quote:Het kabinet-Schoof wil over twee weken de beslissing nemen om Lelystad Airport te openen voor vakantievluchten én om nieuwe F-35's op het Flevolandse vliegveld te plaatsen.
Dat meldt de Telegraaf donderdagochtend op basis van Haagse bronnen.
Het zou voor het vernieuwde vliegveld betekenen dat er een einde komt aan een jarenlange impasse.
Wel lijkt het er op dat het kabinet slechts een kleine openstelling mogelijk wil maken.
In het plan dat volgens de Telegraaf over twee weken in de ministerraad op tafel ligt, zouden maximaal tienduizend vakantievluchten per jaar worden toegestaan.
Jaren geleden ging de Lelystadse luchthaven ervan uit dat zij zou beginnen met tienduizend jaarlijkse vluchten, om daarna verder te groeien.
Er zouden namelijk 20.000 tot 25.000 vliegtuigbewegingen nodig zijn om rendabel te kunnen worden.
Maar eind vorig jaar bleek dat Lelystad Airport ook bij tienduizend vakantievluchten uit de rode cijfers kan blijven.
quote:Lelystad Airport locatie voor defensie
Al eerder wist De Telegraaf te melden dat defensie de ogen heeft laten vallen op Lelystad Airport.
Momenteel heeft alleen de Schiphol Group een aanvraag voor een natuurvergunning lopen voor 10.000 commerciėle vliegbewegingen per jaar.
Hierdoor zal dit vliegveld een deel van het vliegverkeer van Schiphol overnemen. Zo ontstaat op Schiphol ruimte voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten.
Deze zijn volgens het kabinet belangrijk voor de concurrentiepositie van Nederland en daarmee voor onze welvaart.
Bekijk ook:
Voorkeur Defensie gaat uit naar Lelystad Airport voor F-35 straaljagers
Maar vanwege de toegenomen internationale dreiging en extra oefeningen heeft ook Defensie meer ruimte nodig.
Nu zijn er 40 Nederlandse F35's.
Deze ultramoderne jachtvliegtuigen zijn verdeeld over diverse bases. Komende jaren breidt dat aantal uit naar 57 stuks.
Daarvoor is dus meer ruimte nodig, net als voor de extra capaciteit die nodig is om tijdelijk buitenlandse gevechtsvliegtuigen te stationeren.
De bedoeling is dat er in totaal 2300 sorties (1 sortie is het opstijgen en landen van een jachtvliegtuig) worden toegevoegd.
Ze moeten anders maar over het noorden weg vliegenquote:Op donderdag 15 mei 2025 09:41 schreef DrDentz het volgende:
De paar protesterende boomers op de Veluwe zitten nu in een rusthuis, dus het kan doorgaan.
nou voor vakantievluchten is het wel mooi ,. .lekker overdag vertrekken en nie te verquote:
gewoon opstijgen en landen over het IJsselmeer of naar groningen, heeft niemand last vanquote:Op donderdag 15 mei 2025 09:41 schreef DrDentz het volgende:
De paar protesterende boomers op de Veluwe zitten nu in een rusthuis, dus het kan doorgaan.
Amsterdam joined the chatquote:Op donderdag 15 mei 2025 09:45 schreef Moonversion het volgende:
[..]
gewoon opstijgen en landen over het IJsselmeer of naar groningen, heeft niemand last van
Als iemand die onder een aanvliegroute van een aanvliegroute voor Schiphol woont kan ik je vertellen dat het reuze mee valt.quote:
Jamaar zo slim zijn we in NL niet. Logische infrastructuur is een vies woord.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:55 schreef Idisrom het volgende:
Verplaats dan eerst het hoofdgebouw naar de westkant, dichtbij de A6, voordat je het verder gaat investeren in het vliegveld. De aanvliegroutes gaan toch naar het noorden via Swifterbant, dan IJsselmeer en dan over die lelijke datacenters in het zuiden van de Wieringermeerpolder.
Heb je het hoofdgebouw dichter bij de A6, dan valt er ook gemakkelijker te pendelen vanaf Station Lelystad met bussen, en later eventueel met een tramlijn als het drukker zou worden.
Wat een gekke zin.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
De overige 32 stuks staan in Volkel en Nederland.
*neemt nog een bak koffiequote:Op donderdag 15 mei 2025 11:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wat een gekke zin.
Net alsof Volkel niet in Nederland ligt.
Als je er nou "De overige 32 stuks staan in Leeuwarden en Nederland" van had gemaakt...
Toen hadden we ook iets van 10 operationele vliegvelden.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
Maar toch niet allemaal voor de F16's?quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen hadden we ook iets van 10 operationele vliegvelden.
Ze moeten toch Lelystad een keer gaan gebruiken , waarom WEER nieuw bouwen dan ?quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
er gaan vast aparte bussen naar toe vanaf station Utrecht , Groningen, Rotterdam, Amsterdamquote:Op donderdag 15 mei 2025 10:55 schreef Idisrom het volgende:
Verplaats dan eerst het hoofdgebouw naar de westkant, dichtbij de A6, voordat je het verder gaat investeren in het vliegveld. De aanvliegroutes gaan toch naar het noorden via Swifterbant, dan IJsselmeer en dan over die lelijke datacenters in het zuiden van de Wieringermeerpolder.
Heb je het hoofdgebouw dichter bij de A6, dan valt er ook gemakkelijker te pendelen vanaf Station Lelystad met bussen, en later eventueel met een tramlijn als het drukker zou worden.
We hadden in die tijd ook een andere verdeling. De heli's (landmacht, groep lichte vliegtuigen) stonden op Deelen/Soesterberg. Behalve een stuk of wat F27's op Soesterberg hadden we geen transportcapaciteit. De F16's stonden uit mijn hoofd iig op Volkel, Leeuwarden, Twenthe, Eindhoven, Gilze-Rijen en de Peel. Misschien vergeet ik er nog een paar maar goed.quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar toch niet allemaal voor de F16's?
Ik kan me sowieso naast Volkel en Leeuwarden eigenlijk alleen nog Twente herinneren qua F16's.
Maar hoe dan ook, als we straks alle 57 F35's hebben, dan staan er netto 49 in Nederland.
Dat moet toch wel over 2 reeds bestaande basissen te verdelen zijn.
Schiphol is voor internationaal vliegverkeerquote:Op donderdag 15 mei 2025 11:31 schreef Het_Bokje het volgende:
Inb4 Schiphol: "mijn vakantievluchten wat doe je!![]()
![]()
"
Vroeger veel gevlogen op Deelen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
We hadden in die tijd ook een andere verdeling. De heli's (landmacht, groep lichte vliegtuigen) stonden op Deelen/Soesterberg. Behalve een stuk of wat F27's op Soesterberg hadden we geen transportcapaciteit. De F16's stonden uit mijn hoofd iig op Volkel, Leeuwarden, Twenthe, Eindhoven, Gilze-Rijen en de Peel. Misschien vergeet ik er nog een paar maar goed.
Daarbij zijn de eisen voor de F35 (infra, beveiliging etc) een stuk anders dan voor de F16.
Dit gaat alleen over geluidsspreiding van af en toe een oefenapproach oidquote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
het gaat niet om goedkoop bij defensie, anders komen we nooit aan die 5%quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
quote:'Geen F35-straaljagers in Twente'; defensie kiest voor ander vliegveld
De voormalige militaire vliegbasis Twenthe wordt geen uitvalsbasis voor F35-jachtvliegtuigen.
De straaljagers worden gestationeerd op Lelystad Airport, melden De Telegraaf en de NOS.
De luchtmacht heeft nu 50 F35's, die zijn gestationeerd op de militaire vliegvelden Volkel en Leeuwarden.
In de tijd van 200 straaljagers waren er meer dan twee vliegvelden en gefeliciteerd: je ziet zo te zien voor het eerst dat Defensie misbruikt wordt als lokaal werkgelegenheidsproject.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
De F35 maakt nog veel meer teringherrie dan de F16. Misschien heeft dat er mee te maken.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
Maar veel minder mensen hequote:Op donderdag 15 mei 2025 13:21 schreef Nober het volgende:
[..]
De F35 maakt nog veel meer teringherrie dan de F16. Misschien heeft dat er mee te maken.
niet te vergelijken met vliegbasis TwentHequote:Op donderdag 15 mei 2025 13:36 schreef Dutchguy het volgende:
Pal naast een van de belangrijkste natuurgebieden. Moet nog zien dat dit door gaat.
Ben je daar wel eens geweest >??quote:Vliegbasis Twenthe beschikt over 130 hectare natuur- en recreatiegebied toegankelijk voor publiek.
De Lonnekerberg en Hof Espelo en de landgoederen van Driene zijn weer verbonden.
Een bijzondere plek rijk aan historie.
Je mag van zonsopgang tot zonsondergang wandelen en/of fietsen over en door het natuurgebied.
quote:De voormalige vliegbasis Twenthe werd geopend in 1931. Al vroeg in de tweede wereldoorlog veranderde de bezetter de naam in De Fliegerhorst.
Daarna volgde de Nederlandse luchtmacht.
Pas in de jaren zestig was er weer sprake van burgerluchtvaart.
Ondertussen ging de natuur in de omliggende landgoederen en bossen haar gang.
Het gebied ontwikkelde zich tot een waardevol natuur- en recreatiegebied waar iedereen nu van mag genieten.
En het vliegveld?
Rondom de voormalige startbaan is inmiddels de bedrijvencampus Technology Base gevestigd.
De hangars en de omliggende terreinen dienen als evenementen locatie.
Onderweg
De landgoederen met hun bossen zorgden vooral voor de camouflage.
Wat er zich de afgelopen bijna 100 jaar in het geheim tussen de bomen en struiken heeft afgespeeld, mag nu worden verteld en soms zelfs levensecht worden ervaren.
Het jarenlang intensief maaien had een onverwacht bijeffect: op de schrale grond ontwikkelde zich een ware bloemenzee en er groeien veel zeldzame plantensoorten.
Er zijn verschillende fiets- en wandelroutes om het gebied te verkennen.
Alvast een paar highlights die je onderweg tegenkomt.
het nadeel van Lelystad is juist dat het erg kaal is nogquote:Op donderdag 15 mei 2025 13:36 schreef Dutchguy het volgende:
Pal naast een van de belangrijkste natuurgebieden. Moet nog zien dat dit door gaat.
Maar wel een feit.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:31 schreef michaelmoore het volgende:
en dat ze meer lawaai maken dan een F 16 dat is niet logisch
Vliegbasis TwentHe...quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:41 schreef michaelmoore het volgende:
niet te vergelijken met vliegbasis Twente
je moet er wat voor over hebben om de Russen van je lijf te houden hequote:
Dat staat er los van maar misschien zou defensie en de overheid daar wel eerlijk over kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je moet er wat voor over hebben om de Russen van je lijf te houden he
Het is echt prachtig rond Lelystad. Veel bossen en veel roofvogels. Het natuurpark is vlakbij en de Oostvaardersplassen hebben een internationale bekendheid. In de jaren tachtig zijn er nog handtekeningen gezet voor het zgn. badkuiptracé waardoor de trein bochten maakt om het gebied te ontzien. En dan nu straaljagerherrie. Ik snap het niet.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het nadeel van Lelystad is juist dat het erg kaal is nog
Dat was het hoofd Fliegerhorst ofzo?quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:58 schreef PluggieOD het volgende:
"De voormalige vliegbasis Twenthe werd geopend in 1931. Al vroeg in de tweede wereldoorlog veranderde de bezetter de naam in De Fliegerhorst"
😂
beter herrie van je eigen straaljagers dan van de Russenquote:Op donderdag 15 mei 2025 14:09 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het is echt prachtig rond Lelystad. Veel bossen en veel roofvogels. Het natuurpark is vlakbij en de Oostvaardersplassen hebben een internationale bekendheid. In de jaren tachtig zijn er nog handtekeningen gezet voor het zgn. badkuiptracé waardoor de trein bochten maakt om het gebied te ontzien. En dan nu straaljagerherrie. Ik snap het niet.
irritant voor de russenquote:
"Sounds of freedom".quote:Op donderdag 15 mei 2025 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beter herrie van je eigen straaljagers dan van de Russen
na afloop van de oorlog kunnen ze er weer madeliefjes laten groeien als jij dat liever hebt
quote:
.quote:Critici vrezen alsnog geluidsoverlast, maar vanuit het kabinet klinkt dat er ook enig begrip moet zijn voor F35-geluid dat als ’the sound of freedom’ wordt omschreven
lolquote:Op donderdag 15 mei 2025 14:55 schreef Bargehassus het volgende:
"Beter een F-35 in je tuin dan een Rus in je keuken."
Zo, die is weer actueel.
Beter een oud wijf dan een bang wijf.quote:Op donderdag 15 mei 2025 14:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
.
vakantie verkeer dat is vliegverkeer dat men bij Schiphol weer minder last van heeft he
daarnaast hoe moeten we de oorlog winnen als we gaan zeuren over het vreselijke geluid van onze eigen jongens bij de luchtmacht
stelletje ouwe wijven
Lelystad is een mooie locatie voor autonome drones te fabriceren en testen en munitieopslagquote:Op donderdag 15 mei 2025 15:46 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Beter een oud wijf dan een bang wijf.![]()
.
Toen hadden we ook meer basissen en je wilt spreiding vanwege overlast.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
.quote:Inwoners Lelystad over F-35’s: ‘Dat is wel schrikken’
11:21
Video
Lelystad Airport lijkt onverwacht alsnog open te gaan en dat niet alleen voor passagiersvluchten, maar mogelijk ook voor F-35’s.
In Nieuws van de dag bespreken Yteke de Jong en Suzette Nesselaar het plan en de zorgen van omwonenden, die zich overvallen voelen.
quote:Komst F-35 leidt tot gejuich in Lelystad, tegenstanders en actiegroepen maken herrie: '
Ruimhartige compensatie'
author avatar
Yteke de Jong
1 uur geledenin Financieel
Amsterdam - De opening van Lelystad Airport voor vakantieverkeer en een basis voor gevechtsvliegtuig F-35 wordt door bestuurders positief ontvangen..
Vakantievluchten
In Lelystad is een groep rond voormalig wethouder Jop Fackeldey in het project blijven geloven. ,,
Een vliegveld leidt altijd tot meer economische activiteit, die we als Lelystad nodig hebben.
Hoewel de arbeidsmarkt in de afgelopen tien jaar is veranderd, is hier nog altijd sprake van werkloosheid.
Nu is Schiphol de grootste werkgever in Lelystad.
Het zou mooi zijn als deze mensen dichter bij huis kunnen werken", zegt Fackeldey.
Prima gebaar naar die clubs.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:42 schreef Gunner het volgende:
het is een beetje hindsight, maar zijn die actieclubs niet feitelijk slechter af nu?
Wij hebben hier regelmatig oefenvluchten vanuit Volkel. Die hoor je echt wel, maar het stoort me niet. Vind dat wel mooi.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:50 schreef raptorix het volgende:
Ik zit zelf onder een aanvliegroute, je hoort die dingen nauwelijks.
Ja in de jaren 80 vlogen de F16s gewoon door heel Nederland, ik vond dat altijd prachtig, in Amsterdam heb ik 2 keer een straaljager over gehad in 25 jaarquote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij hebben hier regelmatig oefenvluchten vanuit Volkel. Die hoor je echt wel, maar het stoort me niet. Vind dat wel mooi.
:quote:Daarom komt Mobilisation for the Environment (MOB) van Johan Vollenbroek nu met een voorstel om de stikstof- en natuurcrisis op te lossen.
:quote:Zo bepleit MOB de gehele dan wel gedeeltelijke sluiting van Tata Steel.
Zo;n sluiting zou volgens MOB gepaard moeten gaan met ruimte voor huizen
quote:Daarnaast moet het aantal vliegbewegingen bij Schiphol fors omlaag, en wordt het vliegveld bij Rotterdam gesloten als het aan MOB ligt.
.quote:Wacht met smart
De initiatiefgroep "Lelystad Airport Moet Door" zegt:
"Uiteraard wachten we de besluitvorming met grote belangstelling af, maar we hopen dat het kabinet na al deze jaren nu ook daadwerkelijk knopen door zal hakken.
Het Lelystads en het Flevolandse bedrijfsleven wacht met smart op de regionale impuls die de openstelling van de luchthaven voor groothandelsverkeer betekent.
Ze kan niet wachten op deze zo nodige versterking van de economische infrastructuur, waarvoor de omvangrijke investeringen reeds zijn gedaan."
Volgens de groep is uit recent onderzoek gebleken dat 61 procent van het Flevolanders voor opening van het vliegveld is voor vakantievluchten
quote:Het vliegveld wordt nu gebruikt door vliegscholen en privéjets, in de volksmond ’kleine luchtvaart’ genoemd.
Donderdag werd bekend dat het kabinet een besluit wil nemen om de luchthaven eindelijk te openen voor gewone lijnvluchten en een basis voor de F-35.
De nieuwe vertrekhal is al jaren klaar, maar de opening voor de commerciėle luchtvaart is al sinds 2018 een flink aantal keer uitgesteld vanwege maatschappelijke en politieke weerstand.
Vakantievluchten
In Lelystad is een groep rond voormalig wethouder Jop Fackeldey in het project blijven geloven. „
Een vliegveld leidt altijd tot meer economische activiteit, die we als Lelystad nodig hebben.
Hoewel de arbeidsmarkt in de afgelopen tien jaar is veranderd, is hier nog altijd sprake van werkloosheid.
Nu is Schiphol de grootste werkgever in Lelystad.
Het zou mooi zijn als deze mensen dichter bij huis kunnen werken”, zegt Fackeldey.
quote:De provincie Flevoland is positief over de economische impuls die de luchtmachtbasis en de vakantievluchten met zich mee kunnen brengen, maar waarschuwt voor de overlast.
Ook willen provincie en gemeente Lelystad per se dat er vakantievluchten bijkomen.
Maar daar komen nu vluchten bij van de F-35, die veel meer herrie maakt. „
We hebben zorgen over de hinder van jachtvliegtuigen voor de omwonenden.
Om de overlast te beperken, vragen we Defensie de routes te optimaliseren en de betreffende gehinderden ruimhartig te compenseren”, zegt een woordvoerder van de provincie.
quote:Jarenlange patstelling
Er is al jaren een patstelling over het wel of niet openen van Lelystad Airport, terwijl alles al klaarstaat voor gebruik.
Er is onder meer discussie over geluidsoverlast en stikstofuitstoot.
Ulysse Ellian VVD-Tweede Kamerlid
"Het is niet dat deze jongens voor de lol een rondje vliegen.
Het is bittere noodzaak."
Zover ik weet is stikstof voor het openen van het vliegveld geen probleem", zegt Ellian, die kritiek uit op de trage besluitvorming. "
Er doet zich een geweldige mogelijkheid voor en dat heeft Tuinman hartstikke goed bedacht.
De F-35 moet meer kunnen vliegen, een ijzersterke luchtmacht is met alle dreigingen hartstikke nodig.
Vanaf Lelystad Airport heb je de minste overlast."
De straaljagers F35 op Lelystad die gaan wel door , dat is het punt nietquote:Op donderdag 15 mei 2025 14:09 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het is echt prachtig rond Lelystad. Veel bossen en veel roofvogels. Het natuurpark is vlakbij en de Oostvaardersplassen hebben een internationale bekendheid.
In de jaren tachtig zijn er nog handtekeningen gezet voor het zgn. badkuiptracé waardoor de trein bochten maakt om het gebied te ontzien.
En dan nu straaljagerherrie. Ik snap het niet.
Ik weet een veel betere:quote:Op donderdag 15 mei 2025 14:55 schreef Bargehassus het volgende:
"Beter een F-35 in je tuin dan een Rus in je keuken."
Zo, die is weer actueel.
als de straal jagers dan maar niet over de veluwe vliegen anders schrikken de wolvenquote:Op woensdag 21 mei 2025 19:52 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik weet een veel betere:
Liever een Russin in bed
dan een kruisraket.
Elk vliegveld z'n eigen doelgroep om de hoek…quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Schiphol is voor internationaal vliegverkeer
Bangkok, Istanboel, Dubai , New York ,Qatar , Montreal, Tokio , Peking, Shanghai
Lelystad is voor Marbella, Ibiza en Canarische eilanden, Antalya
Op zich ben ik het ermee eens dat Schiphol voor internationaal luchtverkeer is. Maar een heleboel passagiers die Schiphol aandoen, zijn overstappende passagiers, en Schiphol verdient daar nauwelijks op. Dat kan dus best wel minder.quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:56 schreef michaelmoore het volgende:
Schiphol is voor internationaal vliegverkeer
Bangkok, Istanboel, Dubai , New York ,Qatar , Montreal, Tokio , Peking, Shanghai
Lelystad is voor Marbella, Ibiza en Canarische eilanden, Antalya
schiphol is de Hub functie , Lelystad is om met vakantie te gaanquote:Op woensdag 21 mei 2025 19:58 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Elk vliegveld z'n eigen doelgroep om de hoek…
Jij mag vanaf Lelystad opstijgen, blijf ik het doen vanaf Schiphol…quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
schiphol is de Hub functie , Lelystad is om met vakantie te gaan
met de trein naar Lelystad en dan weg
voor het noorden van Nederland niet , dan beter Lelystad gebruikenquote:Op woensdag 21 mei 2025 20:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Op zich ben ik het ermee eens dat Schiphol voor internationaal luchtverkeer is. Maar een heleboel passagiers die Schiphol aandoen, zijn overstappende passagiers, en Schiphol verdient daar nauwelijks op. Dat kan dus best wel minder.
Voor vakantievluchten hebben we al Eindhoven, of is dat niet genoeg?
tenzij Schiphol daar mee stopt want Schiphol moet krimpenquote:Op woensdag 21 mei 2025 20:05 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Jij mag vanaf Lelystad opstijgen, blijf ik het doen vanaf Schiphol…
Ik denk niet dat ik me wat dat betreft zorgen hoef te maken.quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:05 schreef michaelmoore het volgende:
tenzij Schiphol daar mee stopt want Schiphol moet krimpen
vluchten naar Suriname die blijven vanaf Schiphol gaan , dat kloptquote:Op woensdag 21 mei 2025 20:11 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik me wat dat betreft zorgen hoef te maken.
Vluchten genoeg nog, ook als er een paar procent minder vluchten gemaakt mogen worden…
Mooi, nog nooit geweest, maar staat wel nog op de wenslijst…quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vluchten naar Suriname die blijven vanaf Schiphol gaan , dat klopt
Zou het voor vakantiegangers uit het noorden veel uitmaken of hun vakantievlucht vanaf Lelystad of vanaf Eindhoven of vanaf een andere luchthaven in Nederland vertrekt?quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:05 schreef michaelmoore het volgende:
voor het noorden van Nederland niet , dan beter Lelystad gebruiken
ja misschien vertrekt iedereen liever vanaf Dortmund of Brussel, dat weet je nietquote:Op woensdag 21 mei 2025 20:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Zou het voor vakantiegangers uit het noorden veel uitmaken of hun vakantievlucht vanaf Lelystad of vanaf Eindhoven of vanaf een andere luchthaven in Nederland vertrekt?
https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitterquote:Op woensdag 21 mei 2025 20:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Zou het voor vakantiegangers uit het noorden veel uitmaken of hun vakantievlucht vanaf Lelystad of vanaf Eindhoven of vanaf een andere luchthaven in Nederland vertrekt?
quote:Discussie over Lelystad Airport suddert voort; wel nieuwe locaties voor kazernes en munitie-opslag
onze parlementaire redactie
Aangepast: 25 min geleden36 min geledenin Binnenland
Den Haag - Het Lelystad Airport-dossier blijft als een steen op de maag van het kabinet liggen.
Hoewel Defensie nu een claim op het nog altijd ongeopende vliegveld heeft gelegd om daar F-35’s te kunnen stallen, suddert de discussie nog voort.
Minister Madlener (Infrastructuur) moet aan de bak om steun te regelen voor de door hem, Schiphol en de provincie Flevoland gewenste 10.000 burgervluchten.
quote:Een pijnlijke nederlaag voor Tuinman is dat het niet is gelukt om een plek te vinden voor een nieuw oefenterrein om te trainen met explosieven.
Hiervoor was ook Lelystad in beeld, maar dat gaat uiteindelijk niet door.
Toch zette hij een streep door Lelystad als locatie, onder meer vanwege de vrees dat explosies de dunne kleilaag in Flevoland doorbreken waardoor er zout grondwater naar boven zou komen. .
Het oefenterrein was daarnaast moeilijk te combineren met het openen van het nabije Lelystad Airport en gaat ten koste van ’waardevolle landbouwgrond’.
Op andere plekken heeft de BBB-staatssecretaris er overigens wel voor gekozen om de door zijn partij geliefde boerenland op te offeren.
Bij sommige locaties gaat dat om honderden hectares aan akkers
Bij NSC gaat het om de geluidsoverlast voor de omgeving,
BBB wil dat eventuele vrijgekomen stikstofruimte eerst gebruikt wordt voor PAS-melders,
.
Ik woon in een laagvlieggebied van defensie.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als iemand die onder een aanvliegroute van een aanvliegroute voor Schiphol woont kan ik je vertellen dat het reuze mee valt.
Af en toe komt er een vliegtuig laag over. Dat is echt maar een handjevol per dag.
Die F 35 laagvlieg oefeningen over de Noord Oost Polder, dat is helemaal geen probleem ,quote:Op vrijdag 23 mei 2025 18:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik woon in een laagvlieggebied van defensie.
Dat is wel tof, af en toe gaan ze echt laag over de grond.
goedkoop dat is helemaal het criterium niet , we moeten de 3,5% van het BNP besteden van Trumpquote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
Als we zunig gaan lopen doen met ouwe hangars slopen, dan halen we dat never nooit niequote:Bruto Binnenlands Product
1.177 miljard euro
(4,4% hoger dan in 2024)
Laten we nu en beetje zuinig doen met natuur alsje blieftquote:
https://www.upinthesky.nl(...)r-vliegbasis-twente/quote:150.000 jaar landschapshistorie
De Lonnekerberg, waaraan Vliegveld Twenthe is gelegen, ontstond ruim 150.000 jaar geleden.
Een reusachtige ijslob diepte het Dinkeldal uit en aan de zijkant vormde zich een stuwwal die van noord naar zuid-Twente loopt. .
Ten westen van de wal ontsprong het bekenstelsel van de Regge, dat over het vliegveldterrein meandert.
De Lonnekerberg ligt midden op de stuwwal en is zo'n 60 meter hoog. Wanneer je van de Duitse grens naar Enschede fietst of wandelt, voel je het hoogteverschil!
Tijdens de laatste ijstijd, 20.000 jaar geleden, bereikte het landijs niet ons land, maar was er wel sprake van een poolklimaat.
De wind had er vrij spel, doordat er geen begroeiing was. Hierdoor ontstonden dekzandruggen die nog altijd herkenbaar zijn in het landschap.
quote:Christophe van der Maat, de vorige staatssecretaris van Defensie, heeft tijdens zijn termijn een onderzoek ingesteld of Defensie haar F-35's mogelijk kwijt kan op Groningen Airport Eelde, Lelystad Airport of Twente Airport.
De terugkeer van Defensie, in wat voor vorm dan ook, zal gevolgen hebben voor het nieuwe recreatieve natuurgebied op het terrein.
Om deze reden zou D66 Enschede graag zien dat de natuur aldaar beschermd wordt.
Tegenover 1Twente laat Van der Veen weten dat ze raadsvragen heeft gesteld over de mogelijkheden de natuur te beschermen.
Dat staat volgens haar overigens los van de discussie over de komst van de F-35: '
Hoewel we grote zorgen hebben over de geluidsoverlast voor mens en natuur, zijn we niet op voorhand tegen F35's op Twente Airport', zegt Van der Veen, 'Maar het is wel onacceptabel om het natuurgebied ten zuiden van de baan op te offeren om daar shelters, hangars of andere voorzieningen te kunnen bouwen.'
quote:Mishustin kondigde plannen aan om nog eens 75 luchthavens in Rusland te openen
Misjoestin kondigde aan dat Rusland van plan is om tegen 2030 nog eens 75 luchthavens te openen
V.w.b. defensie is er van alles toegezegd aan de NAVO. Dat zul je ook ergens waar moeten maken. Vakantievluchten zijn gewoon paupervluchten naar Turkije.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 17:42 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)es-en-munitie-opslag
BBB wil geen kostbare landbouwgrond opofferen voor vakantie vliegen, wel voor F35 s
NSC is tegen vakantievluchten wegens geluidoverlast, maar wel voor F35 , dat snap ik niet , want F35 maakt veel meer lewaai
https://www.bnr.nl/nieuws(...)Fwww.bnr.nl%2Fnieuws
[..]
[..]
maar voor lelystad en omgeving en de groei van het noorden ., NOP , Friesland en Groningen extreem belangrijkquote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:02 schreef Halcon het volgende:
[..]Vakantievluchten zijn gewoon paupervluchten naar Turkije.
Ja?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar voor lelystad en omgeving en de groei van het noorden extreem belangrijk
nu gaan ze vanaf schiphol , dus dat maakt niet uitquote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja?
Noorden hebben ze in Groningen toch ook een vliegveld?
Als er nu een ding is waar je op kunt besparen (qua vervuiling), dan zijn het wel al die korte vakantievluchten. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een paar kilometer per uur minder hard op de snelweg of 20 schijtende koeien minder.
We kunnen natuurlijk ook uit de NAVO stappen. Dan hebben we ook geen verplichtingen meer aan de NAVO. Dat spaart ons een heleboel geld uit.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:02 schreef Halcon het volgende:
V.w.b. defensie is er van alles toegezegd aan de NAVO. Dat zul je ook ergens waar moeten maken.
Je zou ze daar ook wel kunnen schrappen of minderen. Lijkt me de facto nu echt iets waar je weinig aan hebt.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nu gaan ze vanaf schiphol , dus dat maakt niet uit
Met Rutte als Baas van de NATO , nee dat gaan ne we nooit doenquote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk ook uit de NAVO stappen. Dan hebben we ook geen verplichtingen meer aan de NAVO. Dat spaart ons een heleboel geld uit.
nee dat doen we niet, vanaf 2028 gaat Schiphol ook weer groeienquote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je zou ze daar ook wel kunnen schrappen of minderen.
Ja, dat kan ook, maar niet echt realistisch dat dat op korte of middellange termijn gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk ook uit de NAVO stappen. Dan hebben we ook geen verplichtingen meer aan de NAVO. Dat spaart ons een heleboel geld uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |