quote:Het kabinet-Schoof wil over twee weken de beslissing nemen om Lelystad Airport te openen voor vakantievluchten én om nieuwe F-35's op het Flevolandse vliegveld te plaatsen.
Dat meldt de Telegraaf donderdagochtend op basis van Haagse bronnen.
Het zou voor het vernieuwde vliegveld betekenen dat er een einde komt aan een jarenlange impasse.
Wel lijkt het er op dat het kabinet slechts een kleine openstelling mogelijk wil maken.
In het plan dat volgens de Telegraaf over twee weken in de ministerraad op tafel ligt, zouden maximaal tienduizend vakantievluchten per jaar worden toegestaan.
Jaren geleden ging de Lelystadse luchthaven ervan uit dat zij zou beginnen met tienduizend jaarlijkse vluchten, om daarna verder te groeien.
Er zouden namelijk 20.000 tot 25.000 vliegtuigbewegingen nodig zijn om rendabel te kunnen worden.
Maar eind vorig jaar bleek dat Lelystad Airport ook bij tienduizend vakantievluchten uit de rode cijfers kan blijven.
quote:Lelystad Airport locatie voor defensie
Al eerder wist De Telegraaf te melden dat defensie de ogen heeft laten vallen op Lelystad Airport.
Momenteel heeft alleen de Schiphol Group een aanvraag voor een natuurvergunning lopen voor 10.000 commerciėle vliegbewegingen per jaar.
Hierdoor zal dit vliegveld een deel van het vliegverkeer van Schiphol overnemen. Zo ontstaat op Schiphol ruimte voor zakelijk verkeer en intercontinentale vluchten.
Deze zijn volgens het kabinet belangrijk voor de concurrentiepositie van Nederland en daarmee voor onze welvaart.
Bekijk ook:
Voorkeur Defensie gaat uit naar Lelystad Airport voor F-35 straaljagers
Maar vanwege de toegenomen internationale dreiging en extra oefeningen heeft ook Defensie meer ruimte nodig.
Nu zijn er 40 Nederlandse F35's.
Deze ultramoderne jachtvliegtuigen zijn verdeeld over diverse bases. Komende jaren breidt dat aantal uit naar 57 stuks.
Daarvoor is dus meer ruimte nodig, net als voor de extra capaciteit die nodig is om tijdelijk buitenlandse gevechtsvliegtuigen te stationeren.
De bedoeling is dat er in totaal 2300 sorties (1 sortie is het opstijgen en landen van een jachtvliegtuig) worden toegevoegd.
Ze moeten anders maar over het noorden weg vliegenquote:Op donderdag 15 mei 2025 09:41 schreef DrDentz het volgende:
De paar protesterende boomers op de Veluwe zitten nu in een rusthuis, dus het kan doorgaan.
nou voor vakantievluchten is het wel mooi ,. .lekker overdag vertrekken en nie te verquote:
gewoon opstijgen en landen over het IJsselmeer of naar groningen, heeft niemand last vanquote:Op donderdag 15 mei 2025 09:41 schreef DrDentz het volgende:
De paar protesterende boomers op de Veluwe zitten nu in een rusthuis, dus het kan doorgaan.
Amsterdam joined the chatquote:Op donderdag 15 mei 2025 09:45 schreef Moonversion het volgende:
[..]
gewoon opstijgen en landen over het IJsselmeer of naar groningen, heeft niemand last van
Als iemand die onder een aanvliegroute van een aanvliegroute voor Schiphol woont kan ik je vertellen dat het reuze mee valt.quote:
Jamaar zo slim zijn we in NL niet. Logische infrastructuur is een vies woord.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:55 schreef Idisrom het volgende:
Verplaats dan eerst het hoofdgebouw naar de westkant, dichtbij de A6, voordat je het verder gaat investeren in het vliegveld. De aanvliegroutes gaan toch naar het noorden via Swifterbant, dan IJsselmeer en dan over die lelijke datacenters in het zuiden van de Wieringermeerpolder.
Heb je het hoofdgebouw dichter bij de A6, dan valt er ook gemakkelijker te pendelen vanaf Station Lelystad met bussen, en later eventueel met een tramlijn als het drukker zou worden.
Wat een gekke zin.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
De overige 32 stuks staan in Volkel en Nederland.
*neemt nog een bak koffiequote:Op donderdag 15 mei 2025 11:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wat een gekke zin.
Net alsof Volkel niet in Nederland ligt.
Als je er nou "De overige 32 stuks staan in Leeuwarden en Nederland" van had gemaakt...
Toen hadden we ook iets van 10 operationele vliegvelden.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Wij hebben nu 40 F35's, waarvan er 8 permanent in de VS staan voor opleiding.
De overige 32 stuks staan in Volkel en Leeuwarden.
Als we er straks 57 hebben, waarvan er dus 49 in Nederland staan.
Is er dan op beide vliegbasissen geen plek voor 25 per basis?
Ooit hadden we 213 (!!!) F16's.
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
Maar toch niet allemaal voor de F16's?quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen hadden we ook iets van 10 operationele vliegvelden.
Ze moeten toch Lelystad een keer gaan gebruiken , waarom WEER nieuw bouwen dan ?quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef StateOfMind het volgende:
Lijkt me dan een stuk goedkoper om het aantal hangaars te vergroten ipv een nieuwe basis op Lelystad te openen.
er gaan vast aparte bussen naar toe vanaf station Utrecht , Groningen, Rotterdam, Amsterdamquote:Op donderdag 15 mei 2025 10:55 schreef Idisrom het volgende:
Verplaats dan eerst het hoofdgebouw naar de westkant, dichtbij de A6, voordat je het verder gaat investeren in het vliegveld. De aanvliegroutes gaan toch naar het noorden via Swifterbant, dan IJsselmeer en dan over die lelijke datacenters in het zuiden van de Wieringermeerpolder.
Heb je het hoofdgebouw dichter bij de A6, dan valt er ook gemakkelijker te pendelen vanaf Station Lelystad met bussen, en later eventueel met een tramlijn als het drukker zou worden.
We hadden in die tijd ook een andere verdeling. De heli's (landmacht, groep lichte vliegtuigen) stonden op Deelen/Soesterberg. Behalve een stuk of wat F27's op Soesterberg hadden we geen transportcapaciteit. De F16's stonden uit mijn hoofd iig op Volkel, Leeuwarden, Twenthe, Eindhoven, Gilze-Rijen en de Peel. Misschien vergeet ik er nog een paar maar goed.quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar toch niet allemaal voor de F16's?
Ik kan me sowieso naast Volkel en Leeuwarden eigenlijk alleen nog Twente herinneren qua F16's.
Maar hoe dan ook, als we straks alle 57 F35's hebben, dan staan er netto 49 in Nederland.
Dat moet toch wel over 2 reeds bestaande basissen te verdelen zijn.
Schiphol is voor internationaal vliegverkeerquote:Op donderdag 15 mei 2025 11:31 schreef Het_Bokje het volgende:
Inb4 Schiphol: "mijn vakantievluchten wat doe je!![]()
![]()
"
Vroeger veel gevlogen op Deelen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
We hadden in die tijd ook een andere verdeling. De heli's (landmacht, groep lichte vliegtuigen) stonden op Deelen/Soesterberg. Behalve een stuk of wat F27's op Soesterberg hadden we geen transportcapaciteit. De F16's stonden uit mijn hoofd iig op Volkel, Leeuwarden, Twenthe, Eindhoven, Gilze-Rijen en de Peel. Misschien vergeet ik er nog een paar maar goed.
Daarbij zijn de eisen voor de F35 (infra, beveiliging etc) een stuk anders dan voor de F16.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |