Maar wie zijn die bondgenoten nou waar je het over hebt?quote:Op zondag 25 mei 2025 17:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Wil je ophouden met mensen woorden in hun mond te leggen.
Gewoon vertrekken is beter, dan kan er sneller een start gemaakt worden met het plan van Trump.quote:Op zondag 25 mei 2025 17:48 schreef capricia het volgende:
Daarbij zou ik er voorstander van zijn als onschuldige Gazaanse families nou eindelijk Gaza eens zouden kunnen verlaten. En opgevangen kunnen worden in de regio.
Wie in Gaza wil blijven, ook prima.
Ja. Egypte kijkt ook aardig de andere kant op. En daar hoor je weinig over.quote:Op zondag 25 mei 2025 17:56 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het is niet echt in het belang van Hamas om hun menselijke schilden heen te sturen, geen idee of Egypte daar rekening mee houdt, die houden hun handen er tot nu toe aardig van af.
Democratische landen.quote:Op zondag 25 mei 2025 18:13 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Maar wie zijn die bondgenoten nou waar je het over hebt?
Kregen ze maar de mogelijkheid, om zelf te kiezen of ze willen vertrekken.quote:Op zondag 25 mei 2025 18:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Gewoon vertrekken is beter, dan kan er sneller een start gemaakt worden met het plan van Trump.
Dat lijkt me in het geval van bijvoorbeeld Israël, Zuid-Afrika, de VS, Hongarije etc. nog weleens te botsen. Vaak zelfs intern.quote:
Tsja, het lijkt me wat te simpel om het pas ethnic cleansing of genocide te noemen ALS ze allemaal weg of dood zijn. Het doelbewust wegjagen van een volk die op hun rechtmatige grond zijn valt hier al onder. Israel heeft afgelopen maanden meermaals duidelijk gemaakt wat ze van plan zijn en dat is precies wat hierboven staat.quote:Op zondag 25 mei 2025 17:36 schreef capricia het volgende:
[..]
"ethnic cleansing
Definition(s)
Rendering an area ethnically homogeneous by using force or intimidation to remove from a given area persons of another ethnic or religious group, which is contrary to international law."
https://home-affairs.ec.e(...)/ethnic-cleansing_en
En vooralsnog zitten de Gazanen nog in Gaza. Dus om nu al te spreken van etnische zuiveringen is gewoon bewust liegen.
Weet je wat het voordeel is van een democratisch land?quote:Op zondag 25 mei 2025 19:02 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dat lijkt me in het geval van bijvoorbeeld Israël, Zuid-Afrika, de VS, Hongarije etc. nog weleens te botsen. Vaak zelfs intern.
De aanloop tot etnische zuivering lijkt wel in de maak. Door een totale vernietiging van infrastructuur, woningen, gebouwen, landbouw, begraafplaatsen etc. Het gebied is onbewoonbaar gemaakt. Dat de laatste fase nog niet heeft plaatsgevonden betekent niet dat we de aanloop er naar toe moeten negerenquote:Op zondag 25 mei 2025 17:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Zolang iedere Gazaan nog in Gaza zit, is er geen sprake van ethnic cleansing.
En nogmaals, ik quote mijzelf:
[..]
Voorlopig zitten de mensen gewoon opgesloten in Gaza.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tsja, het lijkt me wat te simpel om het pas ethnic cleansing of genocide te noemen ALS ze allemaal weg of dood zijn. Het doelbewust wegjagen van een volk die op hun rechtmatige grond zijn valt hier al onder. Israel heeft afgelopen maanden meermaals duidelijk gemaakt wat ze van plan zijn en dat is precies wat hierboven staat.
Dus om dan te zeggen; nee we wachten tot ze ook echt weg zijn of dood zijn. Dat is luguber.
Dan vraag ik me af, wat is dan je morele grens. Waar ligt die? Blijkbaar nogal ver weg. Dat vind ik toch wel schokkend om te constateren in zulke topics als dit. De waarde van het leven van een Palestijn of een Gazaan zo u wilt is vrijwel niets blijkbaar voor sommigen.
Als over een jaar of vier vastgesteld wordt door een rechter dat dit inderdaad genocide is. Ga jij het dan pas toegeven en zeggen van ja haha sorry he dat had ik toch eerder moeten zeggen. Oepsie.
Foutje gewoon. Doorlopen allemaal. Israel met hun hoogtechnologische wapens maakt wel erg veel 'foutjes'. Maar bij de usual suspects hier is er nul verontwaardiging. Kan gebeuren.quote:Negen kinderen van artsenechtpaar gedood bij Israëlische raketaanval Gaza
Bij een Israëlische aanval op de stad Khan Younis in het zuiden van Gaza zijn negen kinderen van een artsenechtpaar gedood. Hun 11-jarige zoon heeft als enige van de kinderen de aanval overleefd, maar zijn toestand is kritiek. Ook de vader raakte zwaargewond.
De moeder, kinderarts Alaa al-Najjar, was aan het werk in het Nasser-ziekenhuis tijdens de aanval. Ze was net door haar man afgezet op haar werk, maar rende terug naar huis na het bombardement.
Reddingswerkers haalden later de negen verkoolde lichamen van haar kinderen onder het puin van het huis vandaan. Zij waren tussen de zeven maanden en twaalf jaar oud.
Het Israëlische leger zegt dat de aanval was gericht tegen "een aantal verdachten in een nabijgelegen gebouw" en beschrijft Khan Younis als een "gevaarlijk oorlogsgebied". Het leger zegt de dood van onschuldige burgers te onderzoeken, maar in de praktijk komt van dergelijk onderzoek nauwelijks iets terecht.
Oepsie, ich habe es nicht gewurst.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ga jij het dan pas toegeven en zeggen van ja haha sorry he dat had ik toch eerder moeten zeggen. Oepsie.
In oorlogsrecht dient Israel zelf deze mensen humanitair te helpen. Waarom wil je dat andere landen dat gaan doen?quote:Op zondag 25 mei 2025 19:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Voorlopig zitten de mensen gewoon opgesloten in Gaza.
Ik zou willen dat landen in de regio, zoals bijv Egypte, ze humanitaire opvangt. De mensen die willen dan.
Dat kun je vinden. Dat we daar op moeten letten.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De aanloop tot etnische zuivering lijkt wel in de maak. Door een totale vernietiging van infrastructuur, woningen, gebouwen, landbouw, begraafplaatsen etc. Het gebied is onbewoonbaar gemaakt. Dat de laatste fase nog niet heeft plaatsgevonden betekent niet dat we de aanloop er naar toe moeten negeren
Welke autoriteit moet volgens jou gaan bepalen of daar wél sprake van is?quote:Op zondag 25 mei 2025 19:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kun je vinden. Dat we daar op moeten letten.
Maar op dit moment is er dus geen enkele sprake van etnische zuiveringen.
Het is dan ook heel raar als mensen nu al roepen dat Israël dat gebied etnisch zuivert. Daar is namelijk helemaal geen sprake van.
Zolang ze in Gaza zitten, zitten ze in Gaza.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Welke autoriteit moet volgens jou gaan bepalen of daar wél sprake van is?
Waarom vangt Nederland vluchtelingen op? Uit zeer verre landen zelfs? Werkt Nederland mee aan deportatie uit Oekraïne of Syrië van bewoners? Heeft Egypte dan geen greintje verantwoordelijkheid?quote:Op zondag 25 mei 2025 19:13 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
In oorlogsrecht dient Israel zelf deze mensen humanitair te helpen. Waarom wil je dat andere landen dat gaan doen?
De VN.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Iig een autoriteit die volgens Taqiyya niet verplicht hoeft te liegen vanuit de religie, dus dan zeker niet Hamasquote:Op zondag 25 mei 2025 19:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Slap staaltje whataboutism in plaats van Israel op hun verantwoordelijkheid te wijzen.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:15 schreef Homey het volgende:
[..]
Waarom vangt Nederland vluchtelingen op? Uit zeer verre landen zelfs? Werkt Nederland mee aan deportatie uit Oekraïne of Syrië van bewoners? Heeft Egypte dan geen greintje verantwoordelijkheid?
Ach ja, vijftigduizend dode lijken liggen er in Gaza. Prima joh.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Zolang ze in Gaza zitten, zitten ze in Gaza.
Zo moeilijk is dat niet.
Denk dat je aan het verkeerde adres bent wanneer je denkt dat het Egypte ene f*ck kan schelenquote:Op zondag 25 mei 2025 19:15 schreef Homey het volgende:
[..]
Waarom vangt Nederland vluchtelingen op? Uit zeer verre landen zelfs? Werkt Nederland mee aan deportatie uit Oekraïne of Syrië van bewoners? Heeft Egypte dan geen greintje verantwoordelijkheid?
Er is daar een oorlog. Mensen willen vluchten. Maar als ze vluchten is het volgens sommigen meteen ethnic cleansing.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Slap staaltje whataboutism in plaats van Israel op hun verantwoordelijkheid te wijzen.
Het je het anders verwacht na 7 oktober? Het is daar oorlog.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ach ja, vijftigduizend dode lijken liggen er in Gaza. Prima joh.
Ik snap echt niet dat jij dat zegt. Ik had je toch hoger ingeschat, zeg ik eerlijk.
Eens met de rest van je betoog. Maar dit lijkt me wel een dingetje. Wie zijn we in het geval van Israël aan het steunen? De Israeliërs lijken er in elk geval geen zin in te hebben:quote:Op zondag 25 mei 2025 19:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Weet je wat het voordeel is van een democratisch land?
Dat er iedere zoveel jaar een andere regering komt te zitten. Die een ander beleid kan voeren. Anders dan Hamas, waarbij geldt 'eens gekozen blijft gekozen'.
Netanyahu moet nog maar afwachten of zijn kabinet overeind blijft bij de Israëlische verkiezingen volgend jaar.
En het is prima om ook kritiek te hebben op bondgenoten. Om ze aan te spreken als er dingen niet goed gaan.
Maar dat je ze steunt als ze aangevallen worden, lijkt mij volstrekt normaal.
quote:Consistent with the network’s recent polling, a large majority, 68%, supported signing a hostage deal with Hamas even if it meant ending the war against the terror group, while just 22% supported continued fighting in Gaza and 10% said they didn’t know.
Bovendien kun je je afvragen of Israël Netanyahu wel onze bondgenoot wil zijn gezien wij die steun niet terugkrijgen in het geval van Rusland/Oekraïne.quote:According to the poll, 60% of the public thinks Netanyahu should resign as prime minister, compared to 31% who think he should stay in his post and 9% who are unsure. Among coalition voters, 24% think he should resign; among opposition voters, 94% think he should resign.
Je bent moderator van POL toch? Dan sta je toch voor recht en dan in dit geval oorlogsrecht?quote:Op zondag 25 mei 2025 19:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Het je het anders verwacht na 7 oktober? Het is daar oorlog.
Dan krijg je volgend jaar een heel ander kabinet.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Eens met de rest van je betoog. Maar dit lijkt me wel een dingetje. Wie zijn we in het geval van Israël aan het steunen? De Israeliërs lijken er in elk geval geen zin in te hebben:
[..]
[..]
Bovendien kun je je afvragen of Israël wel onze bondgenoot wil zijn gezien wij die steun niet terugkrijgen in het geval van Rusland/Oekraïne.
Levende lijken had ook wel ietwat raar geweestquote:Op zondag 25 mei 2025 19:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ach ja, vijftigduizend dode lijken liggen er in Gaza. Prima joh.
Ik snap echt niet dat jij dat zegt. Ik had je toch hoger ingeschat, zeg ik eerlijk.
Ja. Dat de onschuldige mensen opvang in de regio zouden moeten kunnen zoeken. De oorlogsvluchtelingen, die niets met Hamas van doen hebben.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je bent moderator van POL toch? Dan sta je toch voor recht en dan in dit geval oorlogsrecht?
Ja dat zou wel fijn zijn maar ben je dan nu niet aan het cherrypicken? Wat over de dingen waaraan Israel zich dient te houden? Zoals humanitaire hulp verlenen en zo min mogelijk burgerslachtoffers veroorzaken?quote:Op zondag 25 mei 2025 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat de onschuldige mensen opvang in de regio zouden moeten kunnen zoeken. De oorlogsvluchtelingen.
Is dat zo? De regering lijkt geen mandaat te hebben onder de bevolking, waarom doen ze daar niks mee?quote:Op zondag 25 mei 2025 19:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan krijg je volgend jaar een heel ander kabinet.
Zo werk dat in een democratie. Toch, hoop ik?
Daar lijken ze niet veel mee te doen.quote:En dat je ze aanspreekt op de dingen die ze in jouw ogen fout doen, dat is ook volstrekt normaal.
Gezien ze Netanyahu actief onze belangen ondermijnt denk ik niet dat het daaraan ligt.quote:Over de uitblijvende steun voor Oekraïne heb ik ook zo mijn gedachten. Vind dat niet netjes van een bondgenoot. Maar kan me ook voorstellen dat ze nu iets anders aan hun hoofd hebben.
Zou het prima vinden als ze deze oorlog stoppen. Daar niet van. Maar ik ben geen Israeli.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:26 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Is dat zo? De regering lijkt geen mandaat te hebben onder de bevolking, waarom doen ze daar niks mee?
Oorlog voeren zonder mandaat van de bevolking vind ik geen klein dingetje in een democratie.
[..]
Ik kan het bericht zo snel niet vinden maar tienduizenden hebben Gaza kunnen verlaten. Dat is veel minder dan het aantal mensen dat wil vluchten, alleen geen 1 is weer eens BS. Je ging met die zogenaamd niet bestaande gaarkeukens ook al zo lekker...quote:Op zondag 25 mei 2025 19:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Er is daar een oorlog. Mensen willen vluchten. Maar als ze vluchten is het volgens sommigen meteen ethnic cleansing.
Ondertussen wil geen enkel buurland ook maar 1 Gazaanse familie opvangen.
Die hele situatie is fucked op.
Wat fijn voor deze mensen. Super!quote:Op zondag 25 mei 2025 19:34 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik kan het bericht zo snel niet vinden maar tienduizenden hebben Gaza kunnen verlaten. Dat is veel minder dan het aantal mensen dat wil vluchten, alleen geen 1 is weer eens BS. Je ging met die zogenaamd niet bestaande gaarkeukens ook al zo lekker...
Geen schande. Wel zonde.quote:Op zondag 25 mei 2025 12:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het schijnt dat Fleurop in Gaza een aparte tak heeft voor bosjes dankbaarheidsbloemen richting Israël. Dat ze er geen gebruik van maken is inderdaad een schande.
quote:Op zondag 25 mei 2025 19:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat fijn voor deze mensen. Super!
Waar zijn ze heen gegaan?
Zou goed zijn als andere mensen ook opvang in de regio zouden kunnen krijgen. Als ze willen hè.
Egypte heeft een afspraak met de VS. Om de belangen van de VS (en Israël) te steunen. 1,3 miljard per jaar. Controleer die grens. Dat is je al eerder verteld alleen het bevalt je niet. Je kan wel blijven wijzen naar Egypte, dat zij maar even twee miljoen inwoners parmenent erbij moet nemen terwijl het daar al instabiel is. Het is mesjogge dat je alleen naar anderen wil wijzen en de beul volledig negeertquote:Op zondag 25 mei 2025 19:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat fijn voor deze mensen. Super!
Waar zijn ze heen gegaan?
Zou goed zijn als andere mensen ook opvang in de regio zouden kunnen krijgen. Als ze willen hè.
Voor mij hoeft dat niet perse Egypte te zijn hoor.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Egypte heeft een afspraak met de VS. Om de belangen van de VS (en Israël) te steunen. 1,3 miljard per jaar. Controleer die grens. Dat is je al eerder verteld alleen het bevalt je niet. Je kan wel blijven wijzen naar Egypte, dat zij maar even twee miljoen inwoners parmenent erbij moet nemen terwijl het daar al instabiel is. Het is mesjogge dat je alleen naar anderen wil wijzen en de beul volledig negeert
Men vergeet ook wel eens hoe sterk de band tussen de VS en Egypte is. Sinds 78 hebben ze sterke militaire betrekkingen.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Egypte heeft een afspraak met de VS. Om de belangen van de VS (en Israël) te steunen. 1,3 miljard per jaar. Controleer die grens. Dat is je al eerder verteld alleen het bevalt je niet. Je kan wel blijven wijzen naar Egypte, dat zij maar even twee miljoen inwoners parmenent erbij moet nemen terwijl het daar al instabiel is. Het is mesjogge dat je alleen naar anderen wil wijzen en de beul volledig negeert
Die is er niet.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat de onschuldige mensen opvang in de regio zouden moeten kunnen zoeken.
Maar als je dat doet, en de gezinnen vertrekken uit Gaza, dan is het meteen ethnic cleansing.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:47 schreef HeatWave het volgende:
Ja, zo raar dat niemand die paar miljoen pallies wil huisvesten, dat ligt uiteraard aan alles en iedereen behalve aan de pallies zelf.
Het maakt niet uit wat ze zelf stemmen, zeggen, luidkeels roepen of doen, ze zijn altijd slachtoffer en zielig.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar als je dat doet, en de gezinnen vertrekken uit Gaza, dan is het meteen ethnic cleansing.
Waarom zou het niet aan de Palestijnen zelf kunnen liggen? Ze hebben een rijke historie van conflicten en misselijke daden. Pak een tissue en droog die tranen. Kop opquote:Op zondag 25 mei 2025 19:47 schreef HeatWave het volgende:
Ja, zo raar dat niemand die paar miljoen pallies wil huisvesten, dat ligt uiteraard aan alles en iedereen behalve aan de pallies zelf.
Bombardement op Dresden was circa 25.000 doden in twee nachten.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die is er niet.
De Palestijnen zijn puur op de bommen van Israel aangewezen.
Er zijn nog meer bommen op die mensen gevallen dan op Dresden en Hamburg vroeger.
Doet me denken aan de internationale conferentie van Evian.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:47 schreef HeatWave het volgende:
Na de Golfoorlog van 1990-1991 werden 400.000 Palestijnen uit de Golfstaten uitgezet als represaille voor de steun van de PLO aan Irak. Wat is jouw mening daarover?quote:
23 Mei:quote:The Qatari connection affair, also called "Qatargate" is a political affair in Israel, centered on the allegation that close advisors to Prime Minister Benjamin Netanyahu, as well as a lieutenant colonel in the reserves, were paid by representatives of the government of Qatar, an ally and financial supporter of Hamas, to promote its interests in the country. In March 2025, Shin Bet chief Ronen Bar affirmed that the agency was investigating the affair, which he described as complex and multi-faceted. The scandal has resulted in the arrests of at least two of Netanyahu's top aides for unlawful ties to a country which supports Hamas.
The investigation is being conducted by Shin Bet and Israel Police.
On 10 February 2025, Ofer Hadad reported on Channel 12 that the closest advisors to Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu: Yisrael Einhorn, Ofer Golan, Jonatan Urich,[8] and Eli Feldstein (who had already been arrested prior to the publication,å due to his involvement in the theft and leak of classified documents[9]) were employed by the Qatari government, for promoting the Qatari interests in the top political and security authorities of Israel, including the image of Qatar. The journalist Nir Dvori [he] wrote that he had often received reports from Feldstein that promoted the image of Qatar, but refused to publish them.
On 15 February 2025, the Shin Bet responded to inquiries by MKs Gilad Kariv and Naama Lazimi, stating that it would investigate the revealing of Israeli state secrets.
On 27 February 2025, Gali Baharav-Miara, the Attorney General of Israel, instructed the Shin Bet and the Police of Israel to open an investigation.
On 13 March 2025, Nadav Argaman, a former Shin Bet chief, told Yonit Levi on the Channel 12 news, that if he concluded that the prime minister would decide to act against the law, then he would disclose everything he knew. As a consequence, Netanyahu complained to the Israeli police against Argaman, accusing him of blackmailing him. On 16 March 2025 the police started an investigation into Argaman's statements.
On 23 March 2025, Baharav-Miara wrote a letter to the government about the intention to depose her.
On 16 March 2025, Netanyahu claimed that Ronen Bar would be dismissed in the next cabinet meeting. Baharav-Miara wrote a letter to Netanyahu stating that the decision was not valid due to Netanyahu being in a conflict of Interest stemming from Shin Bet's role in the Qatargate investigation.
On 21 March 2025, the high court in Israel issued an injunction to prevent the dismissal.
On 31 March 2025, Netanyahu announced that Eli Sharvit would be appointed as the Shin Bet chief. The United States senator Lindsey Graham stated that the appointment was undesirable because of Sharvit's statements against President Donald Trump. MKs Tally Gotliv and Nissim Vaturi claimed that Sharvit participated in the protest against the government, and his appointment was revoked after several hours.
https://en.wikipedia.org/wiki/Qatari_connection_affair
quote:Directly defying an order from the attorney general, Prime Minister Benjamin Netanyahu announced on Thursday evening that he was appointing IDF Maj. Gen. David Zini as the next Shin Bet chief.
The announcement came a day after the High Court of Justice issued a ruling that Netanyahu’s firing of outgoing Shin Bet chief Ronen Bar was made “improperly” and “unlawfully,” and that he had a conflict of interest.
Attorney General Gali Baharav-Miara then informed Netanyahu on Wednesday that he was barred from appointing a new Shin Bet chief while she worked out the implications of the ruling.
https://www.timesofisrael(...)next-shin-bet-chief/
Over David Zini:quote:Maj. Gen. David Zini, who Prime Minister Benjamin Netanyahu tapped as the next Shin Bet security agency head, was dismissed from the military on Friday after he held talks with the premier behind the back of the Israel Defense Forces chief of staff.
IDF Chief of Staff Lt. Gen. Eyal Zamir was caught off guard by Netanyahu’s Thursday evening announcement to appoint Zini, an active duty general, to head the Shin Bet. Zamir was not consulted prior to the appointment and was notified just minutes before the Prime Minister’s Office made the announcement.
https://www.timesofisrael(...)-behind-zamirs-back/
quote:Zini’s name came up in media reports several months ago as a potential successor to former IDF chief of staff Lt. Gen. (res.) Herzi Halevi, who resigned over the military’s October 7 failures.
According to the reports, Netanyahu’s wife, Sara, had pushed for the move, despite Zini lacking the relevant experience.
Last year, Netanyahu refused to appoint Zini to become his military secretary, telling confidants after interviewing him that he was “too messianic,” Haaretz reported.
Zini is married and a father of 11 children, and lives in the Golan Heights community of Keshet.
His brother, Shmuel Zini, is reported to be the “right-hand man” of American billionaire Simon Falic, who is close to Netanyahu and his family.
Zini began his service in the military in 1992, serving in the elite Sayeret Matkal unit. After becoming an officer, he moved to serve in the Golani Brigade as a platoon commander, and later commanded a squadron in the Egoz commando unit.
After rising through the ranks, Zini, in 2006, was promoted to lieutenant colonel and was given command over Golani’s 51st Battalion. In 2008, he returned to Egoz to command the unit.
In 2011, Zini took command of the Alexandroni Brigade. During the 2014 Gaza War, Zini temporarily filled in as the commander of the Golani Brigade after the commander at the time was wounded in battle.
Zini briefly served as chief of operations in the Central Command before being appointed in 2015 to establish the Commando Brigade, a unit that brought four of the army’s elite units — Egoz, Rimon, Maglan, and Duvdevan — under one roof. (Rimon has since been shuttered.)
In 2018, Zini was promoted to the rank of brigadier general and was given command over the 340th “Idan” Division, a unit that has since been dissolved. In 2020, he was appointed to be the commander of the Tzeelim training base, where he served until late 2022.
In 2023, Zini was promoted to major general as he entered the role of chief of the Training Command and General Staff Corps. (The latter unit is only activated in wartime, and in reality is rarely used. Zamir has been considering closing it.)
Maj. Gen. David Zini, the head of the IDF’s Training Command (left), greets an ultra-Orthodox soldier drafting to the IDF’s new Haredi brigade, known as the Hasmonean Brigade, January 5, 2025. (Israel Defense Forces)
During the October 7, 2023, Hamas onslaught, Zini fought near Kibbutz Mefalsim, killing several Hamas terrorists. Footage (Warning: graphic) from that day showed Zini and a group of soldiers near the Black Arrow memorial site on the border, surrounded by the bodies of dozens of Palestinian terrorists following an intense battle.
Recently, as chief of the Training Command, Zini has been responsible for advancing the draft of Haredi soldiers to the military, including establishing the IDF’s new Hasmonean Brigade for ultra-Orthodox conscripts.
Ik denk niet veel anders. Het blijkt gewoon heel makkelijk om mensen mee te krijgen in het haten van bevolkingsgroepen zoals we kunnen zien. Zeker ook met het echokamereffect. Men blijft constant herhalen hoe minderwaardig de Palestijnen zijn en gaat er na een tijdje bijna heilig in geloven. Alle informatie is tegenwoordig beschikbaar maar we kunnen van veel mensen zien dat ze niet weten hoe ze feit en fabel moeten scheiden of dat ze het niet willen.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Sneu dat de wereld eigenlijk niks heeft geleerd van 80 jaar geleden. Ben benieuwd hoe internetfora eruit hadden gezien toen.
Ik benoem een feit. Nederland moet open grenzen hebben, maar Arabische landen mogen hun grenzen potdicht houden.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Slap staaltje whataboutism in plaats van Israel op hun verantwoordelijkheid te wijzen.
Dit conflict is verschrikkelijk. Maar mensen voor pro-genocide uitmaken, daar ben ik zelf ook niet zo van gecharmeerd.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:15 schreef Momo het volgende:
[..]
Je ziet je zelf als boodschapper of zelfs wijs als je een gehele bevolkingsgroep vergelijkt met kanker of genocide grapjes maakt bij een conflict als dit met zoveel doden aan beide kant?
Natuurlijk wel. Dat volk spoort voor geen meter. Geen regering met ook maar een beetje functionerend moreel compas zou het zijn eigen bevolking aandoen om die lui binnen te halen.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Natuurlijk lag het toen niet aan de Joden net als het nu niet aan de Palestijnen ligt
QED.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:21 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Dat volk spoort voor geen meter. Geen regering met ook maar een beetje functionerend moreel compas zou het zijn eigen bevolking aandoen om die lui binnen te halen.
quote:During his first press conference in five months, Prime Minister Benjamin Netanyahu on Wednesday named the implementation of US President Donald Trump’s “revolutionary” plan to relocate Gaza’s civilians as a condition for ending the conflict, the first time he has made such a demand. He called Trump’s plan “brilliant,” and said it had the potential to change the face of the Middle East.
[...]
He also said that if there is a possibility for a “temporary ceasefire” that will return more hostages, he would agree to that, but repeated that this would only be temporary.
Asked about the ongoing Qatargate scandal, Netanyahu stated he “didn’t know anything” about his aides allegedly getting money from Qatar to boost the Gulf nation’s image, and that he “still doesn’t know” what happened.
Netanyahu claimed that he publicly attacked Qatar — one of the main mediators between Israel and Hamas in hostage talks — while others praised them, and that Israel is primarily using them to help get the hostages out.
“Qatar is not a friendly country,” he said, noting that Doha still supports Hamas, and that he is allowing a Knesset bill defining Qatar as a “terror-supporting state” to advance.
“Maybe the time has come to say the things in the clearest way possible, to our American friends as well. We are saying it,” he said, adding that maintaining contact with Qatar on the hostage issue must be included as an exception within the bill.
Netanyahu also claimed money controversially transferred by Qatar to Hamas was given “on the recommendation of the Shin Bet and the Mossad,” though the head of the security agency at the time has said he opposed the funds. The prime minister denied that this money, transferred at his urging, enabled the October 7, 2023, terror onslaught, which marked the deadliest attack in Israel’s history and day for Jews since the Holocaust.
Seeming to downplay the lethal capabilities of Hamas, Netanyahu said members of the terror group “attacked us in flip-flops and with AK-47s and pickup trucks, which cost scraps.” He said no tunnels that Hamas might have built with the money penetrated Israel because he had ordered an underground barrier built. Hamas did not have F-35s or tanks, he also said.
Thousands of Hamas members and other terrorists who breached the border on October 7 were highly trained and heavily armed, reports have shown, and operated within the 24 battalions of Hamas’s Qassem Brigades military wing. They held prior exercises, attacked in coordinated waves, and broke through the border in dozens of locations using anti-tank missiles, encrypted communications, naval commando units, and hang-gliders.
Netanyahu agreed that the failures of October 7 must be investigated and fully examined —“Everyone will bear the true responsibility. We need an objective commission, unbiased.”
“How did it happen that there was no one next to the fence. How did it happen that there was a directive not to be next to the fence,” he asked. “How did it happen that the Air Force received orders to operate only hours after the attack. How did it happen?”
He claimed there was one kibbutz, Ein HaShlosha, where that alleged directive was not given, “and nothing happened there — the community was not invaded, and the terrorists were killed.”
Members of the Gaza border kibbutz later expressed shock at Netanyahu’s claim that “nothing” happened there on October 7; in fact, four members were murdered. “We were surprised and shocked by the prime minister’s blatant inaccuracy as if ‘nothing happened in Ein Hashlosha.’ This is an outrageous and grave remark that harms the memory of those murdered and the entire community.”
“On the most difficult morning in the state’s history, members of the security squad and residents heroically faced dozens of terrorists who breached the kibbutz,” the statement added. “This was also presented in the IDF’s probe. During the battle, four of our beloved residents were murdered: Rami Negbi, Noa Glazberg, Silvia Mirensky and Marcelle Taljah. They aren’t ‘nothing.’”
The kibbutz residents demanded a correction and invited Netanyahu to Ein Hashlosha “to meet the community and hear the story of Kibbutz Ein Hashlosha.”
Netanyahu’s office attempted damage control, claiming in a statement later Wednesday that his remarks about Kibbutz Ein Hashlosha were misunderstood, and avoiding admitting Netanyahu misspoke. The statement asserted that what he meant was that the kibbutz not receiving a directive to not act caused the kibbutz’s people to spring into action, adding that the local security squad “fought bravely and prevented the takeover of the kibbutz and a big massacre.”
“There was no intention to say no residents were murdered at all. The prime minister grieves with the four families whose loved ones were murdered on October 7, along with the rest of the families whose loved ones were murdered and hurt in the massacre in all communities.”
The government has not formed any commission of inquiry into the events surrounding October 7, 2023, for 19 months, and opposes a state commission of inquiry, which successive polls show is the preferred option for most Israelis.
“This will be examined, and I will give answers, just like everyone else,” he said, after he was asked why he has not resigned because of the October 7 failures or called elections to seek a renewed mandate from the public. But I am already being held accountable by the public every day. Every week there’s the possibility of a no-confidence vote. And once a no-confidence vote passes — the public has already made its decision. That will also happen in elections, when the time comes,” he said.
“Do you want elections now? he asked. “Do you want me to list what we’re up against right now? Is that what we need — a commission of inquiry right now — when all our soldiers and commanders will be running around dressing up as lawyers instead of arming themselves with artillery shells and tank munitions?”
Now, “in the middle of a war,” is not the time, argued the premier.
[...]
Addressing Jerusalem’s relations with Europe, Netanyahu said that harsh rhetoric and punitive actions, including sanctions, from European nations demanding an end to the war in Gaza “will not influence” Israel’s national security policies.
“European countries will not influence us and they will not cause us to abandon our core objectives — ensuring the security of Israel and the future of Israel,” said Netanyahu in response to a question on how he plans to respond to severe condemnation of Israel’s actions in Gaza by European allies.
In recent days, European nations have called on Israel to halt its expanded military campaign in the Strip and lift restrictions on humanitarian aid for Gazan civilians.
In his opening remarks at the press conference, Netanyahu said that his decision to resume aid deliveries to the Strip on Sunday, a move deeply unpopular among right-wing Israelis, was made to prevent a humanitarian catastrophe in Gaza and maintain support from Israel’s allies.
Stressing that Hamas loots aid shipments and sells the supplies at exorbitant prices to fund its military activities, Netanyahu said that Israel developed along with the US a humanitarian aid plan to bypass Hamas members. US Ambassador Mike Huckabee earlier this month claimed it was an American plan, not an Israeli plan.
Netanyahu said the plan has three stages – the entry of “basic food now” into Gaza to prevent a humanitarian crisis; opening aid distribution points in the coming days by private US companies; and creating a “sterile zone” in southern Gaza for the civilian population to shelter in.
“In this zone, which will be totally free of Hamas, residents of Gaza will receive full humanitarian aid,” he explained.
On Monday evening, British Prime Minister Keir Starmer, French President Emmanuel Macron and Canadian Prime Minister Mark Carney threatened in a joint statement to take “concrete actions” against Israel if it refuses to halt its military campaign and address the need for aid in Gaza, as well as pause the expansion of West Bank settlements and work toward a two-state solution. The leaders called the minimal supplies Israel permitted on Sunday “wholly inadequate.”
On Tuesday, the United Kingdom announced a pause in free trade talks with Israel and imposed sanctions on West Bank settlers, while the European Union agreed to review its cooperation deal with Israel, citing alleged human rights abuses in Gaza.
“We will do what is necessary to complete the war,” said the premier when asked if Israel is prepared to accept such threats and sanctions from Europe in pursuit of its war goals.
Britain’s Foreign Secretary David Lammy speaks to MPs during a statement on Israel and the war in Gaza in the House of Commons, in London, on May 20, 2025. (House of Commons / AFP)
“It is a badge of shame that Britain, instead of imposing sanctions on Hamas, is imposing sanctions on a woman who is threatened daily on the roads of Judea and Samaria by Hamas terrorists,” Netanyahu said, likely referring to veteran settler leader Daniella Weiss, who was among those sanctioned by the UK.
“All those images — the hunger, the claims that ‘44,000 children are about to die’ — all of that false propaganda echoes over there, and they cave to it,” said the premier, possibly referring to a debunked UN claim earlier this week that 14,000 babies in Gaza would soon die if proper nutrition doesn’t reach them.
“It’s a total loss of moral direction. These countries are under pressure — from the Islamic minority within them, and from public opinion shaped by Hamas’s false propaganda,” the premier said.
“The sanctions that are truly concerning,” said Netanyahu, would be imposed by the United Nations Security Council. “Binding sanctions — a resolution we will not allow,” he emphasized.
According to Netanyahu, as a condition for a deal releasing hostages and ending the war, Hamas would demand that the Security Council pass binding sanctions to damage Israel’s economy and national security were it to resume fighting the terror group at a later time — thus necessitating that Israel finish the job now.
Such an agreement would require a guarantee from the US, a crucial mediator in the hostage-ceasefire talks between Israel and Hamas, not to veto such sanctions in the initial vote.
European Union foreign policy chief Kaja Kallas speaks with the media as she arrives for a meeting of EU defense ministers at the European Council building in Brussels, Belgium, May 20, 2025. (AP Photo/Virginia Mayo)
“This is Hamas’s goal,” he said. “They want to stop the war, end it, and push through a binding Security Council resolution — one that would compel 180 countries to impose sanctions on us.”
He said those who argue for Israel to end the war on Hamas’s terms “forget that it won’t come for free. You’d have to evacuate the entire Gaza Strip. There would be a binding resolution in the Security Council that would crash Israel’s economy completely, and also our security systems. It’s insane. Simply insane,” he continued.
Netanyahu also rejected the prospect of European nations unilaterally recognizing a Palestinian state.
“We strongly oppose their intention to give Hamas the ultimate prize — to recognize a Palestinian state. After October 7 — after we saw what a de facto Palestinian state looks like — it was called Gaza. Hamas’s Gaza. Hamastan. And now they want to create another one? There is no greater reward for terror,” he said.
Addressing former IDF deputy chief of staff and current Democrats party leader Yair Golan’s much-panned accusation on Tuesday that Israel is killing Palestinian children for sport, Netanyahu called the statement “appalling.”
“While our heroic soldiers are risking their lives in the Gaza Strip, in order to protect our country and to bring our hostages back, Yair Golan accuses them of war crimes,” he said, adding that it reminded him of medieval blood libels.
It is Hamas that kills children as a hobby, while Israeli soldiers are doing everything they can to avoid civilian casualties, insisted Netanyahu. “There is no army that is more moral than the IDF in the world.”
Netanyahu said that those who defend Golan and repeat such charges fuel antisemitism and back Golan so as to bring down his government. They are willing to do anything to achieve that goal, he argued, including losing the ongoing war.
In response, Golan said: “I saw a display by a lying, anxious and troubled man who slings mud at everyone and doesn’t take responsibility for anything.
“I have two promises to Netanyahu this evening: I will sue you for defamation for the lies you spread against me, and we will beat you in elections very soon and send you to the pages of history,” vowed Golan.
[...]
https://www.timesofisrael(...)tion-for-ending-war/
Dank voor het delen. Het is mij iets te veel tekst.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:23 schreef oblo het volgende:
En dan hebben we nog de aparte persconferentie van Netanyahu van een paar dagen geleden:
[..]
Zeker, maar ze komen er ook heel makkelijk mee weg omdat ze nul druk van buiten ervaren.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:16 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Denk dat je aan het verkeerde adres bent wanneer je denkt dat het Egypte ene f*ck kan schelen
Klopt ik had daar al wel over gehoord. Het leek me voor dit topic geen onderwerp want ik ga ervanuit dat de meesten deze informatie direct naar de prullenbak verwijzen.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:23 schreef oblo het volgende:
En dan hebben we nog de aparte persconferentie van Netanyahu van een paar dagen geleden:
[..]
.quote:8 INSANE New AI Weapons Israel Just Revealed in 2025
Lijkt me beter dan hoe het nu wordt gedaan. Want zoals het nu gaat vind ik niet horen bij een (gezonde) democratie:quote:Op zondag 25 mei 2025 19:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou het prima vinden als ze deze oorlog stoppen. Daar niet van. Maar ik ben geen Israeli.
En oorlog voeren per referendum lijkt me ook zo wat.
Maar dat is nu juist het mooie aan democratie. Dan stuur je deze regering gewoon naar huis.
Heel anders dan hoe het in Gaza met Hamas gaat.
Ja we zien hoeveel steun ze hebben geleverd voor het westen als het gaat om Oekraine.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
.
Bekijk deze YouTube-video
.
]srael is mogelijk de redding van het westen
Als dit ontploft dan zet dat aardig de boel op z'n kop, of niet?quote:Op zondag 25 mei 2025 20:23 schreef oblo het volgende:
[..]
De geschiedenis herhaalt zich gewoon. Dat is in dit conflict wel duidelijk.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Moet ook zeggen dat ik het schokkend vind hoeveel mensen genocidale handelingen zo gemakkelijk bagataliseren. Ik had niet verwacht dat mensen het graag zien gebeuren en dan over 10, 15 jaar als de rechter erover oordeelt moeten we dan zeker doen alsof we geschokt zijn dat het genocide was en doen alsof niemand het toen zeker kon weten. Het is overduidelijk, iedereen kan het nu zien alle experts zeggen hetzelfde, de feiten wijzen het uit, de Israelische regering is open over hun intenties.
Dit soort landen zal nooit druk van buiten voelen.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:33 schreef Homey het volgende:
[..]
Zeker, maar ze komen er ook heel makkelijk mee weg omdat ze nul druk van buiten ervaren.
Valide punten draag je aan.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:45 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Lijkt me beter dan hoe het nu wordt gedaan. Want zoals het nu gaat vind ik niet horen bij een (gezonde) democratie:
- Netanyahu en zijn regering lijken geen enkel mandaat meer te hebben onder de bevolking.
- Het leger lijkt al een hele tijd geen vorderingen meer te maken tegen Hamas. Analisten zijn er behoorlijk eensgezind in dat het op deze manier niet gaat lukken om Hamas te verslaan. Waarom er dan mee doorgaan?
- Netanyahu lijkt vooral door te willen gaan zodat hij geen vervroegde verkiezingen hoeft uit te schrijven. Ik denk niet dat de Israeliërs ons dat in dank gaan afnemen.
- Er vinden allerlei blunders plaats zoals dat ambulancekonvooi.
- Met kritiek daarop doet de regering vrijwel niets en reageert het ronduit vijandig. Zelfreflectie lijkt me een van de meest cruciale aspecten in een oorlog.
- Allerlei uitspraken over onder meer annexatie laten mijn nekharen recht overeind staan.
- Die loyaliteit kunnen we van Netanyahu niet terugverwachten gezien hij openlijk de kant kiest van onze vijanden.
Israël werd net zoals Oekraïne aangevallen, maar inmiddels vind ik beide situaties niet zo vergelijkbaar meer.
De geschiedenis herhaalt zich ...quote:Op zondag 25 mei 2025 20:49 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De geschiedenis herhaalt zich gewoon. Dat is in dit conflict wel duidelijk.
Meer geweld zal het vast niet beter maken nee, gematigde krachten die nu opstaan zou geweldig zijn, maar weet niet hoe beide bevolkingen daar zo nu over denken nu mensen juist net familieleden en vrienden zijn verloren door de andere partij.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:49 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Als dit ontploft dan zet dat aardig de boel op z'n kop, of niet?
In een klap de geloofwaardigheid van zowel Qatar als Hamas als Netanyahu ernstig beschadigd, misschien zelf onontkenbaar en onomkeerbaar?
Israel en Palestina gedesillusioneerd, op hetzelfde moment, door dezelfde affaire?
Dat zou mogelijk nieuwe deuren kunnen openen, als er daarna gematigde krachten opstaan, aan beide kanten.
Of zie ik het nu te positief? ;-)
Ze geven ook wel eens wat land terug. En vertrekken.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
Das een prima omschrijving van deze eindeloze herhaling van zetten
Palestijnen verzinnen iets nieuws om joden te vermoorden Israel reageert, pikt wat land, rust, Palestijnen verzinnen iets nieuws, Israel reageert feller dan de vorige keer en pikt wat meer land, rust, herhaal, repeat
Tsja, ik kan me er niet zo druk meer om maken
Je kunt zeggen wat je wilt maar Hamas heeft dit briljant aangepakt. No notes.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
De geschiedenis herhaalt zich ...
Das een prima omschrijving van deze eindeloze herhaling van zetten
Palestijnen verzinnen iets nieuws om joden te vermoorden Israel reageert, pikt wat land, rust, Palestijnen verzinnen iets nieuws, Israel reageert feller dan de vorige keer en pikt wat meer land, rust, herhaal, repeat
Tsja, ik kan me er niet zo druk meer om maken
De jumbo geeft me ook wel eens wat geld terug maar rijker lijk ik niet te worden van zequote:Op zondag 25 mei 2025 20:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze geven ook wel eens wat land terug. En vertrekken.
Maar dat lijkt ook niet goed te werken.
True, maar wat als beide partijen voelen dat ze er in zijn geluisd door hun eigen leiders? Zou dat het tij kunnen keren?quote:Op zondag 25 mei 2025 20:54 schreef Momo het volgende:
[..]
Meer geweld zal het vast niet beter maken nee, gematigde krachten die nu opstaan zou geweldig zijn, maar weet niet hoe beide bevolkingen daar zo nu over denken nu mensen juist net familieleden en vrienden zijn verloren door de andere partij.
Ik denk dat Israël gewoon vervroegde verkiezingen moet houden. Het liefst in combinatie met een terugtrekking voor de gijzelaars. Dan moeten ze daarna maar zien of een nieuwe regering de oorlog voort wil zetten. Ik hoop het niet.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Valide punten draag je aan.
Andere koers/opties lijken er niet te zijn. En dat is jammer.
Ook voor de gijzelaars.
Je trekt zelf de vergelijking met Oekraïne. En daar kunnen momenteel niet eens verkiezingen plaats vinden. Ik mag hopen dat Israël dat wel doet volgend jaar.
Zegt wel genoeg dat dit genegeerd wordt.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:32 schreef skysherrif het volgende:
https://www.nu.nl/midden-(...)-op-khan-younis.html
[ afbeelding ]
net binnen.
tl;dr: hij zegt dat Trumps plan voor de 'hervestiging' van de Gazanen een voorwaarde is voor het beëindigen van de oorlog. Hij bekritiseerde Qatar, zei dat ie niks wist van "Qatargate", zei dat het geld niet bijdroeg aan 7 oktober, downplayde de middelen van Hamas door te zeggen dat ze aanvielen in slippers, ak-47s en goedkope pickup trucks. En hij zei dat er niks was gebeurd in kibbutz ein haslosha terwijl daar hevig gevochten is. En nog wat andere dingen...quote:Op zondag 25 mei 2025 20:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank voor het delen. Het is mij iets te veel tekst.
Heb je de indruk dat hij (Netanyahu) politiek in de problemen zit, op acute wijze?
Thanks.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:05 schreef oblo het volgende:
[..]
tl;dr: hij zegt dat Trumps plan voor de 'hervestiging' van de Gazanen een voorwaarde is voor het beëindigen van de oorlog. Hij bekritiseerde Qatar, zei dat ie niks wist van "Qatargate", zei dat het geld niet bijdroeg aan 7 oktober, downplayde de middelen van Hamas door te zeggen dat ze aanvielen in slippers, ak-47s en goedkope pickup trucks. En hij zei dat er niks was gebeurd in kibbutz ein haslosha terwijl daar hevig gevochten is. En nog wat andere dingen...
Niet op acute wijze. Hij zit sowieso al een paar jaar in de problemen en die blijven zich opstapelen, maar Netanyahu is een politiek genie en tot nu toe lukt het hem aardig om tussen alle problemen te maneuvreren. Hij zit er nog steeds en hoe, het is hem al gelukt om de eerdere minister van defensie eruit te krijgen, de baas van het leger te vervangen, straks een nieuwe baas van de veiligheidsdienst en als het een beetje meezit kan hij ook nog de advocaat-generaal wegwerken.
Dan nog iets:quote:Op zondag 25 mei 2025 20:45 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Lijkt me beter dan hoe het nu wordt gedaan. Want zoals het nu gaat vind ik niet horen bij een (gezonde) democratie:
- Netanyahu en zijn regering lijken geen enkel mandaat meer te hebben onder de bevolking.
- Het leger lijkt al een hele tijd geen vorderingen meer te maken tegen Hamas. Analisten zijn er behoorlijk eensgezind in dat het op deze manier niet gaat lukken om Hamas te verslaan. Waarom er dan mee doorgaan?
- Netanyahu lijkt vooral door te willen gaan zodat hij geen vervroegde verkiezingen hoeft uit te schrijven. Ik denk niet dat de Israeliërs ons dat in dank gaan afnemen.
- Er vinden allerlei blunders plaats zoals dat ambulancekonvooi.
- Met kritiek daarop doet de regering vrijwel niets en reageert het ronduit vijandig. Zelfreflectie lijkt me een van de meest cruciale aspecten in een oorlog.
- Van allerlei uitspraken over onder meer annexatie gaan mijn nekharen recht overeind staan.
- Die loyaliteit kunnen we van Netanyahu niet terugverwachten gezien hij openlijk de kant kiest van onze vijanden.
Israël werd net zoals Oekraïne aangevallen, maar inmiddels vind ik beide situaties niet zo vergelijkbaar meer.
Een eeuwige oorlog met Hamas komt hem goed uit. De nieuwste kandidaat voor de positie van het hoofd van de binnenlandse veiligheidsdienst heeft blijkbaar ook al eens gezegd dat dit een "eeuwige oorlog" is en dat hij tegen een deal met Hamas is om de gijzelaars vrij te krijgen.quote:Op zondag 25 mei 2025 20:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Klopt ik had daar al wel over gehoord. Het leek me voor dit topic geen onderwerp want ik ga ervanuit dat de meesten deze informatie direct naar de prullenbak verwijzen.
In die zin lijkt het me ook niets nieuws vertellen, dat Israel via Qatar geld aan Hamas doneerde weten we al langer. Dat Netanyahu een corrupte leugenaar is ook. Hij heeft het eigenlijk slim gespeeld, na 7 oktober was het volgens mij even zo dat hij misschien weg zou moeten omdat het zo'n faal was onder zijn verantwoordelijkheid. Maar hij heeft het juist kunnen gebruiken om zijn positie flink te verstevigen. Motief zat voor Netanyahu. Maar we weten toch al langer dat Netanyahu zich hard maakte voor Hamas boven bijvoorbeeld de PLO van Abbas.
quote:IDF Chief of Staff Lt. Gen. Eyal Zamir said Sunday, during a visit to the Gaza Strip, that the fighting against the Hamas terror group there is “not an endless war.”
“We are intensifying our activity in accordance with the orderly plan. Hamas is under tremendous pressure; it has lost most of its assets and its command and control,” Zamir said during a tour of southern Gaza’s Khan Younis, alongside Southern Command chief Maj. Gen. Yaniv Asor.
“We will activate all of our tools so that we can return the hostages home, defeat Hamas, and dismantle its rule,” he continued, according to an Israel Defense Forces statement.
“This is not an endless war,” he said, “we will act to shorten it per the fulfillment of its objectives.”
“We seek to achieve a decisive victory, and we will do so with determination, thoroughness, and while ensuring the safety of our forces,” Zamir added.
Zamir’s remark came after it was reported on Friday that Prime Minister Benjamin Netanyahu’s nominee for Shin Bet head, Maj. Gen. David Zini, had told colleagues in the military: “I’m against hostage deals. This is an eternal war.”
https://www.timesofisrael(...)-not-an-endless-war/
Okay, even de optimistische bril op dan. Best case scenario:quote:Op zondag 25 mei 2025 21:05 schreef oblo het volgende:
[..]
tl;dr: hij zegt dat Trumps plan voor de 'hervestiging' van de Gazanen een voorwaarde is voor het beëindigen van de oorlog. Hij bekritiseerde Qatar, zei dat ie niks wist van "Qatargate", zei dat het geld niet bijdroeg aan 7 oktober, downplayde de middelen van Hamas door te zeggen dat ze aanvielen in slippers, ak-47s en goedkope pickup trucks. En hij zei dat er niks was gebeurd in kibbutz ein haslosha terwijl daar hevig gevochten is. En nog wat andere dingen...
Niet op acute wijze. Hij zit sowieso al een paar jaar in de problemen en die blijven zich opstapelen, maar Netanyahu is een politiek genie en tot nu toe lukt het hem aardig om tussen alle problemen te maneuvreren. Hij zit er nog steeds en hoe, het is hem al gelukt om de eerdere minister van defensie eruit te krijgen, de baas van het leger te vervangen, straks een nieuwe baas van de veiligheidsdienst en als het een beetje meezit kan hij ook nog de advocaat-generaal wegwerken.
De Internationale Conferentie van Évian, die in 1938 in Évian-les-Bains in Frankrijk plaatsvond, was een bijeenkomst van 32 landen die de kwestie van de Joodse vluchtelingen uit Duitsland bespraken. De conferentie, die op initiatief van de Amerikaanse president Roosevelt werd georganiseerd, leverde echter weinig concrete resultaten op, omdat de landen niet bereid waren om meer vluchtelingen op te nemen.quote:Op zondag 25 mei 2025 19:56 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Na de Golfoorlog van 1990-1991 werden 400.000 Palestijnen uit de Golfstaten uitgezet als represaille voor de steun van de PLO aan Irak. Wat is jouw mening daarover?
Public outrage over qatargate is er al, maar alleen genoeg om hem en zijn partij een beetje te laten zakken in de polls. En waarschijnlijk, zal die hele qatargate affaire niet direct terug te leiden zijn naar Netanyahu. Zijn politieke aides zullen de hardste klappen opvangen. Daarnaast is het alternatief voor Netanyahu en de Likud volgens de polls Bennet, en die is een voorstander van Israëlische militaire controle over Gaza. Een soort van West Bank Area B. Als je heel erg optimistisch bent kan dat een langzame weg zijn naar vrede, maar we weten allemaal hoe het er in de West Bank aan toe gaat.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:20 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Okay, even de optimistische bril op dan. Best case scenario:
[ afbeelding ]
Het is ook een antiwesters sentiment dat overal de kop opsteekt. Daarom begrijp ik autochtonen niet die moslims in de kont kruipen en meeheulen met de pro pallies. Zo naïef.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:42 schreef Homey het volgende:
Dit is een zeer ware quote:
https://x.com/hume6296396/status/1926559017142239608
Die totaal obsessieve anti-Israël haat propaganda in onze pers en wereldwijd, is een projectie van het eigen falen van instituten. De ultieme deflectie -> antisemitisme. Beschuldig de joden (of zionisten/Israël) van alles en nog wat, maar de schuld ligt bij jezelf. Wat jij de ander beticht, doe je zelf. Projectie.
We leven in tijden van toenemende oorlog, inflatie, schuldencrisis, gekke leiders, waanzin in de pers, etcetera. Het einde van het globalisme? Dit soort roerige overgangsperiodes kenmerken zich in rabiate antisemitisme. We hebben het vaker gezien in de geschiedenis. Het zondebokmechanisme.
ChatGPT diarreequote:Op zondag 25 mei 2025 21:27 schreef Chadi het volgende:
[..]
De Internationale Conferentie van Évian, die in 1938 in Évian-les-Bains in Frankrijk plaatsvond, was een bijeenkomst van 32 landen die de kwestie van de Joodse vluchtelingen uit Duitsland bespraken. De conferentie, die op initiatief van de Amerikaanse president Roosevelt werd georganiseerd, leverde echter weinig concrete resultaten op, omdat de landen niet bereid waren om meer vluchtelingen op te nemen.
Details:
Doel:
De conferentie had als doel om een oplossing te vinden voor de toegenomen stroom van Joodse vluchtelingen die probeerden te ontsnappen aan de vervolgingen in Nazi-Duitsland.
Locatie en tijd:
De conferentie vond plaats in de Franse plaats Évian-les-Bains, van 6 tot 15 juli 1938.
Participatie:
32 landen, waaronder de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk, Nederland, Australië en Zwitserland, waren vertegenwoordigd.
Resultaat:
Hoewel de conferentie de intentie had om een oplossing te vinden voor de vluchtelingencrisis, leverde deze uiteindelijk weinig concrete resultaten op. De meeste landen waren niet bereid om hun immigratiepolitiek aan te passen en meer vluchtelingen op te nemen.
Gevolgen:
De Conferentie van Évian werd gezien als een mislukking en had weinig impact op de situatie van de Joodse vluchtelingen.
Omdat veel van die (linkse) autochtonen zelf ook antisemitisch zijn. Ook zij vallen en masse voor het zondebokmechanisme. Herhaling van de jaren '30. Men vergeet dat de extreem-linkse SA in Duitsland destijds, dat verloor van de SS in een soort van burgeroorlog achtige situatie, zelf ook rabiaat antisemitisch was.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:54 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Het is ook een antiwesters sentiment dat overal de kop opsteekt. Daarom begrijp ik autochtonen niet die moslims in de kont kruipen en meeheulen met de pro pallies. Zo naïef.
Nee Google. Zodat hij weer hoe makkelijk info op te zoeken is over hoe men dacht over joden in 1938. Dat niemand ze wilde was een argument van de nazi's om ze te ontmenselijken.quote:
Je ziet inderdaad veel simpele zielen die zich tegen Israël keren, met dank aan de massale en eenzijdige berichtgeving in de media. Ik vergelijk de strijd in Gaza met de slag om Mosul in 2017. Daar vielen veel burgerslachtoffers die door IS werden gebruikt als menselijk schild. Maar uiteindelijk werd het kwaad overwonnen, was Mosul bevrijd en kraaide geen haan naar de burgerslachtoffers. Wat mij betreft gaat Israël in Gaza ook door tot Hamas is verslagen, met hopelijk niet al teveel colatteral damage. Israël strijdt om haar bestaan, een strijd die ze van veel mensen niet mogen winnen. Dat werd op 7 oktober al duidelijk. Gewoon stug doorgaan Israël, weg met Hamas.quote:Op zondag 25 mei 2025 21:57 schreef Homey het volgende:
[..]
Omdat veel van die (linkse) autochtonen zelf ook antisemitisch zijn. Ook zij vallen en masse voor het zondebokmechanisme. Herhaling van de jaren '30. Men vergeet dat de extreem-linkse SA in Duitsland destijds, dat verloor van de SS in een soort van burgeroorlog achtige situatie, zelf ook rabiaat antisemitisch was.
Ook een herhaling van de jaren '30: de lügenpresse. De desinformatie van onze staatszender en DPG media groep is tegenwoordig niet meer te harden.
En blijkbaar nog correct ook, zegt Gemini 2.5, met inachtneming van de volgende bronnen (inclusief waar je die informatie precies kunt vinden op die bronnen, maar dat laat ik voor nu even achterwege):quote:
quote:Op zondag 25 mei 2025 19:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je bent moderator van POL toch? Dan sta je toch voor recht en dan in dit geval oorlogsrecht?
Ik zou graag zien dat zowel Hamas als Netanyahu verdwijnen, en dat het vredesproces weer nieuw leven in wordt geblazen, maar die kans lijkt klein, tenzij er een wonder geschiedt. De enige hoop op zo'n wonder is momenteel Qatargate, maar ik begrijp van @oblo dat ook dan de kans weer klein is dat daaruit een echte ommekeer zal voortkomen, helaas.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:11 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Je ziet inderdaad veel simpele zielen die zich tegen Israël keren, met dank aan de massale en eenzijdige berichtgeving in de media. Ik vergelijk de strijd in Gaza met de slag om Mosul in 2017. Daar vielen veel burgerslachtoffers die door IS werden gebruikt als menselijk schild. Maar uiteindelijk werd het kwaad overwonnen, was Mosul bevrijd en kraaide geen haan naar de burgerslachtoffers. Wat mij betreft gaat Israël in Gaza ook door tot Hamas is verslagen, met hopelijk niet al teveel colatteral damage. Israël strijdt om haar bestaan, een strijd die ze van veel mensen niet mogen winnen. Dat werd op 7 oktober al duidelijk. Gewoon stug doorgaan Israël, weg met Hamas.
Het zou wel fijn zijn als je je bron erbij vermeldt. Of je prompt. Want nu komt het best wel AI gegenereerd over.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:05 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee Google. Zodat hij weer hoe makkelijk info op te zoeken is over hoe men dacht over joden in 1938. Dat niemand ze wilde was een argument van de nazi's om ze te ontmenselijken.
Als het voorbij is, kraait er sws geen haan meer naar.quote:Op zondag 25 mei 2025 22:11 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Je ziet inderdaad veel simpele zielen die zich tegen Israël keren, met dank aan de massale en eenzijdige berichtgeving in de media. Ik vergelijk de strijd in Gaza met de slag om Mosul in 2017. Daar vielen veel burgerslachtoffers die door IS werden gebruikt als menselijk schild. Maar uiteindelijk werd het kwaad overwonnen, was Mosul bevrijd en kraaide geen haan naar de burgerslachtoffers. Wat mij betreft gaat Israël in Gaza ook door tot Hamas is verslagen, met hopelijk niet al teveel colatteral damage. Israël strijdt om haar bestaan, een strijd die ze van veel mensen niet mogen winnen. Dat werd op 7 oktober al duidelijk. Gewoon stug doorgaan Israël, weg met Hamas.
Ik denk dat Netanyahu eerder weg is dan Hamas.quote:Op maandag 26 mei 2025 00:18 schreef sp3c het volgende:
Lijkt er alleen niet op dat ze hamas daadwerkelojk wegkrijgen
Ok?quote:Op maandag 26 mei 2025 00:24 schreef Thorelf het volgende:
arme hamas... ze doen helemaal niets...en het is allemaal de schuld van Israel....
Het is basis kennis van de joden vervolging en hoe het vorm werd gegeven. Stap voor stap werd er toegewerkt naar het ontmenselijken van joden. Dat hele proces zie je nu terug in de reacties hier.quote:Op maandag 26 mei 2025 00:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zou wel fijn zijn als je je bron erbij vermeldt. Of je prompt. Want nu komt het best wel AI gegenereerd over.
En dat hoeft niet slecht te zijn. Als je het maar vermeldt.![]()
De nazi’s werden ook niet binnen een maand verslagen. Geef het even tijd.quote:Op maandag 26 mei 2025 00:18 schreef sp3c het volgende:
Lijkt er alleen niet op dat ze hamas daadwerkelojk wegkrijgen
die klapten in elkaar toen de grote baas ermee ophieldquote:Op maandag 26 mei 2025 07:12 schreef Homey het volgende:
[..]
De nazi’s werden ook niet binnen een maand verslagen. Geef het even tijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |