Bronquote:Groot buschauffeurs-tekort, daarom worden Filipijnse chauffeurs ingevlogen
Wie met de bus in Brabant reist, moet er niet van staan te kijken als er binnenkort een Filipijn achter het stuur zit. Of iemand uit Roemenië, Polen, Spanje of Portugal. Door het aanhoudende tekort aan buschauffeurs in het openbaar vervoer wordt steeds vaker een beroep gedaan op chauffeurs uit het buitenland. "Als ik honderd chauffeurs zou hebben, kan ik ze alle honderd zo plaatsen", zegt Roel van Kempen die de chauffeurs uit alle hoeken van de wereld naar Brabant haalt.
eze week zijn er zes chauffeurs uit de Filipijnen. Ze willen wel in Nederland komen wonen om hier op de bus te rijden. Als ze slagen, kunnen ze in West-Brabant aan de slag. Eerst moeten ze getest worden. De reis en het verblijf in het hotel betaalt het Eindhovense bemiddelingsbureau Allroad waar Van Kempen de directeur van is. “Zaterdag brengen we ze allemaal weer terug naar het vliegveld. Dan gaan ze weer naar huis.”
Edgar Galit (54) komt uit de Filipijnen waar hij al jaren op de bus rijdt. Nu gaat hij voor het eerst in Nederland rondrijden. Instructeur Wil rijdt in de lesbus mee om te kijken of de Filipijn wel geschikt is om hier te komen werken. De lesbus heeft een noodpedaal, dus als het nodig is, kan Wil de bus meteen stilzetten.
Edgar stelt eerst de stoel en de spiegels in. Dan krijgt hij de sleutel. Heel beheerst rijdt hij weg. Het besturen van de bus gaat hem makkelijk af, maar bij een afslag moet instructeur Wil toch even aangeven dat Edgar voorrang heeft. Het is het even wennen in Nederland. "De regels zijn ongeveer hetzelfde", zegt Edgar. "Maar het is hier veel drukker op de weg."
Volgens directeur Van Kempen heeft hij geen keus. Hij levert chauffeurs voor bijna alle busmaatschappijen in Nederland. "De vergrijzing binnen het openbaar vervoer is te groot. We krijgen het aantal vacatures niet meer opgevuld met de Nederlandse markt. Dus we moeten wel, we hebben geen keus meer."
“Ik doe het voor mijn familie, voor de toekomst van mijn kinderen."
Er zitten chauffeurs tussen die onvoldoende presteren. Die krijgen geen aanbod. Voor de kandidaten die slagen, wordt alles geregeld. "Dan gaan we zorgen dat alle papieren op orde komen. De verzekeringen en huisvesting regelen wij. We begeleiden ze van A tot en met Z.”
Volgens Van Kempen is het absoluut veilig om de chauffeurs hier te laten rijden, ondanks dat ze de Nederlandse wegen niet gewend zijn. "We brengen de mensen niet voor niks eerst hier naartoe om zeker te weten dat ze echt het Nederlandse verkeer begrijpen."
De taal gaat geen problemen geven, denkt hij. "In de maatschappij wordt toch al veel Engels gesproken. In restaurants, in de horeca, in de supermarkt. Dus een Engels sprekende buschauffeur is dan niet meer zo heel vreemd."
Edgar is geslaagd en mag in Nederland aan de slag als chauffeur. "Ik ben heel erg blij", zegt hij met een grote lach. Hij moet wel alles achterlaten. Een deel van wat hij hier verdient, gaat naar de Filipijnen. "Ik doe het voor mijn familie, voor de toekomst mijn kinderen, mijn kleindochters en kleinzoon. Ik steun ze zodat ze naar school kunnen."
Dat doe ik ook nergens.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:34 schreef Filosoofert het volgende:
Misschien moet je je niet afreageren op de Filipijnse chauffeurs
Ik gok dat je zelfs met een zeer royaal salaris de mensen niet meer als buschauffeur binnen kan halen met al dat tuig wat je tegenwoordig maar moet verdragen de hele dag door.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:38 schreef luxerobots het volgende:
Het is goedkoper om een Filipijn het werk te laten doen, dan een Nederlander net iets meer te betalen. Daarom worden Filipijnen ingevlogen.
Yup, dankzij de neo-liberale partijen. Zoals daar zijn; VVD (voorop), D66, CDA en (helaas) in mindere mate ook de PvdA. Zou het misschien een goed idee zijn om deze aantoonbaar compleet gefaalde economische ideologie, want dát is het tenslotte, voor eens en altijd op de vuilnisbelt v/d geschiedenis te dumpen?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:39 schreef LXIV het volgende:
We hebben de afgelopen jaren een ongekende arbeidsimmigratie gezien. Toch zijn de tekorten alleen maar opgelopen dat komt omdat meer immigranten ook meer diensten en voorzieningen nodig hebben anders zouden dun bevolkte landen altijd grote tekorten aan arbeiders hebben. Dit is dus niet zo.
Deze chauffeurs mogen straks vast hun
de familie overbrengen. Dat geeft weer druk in bijvoorbeeld het onderwijs. Ook zijn er extra mensen nodig om naar het Filippijns te vertalen, et cetera, et cetera.
Ongelimiteerd arbeidskrachten in importeren werkt niet, keer op keer wordt dit aangetoond, toch gaan we er gewoon mee door
Hij zal als verblijfplaats wel iets als een Polenhotel regelen, waar de Filipijnen dan de hoofdprijs aan huur voor mogen betalen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:28 schreef KvanG het volgende:
De reis en het verblijf in het hotel betaalt het Eindhovense bemiddelingsbureau Allroad waar Van Kempen de directeur van is.
(...)
Voor de kandidaten die slagen, wordt alles geregeld. "Dan gaan we zorgen dat alle papieren op orde komen. De verzekeringen en huisvesting regelen wij. We begeleiden ze van A tot en met Z.”
Filipijn invliegen, Filipijn testen, Filipijn niet geschikt, Filipijn weer wegsturen, Filipijn wel misschien geschikt, dan eerst Filipijn bijspijkeren. Dit lijkt behoorlijk inefficient.quote:Edgar Galit (54) komt uit de Filipijnen waar hij al jaren op de bus rijdt. Nu gaat hij voor het eerst in Nederland rondrijden. Instructeur Wil rijdt in de lesbus mee om te kijken of de Filipijn wel geschikt is om hier te komen werken.
De onverschilligheid jegens verdere afbraak in optima forma. Ja ach dat je in Nederland in een Nederlandse winkel niet in het Nederlands geholpen kunt worden klagen jullie toch ook al niet veel over, dan accepteer je chauffeurs die je niet verstaan vast ook wel.quote:De taal gaat geen problemen geven, denkt hij. "In de maatschappij wordt toch al veel Engels gesproken. In restaurants, in de horeca, in de supermarkt. Dus een Engels sprekende buschauffeur is dan niet meer zo heel vreemd."
Dit beleid om huisjesmelkers en dubieuze uitzendbureaus hun gang te laten gaan komt vooral van de neoliberalen van de VVD.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:16 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ondertussen wordt er al 10-20 jaar? overwegend rechts conservatief gestemd.
Apart wel.
"Geen cent teveel, hoor!"quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als je het dan toch doet, kun je dan echt geen mensen in een land vinden met een verkeersbeeld dat wat vergelijkbaarder met de Nederlandse situatie?
[..]
Filipijn invliegen, Filipijn testen, Filipijn niet geschikt, Filipijn weer wegsturen, Filipijn wel misschien geschikt, dan eerst Filipijn bijspijkeren. Dit lijkt behoorlijk inefficient.
[..]
De onverschilligheid jegens verdere afbraak in optima forma. Ja ach dat je in Nederland in een Nederlandse winkel niet in het Nederlands geholpen kunt worden klagen jullie toch ook al niet veel over, dan accepteer je chauffeurs die je niet verstaan vast ook wel.
Ja, dat kost maar geld. Koop gewoon een auto!quote:
Maar werknemers zijn nodig hequote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:39 schreef LXIV het volgende:
We hebben de afgelopen jaren een ongekende arbeidsimmigratie gezien. Toch zijn de tekorten alleen maar opgelopen dat komt omdat meer immigranten ook meer diensten en voorzieningen nodig hebben anders zouden dun bevolkte landen altijd grote tekorten aan arbeiders hebben. Dit is dus niet zo.
Deze chauffeurs mogen straks vast hun
de familie overbrengen. Dat geeft weer druk in bijvoorbeeld het onderwijs. Ook zijn er extra mensen nodig om naar het Filippijns te vertalen, et cetera, et cetera.
Ongelimiteerd arbeidskrachten in importeren werkt niet, keer op keer wordt dit aangetoond, toch gaan we er gewoon mee door
gratis maken, dat scheelt ook in de files, die treinen die rijden toch wel ,quote:
Wie nu nog in de bijstand zit, heeft over het algemeen nogal wat beperkingen. We zitten al jaren met een oververhitte arbeidsmarkt, die bron van arbeidskrachten is echt wel uitgeknepen…quote:Op zaterdag 3 mei 2025 05:22 schreef Lichtloper het volgende:
Hoeveel bijstandsgerechtigden zullen we hebben die in bezit zijn van een rijbewijs? Ik gok enkele honderdduizenden. Je zou zeggen dat je die in een paar maanden om kan scholen.
En we gaan het voor de verwarring 'links' noemen, zo weten we zeker dat men bij de volgende verkiezingen gewoon weer VVD gaat stemmen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit beleid om huisjesmelkers en dubieuze uitzendbureaus hun gang te laten gaan komt vooral van de neoliberalen van de VVD.
Dit heeft helemaal niks met links of rechts te maken, maar puur met onbetrouwbare corrupte politici, in Nederland wijzen we graag naar het Zuiden met betrekking tot corruptie, maar we doen het hier gewoon open en bloot op een, "nette" manier, meestal niet met steekpenningen, maar met mooie commissariaten of directeur schappen van nonprofits voor de hoofdprijs.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit beleid om huisjesmelkers en dubieuze uitzendbureaus hun gang te laten gaan komt vooral van de neoliberalen van de VVD.
Als je externaliteiten niet meerekend wel.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:38 schreef luxerobots het volgende:
Het is goedkoper om een Filipijn het werk te laten doen, dan een Nederlander net iets meer te betalen. Daarom worden Filipijnen ingevlogen.
Dit dus. Bij lange na niet iedereen kan Engels.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als je het dan toch doet, kun je dan echt geen mensen in een land vinden met een verkeersbeeld dat wat vergelijkbaarder met de Nederlandse situatie?
[..]
Filipijn invliegen, Filipijn testen, Filipijn niet geschikt, Filipijn weer wegsturen, Filipijn wel misschien geschikt, dan eerst Filipijn bijspijkeren. Dit lijkt behoorlijk inefficient.
[..]
De onverschilligheid jegens verdere afbraak in optima forma. Ja ach dat je in Nederland in een Nederlandse winkel niet in het Nederlands geholpen kunt worden klagen jullie toch ook al niet veel over, dan accepteer je chauffeurs die je niet verstaan vast ook wel.
Ben wel eens benieuwd hoe dat kwa cijfers zit.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 07:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wie nu nog in de bijstand zit, heeft over het algemeen nogal wat beperkingen. We zitten al jaren met een oververhitte arbeidsmarkt, die bron van arbeidskrachten is echt wel uitgeknepen…
Je snapt niet dat het vergroten van de bevolkingsdichtheid helemaal niks oplost op het gebied van werknemers. En dat het massaal importeren van mensen uit gebieden hier ver vandaan kleine winsten oplevert voor de werkgevers, maar grote kosten voor de maatschappijquote:Op zaterdag 3 mei 2025 00:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar werknemers zijn nodig he
Filipijnse verpleegsters zijn er ook heel veel hier
Inderdaad, dit geintje was toch ook al een keer geflikt met zorgmedewerkers? Zowel uit Indonesië (onder lobby van Rita Verdonk en Fred Teeven) als de Filipijnen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:38 schreef luxerobots het volgende:
Het is goedkoper om een Filipijn het werk te laten doen, dan een Nederlander net iets meer te betalen. Daarom worden Filipijnen ingevlogen.
In de bijstand krijg je toeslagen en kun je gezellig ieder week 10 uur op het terras bijklussen zwartquote:Op zaterdag 3 mei 2025 08:22 schreef descon het volgende:
[..]
Ben wel eens benieuwd hoe dat kwa cijfers zit.
Weet niet wat een buschauffeur verdiend maar soms is het handiger om in de bijstand te blijven hangen kwa financieen.
Als buschauffeur zul je ook vroeg of heel laat moeten werken. Als je dan 100 eur extra aan het einde van de maand extra hebt vergeleken met bijstand
..Dan wist ik het wel..bleef ik in de bijstand.
Dat is niet bewezenquote:
Met wat ervaring gaat dat richting de ¤4.000 per maand. https://www.gelderlander.(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Op zaterdag 3 mei 2025 08:22 schreef descon het volgende:
[..]
Ben wel eens benieuwd hoe dat kwa cijfers zit.
Weet niet wat een buschauffeur verdiend maar soms is het handiger om in de bijstand te blijven hangen kwa financieen.
Als buschauffeur zul je ook vroeg of heel laat moeten werken. Als je dan 100 eur extra aan het einde van de maand extra hebt vergeleken met bijstand
..Dan wist ik het wel..bleef ik in de bijstand.
Stuur die maar gewoon terug als ze na 2 jaar nog steeds niet werken.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:37 schreef RotatoR het volgende:
We hebben nog zat werkloze statushouders die de hele dag niets doen. Zet hun dan eerst aan het werk.
Die Spanjaarden (of andere EU burgers trouwens) krijg je domweg niet hiernaartoe gelokt met de arbeidsvoorwaarden die ze aanbieden, Filipijnen schijnbaar wel.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Spanjaarden met die enorme jeugdwerkloiosheid snap ik nog, vrij verkeer van personen enzo, maar sinds wanneer zitten de Filippijnen bij de EU?
If voting changed anything it would be illegal.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:16 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ondertussen wordt er al 10-20 jaar? overwegend rechts conservatief gestemd.
Apart wel.
weet je wat het nu is??quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:43 schreef Hexagon het volgende:
Tja, als je geen arbeidsmigranten wilt zul je op een of andere manier in de economie moeten ingrijpen om bepaalde andere bedrijvigheid, die we kunnen missen, het land uit te werken.
Alleen wil niemand het daar ooit over hebben.
Wat zeg jij nou?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:43 schreef Hexagon het volgende:
Tja, als je geen arbeidsmigranten wilt zul je op een of andere manier moeten ingrijpen om bepaalde anderen, die we kunnen missen, het land uit te werken.
Alleen wil niemand het daar ooit over hebben.
Vreemd dan dat de enige bijstandtrekkers over het algemeen mensen zijn met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weet je wat het nu is??
Het is alles de schuld van de toeslagen in dit land
Ik hoor het zelfs mijn kinderen zeggen , ik schrok er gewoon van
Het heeft geen zin om veel te werken zeggen ze , werken dat loont niet
En ze hebben gelijk, allerlei toeslagen voor van alles en nog wat en de overheid die doet maar sinterklaas spelen
Ze zeggen we gaan die verslavende toeslagen afbouwen, nou niks er van
ook dit kabinet doet er gewoon nog weer een schepje bovenop
Dat gaat zeker gebeuren , en misschien zijn al die toeslagen wel en gewenning aaan het basisinkomenquote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Is maar tijdelijk toch? Paar jaartjes dan kunnen de bussen zelf rijden. Kan iedereen meteen stoppen
wat heeft deze reactie te maken met mijn post?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vreemd dan dat de enige bijstandtrekkers over het algemeen mensen zijn met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Dit soort verzinsels worden altijd bedacht om met dan maar niet over consequenties te hebben.
Jij beweert dat "werken niet loont", oftewel dat grote groepen mensen van de bijstand zouden leven en zo aan het werk zouden kunnen. Dat is simpelweg niet waar.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat heeft deze reactie te maken met mijn post?
nee ik zeg dat werken niet loont in de zin dat men veel te veel geld van domme toeslagen krijgtquote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij beweert dat "werken niet loont", oftewel dat grote groepen mensen van de bijstand zouden leven en zo aan het werk zouden kunnen. Dat is simpelweg niet waar.
Al dekt dat ook nooit helemaal de lading. Steeds meer onderdelen van de arbeidsmarkt zijn gewoon internationaal, zeker als het wat gespecialiseerder is. Ook zijn er beroepen die gewoon door onvoldoende Nederlanders uitgevoerd kunnen worden om aan de vraag te voldoen. Liever een Spaanse tandarts dan geen tandartsquote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:43 schreef Hexagon het volgende:
Tja, als je geen arbeidsmigranten wilt zul je op een of andere manier in de economie moeten ingrijpen om bepaalde andere bedrijvigheid, die we kunnen missen, het land uit te werken.
Alleen wil niemand het daar ooit over hebben.
Uit die bron blijkt dat die 4000 een bruto bedrag is.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 08:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Met wat ervaring gaat dat richting de ¤4.000 per maand. https://www.gelderlander.(...)%2Fwww.google.com%2F
Dat is echt fors meer dan de bijstand. En een stuk minder gezeik want gemeenten doen er alles aan om mensen uit de bijstand te krijgen.
Tel daarbij op het nettoverlies aan toeslagen, vrijstellingen etc als je bijstand krijgt en het is al niet erg interessant meer om voor een paar honderd euro meer pm netto je bed vroeg uit te komenquote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Uit die bron blijkt dat die 4000 een bruto bedrag is.
''Netto komt zo'n loon uit op ongeveer 2700 euro per maand, blijkt uit looninformatie die VWOV gedeeld heeft.''
Dat is al een heel stuk minder.
Omdat het een rare gedachte kronkel van jou is en daar ben je reeds meermaals op gewezen. We blijven niet bezig.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:43 schreef Hexagon het volgende:
Tja, als je geen arbeidsmigranten wilt zul je op een of andere manier in de economie moeten ingrijpen om bepaalde andere bedrijvigheid, die we kunnen missen, het land uit te werken.
Alleen wil niemand het daar ooit over hebben.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:28 schreef KvanG het volgende:
[..]
Bron
We hebben inderdaad een overschot aan woonruimte, dus laat die chauffeurs uit de Filipijnen maar komen. Ook is het totaal onnodig dat die Nederlands gaan leren, want dat spreekt toch al niemand. Misschien moet Maxima ze ook maar een speld geven en verklaren dat dit de Nederlanders van de toekomst zijn.
wat ik van deze buschauffeur begrijp is dat ie hier wil blijven en zijn hele familie hierheen gaat halenquote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:28 schreef Alpha0 het volgende:
Buschauffeurs uit de Filipijnen … om de expats voor ASML en de arbeidsmigranten in de distributiecentra in Brabant naar hun werk te vervoeren.
Nou nee, er zijn te weinig mensen voor het werk dat we gedaan willen krijgen. En als je dat niet wilt invullen met migranten, zal het anders opgelost moeten worden.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Omdat het een rare gedachte kronkel van jou is en daar ben je reeds meermaals op gewezen. We blijven niet bezig.
Uiteraard, over het algemeen hebben we het over brutolonen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Uit die bron blijkt dat die 4000 een bruto bedrag is.
''Netto komt zo'n loon uit op ongeveer 2700 euro per maand, blijkt uit looninformatie die VWOV gedeeld heeft.''
Dat is al een heel stuk minder.
Omdat iedereen hier het al 1 miljoen keer aan je uitgelegd heeft. Ga ergens anders trollen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee, er zijn te weinig mensen voor het werk dat we gedaan willen krijgen. En als je dat niet wilt invullen met migranten, zal het anders opgelost moeten worden.
Maar daar weiger je pertinent op in te gaan omdat de antwoorden jou niet bevallen. Je wilt eigenlijk gewoon niks.
Betekent ook dat er veel te verdienen valt voor de detacheerder. Je kunt zo'n Filipijn het minimumloon geven, en vervolgens een flinke rekening naar het vervoersbedrijf sturen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Uiteraard, over het algemeen hebben we het over brutolonen.
Maar netto is het nog steeds ruim het dubbele van de bijstand…
Voor een baan van dit niveau echt niet gek.
Nee, ik krijg vooral een hoop van dit soort inhoudsloze sneren om het maar niet over dat vervelende vraagstuk en de gevolgen van jouw opstelling te hoeven hebben.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:42 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Omdat iedereen hier het al 1 miljoen keer aan je uitgelegd heeft. Ga ergens anders trollen.
ik neem aan dat er weekend diensten en zondag diensten en avonddiensten bijkomen en dat js al gauw op een 4600 bruto per maandquote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Uiteraard, over het algemeen hebben we het over brutolonen.
Maar netto is het nog steeds ruim het dubbele van de bijstand…
Voor een baan van dit niveau echt niet gek.
Ik neem aan van niet. Dan had dat er wel bij gestaan in het artikel.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik neem aan dat er weekend diensten en zondag diensten en avonddiensten bijkomen en dat js al gauw op een 4600 bruto per maand
ik neem aan van wel , weekenddiensten die betalen dubbel, ook Vt en 13 mand komt erbijquote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik neem aan van niet. Dan had dat er wel bij gestaan in het artikel.
quote:Wat verdient een buschauffeur inclusief toeslagen?
Omgerekend naar een fulltime baan van 40 uur per week, betekent dit dat je per maand tussen de ¤2.940,- en ¤ 3.050,- verdient. Jaarlijks loopt dit op tot ongeveer ¤35.300,- tot ¤36.600,-.
Daarbovenop komt nog je vakantiegeld, toeslagen voor onregelmatige werktijden en een reiskostenvergoeding.
Zit al inbegrepen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik neem aan van wel , weekenddiensten die betalen dubbel
quote:Om tot het bedrag te komen, worden wel zaken als onregelmatigheidstoeslag, vakantiegeld en andere toeslagen meegerekend. ,,Waarom zouden wij hier onjuiste informatie over delen”, laat de woordvoerder van VWOV weten. ,,Dit is immers openbare informatie die in de CAO terug te vinden is.”
Ja, dat is vrij lucratief…quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Betekent ook dat er veel te verdienen valt voor de detacheerder. Je kunt zo'n Filipijn het minimumloon geven, en vervolgens een flinke rekening naar het vervoersbedrijf sturen.
Als je dan ook nog de Filipijn woonruimte aanbiedt (bijvoorbeeld ergens in een wooncontainer) en hem een hoge huur laat betalen, weet je dat je binnenloopt als 'bemiddelingsbureau'.
We hebben er een jongens...quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:52 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
If voting changed anything it would be illegal.
Dat is ook beleid. Ze verekken al 30 jaar om de numerus fixus hoger te zetten terwijl er enorme tekorten zijn.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Al dekt dat ook nooit helemaal de lading. Steeds meer onderdelen van de arbeidsmarkt zijn gewoon internationaal, zeker als het wat gespecialiseerder is. Ook zijn er beroepen die gewoon door onvoldoende Nederlanders uitgevoerd kunnen worden om aan de vraag te voldoen. Liever een Spaanse tandarts dan geen tandarts.
Ik mag hopen dat de Cao van kracht is.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Betekent ook dat er veel te verdienen valt voor de detacheerder. Je kunt zo'n Filipijn het minimumloon geven, en vervolgens een flinke rekening naar het vervoersbedrijf sturen.
Als je dan ook nog de Filipijn woonruimte aanbiedt (bijvoorbeeld ergens in een wooncontainer) en hem een hoge huur laat betalen, weet je dat je binnenloopt als 'bemiddelingsbureau'.
Gaat niet gebeuren, ook al zou het heel veel problemen oplossen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 00:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gratis maken, dat scheelt ook in de files, die treinen die rijden toch wel ,
Dan kunnen de conducteurs vervangen worden door camera's,
en de conducteurs de bus in
omdat de overheid overal , echt overal geld uit wil halen alsof de overheid een commercieel bedrijf isquote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:01 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren, ook al zou het heel veel problemen oplossen.
De werkgevers zouden de lasten moeten pakken, zodat de werknemers door de lasten geen stressvol leven zouden hebben.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee ik zeg dat werken niet loont in de zin dat men veel te veel geld van domme toeslagen krijgt
en als je meer gaat werken dan drie dagen dat het netto geen resultaat heeft
Dan loont werken onvoldoende
Het probleem is dat niet iedereen Engels spreekt in Nederland en je dat ook niet moet verwachtenquote:De taal gaat geen problemen geven, denkt hij. "In de maatschappij wordt toch al veel Engels gesproken. In restaurants, in de horeca, in de supermarkt. Dus een Engels sprekende buschauffeur is dan niet meer zo heel vreemd."
Dat is toch het verdienmodel? kamerhuur, boodschappen, vervoerskosten kun je allemaal aftrekken van de salariskosten.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hij zal als verblijfplaats wel iets als een Polenhotel regelen, waar de Filipijnen dan de hoofdprijs aan huur voor mogen betalen.
Gratis bestaat niet. En zonder personeel in welke vorm dan ook in geen trein is ook geen goed plan.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 00:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gratis maken, dat scheelt ook in de files, die treinen die rijden toch wel ,
Dan kunnen de conducteurs vervangen worden door camera's,
en de conducteurs de bus in
Volgens mij is dit ook gewoon de beste houding. De meeste migranten die naar Nederland komen willen ook gewoon Nederlands leren. Uiteindelijk leer je een taal niet op een cursus of uit een boek, maar in de praktijk. Helaas stappen veel Nederlanders in het contact met een migrant direct over op Engels zodra ze merken dat de migrant Engels spreekt. Als iedereen dat doet, dan leer je als migrant dus nooit Nederlands.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:33 schreef Fleischmeister het volgende:
Het probleem is dat niet iedereen Engels spreekt in Nederland en je dat ook niet moet verwachten![]()
Dit is ergernis nummer 1 bij mij, dat Engels constant overal bij dienstverlenend personeel. Mijn ouders hebben ruim 70 jaar hun eigen taal gesproken in hun eigen land, en nu moeten ze opeens overal Engels gaan praten omdat "ik nie Nederlands". Flikker op. Ik blijf i.i.g. gewoon stug Nederlands praten bij die mensen, ze leren het maar gewoon.
Ik heb er altijd veel plezier in gehad ondanks dat je zo nu en dan tegen problemen oploopt. Als we allemaal zo gaan denken zou niemand meer werken in een sector waar je midden in de maatschappij staat. Van politie tot onderwijzer.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:32 schreef Zoddie het volgende:
Filipijnen zullen zich in ieder geval beter aanpassen als veel anderen.
Maar ja wie wil er nou ook in het openbaar vervoer werken met al die 15 jarige haantjes met messen op zak.
Ik denk niet dat het tuig erg onder de indruk zal zijn van de over het algemeen rustige, conflicten vermijdende Zuidoost-Aziaten.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:26 schreef Telefoonvork het volgende:
Het brutale tuig zal een stuk aardiger zijn na een paar "discussies" met zo'n buitenlandse chauffeur.
Als er al een land is dat conflicten nog wil vermijden is het Nederland wel. Dat Aziaten mogelijk rustig zijn is dat ze in Azië wel wat strenger zijn in cultuur etc. Maar hier in Nederland maajt het niets uit. Daar krijgt een conducteur met een Aziatische afkomst net zoveel te verduren als iemand anders. Dat maakt totaal geen verschilquote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:59 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het tuig erg onder de indruk zal zijn van de over het algemeen rustige, conflicten vermijdende Zuidoost-Aziaten.
Dat hangt er helemaal vanaf. Als je zo'n Filipijnse buschauffeur gewoon een wapen geeft en zegt dat hij gewoon de Duterte-aanpak moet volgen tegen agressieve passagiers, dan komt het allemaal wel in orde.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:59 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik denk niet dat het tuig erg onder de indruk zal zijn van de over het algemeen rustige, conflicten vermijdende Zuidoost-Aziaten.
Voor het ov is het van belang dat de arbeidsomstandigheden perfect moeten zijn. En met name de secundaire arbeidsomstandigheden. Als die niet deugen zoals bij veel marktpartijen dan slaat de balans al snel in je nadeel.en dan zou ik ook zeggen, bekijk het maar.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:14 schreef RealistAtheist het volgende:
Eerst creëert het door gastarbeiders op aarde gezette uitschot (bedankt overheid, GASTarbeid niet permanente vestiging) dat niemand meer een slechtbetaalde (bedankt overheid, lekker vermarkten dat OV) gevaarlijke baan wil doen. En dat lossen we nu op door nog meer gastarbeiders hierheen te halen (hoezee! Nog meer huizentekort, nog meer druk op de zorg). Echt wat zijn wij toch een achterlijk kutland geworden.
alle problemen in dit land zijn op te lossen met woningbouwquote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:14 schreef RealistAtheist het volgende:
Eerst creëert het door gastarbeiders op aarde gezette uitschot (bedankt overheid, GASTarbeid niet permanente vestiging) dat niemand meer een slechtbetaalde (bedankt overheid, lekker vermarkten dat OV) gevaarlijke baan wil doen. En dat lossen we nu op door nog meer gastarbeiders hierheen te halen (hoezee! Nog meer huizentekort, nog meer druk op de zorg). Echt wat zijn wij toch een achterlijk kutland geworden.
Niet alles. Als je in een spiraal zit van goedkope arbeid incluis slechte arbeidsomstandigheden gaat het in de toekomst goed fout.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alle problemen in dit land zijn op te lossen met woningbouw
En dan een Duitse nickname hebben 🤣quote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:33 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Het probleem is dat niet iedereen Engels spreekt in Nederland en je dat ook niet moet verwachten![]()
Dit is ergernis nummer 1 bij mij, dat Engels constant overal bij dienstverlenend personeel. Mijn ouders hebben ruim 70 jaar hun eigen taal gesproken in hun eigen land, en nu moeten ze opeens overal Engels gaan praten omdat "ik nie Nederlands". Flikker op. Ik blijf i.i.g. gewoon stug Nederlands praten bij die mensen, ze leren het maar gewoon.
Dat is op te lossen , ook met nette woningbouw en regels voor werkgeversquote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:22 schreef Cherni het volgende:
[..]
Niet alles. Als je in een spiraal zit van goedkope arbeid incluis slechte arbeidsomstandigheden gaat het in de toekomst goed fout.
De verantwoordelijken zijn toch de werkgevers? Die willen namelijk overal kunnen feesten en moeten om naar zo'n feest te kunnen goedkoop vervoer en brede wegen hebben en voor dat gemak moeten de werknemers goedkoop de daarvoor benodigde arbeid verrichten.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:14 schreef RealistAtheist het volgende:
Eerst creëert het door gastarbeiders op aarde gezette uitschot (bedankt overheid, GASTarbeid niet permanente vestiging) dat niemand meer een slechtbetaalde (bedankt overheid, lekker vermarkten dat OV) gevaarlijke baan wil doen. En dat lossen we nu op door nog meer gastarbeiders hierheen te halen (hoezee! Nog meer huizentekort, nog meer druk op de zorg). Echt wat zijn wij toch een achterlijk kutland geworden.
Ah daar is vastgespeelde LP opa Michealmuts weer. Nee, de oplossing is minimaal 3 en liefst 5 miljoen minder mensen in Nederland. Altijd maar je obsessie met extra mensen hierheen halen. Verhuis zelf lekker naar Hongkong als je zo nodig hutje mutje wilt wonen. En voordat je weer met je landbouwblabla aankomt. Jah minder landbouw is goed. Maar dan puur alleen inwisselen voor natuur, niet met nog meer volbouwen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alle problemen in dit land zijn op te lossen met woningbouw
De bouw heeft ook al personeelstekort.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:19 schreef michaelmoore het volgende:
alle problemen in dit land zijn op te lossen met woningbouw
Inderdaad. De oorzaak van het tekort aan buschauffeurs is volgens mij mede dat het OV door provincies telkens aanbesteed moet worden en dat doen ze op basis van prijs.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:22 schreef Cherni het volgende:
[..]
Niet alles. Als je in een spiraal zit van goedkope arbeid incluis slechte arbeidsomstandigheden gaat het in de toekomst goed fout.
Uiteindelijk zullen net als de Polen ook mensen uit de Filipijnen mogelijk in eigen land een prima bestaan kunnen leiden. Maw om nog goedkoper te zakken in de put moeten we weer andere landen zoeken waarvan we nog goedkopere arbeiders kunnen binnen halen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is op te lossen , ook met nette woningbouw en regels voor werkgevers
ook dat is op te lossen , prefabquote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De bouw heeft ook al personeelstekort.
Buiten de zekerheid, opvang, ziekte etc etc. Ik weet er nu alles van. Ik wil eigenlijk geen reclame maken maar wat ik altijd al wist ben ik er nu zeker van dat NS uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft die bij mij de balans altijd in het voordeel heeft gezet.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:39 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Inderdaad. De oorzaak van het tekort aan buschauffeurs is volgens mij mede dat het OV door provincies telkens aanbesteed moet worden en dat doen ze op basis van prijs.
Wat weer ten koste gaat van buschauffeurs en hoeveel zekerheid zij hebben bij hun werkgever.
Weer iets dat kapot gemaakt is door neoliberalen met hun markfetisj.
Buschauffeurs hebben door die marktwerking misschien wat minder zekerheid van hun baan bij hun werkgever, maar door het tekort aan buschauffeurs hoeven ze niet echt bang te zijn dat ze zonder baan komen te zitten.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:39 schreef Stepperoller het volgende:
Inderdaad. De oorzaak van het tekort aan buschauffeurs is volgens mij mede dat het OV door provincies telkens aanbesteed moet worden en dat doen ze op basis van prijs.
Wat weer ten koste gaat van buschauffeurs en hoeveel zekerheid zij hebben bij hun werkgever.
Weer iets dat kapot gemaakt is door neoliberalen met hun markfetisj.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |