Tijd verslaat Trump.quote:Op donderdag 10 april 2025 09:42 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Trots op mezelf dat ik afgelopen week niets verkocht heb toen er een paar maandsalarissen voor mijn neus verdampten. Niet dat het verlies nu helemaal goedgemaakt is natuurlijk. Ik heb overigens ook helemaal geen tijd om mijn beleggingsportefeuille te herballanceren iedere keer als dhr. Trump zijn mond open doet. De koersbeweging gaan zo extreem snel daar valt als particulier niet op te anticiperen.
Wel een jaartje box3-verlof voor wie nog flink in box3 belegt.quote:Op donderdag 10 april 2025 09:51 schreef Faraday01 het volgende:
Het rendement uit 2024 is in ieder geval weer voldoende om de verliezen uit 2025 te dragen
Dat zal inderdaad wel.quote:Op donderdag 10 april 2025 09:42 schreef recursief het volgende:
[..]
Beleggers die zich het apelazarus geschrokken zijn en van deze koersstijging gebruik maken om uit te stappen.
Of beleggers die gisteren laag hebben gekocht en nu een paar procent winst pakken.
Als je horizon zo kort is zou ik dat geld alvast reserveren.quote:Op donderdag 10 april 2025 09:53 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik heb wat VUSA verkocht op een vrij dom moment maar wel gunstig ingestapt op TSWE.
Heb wel wat meer stress aangezien ik mn badkamer wil verbouwen volgend jaar ofzo
Klopt tussen de -1 en -2 procent voor de verschillende indexen. Zoals bijna standaard is elke reactie overtrokken en volgt de dag erna weer een gedeeltelijke correctie.quote:Op donderdag 10 april 2025 10:05 schreef Black-Death het volgende:
USA premarket is weer rood geloof ik
De chaos blijft voorlopig ook wel. Trump is onbetrouwbaar, instabiel en vooral op zijn eigen vermogen gericht. We gaan de komende tijd nog heel wat swings meemaken lijkt mij.quote:Op donderdag 10 april 2025 09:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik vind het wel altijd fascinerend hoe het dan weer met 1 blok omhoog schiet (vrijwel alle beurzen en ETF's 8 tot 10%) en dan direct ook weer kalm is.
Alsof we in 1 keer een plateau oprijden zeg maar. Juist nu zou ik meer chaos verwachten.
Edit; of verpest ik het nu weerik zie de AEX alweer dalen.
Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat zijn actie gister alleen maar voor meer onzekerheid zorgtquote:Op donderdag 10 april 2025 10:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
De chaos blijft voorlopig ook wel. Trump is onbetrouwbaar, instabiel en vooral op zijn eigen vermogen gericht. We gaan de komende tijd nog heel wat swings meemaken lijkt mij.
Handelsoorlog met China is natuurlijk ook nog niet van de baan.quote:Op donderdag 10 april 2025 10:05 schreef Black-Death het volgende:
USA premarket is weer rood geloof ik
Haha en de Amerikanen betalen nu al meer dan 10% van de nationale overheidsuitgaven aan rente. Ze komen per kwartaal een whopping 2.000 miljard tekort...quote:Op donderdag 10 april 2025 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Trump wil $1.000.000.000.000 gaan uitgeven aan het leger.
Tot zover de DOGE besparingen.
Noemt hij gewoon een willekeurig getal nadat hij Kabouter Wesley heeft gekeken of wat?quote:Op donderdag 10 april 2025 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Trump wil $1.000.000.000.000 gaan uitgeven aan het leger.
Tot zover de DOGE besparingen.
One Trillion, dat klinkt wel lekkerquote:Op donderdag 10 april 2025 11:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Noemt hij gewoon een willekeurig getal nadat hij Kabouter Wesley heeft gekeken of wat?
Zo'n ~19% meer dan dat ze vorig jaar uitgavenquote:Op donderdag 10 april 2025 11:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Noemt hij gewoon een willekeurig getal nadat hij Kabouter Wesley heeft gekeken of wat?
Ach het tekort gaat dan van 8 biljoen naar 9 biljoen, is in de margequote:Op donderdag 10 april 2025 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo'n ~19% meer dan dat ze vorig jaar uitgaven
Honderd miljoen miljard! Godmiljaar!quote:Op donderdag 10 april 2025 11:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Inderdaad. Wel een normale correctie na die enorme pump van gisteren.quote:Op donderdag 10 april 2025 13:43 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
S&P voormarkt alweer 2,5% down. In normale tijden zou dat bijzonder zijn maar nu voelt het zelfs weinig
Je bedoelt de tijden?quote:Op donderdag 10 april 2025 13:52 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Wel grappig dat de NL markt en USA markt eigenlijk scheef lopen ten opzichte van elkaar.
Dat ookquote:
Virtueel dan hè, als ze verkocht hadden. En ze staan nog steeds fors lager dan begin februariquote:Op donderdag 10 april 2025 17:26 schreef laziness het volgende:
Rijkste mensen ter wereld werden niet eerder zó veel rijker op één dag https://www.nu.nl/economi(...)jker-op-een-dag.html
Dus…
Reken ook even voor hoeveel ze armer zijn geworden sinds Trump president is.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:26 schreef laziness het volgende:
Rijkste mensen ter wereld werden niet eerder zó veel rijker op één dag https://www.nu.nl/economi(...)jker-op-een-dag.html
Dus…
Vroeg of laat komen ze hem wel tegemoet ben ik bang.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:44 schreef Elan het volgende:
Het plan is toch duidelijk? Zolang de rente niet daalt zal Trump achterlijke dingen blijven doen.
https://www.iex.nl/Rente-Koers/190147099/VS-10-jaar.aspx
Lachwekkonde journalistiek idd. Alsof je als aandeelhouder spekkoper bent als de boel met 7% opveert na een crash van 20%.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:32 schreef dop het volgende:
[..]
Reken ook even voor hoeveel ze armer zijn geworden sinds Trump president is.
Dat zal vast minder sappig zijn om in de krant te zetten.
Als je inkocht na die crash van 20% wel natuurlijk.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:51 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Lachwekkonde journalistiek idd. Alsof je als aandeelhouder spekkoper bent als de boel met 7% opveert na een crash van 20%.
China niet hoor die zijn zich al 50 jaar aan het voorbereiden op een dergelijk scenario.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:45 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Vroeg of laat komen ze hem wel tegemoet ben ik bang.
China niet. Maar intern in de VS wel.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:57 schreef Elan het volgende:
[..]
China niet hoor die zijn zich al 50 jaar aan het voorbereiden op een dergelijk scenario.
Dan zal hij eerst de Senaat moeten verliezen en dat duurt nog wel een half jaar. In die tijd zitten we allang in een extreme recessie.quote:Op donderdag 10 april 2025 17:58 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
China niet. Maar intern in de VS wel.
Wat wordt de volgende shock beweging die de oranje grote leider af gaat kondigen?quote:Op donderdag 10 april 2025 18:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nog een procentje eraf dan wordt de handel stop gezet (eerste circuit breaker is bij -7%)
De "bescherming" van Groenland tegen China en Rusland door het in te nemen (incl. grondstoffen), maffia stijl.quote:Op donderdag 10 april 2025 18:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat wordt de volgende shock beweging die de oranje grote leider af gaat kondigen?
Iran een beetje bombarderen?quote:Op donderdag 10 april 2025 18:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat wordt de volgende shock beweging die de oranje grote leider af gaat kondigen?
Niet eerst Canada?quote:Op donderdag 10 april 2025 18:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De "bescherming" van Groenland tegen China en Rusland door het in te nemen (incl. grondstoffen), maffia stijl.
Nee die mogen naar Alaska in zo'n wildlife resort van duizenden km2quote:Op donderdag 10 april 2025 18:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dan alle bewoners van Groenland daarheen verhuizen.
Succes met treasuries verkopen ook.quote:Op donderdag 10 april 2025 18:52 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Die belastingverlaging wordt een groot probleem en we krijgen weer gedoe met een shutdown
O ja nu zal t wel goedkomen, gaat ie zich ook al met de retne bemoeienquote:
Hij wil graag nog wat meer rente betalen over de staatsschuldquote:Op donderdag 10 april 2025 20:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
O ja nu zal t wel goedkomen, gaat ie zich ook al met de retne bemoeien
Waarom denk je dat de dollar in vrije val is en de bond yields omhoog gaan. China en Japan en de rest zijn druk bezig de schuldenpapieren van de vs te verkopen zo lijkt het.quote:Op donderdag 10 april 2025 23:07 schreef Arcee het volgende:
De totale onvoorspelbaarheid van Trump zou toch funest moeten zijn voor het vertrouwen van beleggers en dus voor de beurskoersen?
Blijkt dat een dictatuur voor velen niet zo'n aantrekkelijke investering is. Wie had dat gedacht?quote:Op donderdag 10 april 2025 23:07 schreef Arcee het volgende:
De totale onvoorspelbaarheid van Trump zou toch funest moeten zijn voor het vertrouwen van beleggers en dus voor de beurskoersen?
Inmiddels ¤0.87quote:Op donderdag 10 april 2025 17:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens houdt Realty Income zich wel aardig staande, afgezien van het Dollar - Euro koersverlies.
Als ik weer eens in een aandeel stap, zal het zoiets worden. Maar niet meer dit jaar.
Dollar op ¤0,89 nu, ook iets om mee te nemen in je verliezen.
Alleen willen de Amerikanen de dollar devalueren dus dat is nogal een riskante strategie.quote:Op vrijdag 11 april 2025 10:52 schreef Tjoent het volgende:
Het wordt steeds interessanter om weer wat USD te gaan kopen en te bewaren tot betere tijden. Was dit in de eerste termijn van Trump ook al niet het geval? Ik moet eens opzoeken wanneer dat was, maar tis best lucratief om ze te kopen op bijv. 1,18 en weer te verkopen op bijv. pariteit.
Ja, maar gaat hem dat lukken is de vraag. Anders is het sowieso meer lange termijn strategie.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:20 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Alleen willen de Amerikanen de dollar devalueren dus dat is nogal een riskante strategie.
Ondertussen staat Amerika al weer op verlies voorbeurs
Ik zou even wachten tot je 20 dollar voor een euro krijgt.quote:Op vrijdag 11 april 2025 10:52 schreef Tjoent het volgende:
Het wordt steeds interessanter om weer wat USD te gaan kopen en te bewaren tot betere tijden. Was dit in de eerste termijn van Trump ook al niet het geval? Ik moet eens opzoeken wanneer dat was, maar tis best lucratief om ze te kopen op bijv. 1,18 en weer te verkopen op bijv. pariteit.
Jij hebt ook Turkse lira neem ik dan aan?quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:54 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik zou even wachten tot je 20 dollar voor een euro krijgt.
In Turkije hebben ze inderdaad een vergelijkbare president.quote:Op vrijdag 11 april 2025 16:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Jij hebt ook Turkse lira neem ik dan aan?
Wat ik maar wil zeggen, is dat als je straks 20 USD voor 1 EUR krijgt, er ook geen garantie is dat het niet nog verder gaat dalen. Wie durft er dan nog ... maar dat is natuurlijk altijd het probleem van traden, dat je nooit weet wanneer de bodem bereikt is.quote:Op vrijdag 11 april 2025 16:26 schreef Hallojo het volgende:
[..]
In Turkije hebben ze inderdaad een vergelijkbare president.
Nou ja, als je weet dat Trump binnen een uur allerlei handelsbeperkingen op pauze gaat zetten dan kan je gerust een gokje gaan doen. En blijkbaar wist een hele appgroep van miljardairs dat eergisteren.quote:Op vrijdag 11 april 2025 16:31 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat ik maar wil zeggen, is dat als je straks 20 USD voor 1 EUR krijgt, er ook geen garantie is dat het niet nog verder gaat dalen. Wie durft er dan nog ... maar dat is natuurlijk altijd het probleem van traden, dat je nooit weet wanneer de bodem bereikt is.
Maar als miljardair kun je niet verdienen door via je broker wat op de beurs te handelen. Dat doen ze dan ook niet. Voor miljardairs is het geheel gewoon ongunstig, al zouden ze een paar uur van tevoren weten wat Trump gaat doen.quote:Op vrijdag 11 april 2025 16:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nou ja, als je weet dat Trump binnen een uur allerlei handelsbeperkingen op pauze gaat zetten dan kan je gerust een gokje gaan doen. En blijkbaar wist een hele appgroep van miljardairs dat eergisteren.
Ik zeg niet dat het het plan was van die miljardairs, maar wel dat ze kort voordat Trump zijn besluit bekend maakte op de hoogte waren daarvan.quote:Op vrijdag 11 april 2025 17:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als miljardair kun je niet verdienen door via je broker wat op de beurs te handelen. Dat doen ze dan ook niet. Voor miljardairs is het geheel gewoon ongunstig, al zouden ze een paar uur van tevoren weten wat Trump gaat doen.
Dat kan. Maar mijn punt is dat een miljardair dat niet zoveel aan heeftquote:Op vrijdag 11 april 2025 17:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het het plan was van die miljardairs, maar wel dat ze kort voordat Trump zijn besluit bekend maakte op de hoogte waren daarvan.
Mja, dit is al zo vaak voorspeld. Ondertussen heeft geen enkele valuta ooit een deuk in een pakje boter kunnen slaanquote:Op vrijdag 11 april 2025 16:29 schreef Faraday01 het volgende:
Hoe lang nog voordat de opec landen niet meer in dollars af willen rekenen? Veel te volatiel, lijkt Argentinië wel
Het is de combinatie van beurzen die dalen, bond yields die stijgen en de dollar die aan sterkte verliest.quote:Op vrijdag 11 april 2025 16:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zie iedereen praten over de bond yields die omhoog schieten (slecht voor de VS) maar eerder dit jaar waren ze hoger. Hoe zit dat dan? Komt het door de snelheid van de stijging nu?
Ik begrijp zelf niet dat bedrijven als Nike en SharkNinja, die sterk leunen op fabricage in Azie, nog resp 60 miljard and 10 miljard USD waard zijn. Voor beiden is de VS de grootste markt. Met importtarieven zoals 145% vanuit China en 46% vanuit Vietnam kun je simpelweg geen redelijk geprijsde producten meer aanbieden.quote:Op donderdag 10 april 2025 23:07 schreef Arcee het volgende:
kloptquote:Op zaterdag 12 april 2025 08:18 schreef TAmaru het volgende:
We weten toch allemaal dat die schoenen een euro ofzo kosten om te maken? Dus als dat dan 2 euro wordt met de importheffing erbovenop en ze verdienen er niet 99 maar 98 euro aan (want prijs 100 euro), dan is dat toch allemaal niet zo erg? Desnoods doen ze de prijs naar 110 euro en dan verdienen ze nog steeds veel meer dan voorheen.
Wat een onzin.quote:Op zaterdag 12 april 2025 08:18 schreef TAmaru het volgende:
We weten toch allemaal dat die schoenen een euro ofzo kosten om te maken? Dus als dat dan 2 euro wordt met de importheffing erbovenop en ze verdienen er niet 99 maar 98 euro aan (want prijs 100 euro), dan is dat toch allemaal niet zo erg? Desnoods doen ze de prijs naar 110 euro en dan verdienen ze nog steeds veel meer dan voorheen.
inderdaad, alsof al die dikke Amerikanen nu opeens Nikes gaan maken of smartphones in fabriekenquote:Op zaterdag 12 april 2025 07:35 schreef recursief het volgende:
Het lijkt mij duurder en riskanter om een fabriek in de VS op te zetten, dan vanuit China/Vietnam naar een land met lage Amerikaanse importheffingen te exporteren en vandaar uit naar de VS.
Ok, maar wat ik daar zie, is dat de productiekosten 22 dollar zijn en het transport, de verzekering en importtarieven slechts 5 dollar bij elkaar. Ik neem aan dat er bij die 22 dollar productiekosten ook rekening wordt gehouden met de algehele kosten van de productie, dus de productontwikkeling, ontwerp, etc. Dat zou ook bij overheads kunnen zitten, dat weet ik niet. Feit is dat je prachtige namaakschoenen kunt kopen van Nike, Adidas etc. in Cambodja of Vietnam voor minder dan 10 dollar. Dus ik schat zo in dat de productiekosten van één paar schoenen onder die 10 dollar liggen.quote:Op zaterdag 12 april 2025 08:23 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat een onzin.
https://weartesters.com/cost-breakdown-100-nike-sneaker/
Artikel is 10 jaar oud, maar het geeft wel inzicht hoe het echt zit.
/edit:
Deze is ook aardig
[ afbeelding ]
bron
Voorwaarde om dat lagere tarief te krijgen is alleen wel dat dat land er "alles aan doet" om dat soort trucs te belemmeren.quote:Op zaterdag 12 april 2025 07:35 schreef recursief het volgende:
Het lijkt mij duurder en riskanter om een fabriek in de VS op te zetten, dan vanuit China/Vietnam naar een land met lage Amerikaanse importheffingen te exporteren en vandaar uit naar de VS.
Maakt Donahoe's besissing als apparel-outsider wel begrijpelijk; de uitvoering bleek alleen wat genuanceerder en matig.quote:Op zaterdag 12 april 2025 08:23 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat een onzin.
https://weartesters.com/cost-breakdown-100-nike-sneaker/
Artikel is 10 jaar oud, maar het geeft wel inzicht hoe het echt zit.
/edit:
Deze is ook aardig
[ afbeelding ]
bron
Nee lijkt me niet. Paketten hebben een bepaalde waarde (ook voor de verzekering) maar de overheid kijkt ook naar het verleden begrijp ik.quote:Op zaterdag 12 april 2025 08:18 schreef TAmaru het volgende:
Dit gaat over een schoen van $100 dus eigenlijk zijn het procenten. Een beetje schoen gaat tegenwoordig richting $180 - $200. De retailer margin is niet hetzelfde als winst. Hier moet de retailer ook zijn kosten van betalen. Personeel, voorraad, logistiek, marketing, etc. Als een schoen duurder wordt door heffingen kun je dat niet uit de retailer margin betalen want dan vallen de retailers om. Het is veel te simpel om een namaak-Nike van de Cambodjaanse markt te gebruiken om te bepalen wat het mag kosten om een schoen voor de Amerikaanse consument te maken.quote:Op zaterdag 12 april 2025 09:57 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ok, maar wat ik daar zie, is dat de productiekosten 22 dollar zijn en het transport, de verzekering en importtarieven slechts 5 dollar bij elkaar. Ik neem aan dat er bij die 22 dollar productiekosten ook rekening wordt gehouden met de algehele kosten van de productie, dus de productontwikkeling, ontwerp, etc. Dat zou ook bij overheads kunnen zitten, dat weet ik niet. Feit is dat je prachtige namaakschoenen kunt kopen van Nike, Adidas etc. in Cambodja of Vietnam voor minder dan 10 dollar. Dus ik schat zo in dat de productiekosten van één paar schoenen onder die 10 dollar liggen.
Ik weet ook niet waar die heffingen precies voor gelden, maar ik neem aan op de productiekosten van één paar. Dus ik schat in dat die $5 uit het plaatje voor freight, insurance en custom duty dan naar 15 of 20 dollar zal gaan. Dat valt me dus best wel mee. De retailer margin is het hoogst en die hoeft in principe niet omhoog te gaan, tenzij je natuurlijk enorme inflatie krijgt, want dan gaat alles omhoog.
De bron geeft trouwens een ander idee dan het plaatje dat je hier post.
Denk ook dat iedereen er vanuit gaat dat het een tactiek is. Anders was er wel meer paniek.quote:Op zaterdag 12 april 2025 06:31 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik denk dat nog steeds is ingeprijst dat Trump's voorgestelde tarieven een onderhandelings strategie zijn en dat er uiteindelijk een sterk afgezwakt compromis uit de bus komt. Ik ben er zelf niet zo zeker van dat dit gaat gebeuren.
Ik zit fors short op tesla nu (vanaf februari). Als de dollar 10% daalt is dat zuivere extra winst bij een in euro genoteerd derivaat. Zonder de oliedollar en met de handelswijze van de VS was een dollar een halve euro waardquote:Ik heb geen Amerikaanse bedrijven meer in mijn portfolio. Wel Europese en Aziatische bedrijven die een deel van hun omzet in de VS draaien met geimporteerde producten. Maar het is dan ook vrijwel onmogelijk om succesvolle bedrijven te vinden die helemaal niets doen in de VS.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |