abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 11 juni 2025 @ 15:57:23 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_217912315
Samen kibbelen en het asielvraagstuk tot afleidend hoofdpunt maken. Ondertussen...................

Wie gekeurd moet worden voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA) moet de komende jaren geduld hebben. De wachttijden lopen fors op, ondanks maatregelen die het kabinet heeft genomen om de wachtlijsten weg te werken.

De wachtlijst met mensen die wachten op een WIA-keuring loopt naar verwachting op tot 100.000 personen in 2027 en zelfs 200.000 in 2030. Uitvoeringsorganisatie UWV kan het werk niet aan. Het UWV streeft naar een maximale wachttijd van zes maanden voor iemand duidelijkheid heeft over zijn uitkering, maar kan dat nu al vaak niet waarmaken. De problemen zullen de komende jaren verergeren, waarschuwt demissionair minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) in een brief aan de Tweede Kamer.

De laatste tijd zijn wel maatregelen genomen om de keuringen sneller te laten verlopen, maar die zetten onvoldoende zoden aan de dijk. Zo is extra geld uitgetrokken voor het UWV en worden 60-plussers tijdelijk sneller beoordeeld. Weliswaar lopen de wachtlijsten daardoor minder hard op dan eerder gedacht, maar ze blijven fors groeien. Dat geldt niet alleen voor mensen die een WIA-uitkering aanvragen, maar ook voor mensen die moeten worden herkeurd of die in de Ziektewet-regeling zitten.

In afwachting van een keuring hebben mensen recht op een voorschot van het UWV. Dat hoeft later niet te worden terugbetaald, maar kan wel lager zijn dan waar men eigenlijk recht op heeft.

Ingrijpen
Van Hijum hamert op rigoureus ingrijpen in de regelingen. Het huidige WIA-stelsel is te ingewikkeld en onuitvoerbaar, oordeelde een speciale commissie vorig jaar al. Van Hijum zegt zich grote zorgen te maken over de huidige staat van het stelsel: 'Om de achterstanden echt te doen krimpen is meer nodig. Een fundamentele herziening is meer dan ooit noodzakelijk.' Hij hoopt dat een volgend kabinet daarmee doorgaat.

Steeds meer werknemers worden ziek en doen een beroep op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Dit komt onder meer doordat er steeds meer mensen aan het werk zijn en mensen tot hogere leeftijd doorwerken. Ook zijn er nog achterstanden door de coronapandemie en is er een opvallende stijging van het aantal psychische aandoeningen. Er wordt onderzoek gedaan naar hoe dat komt.

Het UWV kampt ondertussen met ict-problemen en een personeelstekort, vooral aan keuringsartsen is een gebrek. Zo lukte het het UWV om vorig jaar 130 nieuwe artsen te werven, terwijl er tegelijkertijd 100 artsen vertrokken door bijvoorbeeld pensionering. Ook moet het UWV stoppen met het inhuren van artsen via zzp-constructies om aan de wet te voldoen. Nu werken er nog 72 artsen via zo’n constructie, die verantwoordelijk zijn voor ongeveer een vijfde van alle beoordelingen. Zij hebben een aanbod gekregen om vast in dienst te komen.

De problemen bij het UWV leiden niet alleen tot lange wachtlijsten. Ze leiden ook tot fouten. Veel uitkeringsgerechtigden krijgen een te hoog of te laag bedrag uitgekeerd, onthulde deze site eerder. Het herstel leidt tot nog meer werkdruk. Ook dat is voor van Hijum reden om te pleiten voor een snelle herziening van het stelsel.

https://www.ad.nl/politie(...)st-in-2030~aaab0273/

Ondertussen zitten Jorritsma, Kamp, Yelguz en de VVD-vertegenwoordigers Raymond Mens, Thomas van Groningen, Johan Derksen, Jort Kelder en andere rechtse media de VVD te promoten.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 11 juni 2025 @ 16:31:18 #2
319979 Fok-it
All is well
pi_217912641
Een eerste vrouwelijke minister president zou erg mooi zijn maar als Dilan het moet worden wacht ik liever nog wat jaartjes
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_217912668
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 16:31 schreef Fok-it het volgende:
Een eerste vrouwelijke minister president zou erg mooi zijn maar als Dilan het moet worden wacht ik liever nog wat jaartjes
Wat een misogynie zeg..
  woensdag 11 juni 2025 @ 16:34:20 #4
319979 Fok-it
All is well
pi_217912688
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 16:33 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Wat een misogynie zeg..
Nadat ik in mijn eerste zin een vrouwelijke minister president zou aanprijzen. Ja. Helemaal.

Maar weer even een termpje opzoeken Henk
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_217913148
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 16:34 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Nadat ik in mijn eerste zin een vrouwelijke minister president zou aanprijzen. Ja. Helemaal.

Maar weer even een termpje opzoeken Henk
Je wilt inclusief zijn maar ook tegelijkertijd ook exclusief.
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:28:51 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_217913184
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:23 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Je wilt inclusief zijn maar ook tegelijkertijd ook exclusief.
Nou he. Kan ook echt niet om andere redenen zijn

Laat ik ook Rost van Tonningen onder het mom van ook een vrouw maar toejuichen mocht ze nog een gooi willen doen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:30:35 #7
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_217913192
Op mijn eerste dag als minister-president introduceer ik het basisinkomen. Ziek worden wordt weer aantrekkelijk.
pi_217913207
Het UWV is vast druk met alle uitkeringen voor asielzoekers.
pi_217913265
Gewoon de aanloop naar: "Het is volledig onhaalbaar geworden, het UWV laat op alle punten steken vallen. Het gaat voor alle betrokkenen, die er vaak al een jaar op zitten wachten, een grote verlossing zijn als ze in plaats daarvan naar de Sociale Dienst kunnen gaan voor een bijstandsuitkering. Dan hebben ze tenminste weer een inkomen."
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:48:00 #10
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_217913289
Als ik pas Jort hoorde maakt die zich wel ernstig zorgen om het vestigingsklimaat. Het zou me niets verbazen als de VVD het migranten onderwerp wil laten liggen voor de komende verkiezingen wat campagne voeren betreft.

Verder vraag ik me af of ts dit topic bedoelt heeft om het uwv tekort te duiden of is het de bedoeling dat alle belangrijke zaken die de politiek momenteel laat liggen hier worden opgesomd?
  Trouwste user 2022 woensdag 11 juni 2025 @ 17:50:07 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_217913316
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:48 schreef Nebelwerfer het volgende:

Verder vraag ik me af of ts dit topic bedoelt heeft om het uwv tekort te duiden of is het de bedoeling dat alle belangrijke zaken die de politiek momenteel laat liggen hier worden opgesomd?
Ja.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_217913324
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Gewoon de aanloop naar: "Het is volledig onhaalbaar geworden, het UWV laat op alle punten steken vallen. Het gaat voor alle betrokkenen, die er vaak al een jaar op zitten wachten, een grote verlossing zijn als ze in plaats daarvan naar de Sociale Dienst kunnen gaan voor een bijstandsuitkering. Dan hebben ze tenminste weer een inkomen."
Dat kan allang. Als jij geen inkomen hebt omdat je op een beslissing van het UWV wacht, dan kan je gewoon een bijstandsuitkering krijgen. Meestal zijn ze ook een stuk soepeler dan wanneer je een uitkering aanvraagt omdat je 'gewoon' geen werk hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:51:32 #13
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_217913328
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:50 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ja.

Goed zo ! ^O^
pi_217913338
quote:
En waarom precies?
pi_217913340
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat kan allang. Als jij geen inkomen hebt omdat je op een beslissing van het UWV wacht, dan kan je gewoon een bijstandsuitkering krijgen. Meestal zijn ze ook een stuk soepeler dan wanneer je een uitkering aanvraagt omdat je 'gewoon' geen werk hebt.
Ja, des te meer reden om het UWV op te heffen.
  woensdag 11 juni 2025 @ 17:53:54 #16
319979 Fok-it
All is well
pi_217913356
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:52 schreef Vjenne12345 het volgende:

[..]
En waarom precies?
Nou vooral omdat het na 20 jaar eens wenselijk is om VVD niet de teugels in handen te laten hebben hier
pi_217913431
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is wel een heel debiel argument. Er is een groot verschil tussen mensen in de bijstand en mensen in de ziektewet/WIA. Het UWV is er om die laatste groep te bepalen. Iemand in de bijstand gooien omdat hij/zij ziek is geworden is onrechtvaardig. Zeker als die persoon heel zijn leven gewoon gewerkt heeft.
pi_217913469
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat is wel een heel debiel argument. Er is een groot verschil tussen mensen in de bijstand en mensen in de ziektewet/WIA. Het UWV is er om die laatste groep te bepalen. Iemand in de bijstand gooien omdat hij/zij ziek is geworden is onrechtvaardig. Zeker als die persoon heel zijn leven gewoon gewerkt heeft.
Dat geldt ook voor het inkorten van de duur van de WW uitkering. En de meeste andere uitkeringen zijn ook al vervangen door de bijstand. Zoals voor gedeeltelijk afgekeurde mensen die te weinig verdienden. Je hebt nog wel een paar alternatieven, maar die worden schaars.

Het is gewoon het logische vervolg van de Participatiewet.
  woensdag 11 juni 2025 @ 18:03:32 #19
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217913474
quote:
Faber is beschikbaar :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_217913511
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat geldt ook voor het inkorten van de duur van de WW uitkering. En de meeste andere uitkeringen zijn ook al vervangen door de bijstand. Zoals voor gedeeltelijk afgekeurde mensen die te weinig verdienden. Je hebt nog wel een paar alternatieven, maar die worden schaars.

Het is gewoon het logische vervolg van de Participatiewet.
Als je gedeeltelijk in de WIA komt en je inkomen is daardoor onder bijstandsniveau, dan wordt je inkomen aangezuiverd tot dat bedrag. Dat is iets heel anders dan dat je in de bijstand terecht komt. Alle beperkingen die voor iemand die in de bijstand zit gelden, gelden niet voor iemand in de WIA met een door het UWV aangevuld inkomen. De meeste mensen die in die laatste groep zitten zouden nooit in aanmerking komen voor de bijstand.

Maar daarvoor moet je wel eerst gekeurd worden en dat doet het UWV.
pi_217913555
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als je gedeeltelijk in de WIA komt en je inkomen is daardoor onder bijstandsniveau, dan wordt je inkomen aangezuiverd tot dat bedrag. Dat is iets heel anders dan dat je in de bijstand terecht komt. Alle beperkingen die voor iemand die in de bijstand zit gelden, gelden niet voor iemand in de WIA met een door het UWV aangevuld inkomen. De meeste mensen die in die laatste groep zitten zouden nooit in aanmerking komen voor de bijstand.

Maar daarvoor moet je wel eerst gekeurd worden en dat doet het UWV.
Dus wat doen ze met de mensen die over twee jaar aan de beurt zijn voor die keuring? Tegen die tijd zijn de wachttijden ook opgelopen tot 5 jaar of zo. En wat krijgen ze in de tussentijd?

Ik denk zelf dat het onontkoombaar is zolang we een regering met VVD hebben. Die zitten al in hun handen te wrijven.
pi_217913579
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus wat doen ze met de mensen die over twee jaar aan de beurt zijn voor die keuring?
Geen idee. Maar jouw plan om maar 'gewoon het UWV af te schaffen' is de meest debiele oplossing.
pi_217913606
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Geen idee. Maar jouw plan om maar 'gewoon het UWV af te schaffen' is de meest debiele oplossing.
Het is helemaal niet mijn plan. Ik verwacht gewoon dat de VVD ieder excuus gaat aangrijpen om dat te laten gebeuren. Dat is helemaal in lijn met hun beleid.
pi_217913655
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 18:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is helemaal niet mijn plan. Ik verwacht gewoon dat de VVD ieder excuus gaat aangrijpen om dat te laten gebeuren. Dat is helemaal in lijn met hun beleid.
Dit:

quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Slaat nergens op.
  woensdag 11 juni 2025 @ 18:23:05 #25
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_217913680
Ongekende woningnood en domlinks legt nog een gaybrapad aan in hartje Amsterdam. Absurde prioriteiten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')