.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Het moet niet gekker worden Australiërs die voor Australië de punten geven.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 16:36 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ze is Australische, dus die link is snel gemaakt.
Altijd wel weer leuk om (oude) bekenden te zien. Uiteraard veel deelnemers van vorig jaar, maar ook een Safuraquote:
Dan maar hopen dat er geen verlenging komt.quote:
Ze gaan het hebben over instrumenten op het ESF. Zal wel weer een filmpje zijn over allerlei nep instrumenten door de jaren heen.quote:
Brabantse ESF nachten zijn langquote:
Heksnkaas met groentes, nachos met kaassaus en een lekker fuetje. Biertje en/of Radler erbij... Let's go!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:08 schreef Ama het volgende:
Wat gaan we snacken tijdens de finale? Ik ga een borrelplankje maken.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:47 schreef Benny het volgende:
[..]
Heksnkaas met groentes, nachos met kaassaus en een lekker fuetje. Biertje en/of Radler erbij... Let's go!
Claude, laat heel Europa-pa maar lekker La La'en
Keus zat: ik heb chips, nootjes en meerdere soorten worst en kaas, plus melbatoastjes. Veel te veel om allemaal op te krijgen, en dan moet ik ook nog kiezen wat ik erbij ga drinken. Drúk!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:08 schreef Ama het volgende:
Denk met deze, al hoop ik liever dat het hun eigen inzendingen zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:21 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Kaarija en Baby Lasagna met een optreden 😮.
Bij welke provider zit je?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:23 schreef bloempje-moi het volgende:
Waar kijken jullie? Ik gun het Cornald, maar ik hou van Graham Norton. Ik heb alleen nooit een fatsoenlijke livestream van de BBC kunnen vinden.
De Belg waarschijnlijkquote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:23 schreef bloempje-moi het volgende:
Waar kijken jullie? Ik gun het Cornald, maar ik hou van Graham Norton. Ik heb alleen nooit een fatsoenlijke livestream van de BBC kunnen vinden.
Ik zit er aan te denken om bij de Belg te gaan kijken want ik zag filmpjes van de halve finale donderdag en ik lachte me echt kapot.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:23 schreef bloempje-moi het volgende:
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:23 schreef Redefine het volgende:
[..]
Denk met deze, al hoop ik liever dat het hun eigen inzendingen zijn.
Bekijk deze YouTube-video
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Your beauty never ever scared me.
NPO Start want ik heb geen gewone tv meer.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:23 schreef bloempje-moi het volgende:
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:30 schreef Ama het volgende:
[..]Wat je in je spoiler zet lijkt mij erg leukSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:34 schreef Redefine het volgende:
[..]
Wat je in je spoiler zet lijkt mij erg leuk
Ja ik ben nu ook wel benieuwd maar ik heb expres niet helemaal afgekeken want ik wou nog een beetje verrassing houden voor mezelf.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Your beauty never ever scared me.
Ik heb dus ook geen tv, dus moet het ook met livestreams doen. VRT en BBC kan ik dus alleen via een illegale omweg kijken, maar dat gaat helaas vaak fout. Het zal wel NPO-start worden.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:33 schreef vencodark het volgende:
[..]
NPO Start want ik heb geen gewone tv meer.
Afgelopen dinsdag was het beeld soms onscherp, dat was echt heel jammer.
Maar verliep verder wel goed.
YouTube werkt ook nog alleen heb je geen commentaar.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:36 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik heb dus ook geen tv, dus moet het ook met livestreams doen. VRT en BBC kan ik dus alleen via een illegale omweg kijken, maar dat gaat helaas vaak fout. Het zal wel NPO-start worden.
Gebruik je weleens VPN, dan zou je die een Engelse locatie kunnen zetten en de BBC iplayer kunnen gebruiken.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:36 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik heb dus ook geen tv, dus moet het ook met livestreams doen. VRT en BBC kan ik dus alleen via een illegale omweg kijken, maar dat gaat helaas vaak fout. Het zal wel NPO-start worden.
Al jaren niet meer. Ik vond net wel deze, en die lijkt het te doen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:39 schreef Redefine het volgende:
[..]
Gebruik je weleens VPN, dan zou je die een Engelse locatie kunnen zetten en de BBC iplayer kunnen gebruiken.
Cornald is prima ja, al ga ik bij de reclame wel naar de Belgquote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:42 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Al jaren niet meer. Ik vond net wel deze, en die lijkt het te doen.
https://www.elahmad.com/tv/filmo.php?id=14
Maar NPO Start is prima. Ik vind Cornald ook wel leuk
Maar jij kon toch niet kijkenquote:
Die man zit daar al zo alleentjes.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:43 schreef Redefine het volgende:
[..]
Cornald is prima ja, al ga ik bij de reclame wel naar de Belg
Veel plezier!!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:46 schreef TheVulture het volgende:
Goedenavond uit het voetbalstadion, stel je voor dat Nederland naast Ahoy ook even de Kuip had volgegooidTop sfeer en organisatie
Iedereen veel plezier
Het loopt bijna altijd uit, dus denk dat het al later wordt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:01 schreef Spablauw214 het volgende:
Om 21:15 al starten met de liedjes en om 01:00 een winnaar. Dat is ook wel eens later geweest. Kan me een jaar herinneren dat we pas rond 2 klaar waren.
Niet Topo Gigio, toch?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 15:13 schreef Jason22 het volgende:
De ster van de avond wordt de muis die de punten van Italië gaat geven.
Vandaag wat nog over is van de andere twee dagen:quote:Op zaterdag 17 mei 2025 18:08 schreef Ama het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |