2300 Jack Johnson - Sitting, Waiting, WishingWat is dit eigenlijk een lekker nummertje. En dan zitten we pas bij 2300, dus dan zijn er gewoon nog 2299 beter, moet je nagaan. Maar dit is wel de ultieme soundtrack om op je handdoekje op een onbewoond eiland te liggen. Heerlijk, maar het heeft ook wel weer iets te veel de Jack Johnson-kabbel. Maar in die hele Jack Johnson-kabbel hoor ik wel echt het liefste dit. Van 2009 tot 2016 stond dit in de lijst.
2299 Maggie MacNeal - Terug naar de kustEn dan dit. Hier heb ik ook geregeld best hoog over opgegeven, omdat het tweede deel wel echt goed is. Dit is geschreven door dichter Theun de Winter in een promotie van Nederlandstalige muziek rondom de Boekenweek in 1976, waardoor Sjoukje Smit maar eens in het Nederlands zingt. En dat maakt meteen het beste MacNeal-nummer, met die fantastische strijkers die het inkomende gevaar fantastisch neerzetten in het 'Oh hoe kom ik hier vandaan'-stukje. De rest is oké, een stuk minder, maar nog steeds gewoon prima. Opnieuw geeft het feit dat dit 'slechts' op 2299 staat toch wel aan hoeveel echt goede platen er stiekem toch in de Top 2000 hebben gestaan. Deze heeft het voor een relatief oubollig lied nog lang volgehouden: In 2000 op 471 als hoogste voor de plaat die er tot en met 2020 elk jaar in stond.
2298 Wally Tax - Miss WonderfulLekkere 'riff'. 'Lick'. 'Loopje'. Volgens Eric Corton moet je toch gewoon een van die eerste twee woorden gebruiken, dat klinkt beter. Echt wel een fijn gitaargeluid in dit nummer van Wally Tax, de ex-Outsider - ofwel nu een échte Outsider, die zijn eerste solosingle uitbracht en als soloartiest beperkt succes had. In 2000-2001, 2004-2006 den 2008-2010 in de lijst, altijd in het onderste kwart.
SPOILER: 2297-2276
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]