Toch wel ernstige zaken die worden genoemd. Doodschieten van slapende mensen, kinderen, het executeren van mensen die geboeid waren. Schandalig.quote:Voormalige Britse commando's hebben in het BBC-programma Panorama verklaringen afgelegd over oorlogsmisdrijven die hun collega's zouden hebben begaan bij missies in Irak (2003-2011) en Afghanistan (2001-2021). Ze zeiden dat ze met eigen ogen hebben gezien dat collega's geboeide gevangenen en ongewapende burgers in hun slaap doodschoten. Zelfs kinderen werden niet gespaard, stellen ze.
De BBC sprak meer dan dertig getuigen die bij de SAS (leger) of SBS (marine) hebben gediend of gestationeerd waren. Omdat ze een geheimhoudingsplicht hebben, vertelden ze anoniem over wat ze naar eigen zeggen hebben gezien.
Routine
"Ik zag de rustigste jongens flippen, psychopathische trekjes krijgen. Ze waren losgeslagen, voelden zich onaantastbaar", zegt een SAS-veteraan die in Afghanistan diende.
Het doden van gevangenen werd volgens hem routine. "Ze fouilleerden ze, ze boeiden ze en schoten ze dood." Daarna werden de handboeien afgedaan en een pistool naast het slachtoffer gelegd, zodat het leek of hij gewapend was geweest.
Een andere collega verklaarde dat verdachten die al eens waren vrijgelaten, geen kans hadden als ze opnieuw werden opgepakt. "Dan gingen we erheen met de bedoeling om hen te doden."
Een SBS-veteraan zei dat iedereen in onder controle gebracht gebied werd doodgeschoten. Bij een van de missies verzorgde een medicus iemand die nog ademde. "Een van onze jongens ging erheen. Er klonk een knal. Hij schoot hem zonder een moment te twijfelen door het hoofd. Compleet onnodig. Dit was moord."
Iedereen wist het
Een SAS-veteraan zag in Irak hoe een ongewapend persoon van wie geen enkele dreiging uitging, werd geëxecuteerd. Dat incident is nooit onderzocht. Volgens hem wisten alle hoger geplaatste commandanten ervan. Een andere getuige bevestigt dat. "Zonder dat het werd uitgesproken, was er toestemming voor wat er gebeurde."
Bij het opstellen van verslagen, gaven juridische adviseurs en officieren tips om te voorkomen dat de militaire politie argwaan kreeg. Ze vroegen bijvoorbeeld of de commando's zich konden herinneren dat iemand een verdachte beweging had gemaakt. "O ja, dat weet ik nog", zeiden ze dan.
Cameron
Afghaanse militairen en politici kregen wel argwaan. De toenmalige president Karzai kreeg klachten over het optreden van Britse commando's. Hij sprak herhaaldelijk zijn zorgen uit tegen de toenmalige Britse premier David Cameron (2010-2016).
Een woordvoerder van Cameron zei tegen de BBC dat "voor zover Cameron zich kan herinneren" de vragen van Karzai over de NAVO-troepen in het algemeen gingen en dat Karzai niet specifiek naar incidenten met de Britse commando's had gevraagd.
In het VK loopt al sinds 2022 een onderzoek naar gedragingen van de SAS in Afghanistan tussen 2010 en 2013. Camerons woordvoerder zei dat hij de uitkomsten van dat onderzoek wil afwachten, maar dat elke suggestie dat Cameron beschuldigingen in de doofpot stopte "totale onzin" is.
Het Britse ministerie van Defensie zei tegen de BBC dat het "niet passend" is om te reageren op beschuldigingen die mogelijk in het lopend onderzoek aan de orde komen.
Alleen gaat dit nieuws over Britten.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:46 schreef -XOR- het volgende:
Gezien de gemiddelde Amerikaan zodra je 'm een uniform aantrekt en 'm een wapen geeft ongeveer verandert in een kampbeul is dit natuurlijk niet niet zo verrassend.
Ah verrek, SAS is natuurlijk Brits. Die hebben zich dan goed fout laten meeslepen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:48 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Alleen gaat dit nieuws over Britten.
Gelukkig stuurden wij de zeer stabiele, helemaal niet agressieve Marco Kroon dus ik neem aan dat ONZE jongens zich heel goed gedragen hebben... En anders zou dat binnen onze transparante de Fancy natuurlijk gewoon openbaar worden als er beelden of getuigenverklaringen van zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:51 schreef xpompompomx het volgende:
Een paar jaar geleden was er ook vrijwel hetzelfde nieuws over hun collegae uit Australie trouwens.
https://www.washingtonpos(...)6242c4814_story.html
Minder dan de koning van KSA, Assad en Erdogan.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:38 schreef Fok-it het volgende:
Was altijd wel duidelijk hoeveel bloed Blair en Bush aan hun handen hebben toch
Okquote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:20 schreef HSG het volgende:
[..]
Minder dan de koning van KSA, Assad en Erdogan.
Nee. Dat is niet transparant. Een van de redenen is omdat er mensen bestaan zoals jij. Die denken dat een oorlogsgebied iets is zoals een kringverjaardag.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gelukkig stuurden wij de zeer stabiele, helemaal niet agressieve Marco Kroon dus ik neem aan dat ONZE jongens zich heel goed gedragen hebben... En anders zou dat binnen onze transparante de Fancy natuurlijk gewoon openbaar worden als er beelden of getuigenverklaringen van zijn.
Ja precies. Waar gaat het heen als je niet eens ongewapende burgers in hun slaap of geboeide krijgsgevangenen dood kan schieten zonder dat dat gezeik oplevert.quote:
`Gewone oorlogssituatie'quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja precies. Waar gaat het heen als je niet eens ongewapende burgers in hun slaap of geboeide krijgsgevangenen dood kan schieten zonder dat dat gezeik oplevert.
Waarom zou je daarom mensen in hun slaap dood moeten schieten?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:19 schreef inslagenreuring het volgende:
Wat wil je met een vijand die de bevolking in de greep heeft, niet is te onderscheiden van een normale boer en bommen aan kinderen vastmaakt.
Die doe je niets zonder de handjes zelf ook vies te maken.
Niemand denkt dat, het zijn onze regeringen die belachelijke eufemismen als 'vredesmissie' en 'precisiebombardementen' gebruiken. Als dit soort excessen dan aan het licht komen lijkt het me heel normaal om de machthebbers van toen nog eens te vragen hoe het nou echt zat. Des te meer nu onze regering(en) ook met droge ogen dezelfde truc proberen inzake Israël.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Dat is niet transparant. Een van de redenen is omdat er mensen bestaan zoals jij. Die denken dat een oorlogsgebied iets is zoals een kringverjaardag.
Het is ellende, VoMy. En daar doet men ellendige dingen. Ja, ook op 'vredesmissies'. Want het doel is dat misschien anders, maar de situatie waarin die soldaten zich begeven niet perse.
Want je moet ze wakker maken voordat je ze doodschiet?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:33 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou je daarom mensen in hun slaap dood moeten schieten?
Wat wil je? Geen standrechtelijke executies zou al een goed begin zijn. Doe je dat wel? 20 jaar de bak in.
Klopt, zoals kindjes in hun slaap doodschieten. Heel normaal. Je wilt niet dat ze steeds komen bedelen voor een zakje snoep.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:19 schreef inslagenreuring het volgende:
Die doe je niets zonder de handjes zelf ook vies te maken.
Er is geen reden om ze dood te schieten als ze slapen. Het is gewoon een misdaad.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Want je moet ze wakker maken voordat je ze doodschiet?
Waarom haal je Marco Kroon erbij?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:53 schreef VoMy het volgende:
[..]
Gelukkig stuurden wij de zeer stabiele, helemaal niet agressieve Marco Kroon dus ik neem aan dat ONZE jongens zich heel goed gedragen hebben... En anders zou dat binnen onze transparante de Fancy natuurlijk gewoon openbaar worden als er beelden of getuigenverklaringen van zijn.
Echt he. Het is bijna wachten tot mensen hier SS acties gaan goed praten.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:33 schreef VoMy het volgende:
[..]
Waarom zou je daarom mensen in hun slaap dood moeten schieten?
Wat wil je? Geen standrechtelijke executies zou al een goed begin zijn. Doe je dat wel? 20 jaar de bak in.
Ik ben het met je eens alleen volgens mij is dat de discussie niet hier.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 14:44 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Als beschaafd land moet je als staat staan voor de normen & waarden van je land, zeker in oorlogstijd. Dat betekent dat wanneer je soldaten zich toch niet kunnen gedragen je ze vervolgt.
Als je dat niet doet kunnen barbaren als Hamas zich ook makkelijker beroepen op hypocrisie.
Grote groepen wappies heb je altijd, dat is niet nieuw. Er is in Nederland alleen geen grote beweging die Hamas steunt, dat blijkt vrij duidelijk uit opiniepeilingenquote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens alleen volgens mij is dat de discussie niet hier.
Wat wel de discussie is, is dat er opeens een hoop schande wordt gesproken van misdaden van de ene kant, maar van de andere kant zelfs aanmoedigingen zijn dmv demonstraties.
Dat is zo scheef dat de toren van pisa daar zelfs jaloers op is.
Ik heb hier zelden mensen gezien die de kant van Hamas kiezen. Wel wat users die gelukkig begaan zijn met het lot van de Palestijnse bevolking, die nu gewoon compleet worden uitgemoord.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 14:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wordt het al een tijdje hier door de kant te kiezen van hamas en de pali's die Israel willen vernietigen en de Jodenmensen willen uitmoorden.
Als je wel goed in je hoofd bent en je ziet hoe de palestijnen (hamas en de feesten daarna in gaza) hebben gehandeld op 7 oktober 2023, dan weet je wat er gaande is in deze kwestie.
Waarbij het geregeld voorkomt dat het tweede (begaan zijn met het lot van de Palestijnse bevolking) gelijk wordt gesteld aan het eerste (Hamas steunen).quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb hier zelden mensen gezien die de kant van Hamas kiezen. Wel wat users die gelukkig begaan zijn met het lot van de Palestijnse bevolking, die nu gewoon compleet worden uitgemoord.
Dit dus, een oorlog is nooit goed. Sommige mensen zien dan hun kans en slaan los en gaan dan als een beest te te keer en anderen komen er met een ptss uit omdat de oorlogssituatie te gruwelijk voor hun was.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:30 schreef Zoddie het volgende:
Helaas heb je in elke oorlog, elk gebied dit soort taferelen.
Waar een wij tegen hen mentaliteit is en je mensen wapens geeft en macht over anderen, dan gebeuren dit soort dingen.
Sommigen hebben maar een klein zetje nodig om echte moordenaars te worden en in dit soort omgevingen denken ze dat ze alles kunnen doen.
In Afghanistan, in Oekraine, maakt niet uit waar.
En volgens mij weet je niet van te voren welke van deze twee je bent. Of beiden.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dit dus, een oorlog is nooit goed. Sommige mensen zien dan hun kans en slaan los en gaan dan als een beest te te keer en anderen komen er met een ptss uit omdat de oorlogssituatie te gruwelijk voor hun was.
Grote kans dat je ze wel ontmoet hebt en er nooit geen enkele weet van hebt gehad.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:39 schreef Twiitch het volgende:
Een bepaald slag volk gaat vrijwillig het leger in. Ik heb nog nooit een normale beroepsmilitair ontmoet. Enkel opgefokte standjes met een ego van hier tot ginder.
Ken er wel een aantal, maar dat is allemaal prima volk. Zijn wel allemaal officieren trouwens.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dit dus, een oorlog is nooit goed. Sommige mensen zien dan hun kans en slaan los en gaan dan als een beest te te keer en anderen komen er met een ptss uit omdat de oorlogssituatie te gruwelijk voor hun was.
Maar was dat dan om op te eten?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:47 schreef capricia het volgende:
De Belgische para's roosterden een Afrikaanse jongen boven een kampvuur.
Bij een missie in Somalië. (Ik ga die foto hier niet plaatsen)
De betreffende militairen zijn toen gewoon vrijgesproken, want 'het was maar een grapje'.
Wel vond men het uitermate vervelend dat de krijgsmacht in een kwaad daglicht gesteld werd.
Die dingen gebeuren kennelijk gewoon.
Nee. Was 'gewoon' een gebbetje.quote:
Oud bekende van mij zat ook in het leger, nooit uitgezonden, maar nu zit hij bij de ME. Je moet hem eens horen hoe heerlijk hij het vind om mensen met een wapenstok naar de tering te slaan. Altijd grote vreugde voor hem als hij opgeroepen wordt. Natuurlijk zegt hij dat niet zo letterlijk tegen z'n baas of familie, maar als vrienden onderling heb ik het zeker wel gehoord.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:53 schreef Haags het volgende:
Maat van me zat ook in Afghanistan als militair. Het komt wel erg dichtbij zo.
Dat is echt je reinste onzin. Ik ken meerdere beroepsmilitairen en dat zijn stuk voor stuk prima mensen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:39 schreef Twiitch het volgende:
Een bepaald slag volk gaat vrijwillig het leger in. Ik heb nog nooit een normale beroepsmilitair ontmoet. Enkel opgefokte standjes met een ego van hier tot ginder.
Dit klopt wel.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:39 schreef Twiitch het volgende:
Er zijn nog foto's van ook. Niet erg netjes om zo te martelen.quote:
Pavlov-reactie.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:54 schreef probeer het volgende:
Is het nou zo lastig om dit soort executies af te keuren, zonder te drammen over Gaza, migratie, of waar de daders überhaupt vandaan komen / aanhangig zijn?
Raar.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:39 schreef Twiitch het volgende:
Zoals gezegd: je dient je waarden als beschaafde maatschappij hoog te houden. Van militairen mag je dus verwachten dat ze professioneel blijven.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Westerse soldaten integreren juist in dergelijke maatschappijen als ze er op missie zijn en geven zich daarom over aan wreedheden.
Wat voor shit dan? Ik ben een Afghanistan veteraan dus wil wel eens weten wat het daglicht niet kan verdragen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:09 schreef dimmak het volgende:
Ik heb 3 Nederlandse ex-militairen gesproken die niet willen en kunnen spreken over hun verleden in Afghanistan vanwege gruwelijke dingen. Ik koos er in al die gevallen maar voor om het zo te houden. Er heeft daar genoeg shit plaatsgevonden die het daglicht niet kan verdragen.
Lijkt me zeker niet totale onzin. Misschien is het merendeel van de militairen heel chill. Ze zullen als groep toch zeker meer autoritair zijn dan als we het zeg vergelijken met mensen in de zorg of mensen in het onderwijs.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:18 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is echt je reinste onzin. Ik ken meerdere beroepsmilitairen en dat zijn stuk voor stuk prima mensen.
quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:39 schreef Twiitch het volgende:
Borrelpraat..quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat voor shit dan? Ik ben een Afghanistan veteraan dus wil wel eens weten wat het daglicht niet kan verdragen.
Maar even voor de duidelijkheid. Jij hebt daar nooit wat meegemaakt wat tegen de regels is geweest?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat voor shit dan? Ik ben een Afghanistan veteraan dus wil wel eens weten wat het daglicht niet kan verdragen.
Waarom?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:17 schreef AchJa het volgende:
Eerst het complete onderzoek maar eens afwachten. Helmand was ook wel het grootste shithole van A'stan waar je kon zitten...
Nope. Zelfs toen we de "rocketman" in het spreekwoordelijke vizier hadden kwam het niet tot inzet van de PzHW. Geen groen licht vanuit juridische zaken.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:18 schreef BlaZ het volgende:
Maar even voor de duidelijkheid. Jij hebt daar nooit wat meegemaakt wat tegen de regels is geweest?
Daar was de druk van de Taliban zo hoog dat ze alleen nog maar dmv airdrops bevoorraad konden worden.quote:
Niet te verwarren met shithole Helmond!quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:17 schreef AchJa het volgende:
Helmand was ook wel het grootste shithole van A'stan waar je kon zitten...
Kortom, je kon de persoon met een rakketlanceerder neerschieten maar kreeg daar geen toestemming voor? Dat lijkt me vrij bizar overigens. Dat lijkt me dan eerder een casus waar de gevechtsregels juist de eigen troepen in gevaar brengen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nope. Zelfs toen we de "rocketman" in het spreekwoordelijke vizier hadden kwam het niet tot inzet van de PzHW. Geen groen licht vanuit juridische zaken.
Als die tot de tanden bewapenden Amerikanen en Britten het daar al zo moeilijk hadden. Is het dan eigenlijk niet compleet logisch dat Afghanistan toen ze vertrokken meteen weer door de Taliban overlopen werd?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar was de druk van de Taliban zo hoog dat ze alleen nog maar dmv airdrops bevoorraad konden worden.
Was ivm eventuele collateral damage, er kon niet gegarandeerd worden dat achter de heuvel waar meneer zijn circus in stelling had gebracht geen andere Afghanen/nomaden zouden zitten.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Kortom, je kon de persoon met een rakketlanceerder neerschieten maar kreeg daar geen toestemming voor? Dat lijkt me vrij bizar overigens. Dat lijkt me dan eerder een casus waar de gevechtsregels juist de eigen troepen in gevaar brengen.
Joh...quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als die tot de tanden bewapenden Amerikanen en Britten het daar al zo moeilijk hadden. Is het dan eigenlijk niet compleet logisch dat Afghanistan toen ze vertrokken meteen weer door de Taliban overlopen werd?
waren geen Britten in Vietnamquote:
Maar Nederland was in het algemeen wel terughoudender dan de Amerikanen en in mindere mate de Engelsen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nope. Zelfs toen we de "rocketman" in het spreekwoordelijke vizier hadden kwam het niet tot inzet van de PzHW. Geen groen licht vanuit juridische zaken.
Het is altijd talibanland gebleven.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Joh...
En wij waren ook tot de tanden bewapend. Toen wij onze hielen hadden gelicht in Uruzgan was het in no time weer taliban land.
Klopt, maar de situatie an sich. Hopeloze situatie te lang aangehouden, totdat het normaal wordt om gewoon hele dorpen uit te moorden door bepaalde types, en de rest kijkt weg.quote:
Klopt, of dat in alle situaties nou echt de juiste keus is geweest kun je over discussieren. Ik ben van mening dat het uitschakelen van bv. de rocketman bij de eerste de beste gelegenheid die zich voordeed levens en gewonden had bespaard maar dat is een koe in de kont kijken.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar Nederland was in het algemeen wel terughoudender dan de Amerikanen en in mindere mate de Engelsen.
Ja, klopt. De Intel was ook vaak ambigu, daar kan ik hele verhalen over vertellen. Zelf ben ik wel blij dat we vaak het zekere voor het onzekere hebben genomen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, of dat in alle situaties nou echt de juiste keus is geweest kun je over discussieren. Ik ben van mening dat het uitschakelen van bv. de rocketman bij de eerste de beste gelegenheid die zich voordeed levens en gewonden had bespaard maar dat is een koe in de kont kijken.
Nouja ik dacht dat er ook een lezing was dat het leger van Afghanistan niet wilde vechten voor hun vrijheid. Alleen dat ze hadden kunnen winnen lijkt dan ook niet super realistisch.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Joh...
En wij waren ook tot de tanden bewapend. Toen wij onze hielen hadden gelicht in Uruzgan was het in no time weer taliban land.
Intel van Nikko "Captain America" Norte zeker? Met zijn "hooligans" en "kwajongens"... Levensgevaarlijk die kerel.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, klopt. De Intel was ook vaak ambigu, daar kan ik hele verhalen over vertellen. Zelf ben ik wel blij dat we vaak het zekere voor het onzekere hebben genomen.
Amerika was er toch. Of mis ik een grap over Rusland of China?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:08 schreef sp3c het volgende:
Alleen niemand heeft het best uitgeruste leger ter wereld naar afghanisfan gestuurd
We gingen er ook niet heen om de Taliban te vernietigen. Ze moesten "irrelevant" gemaakt worden. Het was een blauwe missie on steroids.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja ik dacht dat er ook een lezing was dat het leger van Afghanistan niet wilde vechten voor hun vrijheid. Alleen dat ze hadden kunnen winnen lijkt dan ook niet super realistisch.
Ik bedoel er zullen ook vast wel infiltranten in dat Afghaanse leger hebben gezeten en misschien waren ze ook laffer dan verwacht. Maar voor mij verandert het de zaak wel als de Taliban het de best uitgeruste legers in de wereld moeilijk kan maken dat een tienderangs leger zich wel staande zou kunnen houden.
Met humvees enzoquote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Amerika was er toch. Of mis ik een grap over Rusland of China?
Alsof er 500 Pantserbrigades heen gestuurd zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Amerika was er toch. Of mis ik een grap over Rusland of China?
Gaat lekker gezellig worden in Rusland.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:53 schreef Hathor het volgende:
Oorlog veranderd mensen in beesten, en als die oorlog voorbij is en ze huiswaarts keren nemen ze die veranderde mentaliteit met zich mee terug de maatschappij in. Nou hebben wij hier in NL niet al te veel combat veteranen, maar in de VS en het VK lopen er genoeg van rond. Ik vraag me wel eens af hoeveel van die gasten thuis helemaal de pan uit flippen en zich afreageren op hun directe omgeving.
Die ken ik niet. Maar het was een complex conflict over meerdere lagen, en soms probeerden de locals ISAF voor hun karretje te spannen om hun eigen problemen op te lossen. Dat moest je wel door hebben.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Intel van Nikko "Captain America" Norte zeker? Met zijn "hooligans" en "kwajongens"... Levensgevaarlijk die kerel.
Oorlog, conflictgebieden zijn verschikkelijk. Ellende.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja precies. Waar gaat het heen als je niet eens ongewapende burgers in hun slaap of geboeide krijgsgevangenen dood kan schieten zonder dat dat gezeik oplevert.
Want als het woordgebruik minder omslachtig was, had je het geen probleem gevonden?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:43 schreef viagraap het volgende:
[..]
Niemand denkt dat, het zijn onze regeringen die belachelijke eufemismen als 'vredesmissie' en 'precisiebombardementen' gebruiken. Als dit soort excessen dan aan het licht komen lijkt het me heel normaal om de machthebbers van toen nog eens te vragen hoe het nou echt zat. Des te meer nu onze regering(en) ook met droge ogen dezelfde truc proberen inzake Israël.
Is juist nogal per korps heel verschillend. Korps mariniers heb je wel altijd het gevoel: 'ja, jullie worden oorlogsmisdadigers als het flink los gaat'.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:39 schreef Twiitch het volgende:
Dan was men tenminste eerlijker over zulke dingen en kunnen ze minder makkelijk doen alsof ze de enige kunnen zijn die oorlog willen voeren vanuit een of ander nobel streven. Liever helemaal geen oorlog maar dat is een ander verhaal.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 22:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Want als het woordgebruik minder omslachtig was, had je het geen probleem gevonden?
Ik snap je gevoel. Maar omslachtig woordgebruik is nu eenmaal onderdeel van de propaganda. Dat doet elk land.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 22:24 schreef viagraap het volgende:
[..]
Dan was men tenminste eerlijker over zulke dingen en kunnen ze minder makkelijk doen alsof ze de enige kunnen zijn die oorlog willen voeren vanuit een of ander nobel streven. Liever helemaal geen oorlog maar dat is een ander verhaal.
Geen idee. Ik zeg toch duidelijk dat ik er niet verder over heb gevraagd en ik heb er niet gezeten. Dus zeg jij maar wat die personen zo heeft aangetast.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus je hebt geen idee maar "het kan het daglicht niet verdragen"...quote:Op woensdag 14 mei 2025 09:07 schreef dimmak het volgende:
Geen idee. Ik zeg toch duidelijk dat ik er niet verder over heb gevraagd en ik heb er niet gezeten. Dus zeg jij maar wat die personen zo heeft aangetast.
Ik heb er enkele in GGZ instellingen mogen behandelen. Er moeten daar vreselijke dingen gebeurd zijn waar ze tot op de dag van vandaag niet over willen of kunnen praten.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:09 schreef dimmak het volgende:
Ik heb 3 Nederlandse ex-militairen gesproken die niet willen en kunnen spreken over hun verleden in Afghanistan vanwege gruwelijke dingen. Ik koos er in al die gevallen maar voor om het zo te houden. Er heeft daar genoeg shit plaatsgevonden die het daglicht niet kan verdragen.
Akkoord, maar als dan zoveel mensen die net zo goed kunnen lezen en schrijven als ik (verondersteld) zulke basale dingen niet beseffen wordt het frustrerend. Mensen geloven blijkbaar écht dat bepaalde landen/culturen het verdiend hebben om zich als beesten te gedragen, omdat ze die woorden over vredesmissies enzo echt ter harte nemen. Alle kritiek op 'eigen' handelen wordt meteen gewantrouwd omdat het de 'eigen' of 'goede' kant aan zou vallen.quote:Op woensdag 14 mei 2025 08:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik snap je gevoel. Maar omslachtig woordgebruik is nu eenmaal onderdeel van de propaganda. Dat doet elk land.
Oh, dat eurocentrisme bedoel je. Samen met oriëntalisme. Alsof enkel 'de ander' zich onbehoorlijk kan gedragen?quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:09 schreef viagraap het volgende:
[..]
Akkoord, maar als dan zoveel mensen die net zo goed kunnen lezen en schrijven als ik (verondersteld) zulke basale dingen niet beseffen wordt het frustrerend. Mensen geloven blijkbaar écht dat bepaalde landen/culturen het verdiend hebben om zich als beesten te gedragen, omdat ze die woorden over vredesmissies enzo echt ter harte nemen. Alle kritiek op 'eigen' handelen wordt meteen gewantrouwd omdat het de 'eigen' of 'goede' kant aan zou vallen.
Echt bijzonder hoe jij er zo dicht opstaat. Geloofwaardig ook.quote:Op woensdag 14 mei 2025 09:54 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik heb er enkele in GGZ instellingen mogen behandelen. Er moeten daar vreselijke dingen gebeurd zijn waar ze tot op de dag van vandaag niet over willen of kunnen praten.
Vanuit mijn oogpunt maakt dat de behandeling vrijwel onmogelijk.
Ja dat inderdaad. Net zoals guerrillatactieken en terrorisme als onbehoorlijk of minder worden beschouwd dan conventionele oorlogsvoering, maarja drie keer raden wie er wanneer zo'n onderscheid is gaan maken: de partijen die in het nadeel waren in een oorlog die zo'n verloop kent.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oh, dat eurocentrisme bedoel je. Samen met oriëntalisme. Alsof enkel 'de ander' zich onbehoorlijk kan gedragen?
Ja, nee dat is kolder. Er zijn individuele verschillen, maar norm vervaging in oorlogsgebied is vrij universeel. Wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen oorlogsmisdaden zal begaan (gelukkig niet), maar je bent hetzelfde als in vredestijd.
Dit klopt. Verschil is enkel: jij ziet het als iets slechts, ik ben erg blij dat wij vooralsnog bij de sterke partij horen.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:21 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ja dat inderdaad. Net zoals guerrillatactieken en terrorisme als onbehoorlijk of minder worden beschouwd dan conventionele oorlogsvoering, maarja drie keer raden wie er wanneer zo'n onderscheid is gaan maken: de partijen die in het nadeel waren in een oorlog die zo'n verloop kent.
'De vijand verstopt zich onder burgers, dat is niet eerlijk, daarom moeten we burgerslachtoffers voor lief nemen en kun je ons dat niet aanrekenen'. Tja, andersom is 'de vijand heeft meer kanonnen dan ons, dat is niet eerlijk, derhalve moeten we zorgen dat die kanonnen niet effectief kunnen zijn' net zo'n valide strategie. Wie van de twee dan laffer is gaat een eerlijk mens nooit kunnen beantwoorden.
Het frame 'de vijand is kwaadaardiger dan wij vanwege hun oorlogstactieken' is totale kul maar zoveel mensen trappen er met open ogen in. En rechtvaardigen excessen ermee.
Hoop militairen op fok dus?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:25 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit klopt wel.
Een boel leeghoofden ook.
In de acute psychiatrie kom je van alles tegen. Van bekende Nederlanders tot dit soort jonge mannen. Zo bijzonder is het dus niet.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Echt bijzonder hoe jij er zo dicht opstaat. Geloofwaardig ook.
Ik ben uiteraard ook blij dat ik per ongeluk hier geboren ben, maar als we er eerlijker over zouden zijn is de kans groter dat meer mensen op een mooie plek ter aarde komen.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit klopt. Verschil is enkel: jij ziet het als iets slechts, ik ben erg blij dat wij vooralsnog bij de sterke partij horen.
Wel ben ik het uiteraard met je eens dat algehele vrede het beste zou zijn. Maar helaas.
Mwau. Dat denk ik niet. Maar dat is omdat ik denk dat dit allemaal intrinsiek is aan de mens. Van alle autoritaire misdadigers die je kent, weet ik een ding vrij zeker: als zij er niet waren geweest, was er een ander die hun plaats had ingenomen.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:33 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik ben uiteraard ook blij dat ik per ongeluk hier geboren ben, maar als we er eerlijker over zouden zijn is de kans groter dat meer mensen op een mooie plek ter aarde komen.
Intrinsiek aan de mens, als je hedendaagse jager-verzamelaar stammen bestudeerd, blijkt te zijn: samenwerking en vindingrijkheid. Autoritaire mensen krijgen pas ruimte als niemand ze tegenhoudt, en niemand houdt ze tegen vanwege allerlei sprookjes die we elkaar vertellen waardoor sommige mensen echt geloven dat ze hun macht of rijkdom verdienen en daarmee anderen onder de duim mogen houden.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau. Dat denk ik niet. Maar dat is omdat ik denk dat dit allemaal intrinsiek is aan de mens. Van alle autoritaire misdadigers die je kent, weet ik een ding vrij zeker: als zij er niet waren geweest, was er een ander die hun plaats had ingenomen.
Ik weet het zo niet. Meestal moet je dat wel in je hebben als persoon. Het kicken op macht of het fijn vinden om macht te hebben over een ander is een persoonlijk trekje.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau. Dat denk ik niet. Maar dat is omdat ik denk dat dit allemaal intrinsiek is aan de mens. Van alle autoritaire misdadigers die je kent, weet ik een ding vrij zeker: als zij er niet waren geweest, was er een ander die hun plaats had ingenomen.
https://www.demorgen.be/n(...)%2Fwww.google.com%2F.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:47 schreef viagraap het volgende:
[..]
Intrinsiek aan de mens, als je hedendaagse jager-verzamelaar stammen bestudeerd, blijkt te zijn: samenwerking en vindingrijkheid. Autoritaire mensen krijgen pas ruimte als niemand ze tegenhoudt, en niemand houdt ze tegen vanwege allerlei sprookjes die we elkaar vertellen waardoor sommige mensen echt geloven dat ze hun macht of rijkdom verdienen en daarmee anderen onder de duim mogen houden.
Ook bij de meeste primaten word je keihard uit de groep gegooid als je meer bananen wilt hebben dan je op kunt eten. Mensen staan elkaar pas naar het leven als het eigen leven in gevaar lijkt, met nadruk op lijkt. Neanderthalers waren sterker dan wij, maar ze konden niet zo goed samenwerken.
Dus ja, er bestaan helaas mensen die niet het beste met de ander voor hebben, maar op een zeer klein percentage na wordt niemand zo geboren. En ik ga pas ophouden met de wijsneus hierover uithangen als het niet meer nodig is.
Ik ontken nergens dat agressie intrinsiek is. Ik zou eerder zeggen dat de redenen voor agressie nu zo gekunsteld zijn dat er een stuk minder voeding voor zou zijn als mensen erover nadenken.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
https://www.demorgen.be/n(...)%2Fwww.google.com%2F.
En over de agressie binnen andere primaat-soorten hoef ik je toch niet te vertellen?
Uiteraard is dit niet het 'enige'. Want wanneer ik zeg dat agressie, oorlog en alle ellende die erbij komt kijken intinstriek is aan de mens, stel ik niet dat het daarbij blijft. Nee, 'het goede' is ook intrinsiek aan de mens. Het is ying en yang. En verantwoordelijke leiders kunnen bepalen welke kant het op valt.
Agressie instrintiek? Wat bedoel je daarmee?quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:58 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ik ontken nergens dat agressie intrinsiek is. Ik zou eerder zeggen dat de redenen voor agressie nu zo gekunsteld zijn dat er een stuk minder voeding voor zou zijn als mensen erover nadenken.
Het heet niet voor niets 'fight or flight'. Onder bepaalde omstandigheden zien mensen zich genoodzaakt geweld te gebruiken, of dat écht terecht is kun je natuurlijk over discussiëren. Net zo goed als dat samenwerken of empathie intrinsiek is, hoewel die twee de mens als diersoort verder zullen brengen en ik er van overtuigd ben dat het sterker ingebakken zit dan agressie.quote:Op woensdag 14 mei 2025 11:14 schreef Chadi het volgende:
[..]
Agressie instrintiek? Wat bedoel je daarmee?
Komt het bij (ex)militairen vaker voor dan gemiddeld dat ze uiteindelijk min of meer weigeren over het trauma of de traumagevoelens te praten? Ik kan me voorstellen dat er in die beroepsgroep meer mensen rondlopen die een soort bevooroordeeld beeld hebben van psychologie/psychiatrie (wat niet altijd hun eigen schuld is natuurlijk).quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:32 schreef Chadi het volgende:
[..]
In de acute psychiatrie kom je van alles tegen. Van bekende Nederlanders tot dit soort jonge mannen. Zo bijzonder is het dus niet.
Wat ik zie is niet representatief. Ik zie alleen de gevallen die zwaar misgaan. En in die gevallen willen ze er weinig over kwijt. Meestal hebben ze ook ondersteuning vanuit vrijwilligers die zelf in het leger hebben gediend en hetzelfde meegemaakt hebben. Daar kunnen ze beter hun verhaal aan kwijt dan bij ons vanuit hun emotionele perspectief. Alleen als je niet genoeg weet, kan je niet inzetten op nauwkeurige behandeling.quote:Op woensdag 14 mei 2025 21:14 schreef viagraap het volgende:
[..]
Komt het bij (ex)militairen vaker voor dan gemiddeld dat ze uiteindelijk min of meer weigeren over het trauma of de traumagevoelens te praten? Ik kan me voorstellen dat er in die beroepsgroep meer mensen rondlopen die een soort bevooroordeeld beeld hebben van psychologie/psychiatrie (wat niet altijd hun eigen schuld is natuurlijk).
Ik vermoed zo maar dat veteranen die het moeilijk hebben in Nederland betere geestelijke begeleiding krijgen dan in de USA.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 15:53 schreef Hathor het volgende:
Oorlog veranderd mensen in beesten, en als die oorlog voorbij is en ze huiswaarts keren nemen ze die veranderde mentaliteit met zich mee terug de maatschappij in. Nou hebben wij hier in NL niet al te veel combat veteranen, maar in de VS en het VK lopen er genoeg van rond. Ik vraag me wel eens af hoeveel van die gasten thuis helemaal de pan uit flippen en zich afreageren op hun directe omgeving.
Ik heb dit zonet gegoogled, omdat ik het zo'n afschuwelijke gedachte vond.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:47 schreef capricia het volgende:
De Belgische para's roosterden een Afrikaanse jongen boven een kampvuur.
Bij een missie in Somalië. (Ik ga die foto hier niet plaatsen)
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 15 mei 2025 08:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh Aye, we call that "the troubles"
De Amerikaanse militairen die ik heb leren kennen waren ook niet bepaald snugger.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:26 schreef SebbeSwensje het volgende:
Britten zijn dan ook beesten, net als Amerikanen.
Je bent natuurlijk ook geen echte patriot als je geen arrogante grote bek hebt en niet denkt dat heel de wereld graag onderdeel zou willen zijn van de VS.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De Amerikaanse militairen die ik heb leren kennen waren ook niet bepaald snugger.
Dikke spullen, grote mond en veel arrogantie maar de Nederlandse militairen die ik heb leren kennen zijn toch wel van een hoger niveau.
Het komt altijd van de broer van de buurman, daar weer een achterneef en die heeft het ook weer "ergens" gehoord.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is het ook maar ik ben altijd wel benieuwd met wat voor verhalen men komt.
Goed boek hier over is: Foragers Farmers and Fossil fuels.quote:Op woensdag 14 mei 2025 10:47 schreef viagraap het volgende:
[..]
Intrinsiek aan de mens, als je hedendaagse jager-verzamelaar stammen bestudeerd, blijkt te zijn: samenwerking en vindingrijkheid. Autoritaire mensen krijgen pas ruimte als niemand ze tegenhoudt, en niemand houdt ze tegen vanwege allerlei sprookjes die we elkaar vertellen waardoor sommige mensen echt geloven dat ze hun macht of rijkdom verdienen en daarmee anderen onder de duim mogen houden.
Ook bij de meeste primaten word je keihard uit de groep gegooid als je meer bananen wilt hebben dan je op kunt eten. Mensen staan elkaar pas naar het leven als het eigen leven in gevaar lijkt, met nadruk op lijkt. Neanderthalers waren sterker dan wij, maar ze konden niet zo goed samenwerken.
Dus ja, er bestaan helaas mensen die niet het beste met de ander voor hebben, maar op een zeer klein percentage na wordt niemand zo geboren. En ik ga pas ophouden met de wijsneus hierover uithangen als het niet meer nodig is.
Ondertussen "kent" men zelfs GGZ patienten met een Afghanistan verleden. Wat er precies gebeurd is weten ze niet maar het moet wel heul erg zijn...quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:51 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Het komt altijd van de broer van de buurman, daar weer een achterneef en die heeft het ook weer "ergens" gehoord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |