ik denk dat we chinezen aan moeten trekken om kerncentrales te bouwen en hen ook de vergunningen hier laten regelen ivm stikstof en derg problemenquote:Op woensdag 21 mei 2025 23:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kernfusie is er over 30 jaar.
Dat stond in de Kijk uit ~1990.
En grappig genoeg is dat nog steeds zo.
Dacht dat het een jaar of tien terug al was dat het er “50 jaar binnen 50” jaar zou zijnquote:Op woensdag 21 mei 2025 23:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Kernfusie is er over 30 jaar.
Dat stond in de Kijk uit ~1990.
En grappig genoeg is dat nog steeds zo.
Complot!quote:Op woensdag 21 mei 2025 23:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja hoor, zoals Wiebes in 2019 al aangaf…
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rale-bouwen-a3974882
[..]
[..]
Uiteraard moeten er vinkjes gezet worden. Maar dat is met elke vorm van grootschalige opwek het geval.
Maar als er serieuze gegadigden waren geweest, dan was het proces om tot nieuwe kerncentrales te komen natuurlijk al stukken verder geweest.
Maar mogelijke exploitanten weten ook dat bij elk jaar vertraging de mogelijke staatssteun miljarden hoger wordt.
Toch worden er steeds nog kerncentrales gebouwd , vooral in China veelquote:Op donderdag 22 mei 2025 05:43 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Het risico op sabotage ivm hybride oorlogen hebben we het nog niet over gehad dacht ik. Een niet te onderschatten risico mijns inziens. Maakt het nog wat onrealistischer naast dat het te duur is, te lang duurt om te bouwen, de afhankelijkheid van splijtstof en natuurlijk het afvalprobleem.
Er valt veel te halen in energiebesparing en we zullen dus bewuster moeten gaan leven. Dat geldt niet alleen voor de consument die doorgaans veel te veel apparaten in huis heeft, maar ook voor het bedrijfsleven die onvoldoende inzet op zuinigere processen en operaties.
quote:Eind 2022 waren er 438 commerciële kerncentrales in bedrijf in 33 landen, volgens gegevens van het Swiss Nuclear Forum.
Volgens het forum gingen in 2022 zes nieuwe kerncentrales online en werden vijf eenheden definitief gesloten.
https://nos.nl/artikel/24(...)-met-stroomproductiequote:De zes nieuwe centrales waren Olkiluoto-3 in Finland, de eerste nieuwe reactor die in West-Europa in ongeveer 15 jaar werd opgestart, Fuqing-6 en Hongyanhe-6 in China, Kanupp-3 in Pakistan, Shin-Hanul-1 in Zuid-Korea en Barakah-3 in de Verenigde Arabische Emiraten.
De geïnstalleerde nettocapaciteit steeg van 388.600 MW in 2021 tot ongeveer 393.600 MW, een stijging van iets meer dan 1,2%.
Kernenergie blijft de tweede grootste bron van schone elektriciteit - na waterkracht - en is goed voor tien procent van de wereldwijde elektriciteitsproductie.
quote:NOS Nieuws
zaterdag 12 maart 2022, 18:32
Eerste nieuwe Finse kernreactor in 40 jaar gestart met stroomproductie
In Finland is de eerste nieuwe kernreactor in veertig jaar tijd gestart met het leveren van elektriciteit.
Het is ook de eerste nieuwe Europese reactor in vijftien jaar tijd.
De overige twee reactoren van kerncentrale Olkiluoto, in Eurajoki in Zuidwest-Finland, stammen uit de jaren 70 en 80.
In december werd de reactor al opgestart, nu is Olkiluoto 3 ook aangesloten op het nationale stroomnetwerk. De productie wordt geleidelijk opgevoerd totdat in juli het maximale vermogen van 1600 megawatt wordt bereikt. Op dat moment kan de reactor voorzien in 14 procent van de Finse elektriciteitsbehoefte.
Kerncentrales vormen in Finland de belangrijkste productiemethode voor stroom. Verder komt 25 tot 30 procent van de elektriciteit uit het buitenland, vooral uit Zweden maar voor een belangrijk deel ook uit Rusland.
Door het openen van Olkiluoto 3 wordt Finland minder afhankelijk van het buitenland.
Neuh, kernenergie is een politiek prestigedingetje in plaats van een toekomstbestendige oplossing voor bepaalde problemen. En dat mag wat kosten…quote:
voor het bouwen van een kerncentrale zijn meer mensen nodig dan voor de voetbalstadia in Qatar en ook meer mensen dan er bij TATA werken nuquote:Op donderdag 22 mei 2025 07:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Neuh, kernenergie is een politiek prestigedingetje in plaats van een toekomstbestendige oplossing voor bepaalde problemen. En dat mag wat kosten…
Bekijk deze YouTube-videoquote:Jarenlang duizenden werknemers aan de slag per kerncentrale
Kernenergie is goed voor de werkgelegenheid.
Voor de nieuwe reactoren Flamanville 3 en Olkiluoto 3 waren zowel in Frankrijk als in Finland 3000 tot 4500 vakmensen nodig.
Bij de 2 reactoren in aanbouw bij de Britse kerncentrale Hinkley Point zijn zo'n 8500 mensen aan de slag en bij de bouw van 4 reactoren in Abu Dhabi liep het aantal medewerkers op tot 25.000.
In hoeverre de bouw van de 4 Nederlandse reactoren parallel loopt, bepaalt dus of 4000 tot ruim 20.000 vakmensen tegelijk nodig zijn.
Huisvesting is direct een uitdaging
De gemeente Borsele, waar ten minste 2 van de 4 nieuwe reactoren gepland zijn, telt 23.000 inwoners. Die zullen niet allemaal beschikbaar zijn voor de bouw van de kerncentrale.
Een groot deel van de benodigde vakmensen zal uit de rest van het land komen.
Of uit de rest van de wereld. Bij de bouw van Flamanville 3 kwam een derde van de werknemers uit het buitenland.
Bij Olkiluoto 3 was slechts 20% van de bouwers Fins.
Hoeveel is bebouwd dan?quote:Op donderdag 22 mei 2025 09:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zonnepanelen zitten aan de andere kant: op een vierkante meter valt hier in Nederland per jaar 3,6 GJ, waarvan we ongeveer 20% kunnen omzetten in energie. Dat is dan 720 MJ. 2564 PJ is 2564000000000 MJ, dus dan heb je een gebied van 3561 vierkante kilometer nodig, of een vierkant van 60 kilometer lang. Dat is ongeveer 10% van ons landoppervlak.
Als je gaat voor 10%, moet je accu's hebben die een flink deel van de zomerproductie kunnen verplaatsen naar de winter. De energievraag is in de winter veel hoger dan in de zomer, maar de energieopbrengst van je panelen veel lager. De helft van ons oppervlak is al heel optimistisch, als je altijd stroom wilt hebben. Dat zijn dus alle boeren.quote:Op donderdag 22 mei 2025 10:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoeveel is bebouwd dan?
Ik schrik niet zo van 10% om eerlijk te zijn.
Maar als je het vervoerd vanuit de Sahara of dunbevolkte gebieden...... Is er nog veel meer mogelijk zonder dat het de leefomgeving verneukt.
Kan allemaal, het is alleen niet realistisch te denken dat we daar zijn in 25 jaar.
Tja, dan gaat het bouwen van een kerncentrale toch sneller.quote:Op donderdag 22 mei 2025 10:26 schreef ludovico het volgende:
Kan allemaal, het is alleen niet realistisch te denken dat we daar zijn in 25 jaar.
quote:In september 2005 begon het Franse Areva met de bouw van Olkiluoto 3.
quote:Reactor drie werd met veertien jaar vertraging opgestart op 16 april 2023,
dan beter elektra te vervoeren vanaf locaties waar het dag is op onze Piekuurquote:Op donderdag 22 mei 2025 10:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoeveel is bebouwd dan?
Ik schrik niet zo van 10% om eerlijk te zijn.
Maar als je het vervoerd vanuit de Sahara of dunbevolkte gebieden...... Is er nog veel meer mogelijk zonder dat het de leefomgeving verneukt.
Suriname en Marokko? Kunnen we die inlijven, of wat doen we met de leveringszekerheid?quote:Op donderdag 22 mei 2025 10:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan beter elektra te vervoeren vanaf locaties waar het dag is op onze Piekuur
dat zal zijn bij India
Suriname is een goed locatie ja, scheelt 6 uurquote:Op donderdag 22 mei 2025 10:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Suriname en Marokko? Kunnen we die inlijven, of wat doen we met de leveringszekerheid?
Dan moet je gewoon alle energie in de vorm van elektriciteit op de vrije markt gaan kopen. Dan is de leveringszekerheid het hoogst, maar dan gaat hier natuurlijk nog steeds als eerste de knop om als de vraag hoger is dan het aanbod.
quote:Waarom wordt elektriciteit over grote afstanden met een hoge spanning vervoerd?
Hoogspanning bij grote vermogens wordt voornamelijk gebruikt voor transport van grote hoeveelheden elektrische energie, teneinde de verliezen bij het transport klein te houden.
Dit gebeurt over een hoogspanningsnet, zowel via een bovengronds net met hoogspanningslijnen, als ondergronds via hoogspanningskabels.
Prima gewoon doen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 10:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, dan gaat het bouwen van een kerncentrale toch sneller.
[..]
[..]
Je hebt het dus niet gelezen. Of het waren allemaal dingen die je meteen afdeed als: "onzin".quote:Op donderdag 22 mei 2025 12:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Steeds weer: “Ja maar windmolens; als belangrijkste argument voor onrendabele en op voorhand verouderde kerncentrales. Snap je echt niet dat dat wat zwakjes overkomt?
https://www.telegraaf.nl/(...)uitenlandse-dreigingquote:
quote:Robotica en AI
Tien jaar later is dat geen grootspraak meer.
Kijk naar de elektrische auto-industrie: Chinees, snel, goedkoop - en vooral dominant.
China's elektrische auto's laden namelijk in vijf minuten op.
De AI-sector is net hetzelfde. China zet staatsgeld én venturekapitaal in om eigen AI-giganten op te bouwen. Zhipu AI, Baidu, Alibaba, Tencent - allemaal draaien ze mee in de top, met volop steun van lokale overheden die innovatie niet alleen stimuleren, maar vooral eisen.
quote:En dan is er ook nog kernenergie: waar het Westen worstelt met vergunningen, protesten en kostenoverschrijdingen, rolt China de ene na de andere reactor uit.
Eerst nog met hulp van het Amerikaanse Westinghouse, inmiddels op eigen kracht.
Geen tijd te verliezen: China wil óók de energietransitie domineren.
Volgens mij zeg ik dat niet. En zeker niet zo simpel.quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt het dus niet gelezen. Of het waren allemaal dingen die je meteen afdeed als: "onzin".
Jij zegt: "100% zon en wind is het doel, dat is heel eenvoudig, maar het zal een paar jaar duren om dat te realiseren".
maar wel een goede optie die heel veel jaren mee gaatquote:Op donderdag 22 mei 2025 19:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij zeg ik dat niet. En zeker niet zo simpel.
Ik geef vooral aan dat kernenergie, met de huidige stand der techniek, geen bijster verstandige of duurzame keuze in de energiemix.
Ik heb geen zin om te gaan zoeken, maar een week geleden beweerde je precies dat.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij zeg ik dat niet. En zeker niet zo simpel.
Ik geef vooral aan dat kernenergie, met de huidige stand der techniek, geen bijster verstandige of duurzame keuze in de energiemix.
In je dromen wellichtquote:Op donderdag 22 mei 2025 23:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om te gaan zoeken, maar een week geleden beweerde je precies dat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |