SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
Hoewel dat mogelijk trouwens wel verergerd wordt door die gemeente-tjappies die de boel maar blijven kortmaaien, elke anderhalve week hup, alles weer eraf tot aan de grond. Kan me zo voorstellen dat dat gras zoiets bij langdurige droogte niet heel leuk vindt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 22:11 schreef Kriegel het volgende:
Het is te hopen want alles is opnieuw uitgedroogd hier, sterker nog, een stuk meer dan voor de laatste buienweek. Dor gras en zo.
't is maar 2 dagen... daarna weer iets betere temperaturen. Je kunt dan iig goed slapen 's nachts.quote:
En dat kan nu niet? Temperatuur ligt vrijwel elke nacht onder de 10 graden en het is overdag niet bepaald intens heet ofzo.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:57 schreef DemonRage het volgende:
[..]
't is maar 2 dagen... daarna weer iets betere temperaturen. Je kunt dan iig goed slapen 's nachts.
Die afkoeling in de nacht is wel ideaal idd.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:57 schreef DemonRage het volgende:
[..]
't is maar 2 dagen... daarna weer iets betere temperaturen. Je kunt dan iig goed slapen 's nachts.
We hebben geen recht om te klagen, nog niet tenminste.quote:
Volgende week graag...ik wordt ongeduldig!quote:Op maandag 19 mei 2025 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
Wanneer krijgen we de eerste hittegolf?
Die nasty wind uit het NW moet ook ff gaan draaien gvd.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:09 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Volgende week graag...ik wordt ongeduldig!
Ja liefste naar W/ZW.. zodat de broodnodige neerslag eens deze kant op komt..quote:Op maandag 19 mei 2025 21:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die nasty wind uit het NW moet ook ff gaan draaien gvd.
Regen, wind, het komt er allemaal aan....quote:Op maandag 19 mei 2025 22:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja liefste naar W/ZW.. zodat de broodnodige neerslag eens deze kant op komt..
quote:Op maandag 19 mei 2025 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
Wanneer krijgen we de eerste hittegolf?
Warm met terreur buien, niks mis mee. Wel hoge luchtvochtigheid waarschijnlijk, das minderquote:Op dinsdag 20 mei 2025 06:51 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De kaart op +240 uur ziet er wel warm uit. Wij aan de westflank van een Europees hogedrukgebied met zuidstroming.
Overdag krijg je dan dit:
[ afbeelding ]
O ja, nou het waait wel een beetje de afgelopen tijd. Maar niet storend vind ik. Goed, ik zit dan ook diep landinwaarts.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 00:20 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Regen, wind, het komt er allemaal aan....
Maar hey we hebben ook nog niet genoeg wind gehad, vooral donderdag en vrijdag flink wat wind![]()
Wel wordt het wisselvalliger zag ik, en daarmee gaan de temperaturen helaas ook naar beneden.
Dus nog even voor morgen genietenen eventueel woensdag er nog bij
Rampscenario. Doe maar ff nietquote:Op dinsdag 20 mei 2025 06:51 schreef DemonRage het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De kaart op +240 uur ziet er wel warm uit. Wij aan de westflank van een Europees hogedrukgebied met zuidstroming.
Overdag krijg je dan dit:
[ afbeelding ]
Goed voor de moestuinquote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:12 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Rampscenario. Doe maar ff niet
quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:12 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Rampscenario. Doe maar ff niet
Als de pluimen op Weerplaza het rond die datum rond de 20 graden geven, welke heeft het dan bij juiste eind?quote:
25 graden en windkracht 2 vandaagquote:Op dinsdag 20 mei 2025 14:49 schreef PzKpfw het volgende:
Jammer van die pleuriswind de hele tijd, maakt het net te fris om lekker buiten te kunnen zitten.
Zegt degene die het slechtst tegen warmte kan maar wel koppig in het warmste stukje NL woontquote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:22 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
25 graden en windkracht 2 vandaag
Ik word zo moe van die manquote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Zegt degene die het slechtst tegen warmte kan maar wel koppig in het warmste stukje NL woont
[ afbeelding ]
Noordwesten had je nu 16 graadjes gehad
Noordwesten had ik me van kant gemaakt. Had ik niks gehadquote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Zegt degene die het slechtst tegen warmte kan maar wel koppig in het warmste stukje NL woont
[ afbeelding ]
Noordwesten had je nu 16 graadjes gehad
Bij jou misschien, hier waait het behoorlijk.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:22 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
25 graden en windkracht 2 vandaag
Dat is minder.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 16:26 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bij jou misschien, hier waait het behoorlijk.
En daar zit natuurlijk wel een heel verschil in, elke dag staat hier minstens een 4bft, met uitschieters naar 5. Komende dagen 6/7bftquote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
O ja, nou het waait wel een beetje de afgelopen tijd. Maar niet storend vind ik. Goed, ik zit dan ook diep landinwaarts.
Gewoon doen. Niemand heeft ooit spijt van een lang weekend vrij.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:50 schreef Paul het volgende:
hey weerkenners, verwachten jullie volgende week vrijdag goed weer? Zit te denken namelijk om de vrijdag erbij vrij te nemen na hemelvaart, maar als het gaat regenen boeit het me niet zo
Dankuwel
Nou, de stoep/straat is net nat. Meer ist nietquote:
Inmiddels alweer kurkdroog nu de zon erop staat te bakken....quote:Op donderdag 22 mei 2025 07:53 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nou, de stoep/straat is net nat. Meer ist niet
Mag nog wel een graad of 10 bij.quote:Op donderdag 22 mei 2025 08:53 schreef bondage het volgende:
[..]
Inmiddels alweer kurkdroog nu de zon erop staat te bakken....
Ja dat is ook net niksquote:Op donderdag 22 mei 2025 07:53 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nou, de stoep/straat is net nat. Meer ist niet
Topontbijtje dick, je neemt het ervan zo te zien.quote:Op donderdag 22 mei 2025 10:09 schreef dick_laurent het volgende:
Whuchu tal'in bout mate!? 'Ere in Beni'orm summah as already stah'ed!
[ afbeelding ]
Ben ook aan het sparen voor zo eentje:quote:Op donderdag 22 mei 2025 10:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Topontbijtje dick, je neemt het ervan zo te zien.
Hier is het wachten op het gruwelijk natte weekend.quote:Op donderdag 22 mei 2025 11:01 schreef Geschiedkundige het volgende:
Regen is uiteraard weer langs ons getrokken.. achja, dan maar de zon
Begint 1 juni, dus bijna. Dan mag het sowieso niet meer onder de 20 graden komen tot 1 septemberquote:
Bohquote:Op donderdag 22 mei 2025 11:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hier is het wachten op het gruwelijk natte weekend.
Was rond 11.00 een boodschap doen in een dorpje 3 km verder op. Lagen echt flinke plassen op straat en op de stoep. Had het daar net keihard geregend. Hier geen drup.quote:Op donderdag 22 mei 2025 11:01 schreef Geschiedkundige het volgende:
Regen is uiteraard weer langs ons getrokken.. achja, dan maar de zon
Haha ja zoiets hier ook denk ik. Al heb je aan korte, harde regen ook geen bal. Hooguit om de regentonnen/IBC's wat aan te vullen. Liever langdurige, rustige regenquote:Op donderdag 22 mei 2025 16:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Was rond 11.00 een boodschap doen in een dorpje 3 km verder op. Lagen echt flinke plassen op straat en op de stoep. Had het daar net keihard geregend. Hier geen drup.
Kunnen de berichten over natte geit en wateroverlast weer uit de kast en kappen ze gelukkig weer met dat gedram over droogte.quote:
Jullie hebben een stuk nattere lente gehad dan voorgaande jaren en de resrvoirs in Spanje zitten goed vol, dus dat scheelt.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 09:19 schreef dick_laurent het volgende:
Wij hebben hier vandaag een dagje regen en dat gaat voorlopig de laatste zijn denk ik voordat de bakoven voor minimaal 3 maanden aan gaat.
Klopt. Maar ja, ik heb het vaker gezegd, de NLse zomer is over het algemeen prettiger dan de zomer hier vind ik. Juist die afwisseling tussen warme/hete dagen met een of een paar regendagen is wel lekker.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 09:32 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Jullie hebben een stuk nattere lente gehad dan voorgaande jaren en de resrvoirs in Spanje zitten goed vol, dus dat scheelt.
Het weerpatroon gaat op de schop, maar hoop niet dat het dermate verstoord gaat worden dat we hier nu 3 maanden wisselvallig weer gaan krijgen. Het is notabene gvd zomer. ondanks de mooiste lente ooit, mag het zo wel blijven met af en toe regen. uiteraard wel wat warmer.
Ik zit in de zomer niet te wachten op dagen onder de 20 graden eigenlijk. paar buien regen is prima als het begin 20 is. Bij jou is het lang saai omdat het gewoon te heet is, dat vind ik ook niks. Meest vervelende is een te hoge luchtvochtigheid, dus er moet ook niet te veel regen vallen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 09:37 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Klopt. Maar ja, ik heb het vaker gezegd, de NLse zomer is over het algemeen prettiger dan de zomer hier vind ik. Juist die afwisseling tussen warme/hete dagen met een of een paar regendagen is wel lekker.
quote:
Het is nog lente hoorquote:Op vrijdag 23 mei 2025 09:42 schreef INViCTuS het volgende:
Wat dat betreft was deze lente gewoon echt perfect.
Volgende week begint de zomer. Ik denk vooruitquote:
Komt morgen pasquote:Op vrijdag 23 mei 2025 10:13 schreef Geschiedkundige het volgende:
Waar is de regen?
Sta nog in de zon te bakken nu
Ruikt wel lekker. Meen ik me te herinneren. Weet het niet meer zo goedquote:Op vrijdag 23 mei 2025 14:17 schreef bloodymary1 het volgende:
Krijgen we al dat gezeur over petrichor weer. Dat weten we nu wel dat je een bepaalde geur krijgt als het na lange tijd weer regent. Boeien.
Oh, dat maakt het idd niet vrolijker.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 15:39 schreef LTVDK het volgende:
Morgen heb ik een begrafenis, dus dan zal het wel de hele dag grijs en regenachtig zijn, dat hoort daarbij ofzo
Is het die tijd van de maand weer?quote:Op vrijdag 23 mei 2025 14:17 schreef bloodymary1 het volgende:
Krijgen we al dat gezeur over petrichor weer. Dat weten we nu wel dat je een bepaalde geur krijgt als het na lange tijd weer regent. Boeien.
Wij willen supercellenquote:Op vrijdag 23 mei 2025 15:43 schreef DemonRage het volgende:
Ik hoop dat alle neerslag die de komende week in de kaarten staat convectief van aard is, met uiteraard wat onweer erbij.
Maar echt boeiende onweerscenario's zijn nog niet in zicht
[ afbeelding ]
14 jaar geleden kwam dit monsterlijke ding aan de grondquote:Op vrijdag 23 mei 2025 18:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wij willen supercellen
#neverforget9juli2024
Niet dit type supercellquote:Op vrijdag 23 mei 2025 18:56 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
14 jaar geleden kwam dit monsterlijke ding aan de grond
[ x ]
#neverforget23juni2016quote:Op vrijdag 23 mei 2025 18:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wij willen supercellen
#neverforget9juli2024
Stevig buitjequote:Op vrijdag 23 mei 2025 19:16 schreef DemonRage het volgende:
[..]
#neverforget23juni2016
Bekijk deze YouTube-video
Oh, het is jouw schuldquote:Op vrijdag 23 mei 2025 19:46 schreef MissHobje het volgende:
Zo na alle hitte en elke dag zon ben ik wel weer toe aanstonds..aan een bui regen![]()
![]()
ohh wacht..kom morgen terug waarschijnlijk in regen en kou
quote:Op vrijdag 23 mei 2025 22:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
Pluim ziet er goed uit. Vrijwel geen 25er
Houden zo bitte.
Ik weet het. Mijn tijd is bijna voorbijquote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
They are coming. Sterker nog, volgende week zaterdag kan dodelijk klam worden als het scenario in mijn vorige post uit komt.
Vanaf volgend weekend ziet het er goed uit. 22-26 graden is mooi. Niet te heet.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 00:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik weet het. Mijn tijd is bijna voorbij
Maandje of 3-4 afzien en dan bloei ik weer op
Nuja, denk 6-8 weken naar Oostenrijk. Ook lekker
Ja!quote:Op zaterdag 24 mei 2025 08:04 schreef mitt het volgende:
Weet niet of ik naar buiten durf vandaag. Hebben jullie dat ook?
Hier is het met een paar druppels ook al weer gedaan lijkt het, maar over anderhalf uur krijgt de tuin eindelijk verlossingquote:
Ja natuurlijk, vooral in het oosten knetterhard onweer en waar wij wonen een druppeltje regen. Zoals het altijd gaat dus.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 11:40 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Meer!
Vooral zondag hele gunstige omstandigheden.
quote:Op zaterdag 24 mei 2025 11:41 schreef Haags het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, vooral in het oosten knetterhard onweer en waar wij wonen een druppeltje regen. Zoals het altijd gaat dus.
Omgeving Den Bosch en het begint nu voorzichtig te druppelen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:21 schreef Blik het volgende:
Waar is hier? Utrecht al de hele ochtend druppelen en nu al zeker een halfuur lichte regen wat voorlopig niet op gaat houden
Hier ook. Nog ff geduld denk ik.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:14 schreef Faraday01 het volgende:
Waar blijft de regen? Volgens zowel knmi als buienradar zou het hier al enige tijd regenen
De regenton vult zichquote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:41 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Hier ook. Nog ff geduld denk ik.
Ssst, volgens een bepaalde user mag je dat hier tegenwoordig niet meer bespreken.quote:
Was Anneloos zo nat?quote:
De ECWMF daarentegen zit op een meer realistische 20/22 graden, althans hier in het zuidoosten.quote:Op zondag 25 mei 2025 11:22 schreef Nattekat het volgende:
De GFS oper blijft stug volhouden en gaat voor een zomers, maar ook benauwd weekend volgende week
Omstandigheden voor terreurbuien zijn op zondag bijna perfect, maar het belangrijkste ontbreekt nog: een trigger. In Frankrijk zijn vergelijkbare omstandigheden, maar dan met iets meer CAPE en iets minder wind, en GFS laat daar een bui ontstaan die ook meteen uitgroeit tot een monster.
De meerderheid van de GFS leden gaat ook voor meer gematigd weer, maar het is interessant dat het nu al 3 dagen aanhoudt.quote:Op zondag 25 mei 2025 11:53 schreef MichaelPallada het volgende:
[..]
De ECWMF daarentegen zit op een meer realistische 20/22 graden, althans hier in het zuidoosten.
En maart was ook al kurkdroogquote:Op zondag 25 mei 2025 11:26 schreef Faraday01 het volgende:
Gisteren is bijna evenveel regen geval als in heel april en mei tot gisteren samen. En dan nog is het slechts een fractie van wat gemiddeld is.
Goh, wat een ontzettende verassing weer.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 17:11 schreef Nattekat het volgende:
In de nieuwe run alweer verdreven richting het oosten @:Haags
Lang leve de GFS operquote:
Ik ga hier niet mee akkoordquote:Op zondag 25 mei 2025 21:05 schreef Nattekat het volgende:
En ja hoor, de 12Z run houdt het vol
Alleen de windschering is eruit nu.
En dat alleen, er gaan nu meer en meer leden mee met de gekkigheid. Iet giet oan!
@:Geschiedskundige zal vast al behoorlijk zitten te zweten nu.
Ja die sneeuw heb ik besteld hoor, maar wel pas voor na de herfst.quote:Op zondag 25 mei 2025 23:24 schreef SpeedyGJ het volgende:
Opbokken met die hitte!
Maar ook opbokke met deze rottige nattigheid, doe maar gewoon in de late avond en nacht! Ben nu alweer klaar met dit Nederlandse weer, terug naar de winter
Ja daar hebben we nu niks aan, die bestelling kan me reet kussen! Ik geef 10k voor spoedverzending!quote:Op zondag 25 mei 2025 23:25 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja die sneeuw heb ik besteld hoor, maar wel pas voor na de herfst.
Nu door naar de zomer.![]()
Moet zeggen dat ik het helemaal met je eens benquote:Op zondag 25 mei 2025 23:24 schreef SpeedyGJ het volgende:
Opbokken met die hitte!
Maar ook opbokke met deze rottige nattigheid, doe maar gewoon in de late avond en nacht! Ben nu alweer klaar met dit Nederlandse weer, terug naar de winter
Anneke is het ook gelukt, dus why not, go for it!quote:Op maandag 26 mei 2025 09:18 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Moet zeggen dat ik het helemaal met je eens ben![]()
Dit klimaat type sucks! In egypte goede verhouding luchtvochtigheid geen gezeik met mijn lijf en jahoor..het begint weer thuis..denk serieus aan emigreren alleen al voor mijn gezondheid!
Sowieso draait de wind naar meer zw richting, dus meer vochtquote:Op maandag 26 mei 2025 10:02 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Bijna alle GFS leden doen mee inmiddels, ook het Europese model begint te draaien. We gaan los
Het wordt wel echt walgelijk benauwd zaterdag
quote:Op maandag 26 mei 2025 10:02 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Bijna alle GFS leden doen mee inmiddels, ook het Europese model begint te draaien. We gaan los
Het wordt wel echt walgelijk benauwd zaterdag
Oneens. In principe is dit een lente die je structureel kunt verwachten de komende jaren.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:31 schreef Perrin het volgende:
De lente van 2025 met zon en noordenwind was echt zeldzaam lekker iig. Deed denken aan de lente van 2020.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 26 mei 2025 10:35 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Oneens. In principe is dit een lente die je structureel kunt verwachten de komende jaren.
Juffrouw Jetten wil daar een stokje voor steken door 1000 miljard uit te geven aan tochtstrips.Tochtstrip in je broekje!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar blijven die dertigers?![]()
Morgen komen er weer 630 dertigers bij die geboren zijn op 27 mei 1995.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:42 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Tochtstrip in je broekje!
Waar blijven die dertigers?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 26 mei 2025 10:49 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Morgen komen er weer 630 dertigers bij die geboren zijn op 27 mei 1995.GodsammeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik zat nog even naar wat andere kaartjes te kijken om te checken hoe en wat, maar ik zie hier gewoon seinen op groen staan voor de vorming van een supercell. Met een hogere CAPE had dit behoorlijk serieus kunnen worden.quote:
quote:Op maandag 26 mei 2025 10:35 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Oneens. In principe is dit een lente die je structureel kunt verwachten de komende jaren.
Juffrouw Jetten wil daar een stokje voor steken door 1000 miljard uit te geven aan tochtstrips.Laten we het hopenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
ECMWF ziet er ook met de run beter uit. GFS is inmiddels helemaal uit z'n pan aan het gaan, terwijl dat gisteren begon met alleen de oper.quote:Op maandag 26 mei 2025 14:48 schreef Elan het volgende:
Wat een verschillen tussen EMCW en GFS.
Een van beide modellen maakt een enorme flater.
BARA BADA BASTUquote:Op maandag 26 mei 2025 23:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik kreeg vanavond van iemand de vraag of ik morgen mee naar de sauna wilde, had nog een entreekaartje over
Je komt toch niet meer levend uit zo'n ding. Hoe heet zijn die dingen, 80 graden ofzo? Ik zou binnen 5 seconden sterven denk ik.
Toch maar vriendelijk bedankt..
Nu zie ik steeds meer stijgende kans dat we dus ook qua weer een sauna krijgen
Iedereen gaat inmiddels voor warmte. Moet raar lopen willen we in De Bilt de 25 niet aantikken. Bij Geschiedkundige misschien wel een tropische dag dus die kan zijn koelvesten vast klaar leggenquote:Op maandag 26 mei 2025 20:13 schreef Nattekat het volgende:
[..]
ECMWF ziet er ook met de run beter uit. GFS is inmiddels helemaal uit z'n pan aan het gaan, terwijl dat gisteren begon met alleen de oper.
Meestal is die 5 dagen wel het moment dat beiden naar elkaar toe bewegen, dus we gaan het meemaken.
ICON doet overigens inmiddels ook mee met de gekte, die had tot de 12Z run ook nog helemaal niets.
Was een mooie kans geweest om al even te acclimatiseren voor een mogelijk bloedhete zomer.quote:Op maandag 26 mei 2025 23:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik kreeg vanavond van iemand de vraag of ik morgen mee naar de sauna wilde, had nog een entreekaartje over
Je komt toch niet meer levend uit zo'n ding. Hoe heet zijn die dingen, 80 graden ofzo? Ik zou binnen 5 seconden sterven denk ik.
Geen tropische dag. Bij het passeren van de 30 graden heb ik wel altijd een mentaal 'knak-momentje'quote:Op maandag 26 mei 2025 23:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Iedereen gaat inmiddels voor warmte. Moet raar lopen willen we in De Bilt de 25 niet aantikken. Bij Geschiedkundige misschien wel een tropische dag dus die kan zijn koelvesten vast klaar leggen.
Nee, maar ff serieus. Ik zou volgens mij echt sterven daarquote:Op maandag 26 mei 2025 23:45 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Was een mooie kans geweest om al even te acclimatiseren voor een mogelijk bloedhete zomer.
Sauna is ook echt doelloos. Echt het geduld niet voor. Zit je daar maar een beetje te zittenquote:Op maandag 26 mei 2025 23:52 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nee, maar ff serieus. Ik zou volgens mij echt sterven daar
quote:Op maandag 26 mei 2025 23:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
Is het lekkerste ooit maten. Ik ga drie keer per week. (na het sporten)quote:Op dinsdag 27 mei 2025 07:01 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Sauna is ook echt doelloos. Echt het geduld niet voor. Zit je daar maar een beetje te zitten
Ik kan er precies niks mee.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 07:19 schreef Tjacka het volgende:
[..]
[..]
Is het lekkerste ooit maten. Ik ga drie keer per week. (na het sporten)
Als je in het zuidoosten woont is er zeker nog wel een goede kans dat de buien uit Belgi zaterdag alsnog voor wat gekkigheid kunnen zorgen. Het probleem is dat de stormen richting het oosten gaan in plaats van richting het noorden zoals in eerste instantie leek te gaan gebeuren.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:27 schreef Revanches het volgende:
Jammer dat het onweerfeest niet doorgaat
Nou, nee. Ik niet. Hoge luchtvochtigheid vind ik echt beroerd.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nou joepie. Je kunt er maar blij van worden
Over welke temps spreken we?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:17 schreef Nattekat het volgende:
De meeste modellen zijn het er inmiddels wel over eens dat zaterdag een zeer dynamisch dagje gaat worden. Helaas lijkt het voor ons wel een flopshow te worden omdat het niet ver genoeg naar het noorden kan doordringen op zaterdag. Dat betekent niet dat het niet alsnog warm en teringbenauwd gaat worden, maar wel dat er een stevige bries van de Noordzee komt die de instabiliteit zaterdag in Belgi houdt en zondag in Duitsland. De perfecte omstandigheden vallen volgens GFS in de vroege ochtend, en dat is gewoon funest. ECMWF is wat gunstiger, maar daar valt het koufront al heel vroeg in.
De nacht van zaterdag op zondag wordt afschuwelijk benauwd als dit uitkomt, denk dat @:Geschiedkundige dan onder de douche moet gaan slapen.
De huidige GFS oper?quote:
Aircogenot. Mij pakken ze in huis nietquote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:17 schreef Nattekat het volgende:
De nacht van zaterdag op zondag wordt afschuwelijk benauwd als dit uitkomt, denk dat @:Geschiedkundige dan onder de douche moet gaan slapen.
Een ezel zweet nietquote:Op dinsdag 27 mei 2025 13:27 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Aircogenot. Mij pakken ze in huis niet
En na 10m buiten, loopt het zweet me al overal
Och jongen toch. Gaat het?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 13:27 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Aircogenot. Mij pakken ze in huis niet
En na 10m buiten, loopt het zweet me al overal
Hier de eerste regen in het zuidenquote:Op dinsdag 27 mei 2025 15:00 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker, uitstekend weer voor mij nu
Niks mis met trainen in een nat broekje.quote:
Hoe laat spreken we af?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 17:54 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Niks mis met trainen in een nat broekje.
@Evangelion We komen je aanmoedigen bij je training.quote:
Langdurige gestage regen is wel het beste inderdaadquote:Op dinsdag 27 mei 2025 17:58 schreef Pisces29 het volgende:
Regen met bijna 20 graden.
De natuur helemaal groen en in de zomervibe.
Regen is nog nooit zo fijn geweest.
Ik zie in mn tuinen helemaal dichtgroeien met dit weer. Wordt weer snoeien komend weekend.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 18:39 schreef Starhopper het volgende:
Mooi hoor die regenBinnenkort alles nog groener
GFS oper godquote:Op woensdag 28 mei 2025 10:21 schreef Nattekat het volgende:
De GFS oper is nu al een hele dag het hele koude uiterste. Dus heel dat model heb je geen ene flikker aan wat kaarten betreft, terwijl het tegelijk het model is met het meeste potentieel
Verhaal voor de rest blijft nog onveranderd. De echt instabiele lucht buigt af naar Duitsland dankzij een te vroeg invallend koufront.
Het verschil is dat het nu ook echt een enorme buitenstaander is, en vorige week nog andere leden mee trokquote:
Ik zou het @Krillin anders even vragen.quote:Op woensdag 28 mei 2025 13:34 schreef ChrisCarter het volgende:
Ik weet niet of dit de juiste plek is dus sla/corrigeer mij indien nodig, maar ik ving de hele week halve berichten op over solar flares. Nu merk ik toevallig dat vandaag het mobiele internet bij collegas en mij ontzettend aan het uitvallen/wegvallen is (verschillende providers).
Kan ik daar meer over vinden ergens in dit subforum?
Is dit het nieuwe chemtrails?quote:Op woensdag 28 mei 2025 13:34 schreef ChrisCarter het volgende:
Ik weet niet of dit de juiste plek is dus sla/corrigeer mij indien nodig, maar ik ving de hele week halve berichten op over solar flares. Nu merk ik toevallig dat vandaag het mobiele internet bij collegas en mij ontzettend aan het uitvallen/wegvallen is (verschillende providers).
Kan ik daar meer over vinden ergens in dit subforum?
Vrijdag weer 20 en zon en lekkerquote:Op woensdag 28 mei 2025 15:31 schreef INViCTuS het volgende:
Vorige week zon en 22 graden, dat was lekker.
18 en zon nu.. dus niet zoveel verschil.quote:Op woensdag 28 mei 2025 15:31 schreef INViCTuS het volgende:
Vorige week zon en 22 graden, dat was lekker.
Was het maar 20, we gaan de plakoven in. Gelukkig zou het wel weer snel minder benauwd moeten worden.quote:Op woensdag 28 mei 2025 15:33 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Vrijdag weer 20 en zon en lekker![]()
Al zit m’n haar echt fantastisch met dit klamme weer. REGENGODEN.
Zaterdag 23 hier met een briesje uit zee. Niks aan het handje.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Was het maar 20, we gaan de plakoven in. Gelukkig zou het wel weer snel minder benauwd moeten worden.
Vind je het nu ook benauwd? Dat is het eigenlijk helemaal niet, omdat het nog steeds zo waait en open is.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Was het maar 20, we gaan de plakoven in. Gelukkig zou het wel weer snel minder benauwd moeten worden.
Nope, nu nog niet. Zaterdag meen ik wel. Maar zou van korte duur moeten zijn.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:17 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Vind je het nu ook benauwd? Dat is het eigenlijk helemaal niet, omdat het nog steeds zo waait en open is.
Het enige wat me 's zomers vaak nog op de been houdt buiten: wind.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:28 schreef Evangelion het volgende:
Alles boven windkracht 2 moet echt verboden worden in de lente en zomer.
Eens.quote:Op woensdag 28 mei 2025 17:02 schreef Geschiedkundige het volgende:
Kunt beter in de winter/herfst geen wind hebben. Die snijdende kou is toch veel minder aantrekkelijk dan een verkoelend briesje 's zomers?
Ja, dat wel. Maar ik wil niet te veeleisend zijn.quote:Op woensdag 28 mei 2025 17:02 schreef Geschiedkundige het volgende:
Kunt beter in de winter/herfst geen wind hebben. Die snijdende kou is toch veel minder aantrekkelijk dan een verkoelend briesje 's zomers?
8-12 graden is in de winter ook prima te doenquote:Op woensdag 28 mei 2025 17:10 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Eens.
Koud weer in de winter is prima te doen, mits geen snijdende wind.
Zeker. Maar ik wil ook niet te veeleisend zijn.quote:Op woensdag 28 mei 2025 18:13 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
8-12 graden is in de winter ook prima te doen
Was vandaag in Murcia. Graadje of 32.quote:Op woensdag 28 mei 2025 16:12 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Zaterdag 23 hier met een briesje uit zee. Niks aan het handje.
De enige met een plakoven is @:dick_laurent
vrijwel alle huizen weg. maar het is ook 3.5 miljoen kubieke meter met puin, sneeuw, ijs, steen en andere natuur troepquote:
Ja.. elkendige ontwikkeling wel. Waar ik als kind 25 jaar geleden nog vrij machtige gletsjers zag, zal mijn zoontje het moeten doen met wat kruimels vrees ik.quote:Op woensdag 28 mei 2025 18:59 schreef INViCTuS het volgende:
Klimaatverandering in de Alpen @:geschiedkundige gletsjer ingestort in Wallis. Beste partij puin en ijs
[ x ]
En de huizen die nog staan worden waarschijnlijk overstroomd door de nu geblokkeerde rivier.quote:Op woensdag 28 mei 2025 20:10 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
vrijwel alle huizen weg. maar het is ook 3.5 miljoen kubieke meter met puin, sneeuw, ijs, steen en andere natuur troep
Plus dat de hele Rijndelta drastisch minder water te verwerken krijgt gedurende de zomer. Het heeft voor ons ook consequenties.quote:Op woensdag 28 mei 2025 20:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja.. elkendige ontwikkeling wel. Waar ik als kind 25 jaar geleden nog vrij machtige gletsjers zag, zal mijn zoontje het moeten doen met wat kruimels vrees ik.
Beter dan dit kansloze weerquote:Op woensdag 28 mei 2025 22:41 schreef Elan het volgende:
Nieuw pluim bakt ze op de LT wel heel bruin. Hittegolf-potentie.
Boh.quote:Op donderdag 29 mei 2025 12:29 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit soort CAPE kaartjes....(op de veel te lange termijn nog)
Meer dan 6000 J/kg!
Love it!quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:41 schreef Elan het volgende:
Nieuw pluim bakt ze op de LT wel heel bruin. Hittegolf-potentie.
U heeft een bijzonder slecht geheugenquote:Op donderdag 29 mei 2025 16:21 schreef PSVCL het volgende:
Nep weer. Ook nog nooit meegemaakt dat het 3 weken achter elkaar zo hard waait
quote:Op donderdag 29 mei 2025 15:22 schreef Geschiedkundige het volgende:
Opbokken met die oranje kaartjes. Groen/blauw wil ik
Dat halfjaar komt ook wel weerquote:Op donderdag 29 mei 2025 15:22 schreef Geschiedkundige het volgende:
Opbokken met die oranje kaartjes. Groen/blauw wil ik
Mooi man!quote:Op donderdag 29 mei 2025 16:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Alsjeblieft, de wind tijdens de onweersbuien waar je mee te maken gaat hebben. Groen en blauw.
PSVCL in WKN / Britten willen experiment om zon te 'dimmen' tegen klimaatveranderingquote:Op donderdag 29 mei 2025 16:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
U heeft een bijzonder slecht geheugen
Vermoeiend ben jij. En al die dagen dat de lucht blauw was kwam je hier zeker niet of nauwelijks?quote:
Iets langer goed weer gehad/gegund dan vorig jaarquote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:39 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Vermoeiend ben jij. En al die dagen dat de lucht blauw was kwam je hier zeker niet of nauwelijks?
Toen was hij met de dagbesteding er lekker op uit denk ikquote:Op vrijdag 30 mei 2025 12:39 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Vermoeiend ben jij. En al die dagen dat de lucht blauw was kwam je hier zeker niet of nauwelijks?
Iets? We hebben in 3 maanden tijd 800 uur zonneschijn gehad. Vorig jaar mag de veters nog niet eens aanraken van dit jaar. Vorig jaar wel de helft minder, volgens mij.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 13:43 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Iets langer goed weer gehad/gegund dan vorig jaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |