Stichting open deur heeft onderzoek gedaan, dit heeft goud geld gekostquote:WAGENINGEN - Wat is het risico als mensen tegelijk blootstaan aan hitte, hoge pollenconcentraties en slechte luchtkwaliteit? "We verwachten dat hierdoor meer mensen dan normaal sterven", zegt de Wageningse bioloog Arnold van Vliet. Hij leidt een team dat dit onderzoekt.
Twee jaar geleden overleden er bijna 900 mensen meer dan normaal in juni. "Toen dat gebeurde, ik weet het nog goed, zag ik de pollenconcentratie oplopen en de temperatuur ging richting de hittealarm. Uiteindelijk is die niet uitgegaan en werd er geen extra actie ondernomen", weet bioloog Arnold van Vliet zich nog goed te herinneren. "Een paar weken later bleek dat er een hoge oversterfte was."
De oversterfte leidde tot een groot onderzoek van onder meer de universiteiten in Wageningen, Nijmegen, Amsterdam en Twente. Ook ziekenhuizen, de GGD en het RIVM doen mee.
Voor het eerst
"Het is een best uitdagend onderzoek, maar ook interessant om vanuit allerlei verschillende vakgebieden mensen bij elkaar te zetten. Bij pollen denken we vaak aan allergie en hooikoortsklachten. Er zijn ook aanwijzingen dat het hart- en vaatklachten kan versterken. Dat is natuurlijk een heel ander effect."
Volgens Van Vliet heeft Nederlands onderzoek in 2000 al aangetoond dat blootstelling aan pollen tot verhoogde sterfte kan leiden. Het is echter nooit verder uitgezocht, ook niet als er een gecombineerde blootstelling is. Voor het eerst brengen onderzoekers nu verschillende databestanden samen. Zo nemen de onderzoekers de ziekenhuisopnames, sterftecijfers, maar ook pollengegevens en de verkoopcijfers van medicijnen mee.
Serieus onderwerp
De onderzoekers willen weten of mensen sneller ziek worden of overlijden als ze tegelijk worden blootgesteld aan pollen, hitte en slechte luchtkwaliteit, vooral bij hoge ozonwaarden.
"We verwachten dat hierdoor meer mensen dan normaal sterven. Elk van die factoren op zichzelf kan een grote oversterfte als in 2023 niet verklaren. Europees gezien zijn er die zomer 43.000 mensen door hitte overleden. Het is dus een serieus onderwerp."
Ramen dicht of juist open?
Het team onderzoekt niet alleen de verklaring, maar ook hoe ermee omgegaan kan worden. "Vanuit het pollenperspectief zou je de ramen dicht moeten doen, want zo houd je de pollen buiten. Vanuit hitteperspectief zou je eerder de ramen vroeg op de dag opendoen. Welk advies gaan we geven? Dat is best lastig."
Die adviezen moeten er volgens Van Vliet zeker komen. "We staan eigenlijk nog maar aan het begin van de klimaatverandering. Dit jaar is bij uitstek een voorbeeld ervan. Dus daar moeten we ons op gaan voorbereiden en dit onderzoek helpt daarbij."
Het onderzoek loopt tot juli 2026. Later dit jaar verwachten de onderzoekers de eerste resultaten te publiceren.
Ja, want iedereen kan de hele dag binnen blijven, niemand hoeft het huis uit voor werk, school, ouderavond, boodschappen, mantelzorg, hond uitlaten of voetbaltraining, etc.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:37 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.gld.nl/nieuws(...)ollen-en-vieze-lucht
[..]
Ik zal ze helpen met mijn advies: ramen dicht om de pollen tegen te houden en de airco aan tegen de warmte en als je het goed wil doen de filters vervangen in je beluchtingsinstallatie
Om advocaat van de duivel te spelen, als je een ernstige allergische reactie krijg en al van jezelf een ongezonde vetzak bent kan dat dodelijk afgelopenquote:
Hooikoorts is tegenwoordig dodelijk ofzo?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:13 schreef Straatcommando. het volgende:
Om advocaat van de duivel te spelen, als je een ernstige allergische reactie krijg en al van jezelf een ongezonde vetzak bent kan dat dodelijk afgelopen
Bepaalde prikjes, bedoel je zeker (waar ik verder niet in mee ga).quote:Op zaterdag 31 mei 2025 06:35 schreef niggeplease het volgende:
Alles wordt benoemd behalve de olifant in de kamer..
Je moeder is op visite?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 06:35 schreef niggeplease het volgende:
Op bepaalde gebieden in ieder geval het stomste land, dat zijn eigen taal niet kent.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:58 schreef Captain_Ghost het volgende:
Tja, Nederland is misschien de vieste land van Europa.. Te veel ziekte, allergie, kanker, vergiftiging, stress, alles wordt geforceerd. Niets is natuurlijk meer. Dan krijg je dit.
Meeste mensen weten niet wat gezond en leven is. dat leren ze niet op de school.
Onlangs is er nog topic over vergiftiging in een fruit... Dat kan alleen in Nederland.
Nederlands is toch chinees steno?quote:Op zaterdag 31 mei 2025 16:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Op bepaalde gebieden in ieder geval het stomste land, dat zijn eigen taal niet kent.
airco is heel belangrijk , en goede fijnmazige horren voor de ramenquote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:37 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://www.gld.nl/nieuws(...)ollen-en-vieze-lucht
[..]
Stichting open deur heeft onderzoek gedaan, dit heeft goud geld gekost
Ik zal ze helpen met mijn advies: ramen dicht om de pollen tegen te houden en de airco aan tegen de warmte en als je het goed wil doen de filters vervangen in je beluchtingsinstallatie
Zo dat scheelt weer 7 jaar onderzoek
bejaarden zijn niet halfdood gekkehuisquote:Op vrijdag 30 mei 2025 22:07 schreef Evangelion het volgende:
OK maar zijn dat gezonde mensen van 30 of al halfdode bejaarden.
zijn vriendinquote:
Nederlands is geen wereldtaalquote:Op zaterdag 31 mei 2025 16:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Op bepaalde gebieden in ieder geval het stomste land, dat zijn eigen taal niet kent.
Te veel volk.quote:Op zaterdag 31 mei 2025 06:35 schreef niggeplease het volgende:
niet teveel volk, te weinig huizenquote:Op zondag 1 juni 2025 13:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Te veel volk.
Maar dat is niet politiek correct he.
Te veel volk dus.quote:Op zondag 1 juni 2025 13:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
niet teveel volk, te weinig huizen
Ik heb nu gordijnen van honderden aan elkaar verbonden mondkapjes.quote:Op zondag 1 juni 2025 13:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
airco is heel belangrijk , en goede fijnmazige horren voor de ramen
Dat is de schuld van de ouderen die geen condooms wilden gebruiken, evenals dat het hun schuld is dat er te weinig menswaardige woningen zijn voor hun nazaten.quote:
moet je geen coke meer doenquote:Op zondag 1 juni 2025 14:09 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Sinds die klote corona lijkt het wel alsof ik godverdomme elke zoveel weken griep heb of een flinke verkoudheid of gewoon dodelijk vermoeid. Dat was voor die tijd niet zo. En ik hoor het bij heel veel andere mensen ook.
of misschien juist coke gaan doen.quote:
Dat is flauwekul in de zin dat je denk ik gelooft in de "lucht zuiverende" werking van zo'n ding.quote:
de landquote:Op vrijdag 30 mei 2025 20:58 schreef Captain_Ghost het volgende:
Tja, Nederland is misschien de vieste land van Europa.. Te veel ziekte, allergie, kanker, vergiftiging, stress, alles wordt geforceerd. Niets is natuurlijk meer. Dan krijg je dit.
Meeste mensen weten niet wat gezond en leven is. dat leren ze niet op de school.
Onlangs is er nog topic over vergiftiging in een fruit... Dat kan alleen in Nederland.
koele omgeving die houd je hartslag rustig , daarom is het in bejaardenhuizen ook altijd koelquote:Op zondag 1 juni 2025 16:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is flauwekul in de zin dat je denk ik gelooft in de "lucht zuiverende" werking van zo'n ding.
Dat doet het niet. Het blijft precies dezelfde warmere of koudere vieze lucht.
In die zin doet het dus 0 (nul) voor de kwaliteit van de lucht.
Maar mogelijk bedoel je het anders...
De producenten van voor mensen schadelijke producten helpen wel mee om mensen vroegtijdig dood te laten gaan. Binnenkort zijn er dus nog slechts producenten van voor mensen schadelijke producten over.quote:Op zondag 1 juni 2025 18:46 schreef Cockwhale het volgende:
Mensen gaan dood, dat is het leven.
De natuur reguleert, meer hoef je niet te weten.
Michaelmoore voelt zich aangesproken en daarom wil hij geen weilanden meer.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |