abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217630028
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 11:46 schreef DrDentz het volgende:
@:Dr8gonOfLife hoe zie jij dit
Alsof hij helemaal helder in zijn hoofd is, grapjas.
pi_217630097
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 19:14 schreef Seeburg54 het volgende:
Tja. Tata, Chemours, Chemelot, Nedmag. Boeren die voordat de aardappelen boven de grond staan al 2x gif hebben gespoten, en daar het hele seizoen mee doorgaan.
De overheid staat er bij en kijkt er naar. En daar blijft het dan ook bij, want meestal hebben ze zelf ook aandelen in die vervuilende bedrijven. Maar oh, het is een groot mysterie. }:|
Maar in de jaren 70-80 was er nog veel minder toezicht en je moet voor de grap eens achter oude oldtimers aanrijden en in je gedachten nemen dat in die decennia er miljoenen auto's reden zo.

Ik kan me wel zo voorstellen dat 'nieuw' gif zoals PFAS e.d. van invloed kunnen zijn. Maar vroeger werd er veel meer gif ongefilterd de samenleving in gespoten, dus waarom jongeren van na 2000 dan meer kanker krijgen en niet de generatie ervoor is nu nog een mysterie idd.
Misschien toch mobieltjes :')
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_217630140
Op jonge leeftijd al met kanker te maken krijgen is natuurlijk een drama. Gelukkig is het steeds beter behandelbaar. Zeker als je er vroeg bij bent.
  woensdag 14 mei 2025 @ 12:39:40 #84
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_217630173
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:16 schreef AgLarrr het volgende:
Wat voor mij de verrassing is, is dat vrouwen kennelijk meer last hebben van kanker dan mannen. Ik dacht dat dat, wegens het gebrekkigere immuunsysteem van mannen, juist andersom was. Of is het die dubbele X die vrouwen juist gevoeliger maakt voor dit soort ziekten. Anyone?
Het gaat hier niet om kankergevallen maar om kankerdiagnoses.

Borstkanker wordt vaak gevonden in de tietenbus. Voor teelbalkanker is geen equivalent.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_217630185
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:39 schreef XDo het volgende:

[..]

Borstkanker wordt vaak gevonden in de tietenbus. Voor teelbalkanker is geen equivalent.
Waarom niet eigenlijk? De ballenbus die eens in de zoveel tijd langskomt.
  woensdag 14 mei 2025 @ 12:44:46 #86
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217630205
Interessanter zou zijn, welke born van kanker.
Longkanker -> Vapen?
Huidkanker -> zonlicht?
Etc
pi_217630221
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:40 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Waarom niet eigenlijk? De ballenbus die eens in de zoveel tijd langskomt.
Het hele probleem is dat er zoveel
verschillende vormen van kanker bestaan dat het moeilijk is om voortijdig kanker op te sporen.

Twee belangrijke indicatoren zijn je bloedwaardes en gewicht. Zodra je gaat afvallen zonder enige reden(geen verandering in je leef en eetpatroon) stap dan gelijk naar een huisarts. Alle vormen van kanker vreten energie.
  woensdag 14 mei 2025 @ 12:49:44 #88
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_217630241
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:39 schreef XDo het volgende:

[..]

Noem me een kniesoor, maar als je met kanker gediagnosticeerd bent, heb je toch kanker, en ben je toch zo'n kankergeval? Of bedoel je dat vrouwen beter gediagnosticeerd worden, waardoor het lijkt alsof vrouwen vaker kanker hebben? Dat zou kunnen natuurlijk.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 14 mei 2025 @ 12:55:06 #89
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217630272
quote:
Wat voor mij de verrassing is, is dat vrouwen kennelijk meer last hebben van kanker dan mannen. Ik dacht dat dat, wegens het gebrekkigere immuunsysteem van mannen, juist andersom was. Of is het die dubbele X die vrouwen juist gevoeliger maakt voor dit soort ziekten. Anyone?
Misschien ook doordat vrouwen eerder een arts bezoeken bij klachten.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_217630428
Maar goed, zoveel ongezonde factoren die de oorzaak kunnen zijn. De vraag is hoe wil je in godsnaam alle mogelijke factoren vermijden om mee te kunnen draaien in deze maatschappij om dan ook nog plezier te hebben.

Dat is wat mij betreft onmogelijk.
pi_217630458
quote:
6s.gif Op woensdag 14 mei 2025 11:29 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon nooit een onderzoek laten doen, dan kun je ook nooit een kankerdiagnose krijgen.
Er zijn ook best veel mensen die nooit meedoen aan die bevolkingsonderzoeken.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  woensdag 14 mei 2025 @ 13:31:58 #92
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_217630496
Het lijkt derhalve dan ook niet logisch op basis van het 'luttele' aantal die wel hieraan meededen hele bevolkingsgroepen dan wel enorme aantallen jonge mensen te beoordelen, en voor hen te spreken over hoe wat en 'waarom'..
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_217630519
quote:
3s.gif Op woensdag 14 mei 2025 13:31 schreef Scjvb het volgende:
Het lijkt derhalve dan ook niet logisch op basis van het 'luttele' aantal die wel hieraan meededen hele bevolkingsgroepen en enorme aantallen te beoordelen over 'waarom'..
Het waarom blijft inderdaad de grote vraag. Waarom krijgt iemand ALS, of MS etc. Feit is dat je gezondheid een zeer belangrijke factor is waar je ook wat geluk moet hebben om gezond oud te worden.
  woensdag 14 mei 2025 @ 13:38:12 #94
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_217630531
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 13:36 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het waarom blijft inderdaad de grote vraag. Waarom krijgt iemand ALS, of MS etc. Feit is dat je gezondheid een zeer belangrijke factor is waar je ook wat geluk moet hebben om gezond oud te worden.
Dat is absoluut waar.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  woensdag 14 mei 2025 @ 16:37:24 #95
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_217631705
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:49 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Noem me een kniesoor, maar als je met kanker gediagnosticeerd bent, heb je toch kanker, en ben je toch zo'n kankergeval? Of bedoel je dat vrouwen beter gediagnosticeerd worden, waardoor het lijkt alsof vrouwen vaker kanker hebben? Dat zou kunnen natuurlijk.
Dat laatste ja.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_217631783
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:55 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Misschien ook doordat vrouwen eerder een arts bezoeken bij klachten.
Dat sowieso. Als ik mijn kerel niet naar de huisarts schop blijft hij gewoon rondlopen met allerlei kwalen.
pi_217632062
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:44 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dat sowieso. Als ik mijn kerel niet naar de huisarts schop blijft hij gewoon rondlopen met allerlei kwalen.
Behalve bij hartkwalen, dan zijn vrouwen weer een kei in doormodderen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_217632276
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:16 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Behalve bij hartkwalen, dan zijn vrouwen weer een kei in doormodderen.
:@
Misschien omdat het soms ook moeilijk te herkennen is. Door de fucking overgang krijg je sowieso al rare klachten, dan weet je het soms ook niet meer. Bovendien gooien huisartsen het ook vaak op stress en overgang.
  woensdag 14 mei 2025 @ 17:44:04 #99
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217632280
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 06:16 schreef raptorix het volgende:
De mensen die het over ongezonde lucht, etc hebben zijn vast allemaal van die dertigers die dachten dat het 50 jaar terug allemaal geweldig was, kennelijk geen idee wat er toen allemaal nog toegestaan was, nog maar niet te spreken over de schandalige luchtkwaliteit.
IDD ja, je kon in Rotterdam geen was buiten ophangen, die kwam smeriger naar binnen dan voordat ie de wasmachine in ging. 30 Kilometer van Arnhem rook je de Enka nog. Reed je door het Ruhrgebied dan hadden daar de rookpluimen meer kleuren als een doos Caran D'ache Swisscolor
pi_217632639
quote:

[..]
Vader van een oud leraar van mij was ook zo'n type van "Als je naar het ziekenhuis gaat dan is het snel gebeurd" en hij had ironisch genoeg gelijk gekregen. Liep vreselijk lang met leukemie rond dat het nog maar een weekje duurde. :')
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  woensdag 14 mei 2025 @ 21:28:42 #101
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_217635468
En ondertussen blijft DuPont/Chemours lekker doorgaan...
  woensdag 14 mei 2025 @ 21:51:33 #102
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217635937
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:43 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
:@
Misschien omdat het soms ook moeilijk te herkennen is. Door de fucking overgang krijg je sowieso al rare klachten, dan weet je het soms ook niet meer. Bovendien gooien huisartsen het ook vaak op stress en overgang.
Of "je stelt je aan" --> gehoord, wat jaren terug; een halve dag later lag ik in het ziekenhuis met een doorgedraaide schildklier, na een 'second opinion' bij de huisartsenpost.
  woensdag 14 mei 2025 @ 22:59:08 #103
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217637129
quote:

[..]
De mijne ook, godverdomme, hij was stronteigenwijs en "de zaak" was zo belangrijk. Gewoon een griepje zei ie. Tot ie omviel bij het hond uitlaten. Volgende dag lag hij op de Onkologie met Acute Myeloïde Leukemie. Heeft het overleeft met meer dan een half jaar chemo van het zwaarste soort en experimentele medicatie.
pi_217637490
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 22:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De mijne ook, godverdomme, hij was stronteigenwijs en "de zaak" was zo belangrijk. Gewoon een griepje zei ie. Tot ie omviel bij het hond uitlaten. Volgende dag lag hij op de Onkologie met Acute Myeloïde Leukemie. Heeft het overleeft met meer dan een half jaar chemo van het zwaarste soort en experimentele medicatie.
Mihn lieve partner heeft mij als kerel zijnde ook behoorlijk moeten overtuigen om toch eens een huisarts te bezoeken. Ik denk dat mannen ook meer bang zijn om slecht nieuws te krijgen en daardoor een huisarts vaker vermijden.
  donderdag 15 mei 2025 @ 05:52:18 #105
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_217637610
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 06:16 schreef raptorix het volgende:
De mensen die het over ongezonde lucht, etc hebben zijn vast allemaal van die dertigers die dachten dat het 50 jaar terug allemaal geweldig was, kennelijk geen idee wat er toen allemaal nog toegestaan was, nog maar niet te spreken over de schandalige luchtkwaliteit.
Opzich goed punt, alleen moet je wel rekening houden, dat de concentratie van bepaalde stoffen in het milieu wel zijn gestegen.

Denk aan de microplastics en de forever chemicals.

Uiteindelijk denk ik dat het een combinatie van factoren is, met levenstijl als belangrijkste factor.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_217637613
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 22:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
;(
Wat een geluk dat hij geholpen kon worden!
  donderdag 15 mei 2025 @ 09:34:12 #107
33189 RM-rf
1/998001
pi_217638789
De afgestudeerde epidemologe geeft een heel goed antwoord in het artikel: “We weten niet wat de oorzaak is”

Nu is het reuze populair op internet amateur-alwetende te spelen en te doen alsof je dan gelijk moet gaan roepen “dat jij wél effe weet waaraan het ligt”…

Sterker nog, enkele jaren terug hadden we een lange tijd dat het aantal amateur epidemiologen exponentieel toenam (dankzij studie aan de Facebook-universiteit en Hogeschool van YouTube)… die ook dolgraag dat deden, op basis van hun geloof en mening zich voordoen als “degene die alles weet”
(Overigens, ook veel talkshows deden graag eraan mee, een podium geven aan iedereen met een ‘mening’)

Het is echter heel juist om te erkennen dat we ergens de oorzaak _niet_ van kennen…
Dat we dankzij registraties en statistieken wél een bepaalde statistische trend kunnen vaststellen, en bv daarop “correlaties” kunnen zien (namelijk dat de trend zeker bij vrouwen sinds 1989 een zeer gelijkmatige stijging betreft, terwijl bij mannen de laatste 10 jaar deze stil lijkt te vallen (het aantal kankerdiagnoses in 2015 bij jonge mannen ietsjes hoger was dan nu )….

Correlatie is echter geen causaliteit…
Zelfs als je kunt vaststellen dat er andere omstandigheden zijn die gelijktijdig ook toenamen of dat alle mensen die kanker krijgen overeenkomsten hebben (ze bezoeken vaker ziekenhuizen)…. Hoeft dat niet te betekenen dat dat een oorzakelijk verband is…
En gaan roepen dat je iets ‘gelooft’ maakt dat ook niet meer de waarheid.

Een direct antwoord geven _wat_ de oorzaak is, of er één oorzaak zou zijn of meerdere omstandigheden kunnen meespelen, daarmee moet je erg voorzichtig zijn….
Hoe populair het ook op het intranet en sociale media is, en hoe graag mensen ook willen leven met de gedachte “Ziejewel, ik wist het al beter dan alle anderen”.

Soms is het juist ook goed te erkennen welke kennis we _niet_ hebben.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_217639426
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 09:34 schreef RM-rf het volgende:
De afgestudeerde epidemologe geeft een heel goed antwoord in het artikel: “We weten niet wat de oorzaak is”

Nu is het reuze populair op internet amateur-alwetende te spelen en te doen alsof je dan gelijk moet gaan roepen “dat jij wél effe weet waaraan het ligt”…

Sterker nog, enkele jaren terug hadden we een lange tijd dat het aantal amateur epidemiologen exponentieel toenam (dankzij studie aan de Facebook-universiteit en Hogeschool van YouTube)… die ook dolgraag dat deden, op basis van hun geloof en mening zich voordoen als “degene die alles weet”
(Overigens, ook veel talkshows deden graag eraan mee, een podium geven aan iedereen met een ‘mening’)

Het is echter heel juist om te erkennen dat we ergens de oorzaak _niet_ van kennen…
Dat we dankzij registraties en statistieken wél een bepaalde statistische trend kunnen vaststellen, en bv daarop “correlaties” kunnen zien (namelijk dat de trend zeker bij vrouwen sinds 1989 een zeer gelijkmatige stijging betreft, terwijl bij mannen de laatste 10 jaar deze stil lijkt te vallen (het aantal kankerdiagnoses in 2015 bij jonge mannen ietsjes hoger was dan nu )….

Correlatie is echter geen causaliteit…
Zelfs als je kunt vaststellen dat er andere omstandigheden zijn die gelijktijdig ook toenamen of dat alle mensen die kanker krijgen overeenkomsten hebben (ze bezoeken vaker ziekenhuizen)…. Hoeft dat niet te betekenen dat dat een oorzakelijk verband is…
En gaan roepen dat je iets ‘gelooft’ maakt dat ook niet meer de waarheid.

Een direct antwoord geven _wat_ de oorzaak is, of er één oorzaak zou zijn of meerdere omstandigheden kunnen meespelen, daarmee moet je erg voorzichtig zijn….
Hoe populair het ook op het intranet en sociale media is, en hoe graag mensen ook willen leven met de gedachte “Ziejewel, ik wist het al beter dan alle anderen”.

Soms is het juist ook goed te erkennen welke kennis we _niet_ hebben.
Absoluut, maar het is ook goed om te weten dat de stijging niet is toegenomen na 2020 (deels kan er wat vertraging in data van 2023 zitten). Dus sommige verklaringen (Covid en/of vaccinaties zijn dus minder waarschijnlijk).

Verder vraag ik me af of het hier om aantal mensen met een kankerdiagnose gaat of het aantal diagnoses. Ofwel zijn mensen met meerdere diagnoses meerdere keren geteld? Als dat zo is, dan gaat de hogere overlevingskans echt meespelen: Verschillende vormen van kanker zijn niet onafhankelijk van elkaar. En mensen die vroeger geen tweede vorm van kanker kregen doordat ze eerste niet overleefden, doen dat nu soms wel.
  donderdag 15 mei 2025 @ 10:41:50 #109
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217639494
quote:
80s.gif Op woensdag 14 mei 2025 21:28 schreef Mano_ het volgende:
En ondertussen blijft DuPont/Chemours lekker doorgaan...
Ja, laten we vooral hobbbyboertjes met kippen treiteren ipv de echte PFAS uitstoters eens aan te pakken.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 15 mei 2025 @ 10:44:38 #110
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217639516
quote:
Genen en geslachtsziektes. Borstkanker is vaak erfelijk, baarmoedershalskanker komt vaak door HPV.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_217640921
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 06:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Blijkbaar heeft deze TS moeite met het plaatje wat in het bericht erbij staat waarin iedereen kan zien dat de meeste stijging tussen 1990 en 2005 zat dus niets met corona of vaccinaties daar tegen te maken dus. :')
Die vaccins zijn zo gevaarlijk dat mensen zelfs vooraf er al kanker van kregen! :o
Neem jezelf niet al te serieus, dat doen de anderen ook niet
pi_217641314
quote:
4s.gif Op donderdag 15 mei 2025 13:07 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Die vaccins zijn zo gevaarlijk dat mensen zelfs vooraf er al kanker van kregen! :o
Wappie modus aan:

Kanker weet door quantum verstrengeling en tijddillitatie al wie die vaccins gaan nemen en wilde deze mensen hiervoor behoeden. :P
  donderdag 15 mei 2025 @ 15:23:30 #113
396386 sturmpie
for night & nature
pi_217642002
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 17:50 schreef DrDentz het volgende:
Steeds meer jonge mensen krijgen een kankerdiagnose.
dat komt door vervuiling en omdat jeugd minder actief is dan vroeger, en daarbij ook de smartdrugs/hersenkanker (wat heb jij allemaal besteld via internet en in je hersens gepropt?) en allerlei vormen van kanker door 't regelmatig gebruik van sextoys (in de buurt)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_217642307
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 15:23 schreef sturmpie het volgende:

[..]
dat komt door vervuiling en omdat jeugd minder actief is dan vroeger, en daarbij ook de smartdrugs/hersenkanker (wat heb jij allemaal besteld via internet en in je hersens gepropt?) en allerlei vormen van kanker door 't regelmatig gebruik van sextoys (in de buurt)
Ik denk eigenlijk dat binnenkort naar buiten komt dat Ozempic kankerverwekkend is
  donderdag 15 mei 2025 @ 16:19:29 #115
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217642426
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 15:23 schreef sturmpie het volgende:

[..]
Als vroege veertiger aan de beurt geweest - (stiekem) gore plattelandslucht valt niet uit te sluiten. Maar goed, in de Randstad heb je weer andersoortige gore lucht.

De laatste twee dingen klinken wat vergezocht als mogelijke oorzaken van kanker, als je het serieus meende (geen idee).

[ Bericht 4% gewijzigd door Eightyone op 15-05-2025 16:35:42 ]
pi_217642528
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 16:02 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Ik denk eigenlijk dat binnenkort naar buiten komt dat Ozempic kankerverwekkend is
Dat wordt in Nederland hoofdzakelijk voorgeschreven aan diabeten. En pas vrij recent, dus met de gestage stijging in de afgelopen decennia heeft het allemaal weinig van doen.

Het is toch vrij bijzonder hoe mensen een trend in de afgelopen decennia willen toeschrijven aan zaken die ergens in de laatste 5 jaar hebben plaatsgevonden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217643065
quote:

[..]
Waar baseer je dat dan op? Welk ingrediënt of mechanisme in Ozempic zou carcinogeen moeten zijn?

Tot nu toe lijkt het juist goed te zijn voor iemands gezondheid

https://www.theguardian.c(...)ageing-process-study
  vrijdag 16 mei 2025 @ 08:59:49 #118
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_217651339
quote:

[..]
Dat waarschijnlijk niet, vapes waarschijnlijk wel. Maar de sigarettenlobby wordt nog steeds weinig strobeed in de weg gelegd.

Onderschat ook de invloed van pesticiden niet. Maar ook is weer een lobby voor. En we blijven lekker doorspritzen met roundup en andere middelen die serieuze kanker en parkinson veroorzaken.
pi_217651405
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 17:31 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Waar baseer je dat dan op? Welk ingrediënt of mechanisme in Ozempic zou carcinogeen moeten zijn?

Tot nu toe lijkt het juist goed te zijn voor iemands gezondheid

https://www.theguardian.c(...)ageing-process-study
Gewoon BNW-geneuzel natuurlijk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217652167
Lijkt mij een combi van allemaal dingen. Pfas, microplastics, minder bewegen door telefoon en netflix, vapen, gifstoffen op eten, kinderen die minder buitenspelen, minder sociaal contact, etc.

Je kan beter andersom vragen, wat gaat er wel beter qua gezondheid dan 20 jaar geleden? Alleen de medische techniek is verbeterd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')