Deze gastquote:NAVO-chef Rutte wil norm defensie-uitgaven verhogen naar 5 procent
NAVO-secretaris-generaal Rutte stelt volgens bronnen van persbureau Reuters voor dat lidstaten van het Atlantisch bondgenootschap hun aan defensie gerelateerde uitgaven verhogen tot 5 procent van hun bruto binnenlands product (bbp). Nu is dat nog 2 procent.
De 5 procent die Rutte voorstelt, bestaat volgens Reuters uit twee delen: 3,5 procent moet aan pure defensie-uitgaven worden besteed, 1,5 procent aan uitgaven waar defensie van meeprofiteert, zoals cyberveiligheid of de verbetering van wegen en bruggen die ook voor troepenverplaatsingen van belang zijn.
Het lijkt erop dat Rutte zo de kloof probeert te dichten tussen de wens van de Amerikaanse president Trump en wat in Europa en Canada mogelijk wordt geacht.
Tientallen miljarden extra
Trump is het zat dat veel NAVO-landen de norm van 2 procent al jarenlang niet halen, terwijl de VS het leeuwendeel van het NAVO-budget voor zijn rekening neemt.
Vanwege de Russische agressie in Oekraïne wordt binnen de NAVO al langer gepraat over verhoging van de NAVO-norm. Rutte stelde vorig jaar een verhoging van de norm "ten noorden van" 3 procent voor.
Trump ging in januari onverwachts een forse stap verder: hij eist dat de norm naar 5 procent van het bbp gaat. Voor Nederland zou dat betekenen dat de regering tientallen miljarden extra voor defensie moet uittrekken.
Met name Zuid-Europese lidstaten zeggen dat ze dit onmogelijk kunnen betalen. Ook is het de vraag of het zin heeft, omdat de defensie-industrie mogelijk niet klaar is voor een forse toename van de vraag.
Knopen doorhakken
Op de NAVO-top van juni in Den Haag moeten knopen worden doorgehakt. Diplomaten zeggen dat Trump dreigt weg te blijven als de andere lidstaten hun defensie-uitgaven niet fors verhogen.
Mogelijk proberen de Amerikanen hun bondgenoten zo onder druk te zetten. Als de regeringsleider van veruit de belangrijkste lidstaat verstek laat gaan, is de top bij voorbaat mislukt.
NAVO-correspondent Kyia Hekster:
"Rutte probeert op deze manier tegemoet te komen aan Trumps eis van 5 procent. De top in Den Haag is al over minder dan twee maanden en dus zijn de onderhandelingen nu begonnen.
Diplomaten bij de NAVO denken dat het tot het allerlaatste moment spannend zal blijven of Trump ook echt in het vliegtuig naar Nederland stapt. De Amerikaanse president is immers zelf de belangrijkste troef om de niet-Amerikaanse bondgenoten onder druk te zetten hun defensie-uitgaven nu echt te verhogen.
Het wordt niet uitgesloten dat Trump zijn vicepresident Vance naar Den Haag stuurt als het hem niet bevalt. De top zou ook korter gaan duren dan eerdere edities, Trump houdt niet van lange bijeenkomsten en als er korter vergaderd wordt, is er ook minder kans op ruzie, is de hoop."
De EU biedt de Europese NAVO-landen wel wat lucht. Lidstaten mogen hun begrotingstekort vier jaar lang tot 4,5 procent van hun bbp laten oplopen. Normaal gesproken mag dat tekort maximaal 3 procent van het bbp zijn.
Die 1,5 procent extra moet dan wel aan defensie worden besteed. 16 van de 27 EU-landen willen van deze regeling gebruikmaken.
NAVO-correspondent Kyia Hekster:
"Nederland wil zelf niet meedoen aan de Europese mogelijkheid om extra te gaan lenen voor defensie-uitgaven. Schoof zei dat ons land wel meer wil gaan uitgeven aan defensie, maar dat het kabinet afwacht wat er voor norm uit de NAVO-top komt. Pas daarna wil hij gaan kijken waar het geld vandaan moet komen.
Het gaat al gauw om tientallen miljarden euro's die dan bezuinigd zouden moeten worden, bijvoorbeeld op onderwijs of zorg. Het is dus een politiek explosief dossier dat vooruit geschoven wordt.
Opvallend, want ons land is gastland van de top in Den Haag. Je zou denken dat wij graag het goede voorbeeld willen geven aan andere landen die komen, maar voorlopig heeft Nederland dus nog geen beslissing genomen over de defensie-uitgaven."
We nemen het nee naar achter.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:19 schreef Jahr00n het volgende:
Doe mij maar een drone leger. De rest opdoeken en investeren in ME, aivd en DSI.
Ga toch weg met dit stompzinnige marxisten wappie gelul.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:15 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)hogen-naar-5-procent
[..]
Deze gastheeft eerst Nederland naar de afgrond geholpen en wil dat nu voor de rest van de NAVO landen ook doen.
Wat een intens slecht plan zeg. Ik stel eerder voor om de defensie uitgaven te verlagen naar 1%. Er gaat achterlijk veel geld naartoe. Dit jaar weer 22 miljard... bah
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:27 schreef thedeedster het volgende:
Het zou mij niks verbazen als Rutte een reguliere Fokker is.
Raketafweer lijkt me ook geen slecht idee. En investeren in cybersecurity ook niet.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:19 schreef Jahr00n het volgende:
Doe mij maar een drone leger. De rest opdoeken en investeren in ME, aivd en DSI.
Het slaat ook werkelijk nergens op. Er zijn wereldwijd 5 landen die aan deze norm voldoen, waarvan 2 er in een oorlog zitten.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:27 schreef Twiitch het volgende:
We hebben zogenaamd ineens honderd miljoen miljard Euro nodig om Rusland te stoppen. Wie neemt dit soort shit nog serieus? Het is echt een groot fucking circus. dat is opgetuigd om vooral weer een aantal groepen extreem rijker te maken.
Komt Amerika zelf überhaupt wel in de buurt van die 5%? Ik gok van niet.
Ik wens Mark overigens een extreem enge ziekte toe. Zielloos en principeloos monster dat die is.
Ik moet nog steeds meteen aan Emile Ratelband denken elke keer als ik die gast zie.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:27 schreef Twiitch het volgende:
Ik wens Mark overigens een extreem enge ziekte toe. Zielloos en principeloos monster dat die is.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik moet nog steeds meteen aan Emile Ratelband denken elke keer als ik die gast zie.
Maar het is - uiteraard - wél de grootste oempaloempa.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:05 schreef Momo het volgende:
Is MarkieMark de marionet van de oranje oempaloepa?
Daarom was hij ook een leuk onderwerp in diverse paint-topics hier op FOK!quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:38 schreef phpmystyle het volgende:
Haha. Deze man is een soort waardeloos en principenloos stuk vlees.
Ja, sommigen kunnen er om lachen. Ik niet.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:48 schreef ToT het volgende:
[..]
Daarom was hij ook een leuk onderwerp in diverse paint-topics hier op FOK!Lekker stoer zitten doen bij wereldleiders die hem duidelijk een slappe zak vinden.
Ja nou, ik snap je maar al te goed hoor!quote:Op vrijdag 2 mei 2025 21:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, sommigen kunnen er om lachen. Ik niet.
Dit is gewoon een een homp vlees die kijkt hoe de wind waait en daar op mee surft. Wat voor wind het is maakt'm niet uit, ik zal onoorbare voorbeelden maar even achterwege laten. Maar we zouden die zelf wel kunnen invullen.
De meeste mensen zijn als mens compleet anders, die zouden nooit zover gaan om je eigen principes zover weg te stoppen voor carriere gewin.
Altijd is gezegd dat als de ‘Russische stoomwals’ naar het westen begon te rollen, dit onstopbaar was voor de NAVO. Maar Oekraïne kon ze al na een honderd kilometer tegenhouden. Rusland is veel zwakker dan verwacht.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:27 schreef Twiitch het volgende:
We hebben zogenaamd ineens honderd miljoen miljard Euro nodig om Rusland te stoppen. Wie neemt dit soort shit nog serieus? Het is echt een groot fucking circus dat is opgetuigd om vooral weer een aantal groepen extreem rijker te maken.
Ook dit ligt allemaal veel genuanceerder. als de luchtbrug bij hostomel was bestendigd dan was het klaar.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Altijd is gezegd dat als de ‘Russische stoomwals’ naar het westen begon te rollen, dit onstopbaar was voor de NAVO. Maar Oekraïne kon ze al na een honderd kilometer tegenhouden. Rusland is veel zwakker dan verwacht.
Het enige circus is dat jij blijkbaar niet verder kan denken dan 'Rusland'. Ik vind 5% ook wel heel erg fors. Maar dat Europese landen een sterke, gezamenlijke defensie nodig hebben binnen de NAVO is iets dat zeker is.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:27 schreef Twiitch het volgende:
We hebben zogenaamd ineens honderd miljoen miljard Euro nodig om Rusland te stoppen. Wie neemt dit soort shit nog serieus? Het is echt een groot fucking circus dat is opgetuigd om vooral weer een aantal groepen extreem rijker te maken.
Ineens? Heb je niet op zitten letten de laatste 100 dagen? Europa is al jaren het trouwe schootshondje van de VS, in ruil voor militaire bescherming. Inmiddels is die bescherming niet zo vanzelfsprekend meer en heeft de EU heel verstandig besloten om z'n eigen broek op te gaan houden. Dus nee, het is niet zo raar dat de EU 'ineens' heel veel meer nodig heeft om Rusland tegen te houden.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:27 schreef Twiitch het volgende:
Niet echt, daarom zijn ze zo boosquote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Europa is al jaren het trouwe schootshondje van de VS, in ruil voor militaire bescherming.
Je maakt nu de grote fout door te denken dat die idioten aan het roer keuzes maken op basis van feiten in plaats van onderbuik en emotie.quote:
Dat weet Trump ook wel. Daarom vraagt hij dit ook.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 10:44 schreef Toefjes het volgende:
Hij probeert Amerika zo bij de NAVO te houden, maar die 3,5%+1,5% zorgen voor zoveel bezuinigingen dat elke premier z'n mandaat verliest bij de volgende verkiezingen.
Als het niet tot gewelddadige volksopstanden komt.
Ik maak geen foutenquote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je maakt nu de grote fout door te denken dat die idioten aan het roer keuzes maken op basis van feiten in plaats van onderbuik en emotie.
Met nadruk op meervoud. Want 1 is geen.quote:
Je weet dat Rusland en China heel hard bezig zijn haar legers te vergroten? Daarbij is het natuurlijk handig als “wij” ons zelfstandig tegen Rusland kunnen beschermen. Vooral omdat ze tegenwoordig andere soevereine (buur)landen aanvalt en dreigt met nucleaire aanvallen als andere zich er mee willen bemoeien.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 19:27 schreef Twiitch het volgende:
Ze vallen niet zomaar soevereine landen binnen he. Daar gaat een lange reeks van Westerse provocatie aan vooraf.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:44 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Je weet dat Rusland en China heel hard bezig zijn haar legers te vergroten? Daarbij is het natuurlijk handig als “wij” ons zelfstandig tegen Rusland kunnen beschermen. Vooral omdat ze tegenwoordig andere soevereine (buur)landen aanvalt en dreigt met nucleaire aanvallen als andere zich er mee willen bemoeien.
Gaat inderdaad een lange periode van door Rusland/Sovjet Unie gepleegde onderdrukking en genocide aan vooraf, zoals in Oekraïne, waardoor het volk ZELF kiest voor een andere route. Lijkt me vrij logisch toch?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ze vallen niet zomaar soevereine landen binnen he. Daar gaat een lange reeks van Westerse provocatie aan vooraf.
Wat een figuur die Rutte he ? Op wat voor planeet leeft hij in godsnaam ?quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik blijf mij erover verbazen hoe makkelijk een hoop figuren hierover denken. Alsof de bomen tot in de hemel groeien en we met gemak even 20 miljard extra in onze Defensie pompen. Op wat voor planeet leef je dan in godsnaam?
De groep belastingbetalers wordt steeds kleiner, als gevolg van de vergrijzing. Ondertussen worden mensen steeds ouder, waardoor de zorgkosten blijven stijgen. Met andere woorden: met een kleinere groep werkenden moeten we meer geld ophoesten. We willen vooral geen buut'nlanders importeren, dus daar hoeven we ook geen extra centen van te verwachten.
En in dat klimaat wil de heer Sjemmert even 20 miljard euro extra in Defensie steken, terwijl we op dit moment al kampen met een begrotingstekort en het kabinet de grootste moeite heeft om te bezuinigen.
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Gaat inderdaad een lange periode van door Rusland/Sovjet Unie gepleegde onderdrukking en genocide aan vooraf, zoals in Oekraïne, waardoor het volk ZELF kiest voor een andere route. Lijkt me vrij logisch toch?
Kan je beter gewoon het bedrag niet verhogen want Trump heeft al vaak gesteld dat de VS dan zelf uit de NAVO stapt.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Stap gewoon uit de navo.
De EU heeft al een soortgelijke overeenkomst met elkaar.
Meer heb je niet nodig, hoeven we ook niet steeds mee te doen aan de rommel opruimen, geld weg te gooien en levens te verliezen omdat de Amerikanen weer eens een conflict staan op te laaien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |