump en de VVD worden wel onder het vergrootglas gelegd.
Denk het ook, maar dan zal de deceptie groot zijn na oktober. Het is in ieder geval te hopen dat ze zich ontdoen van Yesilgöz, want dat legehulzenverhaal over de 'enige bestuurlijk capabele partij' in combinatie met haar hypocriet opgeheven vingertje is natuurlijk funest.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 10:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er gaat wat marginaal gesputter komen. Maar deze koers gaat gewoon door.
De meeste critici zijn met het uitsluiten van Wilders al getemd en geremd. Dat is ook uiteindelijk waar het op neerkomt. Een aantal hebben moeite met het ondemocratische gezwel Wilders. Veruit de grootste groep heeft er geen zin in omdat Wilders een hork is waarmee niet valt te werken, niet omdat ze zich plots ethicus wanen en met een moreel kompas wakker liggen van zijn ideetjes.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 10:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er gaat wat marginaal gesputter komen. Maar deze koers gaat gewoon door.
Maar waarom hoop je dat, zie je graag een groot VVD? Gun je Nederland geen klein VVD onder Yesilgöz?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 10:59 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Denk het ook, maar dan zal de deceptie groot zijn na oktober. Het is in ieder geval te hopen dat ze zich ontdoen van Yesilgöz, want dat legehulzenverhaal over de 'enige bestuurlijk capabele partij' in combinatie met haar hypocriet opgeheven vingertje is natuurlijk funest.
Liever klein onder Yesilgoz dan groot onder een andere leider. Maar groot onder Yesilgoz is echt een grote angst voor mij. In dat geval voelt het voor mij echt dat half Nederland populistisch stemt. (pvv-vvd-fvd-bbb-ja21)quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar waarom hoop je dat, zie je graag een groot VVD? Gun je Nederland geen klein VVD onder Yesilgöz?
Is niet te voorkomen, het land heeft uiteindelijk genoeg grondstoffen en mogelijkheden om er te komen. Kan een jaar duren, of 10, maar als de wil er is gaan ze er komen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Iran met kernwapens moet je koste wat kost voorkomen, ja.
Exact dezelfde analyse geschreven door dezelfde persoon zul je bedoelenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 10:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
ND heeft een vergelijkbare analyse: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ctueel-leeg-geworden
En die zijn toch niet bepaald pro-linksige partijen.
Het is gewoon het opsommen van feiten door journalisten op de dag van het congres. Op de dag dat PvdA-GL hun congres gaat houden komt daar ook vast een analyse en die is bij de Volkskrant over PvdA-GL juist heel vaak enorm kritisch.
Nee, dat is het niet.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar de korte samenvatting is: Iran met kernwapens = Hamas en Hezbollah met kernwapens.
@Koffieplanterquote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is uitstekend? Dat de VVD 'een andere partij' is geworden?
Nee, absoluut niet. Maar ik zie wel het gevaar van nog meer verdunde middenpartijen (waarvan je je bij VVD kunt afvragen of ze daar nog toe gerekend kunnen worden), met een substantiële (extreem)rechtse oppositie. Dat wordt na oktober dan voor de vorm misschien nog een gezichtsloze, van duizend compromissen in elkaar gesleutelde 'middencoalitie' voor een jaar of twee, waarna we vervolgens weer uitkomen bij een extreemrechts cartoonkabinet van PVV, FVD en consorten.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar waarom hoop je dat, zie je graag een groot VVD?
Dat woningcorporaties winst maken betekend niet dat ze op een berg geld zitten of maar zoveel mogelijk winst maken om zichzelf te fêteren he.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 05:48 schreef michaelmoore het volgende:
woningcorporaties die 6 miljard winst maken, hun winstbelasting kwijt schelden , pensioenfondsen laten stelen , warmtenetmonopolies uitgeven en verder niets
Die 6 miljard is de netto winst waar de 24% winstbelasting over berekend is, kijk anders eens een jaarverslag ipv alle uit je dikke duim te zuigenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:20 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat woningcorporaties winst maken betekend niet dat ze op een berg geld zitten of maar zoveel mogelijk winst maken om zichzelf te fêteren he.
Die investeren met geleend geld in woningbouw. Woningen schrijft men niet helemaal af (zou ook niet logisch zijn), maar de lening lost men wel af.
Dus qua geld blijft daar veel minder over dan 6 miljard omdat de afschrijvingen die de winst drukken lager zijn dan de aflossingen die men wel moet betalen maar niet bij het resultaat staan.
Van 12 maanden huur is er gemiddeld 5 maanden NETTO , van die 5 maand betaald men 20% winstbelasting 1 maand huur dusquote:Hoe rijk zijn de woningcorporaties?
Toezichthouder Autoriteit woningcorporaties (Aw) heeft sinds 2001 de gestage groei van het totale eigen vermogen van corporaties vastgelegd, die van 29 miljard euro in 2001 naar 101 miljard euro in 2020 is gegaan.2 sep 2022
quote:De afgelopen jaren droegen woningcorporaties jaarlijks ongeveer ¤ 700 miljoen af aan Vpb. Dit jaar is dat al ongeveer ¤ 1,1 miljard.
Gemiddeld gaat er voor iedere sociale huurwoning nu bijna één maand huur aan winstbelasting naar de schatkist. De Vpb loopt de komende jaren snel op naar ¤ 1,5 miljard in 2027.
In 10 jaar tijd wordt de Vpb ruim 7 keer zo hoog, veel meer dan eerdere ramingen lieten zien.
Als een klein VVD betekent: een groot CDA en er is een coalitie zonder VVD mogelijk/logisch, ja graag. Als een klein VVD betekent: een grote PVV en voor een coalitie zonder PVV, FvD, SGP, BBB zijn 6 partijen nodig, nee liever niet. En dat laatste is wel een risico als de VVD een PVV-kopie is, dan gaan de kiezers voor het origineel.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar waarom hoop je dat, zie je graag een groot VVD? Gun je Nederland geen klein VVD onder Yesilgöz?
Er zijn rijke woningcorporaties en er zijn ook veel woningcorporaties die nu al bijna omvallen door de hoge onderhoudskosten en bouwkosten van het moment. 1 woningcorporatie pakken zegt alleen iets over het gebied waar die woningcorporatie werkzaam is, maar hebben mensen die ergens anders willen wonen niks aan.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die 6 miljard is de netto winst waar de 24% winstbelasting over berekend is, kijk anders eens een jaarverslag ipv alle uit je dikke duim te zuigen
hier een jaarverslag van Portaal voor je , netjes ontrafelt door mij
michaelmoore in NWS / Kans op huurbevriezing weer kleiner
[..]
quote:Als het kabinet het plan doorzet om de huren van sociale woningen te bevriezen, komt ruim de helft van de Nederlandse woningbouwcorporaties snel in de financiële problemen. Investeren in nieuwbouw en verduurzaming zal daardoor moeilijk worden.
alleen de corporaties die winst maken moeten belasting betalen , geen winst dan geen belasting dat is ook zo bij andere bedrijvenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn rijke woningcorporaties en er zijn ook veel woningcorporaties die nu al bijna omvallen door de hoge onderhoudskosten en bouwkosten van het moment. 1 woningcorporatie pakken zegt alleen iets over het gebied waar die woningcorporatie werkzaam is, maar hebben mensen die ergens anders willen wonen niks aan.
Hier, deze zit in financiële nood: https://ditishelmond.nl/v(...)-andere-corporaties/
jaarverslag volksbelang Helmond is niet te vinden, kennelijk overgenomenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn rijke woningcorporaties en er zijn ook veel woningcorporaties die nu al bijna omvallen door de hoge onderhoudskosten en bouwkosten van het moment. 1 woningcorporatie pakken zegt alleen iets over het gebied waar die woningcorporatie werkzaam is, maar hebben mensen die ergens anders willen wonen niks aan.
Hier, deze zit in financiële nood: https://ditishelmond.nl/v(...)-andere-corporaties/
Gelukkig is dit afgewend: https://nos.nl/artikel/25(...)door-bevriezen-huren
[..]
Klopt. En die belasting betalen ze ook gewoon. Maar dat frame dat woningcorporaties allemaal rijk zijn kun je echt wel in de prullenbak gooien. Er zijn een paar hele grote heel rijk, de helft zit echt tegen de financiële afgrond aan door dat waar alle huiseigenaren last van hebben: momenteel extreem hoge onderhoudskosten en verbouwingskosten. En dan moeten in de komende 4 jaar alle huurwoningen nog minstens naar energielabel C, niks doen is dus geen optie.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alleen de corporaties die winst maken moeten belasting betalen , geen winst dan geen belasting dat is ook zo bij andere bedrijven
geen winst geen belastingquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. En die belasting betalen ze ook gewoon. Maar dat frame dat woningcorporaties allemaal rijk zijn kun je echt wel in de prullenbak gooien. Er zijn een paar hele grote heel rijk, de helft zit echt tegen de financiële afgrond aan door dat waar alle huiseigenaren last van hebben: momenteel extreem hoge onderhoudskosten en verbouwingskosten. En dan moeten in de komende 4 jaar alle huurwoningen nog minstens naar energielabel C, niks doen is dus geen optie.
Nee, volksbelang is niet overgenomen: https://www.volksbelanghelmond.nl/quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jaarverslag volksbelang Helmond is niet te vinden, kennelijk overgenomen
https://www.woningcorporatiejaarverslagen.nl/
Geen geld, geen huizen, geen verduurzaming. Dat is het relevante. Of die woningcorporaties nou wel of geen belasting betalen is allemaal niet zo relevant. Ze belasting laten betalen betekent gewoon dat er meer subsidiemogelijkheden voor ze nodig zijn om te verduurzamen, dat is redelijk vestzak-broekzak.quote:
Ah, ik kijk nooit naar de schrijver, vind ik niet zo relevant. Blijkbaar leent ND wel eens artikelen van de Volkskrant. Het ND artikel had ik verder nog niet gelezen, ik zocht een krant die ook een analyse had over de VVD vandaag.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Exact dezelfde analyse geschreven door dezelfde persoon zul je bedoelen
Is natuurlijk ook een beetje een linksig blad. Punt blijft dat 'links' heel graag blijft vertellen waarom 'rechts' zo schandalig en slecht is.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, ik kijk nooit naar de schrijver, vind ik niet zo relevant. Blijkbaar leent ND wel eens artikelen van de Volkskrant. Het ND artikel had ik verder nog niet gelezen, ik zocht een krant die ook een analyse had over de VVD vandaag.
Hier dan: https://www.vn.nl/ideeena(...)9r21gv2EXdmc2IdV6KSV
Die onderste motie is trouwens aangenomen, 52% voor en 38% tegen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 15:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, je kent beide moties? De ontraadde motie pleitte er voor dat Israël al haar beveiligingsmaatregelen tegen terrorisme moest slopen (detectiepoorten, muren, e.d.). En wilde het beginselprogramma aanpassen, dat kan gewoon niet ingerommeld worden in een motie over wat anders. Dat zijn de twee redenen dat ze de motie ontraden.
De andere motie is dit:
[..]
Die lijn zou ik ook gewoon ondersteunen. En het bestuur staat hier dus ook achter.
gevondenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, volksbelang is niet overgenomen: https://www.volksbelanghelmond.nl/
En dat was ook maar 1 voorbeeld van de 50% van de woningcorporaties die het momenteel al moeilijk hebben, laat staan als je hun huren bevriest.
kosten zijn aftrekbaar , dus onderhoud en wat jij noemt verduurzaming is allemaal aftrekbaar van de huurinkomstenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen geld, geen huizen, geen verduurzaming. Dat is het relevante. Of die woningcorporaties nou wel of geen belasting betalen is allemaal niet zo relevant. Ze belasting laten betalen betekent gewoon dat er meer subsidiemogelijkheden voor ze nodig zijn om te verduurzamen, dat is redelijk vestzak-broekzak.
ze maken betalen net als andere bedrijven 24% belasting over de NETTO winstquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:20 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat woningcorporaties winst maken betekend niet dat ze op een berg geld zitten of maar zoveel mogelijk winst maken om zichzelf te fêteren he.
Die investeren met geleend geld in woningbouw. Woningen schrijft men niet helemaal af (zou ook niet logisch zijn), maar de lening lost men wel af.
Dus qua geld blijft daar veel minder over dan 6 miljard omdat de afschrijvingen die de winst drukken lager zijn dan de aflossingen die men wel moet betalen maar niet bij het resultaat staan.
verliezen uit voorgaande jaren blijven aftrekbaar , onder te verrekenen verliezenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. En die belasting betalen ze ook gewoon. Maar dat frame dat woningcorporaties allemaal rijk zijn kun je echt wel in de prullenbak gooien. Er zijn een paar hele grote heel rijk, de helft zit echt tegen de financiële afgrond aan door dat waar alle huiseigenaren last van hebben: momenteel extreem hoge onderhoudskosten en verbouwingskosten. En dan moeten in de komende 4 jaar alle huurwoningen nog minstens naar energielabel C, niks doen is dus geen optie.
Nogmaals: die belasting is irrelevant.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verliezen uit voorgaande jaren blijven aftrekbaar , onder te verrekenen verliezen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |