abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 mei 2025 @ 14:00:10 #101
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_217575166
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 13:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Tja, je kunt wel stellen dat een onderzoek nodig is, maar dat betekent dan ook dat zo'n onderzoek nog niet gedaan is. En ik kijk tenminste naar mijn bloedwaardes. Dat is een stuk beter dan anekdotisch.

Dit is dus precies wat anekdotisch is. Het is jouw ervaring. Dat is prima en daar doe ik niets aan af, maar je kunt het niet generaliseren.
I am a black hole shitting into the void
pi_217575209
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 14:00 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dit is dus precies wat anekdotisch is. Het is jouw ervaring. Dat is prima en daar doe ik niets aan af, maar je kunt het niet generaliseren.
Ik heb er wel degelijk zelf onderzoek naar gedaan. Je kunt zelf ook je eigen onderzoek doen. Dan weet je het zelf ook. Dat is beter dan anderen napraten.

Begin eens met uitzoeken waarom de meeste mensen en zelfs veel diëtisten vinden dat vet slecht is. Wat cholesterol is. Waarom eerst alle cholesterol slecht was en je nu goede en slechte cholesterol hebt.

Weet je dat in de VS paprikachips meedoet als groente? Of dat lunchables worden gezien als een gezonde maaltijd? Of suikerblokjes in melk een gezond ontbijt zijn?

[ Bericht 7% gewijzigd door SymbolicFrank op 08-05-2025 14:12:21 ]
pi_217575477
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 13:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Tja, je kunt wel stellen dat een onderzoek nodig is, maar dat betekent dan ook dat zo'n onderzoek nog niet gedaan is. En ik kijk tenminste naar mijn bloedwaardes. Dat is een stuk beter dan anekdotisch.
Zo simpel ligt dat niet. Wetenschap is natuurlijk geen simpele feitjesmachine. Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar dit soort zaken en zoals je las in mijn post ook naar de effecten op bloedwaarden en dergelijke, maar de resultaten zijn zeker wanneer je geen extreem gecontroleerde omgeving hebt met veel verstorende factoren.

Ik krijg ook mijn jaarlijkse doormeting en heb een continu beeld van m'n bloedsuikerspiegel, maar dat is geen reden om uit een levensstijl en dieet dat voor mij heel goed allerlei stellige conclusies te trekken over wat wel of niet 'werkt' voor andere diabeten. Sterker nog, als iemand niet goed snapt wat ie aan het doen is en de koolhydraten in zijn of haar dieet gaat beperken zonder daarbij goed te kijken naar insulinedosering, dan kan dat in theorie zelfs leiden tot overlijden aan de gevolgen van een hypoglykemie.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217575607
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 14:31 schreef Monolith het volgende:

[..]
Zo simpel ligt dat niet. Wetenschap is natuurlijk geen simpele feitjesmachine. Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar dit soort zaken en zoals je las in mijn post ook naar de effecten op bloedwaarden en dergelijke, maar de resultaten zijn zeker wanneer je geen extreem gecontroleerde omgeving hebt met veel verstorende factoren.

Ik krijg ook mijn jaarlijkse doormeting en heb een continu beeld van m'n bloedsuikerspiegel, maar dat is geen reden om uit een levensstijl en dieet dat voor mij heel goed allerlei stellige conclusies te trekken over wat wel of niet 'werkt' voor andere diabeten. Sterker nog, als iemand niet goed snapt wat ie aan het doen is en de koolhydraten in zijn of haar dieet gaat beperken zonder daarbij goed te kijken naar insulinedosering, dan kan dat in theorie zelfs leiden tot overlijden aan de gevolgen van een hypoglykemie.
Dus, hou je aan de schijf van vijf, want daarvan is bewezen dat het werkt. En doe ook wat de dokter zegt. Ga niet zelf experimenteren met je gezondheid.

Nou is het voedingsadvies meestal specifiek voor een land. En inderdaad, voor veel Aziaten werkt onze schijf van vijf niet. Die kunnen beter hun eigen voedingsadvies blijven gebruiken als ze hier komen wonen. Maar het is voor die mensen misschien wel interessant om te weten waarom dat zo is. Anders is het gewoon een godsdienst. Die zeggen je ook allemaal dat zij als enige gelijk hebben.

En als die mensen weten wat er aan de hand is, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Net zoals je insuline nodig hebt om koolhydraten te verwerken, heb je lactase nodig om melksuiker te verwerken. En net zoals met insuline, kun je die mensen daar ook regelmatig mee injecteren. En in beide gevallen kun je het toedienen van die stoffen verminderen als je minder van de stoffen eet waar je ze voor nodig hebt. Dus koolhydraten en zuivel. Maar dan moet je dus ook het voedingsadvies aanpassen.

Het is dus een beetje eenzijdig om te zeggen dat je een specifieke hoeveelheid van die dingen moet blijven eten, omdat anders de hoeveelheid geneesmiddelen die je daarvoor inneemt niet meer de correcte dosis is.
  donderdag 8 mei 2025 @ 15:05:42 #105
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_217575678
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 14:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus, hou je aan de schijf van vijf, want daarvan is bewezen dat het werkt. En doe ook wat de dokter zegt. Ga niet zelf experimenteren met je gezondheid.

Nou is het voedingsadvies meestal specifiek voor een land. En inderdaad, voor veel Aziaten werkt onze schijf van vijf niet. Die kunnen beter hun eigen voedingsadvies blijven gebruiken als ze hier komen wonen. Maar het is voor die mensen misschien wel interessant om te weten waarom dat zo is. Anders is het gewoon een godsdienst. Die zeggen je ook allemaal dat zij als enige gelijk hebben.

En als die mensen weten wat er aan de hand is, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Net zoals je insuline nodig hebt om koolhydraten te verwerken, heb je lactase nodig om melksuiker te verwerken. En net zoals met insuline, kun je die mensen daar ook regelmatig mee injecteren. En in beide gevallen kun je het toedienen van die stoffen verminderen als je minder van de stoffen eet waar je ze voor nodig hebt. Dus koolhydraten en zuivel. Maar dan moet je dus ook het voedingsadvies aanpassen.

Het is dus een beetje eenzijdig om te zeggen dat je een specifieke hoeveelheid van die dingen moet blijven eten, omdat anders de hoeveelheid geneesmiddelen die je daarvoor inneemt niet meer de correcte dosis is.
De schijf van vijf (of voedselpiramide) is voor alle landen vrijwel hetzelfde. En ook al decennia (vrijwel) hetzelfde.

Je kunt hier een overzicht zien van 114 'schijf van vijfs' (het advies van de diverse overheden). Er zit nauwelijks verschil tussen: https://docs.google.com/s(...)it?pli=1&gid=0#gid=0

Je kunt hier kijken naar interviews met een aantal adviseurs van voedingsrichtlijnen van diverse landen. Er zit nauwelijks licht tussen.

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 4% gewijzigd door Gimmick op 08-05-2025 15:15:17 ]
pi_217575715
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 15:05 schreef Gimmick het volgende:

[..]
De schijf van vijf (of voedselpiramide) is voor alle landen vrijwel hetzelfde. En ook al decennia (vrijwel) hetzelfde.

Je kunt hier een overzicht zien van 114 'schijf van vijfs' (het advies van de diverse overheden). Er zit nauwelijks verschil tussen: https://docs.google.com/s(...)it?pli=1&gid=0#gid=0

Je kunt hier kijken naar interviews met een aantal adviseurs van voedingsrichtlijnen van diverse landen. Er zit nauwelijks licht tussen.

https://www.youtube.com/watch?v=l5MmpdWZ
Een nietszeggend document en een niet bestaande video? Wat moet ik daar mee?
  donderdag 8 mei 2025 @ 15:17:30 #107
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_217575761
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 15:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Een nietszeggend document en een niet bestaande video? Wat moet ik daar mee?
Link hersteld. We kunnen het ook omdraaien - jij gaf immers aan dat er verschillen zijn. Waarin verschilt het voedingsadvies van Japan (bijvoorbeeld) van die van Nederland?
pi_217575832
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 15:17 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Link hersteld. We kunnen het ook omdraaien - jij gaf immers aan dat er verschillen zijn. Waarin verschilt het voedingsadvies van Japan (bijvoorbeeld) van die van Nederland?
De belangrijkste is zuivel.
  donderdag 8 mei 2025 @ 15:59:53 #109
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_217576146
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De belangrijkste is zuivel.
Dat is inderdaad een verschil, grotendeels cultureel bepaald. Qua (complexe) koolhydraten, groente en andere eiwitbronnen is er nauwelijks verschil. Daar richt meestal de kritiek zich op.
pi_217577126
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 15:59 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een verschil, grotendeels cultureel bepaald. Qua (complexe) koolhydraten, groente en andere eiwitbronnen is er nauwelijks verschil. Daar richt meestal de kritiek zich op.
Nee, veel Aziers worden ziek als ze koemelk drinken. Lactose intolerantie. Cultureel ligt in Japan de nadruk op rijst en vis, niet het wel of niet consumeren van melkproducten. Maar het varieert, de meeste mensen in Europa, de VS, Noord-Afrika en Zuidwest-Azië kunnen dat wel verteren, de meeste andere mensen niet.
  donderdag 8 mei 2025 @ 18:31:49 #111
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217577973
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 17:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, veel Aziers worden ziek als ze koemelk drinken. Lactose intolerantie. Cultureel ligt in Japan de nadruk op rijst en vis, niet het wel of niet consumeren van melkproducten. Maar het varieert, de meeste mensen in Europa, de VS, Noord-Afrika en Zuidwest-Azië kunnen dat wel verteren, de meeste andere mensen niet.
Afrikanen die zuipen zo een liter melk op, die hebben zoveel weerstand , ook van corona heeft daar geen mens gehoord en niemand ingeënt

daar is nooit iemand ziek , maar als ze ziek zijn dan gaan ze snel dood ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217578090
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 18:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Afrikanen die zuipen zo een liter melk op, die hebben zoveel weerstand , ook van corona heeft daar geen mens gehoord en niemand ingeënt

daar is nooit iemand ziek , maar als ze ziek zijn dan gaan ze snel dood ook
Ja, een hoge afweer maar weinig medische zorg.
  donderdag 8 mei 2025 @ 18:45:45 #113
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217578153
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 18:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, een hoge afweer maar weinig medische zorg.
ja obesitas zie je daar niet en slechte knieën omdat ze te dik zijn ook niet , rolstoelen en scootmobiels ook niet, zelfs rollators niet

Hart klachten ook niet, sportscholen ook niet

maar je kan daar beter niet in t ziekenhuis komen want dan ga je echt dood, wat een griebus bende
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217585347
https://vilt.be/nl/nieuws(...)-dierlijke-producten

Die ultra bewerkte vleesvervangers die Jumbo probeert te pushen blijken niet bepaald gezond.
pi_217585700
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 12:14 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat is echt wel Jip-en-Janneke interpretatie hoor, die absoluut nog niet ondersteund wordt door gedegen wetenschappelijke studies. Blijft natuurlijk altijd lastig om heel gecontroleerd analyse te doen maar hier een review van recente meta-analyses waarbij wordt gekeken naar het effect van ketogene diëten op het lipidenprofiel:
[..]
https://www.sciencedirect(...)ii/S0146280624000410

Gevalletje 'more research is needed'. :P
Binnen de voedingswetenschap is er toch eigenlijk al wel 10 jaar + consensus over wat gezond/ongezond is? niet teveel verzadigd vet, op lange termijn denken aan je zoutinname enz.

Echt met veel spectaculaire nieuwe dingen is men naar mijn weten niet meer gekomen.
pi_217587024
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 15:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Binnen de voedingswetenschap is er toch eigenlijk al wel 10 jaar + consensus over wat gezond/ongezond is? niet teveel verzadigd vet, op lange termijn denken aan je zoutinname enz.

Echt met veel spectaculaire nieuwe dingen is men naar mijn weten niet meer gekomen.
Eet het aanbevolen dieet. De schijf van vijf, hier in Nederland. Daar komt het in het kort op neer. Wat ook bepaald wordt door de cultuur en de voedselindustrie. Als dat niet kan, kun je medicijnen krijgen zodat je gewoon mee kunt blijven doen en eten wat er in de supermarkt ligt. En ja, dat aanbevolen dieet verandert continu. En nee, de meeste dingen die er in de supermarkt liggen, zitten niet in een goed dieet.

Dat zie je ook bij een bloedonderzoek: alles wat afwijkt van het gemiddelde is fout. Maar dat wil niet zeggen dat variatie niet beter is en je lichaam uitstekend in staat is om een heel uiteenlopend scala aan producten om te zetten in de dingen die je nodig hebt.

Ik zou zelf ook toe willen voegen dat we veel te veel koolhydraten eten. Die zijn goedkoop, makkelijk te verwerken in veel uiteenlopende producten en ze moedigen je aan om de hele dag te blijven eten. Ideaal voor voedselproducenten, maar niet voor je gezondheid. Wat we eten heeft natuurlijk ook veel te maken met ons besteedbaar inkomen.

De originele schijf van vijf bevatte de volgende productgroepen:
Melk en melkproducten
Groente, fruit, aardappelen
Vlees, vis, kaas, eieren en peulvruchten
Vetten
Graan en graanproducten zoals brood

Met de verwachting dat het voor de helft bestond uit producten die rijk waren aan koolhydraten en verder voornamelijk eiwitrijke producten (vlees, vis en zuivel).

Dat is in onbruik geraakt toen in de VS de aanval werd ingezet op vette producten, maar tegelijkertijd fastfood het meeste gegeten werd.

Onze nieuwe schijf is eigenlijk de schijf van vier, waarbij de producten gerangschikt zijn naar hun bestanddelen:
Groente en fruit
Koolhydraten
Eiwitten
Vetten

En het is de bedoeling dat je ze in die volgorde prioriteert. Dus voor de helft groente en fruit, voor een kwart koolhydraten, 15-20% eiwitten en de rest vet. Dus vet mag weer en in plaats van koolhydraten moeten we nu voornamelijk groenten eten. (Eigenlijk zit fruit er een beetje tussenin.)

Er lopen nog wat achterhoedegevechten over vetten, omdat diëtisten lang op school hebben geleerd dat die slecht zijn, maar er is ook een groeiend besef dat we eiwitten en vetten nodig hebben als bouwmateriaal en dat de rest gewoon allemaal wordt omgezet in brandstof, waarvan het overschot dan weer wordt opgeslagen als vet. Kortom, als je niet meer calorieën eet dan je verbrand, maakt het allemaal niets uit. Het is het overschot dat, naast obesitas, een scala aan problemen veroorzaakt.
pi_217597927
Vlees- en kaasvervangers kunnen meer schadelijke stoffen bevatten dan dierlijke producten
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250508_93687446
Plaats hier uw advertentie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')