Wat vinden we daarvan op fok, ouders die hun kinderen thuislaten vanwege "geloofsovertuigingen"? Of het nou om God, Allah of vliegende spaghetti monster gaat.quote:OM stopt met vervolgen ouders die kind thuishouden van school vanwege geloof
Het Openbaar Ministerie stopt met het vervolgen van ouders die hun kinderen niet naar school laten gaan vanwege een geloofs- of levensovertuiging. Dit soort rechtszaken is volgens het OM namelijk lang en complex, en leidt er zelden toe dat deze kinderen alsnog naar school gaan.
Kinderen moeten vanaf 5 jaar verplicht naar school in Nederland. Ouders kunnen een vrijstelling vragen van deze leerplicht als er volgens hen geen scholen in de omgeving zijn die passen bij hun geloofs- of levensopvatting.
Van de aangevraagde vrijstellingen bij de gemeente werden er vorig jaar ruim 2100 toegezegd en 160 afgewezen door leerplichtambtenaren. Bij een deel kwam het tot een rechtszaak. Maar de uitspraken van de rechter waren volgens het OM heel verschillend. Daarom stelt justitie nu dat er "te weinig juridische houvast is om deze zaken te vervolgen".
De landelijke vereniging voor leerplicht, Ingrado, vindt dit zorgelijk. Het besluit kan er volgens bestuurder Corien van Starkenburg toe leiden dat meer ouders hun kind thuishouden. En als daar geen toezicht meer op is door het OM "laten we kinderen in de kou staan", vindt Van Starkenburg.
Veel onduidelijkheid
De rechtszaken uit het verleden leverden te weinig op, stelt het OM. Hierin moest worden vastgesteld waarom de ouders hun kind niet naar school wilden laten gaan. Deze juridische procedures waren heel ingewikkeld omdat "alle begrippen waar het om draait, zoals bezwaren die voortkomen uit het geloof of overtuiging, veel onduidelijkheid opleveren", zegt officier Linda Dubbelman.
De rechterlijke uitspraken waren daarom heel moeilijk te voorspellen, zegt ze. "Soms was er geen veroordeling. Soms volgde na een proces van twee jaar een voorwaardelijke boete, terwijl voor een ander kind in hetzelfde gezin wel een vrijstelling is gegeven."
Bovendien leidden sancties zoals een geldboete er volgens het OM zelden toe dat een kind alsnog naar school ging.
Steeds meer thuisblijvers
Ondertussen neemt het aantal toegekende vrijstellingen ook al jaren toe, blijkt uit cijfers van Ingrado. In schooljaar 2015-2016 waren dat er 705, in schooljaar 2022-2023 waren het er 2124.
Dat steeds meer kinderen niet naar school gaan, is volgens Van Starkenburg zorgelijk. "We hebben thuisonderwijs niet geregeld in ons land, dus we weten niet of die kinderen thuisonderwijs krijgen. We kunnen niet toetsen of dat van kwaliteit is, we weten niet of het goed gaat met die kinderen en of ze gezond zijn."
Het OM deelt de zorgen over kinderen die niet in beeld zijn, stelt officier Dubbelman. Maar de huidige leerplichtwet is volgens haar geen oplossing voor dat probleem. "Deze wet gaat over de rechten van de ouders."
'Nog geen goed alternatief'
Ingrado is ontstemd dat het OM nu besluit om niet meer te vervolgen en niet eerst kijkt hoe de wet aangepast kan worden. "Nu stap je uit een systeem, terwijl er nog geen goed alternatief is."
Het werk van leerplichtambtenaren heeft daardoor weinig zin meer, zegt Van Starkenburg. "Als er geen vrijstelling is en ouders schrijven hun kinderen niet in op een school, dan moet de leerplichtambtenaar daarop acteren. Maar ja, als het OM dan zegt: 'Wij zijn niet thuis', dan ontstaat er een vacuüm."
Er is nu geen werkend systeem, erkent officier Dubbelman. "Ik hoop daarom dat er snel een alternatieve regeling komt waarin het recht op onderwijs van kinderen vooropstaat."
Die laatste categorie heeft een aantal legendarische users opgeleverd. Die user die geschminkt als de joker op zijn rijbewijs/paspoort foto ging bijvoorbeeldquote:Op woensdag 9 april 2025 14:44 schreef Momo het volgende:
Of het nou om God, Allah of vliegende spaghetti monster gaat.
Het is ook een loop, want dit soort kinderen groeien op met dezelfde achterlijke denkbeelden als hun ouders. Natuurlijk geven ook zij dat weer door aan hun kinderen.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:15 schreef VEM2012 het volgende:
Dus als je als ouders een dagje eerder op wintersport gaat krijg je direct een boete (terwijl dat doorgaans een ochtend met slechts festiviteiten is ivm ofwel kerst, ofwel carnaval alhier), maar religekkies komen hier geheel mee gedraaid?
Nou ben ik per definitie tegen positieve discriminatie in het algemeen en PD ten aanzien van religie in het bijzonder, maar hier worden kinderen zwaar gedupeerd, dus is het al helemaal van de zotte.
Mensen die zulke achterlijke denkbeelden willen opdringen aan hun kinderen moeten wat mij betreft uit de ouderlijke macht worden gezet.
En nu dit bekend is geworden, worden dat er waarschijnlijk alleen maar meer.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:18 schreef Momo het volgende:
In het schooljaar 2022-2023 waren er 2124 thuisblijvers, en ik neem aan in deze context is dus geen zwaar gehandicapte kinderen of iets in die trant dat dat nog meespeelt, maar dat het dus puur om overtuigingen gaat.
Religie wordt vooral gebruikt (misbruikt) door mensen die vinden dat zij wel allerlei rechten hebben, maar zich niet aan de plichten van een samenleving willen houden.quote:
Soms hebben regeringen de SGP nodig om meerderheid te krijgen in de EK.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:20 schreef Kriegel het volgende:
Waarom worden er in dit schijnbaar seculiere land altijd weer uitzonderingen op de regels gemaakt voor religies?
Nou snap ik best dat boetes onder andere bedoeld zijn om gedragsverandering teweeg te brengen, maar in eerste instantie is een boete ook gewoon een straf voor een wetsovertreding. Dat ze niet het gewenste effect hebben zal, maar dan is de oplossing niet om de boetes dan maar te schrappen. De wet overtreden moet wel gewoon bestraft worden, laat het die lui dan maar een bak geld kosten als ze echt dat kind niet naar school gaan sturen.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:22 schreef Breekfast het volgende:
Je kunt prima boetes opleggen, maar dat zal ongetwijfeld wel gebeurd zijn, zonder effect.
Je hebt in Nederland ook religieus onderwijs, maar dat was voor deze mensen blijkbaar niet goed genoeg. Je kind daarom maar thuis houden is bewust je kind met achterstand of zelf afstand tot de maatschappij op te laten groeienquote:Op woensdag 9 april 2025 15:22 schreef Breekfast het volgende:
Lekker makkelijk lullen weer in dit topic. Zo makkelijk is de keuze niet als rechter/ jeugdhulpverlener.
Wat zouden jullie doen als de kinderen wel in een veilig gezin opgroeien en met liefde worden verzorgd? Toch maar uit huis plaatsen omdat ze niet naar school gaan? Dan heb je hier ook iedereen in de gordijnen.
Je kunt prima boetes opleggen, maar dat zal ongetwijfeld wel gebeurd zijn, zonder effect.
Ah, nu moet ik weer denken aan Henk uit Bunschoten. Daar wonen veel gelovigen en je hebt er dus ook veel religieuze scholen, maar die vond strenge Henk allemaal lang niet streng genoeg. Ergo, die ging ook over op zeer theologisch getint thuisonderwijs.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je hebt in Nederland ook religieus onderwijs, maar dat was voor deze mensen blijkbaar niet goed genoeg. Je kind daarom maar thuis houden is bewust je kind met achterstand of zelf afstand tot de maatschappij op te laten groeien
https://www.rtvutrecht.nl(...)andeling-en-misbruikquote:Koelewijn werd september 2016 thuis aangehouden voor de mishandelingen. Hij lag toen al in de clinch met jeugzorginstanties en school, onder meer omdat hij zijn kinderen thuisonderwijs gaf en ernstige brandwonden bij een zoon liet behandelen met boegemzalf. De echtgenote gaat mogelijk ook nog vervolgd worden. Het OM verwijt haar dat ze de kinderen niet heeft beschermd.
Trust me, in het kampje wat het hardst roeptoeterde tijdens de COVID-periode zitten ook heel vaak van die homeschool-kinderen.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De enige leerweg die je moet bewandelen is de weg van de HEERE!
"BUNSCHOTEN-SPAKENBURG". De zwarte kousen leveren weer zoals verwacht.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ah, nu moet ik weer denken aan Henk uit Bunschoten. Daar wonen veel gelovigen en je hebt er dus ook veel religieuze scholen, maar die vond strenge Henk allemaal lang niet streng genoeg. Ergo, die ging ook over op zeer theologisch getint thuisonderwijs.
[..]
https://www.rtvutrecht.nl(...)andeling-en-misbruik
Over een jaar of tien een heropleving van gristelijke partijen/gedachtegoed en of Trumpiaanse praktijken. Idiocracy in volle gang.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:47 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Trust me, in het kampje wat het hardst roeptoeterde tijdens de COVID-periode zitten ook heel vaak van die homeschool-kinderen.
Hier stip je iets aan wat een reëel gevaar is: er zijn dus inderdaad ouders die vanuit hun cultuur/religie geen waarde hechten aan een opleiding voor specifiek hun dochters. Als je die op deze manier de vrije hand geeft, dan schaadt dat hun kans op ontwikkeling en ontplooiing onherstelbaar.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:04 schreef Tengano het volgende:
En volgens mij gaan in Afghanistan de meisjes ook niet naar school. Niks raars aan toch.
Wat dacht van die familyvloggers zoals de Bellinga’s?quote:Op woensdag 9 april 2025 14:52 schreef Momo het volgende:
Vraag mij af wat voor een mensen dit vooral zijn, SGP-ers, radicale moslims, FvD figuren die alles wantrouwen?
Dit dus. Ik ben dan ook benieuwd om welke groepen het hier gaat.quote:Op woensdag 9 april 2025 14:47 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik vind het raar dat je aan het brede scala van scholen die er zijn in Nederland nog steeds niet de juiste school kan vinden.
Tja, als kinderen bijvoorbeeld naar een sterk religieuze school gaan en in een bubbel opgroeien, vervreemden ze dan ook niet van de samenleving? Dit argument vervalt dus niet met naar school gaan.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:30 schreef Hexagon het volgende:
Zo lief vind ik ouders niet die hun kinderen expres van de maatschappij vervreemden.
Je ziet ze vliegen.quote:Op woensdag 9 april 2025 14:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die laatste categorie heeft een aantal legendarische users opgeleverd. Die user die geschminkt als de joker op zijn rijbewijs/paspoort foto ging bijvoorbeeld
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Namen en rugnummers.quote:Op woensdag 9 april 2025 17:05 schreef HowardRoark het volgende:
Wat mij vooral aan dit topic opvalt is dat vanuit de kringen waar men altijd stelt te staan voor vrijheden en rechten, men er nu totaal geen probleem mee heeft om nu een draconisch beleid te voeren en te snijden in deze vrijheden en rechten. Het laat zien dat het uiteindelijk allemaal tribalisme is.
Dat is wel heel erg krom. Maar dit komt wel vaker voor; als het voor de politie en of OM te lastig wordt haken ze vaak af.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:15 schreef VEM2012 het volgende:
Dus als je als ouders een dagje eerder op wintersport gaat krijg je direct een boete (terwijl dat doorgaans een ochtend met slechts festiviteiten is ivm ofwel kerst, ofwel carnaval alhier), maar religekkies komen hier geheel mee gedraaid?
Nou ben ik per definitie tegen positieve discriminatie in het algemeen en PD ten aanzien van religie in het bijzonder, maar hier worden kinderen zwaar gedupeerd, dus is het al helemaal van de zotte.
Mensen die zulke achterlijke denkbeelden willen opdringen aan hun kinderen moeten wat mij betreft uit de ouderlijke macht worden gezet.
Grofweg 3 groepen:quote:Op woensdag 9 april 2025 17:05 schreef HowardRoark het volgende:
Dit dus. Ik ben dan ook benieuwd om welke groepen het hier gaat.
Zou er ook niet een categorie zijn die de kwaliteit van het onderwijs in Nederland simpelweg onvoldoende vindt?quote:Op woensdag 9 april 2025 17:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Grofweg 3 groepen:
- extremistische gelovigen, waarvoor de 'gewone' religieuze scholen niet streng genoeg in de leer zijn (dat is de 'historische' doelgroep - niet alleen de extremisten maar ook de streng-gereformeerden buiten de bible-belt, dus ver van de scholen voor de doelgroep)
- wappies, soevereinen en andere figuren die een instituut zoals een school niet als waardevol erkennen, vinden dat het een (links) indoctrinatiebolwerk is, dat je van lentekriebels transgender wordt etc.
- Leerlingen voor wie het passend onderwijs niet passend is. Helaas zit hier een kleine overlap met groep 2, maar in deze groep zitten ook kinderen met een stoornis in het ASS of een andere uitdaging waardoor ze vastlopen in het reguliere onderwijs.
Met name voor die laatste groep moeten we volgens mij een oplossing zoeken, want eigenlijk weet iedereen wel dat gewoon niet alles past. Voor die eerste twee categorieën is wel degelijk een passende oplossing - alleen vinden ze het zelf niet passend. Dat is niet het probleem van de overheid.
Die schaar ik onder groep 2. Er zijn echt wel kanttekeningen te plaatsen bij de kwaliteit van het onderwijs, maar in grote lijnen deugt het en het aantal ouders dat het zelf beter kan (en dat is inclusief de sociale component) is nihil.quote:Op woensdag 9 april 2025 17:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zou er ook niet een categorie zijn die de kwaliteit van het onderwijs in Nederland simpelweg onvoldoende vindt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |