Ik leg de bal zelfs helemaal niet bij het kabinet, aangezien die helemaal niks hebben gedaan.quote:Op woensdag 9 april 2025 17:59 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Deels een hoor, maar het onderwerp was al controversieel verklaard en er was al een eerdere motie geweest om het niet door te laten gaan, die laatste is iig genegeerd door de minister destijds. Dus om nu helemaal de bal neer te leggen bij het huidige kabinet is ook niet fair.
https://www.ewmagazine.nl(...)orjaarsnota-1471900/quote:De VVD neemt in de onderhandelingen voor de Voorjaarsnota genoegen met fors minder extra defensie-uitgaven dan gewenst. Dat zei buitenlandwoordvoerder Eric van der Burg tijdens een politiek café in Amsterdam. ‘In de Voorjaarsnota zal hooguit 200 tot 300 miljoen euro extra naar defensie gaan.’
3,5% naar defensie zou belachelijk zijn, maar om eerst met grote plannen van meerdere miljarden te komen en dan uiteindelijk met 200-300 miljoen aan komen zetten is ook nogal kneuzig.quote:Op woensdag 9 april 2025 18:59 schreef phpmystyle het volgende:
Kijk eens aan, de VVD komt op haar schreden terug tav hogere defensie uitgaven. Vlakt al weer wat af gelukkig.
De boekhouding moet immers ook rond.
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)orjaarsnota-1471900/
Ik wil er vooral mee aangeven hoe opportunistisch en meewaaierig de VVD is.quote:Op woensdag 9 april 2025 21:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
3,5% naar defensie zou belachelijk zijn, maar om eerst met grote plannen van meerdere miljarden te komen en dan uiteindelijk met 200-300 miljoen aan komen zetten is ook nogal kneuzig.
Die 200-300 miljoen is niet eens genoeg correctie om het volgens prognoses gestegen BNP op te vangen. Met prinsjesdag was het nog 1,5% stijging van het BNP in 2025, maar nu zeggen ze 1,9%.quote:Op woensdag 9 april 2025 21:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
3,5% naar defensie zou belachelijk zijn, maar om eerst met grote plannen van meerdere miljarden te komen en dan uiteindelijk met 200-300 miljoen aan komen zetten is ook nogal kneuzig.
Hier heb je de link: https://www.rijksfinancie(...)/X/onderdeel/2113027quote:Op woensdag 9 april 2025 21:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die 200-300 miljoen is niet eens genoeg correctie om het volgens prognoses gestegen BNP op te vangen. Met prinsjesdag was het nog 1,5% stijging van het BNP in 2025, maar nu zeggen ze 1,9%.
0,4% van het BNP is zo'n 40 miljard, daar 2% van is 800 miljoen. Nou zaten ze iets boven de 2%, maar dat percentage komt nu dus lager uit dan bij prinsjesdag.
Edit: volgens mij zaten ze nu op 22 miljard, dat is meer dan 2%
https://www.defensie.nl/o(...)n-defensie/financien
Ik zie daar niks over Oekraïne.
Edit 2: verkeerd gerekend, 0,4% van 1000 is natuurlijk 4 en dan is 80 miljoen genoeg correctie. Het gaat dus om een hele kleine stijging.
Het is echt een partij met mensen die hun eigen moeder nog van een brug afgooien als dat betekent dat ze weer een jaartje of 4 mogen meeregeren.quote:Op woensdag 9 april 2025 21:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik wil er vooral mee aangeven hoe opportunistisch en meewaaierig de VVD is.
We halen nu niet eens 2%
[ afbeelding ]
Laten we eerst maar eens richting die 2% gaan, en daarna kijken of en wat er verder nodig is.
3,5% is leuk als we richting een invasiemacht zouden willen toewerken, anders is het gewoon kapitaalverspilling van de bovenste plank.
https://nos.nl/artikel/25(...)-individueel-bezwaarquote:Regeringspartijen NSC en BBB houden vol dat bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel werkenden en gepensioneerden die al (deels) een pensioen hebben opgebouwd, meer inspraak moeten hebben. Ze dienen een nieuw voorstel in nadat hun vorige plan, per pensioenfonds een referendum, zware kritiek kreeg van de Raad van State.
Het voorstel dat ze nu indienen regelt individuele inspraak. Werkenden en gepensioneerden krijgen ieder voor zich het recht om bezwaar te maken tegen de overgang van hun opgebouwde pensioenrechten naar het nieuwe stelsel. Als de deelnemers van een pensioenfonds een referendum willen dan kan dat, maar is niet voorgeschreven.
NSC-Kamerlid Agnes Joseph heeft het nieuwe voorstel bedacht. "Dit is beter uitvoerbaar en de pensioensector kan er beter mee aan de slag. Ik hoop dat de pensioensector nu in de meedenkstand komt."
Bezwaren
Dat laatste valt te betwijfelen omdat een groot bezwaar van de pensioenfondsen niet is weggenomen. Op 30 mei 2023 stemde de Eerste Kamer al in met het nieuwe pensioenstelsel. Na vijftien jaar politieke discussie, ook met de vakbonden, konden de pensioenfondsen aan de slag met wat zij een verbetering vinden. Nu inspraak organiseren legt dat proces stil.
Verder komt inspraak erop neer dat binnen een pensioenfonds er twee soorten pensioen in stand gehouden moeten worden, en dat voor tientallen jaren. Een ander genoemd bezwaar is dat de pensioenen er niet steviger op worden als er zo veel verschillen zijn binnen en tussen pensioenfondsen.
Joseph is zich van de bezwaren bewust. "Alle partijen die het pensioenakkoord hebben gesloten zien dit niet zitten. Maar ik krijg veel vragen van burgers, gepensioneerden die dachten dat zij hun oude rechten zouden behouden. Maar ook bestaande pensioenen gaan meer meebewegen met de beurskoersen. Mensen moeten kunnen zeggen of ze dat willen of niet."
Ik weet niet of het CDA tegen is, dat is wel de boomerpartij bij uitstek. Maar ik verwacht (en hoop) inderdaad niet dat dit het haalt.quote:Op donderdag 10 april 2025 07:06 schreef Faraday01 het volgende:
Het is beter als NSC zichzelf op heft.
Maar dit gaat het toch nooit halen? VVD, CDA, D66, PvdAGL en CU zijn tegen waardoor dit nooit door de eerste kamer komt.
Bontenbal noemt het voorstel van NSC onbehoorlijk bestuur: https://wnl.tv/2025/01/26(...)onbehoorlijk-bestuurquote:Op donderdag 10 april 2025 07:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het CDA tegen is, dat is wel de boomerpartij bij uitstek. Maar ik verwacht (en hoop) inderdaad niet dat dit het haalt.
Je had kunnen over beslissen als je lid was van een vakbond.quote:Op donderdag 10 april 2025 06:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-individueel-bezwaar
Nieuwe pensioenscheet van NSC. Echt iedereen en zijn moeder zegt dat je hier niet aan moet beginnen, maar NSC houdt stug vol
verplicht pensioensparen is iets van de vorige eeuwquote:Op donderdag 10 april 2025 07:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het CDA tegen is, dat is wel de boomerpartij bij uitstek. Maar ik verwacht (en hoop) inderdaad niet dat dit het haalt.
Nou, dat scheelt al weer. Goedzo Henri.quote:Op donderdag 10 april 2025 07:26 schreef Hanca het volgende:
Bontenbal noemt het voorstel van NSC onbehoorlijk bestuur:
Die link is van 2023 over 2024, daar wordt nog gesproken over totaal andere bedragen voor Oekraïne dan de werkelijkheid:quote:Op woensdag 9 april 2025 22:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hier heb je de link: https://www.rijksfinancie(...)/X/onderdeel/2113027
Komt van eigen ministerie. Ik heb geen zin om alles rond te calculeren. Maar het cijfers van 2,05% is ook nogal geflatteerd naar boven.
Want volgens mij is er voor vele miljarden geleverd aan mil steun aan Oekraine, en daar is slechts een kleine fractie bij de realisatie gerekend. Mooi staaltje boekhouden.
In 2024 is uiteindelijk voor miljarden meer naar Oekraïne gegaan, alleen het laatste kwartaal al 2 miljard: https://www.defensie.nl/a(...)tie-toe-aan-oekrainequote:Volgens de huidige ramingen wordt aan die steun via de Defensiebegroting ¤ 1,2 miljard in 2024 en ¤ 495,2 miljoen in 2025 uitgegeven.
Ook dit rijmt natuurlijk geheel niet met de uitvoerbaarheid die de partij belangrijk zegt te vinden. Immers leidt deze keuze tot 2 stelsels binnen een pensioenfonds met alle extra administratieve last, kosten en verwarring van dien.quote:Op donderdag 10 april 2025 06:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nieuwe pensioenscheet van NSC. Echt iedereen en zijn moeder zegt dat je hier niet aan moet beginnen, maar NSC houdt stug vol
De pensioen spaarverplichting die moet er helemaal afquote:Op donderdag 10 april 2025 08:01 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ook dit rijmt natuurlijk geheel niet met de uitvoerbaarheid die de partij belangrijk zegt te vinden. Immers leidt deze keuze tot 2 stelsels binnen een pensioenfonds met alle extra administratieve last, kosten en verwarring van dien.
Ik durf hier de stelling aan dat dit voorstel nog slechter is dan het vorige wat door de RvS werd neergesabeld.
Daar zijn wij het niet over eens, en het moet zeker niet zo zijn dat mensen het in hun woning kunnen stoppen want dat blaast enkel de leencapaciteit en dus vervolgens de woningmarkt en de nationale hypotheekschuld op.quote:Op donderdag 10 april 2025 08:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De pensioen spaarverplichting die moet er helemaal af
Miljarden van ons pensioen uitgeven aan het overeind houden van 2 stelsels bij elk fonds, soms misschien maar voor een paar 100 man. Hoe wordt iemands pensioen daar beter van?quote:Op donderdag 10 april 2025 08:01 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ook dit rijmt natuurlijk geheel niet met de uitvoerbaarheid die de partij belangrijk zegt te vinden. Immers leidt deze keuze tot 2 stelsels binnen een pensioenfonds met alle extra administratieve last, kosten en verwarring van dien.
Ik durf hier de stelling aan dat dit voorstel nog slechter is dan het vorige wat door de RvS werd neergesabeld.
Groot gelijk hebben ze.quote:Op donderdag 10 april 2025 06:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
juist , de ZZP er die mag wel zelf sparen, liefst 30% van het belastbaar loon,quote:Op donderdag 10 april 2025 08:05 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Groot gelijk hebben ze.
Laat mensen zelf beslissen over wat ze met hun eigen inleg doen ipv een verplicht piramide spel.
Je weet dat het oude stelsel meer piramide is dan het nieuwe? Het oude stelsel is echt een 100% gokstelsel: je gooit er op je 20e wat in en moet maar hopen dat er op je 65e wat over is. Dat laatste is trouwens onwaarschijnlijk voor de huidige mensen onder de 45, dat die in het oude stelsel ooit een cent terug zien van het gokspel dat het oude pensioenstelsel is. Het geld is namelijk niet meer van jou maar wordt uitgegeven aan huidige gepensioneerden.quote:Op donderdag 10 april 2025 08:05 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Groot gelijk hebben ze.
Laat mensen zelf beslissen over wat ze met hun eigen inleg doen ipv een verplicht piramide spel.
wij ??quote:Op donderdag 10 april 2025 08:04 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Daar zijn wij het niet over eens, en het moet zeker niet zo zijn dat mensen het in hun woning kunnen stoppen want dat blaast enkel de leencapaciteit en dus vervolgens de woningmarkt en de nationale hypotheekschuld op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |