De wereld is in ieder geval een stukje veiliger vandaag.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:37 schreef Discombobulate het volgende:
Zal wel weer een reactie komen, en dan daarop, daarop weer, etc. Ik ben bang dat deze oorlog nog lang niet klaar is.
quote:Op zondag 1 juni 2025 14:00 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Olenya, Belaya, Diaghilev en Ivanovo zijn geraakt lijkt het.
Mwa, gaat hoe dan ook weer actie reactie worden.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:38 schreef skysherrif het volgende:
[..]
De wereld is in ieder geval een stukje veiliger vandaag.
Gelanceerd uit vrachtwagens, vandaar de reikwijdte.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:44 schreef Discombobulate het volgende:
Welke drones gebruikt Oekrane? Welke kunnen zo ver?
Misschien gebruiken we over 20 jaar wel helemaal niet meer gevechtsvliegtuigen en strategische bommenwerpers. Alles gaat naar drones.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gelanceerd uit vrachtwagens, vandaar de reikwijdte.
Ja dit is echt de oorlog van de FPV drones.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Misschien gebruiken we over 20 jaar wel helemaal niet meer gevechtsvliegtuigen en strategische bommenwerpers. Alles gaat naar drones.
Ik wacht wel op de duiding van Rob de Wijk morgen in de podcast.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:52 schreef AchJa het volgende:
Ik wacht eerst wel even af voordat ik de vlag uithang, ik zie vooral veel dezelfde beelden voorbijkomen dus die claim van 40 toestellen moet ik nog maar zien.
Wat wel enigszins zorgwekkend is. Zeker in het begin zijn er ook gewoon "simpele" DJI drones ingezet.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dit is echt de oorlog van de FPV drones.
Russen zijn vooral goed in onrust verspreiden in andere landen. Alle kennis van techniek is ook zo'n beetje weg en gemigreerd naar het Westen.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:57 schreef Discombobulate het volgende:
Oekrane is trouwens wel echt een stuk innovatiever dan Rusland wanneer het aankomt op geheime operaties en dergelijke. Je zou toch zeggen dat de Russische geheime dienst ook wel met dit soort dingen bezig is, maar je hoort er nooit echt wat van. Of zou Oekrane al die dingen niet naar buiten brengen? We weten beter hoe Rusland er voor staat dan Oekrane.
Dat zou zo maar kunnen inderdaad.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:03 schreef DrMarten het volgende:
Trump zal ook wel aankomen met een 'zie je wel Zelensky wil geen vrede' uitspraak na vandaag.
drones met AI zijn ook gevechtsvliegtuigenquote:Op zondag 1 juni 2025 14:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Misschien gebruiken we over 20 jaar wel helemaal niet meer gevechtsvliegtuigen en strategische bommenwerpers. Alles gaat naar drones.
Ik dacht dat dit de reactie was op wat Rusland uitvreet.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mwa, gaat hoe dan ook weer actie reactie worden.
Ik blijf hoop houden (tegen beter weten in) dat er iets kapot is in de relatie van Trump met Putin.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:03 schreef DrMarten het volgende:
Trump zal ook wel aankomen met een 'zie je wel Zelensky wil geen vrede' uitspraak na vandaag.
Zoals @AchJa zegt, laten we afwachten met 41 vliegtuigen en afgaan wat bevestigd is. Hoef je ook niet van een koude kermis thuis te komen al het niet zo is.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:29 schreef speknek het volgende:
41 vliegtuigen, holy shit, dat zou praktisch een tak van Rusland's nucleaire triad onschadelijk maken. Ze kunnen de TU-95s ook nauwelijks vervangen, want de meeste onderdelen werden indertijd in Oekraine gefabriceerd.
Dit is trouwens Belaya, de andere beelden waren van Olenya, dus minstens weer 1 nieuwe bevestigde hit op een russisch vliegtuigquote:
Rusland kan deze praktisch NIET vervangen, heeft niets met geld te maken, technologisch kunnen ze het niet meer.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:36 schreef Bensel het volgende:
een paar miljard dollar die in rook op gaat. terwijl rusland ze niet snel kan vervangen. en ook direct een redelijk deel van de russische nucleaire doctrine onschadelijk gemaakt,
41 zal ook wel wat kleinere makkelijk te herstellen beschadigingen zijn, maar het is een vrij specifiek getal en ik weet niet zo goed waarom de SBU in een officieel persbericht hierover zou liegen.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:30 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Zoals @:achja zegt, laten we afwachten met 41 vliegtuigen en afgaan wat bevestigd is. Hoef je ook niet van een koude kermis thuis te komen al het niet zo is.
En wat we nu al visueel zien ( 6 vliegtuigen) is al bizar veel en een behoorlijke impact op Ruslands vloot.
Al was er geld, zie maar eens aan de benodigde onderdelen te komen. Ik weet niet hoe het zit met gevechtsvliegtuigen, maar in de burgerluchtvaart was men begonnen met het gebruiken van Westerse onderdelen.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:36 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Rusland kan deze praktisch NIET vervangen, heeft niets met geld te maken, technologisch kunnen ze het niet meer.
daarom: niet snel buiten oorlogstijd om gaat het al vele jaren duren, laat staan onder sancties terwijl je productie en onderzoeksgebouwen steeds opgeblazen worden. En vergeet de brain drain nietquote:Op zondag 1 juni 2025 15:36 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Rusland kan deze praktisch NIET vervangen, heeft niets met geld te maken, technologisch kunnen ze het niet meer.
Ze hebben slechts een paar gebouwd in de afgelopen tientallen jaren, misschien dat ze neiuwe kunnen maken maar dan zouden ze alleen al miljarden moeten uitgeven om ze te kunnen maken.
Ik hoop het, maar het kan idd zijn dat ze lichte schade door shrapnel ook meetellen, dus laten we even afwachten met te denken dat 41 bommenwerpers totaal vernietigd zijn.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:38 schreef speknek het volgende:
[..]
41 zal ook wel wat kleinere makkelijk te herstellen beschadigingen zijn, maar het is een vrij specifiek getal en ik weet niet zo goed waarom de SBU in een officieel persbericht hierover zou liegen.
Wat een ouwe meuk is het eigenlijk. Zeventiger jaren en ouder.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:32 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Het brein achter de operatie, Malyuk.
Hoe? Gaat Rusland bommenwerpers sturen?quote:Op zondag 1 juni 2025 14:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Mwa, gaat hoe dan ook weer actie reactie worden.
LIjkt er op alsof ze trouwens beust de TU-160s bewust niet hebben geraakt. Die onderdeel zijn van de triad.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:29 schreef speknek het volgende:
41 vliegtuigen, holy shit, dat zou praktisch een tak van Rusland's nucleaire triad onschadelijk maken. Ze kunnen de TU-95s ook nauwelijks vervangen, want de meeste onderdelen werden indertijd in Oekraine gefabriceerd.
dat denk ik ook , komt pas als AI gaat meedoenquote:Op zondag 1 juni 2025 15:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Blijf me toch telkens verbazen om die drones. Dit is nog steeds pas het prille begin van wat die dingen straks kunnen, denk ik.
Hoewel Oekraine al heel inventief is geweest staan we nog steeds aan het begin van deze ontwikkelingen.
Die zijn toch maar op n basis gestationeerd?quote:Op zondag 1 juni 2025 15:47 schreef skysherrif het volgende:
[..]
LIjkt er op alsof ze trouwens beust de TU-160s bewust niet hebben geraakt. Die onderdeel zijn van de triad.
Schijnt dat AI een rol hier heeft gespeeld, maar is niet zeker.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat denk ik ook , komt pas als AI gaat meedoen
met drones die voor opladen zelf naar een oplaad punt gaan
Idd, wordt steeds enger op deze manier. Je moet er niet aan denken een leger drones met kleine kernbommetjes ...bizar maar daar gaat het wel naartoe in toekomst.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Blijf me toch telkens verbazen om die drones. Dit is nog steeds pas het prille begin van wat die dingen straks kunnen, denk ik. Hoewel Oekraine al heel inventief is geweest staan we nog steeds aan het begin van deze ontwikkelingen.
Propaganda toch? Net als Rusland doet Oekrane dat net zo goed.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:38 schreef speknek het volgende:
[..]
...maar het is een vrij specifiek getal en ik weet niet zo goed waarom de SBU in een officieel persbericht hierover zou liegen.
Op Engels vgm die als 1 van weinige niet geraakt is.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die zijn toch maar op n basis gestationeerd?
Ja hehe, je hoort hier in het westen de oekrainse propoganda en in Rusland de Russische.quote:Op zondag 1 juni 2025 14:57 schreef Discombobulate het volgende:
Oekrane is trouwens wel echt een stuk innovatiever dan Rusland wanneer het aankomt op geheime operaties en dergelijke. Je zou toch zeggen dat de Russische geheime dienst ook wel met dit soort dingen bezig is, maar je hoort er nooit echt wat van. Of zou Oekrane al die dingen niet naar buiten brengen? We weten beter hoe Rusland er voor staat dan Oekrane.
Rusland is een gigantisch land h. Heb je gezien hoe veel airbases ze hebben, kijk voor de aardigheid eens op de wiki? Het is best een hele klap, maar ze kunnen nog genoeg bommenwerpers sturen. En wat je hiervoor ook al las, ze lijken weer een Oresnik te willen afvuren.quote:
Ja, zelf opladen, zelf doelen zoeken. Eventueel landen of 'plakken' op een muur.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat denk ik ook , komt pas als AI gaat meedoen
met drones die voor opladen zelf naar een oplaad punt gaan
Met gaten in de romp of vleugel is zo'n toestel ook behoorlijk lang buiten gebruik.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:42 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik hoop het, maar het kan idd zijn dat ze lichte schade door shrapnel ook meetellen, dus laten we even afwachten met te denken dat 41 bommenwerpers totaal vernietigd zijn.
Ik vind het niks, verschrikkelijk zelfs.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Blijf me toch telkens verbazen om die drones. Dit is nog steeds pas het prille begin van wat die dingen straks kunnen, denk ik. Hoewel Oekraine al heel inventief is geweest staan we nog steeds aan het begin van deze ontwikkelingen.
Over de aantallen doet Oekrane dat zelden bewust. De aard van de beschadigingen is natuurlijk wel wat moeilijker te bepalen.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Propaganda toch? Net als Rusland doet Oekrane dat net zo goed.
quote:Op zondag 1 juni 2025 15:57 schreef skysherrif het volgende:
https://ampravda.ru/2025/(...)rysheva-sgorela-fura
Lijkt er op dat de vrachtwagen met drones voor vliegveld Ukrainka (foto van dat vliegeld was ook te zien in de eerder geplaatste foto van Malyuk), onderweg is geexplodeerd
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jammer dat hadden er nog een boel extra kunnen zijn.
quote:❗️🇷🇺🇺🇦 One of the trucks with drones did not arrive in the Amur region.
This happened near the village of Seryshevo near the Ukrainka airbase. In the second video, a person enters a container that is completely identical to the others (https://t.me/warhistoryalconafter/224031) , and an explosion occurs.
It is reported that unfortunately he died.
quote:‼️More information from the Ukrainian sources regarding today’s drone attack on Russian airbases:
“Ukraine's Security Service (SBU) carried out this sabotage operation, which is considered one of the most damaging losses for Russia in terms of cost and impact on its strategic nuclear forces.
According to sources, 41 Russian aircraft—including strategic bombers and military transport planes—were hit at four different bases. Part of the drones used autonomous target guidance, with results to be confirmed via satellite imagery.
An SBU agent group covertly transported 150 small attack drones and 300 munitions into Russia.
Out of these, 116 drones were launched.
The drones were controlled via Russian telecommunications networks, with automated guidance systems. Several mobile launch points were established near the bases of Russia’s strategic aviation.
The drones attacked from close range during daylight hours, deep behind Russian lines. Despite the presence of layered air defenses—SAM systems, electronic warfare, and armed patrols—the Russian military was caught off-guard, having expected nighttime attacks by larger drones, not small quadcopters in broad daylight.
The most successful strike occurred at the Olenya airbase, where Tu-95 bombers were stationed. Several aircraft were completely destroyed after drones hit fully fueled tanks.
Key results:
•Billions of dollars in combat equipment destroyed
•Loss of strategic bombers that Russia can no longer replace
•A weakened strike capability for future attacks on Ukrainian cities
•Russia will now have to invest heavily in base security
Importantly, all SBU agents involved have safely returned to Ukraine, and there were no reported Ukrainian losses.This was a large-scale, high-tech operation with no known global precedent in terms of execution and effect.”
Natuurlijk heb je helemaal gelijk maar zo zal het voorlopig zo zijn vrees ik.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind het niks, verschrikkelijk zelfs.
Zou liever ouderwets met een barjonet gestoken worden en doodgaan dan van zo’n dom zoemding.
Drones tegen drones ok, maar drones tegen mensen, ik vind het niks. Maar soit dat is een grote clusterbom of iets dergelijks eigenlijk ook.
Laten we hopen dat dit letterlijk is.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:08 schreef Ulx het volgende:
Er zullen wel koppen gaan rollen bij de Russische luchtmacht wegens deze epische faal.
Wat dacht je dat ze kunnen acteren als een zwerm bijen. Komen veel mogelijkheden bij in de nabije toekomst.quote:Op zondag 1 juni 2025 15:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, zelf opladen, zelf doelen zoeken. Eventueel landen of 'plakken' op een muur.
Zag ook een suggestie dat ze met AI kunnen vliegen als vogels, zelfde patroon, rekening houdend met de wind, etc. Bijna niet op te pikken met Radar.
Nee, daarom vraag ik het de experts in dit topic.quote:
Of de bomdrones verdedigd worden door een zwerm goedkope afleidingsdrones.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:11 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Wat dacht je dat ze kunnen acteren als een zwerm bijen. Komen veel mogelijkheden bij in de nabije toekomst.
Het zou me niet verbazen als ze de meatgrinder in worden gestuurd. Gebeurde al eerder met wat SAM operators die enorme fuckups maakten.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Laten we hopen dat dit letterlijk is.
Als die het niet schrijven heb je je antwoord toch al? Het zijn tenslotte experts.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:11 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee, daarom vraag ik het de experts in dit topic.
Voor de wedstrijd maakt dit niet uit.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:11 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Mjah we hebben ook letterlijk niets gehoord van die vliegbasis...quote:Op zondag 1 juni 2025 16:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Jammer dat 1 container blijkbaar niet zijn doel gehaald heeft(?)
Hoewel ik elders lees dat ze na gebruik zelf ontplofte.
Daar lijkt het wel op ja.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:18 schreef Breekfast het volgende:
Kan iemand toelichten hoe ze dit precies gedaan hebben? Ze hebben vrachtwagens met drones Rusland binnengesmokkeld? Waarbij ze dicht bij de beoogde doelen zijn gelanceerd?
Mogelijk, maar dat moet je misschien met een korrel zout nemen, wisten de chaffeurs niet eens dat ze die lading vervoerde.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:18 schreef Breekfast het volgende:
Kan iemand toelichten hoe ze dit precies gedaan hebben? Ze hebben vrachtwagens met drones Rusland binnengesmokkeld? Waarbij ze dicht bij de beoogde doelen zijn gelanceerd?
Dat denk ik niet.quote:Op zondag 1 juni 2025 11:38 schreef Dutch_view het volgende:
Putin zal waarschijnlijk zelf wel opdracht hebben gegeven aan de KGB om die spoor viaducten op te blazen.
Om daarna lekker daar Ukraine te wijzen.
staat op video hequote:Op zondag 1 juni 2025 16:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mogelijk, maar dat moet je misschien met een korrel zout nemen, wisten de chaffeurs niet eens dat ze die lading vervoerde.
1 zou naar een parkeerplaats hebben moeten rijden om daar iemand te ontmoeten, en opeens ging dat ding open en vlogen de drones eruit
quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lqkgo7xyvc2o
💥👀 A targeted explosion completely destroyed a bridge in the Bryansk region, partially collapsing onto a passenger train passing underneath it.
Jup het zullen niet alleen offensieve mogelijkheden zijn.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of de bomdrones verdedigd worden door een zwerm goedkope afleidingsdrones.
Ah zag de video maar hoorde geen geluid. Werd dat verteld? Want kon niet opmaken uit de video of de chaffeur het wist of niet.quote:
AH oz, nee ik bedoelde van de modus operandi.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ah zag de video maar hoorde geen geluid. Werd dat verteld? Want kon niet opmaken uit de video of de chaffeur het wist of niet.
Raketjes op wat huizenblokken vrees ik. Altijd hetzelfde...quote:Op zondag 1 juni 2025 16:25 schreef Discombobulate het volgende:
Maar de vraag is: Wat gaat Rusland doen om te retaliren?
Oresnik op Kiev las ik.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Raketjes op wat huizenblokken vrees ik. Altijd hetzelfde...
Het maakt nog een keer duidelijk dat Rusland overal kwetsbaar is.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:15 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Voor de wedstrijd maakt dit niet uit.
Misschien kun je googlen naar specifieke defensie fora of podcasts als je de mening van een expert wil, in plaats van op fok.nl beetje dom uit de hoogte te doen?quote:Op zondag 1 juni 2025 16:11 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat kunnen ze?quote:Op zondag 1 juni 2025 16:25 schreef Discombobulate het volgende:
wie wil deze meneer geruststellen met zijn engels geschreven bericht? De russen die niet op twitter kunnen, want aangezien het geband is in rusland?quote:Op zondag 1 juni 2025 16:10 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Mooie psyop, nu zijn alle vrachtwagens in de buurt van een basis verdacht.
De bekende rotzooi, weer wat raketten op appartementcomplexen.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:25 schreef Discombobulate het volgende:
Elk land is kwetsbaar voor zulke aanvallen waar zoveel effort in zit. Je kan niet overal een flak neerzetten.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:31 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het maakt nog een keer duidelijk dat Rusland overal kwetsbaar is.
En Duitsland gaf vorige week aan dat ze Oekrane met de bouw van lange afstandswapens gaan helpen en dat ze geen problemen hebben met de inzet van door hun geleverde wapens tegen doelen waar dan ook in Rusland. Dus de Russen moeten zich nu wel gaan bedenken of ze het risico willen nemen op vergelijkbare aanvallen maar dan met (kruis-)raketten. Want dat zulke aanvallen zullen worden gedaan is wel zeker.
En dat gaat wel wat keuzes betekenen voor het Kremlin.
De Russen zullen die conclusie zelf ook wel hebben getrokken.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:33 schreef Korenfok het volgende:
[..]
wie wil deze meneer geruststellen met zijn engels geschreven bericht? De russen die niet op twitter kunnen, want aangezien het geband is in rusland?
Dat is ook maar een raket, Orsenik is alleen een bedreiging als er ook een kernkop in zit en die zat er de laatste keer ook niet in.quote:
De Russen zullen wel moeten. Anders doet Oekrane het gewoon nog een keer. Kwestie van prioriteiten stellen.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Elk land is kwetsbaar voor zulke aanvallen waar zoveel effort in zit. Je kan niet overal een flak neerzetten.
Vraag mij wel af of ze daar in Rusland inbound goods wel controleren. Dit zou niet moeten kunnen.
Flak? 1940 belde willen hun AA terug.quote:Op zondag 1 juni 2025 16:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Elk land is kwetsbaar voor zulke aanvallen waar zoveel effort in zit. Je kan niet overal een flak neerzetten.
Vraag mij wel af of ze daar in Rusland inbound goods wel controleren. Dit zou niet moeten kunnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |