abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 11 juni 2025 @ 15:57:23 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_217912315
Samen kibbelen en het asielvraagstuk tot afleidend hoofdpunt maken. Ondertussen...................

Wie gekeurd moet worden voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA) moet de komende jaren geduld hebben. De wachttijden lopen fors op, ondanks maatregelen die het kabinet heeft genomen om de wachtlijsten weg te werken.

De wachtlijst met mensen die wachten op een WIA-keuring loopt naar verwachting op tot 100.000 personen in 2027 en zelfs 200.000 in 2030. Uitvoeringsorganisatie UWV kan het werk niet aan. Het UWV streeft naar een maximale wachttijd van zes maanden voor iemand duidelijkheid heeft over zijn uitkering, maar kan dat nu al vaak niet waarmaken. De problemen zullen de komende jaren verergeren, waarschuwt demissionair minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) in een brief aan de Tweede Kamer.

De laatste tijd zijn wel maatregelen genomen om de keuringen sneller te laten verlopen, maar die zetten onvoldoende zoden aan de dijk. Zo is extra geld uitgetrokken voor het UWV en worden 60-plussers tijdelijk sneller beoordeeld. Weliswaar lopen de wachtlijsten daardoor minder hard op dan eerder gedacht, maar ze blijven fors groeien. Dat geldt niet alleen voor mensen die een WIA-uitkering aanvragen, maar ook voor mensen die moeten worden herkeurd of die in de Ziektewet-regeling zitten.

In afwachting van een keuring hebben mensen recht op een voorschot van het UWV. Dat hoeft later niet te worden terugbetaald, maar kan wel lager zijn dan waar men eigenlijk recht op heeft.

Ingrijpen
Van Hijum hamert op rigoureus ingrijpen in de regelingen. Het huidige WIA-stelsel is te ingewikkeld en onuitvoerbaar, oordeelde een speciale commissie vorig jaar al. Van Hijum zegt zich grote zorgen te maken over de huidige staat van het stelsel: 'Om de achterstanden echt te doen krimpen is meer nodig. Een fundamentele herziening is meer dan ooit noodzakelijk.' Hij hoopt dat een volgend kabinet daarmee doorgaat.

Steeds meer werknemers worden ziek en doen een beroep op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Dit komt onder meer doordat er steeds meer mensen aan het werk zijn en mensen tot hogere leeftijd doorwerken. Ook zijn er nog achterstanden door de coronapandemie en is er een opvallende stijging van het aantal psychische aandoeningen. Er wordt onderzoek gedaan naar hoe dat komt.

Het UWV kampt ondertussen met ict-problemen en een personeelstekort, vooral aan keuringsartsen is een gebrek. Zo lukte het het UWV om vorig jaar 130 nieuwe artsen te werven, terwijl er tegelijkertijd 100 artsen vertrokken door bijvoorbeeld pensionering. Ook moet het UWV stoppen met het inhuren van artsen via zzp-constructies om aan de wet te voldoen. Nu werken er nog 72 artsen via zo’n constructie, die verantwoordelijk zijn voor ongeveer een vijfde van alle beoordelingen. Zij hebben een aanbod gekregen om vast in dienst te komen.

De problemen bij het UWV leiden niet alleen tot lange wachtlijsten. Ze leiden ook tot fouten. Veel uitkeringsgerechtigden krijgen een te hoog of te laag bedrag uitgekeerd, onthulde deze site eerder. Het herstel leidt tot nog meer werkdruk. Ook dat is voor van Hijum reden om te pleiten voor een snelle herziening van het stelsel.

https://www.ad.nl/politie(...)st-in-2030~aaab0273/

Ondertussen zitten Jorritsma, Kamp, Yelguz en de VVD-vertegenwoordigers Raymond Mens, Thomas van Groningen, Johan Derksen, Jort Kelder en andere rechtse media de VVD te promoten.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 11 juni 2025 @ 16:31:18 #2
319979 Fok-it
All is well
pi_217912641
Een eerste vrouwelijke minister president zou erg mooi zijn maar als Dilan het moet worden wacht ik liever nog wat jaartjes
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_217912668
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 16:31 schreef Fok-it het volgende:
Een eerste vrouwelijke minister president zou erg mooi zijn maar als Dilan het moet worden wacht ik liever nog wat jaartjes
Wat een misogynie zeg..
  woensdag 11 juni 2025 @ 16:34:20 #4
319979 Fok-it
All is well
pi_217912688
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 16:33 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Wat een misogynie zeg..
Nadat ik in mijn eerste zin een vrouwelijke minister president zou aanprijzen. Ja. Helemaal.

Maar weer even een termpje opzoeken Henk
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_217913148
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 16:34 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Nadat ik in mijn eerste zin een vrouwelijke minister president zou aanprijzen. Ja. Helemaal.

Maar weer even een termpje opzoeken Henk
Je wilt inclusief zijn maar ook tegelijkertijd ook exclusief.
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:28:51 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_217913184
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:23 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Je wilt inclusief zijn maar ook tegelijkertijd ook exclusief.
Nou he. Kan ook echt niet om andere redenen zijn

Laat ik ook Rost van Tonningen onder het mom van ook een vrouw maar toejuichen mocht ze nog een gooi willen doen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:30:35 #7
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_217913192
Op mijn eerste dag als minister-president introduceer ik het basisinkomen. Ziek worden wordt weer aantrekkelijk.
pi_217913207
Het UWV is vast druk met alle uitkeringen voor asielzoekers.
pi_217913265
Gewoon de aanloop naar: "Het is volledig onhaalbaar geworden, het UWV laat op alle punten steken vallen. Het gaat voor alle betrokkenen, die er vaak al een jaar op zitten wachten, een grote verlossing zijn als ze in plaats daarvan naar de Sociale Dienst kunnen gaan voor een bijstandsuitkering. Dan hebben ze tenminste weer een inkomen."
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:48:00 #10
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_217913289
Als ik pas Jort hoorde maakt die zich wel ernstig zorgen om het vestigingsklimaat. Het zou me niets verbazen als de VVD het migranten onderwerp wil laten liggen voor de komende verkiezingen wat campagne voeren betreft.

Verder vraag ik me af of ts dit topic bedoelt heeft om het uwv tekort te duiden of is het de bedoeling dat alle belangrijke zaken die de politiek momenteel laat liggen hier worden opgesomd?
  Trouwste user 2022 woensdag 11 juni 2025 @ 17:50:07 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_217913316
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:48 schreef Nebelwerfer het volgende:

Verder vraag ik me af of ts dit topic bedoelt heeft om het uwv tekort te duiden of is het de bedoeling dat alle belangrijke zaken die de politiek momenteel laat liggen hier worden opgesomd?
Ja.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_217913324
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Gewoon de aanloop naar: "Het is volledig onhaalbaar geworden, het UWV laat op alle punten steken vallen. Het gaat voor alle betrokkenen, die er vaak al een jaar op zitten wachten, een grote verlossing zijn als ze in plaats daarvan naar de Sociale Dienst kunnen gaan voor een bijstandsuitkering. Dan hebben ze tenminste weer een inkomen."
Dat kan allang. Als jij geen inkomen hebt omdat je op een beslissing van het UWV wacht, dan kan je gewoon een bijstandsuitkering krijgen. Meestal zijn ze ook een stuk soepeler dan wanneer je een uitkering aanvraagt omdat je 'gewoon' geen werk hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:51:32 #13
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_217913328
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:50 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ja.

Goed zo ! ^O^
pi_217913338
quote:
En waarom precies?
pi_217913340
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat kan allang. Als jij geen inkomen hebt omdat je op een beslissing van het UWV wacht, dan kan je gewoon een bijstandsuitkering krijgen. Meestal zijn ze ook een stuk soepeler dan wanneer je een uitkering aanvraagt omdat je 'gewoon' geen werk hebt.
Ja, des te meer reden om het UWV op te heffen.
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:53:54 #16
319979 Fok-it
All is well
pi_217913356
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:52 schreef Vjenne12345 het volgende:

[..]
En waarom precies?
Nou vooral omdat het na 20 jaar eens wenselijk is om VVD niet de teugels in handen te laten hebben hier
pi_217913431
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is wel een heel debiel argument. Er is een groot verschil tussen mensen in de bijstand en mensen in de ziektewet/WIA. Het UWV is er om die laatste groep te bepalen. Iemand in de bijstand gooien omdat hij/zij ziek is geworden is onrechtvaardig. Zeker als die persoon heel zijn leven gewoon gewerkt heeft.
pi_217913469
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat is wel een heel debiel argument. Er is een groot verschil tussen mensen in de bijstand en mensen in de ziektewet/WIA. Het UWV is er om die laatste groep te bepalen. Iemand in de bijstand gooien omdat hij/zij ziek is geworden is onrechtvaardig. Zeker als die persoon heel zijn leven gewoon gewerkt heeft.
Dat geldt ook voor het inkorten van de duur van de WW uitkering. En de meeste andere uitkeringen zijn ook al vervangen door de bijstand. Zoals voor gedeeltelijk afgekeurde mensen die te weinig verdienden. Je hebt nog wel een paar alternatieven, maar die worden schaars.

Het is gewoon het logische vervolg van de Participatiewet.
  woensdag 11 juni 2025 @ 18:03:32 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217913474
quote:
Faber is beschikbaar :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_217913511
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat geldt ook voor het inkorten van de duur van de WW uitkering. En de meeste andere uitkeringen zijn ook al vervangen door de bijstand. Zoals voor gedeeltelijk afgekeurde mensen die te weinig verdienden. Je hebt nog wel een paar alternatieven, maar die worden schaars.

Als je gedeeltelijk in de WIA komt en je inkomen is daardoor onder bijstandsniveau, dan wordt je inkomen aangezuiverd tot dat bedrag. Dat is iets heel anders dan dat je in de bijstand terecht komt. Alle beperkingen die voor iemand die in de bijstand zit gelden, gelden niet voor iemand in de WIA met een door het UWV aangevuld inkomen. De meeste mensen die in die laatste groep zitten zouden nooit in aanmerking komen voor de bijstand.

Maar daarvoor moet je wel eerst gekeurd worden en dat doet het UWV.
pi_217913555
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als je gedeeltelijk in de WIA komt en je inkomen is daardoor onder bijstandsniveau, dan wordt je inkomen aangezuiverd tot dat bedrag. Dat is iets heel anders dan dat je in de bijstand terecht komt. Alle beperkingen die voor iemand die in de bijstand zit gelden, gelden niet voor iemand in de WIA met een door het UWV aangevuld inkomen. De meeste mensen die in die laatste groep zitten zouden nooit in aanmerking komen voor de bijstand.

Maar daarvoor moet je wel eerst gekeurd worden en dat doet het UWV.
Dus wat doen ze met de mensen die over twee jaar aan de beurt zijn voor die keuring? Tegen die tijd zijn de wachttijden ook opgelopen tot 5 jaar of zo. En wat krijgen ze in de tussentijd?

Ik denk zelf dat het onontkoombaar is zolang we een regering met VVD hebben. Die zitten al in hun handen te wrijven.
pi_217913579
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus wat doen ze met de mensen die over twee jaar aan de beurt zijn voor die keuring?
Geen idee. Maar jouw plan om maar 'gewoon het UWV af te schaffen' is de meest debiele oplossing.
pi_217913606
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Geen idee. Maar jouw plan om maar 'gewoon het UWV af te schaffen' is de meest debiele oplossing.
Het is helemaal niet mijn plan. Ik verwacht gewoon dat de VVD ieder excuus gaat aangrijpen om dat te laten gebeuren. Dat is helemaal in lijn met hun beleid.
pi_217913655
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is helemaal niet mijn plan. Ik verwacht gewoon dat de VVD ieder excuus gaat aangrijpen om dat te laten gebeuren. Dat is helemaal in lijn met hun beleid.
Dit:

quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Slaat nergens op.
  woensdag 11 juni 2025 @ 18:23:05 #25
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_217913680
Ongekende woningnood en domlinks legt nog een gaybrapad aan in hartje Amsterdam. Absurde prioriteiten...
pi_217913728
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dit:
[..]
Slaat nergens op.
Het is maar hoe je het bekijkt. De VVD had een aantal jaar geleden al in hun verkiezingsprogramma staan dat ze de WW terug willen brengen naar 2 maanden en naast de bijstand alle andere uitkeringen af willen schaffen. Je krijgt al twee jaar ziekengeld van je werkgever. Ik dacht dat zij dat ook hadden geregeld, maar dat kan ik mis hebben. Het klinkt ook enigszins sociaal, maar het kan gewoon een aanloop zijn geweest naar het afschaffen van de WIA.
pi_217913968
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is maar hoe je het bekijkt. De VVD had een aantal jaar geleden al in hun verkiezingsprogramma staan dat ze de WW terug willen brengen naar 2 maanden en naast de bijstand alle andere uitkeringen af willen schaffen. Je krijgt al twee jaar ziekengeld van je werkgever. Ik dacht dat zij dat ook hadden geregeld, maar dat kan ik mis hebben. Het klinkt ook enigszins sociaal, maar het kan gewoon een aanloop zijn geweest naar het afschaffen van de WIA.
Je kan toch zelf wel bedenken wat voor rampzalige, onrechtvaardige en ronduit onmogelijke situaties je gaat krijgen als we het UWV maar afschaffen en iedereen in de ziektewet en WIA maar in de bijstand dumpen.

-Als je de pech hebt om ziek te worden vanuit een baan, dan moet je direct al je vermogen en je huis opeten voordat je vanaf bijstandsniveau jou en je gezin mag onderhouden. Al je financiële verplichtingen vervallen dan spontaan ofzo? En waar wil je al die sociale huurhuizen dan vandaan toveren die je ineens nodig hebt?

-Met het opheffen van het UWV heeft niemand meer een medisch dossier. Omdat ziekte op papier niet meer bestaat zullen al die mensen die eerst in de WIA zaten nu ineens moeten gaan werken volgens de participatiewet
alsof ze volledig gezond zijn. Ook als ze dat totaal niet kunnen. Of wou je soms de medische keuring aan alle gemeentes over gaan laten? Als je dat niet doet, dan kan iedereen in de bijstand gaan claimen dat ze ziek zijn en niet kunnen werken.

Je kan simpelweg de WIA niet ineens afschaffen. Nog los van het morele probleem is dat praktisch gezien ondoenlijk.
pi_217914070
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Je kan toch zelf wel bedenken wat voor rampzalige, onrechtvaardige en ronduit onmogelijke situaties je gaat krijgen als we het UWV maar afschaffen en iedereen in de ziektewet en WIA maar in de bijstand dumpen.

-Als je de pech hebt om ziek te worden vanuit een baan, dan moet je direct al je vermogen en je huis opeten voordat je vanaf bijstandsniveau jou en je gezin mag onderhouden. Al je financiële verplichtingen vervallen dan spontaan ofzo? En waar wil je al die sociale huurhuizen dan vandaan toveren die je ineens nodig hebt?

-Met het opheffen van het UWV heeft niemand meer een medisch dossier. Omdat ziekte op papier niet meer bestaat zullen al die mensen die eerst in de WIA zaten nu ineens moeten gaan werken volgens de participatiewet
alsof ze volledig gezond zijn. Ook als ze dat totaal niet kunnen. Of wou je soms de medische keuring aan alle gemeentes over gaan laten? Als je dat niet doet, dan kan iedereen in de bijstand gaan claimen dat ze ziek zijn en niet kunnen werken.

Je kan simpelweg de WIA niet ineens afschaffen. Nog los van het morele probleem is dat praktisch gezien ondoenlijk.
Nou, het is voor een groot gedeelte toch al gelukt. En als je in de buurt van het Westland woont en in de bijstand zit, dan is de kans groot dat je regelmatig een kas van binnen gaat zien. Dat heeft dan wel als voordeel dat we minder arbeidsmigranten nodig hebben. Dus je moet tegenwoordig maar hopen op een begripvolle zaakwaarnemer als je in de bijstand zit, ook als je gedeeltelijk afgekeurd bent.

Vanuit dat perspectief hebben de mensen in de WIA het veel beter dan alle andere werklozen, ook die met een beperking. Dat is een aantal mensen en politieke partijen een doorn in het oog.

Dus, ja, ik ben helemaal voor een goed sociaal beleid en de mensen geven waar ze recht op hebben. Maar zolang de bevolking steeds rechtser stemt, gebeurt (uiteraard!) het tegenovergestelde.
  woensdag 11 juni 2025 @ 18:56:49 #29
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_217914114
quote:

[..]
Wat een misogynie zeg..
Hoho, dit mag onder deze omstandigheden :{w
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_217914269
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dit:
[..]
Slaat nergens op.
Je slaat hier de spijker op zijn kop.
Niet zo slim van SymboolFrankie.
pi_217914340
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:30 schreef RamboDirk het volgende:
Op mijn eerste dag als minister-president introduceer ik het basisinkomen. Ziek worden wordt weer aantrekkelijk.
Zal de zorg ook wel blij mee zijn. :M
pi_217914384
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Je slaat hier de spijker op zijn kop.
Niet zo slim van SymboolFrankie.
Ik zat uit te leggen wat ik verwacht dat de bedoeling van de politiek hiermee is.
pi_217914394
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik zat uit te leggen wat ik verwacht dat de bedoeling van de politiek hiermee is.
Ja tuurlijk.
pi_217914399
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:19 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja tuurlijk.
Ik ben een groot voorstander van een goed sociaal beleid, zoals je ondertussen ook weet.
pi_217914408
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik ben een groot voorstander van een goed sociaal beleid, zoals je ondertussen ook weet.
Ik weet helemaal niks van jou, ik weet alleen wat je hier schrijft.
pi_217914414
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, ja, ik ben helemaal voor een goed sociaal beleid en de mensen geven waar ze recht op hebben. Maar zolang de bevolking steeds rechtser stemt, gebeurt (uiteraard!) het tegenovergestelde.
Dit is navenant. En voorspelbaar.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217914428
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:22 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik weet helemaal niks van jou, ik weet alleen wat je hier schrijft.
Niet alles wat iemand zegt of schrijft is hun eigen mening, het komt ook voor dat ze dingen uitleggen waar ze zelf heel anders over denken.

Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik ben meestal bezig om mijn ideeën te vertalen in iets wat mijn gesprekspartner(s) begrijpen.
pi_217914458
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Niet alles wat iemand zegt of schrijft is hun eigen mening, het komt ook voor dat ze dingen uitleggen waar ze zelf heel anders over denken.

Ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik ben meestal bezig om mijn ideeën te vertalen in iets wat mijn gesprekspartner(s) begrijpen.
Ik zeg het gewoon in mijn eigen woorden. Ik ben niet bezig met een roman hé?
En als mensen het niet snappen, leg ik het met liefde nog een keer uit in iets andere bewoordingen.
Maar nooit zodanig dat de kern van mijn boodschap daarbij zoveel graden draait. De kern blijft hetzelfde.
pi_217914497
VVD-prominenten die de VVD promoten, het is me wat.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_217914521
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik zeg het gewoon in mijn eigen woorden. Ik ben niet bezig met een roman hé?
En als mensen het niet snappen, leg ik het met liefde nog een keer uit in iets andere bewoordingen.
Maar nooit zodanig dat de kern van mijn boodschap daarbij zoveel graden draait. De kern blijft hetzelfde.
Jij spreekt altijd alleen voor jezelf, duidelijk. Je zou een slechte lerares zijn.
pi_217914669
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij spreekt altijd alleen voor jezelf, duidelijk. Je zou een slechte lerares zijn.
Klopt. Daarom ben ik nooit naar de kweekschool gegaan.
En ik spreek altijd voor mezelf omdat ik het ontzettend aanmatigend vind om mezelf als iemands woordvoerder op te werpen.

Wat jij doet is op zich heus wel prijzenswaardig, alleen in dit specifieke geval vind ik gewoon dat je jezelf goed gaat zitten praten omdat je zelf blijkbaar niet goed hebt nagedacht over de vorm.
Is niet erg, maar ga dan niet achteraf er een draai aan geven die beter bij je past.
Gewoon toegeven dat je een fauxpass hebt gemaakt. Ga je niet dood van hoor.

w/
pi_217914716
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:47 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Klopt. Daarom ben ik nooit naar de kweekschool gegaan.
En ik spreek altijd voor mezelf omdat ik het ontzettend aanmatigend vind om mezelf als iemands woordvoerder op te werpen.

Wat jij doet is op zich heus wel prijzenswaardig, alleen in dit specifieke geval vind ik gewoon dat je jezelf goed gaat zitten praten omdat je zelf blijkbaar niet goed hebt nagedacht over de vorm.
Is niet erg, maar ga dan niet achteraf er een draai aan geven die beter bij je past.
Gewoon toegeven dat je een fauxpass hebt gemaakt. Ga je niet dood van hoor.

w/
Straks ga je nog beweren dat ik mensen in de WIA niet zo'n luxe uitkering gun omdat ik zelf in de bijstand zit. Zo denken veel mensen wel.

Ik heb me wel aangewend om het tussen aanhalingstekens te zetten als ik sarcastisch ben, want anders wordt het verwijderd en/of krijg ik een ban.
pi_217914775
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Straks ga je nog beweren dat ik mensen in de WIA niet zo'n luxe uitkering gun omdat ik zelf in de bijstand zit. Zo denken veel mensen wel.
Zie je nu echt zelf niet wat voor onzin je hier schrijft? Waar is deze aanname op gebaseerd?
pi_217914831
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

Ik heb me wel aangewend om het tussen aanhalingstekens te zetten als ik sarcastisch ben, want anders wordt het verwijderd en/of krijg ik een ban.
Lijkt mij een goed idee want jouw sarcasme komt op mij over alsof iemand wattenbolletjes gooit naar een olifant om hem wakker te maken.
pi_217914837
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 19:57 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Zie je nu echt zelf niet wat voor onzin je hier schrijft? Waar is deze aanname op gebaseerd?
Ik kom het regelmatig tegen? Mensen denken vaak het slechtste. Ik verwacht, omdat ze dat zelf ook zouden doen of denken. Ik sta er altijd weer verbaasd van te kijken en dan herinner ik mezelf er weer aan, dat ik dat moet verwachten.

Niet iedereen is zo, het hangt er maar van af. Maar toch een heleboel.
pi_217914857
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:02 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Lijkt mij een goed idee want jouw sarcasme komt op mij over alsof iemand wattenbolletjes gooit naar een olifant om hem wakker te maken.
Ja, ik ben van nature heel vriendelijk en aardig. Leven en laten leven, anderen behandelen zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Ik neem het mezelf kwalijk als ik mensen in nood niet help omdat ik het niet in de gaten had.
pi_217914920
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik kom het regelmatig tegen? Mensen denken vaak het slechtste. Ik verwacht, omdat ze dat zelf ook zouden doen of denken. Ik sta er altijd weer verbaasd van te kijken en dan herinner ik mezelf er weer aan, dat ik dat moet verwachten.

Niet iedereen is zo, het hangt er maar van af. Maar toch een heleboel.
Doe ik ook. Het slechtste denken bedoel ik dan. Kan je nooit teleurgesteld worden, wel is het vaak dat ik dan toch nog 9 van de 10 keer aangenaam verrast ben.

Ik heb in mijn leven een paar hele harde lesjes gehad. De les die ik hier uit leerde is dat je niemand zomaar moet vertrouwen.
pi_217914962
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, ik ben van nature heel vriendelijk en aardig. Leven en laten leven, anderen behandelen zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Ik neem het mezelf kwalijk als ik mensen in nood niet help omdat ik het niet in de gaten had.
Waarom? Als jij iets niet in de gaten hebt, hoe kan je het jezelf dan kwalijk nemen?
pi_217915030
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:10 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Doe ik ook. Het slechtste denken bedoel ik dan. Kan je nooit teleurgesteld worden, wel is het vaak dat ik dan toch nog 9 van de 10 keer aangenaam verrast ben.

Ik heb in mijn leven een paar hele harde lesjes gehad. De les die ik hier uit leerde is dat je niemand zomaar moet vertrouwen.
Ja, en ik verwacht net altijd het goede. Dan zit je langs elkaar heen te praten.

Daar staat tegenover, dat ik ondertussen aardig goed in staat ben om in iemand anders hun huid te kruipen. Te denken zoals zij. Dus als ik dan eenmaal weet dat iemand een aso is, zoals Trump, of een oplichter, zoals Musk, dan kan ik hun gedrag ook redelijk goed voorspellen.

Ik heb dat een tijdje als hobby gedaan: kijken hoe snel ik me helemaal in mijn gesprekspartner in kon leven. Dat was een stuk minder ingewikkeld dan je zou verwachten. Maar dat maakt die interacties wel veel minder leuk, dus daar ben ik al lang geleden mee opgehouden. En ik had ook het idee, dat ik de zaak voor de gek zat te houden.
pi_217915046
quote:

[..]
Wat een misogynie zeg..
Nee hoor. Geef mij dan maar iemand als Marga Klompé. Die vrouw stond ergens voor. En ze hield haar rug recht.
pi_217915061
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

En die is ingevoerd vanwege de te duur geworden AWBZ, een oude reliek van de volledige verzorgingsstaat. En de toen ingevoerde WMO, is ook al niet meer betaalbaar en gaat duurder worden (wel naar rato inkomen, maar basisbedrag moet hoognodig opgehoogd worden). Het is al lang geen jaren ‘70 meer qua verzorgingsstaat en dat gaat alleen maar meer en meer uitgekleed worden, want niet houdbaar.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_217915082
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:22 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
En die is ingevoerd vanwege de te duur geworden AWBZ, een oude reliek van de volledige verzorgingsstaat. En de toen ingevoerde WMO, is ook al niet meer betaalbaar en gaat duurder worden (wel naar rato inkomen, maar basisbedrag moet hoognodig opgehoogd worden). Het is al lang geen jaren ‘70 meer wua verzorgingsstaat en dat gaat alleen maar meer en meer uitgekleed worden, want niet houdbaar.
Maar dat komt, omdat het geld nu anders verdeeld wordt. Er gaat nu zoveel mogelijk naar de aandeelhouders.

Ok, en "werken moet lonen", dus weg met toeslagen, subsidies en uitkeringen. Maar dat hogere minimumloon laat nogal op zich wachten.
pi_217915095
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, en ik verwacht net altijd het goede. Dan zit je langs elkaar heen te praten.

Daar staat tegenover, dat ik ondertussen aardig goed in staat ben om in iemand anders hun huid te kruipen. Te denken zoals zij. Dus als ik dan eenmaal weet dat iemand een aso is, zoals Trump, of een oplichter, zoals Musk, dan kan ik hun gedrag ook redelijk goed voorspellen.

Ik heb dat een tijdje als hobby gedaan: kijken hoe snel ik me helemaal in mijn gesprekspartner in kon leven. Dat was een stuk minder ingewikkeld dan je zou verwachten. Maar dat maakt die interacties wel veel minder leuk, dus daar ben ik al lang geleden mee opgehouden. En ik had ook het idee, dat ik de zaak voor de gek zat te houden.
Aparte hobby heb je dan. Maar goed, ieder zijn meug. Als je de wereld wilt verbeteren moet je bij jezelf beginnen.
Ik ging op zoek naar mezelf. Jij legt mensen onder je microscoop.
pi_217915109
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:25 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Aparte hobby heb je dan. Maar goed, ieder zijn meug. Als je de wereld wilt verbeteren moet je bij jezelf beginnen.
Ik ging op zoek naar mezelf. Jij legt mensen onder je microscoop.
Ook vooral mezelf. Ik ben nogal slim en daarom erg onbegrepen. Ik deed het altijd fout en begreep er nooit wat van, volgens de mensen om me heen. Als iedereen vind dat je gek bent, dan zal dat wel zo zijn.
pi_217915214
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ook vooral mezelf. Ik ben nogal slim en daarom erg onbegrepen. Ik deed het altijd fout en begreep er nooit wat van, volgens de mensen om me heen. Als iedereen vind dat je gek bent, dan zal dat wel zo zijn.
Ik niet. Ik ben van huis uit nogal dom. Maar ook ontzettend nieuwsgierig en ken zodoende geen enkele schroom om vragen te stellen. Tja, en als al die slimmeriken zich hierdoor in verlegenheid worden gebracht is dat toch niet mijn probleem?
pi_217915242
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:35 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik niet. Ik ben van huis uit nogal dom. Maar ook ontzettend nieuwsgierig en ken zodoende geen enkele schroom om vragen te stellen. Tja, en als al die slimmeriken zich hierdoor in verlegenheid worden gebracht is dat toch niet mijn probleem?
Vragen stellen is altijd goed ^O^

Ik ben ook een voorstander van gewoon eerlijk zijn en niet proberen de dingen mooier te maken dan ze zijn.
pi_217915272
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar dat komt, omdat het geld nu anders verdeeld wordt. Er gaat nu zoveel mogelijk naar de aandeelhouders.

Ok, en "werken moet lonen", dus weg met toeslagen, subsidies en uitkeringen. Maar dat hogere minimumloon laat nogal op zich wachten.
Gemeentes en overheden hebben aandeelhouders?

Overigens:
Het minimumloon is drie keer verhoogd in een jaar en is zo hoog geworden dat een verpleegkundige die in de standaardschaal waarin de meesten starten net iets meer dan 2 euro per uur meer verdienen bruto. Na 4 jaar studeren. En dat is met de laatste salarisverhoging meegenomen, die nog niet doorgevoerd is.
pi_217915298
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:40 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]

Overigens:
Het minimumloon is drie keer verhoogd in een jaar en is zo hoog geworden dat een verpleegkundige die in de standaardschaal waarin de meesten starten net iets meer dan 2 euro per uur meer verdienen bruto. Na 4 jaar studeren. En dat is met de laatste salarisverhoging meegenomen, die nog niet doorgevoerd is.
En dat is gewoon schandalig. Weet je nog dat Nederland massaal applaudiseerde voor deze helden aan het begin van de coronacrisis? En dat Rutte beloofde dat deze werkmieren een loonsverhoging zouden krijgen?
Wat is daar van terechtgekomen?

Roept u maar.

Voor de goede orde: Diezelfde Rutte staat nu voor een Euromicrofoon te roepen dat er meer geld moet naar defensie. Terwijl diezelfde Rutte destijds de Nederlandse defensie totaal heeft uitgekleed.
pi_217915348
quote:

[..]
Nee, maar bedrijven wel. Ik had dat er blijkbaar bij moeten zetten.

quote:
Overigens:
En is het deze keer wel meegestegen met de inflatie?

Rond het uitbrengen van de Participatiewet is het minimumloon met ongeveer 50% verhoogd (en de uitkeringen met 35%), maar toen zijn veel andere dingen op de schop gegaan. Sindsdien is de inflatie heel laag geweest, als je er van uitgaat dat het minimumloon gelijkmatig daarmee is verhoogd. Pas vorig jaar is het weer begonnen met stijgen.
pi_217915413
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:22 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
En die is ingevoerd vanwege de te duur geworden AWBZ, een oude reliek van de volledige verzorgingsstaat. En de toen ingevoerde WMO, is ook al niet meer betaalbaar en gaat duurder worden (wel naar rato inkomen, maar basisbedrag moet hoognodig opgehoogd worden). Het is al lang geen jaren ‘70 meer qua verzorgingsstaat en dat gaat alleen maar meer en meer uitgekleed worden, want niet houdbaar.
Andere prioriteiten stellen maar dat doet die kut VVD niet
pi_217915418
quote:
Tijd voor Famke
  woensdag 11 juni 2025 @ 20:59:48 #62
319979 Fok-it
All is well
pi_217915424
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:59 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Tijd voor Famke
Allereerst wil ik zeggen dat ik veel respect heb voor asielzoekers
pi_217915621
quote:
10s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:59 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Tijd voor Famke
Wie is Famke?
pi_217916222
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:59 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Allereerst wil ik zeggen dat ik veel respect heb voor asielzoekers
Ik niet. Respect moet je verdienen.
Ik laat mensen zoveel mogelijk in hun eigen waarden. Mits zij dat ook doen bij mij.
Ik hoef geen respect. Ik wil ook gewoon geaccepteerd worden zoals ik ben.
Het is tweerichtingverkeer. Het respect komt later wel. Als het goed is.
  woensdag 11 juni 2025 @ 23:38:46 #65
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217916623
quote:

[..]

Overigens:
Verhoging van de werkgeverslasten door loonstijging levert slechts 30% meer netto koopkracht op voor de werknemers
Maar die lasten werken wel 100% door in de inflatie

Dat komt door de pensioenfondsen met 27% boven de franchise , AOW premies 17,9% , ZVW premies 6,5% , AOW en WW premies en de Belastingen 37%
Het heeft alleen tot gevolg dat nog meer mensen ZZP er zullen MOETEN / WILLEN worden

Wat verstandig is , dat is de eerste 25.000 euro inkomen vrij van belastingen te maken , dat kost de werkgever niets en heeft een enorme impact op het netto loon

Daarnaast moeten de AOW , de WAO , Wahjong ,de Bijstand en de IOAW vervangen worden door een basisinkomen van 70% van het minimumloon

Afschaffing van de pensioenspaarplicht bij pensioenfondsen zou ook helpen om het aantal ZZP ers terug te dringen
Het netto verschil is gewoon veel en veel te groot
Daarnaast is minder latente belastingreserve bij die pensioenfondsen een goede zaak voor de staatsschuld

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 12-06-2025 09:59:45 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217916668
Nederland :')
pi_217916687
Onzin. Elke 10 man in zo’n uitkering zit 1 uitkeringsdeskundige op de lip. Het is de ddr
pi_217916712
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 23:55 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Onzin. Elke 10 man in zo’n uitkering zit 1 uitkeringsdeskundige op de lip. Het is de ddr
Dat was vroeger. Tegenwoordig mag het niets kosten.
  Trouwste user 2022 donderdag 12 juni 2025 @ 11:05:50 #69
7889 tong80
Spleenheup
pi_217918949
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 00:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat was vroeger. Tegenwoordig mag het niets kosten.
Ik ben onbetaalbaar.

donderdag 12 juni 2025 @ 11:09:50 #70
323876 michaelmoore
pi_217918991
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 11:05 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik ben onbetaalbaar.

ik zie liever de Engelse vertaling Priceless

zonder prijs , daar kun je meer kanten mee uit
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217919476
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 23:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Verhoging van de werkgeverslasten door loonstijging levert slechts 30% meer netto koopkracht op voor de werknemers
Maar die lasten werken wel 100% door in de inflatie

Dat komt door de pensioenfondsen met 27% boven de franchise , AOW premies 17,9% , ZVW premies 6,5% , AOW en WW premies en de Belastingen 37%
Het heeft alleen tot gevolg dat nog meer mensen ZZP er zullen MOETEN / WILLEN worden

Wat verstandig is , dat is de eerste 25.000 euro inkomen vrij van belastingen te maken , dat kost de werkgever niets en heeft een enorme impact op het netto loon

Daarnaast moeten de AOW , de WAO , Wahjong ,de Bijstand en de IOAW vervangen worden door een basisinkomen van 70% van het minimumloon

Afschaffing van de pensioenspaarplicht bij pensioenfondsen zou ook helpen om het aantal ZZP ers terug te dringen
Het netto verschil is gewoon veel en veel te groot
Daarnaast is minder latente belastingreserve bij die pensioenfondsen een goede zaak voor de staatsschuld
Tis best een mooi plan maar zal onder de streep een forse hoeveelheid belastinggeld zijn die de overheid moet gaan missen. Die willen dat niet gaan missen dus zullen de kosten gewoon bijnde werknemers en werkgevers gaan blijven laten liggen. De moloch moet immers gevoerd blijven worden.
  donderdag 12 juni 2025 @ 12:19:40 #72
323876 michaelmoore
pi_217919520
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 12:14 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Tis best een mooi plan maar zal onder de streep een forse hoeveelheid belastinggeld zijn die de overheid moet gaan missen. Die willen dat niet gaan missen dus zullen de kosten gewoon bijnde werknemers en werkgevers gaan blijven laten liggen. De moloch moet immers gevoerd blijven worden.
De latente belastingreserve bij de pensioenfondsen is 500 miljard euro, dat kan vrijkomen door het uitgesteld loon principe af te schaffen
Tevens de pensioenspaarplicht af schaffen, we zijn het enige land in de EU die dat heeft dus laten we ophouden met dat ouderwetse principe van verplicht sparen bij de baas
jonge mensen met kinderen laten sparen voor later, terwijl ze dat ze zelf dat geld hard nodig hebben is idioot

als ze 75 jaar zijn , dan heb je het niet meer nodig
kom je voortijdig te overlijden dan vervalt je hele spaarpot aan het fonds -O- :W

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 12-06-2025 13:02:47 ]
pi_217919582
quote:
Eigenlijk hebben we de eerste al gehad want Rutte IV was Kaag I.

Uitgeonderhandeld door tien maanden niets te doen na de verkiezingen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 12 juni 2025 @ 12:28:52 #74
319979 Fok-it
All is well
pi_217919594
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 12:27 schreef Nober het volgende:

[..]
Eigenlijk hebben we de eerste al gehad want Rutte IV was Kaag I.

Uitgeonderhandeld door tien maanden niets te doen na de verkiezingen.

SPOILER
Klopt. En we hebben ook al 15 jaar linkse kabinetten gehad

Nou dag Nober. Ze komen je straks weer ophalen
pi_217919602
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 12:28 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Klopt. En we hebben ook al 15 jaar linkse kabinetten gehad

Nou dag Nober. Ze komen je straks weer ophalen
2010-2025 +2 miljoen immigranten

Behoorlijk links inderdaad.
pi_217924149
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 20:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, maar bedrijven wel. Ik had dat er blijkbaar bij moeten zetten.
[..]
En is het deze keer wel meegestegen met de inflatie?

Rond het uitbrengen van de Participatiewet is het minimumloon met ongeveer 50% verhoogd (en de uitkeringen met 35%), maar toen zijn veel andere dingen op de schop gegaan. Sindsdien is de inflatie heel laag geweest, als je er van uitgaat dat het minimumloon gelijkmatig daarmee is verhoogd. Pas vorig jaar is het weer begonnen met stijgen.
Chatgpt heeft het even uitgerekend, afgelopen jaren is het minimumloon gemiddeld harder gestegen dan inflatie. Dat zie je vooral terug in de prijzen van diensten en producten waar vooral minimumloonmensen werken.

quote:
2022: De consumentenprijzen stegen met 10,0% . Het minimumloon steeg in juli 2022 met 1,81% en in januari 2023 met 10,12% . De stijging van het minimumloon was dus lager dan de inflatie. • 2023: De consumentenprijzen stegen met 6,0% . Het minimumloon steeg in januari 2023 met 10,15% en in juli 2023 met 3,13% . De stijging van het minimumloon was hoger dan de inflatie. • 2024: De consumentenprijzen stegen met 2,9% . Het minimumloon steeg in januari 2024 met 3,75% en in juli 2024 met 1,21% . De stijging van het minimumloon was hoger dan de inflatie. • 2025: De consumentenprijzen stegen met 3,8% . Het minimumloon steeg in januari 2025 naar ¤14,06 per uur . De stijging van het minimumloon was hoger dan de inflatie.
pi_217924185
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2025 20:38 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Chatgpt heeft het even uitgerekend, afgelopen jaren is het minimumloon gemiddeld harder gestegen dan inflatie. Dat zie je vooral terug in de prijzen van diensten en producten waar vooral minimumloonmensen werken.
[..]

Ok, het is twee jaar geleden weer beginnen te stijgen.

Is die inflatie met of zonder de gestegen woonlasten en de extra kosten door de gestegen huizenprijzen? Dat zit niet in de inflatie zoals het CBS die hanteert.
pi_217924270
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ok, het is twee jaar geleden weer beginnen te stijgen.

Is die inflatie met of zonder de gestegen woonlasten en de extra kosten door de gestegen huizenprijzen? Dat zit niet in de inflatie zoals het CBS die hanteert.
Dat geldt voor meer mensen, zoals zowat de complete middenklasse. Daar hoef je geen minima voor te zijn. En janken voor een euro meer gaat daar overigens ook niet voor helpen.

Feit blijft dat minimuminkomen aardig gestegen is en op zichzelf ook weer voor prijsstijgingen zorgt. Surprise! Enige oplossing is dat overheden en centrale banken stoppen met geld scheppen en meer uitgeven dan ze binnenkrijgen.
pi_217924402
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 20:49 schreef Akkerdjie het volgende:
Feit blijft dat minimuminkomen aardig gestegen is en op zichzelf ook weer voor prijsstijgingen zorgt. Surprise! Enige oplossing is dat overheden en centrale banken stoppen met geld scheppen en meer uitgeven dan ze binnenkrijgen.
Jij zegt dus, dat inflatie een reactie is op gestegen salarissen. Dat ben ik niet met je eens. Salarisstijging is een reactie op inflatie. Die loopt daar altijd achteraan.

Wel eens van loonmatiging gehoord? En houden de mensen nu netto ook meer over van dat gestegen minimumloon? Waarom is het minimumloon in 2015 met 50% gestegen, maar de bijstandsuitkering maar met 35%, terwijl dat 70 procent is van dat minimumloon? Het aantal subsidies en toeslagen aan de onderkant is sindsdien ook drastisch afgenomen.

Dat is natuurlijk ook allemaal heel lastig te beoordelen als je de grootste stijging van de lasten sinds 2008 (de woonlasten) al die tijd niet mee hebt geteld voor de inflatie. Zeker als je dan die inflatie moet gaan gebruiken, via een inflatiecorrectie, om te kijken of we er op vooruit zijn gegaan.
pi_217924425
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij zegt dus, dat inflatie een reactie is op gestegen salarissen. Dat ben ik niet met je eens. Salarisstijging is een reactie op inflatie. Die loopt daar altijd achteraan.

Wel eens van loonmatiging gehoord? En houden de mensen nu netto ook meer over van dat gestegen minimumloon? Waarom is het minimumloon in 2015 met 50% gestegen, maar de bijstandsuitkering maar met 35%, terwijl dat 70 procent is van dat minimumloon? Het aantal subsidies en toeslagen aan de onderkant is sindsdien ook drastisch afgenomen.

Dat is natuurlijk ook allemaal heel lastig te beoordelen als je de grootste stijging van de lasten sinds 2008 (de woonlasten) al die tijd niet mee hebt geteld voor de inflatie. Zeker als je dan die inflatie moet gaan gebruiken, via een inflatiecorrectie, om te kijken of we er op vooruit zijn gegaan.
Je haalt prijsstijgingen en inflatie door elkaar.
En loonmatiging, tja. Ik werk in de zorg. Die beginnersschaal wordt nu bijgehaald door het minimumloon klaarblijkelijk, dus begin me daar maar niet over.
pi_217924476
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:04 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Je haalt prijsstijgingen en inflatie door elkaar.
En loonmatiging, tja. Ik werk in de zorg. Die beginnersschaal wordt nu bijgehaald door het minimumloon klaarblijkelijk, dus begin me daar maar niet over.
Wat is dan het verschil tussen prijsstijging en inflatie?

quote:
Een inflatie is een waardevermindering van het geld en treedt op wanneer sprake is van een algemene prijsstijging van goederen en diensten in een markteconomie.
Linkje.
pi_217924495
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat is dan het verschil tussen prijsstijging en inflatie?
[..]
Linkje.
Ik plaats hem nog maar eens.
Een werker met minimumsalaris heeft enige invloed op de prijs van een mcdonalds hamburger of een bezorgde krant bijvoorbeeld, maar niet op alle andere producten waar geen minimumwerkers werken. Als de hamburgers duurder worden spreekt men niet over inflatie maar over prijsstijging van hamburgers.

Bekijk deze YouTube-video
pi_217924579
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:09 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ik plaats hem nog maar eens.

Bekijk deze YouTube-video
Ja, die heb ik al eens gezien. Veel politiek correcte praat en om de hete brij heendraaien. Die doet het ongetwijfeld uitstekend als spreker voor grote bedrijven.

Hier heb je wat alternatieve theorieën, ook van een econoom. En vergeet niet dat al het geld en het meeste bezit eigenlijk een schuld is. Als jij voor een hypotheek naar de bank gaat, zetten ze het zelfde bedrag zowel positief als negatief in hun administratie en krijg jij het vers gecreëerde geld op je rekening gestort.
pi_217924649
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, die heb ik al eens gezien. Veel politiek correcte praat en om de hete brij heendraaien. Die doet het ongetwijfeld uitstekend als spreker voor grote bedrijven.

Hier heb je wat alternatieve theorieën, ook van een econoom. En vergeet niet dat al het geld en het meeste bezit eigenlijk een schuld is. Als jij voor een hypotheek naar de bank gaat, zetten ze het zelfde bedrag zowel positief als negatief in hun administratie en krijg jij het vers gecreëerde geld op je rekening gestort.
Ja ik weet dit allemaal en dat is wat ik continue verkondig: Dat geld voor extra salarissen komt niet uit de lucht vallen, dat is gecreëerd. Hierdoor ontstaat geldontwaarding/inflatie. Dat willen wij als bevolking eigenlijk niet, maar overheden hebben het nodig om rechtop te blijven staan/concurrerend te blijven/het sprookje voort te laten duren en hun schulden weg te laten inflatteren, door de bevolking koopkrachtverlies te laten lijden en mensen die hebben gespaard onzichtbaar belasting te laten betalen. Ondanks deze inflatie lukt het de overheden niet om hun spendeerdrift in toom te houden en komt er een spiraal van rente waar je niet meer uitkomt. Nederland ligt nog iets achter het gemiddelde van Europa gelukkig. Maar Italië en Frankrijk zijn om te janken en niemand doet er iets aan. Alle verdragen die zo belangrijk zouden moeten zijn worden compleet genegeerd en er wordt zelfs extra geld gecreëerd om deze zwakke landen rechtop te houden. Europa is fucked. Je spreekt het filmpje (politiek correct? Geen enkele politicus zal het zo uitleggen want te ondermijnend) niet eens tegen, maar duidt het anders.
pi_217924909
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:25 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Ja ik weet dit allemaal en dat is wat ik continue verkondig: Dat geld voor extra salarissen komt niet uit de lucht vallen, dat is gecreëerd. Hierdoor ontstaat geldontwaarding/inflatie. Dat willen wij als bevolking eigenlijk niet, maar overheden hebben het nodig om rechtop te blijven staan/concurrerend te blijven/het sprookje voort te laten duren en hun schulden weg te laten inflatteren, door de bevolking koopkrachtverlies te laten lijden en mensen die hebben gespaard onzichtbaar belasting te laten betalen. Je spreekt het filmpje (politiek correct? Geen enkele politicus zal het zo uitleggen want te ondermijnend) niet eens tegen, maar duidt het anders.
We hebben hier officieel een vrije markteconomie. Dat betekent, dat je de spullen die je produceert niet te duur moet maken, want dan koopt niemand ze. Je zou dus denken, dat de prijs van een product de kostprijs met een kleine marge is en dat als je die kostprijs kunt verlagen, je dan ook de verkoopprijs kunt verlagen en daardoor meer producten kunt verkopen.

Maar in de praktijk is er geen directe relatie tussen de kostprijs en de verkoopprijs. Tot de huizencrisis was vooral de winst belangrijk, want die werd als dividend aan de aandeelhouders uitbetaald. (Veel bedrijven zijn sindsdien afgestapt van dividendbetalingen, maar dat is weer een ander verhaal.) Het gaat dus om de winstgevendheid: als ik 1000 Euro investeer in deze aandelen, hoeveel krijg ik daar binnen 10 jaar voor terug?

Het gaat er dus niet om dat er een verschil is tussen de verkoopprijs en de kostprijs, maar het gaat er om dat dat verschil zo groot mogelijk is. En dat is dus precies het omgekeerde dan wat je in een "economie voor dummies" boek zult lezen. Het doel is dus (sinds de jaren 80) winstmaximalisatie. En dat doe je voornamelijk door de kosten zo ver mogelijk te reduceren en allemaal samen de prijzen langzaam te verhogen. En de grootste kostenpost is de salarissen.

Concurreren kost alle bedrijven geld, je kunt beter prijsafspraken maken en de prijzen reguleren met belastingen en subsidies. En dan de concurrentie opkopen, tot je een monopolie hebt. Dan kun je de hoofdprijs vragen voor troep. Ok, dat mag wel niet, dus je moet naast aan reclame ook veel geld uitgeven aan steekpenningen (lobbyen).

Het is ook niet verkeerd als je heel veel producten kunt verkopen, als je die maar heel goedkoop kunt produceren en er een hele grote winstmarge bovenop kunt doen. Het beste voorbeeld: software. Je hoeft dan alleen voor de verpakking en het transport te betalen. Ok, ook voor de ontwikkeling, maar dat heb je met alles.

Daar is het bedrijfsleven de afgelopen 40 jaar mee bezig geweest. En als de salarissen omlaag moeten, terwijl de winsten zo ver mogelijk moeten stijgen, kun je dus voor je salaris steeds minder kopen. En dat hebben we ook gezien.

Maar ja, hoe krijg je de consumenten / werknemers zo gek dat ze daarin meegaan? Marketing. The American Dream is een hele bekende. Dat loonsverhogingen inflatie veroorzaken en dus averechts werken is er ook 1. Er zijn er nog veel meer.

En het heeft uitstekend gewerkt. Terwijl je vóór die tijd als eenverdiener gewoon je gezin kon onderhouden en een huis kon kopen, is dat ondertussen veranderd. Dus je moet niet luisteren naar welk naampje ze het geven en alle mooie beloftes, maar kijken wat daar in de praktijk het effect van is.
pi_217925068
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
We hebben hier officieel een vrije markteconomie. Dat betekent, dat je de spullen die je produceert niet te duur moet maken, want dan koopt niemand ze. Je zou dus denken, dat de prijs van een product de kostprijs met een kleine marge is en dat als je die kostprijs kunt verlagen, je dan ook de verkoopprijs kunt verlagen en daardoor meer producten kunt verkopen.

Maar in de praktijk is er geen directe relatie tussen de kostprijs en de verkoopprijs. Tot de huizencrisis was vooral de winst belangrijk, want die werd als dividend aan de aandeelhouders uitbetaald. (Veel bedrijven zijn sindsdien afgestapt van dividendbetalingen, maar dat is weer een ander verhaal.) Het gaat dus om de winstgevendheid: als ik 1000 Euro investeer in deze aandelen, hoeveel krijg ik daar binnen 10 jaar voor terug?

Het gaat er dus niet om dat er een verschil is tussen de verkoopprijs en de kostprijs, maar het gaat er om dat dat verschil zo groot mogelijk is. En dat is dus precies het omgekeerde dan wat je in een "economie voor dummies" boek zult lezen. Het doel is dus (sinds de jaren 80) winstmaximalisatie. En dat doe je voornamelijk door de kosten zo ver mogelijk te reduceren en allemaal samen de prijzen langzaam te verhogen. En de grootste kostenpost is de salarissen.

Concurreren kost alle bedrijven geld, je kunt beter prijsafspraken maken en de prijzen reguleren met belastingen en subsidies. En dan de concurrentie opkopen, tot je een monopolie hebt. Dan kun je de hoofdprijs vragen voor troep. Ok, dat mag wel niet, dus je moet naast aan reclame ook veel geld uitgeven aan steekpenningen (lobbyen).

Het is ook niet verkeerd als je heel veel producten kunt verkopen, als je die maar heel goedkoop kunt produceren en er een hele grote winstmarge bovenop kunt doen. Het beste voorbeeld: software. Je hoeft dan alleen voor de verpakking en het transport te betalen. Ok, ook voor de ontwikkeling, maar dat heb je met alles.

Daar is het bedrijfsleven de afgelopen 40 jaar mee bezig geweest. En als de salarissen omlaag moeten, terwijl de winsten zo ver mogelijk moeten stijgen, kun je dus voor je salaris steeds minder kopen. En dat hebben we ook gezien.

Maar ja, hoe krijg je de consumenten / werknemers zo gek dat ze daarin meegaan? Marketing. The American Dream is een hele bekende. Dat loonsverhogingen inflatie veroorzaken en dus averechts werken is er ook 1. Er zijn er nog veel meer.

En het heeft uitstekend gewerkt. Terwijl je vóór die tijd als eenverdiener gewoon je gezin kon onderhouden en een huis kon kopen, is dat ondertussen veranderd. Dus je moet niet luisteren naar welk naampje ze het geven en alle mooie beloftes, maar kijken wat daar in de praktijk het effect van is.
Het is nogal een versimpeling die je daar maakt. Dat je vroeger als eenverdiener de boel drijvende kon houden kun je op veel meer manieren uitleggen. Vrouwen zijn na deze tijd gaan werken, goudstandaard werd losgelaten, globalisatie, etc etc etc etc.

Je blijft een beetje steken met je redenering. Bedrijven kun je over een kam scheren, overheden zijn de oplossing, Nederland heeft een volledig vrije markt, loonsverhogingen hebben geen bijwerkingen of inflatie is prijsstijgingen etc. Allemaal losse onderwerpen waar je veel genuanceerder mee om moet gaan in economie. Alles heeft met elkaar te maken.Wat dingen eruit pikken die je bevallen kun je doen, maar gaat je niet verder brengen. Loonsverhogingen kunnen èn voor bepaalde prijsstijgingen zorgen èn het gevolg zijn van inflatie. Het een sluit het ander niet uit. Als het zo simpel was zou het al lang zo gaan zoals je voorstelt en zouden alle alternatieven voor de huidige situatie veel beter hebben uitgepakt.

Overigens heeft Nederland geen officiële (?) vrijemarkteconomie maar een gemende economie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Akkerdjie op 12-06-2025 22:16:45 ]
pi_217925126
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:09 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Het is nogal een versimpeling die je daar maakt. Dat je vroeger als eenverdiener de boel drijvende kon houden kun je op veel meer manieren uitleggen. Vrouwen zijn na deze tijd gaan werken, goudstandaard werd losgelaten, globalisatie, etc etc etc etc.

Je blijft een beetje steken met je redenering. Bedrijven kun je over een kam scheren, overheden zijn de oplossing, Nederland heeft een volledig vrije markt etc.Allemaal losse onderwerpen waar je veel genuanceerder mee om moet gaan in economie. Als het zo simpel was zou het al lang zo gaan zoals je voorstelt en zouden alle alternatieven voor de huidige situatie veel beter hebben uitgepakt.
Zeker, er is een hoop gebeurd. En waarom? Wat was de achterliggende reden? Waarom kunnen we hier zelf geen fietsen of geneesmiddelen meer maken? Zoals ze dan zeggen: "Follow the money". Zoek uit wie er beter van zijn geworden.

Grote bedrijven maken tegenwoordig zoveel winst, dat ze dat kunnen verbrassen aan onzinbaantjes. Zou het UWV het beter doen als je het privatiseert? Het stomme is, dat de winst van TenneT en de NS gewoon weer de staatskas in gaat.
pi_217925253
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zeker, er is een hoop gebeurd. En waarom? Wat was de achterliggende reden? Waarom kunnen we hier zelf geen fietsen of geneesmiddelen meer maken? Zoals ze dan zeggen: "Follow the money". Zoek uit wie er beter van zijn geworden.

Grote bedrijven maken tegenwoordig zoveel winst, dat ze dat kunnen verbrassen aan onzinbaantjes. Zou het UWV het beter doen als je het privatiseert? Het stomme is, dat de winst van TenneT en de NS gewoon weer de staatskas in gaat.
Nou vertel? Waarom kunnen we hier bijvoorbeeld geen geneesmiddelen meer maken? Ik weet dat de overheid de boel indirect heeft uitbesteed om de zorgkosten te kunnen drukken, wat goed is voor de prijzen die bewoners moeten betalen. Het was weinig interessant meer voor bedrijven vanwege beleid om de fabrieken open te houden. Of is er een ander complot gaande?

Het is niet óf óf met dit soort dingen, maar eerder én én. Elk beleid van overheden heeft onbedoelde consequenties. Bij beleid moet je je eigenlijk afvragen: wat is de trade-off? Die is er altijd. Price caps? Reken de nadelen maar uit tov de voordelen. Eigen medicijnen maken? Wat zijn de nadelen tov de voordelen? Etc. Daar zit de crux wat mij betreft.

Uiteraard zijn er enorme grote bedrijven die ondertussen jaarlijks het bnp van Italie groeien, de vanguards/Blackrocks etc. Allemaal bedrijven die enorm profiteren van ongeremd monetair beleid met enorme creatie van geld. Door....? Maar tegenwoordig wordt een supermarkt al een groot bedrijf genoemd die de mensen uitbuit, ook al is de winstmarge nihil of enkele procenten. Al decennia. Om maar een tegenvoorbeeld te noemen.
pi_217925267
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 22:26 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Nou vertel? Waarom kunnen we hier bijvoorbeeld geen geneesmiddelen meer maken? Ik weet dat de overheid de boel indirect heeft uitbesteed om de zorgkosten te kunnen drukken, wat goed is voor de prijzen die bewoners moeten betalen. Het was weinig interessant meer voor bedrijven vanwege beleid om de fabrieken open te houden. Of is er een ander complot gaande?

Het is niet óf óf met dit soort dingen, maar eerder én én. Elk beleid van overheden heeft onbedoelde consequenties. Bij beleid moet je je eigenlijk afvragen: wat is de trade-off? Die is er altijd. Price caps? Reken de nadelen maar uit tov de voordelen. Eigen medicijnen maken? Wat zijn de nadelen tov de voordelen? Etc. Daar zit de crux wat mij betreft.

Uiteraard zijn er enorme grote bedrijven die ondertussen jaarlijks het bnp van Italie groeien, de vanguards/Blackrocks etc. Allemaal bedrijven die enorm profiteren van ongeremd monetair beleid met enorme creatie van geld. Door....? Maar tegenwoordig wordt een supermarkt al een groot bedrijf genoemd die de mensen uitbuit, ook al is de winstmarge nihil of enkele procenten. Al decennia. Om maar een tegenvoorbeeld te noemen.
Kun jij je een economie voorstellen die niet draait om winstmaximalisatie? Want zo werkt dat al 40 jaar. Als je in die tijd economie hebt gestudeerd, heb je ook geleerd dat het zo moet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')