abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 24 mei 2025 @ 00:14:29 #1
236264 crew  capricia
pi_217731422
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217731544
Zit er al schot in de zaak?
pi_217731546
Dus toch geen actieplan om de situatie in Darfur te verbeteren?
Welke Nederlandse politici spreken zich daar nou eigenlijk over uit? Bij dit conflict kan ik er wel een paar aanwijzen.
Typisch hoor dat dat andere conflict opeens zo belangrijk is maar niemand kan me er vervolgens iets over vertellen. Gek zeg dat ik daar geen topic over voltyp. Ik heb het stormlooptopic erover ook helemaal gemist sorry!
pi_217731593
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 00:37 schreef GerryDV het volgende:
Zit er al schot in de zaak?
Ja.
  Moderator zaterdag 24 mei 2025 @ 00:50:47 #5
236264 crew  capricia
pi_217731598
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 00:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dus toch geen actieplan om de situatie in Darfur te verbeteren?
Welke Nederlandse politici spreken zich daar nou eigenlijk over uit? Bij dit conflict kan ik er wel een paar aanwijzen.
Typisch hoor dat dat andere conflict opeens zo belangrijk is maar niemand kan me er vervolgens iets over vertellen. Gek zeg dat ik daar geen topic over voltyp. Ik heb het stormlooptopic erover ook helemaal gemist sorry!
Het is een herhaling van zetten hè, met jou. Je hebt het vorige topic ook al antwoord gehad. Je dacht, hey ik probeer het opnieuw.

Deze discussie:
quote:
88s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 19:55 schreef sp3c het volgende:

[..]
:') je kunt niet mij een halfboekwerk in de mond leggen en dan klagen dat ik aan de hand van jouw quote woorden in de mond zou leggen hoor :')

ik weet niet of het wel of niet genocide is in Darfur net zoals ik het niet weet in Israel, genocide is heel lastig te bewijzen en mijn standpunt is juist altijd geweest dat we heel terughoudend moeten zijn als we het gebruiken
Er komen inmiddels al vier genocides voorbij. Maar alleen jouw beleving van wat een genocide is, is de waarheid.

Schaamteloos gewoon.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217731608
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 00:49 schreef JellyBelly. het volgende:

[..]
Ja.
Dat is fijn. Dus op korte termijn 1 Israël en geen Gazastrook. :D
pi_217731616
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 00:53 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dat is fijn. Dus op korte termijn 1 Israël en geen Gazastrook. :D
Schijt mij dat :')

Ze zoeken het maar lekker uit daar.
pi_217731629
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 00:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is een herhaling van zetten hè, met jou. Je hebt het vorige topic ook al antwoord gehad. Je dacht, hey ik probeer het opnieuw.

Deze discussie:
[..]
Er komen inmiddels al vier genocides voorbij. Maar alleen jouw beleving van wat een genocide is, is de waarheid.

Schaamteloos gewoon.
Ja je antwoord was dat ik geen antwoord krijg. Dat je me nu weer iets toeschuift wat nergens op slaat is totaal kansloos. Lees die vorige post van me maar.
Serieus wat een nonsense ik leg uit waarom het niet in mijn beleving een genocide is. Vervolgens negeer je dat straal en stel je nog maar een keer hetzelfde. Wat schaamteloos is jouw wegkijken en dan anderen de maat proberen te meten.
Goeie discussie ook mogelijk met je als je gewoon dingen gaat stellen en dan negeert wat de ander zegt en ze nog maar een keer stelt.
pi_217731639
quote:
In Gaza is sprake van genocidaal geweld, zegt de directeur van het NIOD
Dat is blijkbaar persoonlijke beleving van mij :D
Misschien heeft de Qatarese lobby ze wel bereikt :+

[ Bericht 7% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 24-05-2025 01:11:58 ]
pi_217731656
Bekijk deze YouTube-video

Mehdi kan het de ontkenners wat eloquenter uitleggen. Vrijwel alle experts zijn het eens.
pi_217731659
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 01:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

Mehdi kan het de ontkenners wat eloquenter uitleggen. Vrijwel alle experts zijn het eens.
Neuh, de aanval op de Rohingya kan je veel eerder zien als genocide.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_217731689
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 01:26 schreef Montagui het volgende:

[..]
Neuh, de aanval op de Rohingya kan je veel eerder zien als genocide.
Het is geen wedstrijd. Maar Mehdi haalt ook aan dat zelfs een genocide wetenschapper die als een van de weinigen genocide in Myanmar ontkent zegt dat Israel genocide pleegt. Myanmar lijkt me ook zeker een genocide. Dat het ergens erger is, is werkelijk geen argument dat het in dit conflict niet zo is. De holocaust was uiteraard veel grootschaliger. Als jouw piemel veel groter is dan de mijne is maakt dat nog niet dat ik geen piemel heb. Misschien dat die metafoor begrijpelijk genoeg is.
pi_217731718
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 23:21 schreef capricia het volgende:
Waar is deze uitholling van het hele begrip genocide vandaan gekomen, eigenlijk?
Uit de onuitputtelijke drang uit zekere hoek om Palliewappies maar niet tegen de schenen te schoppen.
pi_217731739
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 01:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

Dan heeft het begrip "expert" eenzelfde devaluatie ondergaan als het begrip genocide.

Om het te kwalificeren als genocide zal er sprake moeten zijn van de intentie om de Palestijnse bevolking te vernietigen. Die intentie is er niet. De verhouding tussen hamasstrijders en burgerslachtoffers is ongeveer 1:1,5. Uit die verhouding blijkt juist dat Israël zich inzet om het aantal burgerslachtoffers te beperken. Dergelijke verhoudingen liggen bij gewapende conflicten doorgaans veel verder uit elkaar (lees: meer burgerslachtoffers).
  Moderator zaterdag 24 mei 2025 @ 03:37:15 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217731774
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 00:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Deze discussie:
[..]

Schaamteloos gewoon.
Ik heb ook de nasleep van de genocide in Bosnië meegemaakt

Dat mensen echt van huis naar huis gingen en je met de verkeerde achternaam op je paspoort levend verbrandde

Sarajevo werden gericht babys uit de handen van moeders geschoten door sluipschutters, srebrenica zijn duizenden mensen in 1 nacht tegen de muur gezet gewoon omdat want wat moet je er ook anders mee

Voor mijn gevoel is dat nog steeds heel wat anders dan wat hier aan de hand is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 24 mei 2025 @ 03:39:08 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217731776
Maakt het nog niet niet genocide want alles wat palestijns is wordt vernietigd atm maar echt een bloedbad is het (nog?) niet
pi_217731785
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 02:45 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dan heeft het begrip "expert" eenzelfde devaluatie ondergaan als het begrip genocide.

Om het te kwalificeren als genocide zal er sprake moeten zijn van de intentie om de Palestijnse bevolking te vernietigen. Die intentie is er niet. De verhouding tussen hamasstrijders en burgerslachtoffers is ongeveer 1:1,5. Uit die verhouding blijkt juist dat Israël zich inzet om het aantal burgerslachtoffers te beperken. Dergelijke verhoudingen liggen bij gewapende conflicten doorgaans veel verder uit elkaar (lees: meer burgerslachtoffers).
Ja tuurlijk. Historici weten opeens niks meer nu ze het over Gaza hebben.

quote:
'Moeilijk te bewijzen'
Rechters moeten vaststellen of er volgens juridische standaarden genocide gepleegd wordt. Een jaar geleden begon Zuid-Afrika een genocidezaak tegen Israël bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. Kort daarna kwam het hof met een tussenvonnis waarin het Israël oproept alles te doen om genocide te voorkomen. Ook oordeelde het hof dat er een risico is dat het recht van de Palestijnen om beschermd te worden tegen genocide "onherstelbaar geschonden" wordt.

Het kan nog vele jaren duren voor het gerechtshof tot een definitieve uitspraak komt. De recentste genocidevonnissen gingen over de genocides in Rwanda en Srebrenica, die in de jaren negentig werden gepleegd. "Dat laat wel zien dat genocide juridisch bijna nooit aan te tonen is", zegt Iva Vukusic, historicus en genocide-onderzoeker aan de Universiteit Utrecht.
https://nos.nl/collectie/(...)za-bestaat-niet-meer
Ach gelukkig voor de pro genocide club is het juridisch amper aan te tonen
De intentie is bijna ontegenzeggelijk, vandaar ook dat politici bijdraaien. Benieuwd waar jij de cijfers voor het aantal burgerdoden vandaan haalt.
  Moderator zaterdag 24 mei 2025 @ 04:01:21 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217731787
Pro genocide club?
  Moderator zaterdag 24 mei 2025 @ 04:01:44 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217731788
Daar wil je wel bijhoren
  zaterdag 24 mei 2025 @ 06:57:50 #20
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_217731931
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 03:39 schreef sp3c het volgende:
Maakt het nog niet niet genocide want alles wat palestijns is wordt vernietigd atm maar echt een bloedbad is het (nog?) niet
Dus je wilt Hamas vernietigen en daarbij vernietig je álles wat Palestijns is, maar het is geen genocide? Ik denk dat je de definitief van genocide er even bij moet pakken, want hier klopt iets niet.
Dit, dus.
pi_217732075
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 03:37 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik heb ook de nasleep van de genocide in Bosnië meegemaakt

Dat mensen echt van huis naar huis gingen en je met de verkeerde achternaam op je paspoort levend verbrandde

Sarajevo werden gericht babys uit de handen van moeders geschoten door sluipschutters, srebrenica zijn duizenden mensen in 1 nacht tegen de muur gezet gewoon omdat want wat moet je er ook anders mee

Voor mijn gevoel is dat nog steeds heel wat anders dan wat hier aan de hand is
Ja dat kan, dat de moordzucht er nog dikker bovenop lag in Bosnië. Of dat er sneller werd gemoord. Dat maakt niet dat er dan in dit geval geen sprake van genocide is. De holocaust was ook weer erger dan Bosnië dat maakt niet dat in Bosnië geen genocide is gepleegd. In 2016 was dat officieel genocide volgens het ICJ. 24 jaar na dato. Dat schiet niet echt op als we iets willen doen om genocide te voorkomen lijkt me. Decennia later concluderen dat hadden we anders moeten doen. De Verenigde Staten was toen bijvoorbeeld veel sneller met het een genocide noemen volgens wikipedia namen zij in 2005 al een resolutie aan in hun senaat om het een genocide te noemen. Het zou dus prima kunnen dat bijvoorbeeld onze regering al een label op de acties van Israel plakt voordat er iets ligt van het ICJ. Wat dat betreft ook al liep het niet goed af, toen probeerden we in elk geval nog erger te voorkomen.

In dit geval is mijn gevoel dat we er onverschillig onder blijven. Ach het is toch ver weg, ach de slachtoffers zijn toch niet zo chill ofzo. Dat dachten ze in Bosnie volgens mij ook over de slachtoffers en ik heb hier op fok ook wel remove kebab filmpjes langs zien komen die het als een soort rechtvaardige strijd tegen moslims afspiegelen.
quote:
Brenton Harrison Tarrant, the Australian gunman in the Christchurch mosque shootings, had the phrase "Remove Kebab" written on one of his weapons.[2] In his manifesto The Great Replacement (named after a far-right theory of the same name by French writer Renaud Camus), he describes himself as a "part-time kebab removalist"
https://en.wikipedia.org/(...)-Aljazeeramaterial-3
Maarja de kogel komt altijd van links of een moslim dat heb ik ook op deze site geleerd.
pi_217732297
https://apnews.com/articl(...)43767ca3797b15c6777b

Gaza’s main hospital is overwhelmed with children in pain from malnutrition

quote:
Israel eases blockade but little aid reaches Palestinians
For more than two months, Israel has banned all food, medicine and other goods from entering the territory that is home to some 2 million Palestinians, as it carries out waves of airstrikes and ground operations. Palestinians in Gaza rely almost entirely on outside aid to survive because Israel’s offensive has destroyed almost all the territory’s food production capabilities.

After weeks of insisting Gaza had enough food, Israel relented in the face of international pressure and began allowing dozens of humanita

Israel accuses Hamas of siphoning off aid, without providing evidence, and plans to roll out a new aid distribution system within days. U.N. agencies and aid groups say the new system would fall far short of mounting needs, force much of the population to flee again in order to be closer to distribution sites, and violate humanitarian principles by forcing people to move to receive the aid rather than delivering it based on need to where people live.
Tja miljoenen mensen uithongeren waarvan vele kinderen. Het is lager dan laag, onbegrijpelijk dat mensen dat soort praktijken door Israel verdedigen. Maarja in Nederland waren natuurlijk ook meer NSB'ers dan verzetsstrijders.
  zaterdag 24 mei 2025 @ 07:54:17 #23
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217732362
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 23:58 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
heb dit alleen even doorgekeken, want ik ben iets aan het kijken, maar dit gaat daar op in

https://www.jewishpolicyc(...)y-of-discrimination/
[..]

Even gescand, dus kan wat gemist hebben, maar ik lees met name onvrede en reacties vanuit de UN en twee UN organisaties op militair ingrijpen en kolonisatie door Israëliërs. Wat mij een heel normale reactie van de wereld lijkt op het innemen van gebied dat toebehoort aan anderen.

Snap dat Israël dat niet leuk vindt, maar een reactie op illegale nederzettingen is niet gek.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  zaterdag 24 mei 2025 @ 08:07:16 #24
64288 Bensel
Ladderzat
pi_217732455
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 07:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Tja miljoenen mensen uithongeren waarvan vele kinderen. Het is lager dan laag, onbegrijpelijk dat mensen dat soort praktijken door Israel verdedigen. Maarja in Nederland waren natuurlijk ook meer NSB'ers dan verzetsstrijders.
Israel heeft geen enkele plicht om voor de burgers van de partij die hen zelf de oorlog verklaart heeft te zorgen. Die plicht ligt in dit geval bij hamas. vergeet niet dat Gaza sinds 2005 onafhankelijk is. Al kregen ze wel water, stroom en zorg vanuit israel. De gazanen hebben de hand gebeten die hen voedt, en die hand is nu weg.

Btw, ben benieuwd: vind je ook dat egypte de plicht heeft om ze van voedsel te voorzien?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  zaterdag 24 mei 2025 @ 08:07:53 #25
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217732458
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 07:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Je bent in een oorlog niet verantwoordelijk voor de voedseldistributie naar burgers toe.

Ook dit soort nietszeggende statements:

quote:
force much of the population to flee again in order to be closer to distribution sites, and violate humanitarian principles by forcing people to move to receive the aid rather than delivering it based on need to where people live.
Dit is precies het principe van oorlog omschreven. Alleen is het het allerergst als dit in een oorlog onder Israël's supervisie gebeurt?

Hoe zie je dat voor je, delivering it based on where the people live in een actieve gevechtszone?

Als we het over honger hebben, hoe zat het ook alweer met de grootste hongersnood en massamoord van de 20e eeuw?
  zaterdag 24 mei 2025 @ 08:11:42 #26
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217732473
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 07:54 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Even gescand, dus kan wat gemist hebben, maar ik lees met name onvrede en reacties vanuit de UN en twee UN organisaties op militair ingrijpen en kolonisatie door Israëliërs. Wat mij een heel normale reactie van de wereld lijkt op het innemen van gebied dat toebehoort aan anderen.

Snap dat Israël dat niet leuk vindt, maar een reactie op illegale nederzettingen is niet gek.
Dit gebied behoort niet toe aan anderen.

Want alvorens Israël de Westelijke Jordaanoever in handen kreeg was het in handen van Jordanië. Dat leverde min of meer geen ophef op in de internationale gemeenschap. Sterker nog, als Jordanië het nu nog altijd in handen had gehad zou het allang erkend zijn geweest als hun grondgebied.

Maar tijdens de Zesdaagse Oorlog van 1967, verloor Jordanië dit gebied vervolgens en wilde het ook niet meer terug. Een normale conclusie zou dan zijn dat het van Israël is, maar toen kwam er ineens de roep vanuit internationale kringen dat dit van de Arabieren (lees: Palestijnen) zou zijn. Hetzelfde met de Gazastrook, die eerst in handen was van Egypte.

De Arabieren (lees: Palestijnen) speelde hier slim op in door zich een nationale identiteit aan te meten als 'Palestijnen' en claim te leggen op dit gebied omdat men het als een opstap zag en ziet naar de totale verovering van het gebied dat sinds de Romeinen 'Syria-Palestina' heette.

Immers, met een eigen land en een eigen leger kan men veel beter de aanval inzetten op Israël. Bovendien kan men claim leggen op Jerusalem, waar moslims, ondanks dat Joden en Christenen hier veel eerder waren en deze stad als heilig zien, als onderdeel van 'de Ummah' zien.

Israël wil de Westelijke Jordaanoever graag als onderdeel van het land omdat het onderdeel was van wat ooit Judea was, daar komen Joden ook vandaan. Plaatsen zoals Hebron, Jericho, Jerusalem en Bethlehem zijn Joods, niet Arabisch of Islamitisch.

We hebben dus nu eigenlijk een verzameling Arabieren, waarvan velen omringende landen komen, die hier een eigen staat willen oprichten, waarvan we allemaal wel zouden weten wat voor staat het wordt: een mini Iran, volgepompt men wapens door Iran om Israël aan te vallen. Waarom moeten we dit willen? Op welke manier wordt de wereld hier een betere plek van?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217732741
Dat de West bank dan als gebied van Jordanië erkent zou zijn weet je niet. Zeer onwaarschijnlijk zelfs want dat internationaal recht is er voor iedereen. Iedereen. Alleen daar hebben wat landen moeite mee

quote:
Plaatsen zoals Hebron, Jericho, Jerusalem en Bethlehem zijn Joods, niet Arabisch of Islamitisch.
Drie van vier liggen jn gebied A. Dus dat valt onder Palestijns bestuur en veiligheid. Je zal het weer moeten veroveren en de huidig bevolking verdrijven
  zaterdag 24 mei 2025 @ 08:59:23 #28
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_217732772
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 08:07 schreef Bensel het volgende:

[..]
Israel heeft geen enkele plicht om voor de burgers van de partij die hen zelf de oorlog verklaart heeft te zorgen. Die plicht ligt in dit geval bij hamas.

De gazanen hebben de hand gebeten die hen voedt, en die hand is nu weg.
Nu snap ik denk beter waarom sommige mensen het geen enkel probleem vinden dan Israel inmiddels 10k kinderen heeft gedood. Als je in 2 zinnen Hamas en Gazanen onder 1 noemer schaart is het makkelijk moorden.
Dit, dus.
pi_217732963
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 08:07 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je bent in een oorlog niet verantwoordelijk voor de voedseldistributie naar burgers toe.

Onzin dat ben je wel verplicht. Je weet weer eerns niet waar je over praat.

quote:
Hoe zie je dat voor je, delivering it based on where the people live in een actieve gevechtszone?
Stoppen met de genocide.

quote:
Als we het over honger hebben, hoe zat het ook alweer met de grootste hongersnood en massamoord van de 20e eeuw?
Waar heb je het over?
  Moderator zaterdag 24 mei 2025 @ 09:31:59 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217733068
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 06:57 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Dus je wilt Hamas vernietigen en daarbij vernietig je álles wat Palestijns is, maar het is geen genocide? Ik denk dat je de definitief van genocide er even bij moet pakken, want hier klopt iets niet.
Il denk dat er niets mis is met mijn definitie
pi_217733072
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 08:07 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ook dit soort nietszeggende statements:
[..]
Dit is precies het principe van oorlog omschreven. Alleen is het het allerergst als dit in een oorlog onder Israël's supervisie gebeurt?

Je bent het wel. Je moet zorgen dat die mensen genoeg te eten hebben. En je moet het al helemaal niet tegen gaan houden ook. Dat is onderdeel van de genocide.
  zaterdag 24 mei 2025 @ 09:34:17 #32
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217733100
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 08:56 schreef opgebaarde het volgende:
Dat de West bank dan als gebied van Jordanië erkent zou zijn weet je niet. Zeer onwaarschijnlijk zelfs want dat internationaal recht is er voor iedereen. Iedereen. Alleen daar hebben wat landen moeite mee
[..]
Drie van vier liggen jn gebied A. Dus dat valt onder Palestijns bestuur en veiligheid. Je zal het weer moeten veroveren en de huidig bevolking verdrijven
Zoals aangegeven is de annexatie van de Westelijke Jordaanoever door Jordanië amper geproblematiseerd geweest.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 08:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Nu snap ik denk beter waarom sommige mensen het geen enkel probleem vinden dan Israel inmiddels 10k kinderen heeft gedood. Als je in 2 zinnen Hamas en Gazanen onder 1 noemer schaart is het makkelijk moorden.
De Palestijnen hebben geen scheiding tussen burgers en strijders gemaakt in hun samenleving en zetten ook minderjarigen als strijder in. Dat ligt dus niet aan Israël.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 09:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Onzin dat ben je wel verplicht. Je weet weer eerns niet waar je over praat.
[..]
Stoppen met de genocide.
[..]
Waar heb je het over?
Die is er niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217733141
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 09:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zoals aangegeven is de annexatie van de Westelijke Jordaanoever door Jordanië amper geproblematiseerd geweest.
Mooi geprobeerd. Alleen Groot Brittannië (how confenient), Pakistan en Irak erkende de annexatie. Zelfs de Arabische landen erkende het niet.
  zaterdag 24 mei 2025 @ 09:43:42 #34
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217733216
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 09:38 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Mooi geprobeerd. Alleen Groot Brittannië (how confenient), Pakistan en Irak erkende de annexatie. Zelfs de Arabische landen erkende het niet.
Ik heb het niet over erkenning, ik heb het over het problematiseren van de annexatie.

En in vergelijking met de huidige aanwezigheid van Israël op de Westelijke Jordaanoever die tot een totale hysterie heeft weten te leiden in bepaalde kringen waar de overtuiging is dat er geen enkele Jood op de Westelijke Jordaanoever mag wonen, wist de bezetting van Jordanië van de Westelijke Jordaanoever niet tot eenzelfde mate van ophef te leiden.
  zaterdag 24 mei 2025 @ 09:56:47 #35
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_217733347
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 09:34 schreef HowardRoark het volgende:

De Palestijnen hebben geen scheiding tussen burgers en strijders gemaakt in hun samenleving en zetten ook minderjarigen als strijder in. Dat ligt dus niet aan Israël.

Meer dan 10.000?! :')
Dit, dus.
  zaterdag 24 mei 2025 @ 10:08:50 #36
64288 Bensel
Ladderzat
pi_217733487
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 08:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
De gazanen hebben voor hamas gekozen. We hebben heet ook over duitsers in de 2e wereldoorlog, niet alleen nazis. En in vergelijking waren er een stuk minder duitsers aanhanger van de nsdap (op zn hoogst 40%, dan dat gazanen aanhanger zijn van Hamas (zo'n 80%)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  zaterdag 24 mei 2025 @ 10:10:58 #37
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217733519
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 09:56 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Meer dan 10.000?! :')
Nog een keer:

Als er geen door een strijdende partij geen scheiding wordt gemaakt tussen burgers en strijders en terroristische infrastructuur is aangebracht onder woonwijken, scholen, moskeeën en ziekenhuizen en minderjarigen ook soms meevechten, dan gaat dat leiden tot onnodig veel burgerslachtoffers, waaronder kinderen en jongeren. Wat snap je hier niet aan?
pi_217733543
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 09:43 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik heb het niet over erkenning, ik heb het over het problematiseren van de annexatie.

En in vergelijking met de huidige aanwezigheid van Israël op de Westelijke Jordaanoever die tot een totale hysterie heeft weten te leiden in bepaalde kringen waar de overtuiging is dat er geen enkele Jood op de Westelijke Jordaanoever mag wonen, wist de bezetting van Jordanië van de Westelijke Jordaanoever niet tot eenzelfde mate van ophef te leiden.
Daar sta je toch niet serieus van te kijken? Dat een onbekende groep jodenhaters alle joden uit de west bank wil en ondertussen van mening zou kunnen zijn dat de annexatie door Jordanië 80 jaar geleden geen probleem was?

Ieder zijn ding. Die marginale groep is mijn energie niet waard
  zaterdag 24 mei 2025 @ 10:21:16 #39
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217733601
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Daar sta je toch niet serieus van te kijken? Dat een onbekende groep jodenhaters alle joden uit de west bank wil en ondertussen van mening zou kunnen zijn dat de annexatie door Jordanië 80 jaar geleden geen probleem was?

Ieder zijn ding. Die marginale groep is mijn energie niet waard
Dit is een vrij algemeen geaccepteerd perspectief.

Ook een pro-Palestijnse actiegroep zoals Amnesty roept bijvoorbeeld structureel op tot 'dismantle all settlements and move its civilians from occupied territory into Israel proper'. Kortom: geen Joden op de Westelijke Jordaanoever.
pi_217733683
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:08 schreef Bensel het volgende:

[..]
De gazanen hebben voor hamas gekozen. We hebben heet ook over duitsers in de 2e wereldoorlog, niet alleen nazis. En in vergelijking waren er een stuk minder duitsers aanhanger van de nsdap (op zn hoogst 40%, dan dat gazanen aanhanger zijn van Hamas (zo'n 80%)
In al die PCPSR peilingen blijkt nergens uit dat Hamas zo populair is. Zelfs niet.

Over dat "Gazanen voor Hamas hebben gekozen.
Aether zei daar vanmorgen in een ander topic het volgende over. En Aether ken je vast wel, hij is geen antisemiet. Integendeel.

quote:
7s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 09:01 schreef Aether het volgende:

[..]
Knip
Hamas is al 20 jaar aan de macht en de enige keer dat men mocht stemmen konden alleen mannen van 25 jaar of ouder stemmen. Gazanen jonger dan 45 jaar hebben überhaupt nooit deze "vrijheidsstrijders" gekozen.
pi_217733697
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Ook een pro-Palestijnse actiegroep zoals Amnesty roept bijvoorbeeld structureel op tot 'dismantle all settlements and move its civilians from occupied territory into Israel proper'. Kortom: geen Joden op de Westelijke Jordaanoever.
De fout die Israël in 1967 heeft gemaakt, is door geen keuze te maken over de invulling van de Westoever. Achteraf gezien had Israël het gebied moeten annexeren.
pi_217733756
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:08 schreef Bensel het volgende:

[..]
De Duitsers werd dan ook niet al 80 jaar zelfbeschikking ontzegt. De Duitsers werden niet collectief platgebombardeerd omdat een minderheid zich misdragen had. De g\Gazanen zijn in tegenstelling to de Duitsers voor een groot deel kinderen.
Er zal geen 80% Hamas aanhanger zijn.
pi_217733771
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:34 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
De fout die Israël in 1967 heeft gemaakt, is door geen keuze te maken over de invulling van de Westoever. Achteraf gezien had Israël het gebied moeten annexeren.
Israel had niet al die jaren de twee-statenoplosing tegen moeten houden. Israel had niet moeten denken dat landjepik en apartheid niet altijd zou leiden tot opstand tegen ze door de mensen die ze aan apartheid onderwerpen.
  zaterdag 24 mei 2025 @ 10:43:51 #44
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217733780
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:34 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Correct.

De Arabieren hebben talloze oorlog gestart en alles verloren, dat betekent dus ook dat zij geen controle meer hebben over dit gebied. Alleen de internationale gemeenschap in 1967 maar blijven pushen voor een 'tweestatenoplossing'.

Waardoor je en vicieuze cirkel hebt van de Arabieren die aanvallen, Israël slaat terug, internationale gemeenschap roept op tot een wapenstilstand, de Arabieren kunnen zich hergroeperen, herbewapenen en het over een aantal jaar weer proberen.

De oplossing had natuurlijk allang moeten zijn dat het blijkt dat de Arabieren geen vrede willen, zij willen dit hele gebied, dus krijgen ze niets en moeten hier volledig van worden verdreven omdat het blijkt dat deze mensen niet in staat zijn in vrede te leven. Dat staat haaks op de moslimfundamentalistische en antisemitische cultuur van ze.
  zaterdag 24 mei 2025 @ 10:44:40 #45
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217733786
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Israel had niet al die jaren de twee-statenoplosing tegen moeten houden. Israel had niet moeten denken dat landjepik en apartheid niet altijd zou leiden tot opstand tegen ze door de mensen die ze aan apartheid onderwerpen.
Er is nooit een tweestatenoplossing geweest omdat de Arabieren die nooit hebben geaccepteerd. En van een apartheid is ook geen sprake. Israël is een multicultureel en divers land.
pi_217733794
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Het is de Palestijnse leiding geweest die consequent een tweestatenoplossing heeft tegengehouden. Israël heeft alleen een plan van Saudi-Arabië afgewezen. En jouw apartheid-gelul is niet serieus te nemen. De Arabische Israëliërs zijn de meest vrije Arabieren van het Midden Oosten.
pi_217733848
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er is nooit een tweestatenoplossing geweest omdat de Arabieren die nooit hebben geaccepteerd. En van een apartheid is ook geen sprake. Israël is een multicultureel en divers land.
Het hilarische van die apartheid-schreeuwers is bovendien dat de Gazastrook tot een van de meest monoculturele gebieden ter wereld behoort: meer dan 99 procent van de bevolking is Palestijns/Arabisch en 98 procent moslim.
  zaterdag 24 mei 2025 @ 10:54:06 #48
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217733878
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
De Duitsers werd dan ook niet al 80 jaar zelfbeschikking ontzegt. De Duitsers werden niet collectief platgebombardeerd omdat een minderheid zich misdragen had. De g\Gazanen zijn in tegenstelling to de Duitsers voor een groot deel kinderen.
Er zal geen 80% Hamas aanhanger zijn.
Man man man, sla alsjeblieft eens een geschiedenisboek open.

Duitse steden zijn volledig kapotgebombardeerd, zelfs met de bedoeling zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken om het moraal te breken. In drie dagen bombardementen op Dresden kwamen alleen al meer dan 25,000 burgers om. Zie ook:

pi_217733924
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Man man man, sla alsjeblieft eens een geschiedenisboek open.

Duitse steden zijn volledig kapotgebombardeerd, zelfs met de bedoeling zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken om het moraal te breken. In drie dagen bombardementen op Dresden kwamen alleen al meer dan 25,000 burgers om. Zie ook:

En er zijn 10 tot 15 miljoen Duitsers verdreven uit gebieden die nu Pools, Tsjechisch, Slowaaks of Russisch zijn.
pi_217733935
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 10:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

AM roept inderdaad op om alle nederzettingen op te heffen, conform internationaal recht. Wie daar ook in woont of het gebruikt maakt niet uit. Dat dit in de praktijk betekent dat alle joden weg moeten geeft meteen aan hoe mesjogge het überhaupt al was dat Israël alleen joodse Israëliërs in die nederzettingen liet wonen en geen andere Israëliërs...

Ik ben het niet eens met Amnesty. Het kan niet meer ongedaan gemaakt worden, het is al veel te laat, en het is zelfs onwenselijk. Dat dit betekent dat het doel van die nederzettingen dus gelukt is, dat is dan maar zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')