Dat ik de spullen in huis heb om een stroomuitval van een week uit te kunnen zitten, wil niet zeggen dat ik liever wiebelstroom heb dan een stabiele stroomvoorziening. Dat het andere mensen blijkbaar niet veel uitmaakt of er wel of niet stroom beschikbaar is, doet daar niets aan af. Of dat het ze niet uitmaakt dat de paar huizen die ondanks de stikstof en hoge grondprijzen toch gebouwd worden leeg staan omdat ze geen stroomaansluiting kunnen krijgen. Zolang we maar zo snel mogelijk stoppen met fossiele brandstoffen en kernenergie!quote:Op dinsdag 20 mei 2025 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
“Ja maar windmolens“ blijft een mager argument voor kerncentrales.
Dat zeg ik, argumenten voor kernenergie blijk je niet te hebben. Het blijft bij simplistisch schoppen tegen duurzame energie.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 18:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat ik de spullen in huis heb om een stroomuitval van een week uit te kunnen zitten, wil niet zeggen dat ik liever wiebelstroom heb dan een stabiele stroomvoorziening. Dat het andere mensen blijkbaar niet veel uitmaakt of er wel of niet stroom beschikbaar is, doet daar niets aan af. Of dat het ze niet uitmaakt dat de paar huizen die ondanks de stikstof en hoge grondprijzen toch gebouwd worden leeg staan omdat ze geen stroomaansluiting kunnen krijgen. Zolang we maar zo snel mogelijk stoppen met fossiele brandstoffen en kernenergie!
Ok. Laten we eens twee verschillende situaties bekijken:quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zeg ik, argumenten voor kernenergie blijk je niet te hebben. Het blijft bij simplistisch schoppen tegen duurzame energie.
Immers, kernenergie lost de problemen die je schetst totaal niet op…
Dan weet ik ook 2 verschillende:quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Laten we eens twee verschillende situaties bekijken:
In de ene wekken we al onze energie op met kernenergie, in de andere met zon en wind. Geen olie, benzine, aardgas, kolen, waterkracht, accu's, waterstof of andere energiedragers toegestaan. We verdelen Nederland in twee gelijke delen, het Noorden en het Zuiden. In het Noorden gaan we windmolens en zonnepanelen neerzetten totdat we daarmee genoeg energie op kunnen wekken. In het Zuiden kerncentrales.
Waar zou jij willen leven? Waar wil iemand leven die het belangrijk vind dat er altijd 230 of 400 volt uit het stopcontact komt? En wat valt je dan het meeste op als je door Nederland rijd?
Hoe ga je de CO2 die je zelf produceert compenseren?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan weet ik ook 2 verschillende:
We kunnen een volledig circulaire en CO2-neutrale economie hebben en live happily ever after.
of we gaan allemaal dood.
Helaas bevestig je met dit soort gezochte tegenstellingen mijn gemaakte punt.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Laten we eens twee verschillende situaties bekijken:
In de ene wekken we al onze energie op met kernenergie, in de andere met zon en wind. Geen olie, benzine, aardgas, kolen, waterkracht, accu's, waterstof of andere energiedragers toegestaan. We verdelen Nederland in twee gelijke delen, het Noorden en het Zuiden. In het Noorden gaan we windmolens en zonnepanelen neerzetten totdat we daarmee genoeg energie op kunnen wekken. In het Zuiden kerncentrales.
Waar zou jij willen leven? Waar wil iemand leven die het belangrijk vind dat er altijd 230 of 400 volt uit het stopcontact komt? En wat valt je dan het meeste op als je door Nederland rijd?
Dat laatste is natuurlijk gelul. Het economisch en energetisch winbare uranium is hard bezig op te raken. En dat ga je ook met zogenaamde “recycling” van brandstofstaven niet oplossen…quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe ga je de CO2 die je zelf produceert compenseren?
Maar de bovenstaande scenario's zijn beide CO2 neutraal en allebei minstens even circulair.
Gewoon niet produceren, extra bomen planten, en CO2 hergebruiken, al die dingen waar we al 10-tallen jaren op studeren en in sommige gevallen al uitvoeren, you are not serious.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe ga je de CO2 die je zelf produceert compenseren?
Dat jouw argumenten feitenvrij zijn als je er kritisch naar kijkt? Dat het onmogelijk is om met argumenten te komen die jouw visie op kernenergie zouden veranderen? Dat het daarom volkomen nutteloos is om hier met jou over te discussiëren?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Helaas bevestig je met dit soort gezochte tegenstellingen mijn gemaakte punt.
Het woordje "economisch" is hier heel rekbaar. Dat hangt namelijk af van de vraag. En met recycling hoef je om te beginnen 85% niet weg te gooien en kun je van de rest 90% hergebruiken. Ga dat eens met een windmolen proberen ...quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:30 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk gelul. Het economisch en energetisch winbare uranium is hard bezig op te raken. En dat ga je ook met zogenaamde “recycling” van brandstofstaven niet oplossen…
In ons scenario heb je in het Zuiden veel plaats voor natuur, in het Noorden heb je alle ruimte nodig voor zonnepanelen en windmolens.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gewoon niet produceren, extra bomen planten, en CO2 hergebruiken, al die dingen waar we al 10-tallen jaren op studeren en in sommige gevallen al uitvoeren, you are not serious.
Vergeet de viberaties niet schijnbaar een steeds terugkerend probleem bij kerncentrales.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zoals Flamanville? Twaalf jaar vertraging en bijna 4x zo duur als origineel begroot.
Snap je nou nog niet dat men stroom wilt hebben en dus alternatieven wilt als je X niet toestaat.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
“Ja maar windmolens“ blijft een mager argument voor kerncentrales.
Ja/nee/zijdelings. Ik heb er heel weinig vertrouwen in dat we binnen 20 jaar of zo werkende fusiecentrales hebben. Of in ieder geval niet met tokamaks.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 23:24 schreef Swango het volgende:
Zijn hier ook mensen die het ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) project in Cadarache volgen?
China is van plan ( of is er al mee bezig ) om ITER te dupliceren onder de naam DEMO1.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 23:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja/nee/zijdelings. Ik heb er heel weinig vertrouwen in dat we binnen 20 jaar of zo werkende fusiecentrales hebben. Of in ieder geval niet met tokamaks.
Wat me wel interessant lijkt is een heel minuscuul deeltjeskanon waarmee je een proton of deutriumkern (alfadeeltje) tegen een andere (magnetisch opgehangen) kern kan schieten 10 centimeter verderop of zo. Dichterbij mag ook. Geen idee of dat kan werken.
Het heeft echter niets met toestaan te maken….quote:Op dinsdag 20 mei 2025 23:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Snap je nou nog niet dat men stroom wilt hebben en dus alternatieven wilt als je X niet toestaat.
Niet zolang er mensen zijn zoals jij, die dan alles uit de kast gaan halen om ze tegen te houden.quote:Op woensdag 21 mei 2025 07:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het heeft echter niets met toestaan te maken….
En dan nog zou het toch veel sterker zijn om uit te gaan van de eigen kracht van X?
Als de mogelijke problemen die aangehaald zijn allemaal nergens op slaan, dan hebben we toch gewoon vier kersverse kerncentrales in 2035?
Het komt echt niet in je op dat de politici die kernenergie als wondermiddel verkopen wat te optimistisch waren?quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Niet zolang er mensen zijn zoals jij, die dan alles uit de kast gaan halen om ze tegen te houden.
Het is een heet plasma, van een paar miljoen graden, dat elektromagnetisch op zijn plaats wordt gehouden. Het is daarom ook elektrisch geladen en beïnvloed op zijn beurt de elektromagnetische velden. Vertaling: het komt de hele tijd tegen de zijkant van de tokamak aan, waar die superkoude elektromagneten zitten. Je moet daardoor continu de bekleding vervangen. Er zijn nog geen modellen die hun eigen tritium produceren, verder dan "we maken de wanden van lithium" zijn ze nog niet gekomen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 23:42 schreef Swango het volgende:
[..]
China is van plan ( of is er al mee bezig ) om ITER te dupliceren onder de naam DEMO1.
Ik heb het een tijdje gevolgd ( voor zover ik het kan volgen want het meeste is abracadabra voor mij ) en het leek mij hoopvol alleen hebben ze nu problemen met cruciale benodigdheden die uit Rusland moeten komen sinds de oorlog.
Ik geloof niet in jouw oprechtheid of inzicht. Je hebt een grote, roze bril op en leeft de groene droom. De rest zijn woordspelletjes.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het komt echt niet in je op dat de politici die kernenergie als wondermiddel verkopen wat te optimistisch waren?
Die hebben vermoedelijk echt meer invloed dan iemand op een forum.
Sowieso is het falen van een oplossing wijten aan mensen die wat kanttekeningen daarbij plaatsen nogal gezocht…
Overigens doe ik er echt niet alles aan om ze tegen te houden. Als het echt van toegevoegde waarde zou zijn voor Nederland (en wat issues worden opgelost rond het afval) ben ik er echt niet tegen. Maar je gelooft vooralsnog in een droom…
Oh ok, dus het kan gewoon? Kerncentrales?quote:Op woensdag 21 mei 2025 07:33 schreef KareldeStoute het volgende:
Het heeft echter niets met toestaan te maken….
Eigen kracht van X, niks mis mee.quote:Op woensdag 21 mei 2025 07:33 schreef KareldeStoute het volgende:
En dan nog zou het toch veel sterker zijn om uit te gaan van de eigen kracht van X?
Als de mogelijke problemen die aangehaald zijn allemaal nergens op slaan, dan hebben we toch gewoon vier kersverse kerncentrales in 2035?
Ja hoor, zoals Wiebes in 2019 al aangaf…quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oh ok, dus het kan gewoon? Kerncentrales?
[..]
quote:Hij vierde onlangs naar eigen zeggen zijn 35-jarig jubileum als aanhanger van kernenergie. Hoe kan het ook anders als zoon van een kernfysicus. Dus zeg tegen minister Eric Wiebes niet dat hij de bouw van centrales in Nederland blokkeert. En al zijn voorgangers op Economische Zaken deden dat evenmin. Het loket voor een vergunning is immers al decennia open. Wie aan de nodige voorwaarden voldoet, mag gewoon een kerncentrale bouwen. Ook het kabinet, zei Wiebes dit voorjaar nog in de Tweede Kamer, heeft kernenergie „op geen enkele manier uitgesloten”.
Uiteraard moeten er vinkjes gezet worden. Maar dat is met elke vorm van grootschalige opwek het geval.quote:Eigen kracht van X, niks mis mee.
De context van kerncentrales gaat natuurlijk wel erg ver dat zelfs de nationale politiek erover gaat.
Dus nee er moeten wel wat vinkjes worden gezet, er is hier geen YOLO mogelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |