Daarbij kleeft aan Heinen toch behoorlijk wat gepruts, incl de laatste voorjaarsnota.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:37 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Er leek een soort strijd tussen hem en Heinen gaande, maar de VVD kan dan absoluut beter voor Brekelmans kiezen. Hij heeft wel babywangetjes, maar Heinen is net iets te veel een gladde aal.
Ach nee, de oorzaak daarvan is dat er amper nog grote stabiele partijen zijn. De PVV was de laatste keer met 37 zetels ruim de grootste. Terwijl voorheen twee partijen met 40+ zetels niet vreemd waren. Het ‘probleem’ zit dus veel meer aan de bovenkant dan aan de onderkant. Er zijn nu niet extreem veel partijen in de kamer.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:36 schreef quo_ het volgende:
[..]
De versnippering van zetels onder allerlei overbodige flutpartijen die met specifieke kiezersbeloften elk hun eigen niche bedienen is wel degelijk de oorzaak van lastige formaties en slechte bestuurbaarheid, dat speelt al veel langer.
Wel vermakelijk hoe hij bij Eva gewoon geen enkel antwoord gafquote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:37 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Er leek een soort strijd tussen hem en Heinen gaande, maar de VVD kan dan absoluut beter voor Brekelmans kiezen. Hij heeft wel babywangetjes, maar Heinen is net iets te veel een gladde aal.
Nee maakt het juist makkelijker bestuurbaar. Als de hele kamer gebalkaniseerd is met allemaal minipartijtjes van 5-10 zetels is een coalitie maken extreem moeilijk. Als er wat meer partijen rond de 20 zitten is dat een stuk makkelijker. Zeker partijen die weinig toevoegen doen er goed aan gewoon samen te werken in plaats van hun eigen hyperspecifieke niche bedienen. Ik vind de kiesdrempel verhogen een waardeloos middel, maar partijen kunnen zelf hun verantwoording hierin nemen. De PvdA fusie zou een mooi voorbeeld voor de anderen moeten zijn. Zeker een partij als Ja21 voegt absoluut niets toe, behalve dat Eerdmans zijn zeteltje heeft.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
We gaan hier geen partijen opruimen. Partijen groter en breder maken maakt Nederland ook nog eens totaal onbestuurbaar. Hoe breder een partij, hoe minder compromissen ze zullen sluiten.
Dat straalt amper op hem af. Hij wordt toch vooral gezien als die strenge minister van financiën. Hoe onterecht dat ook is…quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarbij kleeft aan Heinen toch behoorlijk wat gepruts, incl de laatste voorjaarsnota.
En dat zit het, hoe vaak de grote partijen ook graag willen dat ze de kleine partijen stemmen er zonder moeite gratis bij krijgen, eigenlijk nooit.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het probleem in bestuurbaarheid zat hem het afgelopen jaar anders echt niet bij de kleine partijen.
Ik heb sterk het vermoeden dat Heinen een Telegraaf-lek is. Gewoon intuïtie.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat straalt amper op hem af. Hij wordt toch vooral gezien als die strenge minister van financiën. Hoe onterecht dat ook is…
En in tegenstelling tot staatsinrichting had NSC over Volksgezondheid volgens mij ook niet zoveel wereldvreemde ideeen waar niemand op zit te wachten. Goed plan.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:43 schreef Jojoke het volgende:
Ik was op zoek naar de potentiële bewindslieden en zag tot mijn verbazing dat Rosanne Hertzberger (het vertrokken kamerlid) momenteel het hoofd van het wetenschappelijk bureau van NSC is. Volgens mij kan die prima bijvoorbeeld minister of staatssecretaris op Volksgezondheid worden voor de komende maanden. Die zie ik wel terugkeren.
Nee, het maakt het absoluut niet makkelijker. Wel als 2 kopiepartijen als GL en PvdA samen gaan, maar niet als partijen breder worden gemaakt met extremere flanken. Een compromis naar een andere partij is altijd makkelijker dan een compromis naar een flank van je eigen partij.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee maakt het juist makkelijker bestuurbaar. Als de hele kamer gebalkaniseerd is met allemaal minipartijtjes van 5-10 zetels is een coalitie maken extreem moeilijk. Als er wat meer partijen rond de 20 zitten is dat een stuk makkelijker. Zeker partijen die weinig toevoegen doen er goed aan gewoon samen te werken in plaats van hun eigen hypespecifieke niche bedienen. Ik vind de kiesdrempel verhogen een waardeloos middel, maar partijen kunnen zelf hun verantwoording hierin nemen. De PvdA fusie zou een mooi voorbeeld voor de anderen moeten zijn. Zeker een partij als Ja21 voegt absoluut niets toe, behalve dat Eerdmans zijn zeteltje heeft.
Ach, hoewel een partij met Joost Eerdmans wat mij betreft nooit iets toe zal voegen heb je er ook geen last van in de praktijk. Dat is gewoon een stukje van de rechts-populistische wolk die toch altijd met VVD of PVV meestemt. Hun bestaan blokkeert niets.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee maakt het juist makkelijker bestuurbaar. Als de hele kamer gebalkaniseerd is met allemaal minipartijtjes van 5-10 zetels is een coalitie maken extreem moeilijk. Als er wat meer partijen rond de 20 zitten is dat een stuk makkelijker. Zeker partijen die weinig toevoegen doen er goed aan gewoon samen te werken in plaats van hun eigen hyperspecifieke niche bedienen. Ik vind de kiesdrempel verhogen een waardeloos middel, maar partijen kunnen zelf hun verantwoording hierin nemen. De PvdA fusie zou een mooi voorbeeld voor de anderen moeten zijn. Zeker een partij als Ja21 voegt absoluut niets toe, behalve dat Eerdmans zijn zeteltje heeft.
Simpel: Yeşilgöz is meer PVV dan VVD.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:45 schreef TheVulture het volgende:
Ik moet nog even nadenken waarom de VVD nu niet keihard de PVV uitsluit qua samenwerking. Volgens mij ligt daar juist het pad om groot genoeg te worden om een kabinet Timmermans I te voorkomen, maar Dilan en co lijken weinig geleerd te hebben van de vorige verkiezingscampagne
Hij is sowieso een lopende Telegraafquote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:45 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik heb sterk het vermoeden dat Heinen een Telegraaf-lek is. Gewoon intuïtie.
De huidige partijtop is nu eenmaal meer gecharmeerd van extreemrechts dan van centrumlinks.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:45 schreef TheVulture het volgende:
Ik moet nog even nadenken waarom de VVD nu niet keihard de PVV uitsluit qua samenwerking. Volgens mij ligt daar juist het pad om groot genoeg te worden om een kabinet Timmermans I te voorkomen, maar Dilan en co lijken weinig geleerd te hebben van de vorige verkiezingscampagne
Ze zouden natuurlijk met 40+ zetels en het CDA een prima basis kunnen leggen voor een centrumrechts-kabinet. Alleen het probleem is inderdaad die 3e betrouwbare partij die vaak progressiever/minder rechts/links zal zijnquote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De huidige partijtop is nu eenmaal meer gecharmeerd van extreemrechts dan van centrumlinks.
Door wie? Mensen die het niet volgen? Omdat hij zichzelf zo profileert misschien. We zitten toch echt op 3% begrotingstekort in goede tijden met alleen meevallers van het vorige kabinet en zonder al beloofde investeringen zoals defensie. Nou zou defensie geloof ik niet meetellen bij die 3% maar ook klimaat en stikstof zijn nog niet meegrekend dus ja virtueel is het 3% in praktijk eerder 5% of meer. Dan hebben we het nog niet over hoe hij onderuitputting gebruikt om de begroting op deze manier rond te krijgen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat straalt amper op hem af. Hij wordt toch vooral gezien als die strenge minister van financiën. Hoe onterecht dat ook is…
Dat hij er een zooitje van maakt ben ik volledig met je eens.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Door wie? Mensen die het niet volgen? Omdat hij zichzelf zo profileert misschien. We zitten toch echt op 3% begrotingstekort in goede tijden met alleen meevallers van het vorige kabinet en zonder al beloofde investeringen zoals defensie. Nou zou defensie geloof ik niet meetellen bij die 3% maar ook klimaat en stikstof zijn nog niet meegrekend dus ja virtueel is het 3% in praktijk eerder 5% of meer. Dan hebben we het nog niet over hoe hij onderuitputting gebruikt om de begroting op deze manier rond te krijgen.
Wat dat betreft is het ook aan de media om de begroting die we hebben wat duidelijker weer te geven bij demense. Een strenge minister zoals Zalm zou Heijnen echt geen voldoende geven. De Rekenkamerpresident Pieter Duisenberg was niet bepaald positief in zijn oordeel.
Met haar achtergrond zou het ook prima passen en van hoofd wetenschappelijk bureau naar bewindspersoon is ook prima, want na de verkiezingen staan al die posities toch op de tocht dus ze verliest niets.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:45 schreef Litpho het volgende:
[..]
En in tegenstelling tot staatsinrichting had NSC over Volksgezondheid volgens mij ook niet zoveel wereldvreemde ideeen waar niemand op zit te wachten. Goed plan.
Henk Vermeer.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:02 schreef Jojoke het volgende:
[..]
BBB kunnen ook nog een Henk Vermeer en Lilian Helder leveren. Die gaan het echt niet slechter doen dan de PVV-bewindslieden.
Als hij Chris Jansen vervangt, is het plots een politieke genie.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:08 schreef freako het volgende:
[..]
Henk Vermeer.. Blijft voor mij toch een omhooggevallen raadslid.
Lijkt me niet, volgens Hanca zijn die eruit geschopt. Geen idee waarom verder.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:12 schreef freako het volgende:
Zou er een kans zijn dat er toch nog een aantal van de opgestapte PVV'ers als 'partijloos' minister/staatssecretaris terugkeren? Zeker degenen die niet al te veel binding met die club hadden? Beljaars, Coenradie, Szabo,...?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |