https://x.com/prm_32/status/1913266796645277801quote:In an unfortunate late change to what was looking like the deepest women's field in history, World record holder Ruth Chepngetich and reigning London champion Peres Jepchirchir have withdrawn from the 2025 TCS London Marathon on Sunday 27 April.
Ruth Chepngetich said “I’m not in the right place mentally or physically to race my best in London and I am therefore withdrawing. I am very sad to miss the race and I hope to be back next year.”
Jepchirchir sustained an ankle injury and said: “Winning last year’s TCS London Marathon was one of the highlights of my career and I was very much looking forward to returning this year to defend my title. Unfortunately, my injury has made this impossible but I am focused on getting healthy again and hope to return to London again in the future when I’m fully fit.”
https://x.com/prm_32/status/1913304158796415472quote:Vivian Cheruiyot has now been added to the field after her third place finish in NYC in November, returning to the race she won in 2018.
The race now looks like a battle between Hassan and Assefa which could still be spicy after the argy bargy in the final metres in Paris.
Streakfly 2?quote:Op woensdag 23 april 2025 19:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ze zal idd die poging idd wel met een net-nieuw revolutionair paar Nikies lopen...
Ja dus.... geen idee welke....quote:Op woensdag 23 april 2025 19:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ze zal idd die poging idd wel met een net-nieuw revolutionair paar Nikies lopen...
https://www.hln.be/meer-s(...)hardloopnieuws.nl%2Fquote:Met ‘superschoenen’ en gedetailleerd plan voor pacers: hoe hardloopster Kipyegon nieuwe “onmogelijke” mijlpaal wil realiseren
Faith Kipyegon (31) heeft een afspraak met de geschiedenis. De Keniaanse hardloopster wil de eerste vrouw ooit worden die onder de magische kaap van vier minuten gaat op 1 mijl. En daarvoor is een gedetailleerd plan opgesteld, mét ‘superschoenen’.
Faith Kipyegon vs the 4-Minute Mile. Onder die noemer wil de Keniaanse een ongeziene prestatie neerzetten. Kipyegon wil de eerste vrouw worden die 1 mijl (1,60934 kilometer) loopt in minder dan vier minuten.
Nog nooit haalde een vrouw die magische kaap. Bij de mannen zijn er intussen wel een 2.000-tal hardlopers die afklokten onder de vier minuten - Roger Bannister was anno 1954 de eerste, en hij viel vlak na de finish flauw. In samenwerking met haar sponsor Nike wil Kipyegon “het onmogelijke mogelijk maken”. Ze is al wereldrecordhoudster op die afstand, met een tijd van 4:07.64.
Ze zal dus nog meer dan zeven seconden beter moeten doen dan haar beste tijd. En daar heeft ze de nodige middelen voor aangewend. ‘Superschoenen’ die uitvoerig worden getest door Nike-atleten op dit moment. “Ik ben zeker dat er tijden zullen sneuvelen met de schoenen die eraan zitten te komen. Een nieuw tijdperk”, glunderde atletiekcoach Trevor Painter aan The Guardian. Hij kreeg al een preview van het nieuwe assortiment van Nike.
Kipyegon wordt ook begeleid door een team van mannelijke pacers die op specifiek aangeduidde momenten de kopbeurten afwisselen. Volgens een wetenschappelijke studie zou ze bij de vooropgestelde aanpak in theorie 3:59.37 moeten kunnen klokken.
“Waarom niet ‘out of the box’ denken? Ik ben drievoudig olympisch kampioene en ben wereldkampioen geworden”, vertelde ze. “Als ik in mezelf geloof, en mijn team ook, dan kan ik het. Ik wil dat deze poging een boodschap is aan alle vrouwen: ‘Jullie kunnen dromen en jullie dromen waarmaken’.”
De recordpoging vindt plaats op 26 juni in het Stade Charléty in Parijs.
Het is een vergelijkbare recordpoging als Kipchoge deed bij de sub2 marathon in Wenen. Dat werd niet erkend oa omdat pacers midden in de marathon 'instapten' en omdat het niet een reguliere wedstrijd is.quote:Op donderdag 24 april 2025 01:38 schreef chufi het volgende:
Maar gaat dat dan op een of andere manier erkend worden met al die cheats en met mannen... Guinnes Beer book of records
Ach wij liefhebbers vinden de veldonderdelen sowieso stiekem veel leuker.quote:Op woensdag 23 april 2025 19:42 schreef DeeBee het volgende:
Schoenenaids, dit begint echt volkomen uit de klauwen te lopen...
Toch irritant dat dit soort valsspeelpogingen meer publiciteit pakken dan de echte wedstrijden. Al mijn collega's die weinig van atletiek weten, kunnen wel vertellen dat het WR onder de 2h ligt op de marathon. Dat hebben ze immers wel overal in de media kunnen zien.quote:Op donderdag 24 april 2025 17:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het is een vergelijkbare recordpoging als Kipchoge deed bij de sub2 marathon in Wenen. Dat werd niet erkend oa omdat pacers midden in de marathon 'instapten' en omdat het niet een reguliere wedstrijd is.
Deze wordt niet erkend als WR alleen al omdat dat in een 'race' met alleen andere vrouwen moet gebeuren (logisch)
Maar sportief gezien gaat het Nike en Kipyegon daar ook niet om. Gaat er meer om, om te laten zien dat die grens halen mogelijk is
(en waarschijnlijk geld natuurlijk...)
Hoe het ook zit en gegaan is: ze jankt niet en kruipt niet in de slachtofferrol. Dat siert haar.quote:Op vrijdag 25 april 2025 09:20 schreef Coppi het volgende:
Ghafoor is uit de gevangenis.
Om heel eerlijk te zijn vroeg ik mij vorig jaar nog af waarom zij gestopt was. Had dit helemaal gemist. Was ooit een vast onderdeel van de estafetteploeg. Wat een manier om een mooie sport en maatschappelijke carrière om zeep te helpen zeg. https://nos.nl/artikel/25(...)-ga-nooit-meer-terug
Ik vind het geen valsspelen. Het is een mix van entertainment, commercie en innovatie, het een wat meer dan het ander. Ik heb ook liever dat de echte wedstrijdatletiek meer aandacht krijgt dan deze show, maar zonder deze 'record-pogingen' gaan mensen heus niet meer naar atletiek kijken, in dat geval hadden mijn en jouw collega's helemaal niet eens geweten dat wat een WR op de marathon zou kunnen zijn (ook niet 2h dus). Dus het is iig iets.quote:Op vrijdag 25 april 2025 09:24 schreef Coppi het volgende:
[..]
Toch irritant dat dit soort valsspeelpogingen meer publiciteit pakken dan de echte wedstrijden. Al mijn collega's die weinig van atletiek weten, kunnen wel vertellen dat het WR onder de 2h ligt op de marathon. Dat hebben ze immers wel overal in de media kunnen zien.
Zo te lezen gaat ze er best prima en realistisch mee om nu, gewoon haar eigen fouten accepteren en verantwoordelijkheid nemen en nu proberen om een normaal leven op te gaan bouwen, tijd zat natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 april 2025 09:20 schreef Coppi het volgende:
Ghafoor is uit de gevangenis.
Om heel eerlijk te zijn vroeg ik mij vorig jaar nog af waarom zij gestopt was. Had dit helemaal gemist. Was ooit een vast onderdeel van de estafetteploeg. Wat een manier om een mooie sport en maatschappelijke carrière om zeep te helpen zeg. https://nos.nl/artikel/25(...)-ga-nooit-meer-terug
Dat moet je haar nageven. Hopelijk kan ze de draad wer oppakken.quote:Op vrijdag 25 april 2025 09:53 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Hoe het ook zit en gegaan is: ze jankt niet en kruipt niet in de slachtofferrol. Dat siert haar.
Daar heb je wel een punt. Ik ben vast teveel purist en ga mij daardoor ergeren.quote:Op vrijdag 25 april 2025 10:40 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik vind het geen valsspelen. Het is een mix van entertainment, commercie en innovatie, het een wat meer dan het ander. Ik heb ook liever dat de echte wedstrijdatletiek meer aandacht krijgt dan deze show, maar zonder deze 'record-pogingen' gaan mensen heus niet meer naar atletiek kijken, in dat geval hadden mijn en jouw collega's helemaal niet eens geweten dat wat een WR op de marathon zou kunnen zijn (ook niet 2h dus). Dus het is iig iets.
Wmb laat het iig zien dat al die verhalen van wat het lichaam wel/niet aan kan qua tijd, niet hoeven te kloppen. Ik vind het wel interessant, maar dan meer vanuit leergierigheid naar grenzen.
En ach, ik ben inmiddels eraan gewend dat mensen weinig verstand hebben van atletiek en alleen maar hysterisch juichen bij een OS. Ook commentators bij atletiek begrijpen er soms weinig van(disclaimer: ik weet er ook nog veel te weinig van, maar verdiep me er iig in)
Sifan was viesdikquote:Sifan Hassan moest tien kilo afvallen: ’Het is echt belangrijk om gezond te eten’
Sifan Hassan is nu wel weer in vorm, zegt ze twee dagen voor de start van de marathon in Londen. Maar ze moest van ver komen. Na het olympisch goud in Parijs nam ze vier maanden vakantie waarin ze niet gezond at en tien kilo aankwam. Na noeste trainingsarbeid in Kenia zijn die er inmiddels weer af.
Ze is op deze vrijdagmiddag vrolijk - en een spraakwaterval - als altijd. Al heeft ze geen idee wat de vijfde marathon uit haar loopbaan haar zondag zal brengen. „Dat is heel moeilijk om te zeggen. Ik heb een bijzondere voorbereiding achter de rug, ben nu best goed in vorm, maar weet niet hoe goed de anderen zijn. Ik kan niet zeggen dat ik ga winnen. Ik heb ook geen tijd in mijn hoofd. De marathon zelf – de afstand - is mijn grote concurrent. Als ik na 37 kilometer nog in de groep zit, moet ik maar kijken wat ik kan doen.”
"Gewoon even andere dingen doen dan atleten doen"
Anders dan na haar succesvolle olympische missie in Tokio (2021) besloot ze haar na buitenaardse prestatie in olympisch Parijs (vorig jaar) echt afstand te nemen van de sport. „Na Tokio wilde ik te snel weer te veel. Dat was niet goed. Na Parijs ging de focus voor honderd procent op vieren en gelukkig zijn. Gewoon even andere dingen doen dan atleten doen. Altijd was ik erg gedisciplineerd, maar in die maanden even niet. Ik eet altijd gezond, maar dat heb ik toen even niet gedaan. Daardoor werd ik tien kilo zwaarder. Ik woog net zoveel als toen ik achttien was en serieus met hardlopen begon.”
Heerlijke koffieceremonies
Ze besloot niet in Ethiopië, tussen allemaal vrienden en familieleden, haar trainingen weer op te pakken. „Het is leuk daar en die koffieceremonies zijn heerlijk. Maar ik moest daar weg voor de focus. In Kenia ken ik niemand en dacht ik te kunnen leven als een monnik.”
Dat lukte, al werd ze ook in dit land veel herkend en toegeroepen. „Ik hoorde vaker ’Sifan’ roepen. En ook telkens ’How are you’? Leuk, maar ook best lastig. Dat zal allemaal wel met Parijs te maken hebben. De marathon en sluitingsceremonie hebben ze daar in Kenia ook gezien.”
Nu is ze dus terug in Londen, de stad waar haar marathonsucces precies twee jaar geleden begon. Bij haar debuut won Hassan, na allerlei tegenslag onderweg. „Als ik eraan terug denk, word ik weer zenuwachtig. Ik moest toen voor de race al overgeven, had pijn onderweg, zei steeds tegen mezelf dat ik dom was en liep bijna tegen een motor. Van het hele parcours weet ik niks meer. Maar het moment van de finish nog wel. Dat was het allermooiste moment.”
Wie is de rivale van Sifan Hassan?
Volgens Hassan is het jammer dat Ruth Chepngetich, de wereldrecordhouder uit Kenia, heeft afgezegd en dus zondag niet in Londen aan de start zal verschijnen. Tigst Assefa, de Ethiopische die eerder het wereldrecord in handen had, is wel van de partij. Dat is de atlete die Hassan achter zich liet tijdens de zinderende eindsprint van de olympische marathon in Parijs. Assefa diende protest in omdat ze geduwd zou zijn, maar dat werd niet toegewezen.
Hassan zat vrijdagmiddag naast deze concurrente tijdens een internationale persconferentie in Londen. En vertelt lachend wat Assefa daar beweerde: „Ze zei dat ze beter in vorm is dan toen ze haar wereldrecord liep. We zullen het zien”
Wereldrecord deelnemers of tijd?quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:17 schreef Zipportal het volgende:
Marathon Londen mikt op wereldrecord met 56.000 deelnemers
https://www.rtl.nl/nieuws(...)met-56000-deelnemers
Bekijk deze YouTube-video
Als die over een paar weken ineens wel onder de 4 minuten loopt op de mijl dan mogen ze die stalen wel 100 jaar invriezen.quote:Op zaterdag 26 april 2025 14:21 schreef wimderon het volgende:
Fees kan het WR op de 1000 meter niet eens verbreken, flopshow.
Bij de mannen doen er doorgaans ook niet heel veel meer mee in het topveld, alleen is Londen een marathon waarbij de elitevrouwen los starten en dus zie je wat sneller dat het een klein veld isquote:Op zondag 27 april 2025 10:06 schreef Zorro het volgende:
Ik kijk dit niet zo vaak buiten OS en zo, maar doen er altijd zo weinig mee bij de vrouwen?
Omdat dit enkel de vrouwen 'profs' zijn. Zijn ook diverse marathons in deze periode, waardoor deelnemers ook gesplitst zijn over de wedstrijdenquote:Op zondag 27 april 2025 10:06 schreef Zorro het volgende:
Ik kijk dit niet zo vaak buiten OS en zo, maar doen er altijd zo weinig mee bij de vrouwen?
Ik had altijd het idee dat er bij OS een heel stuk grotere groep is dus dat splitsen zal zeker een van de redenen zijn dan.quote:Op zondag 27 april 2025 10:08 schreef franklop het volgende:
[..]
Omdat dit enkel de vrouwen 'profs' zijn. Zijn ook diverse marathons in deze periode, waardoor deelnemers ook gesplitst zijn over de wedstrijden
Daar doen ook altijd atleten mee die niet eens finishenquote:Op zondag 27 april 2025 10:09 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik had altijd het idee dat er bij OS een heel stuk grotere groep is dus dat splitsen zal zeker een van de redenen zijn dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |