Ik snap ook niet waarom iedereen er steeds weer die kleffe vegaburgers bijhaalt e.d. Noten en peulvruchten worden aangehaald en zijn prima, laagbewerkte vervangers. Ook al zijn die vleesvervangers vaak iig nog gezonder dan wat ze vervangen, er zit meestal gewoon te veel zout en verzadigd vet in.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja hoor, ik eet af en toe ook wel eens vleesloos, vind de meeste vleesvervangers niet zo lekker, heb ze regelmatig omdat ik 2good2 go pakketten van de Ekoplaza koop.
Doe ik ook.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Gewoon schijt aan hebben.
In mijn ervaring is er echt maar een hele kleine minderheid van mensen die jou echt een aso vinden omdat je vlees eet en of bier drinkt. En dat zijn geen gezellige mensen maar stuk voor stuk mensen waar je toch geen vrienden mee wil zijn.
Dus doe gewoon wat je zelf wilt en heb schijt aan de mensen die vervolgens iets van je vinden.
Geen idee waarom, maar ga jij maar lekker boos zijn hoor. Ik voel mij er niet door aangesproken.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
De Brazilaanse Indianen zullen je dankbaar zijn!
Nu snel deugen op je Instagram met je veganistische Latte.
"Ultrabewerkt" is echt de meest overhypte term op dit moment. Ik ben geen fan van die vleesvervangers, maar ze zijn vaak nog steeds gezonder dat wat ze vervangen. Maar nogmaals, er wordt ook duidelijk gesteld dat het b.v. ook om peulvruchten en noten gaat. Die zou ik ook veel eerder gebruiken als alternatief voor vlees dan vegaburgers en 'kipstuckjes'.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Een stukje ultrabewerkt fabrieksvoedsel is natuurlijk niet gezond.
De vrijheid om zelf te zelf bepalen wat men eet gunnen sommige mensen de jeugd niet, want die willen hun niet voedzame producten kwijt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:39 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Laat iedereen zelf bepalen wat ze willen eten zonder verwijten, uitschelden of dwingende tonen.
En zorg ervoor dat de vega hun eigen verpakkingen en plekken krijgen zodat het duidelijk is wat wat is.
Duurzaam.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
"Ultrabewerkt" is echt de meest overhypte term op dit moment.
Ik hoop dat we die vrijheid kunnen behouden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:55 schreef torentje het volgende:
[..]
De vrijheid om zelf te zelf bepalen wat men eet gunnen sommige mensen de jeugd niet, want die willen hun niet voedzame producten kwijt.
Dat ligt er maar net aan welke vervangers en welk vlees je vergelijkt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
"Ultrabewerkt" is echt de meest overhypte term op dit moment. Ik ben geen fan van die vleesvervangers, maar ze zijn vaak nog steeds gezonder dat wat ze vervangen. Maar nogmaals, er wordt ook duidelijk gesteld dat het b.v. ook om peulvruchten en noten gaat. Die zou ik ook veel eerder gebruiken als alternatief voor vlees dan vegaburgers en 'kipstuckjes'.
Omdat mensen zoals jou doorgaans niet snappen dat dit soort vervangers tot andere ellende lijden, wil je de boel verbeteren dan kun je beter minder vlees eten.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:53 schreef Forbry het volgende:
[..]
Geen idee waarom, maar ga jij maar lekker boos zijn hoor. Ik voel mij er niet door aangesproken.
Dat is (over het algemeen) niet zo. Ook onbewerkt vlees bevat meer verzadigd vet en minder vezels dan (de meeste) vleesvervangers.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan welke vervangers en welk vlees je vergelijkt.
Als je onbewerkt vlees eet, dus geen worst en dergelijke is dat gezonder dan de meeste vleesvervangers. Het probleem is dat dat in de meeste onderzoeken op 1 hoop wordt gegooid.
Ja zo lust ik er nog wel een paar, dan ga je er vanuit dat iemand dus niet op een andere manier aan vezels komt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:05 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is (over het algemeen) niet zo. Ook onbewerkt vlees bevat meer verzadigd vet en minder vezels dan (de meeste) vleesvervangers.
Vlees eet je niet voor de vezels. Dat er geen vezels in zitten maakt het niet een ongezonde optie.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:05 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat is (over het algemeen) niet zo. Ook onbewerkt vlees bevat meer verzadigd vet en minder vezels dan (de meeste) vleesvervangers.
Ook veel 'onbewerkt vlees' bevat zoals @Gimmick aangeeft flink wat verzadigd vet. Ja, als je kipfilet vergelijkt met een beyond meat burger dan zou ik de eerste wel als gezonder willen vergelijken, maar als ik kipfilet vergelijk met linzen, dan is dat zeker niet zo.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan welke vervangers en welk vlees je vergelijkt.
Als je onbewerkt vlees eet, dus geen worst en dergelijke is dat gezonder dan de meeste vleesvervangers. Het probleem is dat dat in de meeste onderzoeken op 1 hoop wordt gegooid.
Nou, dat geldt in Nederland ook voor de overgrote meerderheid van de bevolking.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja zo lust ik er nog wel een paar, dan ga je er vanuit dat iemand dus niet op een andere manier aan vezels komt.
Die Jumbo reclames hebben hem best geruineerd hoor. Voor mij in elk geval.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:19 schreef raptorix het volgende:
We zullen binnenkort wel nog meer cringe reclames met Frank krijgen waarbij hij zogenaamd niet door heeft dat die vegetarische snacks aan het eten is.
Zoals je al kunt raden, het maken van vleesvervangers is veel meer te maximaliseren zowel qua productie als qua marge, waarom denk je dat Big Tech in de VS maximaal op dit soort shit duikt? Juist omdat ze niet zozeer tech bedrijven zijn, maar experts in hoe je een organisatie schaalt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Toch heb ik liever dat zo'n bedrijf je gewoon maximaal geld uit de zak probeert te peuren voor aandeelhoudersrendement. Waarom gaan al dat soort bedrijven ineens de dominee uithangen? Wat zit daar achter?
Dit is toch totaal geen tegenargumentquote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja zo lust ik er nog wel een paar, dan ga je er vanuit dat iemand dus niet op een andere manier aan vezels komt.
Tjah als je aan een brandweerman vraagt wat die vind van een Barbecue wat denk je dat je dan als antwoord krijgt?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou, dat geldt in Nederland ook voor de overgrote meerderheid van de bevolking.
Zeker voor de klimaatwappies die vinden dat het klimaat kapot gaat door de mens. Nee dank u ik doe niet mee met die bangmakerij.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 09:52 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Vleesconsumptie mag wel wat minder zowel voor dierenwelzijn als het klimaat. Maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel.
Natuurlijk wel, het is ongeveer net zo idioot om te stellen, dat iemand die een snoepje neemt minder water binnen krijgt dan iemand die een komkommer opeet.quote:
Ja lekker?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah als je aan een brandweerman vraagt wat die vind van een Barbecue wat denk je dat je dan als antwoord krijgt?
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ook veel 'onbewerkt vlees' bevat zoals @:Gimmick aangeeft flink wat verzadigd vet. Ja, als je kipfilet vergelijkt met een beyond meat burger dan zou ik de eerste wel als gezonder willen vergelijken, maar als ik kipfilet vergelijk met linzen, dan is dat zeker niet zo.
100 gram kip vergeleken met 100 gram linzen.quote:Calorieën: Beide zijn vergelijkbaar in calorieën (~110-116 kcal per 100 g), wat ze geschikt maakt voor een caloriebewust dieet.
Eiwitten: Kipfilet bevat veel meer eiwit (23 g vs. 9 g), en de eiwitten zijn completer (alle essentiële aminozuren in optimale verhoudingen). Linzen bieden ook goede eiwitten, maar missen enige aminozuren (zoals methionine), wat gecompenseerd kan worden door ze te combineren met granen (bijv. rijst).
Vet: Beide zijn laag in vet. Linzen hebben iets minder totaal vet (0.4 g vs. 1 g) en vrijwel geen verzadigd vet. Kipfilet heeft een kleine hoeveelheid verzadigd vet, maar dit is minimaal.
Koolhydraten en vezels: Linzen bevatten koolhydraten (20 g, waarvan 8 g vezels), wat gunstig is voor de spijsvertering en verzadiging. Kipfilet bevat geen koolhydraten of vezels, waardoor het minder bijdraagt aan darmgezondheid.
Micronutriënten:
IJzer: Linzen bevatten meer ijzer (3.3 mg vs. 0.4 mg), maar dit is niet-heem-ijzer, dat minder goed wordt opgenomen. Kipfilet bevat heem-ijzer, dat beter opneembaar is.
Vitamine B12: Alleen kipfilet levert B12, essentieel voor zenuwfunctie en bloedvorming. Linzen bevatten geen B12, wat een aandachtspunt is bij een plantaardig dieet.
Zink en magnesium: Linzen scoren iets hoger op zink en magnesium, wat goed is voor het immuunsysteem en spierfunctie.
Natrium: Beide zijn laag in natrium, vooral linzen, omdat ze van nature vrijwel geen zout bevatten. Kipfilet heeft een kleine hoeveelheid natuurlijk natrium.
Cholesterol: Kipfilet bevat cholesterol (70 mg), terwijl linzen cholesterolvrij zijn, wat gunstig kan zijn voor hartgezondheid, hoewel matige cholesterolinname uit mager vlees geen groot probleem is voor de meeste mensen.
Conclusie
Kipfilet is superieur als het gaat om eiwitgehalte en vitamine B12, en biedt goed opneembaar ijzer. Het is een uitstekende keuze voor spieropbouw en als je weinig koolhydraten wilt.
Linzen blinken uit in vezels, koolhydraten voor energie, en leveren meer ijzer en magnesium. Ze zijn cholesterolvrij en ondersteunen de darmgezondheid.
De bangmakerij dat de vermeende klimaatwappies het op jou en je vleesje hebben voorzien? Dat riedeltjes is inderdaad erg populair op de socials van de beperkte man.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:13 schreef WintersICT het volgende:
[..]
Zeker voor de klimaarwappies die vinden dat het klimaat kapot gaat door de mens. Nee dank u ik doe niet mee met die bangmakerij.
Nou ja, in mijn expertisegebied ga ik ook altijd aan de hoge kanten zitten, omdat als de klant maar voor de helft voldoet hij nog steeds aan de veilige kant zit, zo werkt psychologie nou eenmaal.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja lekker?
Geen idee wat dat van doen heeft met onderzoek van het RIVM of de Maag, darm en leverstichting naar voedingspatronen onder de bevolking verder.
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, het is ongeveer net zo idioot om te stellen, dat iemand die een snoepje neemt minder water binnen krijgt dan iemand die een komkommer opeet.
Dus als je kipfilet combineert met groente en volkorenbrood, dan haal je daar meer goede voedingsstoffen uit dan uit alleen linzen. Goed verhaal.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
[..]
100 gram kip vergeleken met 100 gram linzen.
Het enige waar de linzen op scoren zijn vezels en vet. En er zit veel ijzer in.
Dus als jij gewoon je volkorenboterham eet bij de lunch en een schep groente bij je avondmaal haal je uit 100 gram kip meer waardevolle voedingsstoffen dan uit 100 gram linzen.
Kijk naar de oorspronkelijke post, daar werd gezegt: Vleesvervangers bevatten meer vezels, ik geef alleen maar aan dat dat een non vergelijking is, iedereen weet dat je gevarieerd moet eten, om dan die vergelijking op basis van 1 product te maken is onzin.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |