quote:
Bijzondere uitspraken ook weer van ons favoriete boerenkoolhoofd
quote:
Teruggedraaide diskwalificatie staat NK-titel polsstokhoogspringer Menno Vloon niet in de weg
Niets leek polsstokhoogspringer Menno Vloon van zijn vijftiende NK-titel af te houden. Tot hij aan de vooravond van zijn wedstrijd hoorde dat hij gediskwalificeerd was op nota bene de 60 meter sprint. Dit was het NK van de sprinter én polsstokhoogspringer.
Hij oogt rustig na het behalen van zijn vijftiende NK-titel polsstokhoogspringen in Apeldoorn, achtste op de indoor. Vloon is al jarenlang de beste Nederlander in de sport.
Maar zondagavond leek een diskwalificatie roet in het eten te gooien. Niet door verkeerd materiaal, maar op de 60 meter sprint. Een bijzondere combinatie, die ook nog eens tot flinke problemen leidde.
De sprint was bedoeld als een nieuw foefje van zijn coach Christian Tamminga: als voorbereiding meedoen aan de 60 meter NK-sprint, een dag voor zijn wedstrijd. „Om mijn gedachten ergens anders op te leggen”, zo zei Vloon vooraf.
Hij snelde naar een persoonlijk record van 6,94 seconden, werd zesde en wilde de halve finale aan zich voorbij laten gaan. Maar dat mocht niet. Hij klokte in die wedstrijd 13,67 seconden en dat leidde tot een diskwalificatie. Hij zou volgens de jury zijn best niet hebben gedaan.
„Aan het einde van de middag hoorde ik dat er gedoe was”, zegt Vloon een dag later. „Gisteravond ben ik een paar uur gediskwalificeerd geweest. Ik weet niet waarom het is veranderd. Ik was blij dat ik mee mocht doen. Als dat niet mocht, was het balen geweest.
Maar tegelijkertijd ook niet te veranderen”, zo stelt de nuchtere Vloon, die er verder niet veel over kwijt wil.
Het was in ieder geval één keer en nooit weer voor de Nederlands kampioen. „Ik was niet op de hoogte van de regels, anders had ik niet meegedaan. Alleen ik heb niemand gehinderd. Misschien had ik vals moeten starten, dan was het makkelijker geweest.”
Rommelig
Hoewel Vloon zegt dat het geen invloed had op zijn voorbereiding, sprong hij voor zijn doen een matige 5,60 meter in Apeldoorn. „Dit was een van mijn slechtste wedstrijden van het seizoen. Het loopt sowieso een beetje rommelig in mijn laatste wedstrijden”, zegt de Nederlands kampioen, die vorig jaar nog de EK-titel in Apeldoorn greep.
Vooraf zag hij de NK niet als een wedstrijd. „Er is geen concurrentie”, stelde Vloon. Die woorden bleken profetisch. Zijn trainingsmaatje Jip Haest sprong naar de tweede plek met 5,20 meter. Eén sprong van 5,30 meter was genoeg voor Vloon om beslag te leggen op de Nederlandse titel.
Club van zes meter
Het persoonlijke record van Vloon staat op 5,96 meter, die hij in 2021 in Berlijn sprong. Zijn heilige doel is om bij de club van zes meter toe te treden. Hij zou er zelfs al zijn 15 NK-titels voor inleveren. „Die kunnen me gestolen worden. 6 meter is echt waanzinnig. Er zijn maar 32 atleten die dat eerder hebben gedaan.”
Aan zijn Europese titel van vorig jaar hecht hij meer waarde. Met een geringe voorbereiding - Vloon kon twee weken niet trainen door een blessure - pakte hij verrassend het goud.
„Alleen hier geldt: iedereen kan Europees kampioen worden in ons groepje. Dat is zelfs eens met 5.70 meter gebeurd. Met het bereiken van zes meter kom je in een andere categorie. Dat behalen is ongelofelijk.”
Vertrouwen in 6 meter
Of het hem ook gaat lukken is maar zeer de vraag. De 31-jarige Vloon heeft naar eigen zeggen nog ongeveer drie jaar om zichzelf te verbeteren. „Het zit er zeker in. Daar heb ik vertrouwen in. Ik word elk jaar sneller, sterker en technisch beter.”
Veel druk legt hij echter niet op zichzelf. „Mijn loopbaan is al geslaagd. Ik wil gewoon lekker springen en als het niet lukt, is dat niet erg. Ik heb er dan alles aan gedaan. Het zou de kers op de taart zijn.”
De WK-indoor in Polen beginnen over drie weken. Vloon is nog niet zeker van deelname. Het limiet om te kwalificeren ligt op 5,90 meter en dat behaalde hij nog niet.
Vrijdag heeft de polsstokhoogspringer nog een kans in Berlijn. „En ik kan nog een toewijzing krijgen. Laat ik de 6 meter maar voor het WK bewaren”, zegt hij met een knipoog.