Bij mj is het gelukkig gebleven bij 2 proef investeringen a 200 euro. Ik had van het begin af aan er een beetje mijn bedenkingen bij dus ik dacht als het eerste project netjes is afgehandeld ga ik rustig opstarten. Zover kwam het dus niet aangezien het eerst project al na 2 of 3 maanden in de problemen kwam.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:17 schreef quepos het volgende:
Vandaag het dieptepunt bij max, waar verondersteld werd dat je investeerde in een 1e hypotheek.
Maar liefst 10,75 euro teruggekregen van de 500 die ik geīnvesteerd had in Omni Properties.
Nog 2 projecten te gaan, en dan kan ik het boek sluiten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De partner heeft een asbestinspectie bedrijf
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 16-06-2025 08:54:38 ]
quote:Op maandag 16 juni 2025 08:41 schreef Fredericm het volgende:
Hierbij het linkje voor ikkuh draag, de schoenenwinkel in ErmeloIk loop nog niet te lang mee om de laatste grap te begrijpen denk ik.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De partner heeft een asbestinspectie bedrijf
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
quote:Op maandag 16 juni 2025 08:41 schreef Fredericm het volgende:
Hierbij het linkje voor ikkuh draag, de schoenenwinkel in ErmeloVoor een bescheiden bedrag toch wel interessant, ondanks de eerdere slechte ervaringen met schoenen, maar daarbij gold geen hypothecaire zekerheid en hier welSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De partner heeft een asbestinspectie bedrijf![]()
Leuke rente met 9%, dikke overwaarde en het risico loopt er snel uit (vanaf jaar 2) door volledige aflossing.Pecunia non olet
Misschien op z'n Twents draaglijker, maar inderrdaad.quote:
Ik neem 'm ook wel mee.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:26 schreef obligataire het volgende:
[..]
Voor een bescheiden bedrag toch wel interessant, ondanks de eerdere slechte ervaringen met schoenen, maar daarbij gold geen hypothecaire zekerheid en hier wel![]()
Leuke rente met 9%, dikke overwaarde en het risico loopt er snel uit (vanaf jaar 2) door volledige aflossing.
Is geen grap, via google op zijn bedrijf gekomen en linkje gevraagd.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik loop nog niet te lang mee om de laatste grap te begrijpen denk ik.
Ah oké, ik neem nog een koffie dan.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:31 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Is geen grap, via google op zijn bedrijf gekomen en linkje gevraagd.
Ermelo is geen Twente en er wordt helemaal geen accent gesproken.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Misschien op z'n Twents draaglijker, maar inderrdaad.
I stand corrected!quote:Op maandag 16 juni 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ermelo is geen Twente en er wordt helemaal geen accent gesproken.
Mja, dat kan je zowel positief als negatief uitleggen. Een kapper concureert trouwens toch niet met zoveel andere branches? Je zou zeggen dat meer aanloop juist voor zo'n zaak goed zou zijn.quote:In Ermelo zijn de laatste jaren wel praktisch alle schoenwinkels verdwenen, trouwens. Of dat ligt aan faillissementen of aan andere redenen weet ik niet. Er is wel een tijd terug heel veel gedoe geweest met de eigenaar van de halve winkelstraat (een kapper) die iig alle concurrenten er uit probeerde te werken.
Hij werkte dan ook vooral de kappers er uit. Was echt veel gedoe toen (jaar of 15 geleden). Geen idee of hij dit pand ook bezit, trouwens.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
I stand corrected!
[..]
Mja, dat kan je zowel positief als negatief uitleggen. Een kapper concureert trouwens toch niet met zoveel andere branches? Je zou zeggen dat meer aanloop juist voor zo'n zaak goed zou zijn.
Nou, laat ik dan ook maar met je meedoen met mijn basisbedrag en haar het voordeel van de schoenen twijfel geven. De eerste 12 maanden aflossingsvrij is hier jammer inderdaad maar het asbestbedrijf van haar partner zie ik weer als een voordeel.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:26 schreef obligataire het volgende:
[..]
Voor een bescheiden bedrag toch wel interessant, ondanks de eerdere slechte ervaringen met schoenen, maar daarbij gold geen hypothecaire zekerheid en hier wel![]()
Leuke rente met 9%, dikke overwaarde en het risico loopt er snel uit (vanaf jaar 2) door volledige aflossing.
Ik ga er vanuit dat ze er alles aan doen om hun stulpje van 500k te houden. Mochten ze moeten verkopen, er zijn weinig alternatieven. Asbestbranche is booming.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:03 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Nou, laat ik dan ook maar met je meedoen met mijn basisbedrag en haar het voordeel van de schoenen twijfel geven. De eerste 12 maanden aflossingsvrij is hier jammer inderdaad maar het asbestbedrijf van haar partner zie ik weer als een voordeel.
Stulpje van 500k klinkt duur, maar dit is 1 van de goedkoopste wijken met huizen (geen appartementen) in heel Ermelo. Dit was ooit de buurt waar niemand wilde wonen...quote:Op maandag 16 juni 2025 10:47 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat ze er alles aan doen om hun stulpje van 500k te houden. Mochten ze moeten verkopen, er zijn weinig alternatieven. Asbestbranche is booming.
Blijft 500k. Als niemand er wil wonen, zouden de prijzen wel lager zijn.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stulpje van 500k klinkt duur, maar dit is 1 van de goedkoopste wijken met huizen (geen appartementen) in heel Ermelo. Dit was ooit de buurt waar niemand wilde wonen...
Ltv wordt iets gunstiger.quote:In overleg met de projecteigenaar is besloten dat investeringen kunnen worden toegezegd tot 16 juni 2025 om 14:00 uur. Na dit tijdstip zal de projecteigenaar geen verdere toezeggingen meer aannemen en zelf aanvullend eigen middelen inbrengen om het project te realiseren op basis van het tot dan toe toegezegde bedrag.
Klopt, maar ik blijf het absurd vinden, die huizenprijzen daar. Maar idd: die huizen gaan in die straat nog steeds binnen 2 weken.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:35 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Blijft 500k. Als niemand er wil wonen, zouden de prijzen wel lager zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier het linkje naar de drankenwinkel:quote:Op maandag 16 juni 2025 16:23 schreef Ricky86 het volgende:
Nieuwe CCF:
Mitra Drankenspeciaalzaak Berrie Peek
¤ 550.000 | 8,0 % rente | 48 maanden
Ben benieuwd naar jullie mening over dit project, ben er zelf wel in geīnteresseerd en hoop hem voor mijn basisbedrag mee te kunnen nemen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NB. loopt al flink door
Erg hoge ltv. 2 verschillende 1e hypotheken is pre. Denk dat ik hem laat lopen.quote:Op maandag 16 juni 2025 16:23 schreef Ricky86 het volgende:
Nieuwe CCF:
Ben benieuwd naar jullie mening over dit project, ben er zelf wel in geīnteresseerd en hoop hem voor mijn basisbedrag mee te kunnen nemen.
Hij lijkt interessant, maar de drankensector staat wel enorm onder druk: inflatie, minder alcoholconsumptie, loden last van coronaschulden, personeelstekort, accijnsverhoging, US heffingen. Zie de koersontwikkelingen van de grote twee Diageo en Pernod Ricard. Ik heb zelf een financiële klus gedaan voor één van de grotere Nederlandse intermediairs en dat beeld zie je door de hele verticale kolom, dus tot en met de slijters, doorwerken.quote:Op maandag 16 juni 2025 16:23 schreef Ricky86 het volgende:
Nieuwe CCF:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 16 juni 2025 17:46 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Bij GVE zakken wij ook door de bodem minimmal bedrag retour. Minder dan een ijsje
Zo hé. Nog geen 2 % van de vordering. Dat is inderdaad the bottom.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij GVE zakken wij ook door de bodem minimmal bedrag retour. Minder dan een ijsje
Zal er met WSNP niet meer te halen zijn als hij 40 uur/week werkt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu schiet het de afgelopen jaren al niet op met dit project maar inderdaad, veel minder dan dit kan het toch niet worden.quote:Op maandag 16 juni 2025 17:54 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Zal er met WSNP niet meer te halen zijn als hij 40 uur/week werkt?
Dat is balen, was hier geen hypothecaire zekerheid? Ik neem aan dat bij een hypothecaire zekerheid er wel tot uitbetaling wordt overgegaan. Klopt dat?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit betrof een project uit begin 2016, even uit mijn hoofd voordat KoM een van de eerste projecten had (na enig aandringen) met een 1e hypotheek.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:55 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Dat is balen, was hier geen hypothecaire zekerheid? Ik neem aan dat bij een hypothecaire zekerheid er wel tot uitbetaling wordt overgegaan. Klopt dat?
Ik heb de pitch niet helemaal gelezen maar hier denk ik toch al gauw: "Als iets té mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook".quote:Op maandag 16 juni 2025 17:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Verbouwing Sport2000
10% met volledige garantstelling van ANWR Garant
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=31544
Via (met name) SIG hebben we de afgelopen jaren meerdere straten voorbij zien komen waar ik nog niet dood gevonden zou willen worden, maar ook daar is handel in dus een waardebepaling. Alle factoren zitten in die prijsvorming inbegrepen... en er komt altijd wel weer een koper.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stulpje van 500k klinkt duur, maar dit is 1 van de goedkoopste wijken met huizen (geen appartementen) in heel Ermelo. Dit was ooit de buurt waar niemand wilde wonen...
Begrijpelijk, maar toch.......... Die ANWR Group dat benne geen kleine jongens.quote:Op maandag 16 juni 2025 22:14 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Ik heb de pitch niet helemaal gelezen maar hier denk ik toch al gauw: "Als iets té mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook".
Een quote die ik overigens jaren geleden ook al eens heb gebezigd; toen ik mensen bij MaxCF als lemmingen in het ravijn zag springen....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet
De grap is: ik werd 18 jaar lang dagelijks in die straat gevonden. Het is geen slechte buurt, wat mij betreft. Maar dat die huizen nu al bijna een half miljoen doen...quote:Op maandag 16 juni 2025 22:35 schreef obligataire het volgende:
[..]
Via (met name) SIG hebben we de afgelopen jaren meerdere straten voorbij zien komen waar ik nog niet dood gevonden zou willen worden, maar ook daar is handel in dus een waardebepaling. Alle factoren zitten in die prijsvorming inbegrepen... en er komt altijd wel weer een koper.
Hij zit er nu gehuurd dus zijn kosten huisvesting zullen er niet veel door stijgen, misschien wel helemaal niet.quote:Op maandag 16 juni 2025 17:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Hij lijkt interessant, maar de drankensector staat wel enorm onder druk: inflatie, minder alcoholconsumptie, loden last van coronaschulden, personeelstekort, accijnsverhoging, US heffingen. Zie de koersontwikkelingen van de grote twee Diageo en Pernod Ricard. Ik heb zelf een financiële klus gedaan voor één van de grotere Nederlandse intermediairs en dat beeld zie je door de hele verticale kolom, dus tot en met de slijters, doorwerken.
Da's waar, maar de aloude wijsheid dat je bij tabak, alcohol en gokken altijd safe zit, is er wel een beetje uit. Alhoewel tabak dan weer één van de toppresteerders is geweest op de beurs, maar die kwamen dan ook van een dieptepunt.quote:Op maandag 16 juni 2025 22:56 schreef obligataire het volgende:
[..]
Hij zit er nu gehuurd dus zijn kosten huisvesting zullen er niet veel door stijgen, misschien wel helemaal niet.
Dat hij wat krap zit is wel duidelijk m.i., een winst bij een eenmanszaak van 15K dat is om te janken en dat werkkapitaal dat hij bijleent dat zal geen overbodige luxe zijn. Stelende junks zouden ook nog wel eens een factor kunnen zijn. Anyway een basisinleg durf ik wel, als Berrie op de fles gaat, zal de schade heel beperkt zijn.quote:Op maandag 16 juni 2025 22:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Da's waar, maar de aloude wijsheid dat je bij tabak, alcohol en gokken altijd safe zit, is er wel een beetje uit. Alhoewel tabak dan weer één van de toppresteerders is geweest op de beurs, maar die kwamen dan ook van een dieptepunt.
Dat valt neem ik aan toch volledig te automatiseren.quote:Op maandag 16 juni 2025 22:16 schreef InVestEerder het volgende:
Bij Collin gaan ze in de overuren; om 21.46u een mailtje (Leningaanvraag Kraak Holding B.V. definitief)
Hopelijk doen ze dat ķķk bij de afdeling Bijzonder Beheer.
Is dit een besloten financiering? Ik zie namelijk geen project staan op de site.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:15 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van DFL Fin**ance , morgen op WVJG.
Heel winstgevend maar niet héél liquide blijkbaar.
De dekking moet vooral uit andere activa komen dan o/g, maar blijkbaar als geheel ruim voldoende dekkend.
Is dit zo solide als het lijkt?
Dat is vaak niet uit de mail te halen bij WvjG of die besloten is of niet en ook niet uit het project zelf.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 05:06 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Is dit een besloten financiering? Ik zie namelijk geen project staan op de site.
Vooral het ontbreken dat de vergunning vind ik op dit moment een risico.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:09 schreef Fredericm het volgende:
Wat is jullie mening over KimTim bij Collin? Lagere LTV dan de dranken winkel. LTV is gebaseerd op huidige waarde. Zelfde rente, looptijd is 18 maanden. Wel bijzonder dat je met 300K investering een object 1300K kunt laten stijgen in waarde. Een bungalow is volgens funda al onder voorbehoud verkocht.
Nou ik krijg op mijn vragen aan bijzonder beheer niet zo rap een respons, gaat best wel even overheen voordat ze uberhaupt met een update komen :-)quote:Op maandag 16 juni 2025 22:16 schreef InVestEerder het volgende:
Bij Collin gaan ze in de overuren; om 21.46u een mailtje (Leningaanvraag Kraak Holding B.V. definitief)
Hopelijk doen ze dat ķķk bij de afdeling Bijzonder Beheer.
https://www.funda.nl/deta(...)straat-113/43921763/quote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:09 schreef Fredericm het volgende:
Wat is jullie mening over KimTim bij Collin? Lagere LTV dan de dranken winkel. LTV is gebaseerd op huidige waarde. Zelfde rente, looptijd is 18 maanden. Wel bijzonder dat je met 300K investering een object 1300K kunt laten stijgen in waarde. Een bungalow is volgens funda al onder voorbehoud verkocht.
Klinkt een beetje als een boel gebakken lucht.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:09 schreef Fredericm het volgende:
Ziet er zeer aardig uit, liquiditeitsbehoefte bij hun business (en de groei daarvan) is ook begrijpelijk, de activa moeten allemaal voorgefinancierd worden. Zekerheden wel wat zacht inderdaad.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:15 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van DFL Fin**ance , morgen op WVJG.
Heel winstgevend maar niet héél liquide blijkbaar.
De dekking moet vooral uit andere activa komen dan o/g, maar blijkbaar als geheel ruim voldoende dekkend.
Is dit zo solide als het lijkt?
Snapt iemand deze rekensom? Is wel erg conservatief?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 09:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Ziet er zeer aardig uit, liquiditeitsbehoefte bij hun business (en de groei daarvan) is ook begrijpelijk, de activa moeten allemaal voorgefinancierd worden. Zekerheden wel wat zacht inderdaad.
quote:Op dinsdag 17 juni 2025 10:26 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje K*m T*m projectenBedankt ik durf het wel aan, ook als hij zakt in verkoopprijs kan hij ons nog makkelijk aflossenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, klopt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 10:30 schreef obligataire het volgende:
[..]
Snapt iemand deze rekensom? Is wel erg conservatief?
De primaire zekerheid is te vinden door een tweede hypotheek op de woning van een van de ondernemers, zijnde de heer Sch*oo**ne te vestigen. Deze woning heeft volgens een actuele waardebepaling van een lokale taxateur een verkoopwaarde van ¤ 365.000,- . De resterende hypotheek op deze woning is ¤ 157.000,-. Daarmee is er overwaarde van ¤ 200.000,- Gezien de hoogte van de hypothecaire inschrijving van de eerste hypotheekhouder, rekenen we met een dekking van ¤ 96.334,-.
Ik neem aan dat ze met "resterende hypotheek" op huidige openstaande schuld bedoelen; de hypothecaire inschrijving neemt niet af met de afbetalingen, dus die zal altijd hoger zijn en, in geval van nood, dekking bieden voor de bijkomende kosten van de eerste hypotheekhouder.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 10:30 schreef obligataire het volgende:
[..]
Snapt iemand deze rekensom? Is wel erg conservatief?
De primaire zekerheid is te vinden door een tweede hypotheek op de woning van een van de ondernemers, zijnde de heer Sch*oo**ne te vestigen. Deze woning heeft volgens een actuele waardebepaling van een lokale taxateur een verkoopwaarde van ¤ 365.000,- . De resterende hypotheek op deze woning is ¤ 157.000,-. Daarmee is er overwaarde van ¤ 200.000,- Gezien de hoogte van de hypothecaire inschrijving van de eerste hypotheekhouder, rekenen we met een dekking van ¤ 96.334,-.
Op zich heel netjes van WVJG om dit in te calculeren maar eigenwijs als ik ben trek ik me er niet zoveel van aanquote:Op dinsdag 17 juni 2025 10:59 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, klopt.
De inschrijving zal wel een stukje hoger zijn wat natuurlijk altijd een beperkt risico kan geven. Inderdaad wat conservatief. Ik heb deze pitch ook weer eens een beetje doorgelezen maar blijf het toch altijd een beetje rommelig vinden en het kost mij dan relatief veel tijd.
Als ze het hebben over de hoogte van de hypothecaire inschrijving, dan neem ik aan dat ze bedoelen de hoogte waarvoor de leningnemer de hypotheek in heeft laten schrijven. Waar de 40% opslag voor kosten van de bank dan dus nog bovenop komt. Met andere woorden, de leningnemer heeft de hypotheek in laten schrijven voor 268.666 euro en heeft momenteel dus meer dan 100k ruimte om bij te lenen binnen de bestaande inschrijving.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 11:50 schreef obligataire het volgende:
[..]
Op zich heel netjes van WVJG om dit in te calculeren maar eigenwijs als ik ben trek ik me er niet zoveel van aan![]()
Tenminste niet méér dan in al die andere gevallen waarbij 2e hypotheken worden gevestigd.
Ik hou wel altijd rekening met een stukje waardedaling en invorderingskosten platform, maar de opslag op de 1e hypotheek is m.i. erg theoretisch, heb het in 11 jaar crowdfunding nog nooit zien gebeuren dat er gebruik van werd gemaakt door de 1e hypotheekhouder .
Het verhoogd inschrijven heb ik voor mijn hypotheek ook gedaan. Maar dit is puur ter besparing van notariskosten. Het is aan de bank of je extra bij kunt lenen. Het is dus niet zo dat je zomaar dat de de hogere inschrijving kan opnemen. Dan komt er gewoon weer een beoordeling van een hogere hyp incl. looneisen etc.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 13:50 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Als ze het hebben over de hoogte van de hypothecaire inschrijving, dan neem ik aan dat ze bedoelen de hoogte waarvoor de leningnemer de hypotheek in heeft laten schrijven. Waar de 40% opslag voor kosten van de bank dan dus nog bovenop komt. Met andere woorden, de leningnemer heeft de hypotheek in laten schrijven voor 268.666 euro en heeft momenteel dus meer dan 100k ruimte om bij te lenen binnen de bestaande inschrijving.
Dat wordt hier vaak gezegd, maar eigenlijk zeg je daarmee dat ieder contract dat niet via de notaris in een register wordt ingeschreven, feitelijk waardeloos is. Lekker dan.....quote:Op dinsdag 17 juni 2025 15:55 schreef zeeland6 het volgende:
[..]En voor wat betreft de neg. hypotheekverklaring dat is een wassen neus.
Is daar in dit geval sprake van, dan? Dat kon ik uit het gequote stukje uit de pitch niet opmaken.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 15:14 schreef obligataire het volgende:
Dat (bijlenen door de leningnemer) kan toch door middel van een negatieve hypotheekverklaring worden ondervangen?
Is niet keihard afdwingbaar, maar toch.....
Helemaal waar.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 15:55 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Het verhoogd inschrijven heb ik voor mijn hypotheek ook gedaan. Maar dit is puur ter besparing van notariskosten. Het is aan de bank of je extra bij kunt lenen. Het is dus niet zo dat je zomaar dat de de hogere inschrijving kan opnemen. Dan komt er gewoon weer een beoordeling van een hogere hyp incl. looneisen etc.
Ik heb er eens een willekeurige hypotheekakte bij gepakt (wvjg/Po**uwe), en daar staat in de hypotheekakte vermeld:quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:36 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Is daar in dit geval sprake van, dan? Dat kon ik uit het gequote stukje uit de pitch niet opmaken.
het heeft er meer mee te maken dat de negatieve hyp verklaring niks anders is dat je zegt dat je niet meer opneemt maar als je toch naar de hypotheekverstrekker gaat en je ontvangt een verhoging, dat daarmee je zekerheid wel is afgenomen omdat de schuld is toegenomenquote:Op dinsdag 17 juni 2025 15:57 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat wordt hier vaak gezegd, maar eigenlijk zeg je daarmee dat ieder contract dat niet via de notaris in een register wordt ingeschreven, feitelijk waardeloos is. Lekker dan.....
Nee, dat zou in dit geval slaan op het vestigen van een derde hypotheek ten gunste van een andere partij.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:49 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik heb er eens een willekeurige hypotheekakte bij gepakt (wvjg/Po**uwe), en daar staat in de hypotheekakte vermeld:
Art.13. Aangaan nieuwe hypotheek
Als de hypotheekgever een ander recht van hypotheek vestigt op het hierna omschreven registergoed dan het in deze akte gevestigde recht, is de voorafgaande schriftelijke toestemming nodig van de schuldeiser.
Maar dat zegt m.i. niets over bijlenen in een bestaande hypotheek.
gek artikel want je moet altijd toestemming van de eerste hypotheekrecht houder.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:49 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik heb er eens een willekeurige hypotheekakte bij gepakt (wvjg/Po**uwe), en daar staat in de hypotheekakte vermeld:
Art.13. Aangaan nieuwe hypotheek
Als de hypotheekgever een ander recht van hypotheek vestigt op het hierna omschreven registergoed dan het in deze akte gevestigde recht, is de voorafgaande schriftelijke toestemming nodig van de schuldeiser.
Maar dat zegt m.i. niets over bijlenen in een bestaande hypotheek.
Zeker. Mee eens. Echter het veronderstelt dat de gemiddelde leningnemer bereid is om contractbreuk te plegen en daarmee weg kan komen. In termen van statistiek denk ik dat een en ander redelijk te verwaarlozen is , zeker in een grote crowdfundporto waarbij uiteindelijk de wet van de grote getallen het rendement bepaalt, niet die ene 0,001% dat een onverlaat toch zijn hypotheek weer laat vollopen.(en dat geld niet in de zaak stort).quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:50 schreef moedernatuur het volgende:
[..]
het heeft er meer mee te maken dat de negatieve hyp verklaring niks anders is dat je zegt dat je niet meer opneemt maar als je toch naar de hypotheekverstrekker gaat en je ontvangt een verhoging, dat daarmee je zekerheid wel is afgenomen omdat de schuld is toegenomen
Anderzijds, daarmee zal de lening opeisbaar worden. Echter maakt het de transactie niet ongedaan en loop je risico achter het net te vissen omdat de negatieve hyp verklaring nergens geregistreerd staat en de hyp houder dus normaal gehandeld heeft.
Het zegt dus wat over het risico op de zekerheid.
Alleen als dat zo bepaald is in de hypotheekakte. Zoals met dit bewuste artikel. Wat wel vrijwel altijd het geval is.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:53 schreef moedernatuur het volgende:
[..]
gek artikel want je moet altijd toestemming van de eerste hypotheekrecht houder.
ik geef alleen aan hoe het werkt en trek geen conclusies verder. Of men contract breuk pleegt en daarmee weg wil komen kan ik dan ook niet zeggen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:55 schreef obligataire het volgende:
[..]
Zeker. Mee eens. Echter het veronderstelt dat de gemiddelde leningnemer bereid is om contractbreuk te plegen en daarmee weg kan komen. In termen van statistiek denk ik dat een en ander redelijk te verwaarlozen is , zeker in een grote crowdfundporto waarbij uiteindelijk de wet van de grote getallen het rendement bepaalt, niet die ene 0,001% dat een onverlaat toch zijn hypotheek weer laat vollopen.(en dat geld niet in de zaak stort).
je hebt altijd toestemming nodig van de eerste hypotheekhouder, ongeacht wat er wel of niet in een akte staatquote:Op dinsdag 17 juni 2025 16:58 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Alleen als dat zo bepaald is in de hypotheekakte. Zoals met dit bewuste artikel. Wat wel vrijwel altijd het geval is.
Volgens mij is het eerder zo dat in de praktijk elke hypotheekakte dit zogenaamde bezwaringsverbod bevat, en de toestemming dus om die reden (vrijwel) altijd nodig is.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:00 schreef moedernatuur het volgende:
[..]
je hebt altijd toestemming nodig van de eerste hypotheekhouder, ongeacht wat er wel of niet in een akte staat
Ik laat hem voorbijgaan, teveel cijfers die ontbreken (balans b.v.) en ik kan de cijfers die wel worden getoond niet helemaal plaatsen. 1 mio aan microkredieten die 300k/jr opleveren? De main business is financial lease begrijp ik, maar hoe kunnen ze dan na 2 jaar een solvabiliteit van 50% hebben? Met een omzet van ca. 3 mio moeten er toch vele miljoenen worden voorfinancierd? En hoe je als financial leasemij een dergelijk hoge winstmarge kunt realiseren is mij ook een raadsel. Het is toch niet zo bijzonder wat ze doen? Ik snap het allemaal niet dus ik blijf ervan af.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 09:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Ziet er zeer aardig uit, liquiditeitsbehoefte bij hun business (en de groei daarvan) is ook begrijpelijk, de activa moeten allemaal voorgefinancierd worden. Zekerheden wel wat zacht inderdaad.
Ze hadden wel enige tijd voor VD Thi***llart. Vastgoedavonturiers in de problemen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:49 schreef geritz81 het volgende:
[..]
Nou ik krijg op mijn vragen aan bijzonder beheer niet zo rap een respons, gaat best wel even overheen voordat ze uberhaupt met een update komen :-)
Maar goed ze zullen het druk hebben..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laten we het hopen. Er is sowieso voldoende zekerheid m.i..Pecunia non olet
Dat was dan ook het enige goede aan het platform.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 20:50 schreef obligataire het volgende:
Bij Max CF zijn ze zeer snel van overmaken. Dat moet gezegd.
ik ben er toch nog even ingedoken, wilde even weten hoe dit nu zit. Het is bij een aantal banken/geldverstrekkers wel opgenomen in de hyp akte en bij een aantal in de algemene v.w.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:19 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
Volgens mij is het eerder zo dat in de praktijk elke hypotheekakte dit zogenaamde bezwaringsverbod bevat, en de toestemming dus om die reden (vrijwel) altijd nodig is.
het valt mij mee dat ze nog steeds actief de zaken afwikkelen, een geluk bij een ongeluk. Overigens vrees ik nog steeds voor op zwart gaan (de nieuwe activiteiten komen nog niet erg van de grond) want ik heb er nog wel een paar openstaanquote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:25 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat was dan ook het enige goede aan het platform.
Bedankt voor het checken. Het is dan dus inderdaad zo dat de plicht om toestemming te vragen altijd voortkomt uit een specifieke bepaling in een overeenkomst (hypotheekakte dan wel algemene voorwaarden) met de bank, het is niet een algemeen geldende (wettelijke) plicht.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:30 schreef moedernatuur het volgende:
[..]
ik ben er toch nog even ingedoken, wilde even weten hoe dit nu zit. Het is bij een aantal banken/geldverstrekkers wel opgenomen in de hyp akte en bij een aantal in de algemene v.w.
Ben de 92e in de wachtrij nu.....komt niet vaak voor (APOC was laatste keer)quote:Op woensdag 18 juni 2025 11:02 schreef Fredericm het volgende:
Zo waar een wachtkamer bij GVE voor sport 2000. De 10% lening met garantie
ik was nr.26. direct daarna al 32% vol.quote:Op woensdag 18 juni 2025 11:02 schreef Fredericm het volgende:
Doorgekomen en meegenomen voor 2x basisinleg. Percentage-formule werkt nog niet echt lekker in die wachtkamer.quote:Op woensdag 18 juni 2025 11:02 schreef Fredericm het volgende:
En vol. Zo'n lekker hapje trekt veel investeerders.quote:Op woensdag 18 juni 2025 11:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Doorgekomen en meegenomen voor 2x basisinleg. Percentage-formule werkt nog niet echt lekker in die wachtkamer.
Ja, de investeerders zijn er echt nog wel bij GvE. Nu nog wat meer goede projecten.quote:Op woensdag 18 juni 2025 11:12 schreef obligataire het volgende:
[..]
En vol. Zo'n lekker hapje trekt veel investeerders.
quote:Hoewel de curator aanvankelijk nog gestreefd heeft naar een doorstart van de onderneming is dit uiteindelijk niet gelukt. Hierdoor is er geen verkoop van de aan ons verpande roerende zaken tot stand gekomen. Inmiddels wordt in samenwerking met curator de activa geveild. Uit deze openbare veiling van de activa verwachten wij geen noemenswaardige terugbetaling van de schuld. Sterker nog, de beperkte executiewaarde van de activa weegt naar verwachting niet op tegen de kosten van een openbare veiling en de te betalen boedelbijdrage.
Terugbetaling van de openstaande vordering zal dan ook moeten plaatsvinden uit verkoop van het woonhuis van de ondernemer. Gegeven de voorbelasting t.b.v. de eerste hypotheekhouder (¤200.000,-) en de woz-waarde (¤376.000,-) zijn wij wat dit aangaat hoopvol gestemd. In overleg met de eerste hypotheekhouder en de curator zal de woning via een makelaar te koop worden aangeboden.
De rest van de opbrengst valt dan, als het geen b.v. is, gewoon in de boedel en is hij, afhankelijk van de hoogte van de schulden, ook kwijt.quote:Op woensdag 18 juni 2025 13:44 schreef escortmk2 het volgende:
Met een restschuld van 32k en alleen obv de WOZ al 176 overwaarde, zou het toch moeten lukken om dit op een andere manier af te lossen?
Hij zal nog wel talloze andere schulden hebben. Fiscus, coronaleningen, CBR etc.quote:Op woensdag 18 juni 2025 13:44 schreef escortmk2 het volgende:
Met een restschuld van 32k en alleen obv de WOZ al 176 overwaarde, zou het toch moeten lukken om dit op een andere manier af te lossen?
Die heb ik ook beide.quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:00 schreef obligataire het volgende:
De aflossingen van GVE/vastgoedontwikkeling Veldhoven komen er aan (23540 + 24280).
Inclusief de 2% bonusrente. Zoals beloofd. Maar toch enigszins positief verrast dat het er ook meteen bij zit.quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:00 schreef obligataire het volgende:
De aflossingen van GVE/vastgoedontwikkeling Veldhoven komen er aan (23540 + 24280).
Het wordt wel lastig als hij de eerst hypotheek ook niet betaald heeft. Dan lijkt er wel genoeg ruimte in te zitten, maar met een eerste inschrijving +40% en een eventuele veiling kan het hard gaan met de overwaarde.quote:Op woensdag 18 juni 2025 13:44 schreef escortmk2 het volgende:
Zou je in een percentage kunnen uitdrukken hoe waarschijnlijk dit scenario is, vergeleken met het scenario dat het wél goed afloopt?quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:40 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Het wordt wel lastig als hij de eerst hypotheek ook niet betaald heeft. Dan lijkt er wel genoeg ruimte in te zitten, maar met een eerste inschrijving +40% en een eventuele veiling kan het hard gaan met de overwaarde.
Complex verhaal met problemen op veel vlakken.quote:Op woensdag 18 juni 2025 22:07 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin met 1e hypotheek op een bedrijfsgebouw:
REBOW Holding B.V.
¤ 950.000 | 8,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/rebow-holding-b-v/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |