quote:Het kabinet-Schoof wil over twee weken de beslissing nemen om Lelystad Airport te openen voor vakantievluchten én om nieuwe F-35's op het Flevolandse vliegveld te plaatsen.
Dat meldt de Telegraaf donderdagochtend op basis van Haagse bronnen.
Het zou voor het vernieuwde vliegveld betekenen dat er een einde komt aan een jarenlange impasse.
Wel lijkt het er op dat het kabinet slechts een kleine openstelling mogelijk wil maken.
In het plan dat volgens de Telegraaf over twee weken in de ministerraad op tafel ligt, zouden maximaal tienduizend vakantievluchten per jaar worden toegestaan.
Jaren geleden ging de Lelystadse luchthaven ervan uit dat zij zou beginnen met tienduizend jaarlijkse vluchten, om daarna verder te groeien.
Er zouden namelijk 20.000 tot 25.000 vliegtuigbewegingen nodig zijn om rendabel te kunnen worden.
Maar eind vorig jaar bleek dat Lelystad Airport ook bij tienduizend vakantievluchten uit de rode cijfers kan blijven.
quote:Lelystad Airport locatie voor defensie
Al eerder wist De Telegraaf te melden dat defensie de ogen heeft laten vallen op Lelystad Airport.
Momenteel heeft alleen de Schiphol Group een aanvraag voor een natuurvergunning lopen voor 10.000 commerciėle vliegbewegingen per jaar.
Hierdoor zal dit vliegveld een deel van het vliegverkeer van Schiphol overnemen. Zo ontstaat op Schiphol ruimte voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten.
Deze zijn volgens het kabinet belangrijk voor de concurrentiepositie van Nederland en daarmee voor onze welvaart.
Bekijk ook:
Voorkeur Defensie gaat uit naar Lelystad Airport voor F-35 straaljagers
Maar vanwege de toegenomen internationale dreiging en extra oefeningen heeft ook Defensie meer ruimte nodig.
Nu zijn er 40 Nederlandse F35's.
Deze ultramoderne jachtvliegtuigen zijn verdeeld over diverse bases. Komende jaren breidt dat aantal uit naar 57 stuks.
Daarvoor is dus meer ruimte nodig, net als voor de extra capaciteit die nodig is om tijdelijk buitenlandse gevechtsvliegtuigen te stationeren.
De bedoeling is dat er in totaal 2300 sorties (1 sortie is het opstijgen en landen van een jachtvliegtuig) worden toegevoegd.
Ze moeten anders maar over het noorden weg vliegenquote:Op donderdag 15 mei 2025 09:41 schreef DrDentz het volgende:
De paar protesterende boomers op de Veluwe zitten nu in een rusthuis, dus het kan doorgaan.
nou voor vakantievluchten is het wel mooi ,. .lekker overdag vertrekken en nie te verquote:
gewoon opstijgen en landen over het IJsselmeer of naar groningen, heeft niemand last vanquote:Op donderdag 15 mei 2025 09:41 schreef DrDentz het volgende:
De paar protesterende boomers op de Veluwe zitten nu in een rusthuis, dus het kan doorgaan.
Amsterdam joined the chatquote:Op donderdag 15 mei 2025 09:45 schreef Moonversion het volgende:
[..]
gewoon opstijgen en landen over het IJsselmeer of naar groningen, heeft niemand last van
Als iemand die onder een aanvliegroute van een aanvliegroute voor Schiphol woont kan ik je vertellen dat het reuze mee valt.quote:
Jamaar zo slim zijn we in NL niet. Logische infrastructuur is een vies woord.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:55 schreef Idisrom het volgende:
Verplaats dan eerst het hoofdgebouw naar de westkant, dichtbij de A6, voordat je het verder gaat investeren in het vliegveld. De aanvliegroutes gaan toch naar het noorden via Swifterbant, dan IJsselmeer en dan over die lelijke datacenters in het zuiden van de Wieringermeerpolder.
Heb je het hoofdgebouw dichter bij de A6, dan valt er ook gemakkelijker te pendelen vanaf Station Lelystad met bussen, en later eventueel met een tramlijn als het drukker zou worden.
Wat een gekke zin.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
De overige 32 stuks staan in Volkel en Nederland.
*neemt nog een bak koffiequote:Op donderdag 15 mei 2025 11:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wat een gekke zin.
Net alsof Volkel niet in Nederland ligt.
Als je er nou "De overige 32 stuks staan in Leeuwarden en Nederland" van had gemaakt...
Toen hadden we ook iets van 10 operationele vliegvelden.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
Maar toch niet allemaal voor de F16's?quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen hadden we ook iets van 10 operationele vliegvelden.
Ze moeten toch Lelystad een keer gaan gebruiken , waarom WEER nieuw bouwen dan ?quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
er gaan vast aparte bussen naar toe vanaf station Utrecht , Groningen, Rotterdam, Amsterdamquote:Op donderdag 15 mei 2025 10:55 schreef Idisrom het volgende:
Verplaats dan eerst het hoofdgebouw naar de westkant, dichtbij de A6, voordat je het verder gaat investeren in het vliegveld. De aanvliegroutes gaan toch naar het noorden via Swifterbant, dan IJsselmeer en dan over die lelijke datacenters in het zuiden van de Wieringermeerpolder.
Heb je het hoofdgebouw dichter bij de A6, dan valt er ook gemakkelijker te pendelen vanaf Station Lelystad met bussen, en later eventueel met een tramlijn als het drukker zou worden.
We hadden in die tijd ook een andere verdeling. De heli's (landmacht, groep lichte vliegtuigen) stonden op Deelen/Soesterberg. Behalve een stuk of wat F27's op Soesterberg hadden we geen transportcapaciteit. De F16's stonden uit mijn hoofd iig op Volkel, Leeuwarden, Twenthe, Eindhoven, Gilze-Rijen en de Peel. Misschien vergeet ik er nog een paar maar goed.quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar toch niet allemaal voor de F16's?
Ik kan me sowieso naast Volkel en Leeuwarden eigenlijk alleen nog Twente herinneren qua F16's.
Maar hoe dan ook, als we straks alle 57 F35's hebben, dan staan er netto 49 in Nederland.
Dat moet toch wel over 2 reeds bestaande basissen te verdelen zijn.
Schiphol is voor internationaal vliegverkeerquote:Op donderdag 15 mei 2025 11:31 schreef Het_Bokje het volgende:
Inb4 Schiphol: "mijn vakantievluchten wat doe je!![]()
![]()
"
Vroeger veel gevlogen op Deelen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
We hadden in die tijd ook een andere verdeling. De heli's (landmacht, groep lichte vliegtuigen) stonden op Deelen/Soesterberg. Behalve een stuk of wat F27's op Soesterberg hadden we geen transportcapaciteit. De F16's stonden uit mijn hoofd iig op Volkel, Leeuwarden, Twenthe, Eindhoven, Gilze-Rijen en de Peel. Misschien vergeet ik er nog een paar maar goed.
Daarbij zijn de eisen voor de F35 (infra, beveiliging etc) een stuk anders dan voor de F16.
Dit gaat alleen over geluidsspreiding van af en toe een oefenapproach oidquote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
het gaat niet om goedkoop bij defensie, anders komen we nooit aan die 5%quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
quote:'Geen F35-straaljagers in Twente'; defensie kiest voor ander vliegveld
De voormalige militaire vliegbasis Twenthe wordt geen uitvalsbasis voor F35-jachtvliegtuigen.
De straaljagers worden gestationeerd op Lelystad Airport, melden De Telegraaf en de NOS.
De luchtmacht heeft nu 50 F35's, die zijn gestationeerd op de militaire vliegvelden Volkel en Leeuwarden.
In de tijd van 200 straaljagers waren er meer dan twee vliegvelden en gefeliciteerd: je ziet zo te zien voor het eerst dat Defensie misbruikt wordt als lokaal werkgelegenheidsproject.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
De F35 maakt nog veel meer teringherrie dan de F16. Misschien heeft dat er mee te maken.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
Maar veel minder mensen hequote:Op donderdag 15 mei 2025 13:21 schreef Nober het volgende:
[..]
De F35 maakt nog veel meer teringherrie dan de F16. Misschien heeft dat er mee te maken.
niet te vergelijken met vliegbasis TwentHequote:Op donderdag 15 mei 2025 13:36 schreef Dutchguy het volgende:
Pal naast een van de belangrijkste natuurgebieden. Moet nog zien dat dit door gaat.
Ben je daar wel eens geweest >??quote:Vliegbasis Twenthe beschikt over 130 hectare natuur- en recreatiegebied toegankelijk voor publiek.
De Lonnekerberg en Hof Espelo en de landgoederen van Driene zijn weer verbonden.
Een bijzondere plek rijk aan historie.
Je mag van zonsopgang tot zonsondergang wandelen en/of fietsen over en door het natuurgebied.
quote:De voormalige vliegbasis Twenthe werd geopend in 1931. Al vroeg in de tweede wereldoorlog veranderde de bezetter de naam in De Fliegerhorst.
Daarna volgde de Nederlandse luchtmacht.
Pas in de jaren zestig was er weer sprake van burgerluchtvaart.
Ondertussen ging de natuur in de omliggende landgoederen en bossen haar gang.
Het gebied ontwikkelde zich tot een waardevol natuur- en recreatiegebied waar iedereen nu van mag genieten.
En het vliegveld?
Rondom de voormalige startbaan is inmiddels de bedrijvencampus Technology Base gevestigd.
De hangars en de omliggende terreinen dienen als evenementen locatie.
Onderweg
De landgoederen met hun bossen zorgden vooral voor de camouflage.
Wat er zich de afgelopen bijna 100 jaar in het geheim tussen de bomen en struiken heeft afgespeeld, mag nu worden verteld en soms zelfs levensecht worden ervaren.
Het jarenlang intensief maaien had een onverwacht bijeffect: op de schrale grond ontwikkelde zich een ware bloemenzee en er groeien veel zeldzame plantensoorten.
Er zijn verschillende fiets- en wandelroutes om het gebied te verkennen.
Alvast een paar highlights die je onderweg tegenkomt.
het nadeel van Lelystad is juist dat het erg kaal is nogquote:Op donderdag 15 mei 2025 13:36 schreef Dutchguy het volgende:
Pal naast een van de belangrijkste natuurgebieden. Moet nog zien dat dit door gaat.
Maar wel een feit.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:31 schreef michaelmoore het volgende:
en dat ze meer lawaai maken dan een F 16 dat is niet logisch
Vliegbasis TwentHe...quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:41 schreef michaelmoore het volgende:
niet te vergelijken met vliegbasis Twente
je moet er wat voor over hebben om de Russen van je lijf te houden hequote:
Dat staat er los van maar misschien zou defensie en de overheid daar wel eerlijk over kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je moet er wat voor over hebben om de Russen van je lijf te houden he
Het is echt prachtig rond Lelystad. Veel bossen en veel roofvogels. Het natuurpark is vlakbij en de Oostvaardersplassen hebben een internationale bekendheid. In de jaren tachtig zijn er nog handtekeningen gezet voor het zgn. badkuiptracé waardoor de trein bochten maakt om het gebied te ontzien. En dan nu straaljagerherrie. Ik snap het niet.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het nadeel van Lelystad is juist dat het erg kaal is nog
Dat was het hoofd Fliegerhorst ofzo?quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:58 schreef PluggieOD het volgende:
"De voormalige vliegbasis Twenthe werd geopend in 1931. Al vroeg in de tweede wereldoorlog veranderde de bezetter de naam in De Fliegerhorst"
😂
beter herrie van je eigen straaljagers dan van de Russenquote:Op donderdag 15 mei 2025 14:09 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het is echt prachtig rond Lelystad. Veel bossen en veel roofvogels. Het natuurpark is vlakbij en de Oostvaardersplassen hebben een internationale bekendheid. In de jaren tachtig zijn er nog handtekeningen gezet voor het zgn. badkuiptracé waardoor de trein bochten maakt om het gebied te ontzien. En dan nu straaljagerherrie. Ik snap het niet.
irritant voor de russenquote:
"Sounds of freedom".quote:Op donderdag 15 mei 2025 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beter herrie van je eigen straaljagers dan van de Russen
na afloop van de oorlog kunnen ze er weer madeliefjes laten groeien als jij dat liever hebt
quote:
.quote:Critici vrezen alsnog geluidsoverlast, maar vanuit het kabinet klinkt dat er ook enig begrip moet zijn voor F35-geluid dat als ’the sound of freedom’ wordt omschreven
lolquote:Op donderdag 15 mei 2025 14:55 schreef Bargehassus het volgende:
"Beter een F-35 in je tuin dan een Rus in je keuken."
Zo, die is weer actueel.
Beter een oud wijf dan een bang wijf.quote:Op donderdag 15 mei 2025 14:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
.
vakantie verkeer dat is vliegverkeer dat men bij Schiphol weer minder last van heeft he
daarnaast hoe moeten we de oorlog winnen als we gaan zeuren over het vreselijke geluid van onze eigen jongens bij de luchtmacht
stelletje ouwe wijven
Lelystad is een mooie locatie voor autonome drones te fabriceren en testen en munitieopslagquote:Op donderdag 15 mei 2025 15:46 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Beter een oud wijf dan een bang wijf.![]()
.
Toen hadden we ook meer basissen en je wilt spreiding vanwege overlast.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |