Wat een heerlijk non-argument. Als we het niet eens hebben over oorlog en/of politiek: Israel heeft zich bij het ESF(-publiek) ook compleet onmogelijk gedragen door andere landen te stalken en weg te pesten en zich homofoob te gedragenquote:Op maandag 19 mei 2025 13:36 schreef superniger het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe er anno nu nog mensen pro-Hamas kunnen zijn.
https://x.com/eurovisntur(...)l0kO3D_wfYnZbrNLmumQquote:Israeli Defense Minister Israel Katz met with his Azerbaijani counterpart Zakir Hasanov today. Katz described Azerbaijan's award of 12 points to Israel in the Eurovision Song Contest as a sign of true friendship between the two governments and peoples.
Ik ben geschokt.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:36 schreef Fred_B het volgende:
[..]
https://x.com/eurovisntur(...)l0kO3D_wfYnZbrNLmumQ
Dan weten we ook weer waar die 2x12=24 punten van Azerbeidzjan naar Israël zaterdag vandaan kwamen.
Die postcardsquote:Op maandag 19 mei 2025 20:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
Paul de Leeuw had DERTIG JAAR GELEDEN al gelijk over Israël.
Bekijk deze YouTube-video![]()
![]()
quote:Op maandag 19 mei 2025 20:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
![]()
Daar zou je nu voor worden gelyncht en er zouden Kamervragen worden gesteld... kun je nagaan hoe de tijden veranderd zijn.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
![]()
Hahaha wtfquote:Op maandag 19 mei 2025 20:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
![]()
quote:Op maandag 19 mei 2025 20:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
![]()
quote:Van de Belgische vakjury: zero points. Van de Belgische kijkers: douze points. De hoge publieksscore voor Israël bij Eurovisie zindert na. Hoeveel landgenoten precies op Israël stemden en hoeveel daarvan meerdere stemmen uitbrachten, is niet bekend (per telefoon of creditcard kon je tot twintig stemmen uitbrengen). Transparantie geeft het organiserende EBU daarover (voorlopig) niet. Wat wel vaststaat, is dat geen enkel land meer Belgische publieksstemmen kreeg dan Israël.
Alvast opmerkelijk is dat de Israëlische regering een online campagne opzette waarin het zich op alle stemgerechtigde landen, en dus ook België, richtte. Zo kocht de regering van Netanyahu onder meer op Youtube online advertenties gericht op Belgische surfers. Daarin riep de zangeres van de Israëlische inzending op om voor haar te stemmen. De boodschap werd voorzien van de melding dat stemmen “tot twintig keer” kan. Ook de Israëlische ambassadeur in ons land riep op sociale media op om voor Israël te stemmen. Op de campagneposter die ze daarbij deelde prijkte in blokletters wederom “stem twintig keer”. En dat deden verschillende Belgen, zo zeggen landgenoten die ons vertellen over hun stem voor Israël.
“Ik heb zelfs niet naar de uitzending gekeken”, aldus Fabienne (59) uit Duffel, die haar stem “puur ideologisch” noemt. “Mijn zus die wel keek heeft mijn man en mij verwittigd vanaf wanneer we konden stemmen”, aldus de Antwerpse. “Met ons drieën hebben we elk twee stemmen uitgebracht voor Israël. Zes in totaal. Vooral uit protest omdat de media partij kiezen in het conflict.”
Ook bij Adolf (weet je wie er ook zo heette? - red.) Derijcke (65) uit Liedekerke wogen niet-artistieke redenen door. “Ik ga heel eerlijk zijn: het Songfestival interesseert me niet, maar via de liedjeswedstrijd kon ik eindelijk mijn tegenstem uiten”, aldus de Oost-Vlaming die één stem uitbracht voor Israël. “Ik heb zelf kinderen en kleinkinderen: ik zie hén sterven als ik de vreselijke beelden uit Gaza zie. Maar Israël is niet begonnen. De oorzaak ligt bij Hamas.”
Ook West-Vlaming Peter Somers (60) wilde een “tegenstem” bieden. “We zijn om de oren geslagen met BV’s die hun stem voor Palestina lieten horen. En nee, ik sta niet te juichen als ik de beelden uit Gaza zie, die ellende moet stoppen, Netanyahu moet terug in zijn kot. Maar als de VRT met een campagnefilmpje van BV’s zelf een politiek event maakt van Eurovisie, dan wil ik wel reageren.” De zestiger uit Anzegem stemde twintig keer voor Israël, daarvoor betaalde hij 15 euro, oftewel: 75 cent per uitgebrachte stem. “Dat kan me niet schelen. Zo was mijn stem krachtig. En dat heeft duidelijk zijn effect gehad, als je kijkt naar de publieksscore van Israël.”
Geen enkele van de Belgische stemmers die we spreken, zegt door de online campagne van Netanyahu beïnvloed te zijn. Meer nog, niemand van hen zag daar naar eigen zeggen iets van. Ook Niels Vercamer (34) uit Houthulst niet, die ook twintig keer voor Israël stemde. “Ik kijk ieder jaar naar het Songfestival met vrienden. Ook nu hebben we gestemd voor het nummer dat we het beste vonden. We hoopten dat Israël zou winnen. Dat het zo weinig punten kreeg van de vakjury’s begrijpen we niet.” Dat hij net als drie van zijn vrienden niet één keer, maar twintig keer stemde voor zijn favoriete nummer, verklaart Niels als volgt. “De Israëlische zangeres heeft zelf de aanval van Hamas op dat muziekfestival overleefd op 7 oktober. En nu staat ze daar op dat podium, daar heb ik veel respect voor. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook tegen alles wat nu in Gaza gebeurt, maar die zangeres is daar niet voor verantwoordelijk.”
Bij Anita Motmans uit Houthalen speelde politiek helemaal niet mee. “Ik ben niet voor die heksenketel van halfblote mannen en vrouwen. Ik kijk naar de liedjes en daar sprongen Duitsland en Israël voor mij uit.” Anita stemde drie keer voor Duitsland en drie keer voor Israël. En drie keer voor Portugal. “Uit chauvinisme omdat de schoonbroer van Björn Soenens meedeed.”
Bij Gershon Rosenberg, een Antwerpse Jood, speelde het artistieke “in de eerste plaats” mee. “Daarnaast draag ik natuurlijk Israël een warm hart toe.” Dat de hoge publieksscore voor Israël nazindert, begrijpt Gershon niet, die één stem uitbracht. “Kon je meerdere stemmen uitbrengen? Dat wist ik niet. Maar waarom die focus op televoting? Waarom wordt de vraag niet gesteld waarom er geen punten vanuit de Belgische vakjury kwamen voor Israël, dat is dan toch even merkwaardig? Waarom gebeurt daar geen onderzoek naar?”
"Ik vind dode kindertjes in Gaza ook heel erg maar een paar bekende mensen die zich daar tegen uitspreken vind ik nog veel erger. Dit zal ze leren."quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:53 schreef Fred_B het volgende:
De Vlaamse krant Het Nieuwsblad sprak met mensen die op Israël hebben gestemd over hun beweegredenen:
[..]
'En daarom ga ik twintig keer stemmen, terwijl ik niet kijk.'quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:12 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
"Ik vind dode kindertjes in Gaza ook heel erg maar een paar bekende mensen die zich daar tegen uitspreken vind ik nog veel erger. Dit zal ze leren."
Precies, dit gebeurde met Oekraine ook en toen kraaide er geen haan naar. Bovendien is het onthouden van stemmen door de jury ook een vorm van politiek.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:38 schreef MadMaster het volgende:
Dat er met het stemmen op de Israëlische bijdrage vaak een politiek statement gemaakt wordt, lijkt me logisch. Symphatiestemmen, niets nieuws, ongeacht wie wat namens het betreffende land zingt.
Dat was 3 jaar geleden bij Oekraïne ook het geval…
Waar waren die te zien dan eigenlijk?? Ik heb geen tv en geen twitter / Insta oid.... voor youtube heb ik een browser zonder ads....quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:18 schreef Redefine het volgende:
Wat betreft het zien van de stemvideos. Denk ook niet dat iedereen die bewust heeft gezien en zich kan herinneren. Meestal werkt dat toch meer onbewust.
Het is natuurlijk ook onzin dat ze niet zijn beïnvloed door die campagne van Netanyahu. Hoe komt het dat ze vinden dat je Israël moet steunen op Eurovisie? Zeker als je nooit naar Eurovisie kijkt. Dan heeft die campagne je dus op de een of andere manier bereikt, direct of indirect.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:18 schreef Redefine het volgende:
Wat betreft het zien van de stemvideos. Denk ook niet dat iedereen die bewust heeft gezien en zich kan herinneren. Meestal werkt dat toch meer onbewust.
Ik werd er helemaal mee doodgegooid op Youtube, in elk geval. Elke keer als ik Youtube opende staarde Yuval Raphael me aan.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:25 schreef Ann-Lynn het volgende:
[..]
Waar waren die te zien dan eigenlijk?? Ik heb geen tv en geen twitter / Insta oid.... voor youtube heb ik een browser zonder ads....
Oh da's irritant, kun je Brave niet downloaden? Dan heb je gewoon filmpjes zonder reclame ertussendoor. Ik vind niets irritanter dan reclame midden in een liedje of video.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:27 schreef blackswangreen het volgende:
Ik werd er helemaal mee doodgegooid op Youtube, in elk geval. Elke keer als ik Youtube opende staarde Yuval Raphael me aan.
Alle social media kanalen. Ik heb ze ook vaak gezien. Hangt waarschijnlijk ook wel van algoritmes af of je ze krijgt te zien. Dat is met reguliere ads net zo.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:25 schreef Ann-Lynn het volgende:
[..]
Waar waren die te zien dan eigenlijk?? Ik heb geen tv en geen twitter / Insta oid.... voor youtube heb ik een browser zonder ads....
Dat is de laatste jaren echt heel storend ja. Nog meer als je langere videos kijkt. Die worden constant onderbroken.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:30 schreef Ann-Lynn het volgende:
[..]
Oh da's irritant, kun je Brave niet downloaden? Dan heb je gewoon filmpjes zonder reclame ertussendoor. Ik vind niets irritanter dan reclame midden in een liedje of video.
Dat viel me wel op, we keken de live uitzending op Youtube en dan op de grote tv (dus standaard tv browser) en er kwam gewoon 2x reclame TIJDENS de liedjes zelf!!!
Nou ja. Als je droeftoeters als Geert Wilders volgt op sociale media etc. En als je in een bepaalde social media fuik zit dan krijg je het ook wel mee (buiten die stem ads om dan).quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:26 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook onzin dat ze niet zijn beïnvloed door die campagne van Netanyahu. Hoe komt het dat ze vinden dat je Israël moet steunen op Eurovisie? Zeker als je nooit naar Eurovisie kijkt. Dan heeft die campagne je dus op de een of andere manier bereikt, direct of indirect.
quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:53 schreef Fred_B het volgende:
De Vlaamse krant Het Nieuwsblad sprak met mensen die op Israël hebben gestemd over hun beweegredenen:
[..]
quote:Ook bij Adolf (weet je wie er ook zo heette? - red.)
Die note van de redactie is echt? Want dat vind ik dan wel weer ver gaan voor een onafhankelijke journalistquote:
Nee, dat was uiteraard een flauw grapje, vandaar dat het al in cursief wasquote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:46 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die note van de redactie is echt? Want dat vind ik dan wel weer ver gaan voor een onafhankelijke journalist
OMG dit kan ik me nog herinneren ja!! Er was ook wel wat gezeik over achteraf geloof ik. En die zaal dan!!! Iedereen zit op een stoeltje, geen props in de zaal, netjes in je avondkleding.... Ik word echt oud en sentimenteel.... Ik wil het liveorkest terug!quote:Op maandag 19 mei 2025 22:01 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Daar zou je nu voor worden gelyncht en er zouden Kamervragen worden gesteld... kun je nagaan hoe de tijden veranderd zijn.
Onzin. Drie jaar geleden was iedereen ontstemd over de manier waarop Oekraïne gewonnen had. Natuurlijk was het sentiment toen anders, omdat er minder pro-Russische geluiden waren, maar de fans vonden het jammer dat juist een politiek lied won.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:21 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Precies, dit gebeurde met Oekraine ook en toen kraaide er geen haan naar. Bovendien is het onthouden van stemmen door de jury ook een vorm van politiek.
Een wereld van verschil ja. Live orkest zou ik mooi vinden, maar minimaal live instrumenten als mogelijkheid.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:57 schreef Ann-Lynn het volgende:
[..]
OMG dit kan ik me nog herinneren ja!! Er was ook wel wat gezeik over achteraf geloof ik. En die zaal dan!!! Iedereen zit op een stoeltje, geen props in de zaal, netjes in je avondkleding.... Ik word echt oud en sentimenteel.... Ik wil het liveorkest terug!
Toen kraaide bijna iedereen er naar. En veel mensen vonden het niks dat de winnaar toen al vast stond, waaronder ik. Verschil is wel dat Oekraïne minder omstreden is dus dat het iets beter werd geaccepteerd.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:21 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Precies, dit gebeurde met Oekraine ook en toen kraaide er geen haan naar. Bovendien is het onthouden van stemmen door de jury ook een vorm van politiek.
Toen dachten we ook dat een dergelijke uitkomst iets eenmaligs zou zijn.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 11:03 schreef Redefine het volgende:
[..]
Toen kraaide bijna iedereen er naar. En veel mensen vonden het niks dat de winnaar toen al vast stond, waaronder ik. Verschil is wel dat Oekraïne minder omstreden is dus dat het iets beter werd geaccepteerd.
Groot Brittanië was toch tweede? Of zou door de verschuivingen Spanje daar ook nog 7 punten meer dan GB hebben gehaald?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 11:02 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Onzin. Drie jaar geleden was iedereen ontstemd over de manier waarop Oekraïne gewonnen had. Natuurlijk was het sentiment toen anders, omdat er minder pro-Russische geluiden waren, maar de fans vonden het jammer dat juist een politiek lied won.
Zou dat trouwens de reden zijn dat de Spaanse premier zich er nu mee bemoeit? Als Oekraïne in 2022 niet had meegedaan, dan had Spanje gewonnen...
Ja, klopt, maar door die verschuivingen zou Spanje winnen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 11:39 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Groot Brittanië was toch tweede? Of zou door de verschuivingen Spanje daar ook nog 7 punten meer dan GB hebben gehaald?
Dat soort verschuivingen zijn altijd wel logisch want enkel de top 10 krijgt punten. Ook als een land wegvalt vallen die stemmen weg. Australië was bijvoorbeeld boven Armenië geëindigd zonder Israel in de halve finale.Maar dat soort dingen zal je altijd hebben als een land weg zou halen of toevoegen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 11:49 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar door die verschuivingen zou Spanje winnen.
Heeft iemand toevallig daar een goede uitleg van?
Ja. En jaar later kwamen ze met een nummer wat niemand zich nog kan herinneren alsnog wel veel te hoog.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 11:17 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Toen dachten we ook dat een dergelijke uitkomst iets eenmaligs zou zijn.
quote:Despite the backlash against Israel's expulsion from Eurovision, it has been claimed that the reason for Israel's continued participation in the contest is the threat from Germany's First Television Channel ARD, which said, "If Israel is removed, we will also withdraw." According to a source at the European Broadcasting Union (EBU) of Dr. Martin Gak, a journalist in Germany, the reason for Israel's continued participation in the contest despite the backlash against Israel's expulsion from Eurovision due to the genocide in Gaza is the threat from Germany's First Television Channel ARD, which said, "If Israel is removed, we will also withdraw."
The failure of the calls for Israel's expulsion from Eurovision due to the genocide in Gaza and Israel's participation in the contest have raised questions about the attitude towards Israel in international institutions.
Dr. Gak, who has been a journalist in Germany for many years, claimed that Germany played an active role in Israel's exclusion from Eurovision, and evaluated the organization's decision to exclude Israel from the contest despite Russia's exclusion from the contest to an AA correspondent.
"OPPOSITION COMPETITOR WAS ASSASSINATED IN HIS REPUTATION"
Gak claimed that the demands for Israel to be removed from Eurovision were blocked by Germany in particular, and said, "Germany is a strong part of the EBU. While various broadcasting organizations sat at the table to demand Israel's removal, the Germans said that they would also withdraw if Israel's participation was suspended."
Gak, who reported that a source within the EBU, the organizer of Eurovision, provided this information, said, "If you look at the relationship of the German governments with Israel, their attitude makes this claim credible."
Gak explained that Dutch contestant Joost Klein was disqualified from the 2024 Eurovision contest shortly after criticizing Israel, and said, "The Dutch contestant, who was shown as the favorite for Eurovision, criticized Israel while sitting next to the Israeli contestant at the press conference and made it clear that he was against Israelis being in the contest."
"A few days later, out of the blue, a rumor started circulating that Klein had harassed or bullied a female team member backstage, and the EBU announced that it was investigating the incident," Gak said, adding that the Israelis blamed Klein and the EBU disqualified the Dutch contestant from the finals without waiting for the investigation to be completed.
Gak stated that the Dutch contestant was being disqualified because he criticized Israel's participation in Eurovision.
RUSSIA WAS REMOVED, ISRAEL WAS NOT
Gak, reminding that Russia was removed from Eurovision after its invasion of Ukraine in 2022, said, "When Eurovision organizers announced that they were suspending Russia's participation, they stated that Russia's participation would 'damage the reputation of the contest'. It was not a humanitarian concern, but a concern for the reputation of Eurovision."
"Two years later, in 2024, Israel is destroying Gaza and killing civilians in masses. Among them are journalists, thousands of children and women," said Gak, also criticizing Israel's failure to be removed from the contest despite the destruction of civilian infrastructure, cultural institutions and universities.
Gak emphasized that Israel's actions contradict the values of European broadcasters, saying, "Israel's actions are completely inconsistent not only with the moral intuition that should guide European broadcasters, but also with political commitments, law and human rights. Allowing the Israeli flag to be paraded on stage directly risks the reputation of the EBU and Eurovision."
Recalling that Russia was expelled in 2022 due to reputational concerns, Gak said, "If the Russians were expelled from the contest due to reputational concerns, the Israelis have committed much more egregious acts that no sensible person would want to be associated with. Now there is a very strange silence again."
Gak emphasized that Israel's aim in participating in the contest is to reach the young generation called the "TikTok" generation, and said, "Israel's aim in Eurovision is completely political. Allowing Israel to be on the Eurovision stage, allowing it to reach the final means success for Israel's public image."
THE REASON FOR GERMANY'S SUPPORT
Gak, who stated that Germany's attitude is usually explained with "German guilt", said, "After living here for 15 years, I have a slightly different psychological explanation. The Israelis basically provide the Germans with a certificate of moral and spiritual salvation after World War II."
Gak stated that the German-Israeli relationship is based on mutual interests, and said, "The Germans benefit greatly from the relationship with Israel. They sell to Israel, buy from Israel, give Israel weapons, and exchange intelligence tools. There is a really close relationship."
Criticizing Germany's historical stance on human rights and its Israeli policy that contradicts it, Gak made the following assessment:
"Historically, Germany has been a country that has supported Human Rights Watch and Amnesty International, has been a stronghold for international law and international organizations, has been a party to the International Criminal Court, and has defended the aid efforts of the United Nations, Oxfam, and Save the Children. They walk around with the logo of Doctors Without Borders. European and German publishers love to talk about freedom of the press. However, the German political system's contradiction with all these institutions I have mentioned and its siding with far-right groups in Israel goes far beyond feelings of guilt and loyalty to Israel. Even left-wing Germans are trying to defend (Binyamin) Netanyahu in some way."
Gak concluded:
"For 19 months now we have been seeing the killing of children on our mobile phones. It is something that is not foreign to the German political class. When a broadcaster features a bright and galaly-dressed Israeli walking around with an Israeli flag, it basically says that he does not care much about the emotions or moral intuition of his people watching children being killed in Gaza."
Jammer, ik ben geïnteresseerd, maar heb geen twitter meerquote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:03 schreef Greys het volgende:
Draadje!
De draad is langer dan deze twee tweets.
[ x ]
Het gaat voornamelijk over het artikel dat in die bovenste tweet staat. Die kan je als het goed is via hier openen en dan vertaalt je telefoon hem meestal automatisch.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:12 schreef Zigsky het volgende:
[..]
Jammer, ik ben geïnteresseerd, maar heb geen twitter meer.
Oh, ok, dan lees ik datquote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:17 schreef Greys het volgende:
[..]
Het gaat voornamelijk over het artikel dat in die bovenste tweet staat. Die kan je als het goed is via hier openen en dan vertaalt je telefoon hem meestal automatisch.
Ik heb 'm even door google translate gehaald en dit laatste stuk geeft precies aan waar de prioriteiten van de EBU liggenquote:Equally striking is the EBU's interpretation of point 8 for Eurovision 2025. The union itself defines the festival as "a public service media entertainment programme that appeals to all audiences" and states that "it is important to ensure that the shows remain attractive to a wide audience, in primetime and of all ages. The EBU and its governing bodies will continue to review the event's format to appeal to an even wider audience and be as inclusive as possible ." The EBU's threat to RTVE , after it reported the death toll in Gaza and called for peace in the second semi-final, does not seem to be very aligned with this desire for "public service." Nor does banning artists from carrying other flags, as Nemo did the previous year when he displayed the non-binary flag, seem to favor this desire to attract a wider audience by "being as inclusive as possible."
It is logical, but also striking, that in the last key area of development, concern is expressed about "Financial Sustainability." In point 9, the EBU advances that "experts will review how to reduce costs and how to increase revenue," demonstrating its economic ambition, which has Moroccanoil , an Israeli cosmetics company that pacifist civil groups accuse of manufacturing its products in Palestinian territories occupied by Israel and which has strong ties to the government of the Hebrew state, as its major contributor as the main sponsor of Eurovision . This point links to the second, in which the EBU determines that "decisions regarding the organization and execution of the Eurovision Song Contest are based on rules, protocols, and contracts ," specifying "contracts" and elevating it to the highest importance over decisions of the Union.
In short, although the EBU announced various measures to supposedly implement this "roadmap" for this year's Eurovision Song Contest 2025, the truth is that virtually all of the "key areas of development" indicated by the organization have been implemented in a manner contrary to what was intended. The other possibility is that Israel's economic importance to the contest , the EBU's last major concern in its document, has taken priority over compliance with its own rules...
En hier een van de brieven die de EBU vorig jaar stuurde aan de Israëlische omroep over de regels die gebroken werden, uit dat artikel.quote:
Top, ja. Zit met grote woede te lezen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 13:23 schreef Greys het volgende:
[..]
En hier een van de brieven die de EBU vorig jaar stuurde aan de Israëlische omroep over de regels die gebroken werden, uit dat artikel.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |