Bronquote:Groot buschauffeurs-tekort, daarom worden Filipijnse chauffeurs ingevlogen
Wie met de bus in Brabant reist, moet er niet van staan te kijken als er binnenkort een Filipijn achter het stuur zit. Of iemand uit Roemenië, Polen, Spanje of Portugal. Door het aanhoudende tekort aan buschauffeurs in het openbaar vervoer wordt steeds vaker een beroep gedaan op chauffeurs uit het buitenland. "Als ik honderd chauffeurs zou hebben, kan ik ze alle honderd zo plaatsen", zegt Roel van Kempen die de chauffeurs uit alle hoeken van de wereld naar Brabant haalt.
eze week zijn er zes chauffeurs uit de Filipijnen. Ze willen wel in Nederland komen wonen om hier op de bus te rijden. Als ze slagen, kunnen ze in West-Brabant aan de slag. Eerst moeten ze getest worden. De reis en het verblijf in het hotel betaalt het Eindhovense bemiddelingsbureau Allroad waar Van Kempen de directeur van is. “Zaterdag brengen we ze allemaal weer terug naar het vliegveld. Dan gaan ze weer naar huis.”
Edgar Galit (54) komt uit de Filipijnen waar hij al jaren op de bus rijdt. Nu gaat hij voor het eerst in Nederland rondrijden. Instructeur Wil rijdt in de lesbus mee om te kijken of de Filipijn wel geschikt is om hier te komen werken. De lesbus heeft een noodpedaal, dus als het nodig is, kan Wil de bus meteen stilzetten.
Edgar stelt eerst de stoel en de spiegels in. Dan krijgt hij de sleutel. Heel beheerst rijdt hij weg. Het besturen van de bus gaat hem makkelijk af, maar bij een afslag moet instructeur Wil toch even aangeven dat Edgar voorrang heeft. Het is het even wennen in Nederland. "De regels zijn ongeveer hetzelfde", zegt Edgar. "Maar het is hier veel drukker op de weg."
Volgens directeur Van Kempen heeft hij geen keus. Hij levert chauffeurs voor bijna alle busmaatschappijen in Nederland. "De vergrijzing binnen het openbaar vervoer is te groot. We krijgen het aantal vacatures niet meer opgevuld met de Nederlandse markt. Dus we moeten wel, we hebben geen keus meer."
“Ik doe het voor mijn familie, voor de toekomst van mijn kinderen."
Er zitten chauffeurs tussen die onvoldoende presteren. Die krijgen geen aanbod. Voor de kandidaten die slagen, wordt alles geregeld. "Dan gaan we zorgen dat alle papieren op orde komen. De verzekeringen en huisvesting regelen wij. We begeleiden ze van A tot en met Z.”
Volgens Van Kempen is het absoluut veilig om de chauffeurs hier te laten rijden, ondanks dat ze de Nederlandse wegen niet gewend zijn. "We brengen de mensen niet voor niks eerst hier naartoe om zeker te weten dat ze echt het Nederlandse verkeer begrijpen."
De taal gaat geen problemen geven, denkt hij. "In de maatschappij wordt toch al veel Engels gesproken. In restaurants, in de horeca, in de supermarkt. Dus een Engels sprekende buschauffeur is dan niet meer zo heel vreemd."
Edgar is geslaagd en mag in Nederland aan de slag als chauffeur. "Ik ben heel erg blij", zegt hij met een grote lach. Hij moet wel alles achterlaten. Een deel van wat hij hier verdient, gaat naar de Filipijnen. "Ik doe het voor mijn familie, voor de toekomst mijn kinderen, mijn kleindochters en kleinzoon. Ik steun ze zodat ze naar school kunnen."
Dat doe ik ook nergens.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:34 schreef Filosoofert het volgende:
Misschien moet je je niet afreageren op de Filipijnse chauffeurs
Ik gok dat je zelfs met een zeer royaal salaris de mensen niet meer als buschauffeur binnen kan halen met al dat tuig wat je tegenwoordig maar moet verdragen de hele dag door.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:38 schreef luxerobots het volgende:
Het is goedkoper om een Filipijn het werk te laten doen, dan een Nederlander net iets meer te betalen. Daarom worden Filipijnen ingevlogen.
Yup, dankzij de neo-liberale partijen. Zoals daar zijn; VVD (voorop), D66, CDA en (helaas) in mindere mate ook de PvdA. Zou het misschien een goed idee zijn om deze aantoonbaar compleet gefaalde economische ideologie, want dát is het tenslotte, voor eens en altijd op de vuilnisbelt v/d geschiedenis te dumpen?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:39 schreef LXIV het volgende:
We hebben de afgelopen jaren een ongekende arbeidsimmigratie gezien. Toch zijn de tekorten alleen maar opgelopen dat komt omdat meer immigranten ook meer diensten en voorzieningen nodig hebben anders zouden dun bevolkte landen altijd grote tekorten aan arbeiders hebben. Dit is dus niet zo.
Deze chauffeurs mogen straks vast hun
de familie overbrengen. Dat geeft weer druk in bijvoorbeeld het onderwijs. Ook zijn er extra mensen nodig om naar het Filippijns te vertalen, et cetera, et cetera.
Ongelimiteerd arbeidskrachten in importeren werkt niet, keer op keer wordt dit aangetoond, toch gaan we er gewoon mee door
Hij zal als verblijfplaats wel iets als een Polenhotel regelen, waar de Filipijnen dan de hoofdprijs aan huur voor mogen betalen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:28 schreef KvanG het volgende:
De reis en het verblijf in het hotel betaalt het Eindhovense bemiddelingsbureau Allroad waar Van Kempen de directeur van is.
(...)
Voor de kandidaten die slagen, wordt alles geregeld. "Dan gaan we zorgen dat alle papieren op orde komen. De verzekeringen en huisvesting regelen wij. We begeleiden ze van A tot en met Z.”
Filipijn invliegen, Filipijn testen, Filipijn niet geschikt, Filipijn weer wegsturen, Filipijn wel misschien geschikt, dan eerst Filipijn bijspijkeren. Dit lijkt behoorlijk inefficient.quote:Edgar Galit (54) komt uit de Filipijnen waar hij al jaren op de bus rijdt. Nu gaat hij voor het eerst in Nederland rondrijden. Instructeur Wil rijdt in de lesbus mee om te kijken of de Filipijn wel geschikt is om hier te komen werken.
De onverschilligheid jegens verdere afbraak in optima forma. Ja ach dat je in Nederland in een Nederlandse winkel niet in het Nederlands geholpen kunt worden klagen jullie toch ook al niet veel over, dan accepteer je chauffeurs die je niet verstaan vast ook wel.quote:De taal gaat geen problemen geven, denkt hij. "In de maatschappij wordt toch al veel Engels gesproken. In restaurants, in de horeca, in de supermarkt. Dus een Engels sprekende buschauffeur is dan niet meer zo heel vreemd."
Dit beleid om huisjesmelkers en dubieuze uitzendbureaus hun gang te laten gaan komt vooral van de neoliberalen van de VVD.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:16 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ondertussen wordt er al 10-20 jaar? overwegend rechts conservatief gestemd.
Apart wel.
"Geen cent teveel, hoor!"quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als je het dan toch doet, kun je dan echt geen mensen in een land vinden met een verkeersbeeld dat wat vergelijkbaarder met de Nederlandse situatie?
[..]
Filipijn invliegen, Filipijn testen, Filipijn niet geschikt, Filipijn weer wegsturen, Filipijn wel misschien geschikt, dan eerst Filipijn bijspijkeren. Dit lijkt behoorlijk inefficient.
[..]
De onverschilligheid jegens verdere afbraak in optima forma. Ja ach dat je in Nederland in een Nederlandse winkel niet in het Nederlands geholpen kunt worden klagen jullie toch ook al niet veel over, dan accepteer je chauffeurs die je niet verstaan vast ook wel.
Ja, dat kost maar geld. Koop gewoon een auto!quote:
Maar werknemers zijn nodig hequote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:39 schreef LXIV het volgende:
We hebben de afgelopen jaren een ongekende arbeidsimmigratie gezien. Toch zijn de tekorten alleen maar opgelopen dat komt omdat meer immigranten ook meer diensten en voorzieningen nodig hebben anders zouden dun bevolkte landen altijd grote tekorten aan arbeiders hebben. Dit is dus niet zo.
Deze chauffeurs mogen straks vast hun
de familie overbrengen. Dat geeft weer druk in bijvoorbeeld het onderwijs. Ook zijn er extra mensen nodig om naar het Filippijns te vertalen, et cetera, et cetera.
Ongelimiteerd arbeidskrachten in importeren werkt niet, keer op keer wordt dit aangetoond, toch gaan we er gewoon mee door
gratis maken, dat scheelt ook in de files, die treinen die rijden toch wel ,quote:
Wie nu nog in de bijstand zit, heeft over het algemeen nogal wat beperkingen. We zitten al jaren met een oververhitte arbeidsmarkt, die bron van arbeidskrachten is echt wel uitgeknepen…quote:Op zaterdag 3 mei 2025 05:22 schreef Lichtloper het volgende:
Hoeveel bijstandsgerechtigden zullen we hebben die in bezit zijn van een rijbewijs? Ik gok enkele honderdduizenden. Je zou zeggen dat je die in een paar maanden om kan scholen.
En we gaan het voor de verwarring 'links' noemen, zo weten we zeker dat men bij de volgende verkiezingen gewoon weer VVD gaat stemmen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit beleid om huisjesmelkers en dubieuze uitzendbureaus hun gang te laten gaan komt vooral van de neoliberalen van de VVD.
Dit heeft helemaal niks met links of rechts te maken, maar puur met onbetrouwbare corrupte politici, in Nederland wijzen we graag naar het Zuiden met betrekking tot corruptie, maar we doen het hier gewoon open en bloot op een, "nette" manier, meestal niet met steekpenningen, maar met mooie commissariaten of directeur schappen van nonprofits voor de hoofdprijs.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit beleid om huisjesmelkers en dubieuze uitzendbureaus hun gang te laten gaan komt vooral van de neoliberalen van de VVD.
Als je externaliteiten niet meerekend wel.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:38 schreef luxerobots het volgende:
Het is goedkoper om een Filipijn het werk te laten doen, dan een Nederlander net iets meer te betalen. Daarom worden Filipijnen ingevlogen.
Dit dus. Bij lange na niet iedereen kan Engels.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Als je het dan toch doet, kun je dan echt geen mensen in een land vinden met een verkeersbeeld dat wat vergelijkbaarder met de Nederlandse situatie?
[..]
Filipijn invliegen, Filipijn testen, Filipijn niet geschikt, Filipijn weer wegsturen, Filipijn wel misschien geschikt, dan eerst Filipijn bijspijkeren. Dit lijkt behoorlijk inefficient.
[..]
De onverschilligheid jegens verdere afbraak in optima forma. Ja ach dat je in Nederland in een Nederlandse winkel niet in het Nederlands geholpen kunt worden klagen jullie toch ook al niet veel over, dan accepteer je chauffeurs die je niet verstaan vast ook wel.
Ben wel eens benieuwd hoe dat kwa cijfers zit.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 07:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wie nu nog in de bijstand zit, heeft over het algemeen nogal wat beperkingen. We zitten al jaren met een oververhitte arbeidsmarkt, die bron van arbeidskrachten is echt wel uitgeknepen…
Je snapt niet dat het vergroten van de bevolkingsdichtheid helemaal niks oplost op het gebied van werknemers. En dat het massaal importeren van mensen uit gebieden hier ver vandaan kleine winsten oplevert voor de werkgevers, maar grote kosten voor de maatschappijquote:Op zaterdag 3 mei 2025 00:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar werknemers zijn nodig he
Filipijnse verpleegsters zijn er ook heel veel hier
Inderdaad, dit geintje was toch ook al een keer geflikt met zorgmedewerkers? Zowel uit Indonesië (onder lobby van Rita Verdonk en Fred Teeven) als de Filipijnen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:38 schreef luxerobots het volgende:
In de bijstand krijg je toeslagen en kun je gezellig ieder week 10 uur op het terras bijklussen zwartquote:Op zaterdag 3 mei 2025 08:22 schreef descon het volgende:
[..]
Ben wel eens benieuwd hoe dat kwa cijfers zit.
Weet niet wat een buschauffeur verdiend maar soms is het handiger om in de bijstand te blijven hangen kwa financieen.
Als buschauffeur zul je ook vroeg of heel laat moeten werken. Als je dan 100 eur extra aan het einde van de maand extra hebt vergeleken met bijstand
..Dan wist ik het wel..bleef ik in de bijstand.
Dat is niet bewezenquote:
Met wat ervaring gaat dat richting de ¤4.000 per maand. https://www.gelderlander.(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Op zaterdag 3 mei 2025 08:22 schreef descon het volgende:
[..]
Ben wel eens benieuwd hoe dat kwa cijfers zit.
Weet niet wat een buschauffeur verdiend maar soms is het handiger om in de bijstand te blijven hangen kwa financieen.
Als buschauffeur zul je ook vroeg of heel laat moeten werken. Als je dan 100 eur extra aan het einde van de maand extra hebt vergeleken met bijstand
..Dan wist ik het wel..bleef ik in de bijstand.
Stuur die maar gewoon terug als ze na 2 jaar nog steeds niet werken.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 22:37 schreef RotatoR het volgende:
We hebben nog zat werkloze statushouders die de hele dag niets doen. Zet hun dan eerst aan het werk.
Die Spanjaarden (of andere EU burgers trouwens) krijg je domweg niet hiernaartoe gelokt met de arbeidsvoorwaarden die ze aanbieden, Filipijnen schijnbaar wel.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Spanjaarden met die enorme jeugdwerkloiosheid snap ik nog, vrij verkeer van personen enzo, maar sinds wanneer zitten de Filippijnen bij de EU?
If voting changed anything it would be illegal.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 23:16 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ondertussen wordt er al 10-20 jaar? overwegend rechts conservatief gestemd.
Apart wel.
weet je wat het nu is??quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:43 schreef Hexagon het volgende:
Tja, als je geen arbeidsmigranten wilt zul je op een of andere manier in de economie moeten ingrijpen om bepaalde andere bedrijvigheid, die we kunnen missen, het land uit te werken.
Alleen wil niemand het daar ooit over hebben.
Wat zeg jij nou?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:43 schreef Hexagon het volgende:
Tja, als je geen arbeidsmigranten wilt zul je op een of andere manier moeten ingrijpen om bepaalde anderen, die we kunnen missen, het land uit te werken.
Alleen wil niemand het daar ooit over hebben.
Vreemd dan dat de enige bijstandtrekkers over het algemeen mensen zijn met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
weet je wat het nu is??
Het is alles de schuld van de toeslagen in dit land
Ik hoor het zelfs mijn kinderen zeggen , ik schrok er gewoon van
Het heeft geen zin om veel te werken zeggen ze , werken dat loont niet
En ze hebben gelijk, allerlei toeslagen voor van alles en nog wat en de overheid die doet maar sinterklaas spelen
Ze zeggen we gaan die verslavende toeslagen afbouwen, nou niks er van
ook dit kabinet doet er gewoon nog weer een schepje bovenop
Dat gaat zeker gebeuren , en misschien zijn al die toeslagen wel en gewenning aaan het basisinkomenquote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Is maar tijdelijk toch? Paar jaartjes dan kunnen de bussen zelf rijden. Kan iedereen meteen stoppen
wat heeft deze reactie te maken met mijn post?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vreemd dan dat de enige bijstandtrekkers over het algemeen mensen zijn met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Dit soort verzinsels worden altijd bedacht om met dan maar niet over consequenties te hebben.
Jij beweert dat "werken niet loont", oftewel dat grote groepen mensen van de bijstand zouden leven en zo aan het werk zouden kunnen. Dat is simpelweg niet waar.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat heeft deze reactie te maken met mijn post?
nee ik zeg dat werken niet loont in de zin dat men veel te veel geld van domme toeslagen krijgtquote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij beweert dat "werken niet loont", oftewel dat grote groepen mensen van de bijstand zouden leven en zo aan het werk zouden kunnen. Dat is simpelweg niet waar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |