Over illegaal bezig zijn gesproken, toen ik voor het eerst op mezelf woonde kreeg ik heel hardnekkig brieven van Nationale Nederlanden binnen op naam van het bedrijf van de vorige bewoner. De meeste post was ik wel vanaf na de eerste keer alles retour afzender sturen, maar Nationale Nederlanden dus niet. Op een gegeven moment heb ik ze eens gebeld, toen vroegen ze "om welk polisnummer gaat het?". Toen zei ik dus "ja, geen idee, het is mijn polis niet he". Vroegen ze om de brieven open te maken om het polisnummer te achterhalenquote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:07 schreef over_hedge het volgende:
Ik woon hier nu 9 jaar. En krijg af en toe nog steeds post van vorige bewoners die hun rekeningen niet betaald hebbenEerste 2 jaar stuurde ik alles netjes terug. Nu gooi ik het weg. Geen idee of dat mag maar boeiend.
1x wel geopend. Want er stond ik grote rode letters op dat mijn water afgesloten zou worden.. En moest toch weten wie ik moest bellen om te zorgen dat mijn water niet afgesloten werd. Maar wat ik nu lees was ik dus illegaal bezig
Het beste wat jij zelf kan doen is het adres doorkrassen, de enveloppen voorzien van "Retour Afzender -Geadresseerde woont niet op dit adres." en zelf weer terug in de brievenbus deponeren.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 11:35 schreef TAmaru het volgende:
Wat zegt de wet hierover? Ik woon in een appartementencomplex met 50+ appartementen. Wij krijgen heel veel post voor oud-bewoners. Deze eindigt meestal bovenop de brievenbus in een bak en een buurman leegt de bak na verloop van tijd meestal. Hoe hij dat doet weet ik niet. Geen idee of hij de post weggooit, retour stuurt of misschien wel openmaakt.
Wat zegt de wet over post voor oud-bewoners? Wat moet en mag ik hiermee?
Zal hen een zorg zijn; jij bent degene die het doet.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:19 schreef Irritatie100 het volgende:
Vond ik toch wel bijzonder dat zo'n organisatie vroeg om het briefgeheim te schenden.
Dat is wel vrij apart jaquote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:19 schreef Irritatie100 het volgende:
Over het algemeen werkt bij mij de eerste keer alles retour afzender sturen vrij goed, daarna flikker ik al heel snel alles de vuilnisbak in.
Op mijn huidige adres waar ik inmiddels bijna 2 jaar woon heb ik overigens al zowel voor kerst 2023 als voor kerst 2024 meerdere (handgeschreven) kerstkaarten ontvangen voor de vorige bewoners, lekkere vrienden/familie ben je dan als je je nieuwe adres niet eens doorgeeft
[..]
Over illegaal bezig zijn gesproken, toen ik voor het eerst op mezelf woonde kreeg ik heel hardnekkig brieven van Nationale Nederlanden binnen op naam van het bedrijf van de vorige bewoner. De meeste post was ik wel vanaf na de eerste keer alles retour afzender sturen, maar Nationale Nederlanden dus niet. Op een gegeven moment heb ik ze eens gebeld, toen vroegen ze "om welk polisnummer gaat het?". Toen zei ik dus "ja, geen idee, het is mijn polis niet he". Vroegen ze om de brieven open te maken om het polisnummer te achterhalenIk zei dus "ja, maar het is mijn polis niet, dus dat mag niet he" waarop ik als antwoord kreeg "bent u bang ofzo? Gewoon openmaken joh, maakt echt niet uit hoor"
Vond ik toch wel bijzonder dat zo'n organisatie vroeg om het briefgeheim te schenden.
quote:Goede vraag — en nee, in jouw geval heb je niet strafbaar gehandeld.
Waarom niet?
De wet gaat uit van opzettelijke schending van het briefgeheim, met als doel iemands privacy te schenden of informatie te verkrijgen die niet voor jou bedoeld is.
In jouw situatie:
- Je hebt de post niet uit nieuwsgierigheid of met kwade bedoelingen geopend.
- Je had een legitieme reden: je wilde voorkomen dat jouw water onterecht werd afgesloten.
De post ging over een adres waar jij wél woont, dus het raakt jouw situatie direct.
Juridisch gezien:
De kans dat hier sprake is van een strafbaar feit is praktisch nul, omdat:
- Je te goeder trouw hebt gehandeld.
- Je actie nodig was om misverstanden te voorkomen en je eigen belangen te beschermen.
De geadresseerde allang niet meer op dat adres woont.
Even off topic maar ik word er zo schijtziek van dat chatgpt altijd eerst zegt dat het een goede vraag is. De meeste van mijn vragen zijn namelijk helemaal niet goed.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 14:19 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat is wel vrij apart ja
Ik ging het chat gpt nog eens vragen. Die zegt in mijn geval:
[..]
Dat is een heel belangrijk punt om te doen wanneer je post ontvangt van officiële instanties, gericht aan de vorige bewoner. Boetes, belastingdienst etcquote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:29 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
(Persoon moet ingeschreven staan op een adres om daar beslag te kunnen leggen op wat dan ook, misschien is dat ook wel even iets om na te gaan, dat die vorige bewoner niet meer op jouw adres ingeschreven staat?)
Deurwaarder/incasso-bureau is ook heel belangrijk, als die denken dat de vorige bewoner nog op jouw adres woont (zeker als hij zich niet heeft uitgeschreven van dat adres) kan het heel verelend uitpakken voor je.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 15:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is een heel belangrijk punt om te doen wanneer je post ontvangt van officiële instanties, gericht aan de vorige bewoner. Boetes, belastingdienst etc
Heb dit ook ooit gehad inderdaad. Dagvaardingen op naam van oud bewoner met uiteindelijk dreigementen van beslagleggingen inclusief het openbreken van de woning als niemand open deed. Daar zit je niet op te wachten.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 15:25 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Deurwaarder/incasso-bureau is ook heel belangrijk, als die denken dat de vorige bewoner nog op jouw adres woont (zeker als hij zich niet heeft uitgeschreven van dat adres) kan het heel verelend uitpakken voor je.
Dit is inderdaad best wel bizaar dat ze jou vragen om die brieven open te maken. Je zou denken dat ze geretourneerde brieven zelf wel zouden openen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:19 schreef Irritatie100 het volgende:
Over illegaal bezig zijn gesproken, toen ik voor het eerst op mezelf woonde kreeg ik heel hardnekkig brieven van Nationale Nederlanden binnen op naam van het bedrijf van de vorige bewoner. De meeste post was ik wel vanaf na de eerste keer alles retour afzender sturen, maar Nationale Nederlanden dus niet. Op een gegeven moment heb ik ze eens gebeld, toen vroegen ze "om welk polisnummer gaat het?". Toen zei ik dus "ja, geen idee, het is mijn polis niet he". Vroegen ze om de brieven open te maken om het polisnummer te achterhalenIk zei dus "ja, maar het is mijn polis niet, dus dat mag niet he" waarop ik als antwoord kreeg "bent u bang ofzo? Gewoon openmaken joh, maakt echt niet uit hoor"
Ik vind het ook vrij irritant ja. Ik stel wel voornamelijk goede vragen, maar dat weet ik zelf ook wel. Dat hoeft ChatGPT niet iedere keer te bevestigen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 14:59 schreef herverwijderd het volgende:
Even off topic maar ik word er zo schijtziek van dat chatgpt altijd eerst zegt dat het een goede vraag is. De meeste van mijn vragen zijn namelijk helemaal niet goed.
Nooit eerder gehoord dat fout bezorgde post open maken bij de wet verboden is en zelfs strafbaar. Ik heb geleerd dat het briefgeheim geldt voor de bezorgdienst, dus van aanbieding aan het lokat of brievenbus lichten tot in de brievenbus van het genoemde postadres schuiven. Een gesloten envelop mag daarbij niet geopend worden om de inhoud te lezen. Open enveloppen wel en beschreven briefkaarten en ansichtkaarten mogen ook gelezen worden, daar betaalde je minder voor.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:05 schreef herverwijderd het volgende:
Er is inderdaad geen wettelijke verplichting om het door te sturen, het is de verantwoordelijkheid van de oud bewoner om zijn/haar adres aan te laten passen her en der.
Openen is wel strafbaar, als je het tenminste met opzet doet. Doe je het per ongeluk dan is het niet strafbaar, maar mag je alsnog de info in de brief niet gebruiken voor wat dan ook.
Weggooien is niet strafbaar. Post retour sturen met op de envelop 'woont hier niet meer' werkt niet in mijn ervaring, van een hoop instanties bleef ik maar post ontvangen.
Na een jaar of 5 was het eindelijk klaar, alleen krijg ik een keer per jaar nog post van een buitenlandse bank, die stuur ik altijd maar retour want ik zou anders ook niet weten wat ik ermee moet.
quote:Op vrijdag 23 mei 2025 14:59 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Even off topic maar ik word er zo schijtziek van dat chatgpt altijd eerst zegt dat het een goede vraag is. De meeste van mijn vragen zijn namelijk helemaal niet goed.
quote:Goede opmerking — en ja, in jouw geval heb je gewoon gelijk.
Waarom?
ChatGPT gaat uit van een protocol, met als doel als eerste de vraagsteller altijd te complimenteren.
In jouw situatie:
- Je hebt het antwoord uit nieuwsgierigheid gelezen.
- Je hebt een legitieme reden: je stoort je aan de inleidende zin.
Het antwoord staat op Fok!, dus het raakt jouw situatie direct.
Juridisch gezien:
De kans dat hier sprake is van een strafbaar feit is praktisch nul, omdat:
- Fok! een discussieplatform is.
- We in Nederland vrijheid van meningsuiting kennen.
Enorm handig want zo weet de ontvanger ook welk adres onjuist is, omdat je dat zo goed hebt doorgekrast.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 12:29 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Het beste wat jij zelf kan doen is het adres doorkrassen, de enveloppen voorzien van "Retour Afzender -Geadresseerde woont niet op dit adres." en zelf weer terug in de brievenbus deponeren.
Heb hetzelfde gehad met de INGquote:[
[..]
De afzender zal in een ideale wereld personeel in dienst hebben met een gezonde portie werkethiek, deze zal de envelope openmaken en daarin verdere info kunnen vinden en adressen kunnen aanpassen of verwijderen uit het systeem.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 00:10 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Enorm handig want zo weet de ontvanger ook welk adres onjuist is, omdat je dat zo goed hebt doorgekrast.
Wat een held men jij! Al voorgedragen voor een lintje?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik krijg ook wel eens post voor een vorige bewoner, al gebeurt het niet zo vaak. Ik stuur het altijd terug. Het is maar een kleine moeite om de woorden retour afzender op de envelop te schrijven, en er staat een brievenbus naast de supermarkt waar ik regelmatig boodschappen doe.
Ik hoef geen lintje.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:19 schreef blomke het volgende:
Wat een held men jij! Al voorgedragen voor een lintje?
Herinner me nu door die 3 cent, dat ik een keer een bankrekening leeghaalde en opzegde, dus ten kantore. Werd direct geregeld. Later kreeg ik een bankoverschrift met klein bedrag. Was wsl vertraagde bijschrijving van rente of zo. In elk geval was de rekening dus nog levend met een miniem bedrag. Het duurde nog jaren voor de vraag kwam wat ik met de kleine bankrekening wilde: handhaven of opzeggen en als opzeggen, of ik het bedrag zelf wilde hebben of dat ik het schonk aan een van de voorgestelde goede doelen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 00:29 schreef -0- het volgende:
[..]
Heb hetzelfde gehad met de ING
Die bleven maar brieven sturen paar keer retour afzender gestuurd en op een gegeven moment kwam er nog 1 brief per jaar binnen.
Die moest ik van ING open maken om te checken waar het om ging, bleek een jaarrekening te zijn.
Kwam ING met het bijzondere verhaal dat er geen nieuw adres bekend was van die rekeninghouder en ze waren wettelijk verplicht een jaaropgave te sturen, daarom ging het maar naar het oude adres.
Mijn suggestie om het adres dan maar te veranderen in een ING adres werd zeer vreemd gevonden, dat kon absoluut niet, dus we zouden zolang rekeninghouder geen contact op zou nemen de jaarrekening blijven ontvangen, die mocht dan voortaan wel direct bij het oud papier.
Er bleek overigens 3 cent op de rekening te staan dus waarschijnlijk was diegene deze allang vergeten. Dit jaar is na 10 jaar de eerste meer geweest dat we niks ontvangen hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |