Dit dus!quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:29 schreef Iwan1976 het volgende:
[..]
Ik als consument wèl. Jumbo loopt achter op AH, die met het herkenbare Terra huismerk de juiste weg is ingeslagen.
Maar waarom val je dan mensen die een (grotendeels) plantaardig dieet volgen aan op de ontbossing, terwijl ze daar direct en indirect veel minder aan bijdragen dan mensen die een regulier dieet volgen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
In the end: Centjes.
Je mag misschien wat van biologische processen snappen, van economie niet.
Het verhaal dat hier Europese Soja wordt gebruikt heeft weinig invloed, het enige voordeel is dat je wat minder footprint hebt qua vervoer. Echter op de prijs heeft dat geen invloed.
Nee gewoon wat minder naieef: https://www.rtl.nl/nieuws(...)kt-door-braziliaansequote:
Omdat die het ideaal beeld hebben dat als je geen dieren eet je het heeeeeeeel goed doet, als je echt wat wilt betekenen eet je gewoon lokaal spul, of gewoon minder.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Maar waarom val je dan mensen die een (grotendeels) plantaardig dieet volgen aan op de ontbossing, terwijl ze daar direct en indirect veel minder aan bijdragen dan mensen die een regulier dieet volgen?
Dat is jouw projectie. Volgens mij beseffen de meeste wel dat ze het hooguit iets beter doen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat die het ideaal beeld hebben dat als je geen dieren eet je het heeeeeeeel goed doet, als je echt wat wilt betekenen eet je gewoon lokaal spul, of gewoon minder.
Minder eten, lokale producten eten, geen dieren eten... wmb allemaal top, dus snap echt nog steeds je punt niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat die het ideaal beeld hebben dat als je geen dieren eet je het heeeeeeeel goed doet, als je echt wat wilt betekenen eet je gewoon lokaal spul, of gewoon minder.
Dit zijn echt dooddoener plaatjes, je flikkert alle cijfers op 1 stapel en trekt daar een conclusie over.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:44 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is jouw projectie. Volgens mij beseffen de meeste wel dat ze het hooguit iets beter doen.
Lokaal vs 'ver' maakt niet zoveel uit. Wat je eet is veel belangrijker dan waar het vandaan komt. Nog een mooi plaatje ter ondersteuning van dat:
[ afbeelding ]
Door de sommigen die niet-voedzame producten produceren komt die vrijheid voor de jeugd te laat, een fors aantal van de jeugd zal daardoor futloos en te mager blijven.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Ik hoop dat we die vrijheid kunnen behouden.
Kan je dat ook onderbouwen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
"Ultrabewerkt" is echt de meest overhypte term op dit moment. Ik ben geen fan van die vleesvervangers, maar ze zijn vaak nog steeds gezonder dat wat ze vervangen. Maar nogmaals, er wordt ook duidelijk gesteld dat het b.v. ook om peulvruchten en noten gaat. Die zou ik ook veel eerder gebruiken als alternatief voor vlees dan vegaburgers en 'kipstuckjes'.
Mwuah als je daadwerkelijk lokaal koopt weet je wel wat je in huis haalt. Voor het milieu is de impact marginaal, voor dierenwelzijn kan het wel heel veel verschil maken.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:44 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is jouw projectie. Volgens mij beseffen de meeste wel dat ze het hooguit iets beter doen.
Lokaal vs 'ver' maakt niet zoveel uit. Wat je eet is veel belangrijker dan waar het vandaan komt. Nog een mooi plaatje ter ondersteuning van dat:
[ afbeelding ]
Tjah...quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:39 schreef ReplaR het volgende:
[..]
En de usual suspects staan erom te juichen.
Mijn punt is dat veel van dit soort vleesvervangers Soja gebruiken, en dat dit hoe dan ook een grote aanslag op het milieu pleegt, kortom wil je het beter doen, ga dan niet van dit soort producten eten, maar kijk naar lokale zaken die je dieet technisch kunt gebruiken als vervanger.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:46 schreef Forbry het volgende:
[..]
Minder eten, lokale producten eten, geen dieren eten... wmb allemaal top, dus snap echt nog steeds je punt niet.
Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar de voedingswaardelabels van reguliere hamburgers en vegaburgers b.v.quote:
Maar hoe kom je erbij dat soja 'een grote aanslag op het milieu pleegt'? Ten opzichte van welk voedingsmiddel doet het dat precies?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn punt is dat veel van dit soort vleesvervangers Soja gebruiken, en dat dit hoe dan ook een grote aanslag op het milieu pleegt, kortom wil je het beter doen, ga dan niet van dit soort producten eten, maar kijk naar lokale zaken die je dieet technisch kunt gebruiken als vervanger.
Je lijkt anders behoorlijk overstuurquote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal niks, ik bemoei me niet met andermans individuele keuzes, zouden meer mensen eens voorbeeld aan moeten nemen.
Soja pleegt helemaal geen grote aanslag op het milieu. Per kcal/gram eiwit is het een van de meest efficiente gewassen die er is. De enige reden waarom het een slechte naam heeft is door de enorme schaal - gedreven door de vleesindustrie.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mijn punt is dat veel van dit soort vleesvervangers Soja gebruiken, en dat dit hoe dan ook een grote aanslag op het milieu pleegt, kortom wil je het beter doen, ga dan niet van dit soort producten eten, maar kijk naar lokale zaken die je dieet technisch kunt gebruiken als vervanger.
Waarom geen dieren?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:46 schreef Forbry het volgende:
[..]
Minder eten, lokale producten eten, geen dieren eten... wmb allemaal top, dus snap echt nog steeds je punt niet.
Ja, eens, dat zijn prima afwegingen. Ik had het puur over het milieuaspect.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mwuah als je daadwerkelijk lokaal koopt weet je wel wat je in huis haalt. Voor het milieu is de impact marginaal, voor dierenwelzijn kan het wel heel veel verschil maken.
Ik koop al jaren niks meer in de supermarkt. Ja het is wat duurder, maar de kwaliteit is ongeëvenaard en ik weet ook dat ik geen mishandeld of zelfs ziek vlees koop. Sterker nog, die dieren hebben een goed leven gehad itt de intensieve veehouderij dieren.
Overstuur nog welquote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:53 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Je lijkt anders behoorlijk overstuur
Nu is een hamburger sowieso geen gezond stuk vlees. Overigens wel heel geschikt voor vervangers, net als vega saucijzenbroodjes enzo. Die zijn bijna niet van het origineel te onderscheiden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar de voedingswaardelabels van reguliere hamburgers en vegaburgers b.v.
"Enige"quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:53 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Soja pleegt helemaal geen grote aanslag op het milieu. Per kcal/gram eiwit is het een van de meest efficiente gewassen die er is. De enige reden waarom het een slechte naam heeft is door de enorme schaal - gedreven door de vleesindustrie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |