In welk universum is een distributiecentrum bouwen terwijl er al een tekort aan arbeidskrachten is 'goed' voor de economie??? Ik wou dat de religie van het verstand eens ging zegevieren ipv de religie van de econonie.quote:Groot distributiecentrum komt er, wél beloftes om verkeersproblemen aan te pakken
POELDIJK - Poeldijk kan zich opmaken voor de komst van een groot distributiecentrum. De Westlandse gemeenteraad stemde woensdagavond in met het bestemmingsplan om het nieuwe bedrijventerrein op de rand van Poeldijk met Den Haag te realiseren. En daar is niet iedereen gerust op. 'Ik ben bang dat er straks meer ongelukken met vrachtwagens gaan gebeuren', zei de 10-jarige inspreker Tommie.
De belofte van wethouder Peter Valstar (VVD, Economie) om Westlandse bedrijven voorrang te geven om zich op het terrein te vestigen en daarnaast de toezegging zich maximaal in te spannen om de verkeersdruk te ontlasten, zorgde er uiteindelijk voor dat ook partijen PvdA, CDA en GroenLinks besloten om mee te gaan met de voorstanders van het plan.
'Het plan is aangepast en er ligt nu een veel beter plan. Daarom hebben we voorgestemd', aldus fractievoorzitter Duncan Plomp van GroenLinks. Bekend was al dat VVD, Gemeentebelang Westland, en LPF Westland het plan ter grootte van 34 voetbalvelden zouden steunen. Samen met het CDA zorgde dat voor een meerderheid van tegen 25 stemmen voor en elf stemmen tegen.
Dat het een gevoelige kwestie is, bleek woensdagavond wel weer tijdens de gemeenteraadsvergadering. Maar liefst achttien burgers spraken in, omdat ze grote zorgen hebben over het nieuwe distributiecentrum.
Eén van hen was de 10-jarige Tommie Vis. 'Ik woon in Kwintsheul en zit op voetbal', vertelde hij. 'Twee keer per week fiets ik naar voetbal. Hierbij fiets ik om, want ik wil al liever niet over de Arckelweg, vanwege de vele vrachtwagens. Vorig jaar is een vriendje van mijn broer geschept door een vrachtwagen.'
Hij vertelt dat het ongeluk goed afliep. 'Maar als er nog meer vrachtwagens komen door dit industrieterrein, ben ik bang dat er weer ongelukken gaan gebeuren. Zonder goede afloop.'
ABC Westland
Het nieuwe ABC terrein komt net ten zuiden van het bestaande bedrijventerrein - tussen Poeldijk en Den Haag - en moet worden gevuld met grote distributiecentra en vier woontorens van twintig meter hoog voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
Veel partijen in de raad, waaronder Westland Verstandig, D66, GroenLinks en Forum voor Democratie deelden de zorgen van Tommie en andere insprekers rondom het verkeer. 'Het past daar niet, het wordt onveilig', zei Peter Duijsens, voorman van Westland Verstandig.
Ondanks alle insprekers, stemde de raad toch met een grote meerderheid in. Wethouder Valstar benadrukte tijdens het debat dat het college nu al naar het wegennetwerk kijkt en hoe dit straks zo goed mogelijk ontlast kan worden. Er worden sowieso twee rotondes aangepast en daarnaast zal de verbreding van de Wippolderlaan ook verlichting gaan geven.
Ook het belang voor de Westlandse economie en de ruimte die Westlandse bedrijven nodig hebben om te groeien, kwam aan bod. Er werd ook een motie aangenomen, die dit ondersteunt.
Wethouder Valstar: 'Wij willen de prioriteit aan de Westlandse bedrijven geven. En ook richting de initiatiefnemers en ontwikkelaars is duidelijk dat in dit bedrijventerrein een duidelijke Westlandse voetafdruk staat.'
De omwonenden hebben al eerder aangegeven dat zij het er niet bij laten zitten. Monique Noest: 'We zijn enorm teleurgesteld en voelen ons niet gehoord. We gaan door tot aan de Raad van State om dit tegen te houden.'
maar dan gaan we ook meer huizen bouwen en dat willen we niet toch ?quote:
Of doe anders maar in de flevo bij airport lelystadquote:Op vrijdag 18 april 2025 04:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Tja, ze hebben nou eenmaal veel glastuinbouw en daar hoort logistiek bij. Als het goed aansluit op de A4 zie ik het probleem niet. Misschien kunnen ze een deel 's-nachts op het spoor zetten.
Wie is we?quote:Op vrijdag 18 april 2025 06:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dan gaan we ook meer huizen bouwen en dat willen we niet toch ?
jij en ikquote:
Dit precies. Het heeft alleen maar nadelige effecten voor de Nederlandse bevolking en toch kan dit zo geregeld worden.quote:Op vrijdag 18 april 2025 07:19 schreef Twiitch het volgende:
Ik vind dat ze met een bewonderenswaardige snelheid en hoeveelheid uit de grond gestampt zijn de laatste 20 jaar. Veel dingen zijn ontzettend moeilijk om te regelen in dit land maar honderden hectaren volstouwen met gigantische blokkendozen en tienduizenden onderbetaalde Oost Europeanen hebben ze toch vlot gedaan voor mijn gevoel.
Heb je wel dankjewel gezegd tegen Rutte?quote:Op vrijdag 18 april 2025 07:19 schreef Twiitch het volgende:
Ik vind dat ze met een bewonderenswaardige snelheid en hoeveelheid uit de grond gestampt zijn de laatste 20 jaar. Veel dingen zijn ontzettend moeilijk om te regelen in dit land maar honderden hectaren volstouwen met gigantische blokkendozen en tienduizenden onderbetaalde Oost Europeanen hebben ze toch vlot gedaan voor mijn gevoel.
Ieder avond voor het slapengaanquote:Op vrijdag 18 april 2025 07:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Heb je wel dankjewel gezegd tegen Rutte?
quote:Wees gegroet Mark, vol van genade, de Heer is met u; Gij zijt de gezegende onder het grootkapitaal, en gezegend is Wilders I , de vrucht van uw schoot; Heilige Mark vader van God, bid voor ons middenklasse, nu en in het uur van onze dood. Dividend.
Dat zijn ze ook niet; ze zijn een expressie van ons (economisch) vermogen (en wil) tot het consumeren van zooi die (voornamelijk) van elders komt. In principe zijn het centra via welke we het vergemakkelijken om geld uit de economie te ontrekken.quote:Op vrijdag 18 april 2025 01:31 schreef Alpha0 het volgende:
In welk universum is een distributiecentrum bouwen terwijl er al een tekort aan arbeidskrachten is 'goed' voor de economie??? Ik wou dat de religie van het verstand eens ging zegevieren ipv de religie van de econonie.
Kassen waar maar weinig arbeidsmigranten per vierkante meter per jaar nodig zijn VS een distributie centrum met 4 woontorens van 20 verdiepingen om al het benodigde personeel te gaan huisvesten. De werkgevers gaan Van de vrije uitloop migranten naar de bio-industrie migranten. Alles om werkgevers winsten maar te verhogen en bv Nederland op te zadelen met de problemen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 08:29 schreef KareldeStoute het volgende:
Hier stonden dus kassen. Die zijn gesloopt en dan komt er 20 hectare bedrijventerrein voor terug. Wat schokkend allemaal. De ene bedrijfsfunctie inruilen voor de andere.
Zo bijster veel scheelt dat niet.quote:Op vrijdag 18 april 2025 08:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kassen waar maar weinig arbeidsmigranten per vierkante meter per jaar nodig zijn VS een distributie centrum met 4 woontorens van 20 verdiepingen om al het benodigde personeel te gaan huisvesten. De werkgevers gaan Van de vrije uitloop migranten naar de bio-industrie migranten. Alles om werkgevers winsten maar te verhogen en bv Nederland op te zadelen met de problemen.
Ben je werkgever dat je graag je winst maximaliseert ten koste van bv Nederland?quote:Op vrijdag 18 april 2025 08:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zo bijster veel scheelt dat niet.
Als ik dit lees https://www.ing.nl/zakeli(...)es-agri-glastuinbouw dan zit glastuinbouw op ruim 30 medewerkers per hectare en dat zijn veelal ook arbeidsmigranten. En er komen minder hectares bedrijventerrein dan er kassen waren (immers er komen ook twee flats voor arbeidsmigranten bij). En door die flats verschuift de balans in het Westland ook iets (ze wentelen hun arbeidsmigranten voor de huisvesting vooral af op Den Haag).
Zie het drama nog niet zo.
Jij ziet het probleem niet en daarmee ben je het probleem.quote:Op vrijdag 18 april 2025 04:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Tja, ze hebben nou eenmaal veel glastuinbouw en daar hoort logistiek bij. Als het goed aansluit op de A4 zie ik het probleem niet. Misschien kunnen ze een deel 's-nachts op het spoor zetten.
gewoon het spoor in het distributiecentrum trekken, zodat daar direct geladen kan wordenquote:Op vrijdag 18 april 2025 04:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
De glastuinbouw wordt hier juist ingeruild voor wat anders. Daar maak jij een probleem van, niet ik.quote:Op vrijdag 18 april 2025 08:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ben je werkgever dat je graag je winst maximaliseert ten koste van bv Nederland?
Volgens experts kosten de glastuinbouw, de vleesverwerkende bedrijven en de distributiecentra de maatschappij meer dan dat ze Nederland opleveren
Toch shoquerend hoe lieden van jouw inborst alle problemen niet lijken te zien.quote:Op vrijdag 18 april 2025 08:29 schreef KareldeStoute het volgende:
Hier stonden dus kassen. Die zijn gesloopt en dan komt er 20 hectare bedrijventerrein voor terug. Wat schokkend allemaal. De ene bedrijfsfunctie inruilen voor de andere.
Blijft jammer dat mensen zo makkelijk vallen voor dit soort vaagtaal.quote:De belofte van wethouder Peter Valstar (VVD, Economie) om Westlandse bedrijven voorrang te geven om zich op het terrein te vestigen en daarnaast de toezegging zich maximaal in te spannen om de verkeersdruk te ontlasten, zorgde er uiteindelijk voor dat ook partijen PvdA, CDA en GroenLinks besloten om mee te gaan met de voorstanders van het plan.
Of afstappen van "vandaag bestellen, morgen in huis".quote:Op vrijdag 18 april 2025 09:18 schreef Mortaxx het volgende:
Tja dan moeten Nederlanders maar eens minder pakketjes gaan bestellen
De realiteit is dat zo’n stuk grond te duur is om een gezellig park te worden. Dat kan je als een probleem zien maar soms werkt de wereld zo.quote:Op vrijdag 18 april 2025 09:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Toch shoquerend hoe lieden van jouw inborst alle problemen niet lijken te zien.
Zie hier de oorzaak en de oplossing voor dit probleem in een zin.quote:Op vrijdag 18 april 2025 09:18 schreef Mortaxx het volgende:
Tja dan moeten Nederlanders maar eens minder pakketjes gaan bestellen
Voor een distributiecentrum centrum wat in dezelfde categorie als glastuinbouw valt. Het uitbuiten van arbeidsmigranten.quote:Op vrijdag 18 april 2025 09:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De glastuinbouw wordt hier juist ingeruild voor wat anders. Daar maak jij een probleem van, niet ik.
Normaal zegt de vrije markt doctrine dat de prijzen zouden moeten stijgen bij schaarste van pakjesbezorgers en zo het probleem zichzelf zou oplossen. De werkgevers lossen dit op met nog meer uit te buiten arbeidsmigranten.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:01 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Zie hier de oorzaak en de oplossing voor dit probleem in een zin.
Misschien moeten we dat dan eens aan gaan pakken. Moet wel de meerderheid links gaan stemmen.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor een distributiecentrum centrum wat in dezelfde categorie als glastuinbouw valt. Het uitbuiten van arbeidsmigranten.
ZZP'ers die onder de armoedegrens zitten, bedoel je? Het is ook best apart dat er zo vaak allerlei bezorgdiensten voor de deur staan als je in een flatgebouw woont.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Normaal zegt de vrije markt doctrine dat de prijzen zouden moeten stijgen bij schaarste van pakjesbezorgers en zo het probleem zichzelf zou oplossen. De werkgevers lossen dit op met nog meer uit te buiten arbeidsmigranten.
Volgens de initiatiefnemers zou ongeveer een kwart van de werknemers hier arbeidsmigrant worden. Als die uitgebuit worden, dan moeten die uitbuiters overigens gewoon keihard aangepakt worden.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voor een distributiecentrum centrum wat in dezelfde categorie als glastuinbouw valt. Het uitbuiten van arbeidsmigranten.
Inderdaad. We organiseren onze overlast over het algemeen graag ergens waar we het niet zien.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:08 schreef Nielsch het volgende:
Op de man af gevraagd wil niemand deze dingen in z'n omgeving hebben uiteraard, maar aangezien we wel op grote schaal blijven doorgaan met het bestellen van achterlijke onnodige meuk bij Action, VidaXL, Lidl, Bol, Zalando en noem het maar op, willen we het blijkbaar wel.
De vrije markt lost helemaal niks op, maakt de zaak vaak alleen maar erger.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Normaal zegt de vrije markt doctrine dat de prijzen zouden moeten stijgen bij schaarste van pakjesbezorgers en zo het probleem zichzelf zou oplossen. De werkgevers lossen dit op met nog meer uit te buiten arbeidsmigranten.
Pakketten eerst samenvoegen zodat er maar 1 bezorger langs hoeft te komen helpt ook. Overal afhaalpunten dichtbij. En er wat meer voor betalen, natuurlijk.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:12 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
De vrije markt lost helemaal niks op, maakt de zaak vaak alleen maar erger.
Marktwerking in management: ‘we moeten ze meer betalen, anders gaan ze weg’.
Marktwerking in uitvoerend personeel: ‘Niemand wil dit werk doen, laten we mensen hierheen halen die wel voor een schijtloon willen werken’.
Het enige wat hier echt kan helpen is minder meuk bestellen en bereid zijn iets langer dan een dag op een pakket te wachten.
Aangezien ik toch weinig thuis ben als de pakketboeren komen, laat ik bij voorkeur bij een pakketpunt bezorgen. Als ik al online bestel, dat beperk ik zoveel mogelijk.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Pakketten eerst samenvoegen zodat er maar 1 bezorger langs hoeft te komen helpt ook. Overal afhaalpunten dichtbij. En er wat meer voor betalen, natuurlijk.
We hebben nu het Amazon model. Dat moeten we in de VS laten.
Heb hier zo'n dienst die kluisjes heeft staan in het gebouw. Werkt perfect en betaal je toch al voor via de servicekosten. Maar meeste buren weigeren het te gebruikenquote:Op vrijdag 18 april 2025 10:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Pakketten eerst samenvoegen zodat er maar 1 bezorger langs hoeft te komen helpt ook. Overal afhaalpunten dichtbij. En er wat meer voor betalen, natuurlijk.
We hebben nu het Amazon model. Dat moeten we in de VS laten.
Ik heb geen auto, dus dat maakt het een stuk moeilijker om niet veel te bestellen. Veel winkels waar je die spullen kon kopen zijn verdwenen en grote en/of zware pakketten zijn moeilijk te vervoeren op de fiets.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aangezien ik toch weinig thuis ben als de pakketboeren komen, laat ik bij voorkeur bij een pakketpunt bezorgen. Als ik al online bestel, dat beperk ik zoveel mogelijk.
Ja, dat lijkt mij ook ideaal voor een flatgebouw. Ik zou daar zeker gebruik van maken.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:19 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Heb hier zo'n dienst die kluisjes heeft staan in het gebouw. Werkt perfect en betaal je toch al voor via de servicekosten. Maar meeste buren weigeren het te gebruikenen ondertussen maar klagen dat hun pakketjes in de hal gedumpt worden
En als het er straks toch 75% zijn staan we weer naïef te kijken dat we dit niet verwacht hadden.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens de initiatiefnemers zou ongeveer een kwart van de werknemers hier arbeidsmigrant worden. Als die uitgebuit worden, dan moeten die uitbuiters overigens gewoon keihard aangepakt worden.
Tja, dan blijft de vraag wat jouw betere haalbare alternatief is voor deze locatie.quote:Op vrijdag 18 april 2025 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En als het er straks toch 75% zijn staan we weer naïef te kijken dat we dit niet verwacht hadden.![]()
Kijk eens dit recente filmpje van lubach over arbeidsmigranten en het totale gebreken aan beleid vanuit onze kamer ondanks de tig uitgebrachte adviezen sinds minstens 2011.
Bekijk deze YouTube-video
Ik vind dit sowieso al dubieus. Huizen bouwen is moeilijk moeilijk, maar distributiecentra en andere werkgerelateerde pandjes zie ik overal de grond uitgestampt worden. Dit geldt natuurlijk overal in Nederland.quote:Op vrijdag 18 april 2025 01:31 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
In welk universum is een distributiecentrum bouwen terwijl er al een tekort aan arbeidskrachten is 'goed' voor de economie??? Ik wou dat de religie van het verstand eens ging zegevieren ipv de religie van de econonie.
kan heel goed samen met een nieuwe stadquote:Op vrijdag 18 april 2025 11:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Gezien de grote hoeveelheid online bestellingen willen we misschien dan toch meer distributiecentra. Maar natuurlijk wel uit het zicht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |