quote:Eerste Afrikaners 'ontvluchten' Zuid-Afrika en krijgen asiel in de VS
De eerste door de Amerikanen gefinancierde chartervlucht met tientallen witte Zuid-Afrikanen is geland in Washington. Ze worden in Zuid-Afrika gediscrimineerd en verdienen daarom een vluchtelingenstatus, meent president Trump. De Zuid-Afrikaanse regering spreekt dit met kracht tegen.
Een gouden ticket, zo noemt de Zuid-Afrikaanse Anette de kans om nu naar de Verenigde Staten te verhuizen. "Ik hoop dat we worden uitgekozen en straks Trump onze president mogen noemen", vertelt ze aan de telefoon vanaf een boerderij ten oosten van Johannesburg. "We willen naar Dakota, Wisconsin of Illinois."
Vooralsnog zouden zo'n vijftig mensen in de Verenigde Staten de vluchtelingenstatus hebben gekregen. Vandaag meldde de Amerikaanse ambassade in Zuid-Afrika op zijn website dat meer mensen zich kunnen inschrijven voor het programma. Anette hoopt dat het snel ook haar beurt is om te vertrekken.
"We zoeken naar een uitweg", zegt Anette, die alleen bij haar voornaam genoemd wil worden. "Ik wil niet leven in een land waar geen respect is voor ons, witte Zuid-Afrikanen. Mijn man werkt hier op een boerderij en ons inkomen is laag. Als witte Zuid-Afrikaan is het moeilijk om hier werk te vinden. Bovendien is er veel criminaliteit hier. Ik voel me niet veilig."
Slachtoffers van discriminatie
Begin februari tekende Trump een presidentieel decreet waarmee Afrikaners, afstammelingen van voornamelijk Nederlandse kolonisten die meer dan drie eeuwen geleden naar Zuid-Afrika kwamen, voortaan asiel kunnen aanvragen in de VS. Volgens Trump vallen Afrikaners onder het vluchtelingenstatuut omdat ze het slachtoffer zijn van raciale discriminatie in Zuid-Afrika.
Trump nam deze beslissing vlak nadat de Zuid-Afrikaanse overheid een nieuwe landonteigeningswet had aangenomen, die regelt dat de overheid grond onder bepaalde omstandigheden kan afnemen.
De Zuid-Afrikaanse regering wil daarmee de gevolgen van het racistische beleid onder de apartheid tenietdoen. Het overgrote deel van landbouwgrond is in handen van de witte bevolking, terwijl die slechts een kleine minderheid in het land vormt.
Trump wordt in zijn retoriek en keuzes ook gevoed door techbaas Elon Musk, die opgroeide in Zuid-Afrika onder de apartheid. Musk schreef op X dat er een "witte genocide" bezig is in Zuid-Afrika. HIj doelt daarbij op de zogenoemde 'plaasmoorde', waarbij witte boeren het slachtoffer worden van soms zeer gewelddadige aanvallen.
De regering bijt van zich af. Dat witte mensen in zijn land worden vervolgd is een volledig vals narratief, zei de Zuid-Afrikaanse president Ramaphosa een paar weken geleden. Alle Zuid-Afrikanen worden geraakt door hoge misdaadcijfers, zegt hij. Ook onafhankelijke experts stellen dat er geen enkel bewijs voor discriminatie is.
"Absurd", zegt ook de vooraanstaande Afrikaner journalist en schrijver Max du Preez over de vluchtelingenstatus die zijn land- en cultuurgenoten krijgen. "Er is overduidelijk géén sprake van vervolging. We hebben allemaal te maken met misdaad en een regering die deels tekortschiet. Amerika zou dus alle Zuid-Afrikanen asiel moeten geven."
Du Preez wijst erop dat bovendien maar een kleine groep Afrikaners naar de VS wil. "De meerderheid is zich bewust van zijn privileges en we hebben hier een goed leven."
Volgens hem heeft dit ook meer met Amerikaanse politiek te maken dan met Zuid-Afrikaanse. "Trump wil zijn eigen bevolking laten zien dat diversiteit en positieve discriminatie niet werken. De boodschap aan de witte conservatieven in Amerika is dat hen hetzelfde lot te wachten staat als ze niet optreden."
Verdeeldheid
Ook aan de andere kant wringt het, vindt Du Preez. De Afrikaners komen in de VS aan op een moment dat het migratie- en vluchtelingenbeleid zeer is verhard en mensen uit Afrikaanse landen in oorlog, zoals Sudan en de Democratische Republiek Congo, weinig kans hebben om binnen te komen.
De Zuid-Afrikaanse regering waarschuwt dat de Amerikaanse inmenging kan zorgen voor verdeeldheid. Dat gebeurt al. Du Preez krijgt veel reacties op zijn stukken en ook het team achter de website 'Amerikaners', waar Zuid-Afrikanen informatie kunnen krijgen over het vluchtelingenprogramma, krijgt zowel steunbetuigingen als haatmail.
'We zijn echt bang'
Sam Busa, de initiatiefnemer van 'Amerikaners', legt de haat naast zich neer. "Mensen zeggen 'lucky whites', want heel veel Zuid-Afrikanen zijn deze regering zat. Wat een fantastische kans krijgen we om deze falende economie te verlaten. Ik heb drie volwassen zoons en ik denk dat ze in Amerika een betere toekomst tegemoet gaan. We zijn geen geprivilegieerde mensen die een gratis tripje krijgen. We zijn echt bang."
Wat statistieken en onderzoeken ook zeggen, een deel van de Afrikanergemeenschap leeft in angst. En het zijn die verhalen die Amerikanen nu gaan horen van de Afrikaners die aankomen.
Haha, dit zeker.quote:
Het is toch de vermeende morele plicht van het Westen om migranten op te vangen?quote:
Ik hoor vanuit bepaalde hoeken juist altijd dat vluchtelingen/gelukszoekers juist in de regio waar ze vandaan komen opgevangen moeten worden.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is toch de vermeende morele plicht van het Westen om migranten op te vangen?
Internationale verdragen, mensenrechten, we kunnen niet anders. Dat is het narratief altijd vanuit een bepaalde hoek.
Nederlandersquote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:45 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Dat zijn gelukzoekers. Zit in hun bloed.
Dat argument wordt volgens mij altijd gemaakt voor een oorlogssituatie. Daar is hier geen sprake van.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik hoor vanuit bepaalde hoeken juist altijd dat vluchtelingen/gelukszoekers juist in de regio waar ze vandaan komen opgevangen moeten worden.
Dit zijn geen Nederlanders. Misschien slechts een deel van hun voorouders.quote:
Nederland heeft alleen interesse in analfabeet en onderontwikkeld paupervolk om asiel te verlenen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Niet meer, Nederland was te min voor ze.
Gelukszoekers dus.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat argument wordt volgens mij altijd gemaakt voor een oorlogssituatie. Daar is hier geen sprake van.
Dit zijn migranten, want vluchtelingen (ondanks alle claims) kun je deze mensen natuurlijk niet noemen, dan ligt het aan land zelf of ze die mensen toelaten en in de VS doet men dat schijnbaar.
[..]
Nederland houd ook niet van gelukszoekers en veiligelanders. Daar is het huidige kabinet zelfs op gekozen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nederland heeft alleen interesse in analfabeet en onderontwikkeld paupervolk om asiel te verlenen.
In vergelijking met ZA is elk land veilig.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:51 schreef roos94 het volgende:
"We zoeken naar een uitweg", zegt Anette, die alleen bij haar voornaam genoemd wil worden. "Ik wil niet leven in een land waar geen respect is voor ons, witte Zuid-Afrikanen. Mijn man werkt hier op een boerderij en ons inkomen is laag. Als witte Zuid-Afrikaan is het moeilijk om hier werk te vinden. Bovendien is er veel criminaliteit hier. Ik voel me niet veilig."
Gelukkig gaan ze naar Amerika, het veiligste gebied ter wereld waar elke psychopaat zo een wapenwinkel in kan lopen om een mooi speeltje te kopen.
Jammer dat ze daar als kabinet niks mee doen...quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nederland houd ook niet van gelukszoekers en veiligelanders. Daar is het huidige kabinet zelfs op gekozen.
Zo praat jij toch nooit over migranten? Of komt dit omdat het nu ineens blanke mensen zijn met een achtergrond in het Westen en dan brengt het niet de gewenste diversiteit die men in bepaalde kringen graag nastreeft?quote:
Hmm.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nederland heeft alleen interesse in analfabeet en onderontwikkeld paupervolk om asiel te verlenen.
Afrikaner immigranten presteren in Nederland zowel op onderwijs als op inkomen beter dan autochtone Nederlanders.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zo praat jij toch nooit over migranten? Of komt dit omdat het nu ineens blanke mensen zijn met een achtergrond in het Westen en dan brengt het niet de gewenste diversiteit die men in bepaalde kringen graag nastreeft?
[..]
Hmm.
Nou, daar zitten veel van deze mensen niet ver vandaan volgens mij. Dit zijn niet bepaald kennismigranten zeg maar. Ik zit in elk geval totaal niet te wachten op een influx van allemaal Afrikaners in Nederland.
Zambia heeft er een aantal opgenomen maar doorgaans is de regio minder veilig voor hen dan bijvoorbeeld Saudi-Arabië voor Syriërs is. Leuk geprobeerd maar je snapt zelf ook wel dat dit anders is.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik hoor vanuit bepaalde hoeken juist altijd dat vluchtelingen/gelukszoekers juist in de regio waar ze vandaan komen opgevangen moeten worden.
Ik ben hier wel benieuwd naar een bron?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Afrikaner immigranten presteren in Nederland zowel op onderwijs als op inkomen beter dan autochtone Nederlanders.
Beide weigeren is geen optie? En waar wil je zulke Afrikaners gaan huisvesten?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En als ik moest kiezen tussen 1000 Somaliërs of 10000 afrikaners kies ik het laatste.
Vanwaar deze spottende post?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En nu is dat ineens geen probleem. Hmm hmm opmerkelijk dunkt me
Wat maar weer eens bevestigt dat in vergelijking met Zuid-Afrika de VS een verademing is.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:51 schreef roos94 het volgende:
Gelukkig gaan ze naar Amerika, het veiligste gebied ter wereld waar elke psychopaat zo een wapenwinkel in kan lopen om een mooi speeltje te kopen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:11 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Wat maar weer eens bevestigt dat in vergelijking met Zuid-Afrika de VS een verademing is.
Dat is natuurlijk ook weer niet waar. Er zijn onder de regering Biden miljoenen migranten toegelaten in de VS.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:18 schreef ieniminimuis het volgende:
Haha lol.
Deze "vluchtelingen" mogen wel, maar de andere niet.
Uhm is Biden nu aan de macht en is het zijn beleid om actief Afrikaners op te halen?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook weer niet waar. Er zijn onder de regering Biden miljoenen migranten toegelaten in de VS.
Ik heb geen bron, maar op dit moment zijn alle Zuid-Afrikanen in Nederland hier op een werkvisum en niet als vluchtelingen. Logisch dat ze dan relatief hoog opgeleid zijn en netto bijdragenquote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben hier wel benieuwd naar een bron?
[..]
Beide weigeren is geen optie? En waar wil je zulke Afrikaners gaan huisvesten?
[..]
Vanwaar deze spottende post?
Zuid Afrika hoort bij de top wanneer het om moorden, verkrachtingen, carjacking etc gaat. 33 jaar ANC heeft er geen beter land van gemaakt.quote:
De kans is aannemelijk dat die echt uit de absolute bovenlaag van het land komen. Dat is dus iets anders dan de Afrikaners waar dit artikel over gaat. Je komt niet maar zo even in het Westen als Zuid-Afrikaan, degenen die dat wel doen komen vaak uit een goede klasse. Schijnbaar heeft ook minder dan 10% van de hele bevolking een achtergrond in het hoger onderwijs.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:21 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik heb geen bron, maar op dit moment zijn alle Zuid-Afrikanen in Nederland hier op een werkvisum en niet als vluchtelingen. Logisch dat ze dan relatief hoog opgeleid zijn en netto bijdragen
Dat is mijn argument niet, maar jij doet alsof alle andere migranten de toegang wordt geweigerd in de VS, dat is niet het geval. Alleen de Trump-regering laat andere mensen binnen dan de Biden-regering.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:21 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Uhm is Biden nu aan de macht en is het zijn beleid om actief Afrikaners op te halen?
Waarom vind je dit hypocriet?quote:
Migratiemagneet Nederland - Dr. Jan van de Beekquote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben hier wel benieuwd naar een bron?
[..]
vandaar "als ik moest kiezen"quote:Beide weigeren is geen optie? En waar wil je zulke Afrikaners gaan huisvesten?
Ik snap je punt verder wel, Somaliërs zijn kansarm en die moet je hier gewoon niet willen, maar ik kan toch ook wel wat betere groepen bedenken dan Afrikaners. Neem bijvoorbeeld mensen uit Japan, Zuid-Korea of hoogopgeleide Nigerianen, Ghanezen en Europeanen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Migratiemagneet Nederland - Dr. Jan van de Beek
[..]
vandaar "als ik moest kiezen"
Waarom vind je dat?quote:
En miljoenen uitgezet onder Biden.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook weer niet waar. Er zijn onder de regering Biden miljoenen migranten toegelaten in de VS.
Die groepen die je noemt presteren nagenoeg evengoed als afrikaners. Dus waarom zou een zuid koreaan de voorkeur hebben?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik snap je punt verder wel, Somaliërs zijn kansarm en die moet je hier gewoon niet willen, maar ik kan toch ook wel wat betere groepen bedenken dan Afrikaners. Neem bijvoorbeeld mensen uit Japan, Zuid-Korea of hoogopgeleide Nigerianen, Ghanezen en Europeanen.
[..]
Waarom vind je dat?
Dat weegt toch niet op tegen de miljoenen die er zijn binnengelaten?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En miljoenen uitgezet onder Biden.
"Welkom in het land van de vrijheid", zei onderminister van Buitenlandse Zaken Chris Landau bij hun aankomst op Dulles Airport
Maar wat is nou die zogenaamde vrijheid
Als je bang en voorzichtig
Met je mening moet omgaan
Wat is nou die vrijheid als je ontslagen wordt omdat je transgender bent.
Zeg ons wat is-ie waard
Wanneer iemand die afwijkt
Voor gek wordt verklaard.
Ik zie liever een hoogopgeleide Zuid-Koreaan komen dan een laagopgeleide Afrikaner.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Die groepen die je noemt presteren nagenoeg evengoed als afrikaners. Dus waarom zou een zuid koreaan de voorkeur hebben?
Daar heb je een bron van?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Afrikaner immigranten presteren in Nederland zowel op onderwijs als op inkomen beter dan autochtone Nederlanders.
nee dan kunnen we beter weer op Rutte stemmenquote:
Ik neem aan dat De Beek zich op een studie baseert, simpelweg de titel van een boek noemen is een beetje makkelijk (en voor ons vrij ingewikkeld om uit te checken).quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Migratiemagneet Nederland - Dr. Jan van de Beek
Tenzij het roomblanke Nederlandse kolonisten zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dan krijg je een hele heldere bronvermelding en dan is het nog niet goed.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik neem aan dat De Beek zich op een studie baseert, simpelweg de titel van een boek noemen is een beetje makkelijk (en voor ons vrij ingewikkeld om uit te checken).
Aangezien ik lui en dom ben, en jij vast slim en actief, vraag ik je om het letterlijke citaat te geven.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:58 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dan krijg je een hele heldere bronvermelding en dan is het nog niet goed.
Jankbal, ben je lui of gewoon dom?
Lol het is wel komisch hoor de reacties op X. Ineens zijn de links progressieven anti immigratie wanneer het niet hun soort mensen betreft.quote:
Klopt, alleen hebben Afrikaners statistisch een stuk minder kans daar slachtoffer van te worden dan de rest van de bevolking.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:28 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Zuid Afrika hoort bij de top wanneer het om moorden, verkrachtingen, carjacking etc gaat. 33 jaar ANC heeft er geen beter land van gemaakt.
De stats moorden per 100.000 inwoners:
Zuid Afrika 42,
De VS 4.2.
72 moorden per dag in Zuid Afrika in 2024.
Oķé, claudia de breij.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En miljoenen uitgezet onder Biden.
"Welkom in het land van de vrijheid", zei onderminister van Buitenlandse Zaken Chris Landau bij hun aankomst op Dulles Airport
Maar wat is nou die zogenaamde vrijheid
Als je bang en voorzichtig
Met je mening moet omgaan
Wat is nou die vrijheid als je ontslagen wordt omdat je transgender bent.
Zeg ons wat is-ie waard
Wanneer iemand die afwijkt
Voor gek wordt verklaard.
Omdat nu het ineens om een andere groep mensen gaat, groepen ineens elkaars argumenten gaan gebruiken om elkaar terecht te wijzen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |