Helemaal prima.quote:Op zondag 27 april 2025 22:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Prima, het komt op hetzelfde neer: gehoorzamen. Het gaat om Gods wil doen, omdat Gods wil goed is voor iedereen.
Overigens geeft Van Dale:
onderwerpen2
on·der·wer·pen
overgankelijk werkwoord o onderwierp, heeft onderworpen
woordvormen
1
onder zijn gezag, onder heerschappij brengen
o
landen, volken onderwerpen
o
zich aan iem. of iets onderwerpen
het gezag van die persoon of die zaak boven zich erkennen, eraan gehoorzamen
o
Dat 'beteugelen' is dus maar 1 interpretatie.
Klopt, er is geen doel in het leven. "De bedoeling van het leven" is gewoon leven want na het leven is er niets meer.quote:Op maandag 28 april 2025 00:45 schreef Helenattenek het volgende:
Die mensen willen houvast/betekenis aan het leven
Niet mijn soort..
Ik neem aan dat je ook niet steelt?quote:Op maandag 28 april 2025 03:30 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Helemaal prima.
Ik leef verkeersregels na, voorkomt ongelukken en is werkelijk zinvol om te doen.
Onderwerp jij je fijn aan jouw geloof.
Het is niet vreselijk, het is gewoon klinkklare onzin om te beweren dat God de wereld heeft gemaakt. Jouw hersenprocessen zorgen voor onbewijsbare, merkwaardige overtuigingen en een drang om jouw rare praatjes aan anderen op te dringen.quote:Op maandag 28 april 2025 08:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is er nou zo vreselijk aan om erin te geloven dat God de wereld heeft gemaakt en dat het daarom goed is om Zijn geboden te bewaren?
Waar komt de wereld wel vandaan?quote:Op maandag 28 april 2025 09:08 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is niet vreselijk, het is gewoon klinkklare onzin om te beweren dat God de wereld heeft gemaakt. Jouw hersenprocessen zorgen voor onbewijsbare, merkwaardige overtuigingen en een drang om jouw rare praatjes aan anderen op te dringen.
Soms moet je alles in het leven verliezen om alles te krijgen.quote:Op zondag 27 april 2025 23:39 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Behalve voor Job want die verloor daar alles door. En behalve voor Johannes want zijn hoofd werd daardoor afgehakt. En behalve voor Jezus want hij moest daardoor doodgemarteld worden aan het kruis. En behalve voor.....
Zijn kinderen zijn dood gegaan hoor....quote:Op maandag 28 april 2025 09:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Soms moet je alles in het leven verliezen om alles te krijgen.
24Toen zei Jezus tegen Zijn discipelen: Als iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen.
25 Want wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven zal verliezen om Mij, die zal het vinden.
26 Want wat baat het een mens, als hij heel de wereld wint en aan zijn ziel schade lijdt? Of wat zal een mens geven als losprijs voor zijn ziel?
?quote:Op maandag 28 april 2025 09:45 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zijn kinderen zijn dood gegaan hoor....
Die van Jobquote:
Dan moet ik toch de conclusie trekken dat God zoals die in dit verhaal wordt voorgesteld kwaad doet.quote:Op maandag 28 april 2025 10:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
O, ja, afschuwelijk inderdaad.
Maar satan doet dat. De satan doet Job kwaad.quote:Op maandag 28 april 2025 10:10 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dan moet ik toch de conclusie trekken dat God zoals die in dit verhaal wordt voorgesteld kwaad doet.
Als we niet zeker weten hoe de wereld is ontstaan dan is het van een kinderachtige stupiditeit te beweren dat "het dan maar God moet zijn" die de schepper van alles is"quote:Op maandag 28 april 2025 09:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar komt de wereld wel vandaan?
God (en daarmee bedoel ik het beeld dat de schrijver van God schetst) geeft satan duidelijk toestemming om alles (of in ieder geval bijna alles) van Job af te pakken. Dat is minstent zo kwaadaardig.quote:Op maandag 28 april 2025 10:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar satan doet dat. De satan doet Job kwaad.
Waarom geen zusterlijke liefde?quote:Op maandag 28 april 2025 08:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je ook niet steelt?
Of oplicht?
Of moordt?
Of andere onfatsoenlijke dingen doet?
Onderwerp jij je ook niet dagelijks aan allerlei aspecten van het geloof, omdat je gelooft dat ze goed zijn?
Wat is er nou zo vreselijk aan om erin te geloven dat God de wereld heeft gemaakt en dat het daarom goed is om Zijn geboden te bewaren? Dat doen de meeste mensen al. Omdat ze er ook in geloven.
En diezelfde mensen vinden het net zo storend als andere mensen dat niet doen.
Ik vind dat jullie het allemaal enorm opblazen, terwijl het om niets anders gaat dan fatsoensnormen en broederlijke liefde. Alsof dat een soort vreselijk iets is, een afschuwelijk juk waar je je aan onderwerpt. Terwijl je er gewoon voor kiest om het goede te doen. Dan onderwerp je je aan het goede. That's it.
Het kan ook gewoon waar zijn natuurlijk.quote:Op maandag 28 april 2025 10:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Als we niet zeker weten hoe de wereld is ontstaan dan is het van een kinderachtige stupiditeit te beweren dat "het dan maar God moet zijn" die de schepper van alles is"
Dat is inderdaad een kwestie waar ik zelf ook vaak tegenaan ben gelopen toen ik zelf allerlei dingen meemaakte die erg zwaar te verduren waren. Waarom laat God dit toe?quote:Op maandag 28 april 2025 10:38 schreef Panterjong het volgende:
[..]
God (en daarmee bedoel ik het beeld dat de schrijver van God schetst) geeft satan duidelijk toestemming om alles (of in ieder geval bijna alles) van Job af te pakken. Dat is minstent zo kwaadaardig.
Ik geef zelf God niet de schuld dat hij dingen toestaat die ellendig voor mij of anderen zijn. Dat vind ik zelf blasfemisch.quote:Op maandag 28 april 2025 11:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een kwestie waar ik zelf ook vaak tegenaan ben gelopen toen ik zelf allerlei dingen meemaakte die erg zwaar te verduren waren. Waarom laat God dit toe?
Soms staat God het toe dat je hele leven uit elkaar lijkt te vallen, dat je fysieke en/of mentale gezondheid een enorme klap krijgen. Het kan dan lijken alsof God je verlaten heeft, alsof Hij je leven wil vernietigen, alsof Hij het op je gemunt heeft. Als je in zo'n zwart gat zit, is het moeilijk om nog licht aan het einde van de tunnel te zien. Dat zien we ook in Jobs reactie. Die werd depressief en zag het allemaal totaal niet meer zitten. Volstrekt begrijpelijk.
Maar we zien daarna ook dat Job dit nodig had om tot meer inzicht te komen in zijn gebreken. Zijn rijkdommen en levensgeluk waren in werkelijkheid obstakels voor hem om meer kennis van God krijgen. Kennis die hij absoluut nodig had om spiritueel te groeien. Die groei was essentieel.
Soms laat God het toe dat satas ons leven en ons verwoest, zodat we een punt bereiken waarin we God veel duidelijker zien en Hem begrijpen.
Die bewustwording is meer waar dan al het materiële in dit leven. Omdat God de bron van het leven zelf is. De Schepper is belangrijker dan alles in het leven wat geschapen is. Dit besef is absoluut essentieel voor onze verlossing.
Dus hoewel de satan Job kwaad deed, stond God dit toe omdat Hij wist dat Job belangrijke lessen moest leren om te groeien.
Voor buitenstaanders en de betrokkene zelf is dit vaak onbegrijpelijk. Dat zien we ook in de reacties van Jobs vrienden en Job zelf. Het is onbegrijpelijk waarom God bepaalde dingen toelaat, totdat je door het proces bent gegaan.
Ik vind dit het verschuiven van het probleem. Je zou kunnen stellen waar God dan vandaan komt. En dan kom je bij een bijbelse oplossing. Die was er al. Tja, hoe verklaar je dat dan weer....quote:Op maandag 28 april 2025 10:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het kan ook gewoon waar zijn natuurlijk.
Ik bedoel, geloven dat 'alles uit niets' is ontstaan, daar moet je nog meer compleet irrationeel en ongefundeerd, onbewezen geloof voor hebben dan het geloof in een God die alles maakt. Alles moet naturalistisch verklaard worden, maar zodra het puntje bij paaltje komt, geloven we toch maar liever in irrationele, onnaturalistische, onmogelijke sprookjes.
Dat kun je niet verklaren. Zoals je ook niet kunt verklaren hoe 'alles uit niets' is gekomen. Sommige dingen weten we niet en zullen we waarschijnlijk ook nooit weten. Daarom is de ene verklaring niet 'kinderachtig' en de andere 'wetenschappelijk verantwoord'. Het is allebei een kwestie van vertrouwen in bepaalde observaties en de conclusies die je daaraan verbindt, maar een echte verklaring hebben we niet.quote:Op maandag 28 april 2025 11:26 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik vind dit het verschuiven van het probleem. Je zou kunnen stellen waar God dan vandaan komt. En dan kom je bij een bijbelse oplossing. Die was er al. Tja, hoe verklaar je dat dan weer....
Nee, ik onderwerp mezelf niet aan aspecten van geloof, voor mij is het juiste doen van belang en leven in relatie.quote:Op maandag 28 april 2025 08:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je ook niet steelt?
Of oplicht?
Of moordt?
Of andere onfatsoenlijke dingen doet?
Onderwerp jij je ook niet dagelijks aan allerlei aspecten van het geloof, omdat je gelooft dat ze goed zijn?
Wat is er nou zo vreselijk aan om erin te geloven dat God de wereld heeft gemaakt en dat het daarom goed is om Zijn geboden te bewaren? Dat doen de meeste mensen al. Omdat ze er ook in geloven.
En diezelfde mensen vinden het net zo storend als andere mensen dat niet doen.
Ik vind dat jullie het allemaal enorm opblazen, terwijl het om niets anders gaat dan fatsoensnormen en broederlijke liefde. Alsof dat een soort vreselijk iets is, een afschuwelijk juk waar je je aan onderwerpt. Terwijl je er gewoon voor kiest om het goede te doen. Dan onderwerp je je aan het goede. That's it.
Ik geloof niet in het selectief kiezen van wat ik denk dat wel in overeenstemming is met de waarheid over God, en wat niet. Waarom zou het ene deel dezelfde auteur door God geïnspireerde waarheid zijn, en het andere een verzinsel? Dan kun je nergens meer op vertrouwen, behalve op je eigen beoordelingsvermogen, maar de kernboodschap van de bijbel is nu juist dat je daar niet op kunt vertrouwen door de zonde.quote:Op maandag 28 april 2025 11:25 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik geef zelf God niet de schuld dat hij dingen toestaat die ellendig voor mij of anderen zijn. Dat vind ik zelf blasfemisch.
Net als ieder ander mens heb ik zelf ook het nodig meegemaakt en doorgemaakt en ook ik ben daar dichter door bij God gekomen.
Juist het loslaten van het kwaadaardige beeld dat hier en daar van God in de bijbel wordt geschetst, zoals het toestaan van het beproeven van Job, het vernietigen van groepen mensen inclusief onschuldige baby's of het bewust listig maken van de slang in het paradijs draagt hier aan bij. Gewoon accepteren dat het ook maar de zienswijze is van de schrijver. Mooie verhalen, geschreven voor de toehoorder op dat moment die voor ons best leerzaam kunnen zijn.
Wat Job betreft zie ik niet in waarom die kennis voor hem essentieel is. Hij was al een goed man. Waarom zou hij spiritueel verder moeten groeien. En mij maak je ook niet wijs dat deze eventuele spirituele groei het verlies van zijn kinderen goed maakt. De ellende waar hij doorheen ging, ten gevolge van het toestemming geven door God, is nooit meer hersteld. Zijn 10 kinderen kreeg hij nooit terug. Die bleven dood.
De drang om verlost te willen worden zouden christenen ook eens los moeten laten.
En hoe is Job dan verlost? Hoe kan je verlost zijn van je lijden als je 10 kinderen door toedoen van God zijn afgenomen?
Ja, en atheïsme heeft ook een bloedig spoor, en politeke en economische belangen hebben een bloedig spoor, en monarchieën ook, enzovoorts.quote:Op maandag 28 april 2025 11:33 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Nee, ik onderwerp mezelf niet aan aspecten van geloof, voor mij is het juiste doen van belang en leven in relatie.
Ali Mensen zijn vrij om te geloven, dat is het probleem niet, het word een probleem als anderen daar hinder van gaan ondervinden.
Dan komen we weer uit bij het vernietigende bloedige spoor dat godsdienst getrokken heeft en ook vandaag trekt doorheen onze geschiedenis en dan is die 'fatsoensnorm en broederlijke liefde' inderdaad vreselijk omdat ze exclusief is aan het zelfde smaakje geloof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |