quote:
Op donderdag 29 mei 2025 19:22 schreef RobertoCarlos het volgende:[..]
Het ligt er natuurlijk maar aan wat je wel en niet behoorlijke diabetes vind, dat blijft persoonlijk. Maar die sensor op je bovenarm is niet per se prettig, zeker niet als je zwaar aan het klussen bent. Dat doe je dus alleen voor omdat je echt je diabetes goed bij wil houden, en dan (denk ik dan maar

) lijkt het me dat je dan iig medicijnen slikt of daar tegenaan zit (ook al vanwege de vergoeding van de sensor). Bovendien heeft ze geen overgewicht en is ze nog redelijk jong (dus mogelijk type I, wat ik een lastigere soort diabetes vind omdat je niet veel aan kunt doen qua lifestyle). Dan noem ik de diabetes dus al met al 'behoorlijk'.
Qua lifestyle is de situatie in Het Blok niet echt optimaal, wel natuurlijk de hoeveelheid beweging, maar als je ziet wat er tot nu toe gegeten wordt (bij 'Snackbar Dennis'

) dan is dat niet echt super voor iemand met diabetes. Daarnaast helpt de stress en het gebrek aan slaap ook niet echt bij de diabetes.
Zo had ik het bedacht. Het is niet per se een verwijt aan Marit, maar het is wel een keuze geweest om dat zo te doen.
Er is niet zoiets als behoorlijk of niet behoorlijke diabetes, of hele erge of minder erge diabetes. Je hebt het en je moet het regelen. Er zullen makkelijke en moeilijke periodes zijn, maar dan heb je het niet ineens erger.
De sensor is juist wel heel prettig, ook met klussen. Je bent gewend aan dat het ding er zit en merkt het niet echt, maar nog veel belangrijker, juist met klussen en fysieke activiteit: het waarschuwt je voor je lage bloedsuikers (en ook hoge), zodat je veel eerder kan acteren en niet in de problemen gaat komen. Het is in dat soort periodes juist helemaal een zegen.
Het voorkomt ook dat je moet vingerprikken en dat is juist onprettig in zo'n klusomgeving vanwege stof en viezigheid.
Je krijgt de sensor niet vergoed als je medicijnen slikt. Alleen bij minimaal 4x per dag spuiten of een insulinepomp.
Vroeger waren de regels scherper en heb ik het zelf 2,5 jaar met veel liefde betaald vanwege al het gemak ervan. Kan zijn dat Marit dat ook doet.
Aannemelijker is dat ze type 1 heeft omdat ze (in ieder geval nu) geen overgewicht heeft en het redelijk jong heeft gekregen (als dat bericht klopt, ik had het zelf niet gehoord).
We zien niet al hun maaltijden en ik denk dat het wel meevalt. Als je de koolhydraten uitrekent en je insuline er op aanpast kom je een heel eind, zeker met de fysieke activiteit erbij. Die paar weken gaan echt niet zoveel uitmaken.