https://www.ad.nl/politie(...)-overleden~ae75a138/quote:VVD-icoon Hans Wiegel is maandag op 83-jarige leeftijd overleden.
Politieke redactie 20-05-25, 11:45 Laatste update: 11:49
Dat heeft de familie laten weten in een bericht aan De Telegraaf.
Wiegel werd op 25-jarige leeftijd lid van de Tweede Kamer en was van 1971 tot 1982 partijleider van de VVD. In het kabinet-Van Agt I (1977-1981) was hij vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken.
Daarna werd hij Commissaris van de Koningin in Friesland (1982-1994). Hij kreeg de bijnaam het Orakel van Diever vanwege zijn spraakmakende commentaren op de politiek.
Was zijn huis en tuin een openbare aangelegenheid?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 11:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Ach jee. Sterkte voor de nabestaanden.
Als kind deed ik vaak met vriendinnen om zijn vijver fietsen als we van het zwembad kwamen.
Rondje Wiegel noemden we het.
Nee dat niet, ene hek in andere eruit, was een klein vijvertje.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:00 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Was zijn huis en tuin een openbare aangelegenheid?
Te veel vijanden?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:14 schreef raptorix het volgende:
Eigenlijk raar dat hij nooit benoemd is tot Minister van Staat.
Mwoah, ondanks de politieke verschillen was Wiegel alom wel gerespecteerd dacht ik zo.quote:
Kroningsoproer? Hij was destijds de verantwoordelijk minister.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:14 schreef raptorix het volgende:
Daar is volgens mij toch echt de Burgemeester verantwoordelijk voor.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:19 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Kroningsoproer? Hij was destijds de verantwoordelijk minister.
Van Wiegel gaat de anekdote dat hij eens in het land voor een grote zaal stond. Vanuit het publiek klonk er ‘Boe!’ Wiegel: ‘Een ogenblik, u wordt zo gemolken.’quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:02 schreef golfer het volgende:
Markante persoonlijkheid.
[ afbeelding ]
Kon altijd wel om zijn humor lachen, terwijl hij totaal niet op mijn politieke lijn zat.
Zijn bekendste is natuurlijk het verkiezingsdebat 1972 met o.a. Joop den Uyl, waarin Wiegel zei:''Sinterklaas bestaat, en daar zit ie", wijzend naar den Uyl.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:58 schreef Boca_Raton het volgende:
Van Wiegel gaat de anekdote dat hij eens in het land voor een grote zaal stond. Vanuit het publiek klonk er ‘Boe!’ Wiegel: ‘Een ogenblik, u wordt zo gemolken.’
Dat laatste vooral.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:56 schreef Hexagon het volgende:
Een politieke legende die vent. Heb hem nog ooit eens gesproken.
Niet iemand die snel vergeten gaat worden.
Hij was in 2022 gestopt met die trieste column in de Telegraafquote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:22 schreef Bocaj het volgende:
Het 'Orakel van Diever'.
Mooie politicus.
Laatste jaren was het stil geworden rond hem.
quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Van Wiegel gaat de anekdote dat hij eens in het land voor een grote zaal stond. Vanuit het publiek klonk er ‘Boe!’ Wiegel: ‘Een ogenblik, u wordt zo gemolken.’
De teloorgang van Nederland komt voornamelijk door dat eeuwige oeverloze gedram van alle kapiteins aan wal en hun onderbuikjes.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mede verantwoordelijk voor de teloorgang van Nederland door de massale immigratie van de islamitische-agrarische cultuur te faciliteren.
De ellende is al in 1981 begonnen door het toenmalige kabinet Van Agt I (CDA en VVD) toen VVD-minister Hans Wiegel besliste dat Nederland zich zou moeten ontwikkelen tot een multiculturele heilstaat en dat de autochtone Nederlander zich aan deze situatie diende aan te passen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
De teloorgang van Nederland komt voornamelijk door dat eeuwige oeverloze gedram van alle kapiteins aan wal en hun onderbuikjes.
Dan nog moet je deze naam wel kennen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:59 schreef epicbeardman het volgende:
Hans Wie? nooit van gehoord, voor mijn tijd zeker
Daar is ie later dan wel op teruggekomen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Mede verantwoordelijk voor de teloorgang van Nederland door de massale immigratie van de islamitische-agrarische cultuur te faciliteren.
https://x.com/Gerard1945X/status/1730499453201641936
Ja, supertriest. Hoe is het mogelijk? Twee vrouwen van je leven verliezen door een verkeersongeluk. Dan begin je toch behoorlijk te twijfelen aan "het lot".quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:25 schreef golfer het volgende:
Wiegel had ook een trieste kant. Hij verloor 2x zijn vrouw(en) door auto ongelukken.
Dat dus, markante vent aan de voor mij verkeerde kant van het spectrum, maar altijd respect voor gehad.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:02 schreef golfer het volgende:
Markante persoonlijkheid.
[ afbeelding ]
Kon altijd wel om zijn humor lachen, terwijl hij totaal niet op mijn politieke lijn zat.
Het waren ook nog zussen van elkaar. Verder ga ik niet speculeren maar voorbestemming geloof ik totaal niet in.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:51 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ja, supertriest. Hoe is het mogelijk? Twee vrouwen van je leven verliezen door een verkeersongeluk. Dan begin je toch behoorlijk te twijfelen aan "het lot".
Tja, vooral dat laatste is erg begrijpelijk, maar tegelijk weet niemand het 'hoe of waarom' van dergelijke opvallend trieste gebeurtenissen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:51 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ja, supertriest. Hoe is het mogelijk? Twee vrouwen van je leven verliezen door een verkeersongeluk. Dan begin je toch behoorlijk te twijfelen aan "het lot".
Daar is mijnheer weer met zijn braaksel, het enige wat hij uit kan brengen, zelfs bij het overlijden van een markant politicus waar ik qua ideeën ook niet achter sta maar die man was een verademing in vergelijking met het oncapabelle zootje wat er nu zitquote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:38 schreef DeVerzamelaar het volgende:
https://x.com/Gerard1945X/status/1730499453201641936
Dat vind ik nou een mooie uitspraak. En ook eentje die je een markant persoon als Wiegel zeker zou toewensen.quote:
Er zijn wel meer politici nooit tot Minister van Staat benoemd van wie je het zou verwachten. Joop den Uyl en Dries van Agt zijn ook nooit tot Minister van Staat benoemd, terwijl het al geruime tijd traditie is dat iedere minister-president na zijn politieke carrière tot Minister van Staat wordt benoemd.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 12:14 schreef raptorix het volgende:
Joop den Uyl stierf in het harnas, dus heeft nooit de kans gekregen. Van Agt lag niet lekker bij Beatrix.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 17:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er zijn wel meer politici nooit tot Minister van Staat benoemd van wie je het zou verwachten. Joop den Uyl en Dries van Agt zijn ook nooit tot Minister van Staat benoemd, terwijl het al geruime tijd traditie is dat iedere minister-president na zijn politieke carrière tot Minister van Staat wordt benoemd.
Thorbecke nog wel eens maar Drees? nee dat doet mij alleen denken aan Dries Roelvink.quote:
Ik heb het nog eens opgezocht, en Joop den Uyl bleef inderdaad tot het einde lid van de Tweede Kamer.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 17:48 schreef Hexagon het volgende:
Joop den Uyl stierf in het harnas, dus heeft nooit de kans gekregen. Van Agt lag niet lekker bij Beatrix.
Nee zijn betrokkenheid bij de Palestijnse zaak begon pas heel veel jaren na zijn premierschap. Daarvoor werd hij het al niet.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 18:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb het nog eens opgezocht, en Joop den Uyl bleef inderdaad tot het einde lid van de Tweede Kamer.
Bij de reden waarom Dries van Agt nooit tot Minister van Staat is benoemd denk ik eerder aan de invloed van de Israel-lobby.
Het is niet nieuw dat er bij het overlijden van een markante persoonlijkheid uit de Nederlandse geschiedenis stilgestaan wordt wat diegene voor het land betekend heeft, zo ook hier. Hij is de architect van de minderhedennota uit 1981 waar we vandaag de dag nog de wrange vruchten van plukken. Het zou zo in het journaal naar voren kunnen komen!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:55 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Daar is mijnheer weer met zijn braaksel, het enige wat hij uit kan brengen, zelfs bij het overlijden van een markant politicus waar ik qua ideeën ook niet achter sta maar die man was een verademing in vergelijking met het oncapabelle zootje wat er nu zit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |