Er zijn zoveel zaken die de Nederlandse politiek doet waar geen meerderheid voor is.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier is toch ook helemaal geen meerderheid voor in NL.
Voorlopig heeft Nederland de PVV als grootste gestemd. Ik zou dus helemaal niets verwachten op dit gebied.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn zoveel zaken die de Nederlandse politiek doet waar geen meerderheid voor is.
Maar ik denk dat een meer afkeurende opstelling van Nederland wel gewaardeerd wordt door een meerderheid
Zo niet... ? Weer een koloniale schande voor de Nederlandse samenleving erbij
Er is dus nu geen stilzwijgende steun meer, dat kun je echt niet zeggen als de ambassadeur op het matje wordt geroepen. Maar je hebt blijkbaar geen benul hoe zwaar die maatregel is.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel
[..]
De massamoorden 50-80 duizend schat men met nu 80% van de bebouwing kapotgeschoten.
Het uithongeren en deporteren van de Palestijnen zijn heel zware humanitaire zaken.
Het riekt ook naar een etnische zuivering van de Gazastrook.
En neeeeeeeeeeeeeee... ik doe niet laconiek... Ik ben boos over die schofterigheid en de stilzwijgende steun van Nederland.
Natuurlijk is het wel een thema voor de meeste Nederlanders. Waarom blijven we anders medeplichtig aan zulke gruweldaden tegen de menselijkheid. Juist als het geen thema is voor de meeste zou het geen probleem moeten zijn om de kant die voor mensenrechten is tegemoet te komen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Voorlopig heeft Nederland de PVV als grootste gestemd. Ik zou dus helemaal niets verwachten op dit gebied.
En ik schreef het al eerder: voor veel Nederlanders is dit echt geen thema.
Is een beetje de Trump retoriek. Door alles maar zo drastisch mogelijk te willen aanpakken. Het heeft geen enkel zin om alles maar zo zwart/wit mogelijk te benaderen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Boycot opstarten kan dus niet, dat heb ik niet uitgelegd. Dat gaat gewoon niet.
Ambassadeur er uit smijten is echt wel heel drastisch, we hebben zelfs nog een Russische ambassadeur in Nederland:
https://www.rijksoverheid(...)deratie-s-gravenhage
Net als bijvoorbeeld Duitsland: https://nos.nl/artikel/25(...)mbassadeur-gaat-toch
En we hebben ook nog een ambassade in Rusland, trouwens: https://www.rijksoverheid(...)ke/joanneke-balfoort
De ambassadeur er uit gooien is echt wel bijna een oorlogsverklaring. Er wordt hier wel heel laconiek gedaan over zeer zware diplomatieke zaken.
GL stemmers zijn van oudshet pro-Gaza, PvdA is van oudsher dé Joodse partij van Nederland. Dus die laatste stelling zou ik niet zo maar neerpennen, juist dat die 2 samengaan geeft aan dat het in NL nauwelijks speelt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk is het wel een thema voor de meeste Nederlanders. Waarom blijven we anders medeplichtig aan zulke gruweldaden tegen de menselijkheid. Juist als het geen thema is voor de meeste zou het geen probleem moeten zijn om de kant die voor mensenrechten is tegemoet te komen.
Daarbij PVV is toch alweer aan de neergang begonnen, PvdA was de grootste in de laatste peiling voor stemmers daarvan is het vrij cruciaal.
Linkse partijen hebben historisch gezien door heel Europa altijd Israel gesteund om vrij onduidelijke redenen. Ik geloof dat de gangbare uitleg is om te voorkomen als anti-semitisch weggezet te worden, of om het geweten af te kopen dat men in WO2 in Europa de joden gefaald heeft. PvdD en Denk zijn ook heel vocaal in hun support van de Palestijnse zaak.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
GL stemmers zijn van oudshet pro-Gaza, PvdA is van oudsher dé Joodse partij van Nederland. Dus die laatste stelling zou ik niet zo maar neerpennen, juist dat die 2 samengaan geeft aan dat het in NL nauwelijks speelt.
Nederland een van de rijkste landen van de wereld gaat opereren als een 3e wereld land vanuit dit kabinet...quote:Geen bussen op zondag of na 19.00 uur: dit betekent de kaalslag op het OV per provincie
In sommige provincies rijdt er volgend jaar misschien geen enkele bus meer op zondag. Of bussen stoppen al om 19.00 uur, ook doordeweeks. Reizigers kunnen hun borst natmaken: de aangekondigde bezuiniging van 335 miljoen euro op het openbaar vervoer raakt vrijwel elke provincie. Reizigersvereniging Rover schetst nu per regio hoe pijnlijk dat wordt.
David Bremmer 06-05-25, 14:53 Laatste update: 16:06
86 reacties
Volgens directeur Freek Bos gaat het om ‘behoorlijk extreme scenario’s’. „Allemaal betekenen ze harde keuzes voor bestuurders, ten koste van hun inwoners.” In totaal kort het kabinet het ov-budget voor 2026 met 335 miljoen euro. De vervoerregio’s Amsterdam, Rotterdam en Den Haag leveren samen 110 miljoen in, de twaalf provincies moeten 225 miljoen bezuinigen.
Rover heeft nu berekend hoeveel buslijnen daarvoor moeten verdwijnen. In Gelderland moet bijvoorbeeld 14 miljoen euro worden bespaard. Dat kan door op zondag geen enkele bus meer te laten rijden. Andere opties: bussen die doordeweeks na 19.00 uur nog maar de helft van hun ritten maken, of het volledig schrappen van schoolbussen. Een alternatief scenario raakt vooral de inwoners van hun grote steden: geen stadsbussen meer op zaterdag en zondag in Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn.
Noord-Brabant moet 15 miljoen euro bezuinigen. Ook hier zijn de scenario’s pijnlijk: geen bussen meer na 19.00 uur doordeweeks, of het schrappen van bijna alle stadsritten in steden als Eindhoven en Den Bosch in het weekend. In Zeeland – dat 2 miljoen euro minder ontvangt – zouden alle zondagbussen en spitslijnen kunnen verdwijnen. De provincie Fryslân zou alle stadsbussen in Leeuwarden op kunnen heffen om de gewenste 8 miljoen euro te besparen.
Létterlijk het
Grote steden
De zwaarste klappen vallen in de grote steden. De vervoersregio Amsterdam moet liefst 67 miljoen euro inleveren. Dat betekent mogelijk: helemaal geen bussen meer in het weekend, en het verdwijnen van de verbinding tussen Schiphol en omliggende gemeenten als Amstelveen, Aalsmeer en Amsterdam.
De metropoolregio Rotterdam/Den Haag krijgt 72 miljoen minder. Om dat bedrag te halen, zouden alle weekendritten gehalveerd moeten worden. En dan verdwijnen alsnog ook de spitsbussen, schoollijnen, nachtbussen én het snelle R-net in Zuid-Holland Noord – dat steden als Alphen aan den Rijn, Gouda, Leiden en Katwijk met elkaar verbindt.
Damn.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:32 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nederland een van de rijkste landen van de wereld gaat opereren als een 3e wereld land vanuit dit kabinet...
o wacht we hebben grenscontroles nodig die miljarden moeten kosten
Hier vergis je je in.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk is het wel een thema voor de meeste Nederlanders. Waarom blijven we anders medeplichtig aan zulke gruweldaden tegen de menselijkheid. Juist als het geen thema is voor de meeste zou het geen probleem moeten zijn om de kant die voor mensenrechten is tegemoet te komen.
Daarbij PVV is toch alweer aan de neergang begonnen, PvdA was de grootste in de laatste peiling voor stemmers daarvan is het vrij cruciaal.
Ongetwijfeld. Zoveel mensen zoveel stromingen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:42 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij is de VVD ook van oudsher een populaire partij onder Joden. Die kunnen immers ook centrumrechts zijn.
BBB en NSC waren toch de partij voor de provincies, voor alles buiten de randstad? Of werkt dat alleen als ze het kiesstelsel om zeep willen helpen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:34 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Damn.
En dan te bedenken dat hele volksstammen op Geertje en Cro stemden omdat er geen bus meer stopte in hun dorpjes.
Je zou er maar op gestemd hebben met het idee dat het de provincies zou helpen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB en NSC waren toch de partij voor de provincies, voor alles buiten de randstad? Of werkt dat alleen als ze het kiesstelsel om zeep willen helpen?
Er zijn natuurlijk tijdens die dagen ook mensen die helemaal afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.....quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:34 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Damn.
En dan te bedenken dat hele volksstammen op Geertje en Cro stemden omdat er geen bus meer stopte in hun dorpjes.
Wat is dit dan. 1920?quote:geen stadsbussen meer op zaterdag en zondag in Arnhem, Nijmegen en Apeldoorn.
Nee ik vergis me niet. Probeer dat eens te onderbouwen dat bij geen enkele verkiezing het conflict rondom Israel geen item was.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier vergis je je in.
Bij geen enkele verkiezing is Palestina of de Palestijnen ooit een item geweest in NL.
En de PvdA is de joodse partij bij uitstek. Zoveel prominente PvdA ers zijn joods.
Het is absoluut geen thema bij landelijke verkiezingen.
(Dat wil niet zeggen dat het dat niet kan worden, maar dan gaat dat ook meteen een groot probleem worden voor de fusie.)
De BBB en NSC moeten echt helemaal weggevaagd worden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:32 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nederland een van de rijkste landen van de wereld gaat opereren als een 3e wereld land vanuit dit kabinet...
o wacht we hebben grenscontroles nodig die miljarden moeten kosten
Volgens mij kwam jij met de stelling dat het wel een thema is.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee ik vergis me niet. Probeer dat eens te onderbouwen dat bij geen enkele verkiezing het conflict rondom Israel geen item was.
Dat PvdA veel joodse leden zou hebben zegt natuurlijk verder niets, sommige van de felste criticasters van het fascistische Israel zijn joods.
Je claimt de hele tijd dat het geen issue is. Letterlijk de grootste partij PVV schreeuwt altijd van alle daken dat ze pro-Israel zijn, hoezo dan geen onderwerp. Ik wil je best geloven, maar wat je zegt lijkt me totaal buiten de werkelijkheid vandaar graag een bron voor je uitspraken.
Ik denk echt dat jij buiten de werkelijkheid zit. Jij hebt Gaza voorin je hoofd zitten, de meeste Nederlanders niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee ik vergis me niet. Probeer dat eens te onderbouwen dat bij geen enkele verkiezing het conflict rondom Israel geen item was.
Dat PvdA veel joodse leden zou hebben zegt natuurlijk verder niets, sommige van de felste criticasters van het fascistische Israel zijn joods.
Je claimt de hele tijd dat het geen issue is. Letterlijk de grootste partij PVV schreeuwt altijd van alle daken dat ze pro-Israel zijn, hoezo dan geen onderwerp. Ik wil je best geloven, maar wat je zegt lijkt me totaal buiten de werkelijkheid vandaar graag een bron voor je uitspraken.
Dit.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk echt dat jij buiten de werkelijkheid zit. Jij hebt Gaza voorin je hoofd zitten, de meeste Nederlanders niet.
Deze poll is wel wat ouder uit 2023, maar de meerderheid interesseerde het toen nog geen fluit welke kant Israël kiest: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-oorlog-israel-hamas
Een jaar later, eind 2024, blijkt nog maar 46% het conflict te volgen: https://www.ipsos-publiek(...)uding-jegens-israel/
Ook maar 47% wil meer kritiek op Israël.
En nu, mei 2025, wil slechts 39% dat Nederland Israël minder steunt: https://rightsforum.org/p(...)-helft-nederlanders/
8% wil meer steun, 16% is eens met nu. Dat betekent dat 37% gewoon 'weet niet/geen mening' heeft ingevuld. En dat zie je bij al die stellingen, dat voor en tegen samen net over de helft komt. En dat zijn nog de mensen die het invullen, veel die het niks interesseert zullen een uitnodiging voor een peiling over Israël gewoon negeren.
De meeste mensen interesseert dit hele verhaal gewoon net zo veel als het conflict in Sudan.
Dit is wel je reinste onzin hoor.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Bedankt voor het aanleveren van cijfers voor mijn gelijk.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 17:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk echt dat jij buiten de werkelijkheid zit. Jij hebt Gaza voorin je hoofd zitten, de meeste Nederlanders niet.
Deze poll is wel wat ouder uit 2023, maar de meerderheid interesseerde het toen nog geen fluit welke kant Israël kiest: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-oorlog-israel-hamas
Een jaar later, eind 2024, blijkt nog maar 46% het conflict te volgen: https://www.ipsos-publiek(...)uding-jegens-israel/
Ook maar 47% wil meer kritiek op Israël.
En nu, mei 2025, wil slechts 39% dat Nederland Israël minder steunt: https://rightsforum.org/p(...)-helft-nederlanders/
8% wil meer steun, 16% is eens met nu. Dat betekent dat 37% gewoon 'weet niet/geen mening' heeft ingevuld. En dat zie je bij al die stellingen, dat voor en tegen samen net over de helft komt. En dat zijn nog de mensen die het invullen, veel die het niks interesseert zullen een uitnodiging voor een peiling over Israël gewoon negeren.
De meeste mensen interesseert dit hele verhaal gewoon net zo veel als het conflict in Sudan.
Jouw bron, maar vervolgens zeg je dat ik buiten de werkelijkheid leef. Terwijl ik verwoorde wat je bron verwoord.quote:Conclusie
De uitkomsten van de opiniepeiling wijzen uit dat er (vrijwel) geen steun bestaat voor het pro-Israëlbeleid van de Nederlandse regering. Ook binnen de traditionele pro-Israëlpartijen VVD, PVV en CDA staat slechts een (kleine) minderheid nog achter het regeringsbeleid, bleek uit de op 21 april gepresenteerde uitkomsten van een Ipsos-peiling.
De uitkomsten van beide peilingen dwingen de regering tot een radicaal ander beleid.
Dus je geeft toe dat je ernaast zat?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |