En hey, voor alles is een eerste keer.quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:31 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Leuk, maar 7 partijen is niet werkbaar
Mensen zullen toch ook wel een keer wakker worden dat de constante factor in de misere VVD is. Lijkt me niet dat er iemand zit te wachten op Yesilgos. Het zou een geweldige prestatie zijn van de VVD als ze nog maar een gefaald kabinet afleveren zonder in te leveren. Daarbij is het toch juist de VVD die miljarden aan hobbyprojecten zoals subsidies voor het bedrijfsleven besteed.quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
VVD. Uiteindelijk zitten al die linkse splinters elkaar dwars en de VVD is ijzersterk in het gesloten houden van de rijen.
Als het puntje bij het paaltje komt dan zitten er te veel mensen niet écht te wachten op premier Timmermans of Klaver, en ik verwacht dat we na dit idiote kabinet de handen ook niet op elkaar gaan om nog meer miljarden aan random hobbyprojecten te besteden.
Tja, ze leveren. Terwijl de drie andere coalitiepartijen over elkaar heen vallen en de meest onmogelijke onzin uitbraken is de VVD ondertussen behoorlijk effectief voor de achterban en dat zal gezien worden. Maar je hebt ook weer niet helemaal ongelijk: de afgelopen 3-4 verkiezingen heeft de VVD nogal wat stemmen gevangen van mensen die, wellicht, wat tegen hun eigen belang hebben gestemd. Of Yesilgöz die mensen opnieuw kan mobiliseren valt nog te bezien.quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Mensen zullen toch ook wel een keer wakker worden dat de constante factor in de misere VVD is. Lijkt me niet dat er iemand zit te wachten op Yesilgos. Het zou een geweldige prestatie zijn van de VVD als ze nog maar een gefaald kabinet afleveren zonder in te leveren. Daarbij is het toch juist de VVD die miljarden aan hobbyprojecten zoals subsidies voor het bedrijfsleven besteed.
Dat laatste frame, je weet dat dat meer bij de VVD dan bij de PvdA past, toch?quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
VVD. Uiteindelijk zitten al die linkse splinters elkaar dwars en de VVD is ijzersterk in het gesloten houden van de rijen.
Als het puntje bij het paaltje komt dan zitten er te veel mensen niet écht te wachten op premier Timmermans of Klaver, en ik verwacht dat we na dit idiote kabinet de handen ook niet op elkaar gaan om nog meer miljarden aan random hobbyprojecten te besteden.
Misschien, maar de PvdA moet het tegenwoordig met de hippies van GL zien te rooein.quote:Op zaterdag 26 april 2025 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste frame, je weet dat dat meer bij de VVD dan bij de PvdA past, toch?
Heinen, de man van de enige afgekeurde EU begroting die een paar maanden daarna het begrotingstekort op laat lopen? Die manier zuinig?quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien, maar de PvdA moet het tegenwoordig met de hippies van GL zien te rooein.
Daarnaast draait het bij verkiezingen niet om de realiteit, maar om het beeld. En het beeld is dat de VVD zuinig is op de staatsfinanciën (recent weer prima weggezet door Heijnen) en dat de PvdA vooral veel geld uitgeeft dat er niet is. Het maakt niet uit wat waar is hè - het maakt uit wat de kiezer ziet.
Heinen had als taak om het gat in de hand van Wilders, Caroline en [s]Omtzigt[/s[Vroonhoven te dichten en tot op heden lijkt hij dat prima gedaan te hebben. Zelfs als dat niet helemaal waar is, is het wel iets waar je in een campagne op kan terugvallen. En jij weet even goed als ik dat proberen uit te leggen dat Wouter 'draaikont' Bos het eigenlijk heel goed gedaan heeft, gewoon niet zo goed gaat werken.quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heinen, de man van de enige afgekeurde EU begroting die een paar maanden daarna het begrotingstekort op laat lopen? Die manier zuinig?
Doe dan maar Wouter Bos zuinig...
Hij lijkt het beroerd gedaan te hebben. Hij zat daar ook namens het kabinet en ook dat heeft hij slecht uitgevoerd, het kabinet is opgescheept met allemaal halve en onuitvoerbare plannen waarbij niemand over details heeft nagedacht. Als iemand de laatste weken door de mand is gevallen is het Heinen wel, lijkt me ook niet dat hij in een volgend kabinet nog terug mag komen. Zoek maar iemand die wel kan rekenen en de basiseconomie kent.quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Heinen had als taak om het gat in de hand van Wilders, Caroline en [s]Omtzigt[/s[Vroonhoven te dichten en tot op heden lijkt hij dat prima gedaan te hebben. Zelfs als dat niet helemaal waar is, is het wel iets waar je in een campagne op kan terugvallen.
De minister van financiën hoort dit te snappen, dat is een kerntaak van hem. En anders belt hij het ministerie van volkshuisvesting of desnoods Mona zelf. Hij heeft gewoon gefaald, de opgediende voorjaarsnota is eigenlijk reden voor een motie van wantrouwen. Een motie van wantrouwen die Omtzigt hem eigenlijk gegeven heeft.quote:Woedend was Omtzigt over een aantal van de afspraken, melden meerdere mensen die hem spraken in de uren nadat het voorjaarsakkoord was bereikt. Vooral over het besluit om een geplande huurverhoging voor sociale huurwoningen per 1 juli te schrappen. Want ook al zat hij niet lijfelijk aan de onderhandelingstafel, hij was blijkbaar wel de enige die in de gaten had wat de enorme gevolgen waren van dat besluit.
Wie zegt dat Heinen dit niet snapte?quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:28 schreef Hanca het volgende:
Het enige positieve aan Heinen zijn gestuntel is dat hij er voor heeft gezorgd dat Omtzigt daadwerkelijk een functie elders is gaan zoeken met zijn enorme onkunde.
https://www.ad.nl/politie(...)voor-niets~ae87d042/
[..]
De minister van financiën hoort dit te snappen, dat is een kerntaak van hem. En anders belt hij het ministerie van volkshuisvesting of desnoods Mona zelf. Hij heeft gewoon gefaald, de opgediende voorjaarsnota is eigenlijk reden voor een motie van wantrouwen. Een motie van wantrouwen die Omtzigt hem eigenlijk gegeven heeft.
Als ik Bontenbal was zou ik ernstig overwegen om die MvW in te dienen. Want nee, de voorjaarsnota is niet van de coalitieleiders, die is van de minister van financiën en die heeft prutswerk afgeleverd.
Heinen dient een voorjaarsnota in waar dit in staat. De voorjaarsnota is van de Minister van Financiën en van niemand anders. Als hij snapte dat hij de huizenmarkt sloopt en dit toch in zijn voorjaarsnota op neemt, is dat een extra reden voor een MvW.quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wie zegt dat Heinen dit niet snapte?
Ik zeg niet dat ik het met zijn keuze eens ben hè. De vraag die ik stelde is of jij zeker weet dat hij het gevolg van dit element niet snapte. Het is geen MvW waard om keuzes te maken die in het belang zijn van je eigen achterban. Je mag het met Heinen eens zijn of niet, maar ik zie werkelijk niet in wat voor MvW-waardigs hij hier gedaan zou hebben.quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heinen dient een voorjaarsnota in waar dit in staat. De voorjaarsnota is van de Minister van Financiën en van niemand anders. Als hij snapte dat hij de huizenmarkt sloopt en dit toch in zijn voorjaarsnota op neemt, is dat een extra reden voor een MvW.
En nee, verschuilen achter Wilders heeft geen zin, het is de voorjaarsnota van Heinen, niet die van Wilders, Yeşilgöz, Van der Plas en wie er ook aan de touwtjes trekt bij NSC. Heinen hoeft niet naar hun pijpen te dansen, het is zijn nota en tekenen bij het kruisje is een minister van financiën onwaardig.
Hij had gewoon kunnen weigeren dit op te nemen in zijn voorjaarsnota.
Hij heeft een volledig broddelwerk als voorjaarsnota opgeleverd, waarmee niet alleen de huizenmarkt mee wordt gesloopt en het begrotingstekort verdubbeld, maar waarvan ook niemand weet wat hij nou heeft opgeleverd.quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik het met zijn keuze eens ben hè. De vraag die ik stelde is of jij zeker weet dat hij het gevolg van dit element niet snapte. Het is geen MvW waard om keuzes te maken die in het belang zijn van je eigen achterban. Je mag het met Heinen eens zijn of niet, maar ik zie werkelijk niet in wat voor MvW-waardigs hij hier gedaan zou hebben.
Gelul. Er zijn gewoon politieke keuzes gemaakt waar je het niet mee eens bent.quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft een volledig broddelwerk als voorjaarsnota opgeleverd, waarmee niet alleen de huizenmarkt mee wordt gesloopt en het begrotingstekort verdubbeld, maar waarvan ook niemand weet wat hij nou heeft opgeleverd.
Nogmaals: de voorjaarsnota, de uitkomst van de gesprekken, is van hem. Niet van de coalitie. Die kwamen bij hem bedelen om te vragen of er wat mogelijk was, hij had gewoon nee kunnen zeggen. Maar hij heeft het volledig uit de hand laten lopen.
Een voorjaarsnota komt niet uit de Kamer, maar uit het kabinet en is allereerst van de minister van Financiën. Als je dan echt puur amateurwerk aflevert is dat allereerst prutswerk van de minister, daarna misschien pas van de partijleiders.
Ik zie eigenlijk niet hoe hij na zulk broddelwerk kan blijven zitten.
Zal Vullings (et al) (met de kennis van nu) ook kritisch zijn op Wilders?quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:32 schreef Evangelion het volgende:
Genieten van de anekdotes/ergernissen van Joost Vullings over Omtzigt in podcast de stemming
Tja, het klopt wel wat Janneke zegt. Het gaat om de beeldvorming, niet over de feiten. In de praktijk is de staatshuishouding onder Heinen een ongekend zooitje maar hij verkoopt het alsof hij heel streng is…quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heinen, de man van de enige afgekeurde EU begroting die een paar maanden daarna het begrotingstekort op laat lopen? Die manier zuinig?
Doe dan maar Wouter Bos zuinig...
Niemand weet eigenlijk wat er nu besloten is over de huren, bijvoorbeeld. Dat wat er wel duidelijk is voorkomt dat er nog sociale huurwoningen bij komen vanaf 2027, dat is wel zeker. Wat ze hebben besloten zorgt dat een akkoord met iedereen in het onderwijs verder weg is dan ooit. Maar ook financieel: de begroting liep dankzij Heinen al gierend uit de hand en dat heeft hij doodleuk twee keer zo erg gemaakt. Als Italië een minister had zoals Heinen, ging de euro er binnen 5 jaar aan.quote:Op zaterdag 26 april 2025 23:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Gelul. Er zijn gewoon politieke keuzes gemaakt waar je het niet mee eens bent.
De voorjaarsnota is van het Kabinet, in normale omstandigheden tenminste. Bij dit proces zijn de coalitieleiders ditmaal in ongezonde mate betrokken, wat ten koste ging van de ambtelijke advisering.quote:Op zaterdag 26 april 2025 22:28 schreef Hanca het volgende:
Als ik Bontenbal was zou ik ernstig overwegen om die MvW in te dienen. Want nee, de voorjaarsnota is niet van de coalitieleiders, die is van de minister van financiën en die heeft prutswerk afgeleverd.
Dit ja.quote:Op zaterdag 26 april 2025 23:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Gelul. Er zijn gewoon politieke keuzes gemaakt waar je het niet mee eens bent.
De oppositie had al vanaf het begin geen enkele ondersteuning voor deze fascistische regering moeten geven. Gezien ze geen meerderheid hebben in de eerste kamer hadden we dan hetzelfde resultaat als nu, een kabinet voor de show. Die onderwijsbegroting was natuurlijk een cruciale fout, extreem dom van partijen als CU dat ze meewerken aan het slopen van ons onderwijs. Zeker als nu blijkt dat de gemaakte afspraken niet eens nagekomen worden door de regering, dat wist je ook van tevoren. Ze laten zich gewillig voor het karretje spannen om het kabinet in het zadel te houden.quote:Op zondag 27 april 2025 08:08 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
De voorjaarsnota is van het Kabinet, in normale omstandigheden tenminste. Bij dit proces zijn de coalitieleiders ditmaal in ongezonde mate betrokken, wat ten koste ging van de ambtelijke advisering.
Maar ik vind dat in de eerste plaats toch de verantwoordelijkheid van Schoof, die toestaat dat het kabinet als het ware wordt overgeslagen en daar op de gang gaat zitten. De boodschap moet natuurlijk zijn dat het mandaat bij hem ligt en hij de onderhandeling leidt. Dus als er al een MvW moet komen dat richting hem omdat hij het proces niet in juiste banen heeft geleid. Overigens zou ik daar als CDA niet voor opteren.
Wel moet de oppositie zich afvragen of met dit soort plannen de begrotingen in de Eerste Kamer moeten blijven steunen, met name op onderwijs waar nu na een deal weer geld verdwenen is zou ik die als oppositie wel problematisch vinden. Bovendien valt er best wat voor te zeggen om dwars te liggen met als eis dat er en ordentelijk begrotingsproces plaatsvindt.
Keizer en Faber zijn gekozen, dat zijn de ambtenaren niet. De kiezer kan ze ook weer wegstemmen door de volgende keer op andere partijen te stemmen. Trollende tegenwerkende ambtenaren kun je niet wegsturen en dus is dat een probleem. Verder nogal jammer om een begrip als 'fascisme' te helpen uithollen door het te gebruiken in situaties waar het gewoon niet van toepassing is.quote:Op zondag 27 april 2025 12:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De oppositie had al vanaf het begin geen enkele ondersteuning voor deze fascistische regering moeten geven. Gezien ze geen meerderheid hebben in de eerste kamer hadden we dan hetzelfde resultaat als nu, een kabinet voor de show. Die onderwijsbegroting was natuurlijk een cruciale fout, extreem dom van partijen als CU dat ze meewerken aan het slopen van ons onderwijs. Zeker als nu blijkt dat de gemaakte afspraken niet eens nagekomen worden door de regering, dat wist je ook van tevoren. Ze laten zich gewillig voor het karretje spannen om het kabinet in het zadel te houden.
Uiteindelijk is het een faal van vrijwel de hele politiek dat ze ambtenaren met debielen als Keizer of Faber opzadelen en dan heb je mensen als Bontebal die vervolgens zeggen dat Ambtenaren die idioten wel moeten ondersteunen, natuurlijk niet de kamer moet die mensen wegsturen, uberhaupt geen plaats laten nemen.
Nee die ministers zijn niet gekozen door kiezers. Die kunnen we dus ook niet wegstemmen, de kamer kan dat maar weigert. Trollende politici zijn een veel groter probleem dan ambtenaren. Weigerende ambtenaren kunnen ontslagen worden. Kunnen ook goed werk afleveren.quote:Op zondag 27 april 2025 14:17 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Keizer en Faber zijn gekozen, dat zijn de ambtenaren niet. De kiezer kan ze ook weer wegstemmen door de volgende keer op andere partijen te stemmen. Trollende tegenwerkende ambtenaren kun je niet wegsturen en dus is dat een probleem. Verder nogal jammer om een begrip als 'fascisme' te helpen uithollen door het te gebruiken in situaties waar het gewoon niet van toepassing is.
Ambtenaren zijn er ook om de wetgeving en procedures in de gaten te houden en te volgen en een minister erop te wijzen als bepaalde plannen hier niet aan voldoen.quote:Op zondag 27 april 2025 14:17 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Keizer en Faber zijn gekozen, dat zijn de ambtenaren niet. De kiezer kan ze ook weer wegstemmen door de volgende keer op andere partijen te stemmen. Trollende tegenwerkende ambtenaren kun je niet wegsturen en dus is dat een probleem. Verder nogal jammer om een begrip als 'fascisme' te helpen uithollen door het te gebruiken in situaties waar het gewoon niet van toepassing is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |