Klopt, maar de minister van binnenlandse zaken doet dat, niet de Kamer.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Voordat Nederland naar de stembus kan, moet eerst het parlement worden ontbonden. Dat betekent dat de parlementsleden uit hun functie worden gezet. In de praktijk wordt alleen de Tweede Kamer ontbonden, omdat de samenstelling van de Eerste Kamer niet zou veranderen.
Tussen de val van het kabinet en het ontbinden van het parlement zit meestal wat tijd. Daar zit geen deadline aan vast.
Als het parlement eenmaal is ontbonden, moeten de verkiezingen binnen drie maanden plaatsvinden. Binnen die tijd moet alles geregeld zijn: het stemmen, de stemmingsuitslag en nieuwe Kamerleden.
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrptxx2/kamerontbindingquote:Als een kabinet gevallen is, wordt als regel de Tweede Kamer ontbonden. De regering heeft daar Grondwettelijk het recht toe.
Ja naar zetelverdeling krijgt NSC er wel weinig bij. Van de andere kant die hebben waarschijnlijk al keihard moeten zoeken om te vullen wat ze nu vullen. Zolang er geen vervangers zijn worden we dus grotendeels geregeerd door VVD.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Thanks.
Het is wel heel veel VVD. En een weinig NSC. En nul BBB.
Met een beetje communicatie krijgt de VVD met Schoof en wat medewerking vanuit de oppositie veel van haar punten er wel door.
Ja.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja naar zetelverdeling krijgt NSC er wel weinig bij. Van de andere kant die hebben waarschijnlijk al keihard moeten zoeken om te vullen wat ze nu vullen. Zolang er geen vervangers zijn worden we dus grotendeels geregeerd door VVD.
Ik hoop vooral op asiel ze er nog iets door kunnen krijgen, maar dat zou ook weer niet héél moeilijk moeten zijn CDA en PvdA zullen daar ook best een mooi mediamomentje van willen maken. De ultieme afgang voor Wilders lijkt het me als er wat stappen gezet worden op zijn stokpaardje. Terwijl PVV geen centimeter vooruit kwam.
Ik denk dat dit tijdelijk is en dat er later deze week extra bewindslieden worden aangesteld. Ze zullen nog maandenlang door moeten, Het kan zo zomer 2026 worden. En er speelt echt heel veel, dus wat versterking kunnen ze wel gebruiken. Misschien dat die zoektocht ook wat makkelijker wordt, omdat het kabinet nu zonder PVV is. Er zijn vast gepensioneerden die even wil bijspringen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja naar zetelverdeling krijgt NSC er wel weinig bij. Van de andere kant die hebben waarschijnlijk al keihard moeten zoeken om te vullen wat ze nu vullen. Zolang er geen vervangers zijn worden we dus grotendeels geregeerd door VVD.
Ik hoop vooral op asiel ze er nog iets door kunnen krijgen, maar dat zou ook weer niet héél moeilijk moeten zijn CDA en PvdA zullen daar ook best een mooi mediamomentje van willen maken. De ultieme afgang voor Wilders lijkt het me als er wat stappen gezet worden op zijn stokpaardje. Terwijl PVV geen centimeter vooruit kwam.
En ook:quote:Even na 09.00 uur gaat de deur van de werkkamer van Geert Wilders dicht. Hij neemt meteen zelf het woord. „Ik heb jullie uitlatingen in de media gezien. Jullie zijn blijkbaar niet van gedachten veranderd. Dan zeg ik het in jullie gezicht: het is gewoon klaar. Ik stap op.”
Het lijkt wel een film, het hele artikel is de moeite waard.quote:Wat doen we nu, vraagt Nicolien van Vroonhoven. Wie belt bijvoorbeeld premier Dick Schoof? Die heeft haar en andere coalitiepartners namelijk een dag eerder nog telefonisch op het hart gedrukt: laat mijn kabinet nou niet ten onder gaan in de werkkamer van Wilders. Kom er dan op z’n minst nog met mij over praten op het Catshuis.
„Doe mij het niet aan dat ik via de pers moet horen dat het klaar is. Ik ben wel de minister-president, hè?”, heeft hij de partijleiders bijna gesmeekt.
Mwah, dat vond ik wel meevallen, ik had erger verwacht. Andersom as het problematischer.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan heb je hem nog niet in het Engels gehoord.![]()
Dat is compleet onverstaanbaar.
Dat is snel dan. Als ze binnen een week vervangers hebben. Inderdaad gepensioneerden lijken dan de aangewezen personen. Ik bedoel wie gaat zijn baan opgeven voor een paar maandjes demissionair ministeren. Maar je hebt ook gelijk dat het zo een jaar kan zijn met verkiezingen einde van dit jaar en hoe lang formaties tegenwoordig vaak duren.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:12 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik denk dat dit tijdelijk is en dat er later deze week extra bewindslieden worden aangesteld. Ze zullen nog maandenlang door moeten, Het kan zo zomer 2026 worden. En er speelt echt heel veel, dus wat versterking kunnen ze wel gebruiken. Misschien dat die zoektocht ook wat makkelijker wordt, omdat het kabinet nu zonder PVV is. Er zijn vast gepensioneerden die even wil bijspringen.
Er wordt een besluit tot ontbinding genomen door de regering, de ontbinding zelf is pas na de verkiezingen (anders is er geen parlement, dat wordt als onwenselijk gezien). Maar op dat moment is de verkiezingsdatum allang vastgesteld. Uitgaande van het verleden zou je nu op half oktober uitkomen als verkiezingsdatum, maar dat valt precies in de herfstvakantie. Eerder wordt erg krap, ook ivm de zomervakantie. Dan zou het 29 oktober worden. Kandidaatstelling is dan op 15 september, besluit tot ontbinding ergens half augustus.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Voordat Nederland naar de stembus kan, moet eerst het parlement worden ontbonden. Dat betekent dat de parlementsleden uit hun functie worden gezet. In de praktijk wordt alleen de Tweede Kamer ontbonden, omdat de samenstelling van de Eerste Kamer niet zou veranderen.
Tussen de val van het kabinet en het ontbinden van het parlement zit meestal wat tijd. Daar zit geen deadline aan vast.
Als het parlement eenmaal is ontbonden, moeten de verkiezingen binnen drie maanden plaatsvinden. Binnen die tijd moet alles geregeld zijn: het stemmen, de stemmingsuitslag en nieuwe Kamerleden.
Voor de VVD solo gaat dit ook helemaal niet slecht uitpakken, het is alleen wat eenzaam geworden op het speelplein.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Thanks.
Het is wel heel veel VVD. En een weinig NSC. En nul BBB.
Met een beetje communicatie krijgt de VVD met Schoof en wat medewerking vanuit de oppositie veel van haar punten er wel door.
Gelukkig heeft de VVD niet de hele Kamer in handen. Dat zij nu de ministers leveren omdat zij alleen mensen hebben lijkt me voor tijdelijk prima, ze moeten toch met de oppositie samenwerken.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor de VVD solo gaat dit ook helemaal niet slecht uitpakken, het is alleen wat eenzaam geworden op het speelplein.
Als ze met het CDA en PvdA verder denken te gaan, na de verkiezingen, kan het een leuk speelgroepje worden.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:21 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor de VVD solo gaat dit ook helemaal niet slecht uitpakken, het is alleen wat eenzaam geworden op het speelplein.
Bedoelde meer voor na de verkiezingen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig heeft de VVD niet de hele Kamer in handen. Dat zij nu de ministers leveren omdat zij alleen mensen hebben lijkt me voor tijdelijk prima, ze moeten toch met de oppositie samenwerken.
Wat ik intern lees is vooral nog steeds een Totale Afkeer richting Timmermans en al gezaag aan Dilans stoelpoten met (logisch) Karremans en (verbazend als je niet over links wil) Van Den Burg.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Als ze met het CDA en PvdA verder denken te gaan, na de verkiezingen, kan het een leuk speelgroepje worden.
Juist. Dilan gaat de verkiezingen niet winnen. Dan gaat het premierschap naar Bontenbal of Timmermans.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat ik intern lees is vooral nog steeds een Totale Afkeer richting Timmermans en al gezaag aan Dilans stoelpoten met (logisch) Karremans en (verbazend als je niet over links wil) Van Den Burg.
quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:15 schreef Hanca het volgende:
Wat een reconstructie in het AD:
https://www.ad.nl/politie(...)er-hebben~a0ba542b1/
[..]
En ook:
[„Doe mij het niet aan dat ik via de pers moet horen dat het klaar is. Ik ben wel de minister-president, hè?”, heeft hij de partijleiders bijna gesmeekt.]
Het lijkt wel een film, het hele artikel is de moeite waard.
Lekker voor Schoofquote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:15 schreef Hanca het volgende:
Wat een reconstructie in het AD:
https://www.ad.nl/politie(...)er-hebben~a0ba542b1/
[..]
En ook:
[..]
Het lijkt wel een film, het hele artikel is de moeite waard.
Of kamerleden zit ik nu te denken. Mits ze voldoende mensen hebben om de kamerleden te vervangen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat is snel dan. Als ze binnen een week vervangers hebben. Inderdaad gepensioneerden lijken dan de aangewezen personen. Ik bedoel wie gaat zijn baan opgeven voor een paar maandjes demissionair ministeren. Maar je hebt ook gelijk dat het zo een jaar kan zijn met verkiezingen einde van dit jaar en hoe lang formaties tegenwoordig vaak duren.
Zover ik weet, krijgt elke minister, een lintje.quote:
Of mensen met een functie waar je wel een sabbatical op kunt nemen voor zoiets om later terug te komen. Of mensen die zeker weten dat als ze solliciteren ze binnen 2 weken wel weer een goede baan hebben, zeker als ze ex-bewindspersoon zijn.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:57 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Of kamerleden zit ik nu te denken. Mits ze voldoende mensen hebben om de kamerleden te vervangen.
Hoe oud zijn de kinderen van Klaas Dijkhoff ondertussen?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of mensen met een functie waar je wel een sabbatical op kunt nemen voor zoiets om later terug te komen. Of mensen die zeker weten dat als ze solliciteren ze binnen 2 weken wel weer een goede baan hebben, zeker als ze ex-bewindspersoon zijn.
Een kabinet of drie te jong.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:05 schreef Jojoke het volgende:
Hoe oud zijn de kinderen van Klaas Dijkhoff ondertussen?
Als die terugkomt is het als lijsttrekker, dat is juist niet handig om te combineren met een ministerschap.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:05 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hoe oud zijn de kinderen van Klaas Dijkhoff ondertussen?
Daarvoor moeten ze er wel minimaal een jaar voor hebben gezeten, dat hebben ze op een maand na niet gehaald.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zover ik weet, krijgt elke minister, een lintje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |