Onderwerpen doe je als je je eigen wil conform maakt aan Gods wil. Dus Gods geboden gehoorzaam. Zoiets als dit:quote:Op zondag 27 april 2025 19:15 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Onderwerping als in submission. Iets wat moslims doen als ze zich onderwerpen aan de ongenadige God Allah ("de schepper / vader" zonder Jezusvorm) en vrouwen die zich onderwerpen aan de man.
In die context is het raar dat juist een Christen zich wil onderwerpen. Die hele leer van Jezus als een soort boedhist gaat de deur uit en we dienen ons te "onderwerpen" aan een ongenadige God.
Als die beste jongen een zeer salafistische moslim zou zijn, zou het allemaal beter op zn plaats vallen.
Ja, erg benieuwd hoe dat onderwerpen zich uit voor homo's en vrouwen.quote:Op zondag 27 april 2025 19:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Onderwerpen doe je als je je eigen wil conform maakt aan Gods wil. Dus Gods geboden gehoorzaam. Zoiets als dit:
34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
35 Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.
Als je je daaraan onderwerpt, hoe ziet dat er dan uit?
Dan zijn mensen goed voor elkaar. In plaats van dat ze elkaar, zichzelf en de planeet vernietigen.
Wat is daar mis mee?
Homo's zullen in het gunstigste geval spontaan hetro worden, mogelijk moeten ze daar een cursusje voor volgen.quote:Op zondag 27 april 2025 19:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, erg benieuwd hoe dat onderwerpen zich uit voor homo's en vrouwen
De vrouw is in zo ongeveer alle (door mannen bedachte religies) de lul.quote:Op zondag 27 april 2025 19:45 schreef dop het volgende:
[..]
Homo's zullen in het gunstigste geval spontaan hetro worden, mogelijk moeten ze daar een cursusje voor volgen.
Lukt dat niet dan branden in de hell natuurlijk.
Vrouwen zie ik het slecht mee aflopen die moeten zich niet alleen aan god onderwerpen maar ook nog eens aan alle mannen.
Als ik vrouw zou zijn zou ik vrijwillig voor de hel kiezen denk ik.
Leg uit, ik ben benieuwd naar wat jij bedoeltquote:Op zondag 27 april 2025 20:07 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat ik vooral een compleet ander beeld van liefde en rechtvaardigheid heb dan Bijbelvaste christenfundamentalisten hebben. Zeker sinds ik zelf vader ben heb ik de indruk gekregen dat die hemelse "vader", zoals christenfundamentalisten God opvatten, hele andere "vaderlijke" principes erop nahoudt dan ik.
Ik vind het allemaal redelijk gestoord overkomen. Maar wie ben ik om de hemelse vader tegen te spreken?
dat vrouwen geen sub wezens zijn.quote:Op zondag 27 april 2025 20:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Leg uit, ik ben benieuwd naar wat jij bedoelt
Wat er mis mee is Ali is dat je niets dan een slaaf bent aan iets doods.quote:Op zondag 27 april 2025 19:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Onderwerpen doe je als je je eigen wil conform maakt aan Gods wil. Dus Gods geboden gehoorzaam. Zoiets als dit:
34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
35 Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.
Als je je daaraan onderwerpt, hoe ziet dat er dan uit?
Dan zijn mensen goed voor elkaar. In plaats van dat ze elkaar, zichzelf en de planeet vernietigen.
Wat is daar mis mee?
Als ik je goed begrijp is de vraag of ik per se een wet buiten mijzelf nodig heb om mij op te dragen wat goed en fout is.quote:Op zondag 27 april 2025 20:34 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Wat er mis mee is Ali is dat je niets dan een slaaf bent aan iets doods.
Was de bijbel of koran niet geschreven, wat zou je dan gedaan hebben? had je dan al moordend en rovend rond getrokken of had je hart voor je medemens gehad?
Dat zeg ik dus ook. God moet via Zijn Geest in het hart en het verstand van de mensen leven. Jezus Christus heeft dat mogelijk gemaakt door de mens weer met God te verzoenen.quote:Als er al zoiets bestaat als god dan is dat levende werkelijkheid en geen dode letters die jou voorschrijven hoe je moet zijn en wat je moet doen.
Dat druist in tegen de principes van liefde en is dus juist geen onderwerping aan God, maar doen waar men zelf zin in heeft.quote:De geschiedenis is trouwens vol met wat daar mis mee is, men meent namelijk al snel de waarheid te hebben en alles dat daar van afwijkt moet bestreden worden.
Mensen zijn dus dan niet goed voor elkaar want de andersgelovigen en ongelovigen moeten dood.
Wat jij en anderen maar niet lijken of willen snappen, is dat 'onderwerping' niet meteen negatief is.quote:Het is gewoon triest en ziek dat religie tot een werelds geloof gemaakt is waar mensen zich vervolgens aan dienen te onderwerpen, @:Vincent_student heeft trouwens gelijk, in het geestelijke is geen sprake van evolutie.
Vrouwen zouden vooral ondergeschikt zijn.quote:Op zondag 27 april 2025 20:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik je goed begrijp is de vraag of ik per se een wet buiten mijzelf nodig heb om mij op te dragen wat goed en fout is.
Nee, ik heb ook een geweten en altijd een hart voor mijn medemens gehad.
Maar tegelijkertijd erken ik ook in mijzelf dat ik niet perfect ben. En geen enkel mens is perfect.
Die perfectie is wel nodig als we daadwerkelijk in harmonie met elkaar willen leven. En die perfectie is alleen in God te vinden.
Daarom hebben we Gods geest nodig om daadwerkelijk te leven zoals het bedoeld is. Zonder God maken we er met zijn allen een potje van. Hoe goed je ook je best doet of hoe goed je intenties ook zijn. Gods standaarden voro het leven zijn veel hoger, omdat Gods liefde voor Zijn eigen schepsels veel groter is dan wij ooit zouden kunnen voorstellen.
[..]
Dat zeg ik dus ook. God moet via Zijn Geest in het hart en het verstand van de mensen leven. Jezus Christus heeft dat mogelijk gemaakt door de mens weer met God te verzoenen.
[..]
Dat druist in tegen de principes van liefde en is dus juist geen onderwerping aan God, maar doen waar men zelf zin in heeft.
[..]
Wat jij en anderen maar niet lijken of willen snappen, is dat 'onderwerping' niet meteen negatief is.
Zo neem ik aan dat jij je aan de verkeersregels onderwerpt. Omdat je begrijpt dat als je met 150 door de stad gaat rijden, je je eigen en andermans leven in gevaar brengt. Dat is logisch. Zo zijn er allerlei wetten waar jij je vrijwillig onderwerpt, omdat je er de zin van begrijpt.
Zo zijn de geboden van God ook logisch. Die zijn bedoeld om onszelf tegen onszelf en tegen elkaar te beschermen.
Onderwerping oftewel gehoorzaamheid is dus helemaal niet slecht als de wetten zelf goed voor ons zijn.
Als iedereen zich zou onderwerpen aan de geboden van God, zou de maatschappij er totaal anders uitzien. Er zouden geen sloten meer zijn, geen beveiligingscamera's, geen politie, geen justitie, geen gevangenis, vrouwen zouden zonder angst 's nachts over straat kunnen, er zou geen gigantisch verschil zijn tussen arm en rijk omdat mensen elkaar niet van elkaar stelen door elkaar uit te buiten, er zou nooit meer iemand vreemdgaan, er zou geen enkele sprake meer zijn van misleiding, bedrog of oplichterij, enzovoorts enzovoorts. De wereld zou totaal transformeren, in positieve zin, er zou geen mensenhandel meer zijn, geen uitbuiting van vrouwen in de prostitie, geen enkele misdaad. Daarom zou die onderwerping juist met plezier moeten zijn, met volop begrip dat dit het beste voor iedereen is. Jullie laten je veel te veel leiden door een heel beperkte, negatieve interpretatie van die term.
Wat je met 'in het geestelijk is er geen sprake van evolutie' bedoelt, of wat Vincent daarmee bedoelt, is mij trouwens een raadsel.
Hoezo? Waar zie jij dat Jezus vrouwen als ondergeschikt behandelde?quote:Op zondag 27 april 2025 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vrouwen zouden vooral ondergeschikt zijn.
Daarvoor mogen we vooral bij Paulus zijn.quote:Op zondag 27 april 2025 21:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo? Waar zie jij dat Jezus vrouwen als ondergeschikt behandelde?
Of eerder hoe mensen Zijn woorden verkeerd hebben geïnterpreteerd.quote:Op zondag 27 april 2025 21:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daarvoor mogen we vooral bij Paulus zijn.
Of, er zijn allerlei vrouwhatende zinnen in Paulus gepropt door neanderthalers met een agenda.quote:Op zondag 27 april 2025 21:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Of eerder hoe mensen Zijn woorden verkeerd hebben geïnterpreteerd.
Paulus is niet God of de messias. Voor een voorbeeld van het hemelse leven moeten we naar Jezus kijken. Jezus had een enorme hoeveelheid vrouwen als discipelen. Vrouwen waren bij Zijn dood aanwezig. Vrouwen kwamen bij Zijn graf. De kerk wordt met een prachtige vrouw, de bruid van Christus vergeleken. Als ik iets kan opmaken uit de leer van Jezus over vrouwen, is dat evenveel waarde hebben als mannen, en net als mannen gecreëerd zijn in het evenbeeld van God als een expressie van Gods liefde. In Gods koninkrijk zal er dan ook gewoon perfecte harmonie bestaan.
Wat is hier vrouwhatend aan:quote:Op zondag 27 april 2025 21:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of, er zijn allerlei vrouwhatende zinnen in Paulus gepropt door neanderthalers met een agenda.
Nee, meer die strofen over dat vrouwen niet mogen preken en zichzelf moeten bedekken.quote:Op zondag 27 april 2025 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is hier vrouwhatend aan:
25 Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven,
26opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord,
27opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
28Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
Die bedekking verwijst naar hun haar:quote:Op zondag 27 april 2025 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, meer die strofen over dat vrouwen niet mogen preken en zichzelf moeten bedekken.
Nou en?quote:Op zondag 27 april 2025 21:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die bedekking verwijst naar hun haar:
15Maar als een vrouw lang haar draagt, is het voor haar een eer, omdat het lange haar als een bedekking aan haar gegeven is.
Wat precies daarmee bedoeld werd, daar wordt over gespeculeerd, maar sommige vermoeden dat dit ging om bepaalde haarstijlen die met bepaalde levensstijlen geassocieerd werden.
Dat 'niet mogen spreken' heeft waarschijnlijk ook te maken met een lokaal probleem daar in de kerk van Korinthe.
Dat mensen zo'n tekst volledig uit hun verband rukken en misbruiken om de baas te spelen, dat is niet Paulus' schuld, maar die van zondige mensen.
In de bijbel zijn er vrouwelijke profeten, discipelen en andere belangrijke functies.
Jezus wil een situatie waarin er vrede en harmonie is in de kerk. Dat betekent ook dat er een zekere mate van respect en discipline nodig is, zoals altijd als er mensen samenkomen.
Vooral dat voorwaardelijke "als je voor je dood niet voor mij kiest kun je de spirituele dood krijgen"-gedeelte.quote:Op zondag 27 april 2025 20:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Leg uit, ik ben benieuwd naar wat jij bedoelt
Ah ok. Ik weet alleen niet wat je daarmee bedoelt eigenlijk.. Maar dat kan aan mij liggen, ik kom niet zo heel vaak in dit gedeeltequote:Op zondag 27 april 2025 21:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vooral dat voorwaardelijke "als je voor je dood niet voor mij kiest kun je de spirituele dood krijgen"-gedeelte.
Dat voelt voor mij alsof ik tegen m'n kinderen zeg "aanbid mij of je kunt na je 18e een gezinsdrama verwachten"
Naleven; nakomen, respecteren, opvolgen, in acht nemen, volgen, betrachten, observeren, eerbiedigen, zich houden aan.quote:Op zondag 27 april 2025 20:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik je goed begrijp is de vraag of ik per se een wet buiten mijzelf nodig heb om mij op te dragen wat goed en fout is.
Nee, ik heb ook een geweten en altijd een hart voor mijn medemens gehad.
Maar tegelijkertijd erken ik ook in mijzelf dat ik niet perfect ben. En geen enkel mens is perfect.
Die perfectie is wel nodig als we daadwerkelijk in harmonie met elkaar willen leven. En die perfectie is alleen in God te vinden.
Daarom hebben we Gods geest nodig om daadwerkelijk te leven zoals het bedoeld is. Zonder God maken we er met zijn allen een potje van. Hoe goed je ook je best doet of hoe goed je intenties ook zijn. Gods standaarden voro het leven zijn veel hoger, omdat Gods liefde voor Zijn eigen schepsels veel groter is dan wij ooit zouden kunnen voorstellen.
[..]
Dat zeg ik dus ook. God moet via Zijn Geest in het hart en het verstand van de mensen leven. Jezus Christus heeft dat mogelijk gemaakt door de mens weer met God te verzoenen.
[..]
Dat druist in tegen de principes van liefde en is dus juist geen onderwerping aan God, maar doen waar men zelf zin in heeft.
[..]
Wat jij en anderen maar niet lijken of willen snappen, is dat 'onderwerping' niet meteen negatief is.
Zo neem ik aan dat jij je aan de verkeersregels onderwerpt. Omdat je begrijpt dat als je met 150 door de stad gaat rijden, je je eigen en andermans leven in gevaar brengt. Dat is logisch. Zo zijn er allerlei wetten waar jij je vrijwillig onderwerpt, omdat je er de zin van begrijpt.
Zo zijn de geboden van God ook logisch. Die zijn bedoeld om onszelf tegen onszelf en tegen elkaar te beschermen.
Onderwerping oftewel gehoorzaamheid is dus helemaal niet slecht als de wetten zelf goed voor ons zijn.
Als iedereen zich zou onderwerpen aan de geboden van God, zou de maatschappij er totaal anders uitzien. Er zouden geen sloten meer zijn, geen beveiligingscamera's, geen politie, geen justitie, geen gevangenis, vrouwen zouden zonder angst 's nachts over straat kunnen, er zou geen gigantisch verschil zijn tussen arm en rijk omdat mensen elkaar niet van elkaar stelen door elkaar uit te buiten, er zou nooit meer iemand vreemdgaan, er zou geen enkele sprake meer zijn van misleiding, bedrog of oplichterij, enzovoorts enzovoorts. De wereld zou totaal transformeren, in positieve zin, er zou geen mensenhandel meer zijn, geen uitbuiting van vrouwen in de prostitie, geen enkele misdaad. Daarom zou die onderwerping juist met plezier moeten zijn, met volop begrip dat dit het beste voor iedereen is. Jullie laten je veel te veel leiden door een heel beperkte, negatieve interpretatie van die term.
Wat je met 'in het geestelijk is er geen sprake van evolutie' bedoelt, of wat Vincent daarmee bedoelt, is mij trouwens een raadsel.
Prima, het komt op hetzelfde neer: gehoorzamen. Het gaat om Gods wil doen, omdat Gods wil goed is voor iedereen.quote:Op zondag 27 april 2025 22:29 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Naleven; nakomen, respecteren, opvolgen, in acht nemen, volgen, betrachten, observeren, eerbiedigen, zich houden aan.
Onderwerpen; beteugelen, knechten, onderdrukken, overweldigen, bedwingen, knevelen, onder het juk brengen, kleinkrijgen.
Houdt het dan op naleven, ik onderwerp mezelf niet aan verkeersregels maar leef ze wel na.
Oh, ok. Nee, daar doel ik niet op. Je bedoelt van die mannen die met Jordan Peterson dweepen? Dat is trouwens wel een interessant fenomeenquote:Op zondag 27 april 2025 21:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ah ok. Ik weet alleen niet wat je daarmee bedoelt eigenlijk.. Maar dat kan aan mij liggen, ik kom niet zo heel vaak in dit gedeelte
Ik veronderstelde even dat jij doelde op de beweging van het zogenoemde cultuur-christendom. Mannen die klassieke waarden vertegenwoordigen, kritische tov msm, het christelijk geloof herwaarderen, gezin. Volgens mij interpreteerde Etto dat ook zo.
Ik moet em nog kijken:quote:Op zondag 27 april 2025 21:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of, er zijn allerlei vrouwhatende zinnen in Paulus gepropt door neanderthalers met een agenda.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |