abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217843379
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:37 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Er leek een soort strijd tussen hem en Heinen gaande, maar de VVD kan dan absoluut beter voor Brekelmans kiezen. Hij heeft wel babywangetjes, maar Heinen is net iets te veel een gladde aal.
Daarbij kleeft aan Heinen toch behoorlijk wat gepruts, incl de laatste voorjaarsnota.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217843392
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:36 schreef quo_ het volgende:

[..]
De versnippering van zetels onder allerlei overbodige flutpartijen die met specifieke kiezersbeloften elk hun eigen niche bedienen is wel degelijk de oorzaak van lastige formaties en slechte bestuurbaarheid, dat speelt al veel langer.
Ach nee, de oorzaak daarvan is dat er amper nog grote stabiele partijen zijn. De PVV was de laatste keer met 37 zetels ruim de grootste. Terwijl voorheen twee partijen met 40+ zetels niet vreemd waren. Het ‘probleem’ zit dus veel meer aan de bovenkant dan aan de onderkant. Er zijn nu niet extreem veel partijen in de kamer.
pi_217843404
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:37 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Er leek een soort strijd tussen hem en Heinen gaande, maar de VVD kan dan absoluut beter voor Brekelmans kiezen. Hij heeft wel babywangetjes, maar Heinen is net iets te veel een gladde aal.
Wel vermakelijk hoe hij bij Eva gewoon geen enkel antwoord gaf :+.
pi_217843411
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
We gaan hier geen partijen opruimen. Partijen groter en breder maken maakt Nederland ook nog eens totaal onbestuurbaar. Hoe breder een partij, hoe minder compromissen ze zullen sluiten.
Nee maakt het juist makkelijker bestuurbaar. Als de hele kamer gebalkaniseerd is met allemaal minipartijtjes van 5-10 zetels is een coalitie maken extreem moeilijk. Als er wat meer partijen rond de 20 zitten is dat een stuk makkelijker. Zeker partijen die weinig toevoegen doen er goed aan gewoon samen te werken in plaats van hun eigen hyperspecifieke niche bedienen. Ik vind de kiesdrempel verhogen een waardeloos middel, maar partijen kunnen zelf hun verantwoording hierin nemen. De PvdA fusie zou een mooi voorbeeld voor de anderen moeten zijn. Zeker een partij als Ja21 voegt absoluut niets toe, behalve dat Eerdmans zijn zeteltje heeft.
pi_217843415
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarbij kleeft aan Heinen toch behoorlijk wat gepruts, incl de laatste voorjaarsnota.
Dat straalt amper op hem af. Hij wordt toch vooral gezien als die strenge minister van financiën. Hoe onterecht dat ook is…
pi_217843420
Ik was op zoek naar de potentiële bewindslieden en zag tot mijn verbazing dat Rosanne Hertzberger (het vertrokken kamerlid) momenteel het hoofd van het wetenschappelijk bureau van NSC is. Volgens mij kan die prima bijvoorbeeld minister of staatssecretaris op Volksgezondheid worden voor de komende maanden. Die zie ik wel terugkeren.
pi_217843429
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het probleem in bestuurbaarheid zat hem het afgelopen jaar anders echt niet bij de kleine partijen.
En dat zit het, hoe vaak de grote partijen ook graag willen dat ze de kleine partijen stemmen er zonder moeite gratis bij krijgen, eigenlijk nooit.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_217843449
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat straalt amper op hem af. Hij wordt toch vooral gezien als die strenge minister van financiën. Hoe onterecht dat ook is…
Ik heb sterk het vermoeden dat Heinen een Telegraaf-lek is. Gewoon intuïtie.
pi_217843453
Ik moet nog even nadenken waarom de VVD nu niet keihard de PVV uitsluit qua samenwerking. Volgens mij ligt daar juist het pad om groot genoeg te worden om een kabinet Timmermans I te voorkomen, maar Dilan en co lijken weinig geleerd te hebben van de vorige verkiezingscampagne
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_217843454
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:43 schreef Jojoke het volgende:
Ik was op zoek naar de potentiële bewindslieden en zag tot mijn verbazing dat Rosanne Hertzberger (het vertrokken kamerlid) momenteel het hoofd van het wetenschappelijk bureau van NSC is. Volgens mij kan die prima bijvoorbeeld minister of staatssecretaris op Volksgezondheid worden voor de komende maanden. Die zie ik wel terugkeren.
En in tegenstelling tot staatsinrichting had NSC over Volksgezondheid volgens mij ook niet zoveel wereldvreemde ideeen waar niemand op zit te wachten. Goed plan.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_217843461
Yeşilgöz wil de rechtse asielplannen er nog in recordtempo doorheen jassen. Zoals iemand die nog even de laatste vragen wil doen na de eindtijd van een examen.
pi_217843466
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee maakt het juist makkelijker bestuurbaar. Als de hele kamer gebalkaniseerd is met allemaal minipartijtjes van 5-10 zetels is een coalitie maken extreem moeilijk. Als er wat meer partijen rond de 20 zitten is dat een stuk makkelijker. Zeker partijen die weinig toevoegen doen er goed aan gewoon samen te werken in plaats van hun eigen hypespecifieke niche bedienen. Ik vind de kiesdrempel verhogen een waardeloos middel, maar partijen kunnen zelf hun verantwoording hierin nemen. De PvdA fusie zou een mooi voorbeeld voor de anderen moeten zijn. Zeker een partij als Ja21 voegt absoluut niets toe, behalve dat Eerdmans zijn zeteltje heeft.
Nee, het maakt het absoluut niet makkelijker. Wel als 2 kopiepartijen als GL en PvdA samen gaan, maar niet als partijen breder worden gemaakt met extremere flanken. Een compromis naar een andere partij is altijd makkelijker dan een compromis naar een flank van je eigen partij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217843474
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee maakt het juist makkelijker bestuurbaar. Als de hele kamer gebalkaniseerd is met allemaal minipartijtjes van 5-10 zetels is een coalitie maken extreem moeilijk. Als er wat meer partijen rond de 20 zitten is dat een stuk makkelijker. Zeker partijen die weinig toevoegen doen er goed aan gewoon samen te werken in plaats van hun eigen hyperspecifieke niche bedienen. Ik vind de kiesdrempel verhogen een waardeloos middel, maar partijen kunnen zelf hun verantwoording hierin nemen. De PvdA fusie zou een mooi voorbeeld voor de anderen moeten zijn. Zeker een partij als Ja21 voegt absoluut niets toe, behalve dat Eerdmans zijn zeteltje heeft.
Ach, hoewel een partij met Joost Eerdmans wat mij betreft nooit iets toe zal voegen heb je er ook geen last van in de praktijk. Dat is gewoon een stukje van de rechts-populistische wolk die toch altijd met VVD of PVV meestemt. Hun bestaan blokkeert niets.
pi_217843477
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:45 schreef TheVulture het volgende:
Ik moet nog even nadenken waarom de VVD nu niet keihard de PVV uitsluit qua samenwerking. Volgens mij ligt daar juist het pad om groot genoeg te worden om een kabinet Timmermans I te voorkomen, maar Dilan en co lijken weinig geleerd te hebben van de vorige verkiezingscampagne
Simpel: Yeşilgöz is meer PVV dan VVD.
pi_217843486
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:45 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ik heb sterk het vermoeden dat Heinen een Telegraaf-lek is. Gewoon intuïtie.
Hij is sowieso een lopende Telegraaf :P
pi_217843494
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:45 schreef TheVulture het volgende:
De huidige partijtop is nu eenmaal meer gecharmeerd van extreemrechts dan van centrumlinks.
pi_217843512
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De huidige partijtop is nu eenmaal meer gecharmeerd van extreemrechts dan van centrumlinks.
Ze zouden natuurlijk met 40+ zetels en het CDA een prima basis kunnen leggen voor een centrumrechts-kabinet. Alleen het probleem is inderdaad die 3e betrouwbare partij die vaak progressiever/minder rechts/links zal zijn :Y
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_217843521
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Door wie? Mensen die het niet volgen? Omdat hij zichzelf zo profileert misschien. We zitten toch echt op 3% begrotingstekort in goede tijden met alleen meevallers van het vorige kabinet en zonder al beloofde investeringen zoals defensie. Nou zou defensie geloof ik niet meetellen bij die 3% maar ook klimaat en stikstof zijn nog niet meegrekend dus ja virtueel is het 3% in praktijk eerder 5% of meer. Dan hebben we het nog niet over hoe hij onderuitputting gebruikt om de begroting op deze manier rond te krijgen.
Wat dat betreft is het ook aan de media om de begroting die we hebben wat duidelijker weer te geven bij demense. Een strenge minister zoals Zalm zou Heijnen echt geen voldoende geven. De Rekenkamerpresident Pieter Duisenberg was niet bepaald positief in zijn oordeel.
pi_217843545
Nou het kabinet is gevallen, nooit meer Wilders zou ik zeggen
Wel jammer dat de VVD nu meer inbreng gaat krijgen
pi_217843549
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Door wie? Mensen die het niet volgen? Omdat hij zichzelf zo profileert misschien. We zitten toch echt op 3% begrotingstekort in goede tijden met alleen meevallers van het vorige kabinet en zonder al beloofde investeringen zoals defensie. Nou zou defensie geloof ik niet meetellen bij die 3% maar ook klimaat en stikstof zijn nog niet meegrekend dus ja virtueel is het 3% in praktijk eerder 5% of meer. Dan hebben we het nog niet over hoe hij onderuitputting gebruikt om de begroting op deze manier rond te krijgen.
Wat dat betreft is het ook aan de media om de begroting die we hebben wat duidelijker weer te geven bij demense. Een strenge minister zoals Zalm zou Heijnen echt geen voldoende geven. De Rekenkamerpresident Pieter Duisenberg was niet bepaald positief in zijn oordeel.
Dat hij er een zooitje van maakt ben ik volledig met je eens.
Maar uiteindelijk draait politiek helaas vooral om beeldvorming. En daarin deed hij het best aardig. Al zakte hij vandaag wel redelijk door het ijs…
pi_217843587
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 22:45 schreef Litpho het volgende:

[..]
En in tegenstelling tot staatsinrichting had NSC over Volksgezondheid volgens mij ook niet zoveel wereldvreemde ideeen waar niemand op zit te wachten. Goed plan.
Met haar achtergrond zou het ook prima passen en van hoofd wetenschappelijk bureau naar bewindspersoon is ook prima, want na de verkiezingen staan al die posities toch op de tocht dus ze verliest niets.

De VVD komt sowieso wel uit de puzzel van nieuwe bewindspersonen. In het ergste geval kunnen ze altijd Henk Kamp en Stef Blok optrommelen.

De NSC komt ook verrassend ver denk ik. Een Jesse Six Dijstra en Diederik Boomsma als staatssecretaris is prima. En ze hebben dus blijkbaar nog wat toeven achter de hand als een terugkeer van Rosanne Hertzberger.

BBB kunnen ook nog een Henk Vermeer en Lilian Helder leveren. Die gaan het echt niet slechter doen dan de PVV-bewindslieden.

Dus mijn conclusie was dat ze er wel uitkomen voor het komende jaar.
  dinsdag 3 juni 2025 @ 23:08:48 #247
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_217843635
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 23:02 schreef Jojoke het volgende:

[..]

BBB kunnen ook nog een Henk Vermeer en Lilian Helder leveren. Die gaan het echt niet slechter doen dan de PVV-bewindslieden.
Henk Vermeer. :`). Blijft voor mij toch een omhooggevallen raadslid.
  dinsdag 3 juni 2025 @ 23:12:07 #248
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_217843656
Zou er een kans zijn dat er toch nog een aantal van de opgestapte PVV'ers als 'partijloos' minister/staatssecretaris terugkeren? Zeker degenen die niet al te veel binding met die club hadden? Beljaars, Coenradie, Szabo,...?
pi_217843659
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 23:08 schreef freako het volgende:

[..]
Henk Vermeer. :`). Blijft voor mij toch een omhooggevallen raadslid.
Als hij Chris Jansen vervangt, is het plots een politieke genie.
pi_217843667
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 23:12 schreef freako het volgende:
Zou er een kans zijn dat er toch nog een aantal van de opgestapte PVV'ers als 'partijloos' minister/staatssecretaris terugkeren? Zeker degenen die niet al te veel binding met die club hadden? Beljaars, Coenradie, Szabo,...?
Lijkt me niet, volgens Hanca zijn die eruit geschopt. Geen idee waarom verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')