abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 april 2025 @ 14:06:29 #251
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217326194
quote:
6s.gif Op woensdag 9 april 2025 13:47 schreef Nielsch het volgende:

[..]
China slaat een paar uur voor het openen van de Amerikaanse beurzen "terug" in de handelsoorlog met de VS. Importtarieven voor producten uit de VS omhoog naar 84%.
Trump die denkt dat ie de Chinezen gek kan maken

straks denk de Chinezen dan maar oorlog en vallen ze Taiwan binnen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217326200
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:05 schreef Monolith het volgende:

[..]
Volgens mij is minister van Financiën een vrij concrete functie, geen beeldspraak.
True, bedoelde het meer in de zin van de manier waarop Elon Musk Doge ''leidt'' terwijl die daar ook geen minister is. Wellicht wat ongelukkig uitgedrukt inderdaad.
  woensdag 9 april 2025 @ 14:10:12 #253
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217326207
Zit die Musk daar nog steeds op?
pi_217326212
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:07 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
True, bedoelde het meer in de zin van de manier waarop Elon Musk Doge ''leidt'' terwijl die daar ook geen minister is. Wellicht wat ongelukkig uitgedrukt inderdaad.
Ja maar dat zit wel wezenlijk anders. Bessent is niet het soort zetbaasje dat op Doge zit waar Musk heel duidelijk de leiding heeft en de positie van Musk enkel zo is ingericht dat hij zich aan elke vorm van verantwoordelijkheid jegens congres kan ontrekken.

Jij plaats hem hier als de poppenspeler die Trump aan z'n touwtjes heeft en waar het hele beleid gelezen moet worden in een boekje dat hij heeft geschreven, terwijl het enige dat we hier zijn massale importheffingen op zo ongeveer elk land zijn, iets wat Trump al decennia voorstaat. De alternatieve verklaringen die ik en anderen hebben gegeven passen dan ook beter dan dit narratief.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217326214
Kan iemand me iets beter uitleggen wat het gevolg is van die amerikaandse " bonds " die nu massaal verkocht worden begreep ik en waarom dit naar wat mensen zeggen nog veel omvangrijker is dan de beurs die momenteel aan het dalen is?
pi_217326216
Ben wel benieuwd hoe die grote reset waar hij constant op aan stuurt precies gaat vorm krijgen en wat nu het echte idee is.
Dat hele handelsoorlogje spelen lijkt eerder een middel dan het doel. Maar tot wat precies? Verlaging van de rente door de FED? Gaat wel heel ver dan toch _O-
blablablabla
pi_217326227
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:00 schreef Vliegbaard het volgende:

. Hij heeft de schrijver aangesteld ans Minister van Financiën. Dat doet hij niet omdat hij vond dat de filosofie van Navarro, die cich al jarenlang op China richt, niet aansluit bij de filosofie van Trump.
[..]

Trump stelt ja knikkers aan en Trump kennis van filosofie toedichten lijkt me toch echt een verzinsel.

Trump die zelf 6 jaar geleden een fantastisch deal met Canada en Mexico maakte en nu dezelfde deal weer de slechtste ooit noemt dat is een bewijs aan een totaal gebrek aan coherentie bij deze circusstalmeester.
pi_217326237
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Trump stelt ja knikkers aan en Trump kennis van filosofie toedichten lijkt me toch echt een verzinsel.

Trump die zelf 6 jaar geleden een fantastisch deal met Canada en Mexico maakte en nu dezelfde deal weer de slechtste ooit noemt dat is een bewijs aan een totaal gebrek aan coherentie bij deze circusstalmeester.
Een filosofie is ook slechts een mening. Ik heb Trump niet hoog staan maar zijn filosofie is al 40 jaar hetzelfde.

Elke eencellige kan er, hoe bekrompen ook, een filosofie op na houden.
pi_217326238
quote:
7s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:11 schreef skysherrif het volgende:
Kan iemand me iets beter uitleggen wat het gevolg is van die amerikaandse " bonds " die nu massaal verkocht worden begreep ik en waarom dit naar wat mensen zeggen nog veel omvangrijker is dan de beurs die momenteel aan het dalen is?
Omdat veel Amerikanen daar hun pensioen en spaargeld in hebben zitten. Op een dag als maandag verloor de gemiddelde Amerikaan zo'n 4000 dollar aan pensioen/rendement.

Voor Nederlandse pensioenfondsen zijn dit ook extreem angstige tijden, zo'n Shell dat even 15% verliest grote kans dat daar ook jouw pensioengeld in zit. Al is volatiliteit natuurlijk meegerekend is het alsnog zorgwekkend.
blablablabla
pi_217326247
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:15 schreef Elan het volgende:

[..]
Omdat veel Amerikanen daar hun pensioen en spaargeld in hebben zitten. Op een dag als maandag verloor de gemiddelde Amerikaan zo'n 4000 dollar aan pensioen/rendement.

Voor Nederlandse pensioenfondsen zijn dit ook extreem angstige tijden, zo'n Shell dat even 15% verliest grote kans dat daar ook jouw pensioengeld in zit. Al is volatiliteit natuurlijk meegerekend is het alsnog zorgwekkend.
Die hebben dat geld in die bonds dus zitten?

En waarom gaat het daar zo slecht mee, is dat vooral china die er veel schijnt te bezitten en ze nu van de hand doet om Amerika pijn te doen, of is het een groeiend vertrouwen van heel de wereld dat die bonds misschien toch niet meer zo stabiel zijn van Amerika en een te groot risico zijn om er veel van te hebben?
pi_217326254
quote:
7s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:16 schreef skysherrif het volgende:

[..]

En waarom gaat het daar zo slecht mee, is dat vooral china die er veel schijnt te bezitten en ze nu van de hand doet om Amerika pijn te doen, of is het een groeiend vertrouwen van heel de wereld dat die bonds misschien toch niet meer zo stabiel zijn van Amerika en een te groot risico zijn om er veel van te hebben?
Dat zijn obligaties. En ik snap de uitleg van Elan niet helemaal. Wat het massaal dumpen van bonds doet is de prijs waartegen de Amerikaanse overheid (dus de rente op obligaties) moet lenen toeneemt, wat het Amerikaanse overheidsbudget onder druk zet.
Pensioenen worden vooral geraakt door de dalende aandelenmarkt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217326269
quote:

[..]

Die bonds zijn leningen aan de staat waarmee de overheid dingen kan financieren. Die zorgen voor een "fixed income" in de vorm van rendement. Door het wanbeleid van Trump verkopen mensen die nu massaal wat resulteert in een tweekoppig monster namelijk de overheid die enorm veel geld misloopt en de burger die fixed rendement, wat normaal een behoorlijk veilige manier van investeren is mislopen. Die hele constructie zit diep verweven in het Amerikaanse systeem en heeft ook invloed op zaken als de hypotheekmarkt.
blablablabla
pi_217326277
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:10 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja maar dat zit wel wezenlijk anders. Bessent is niet het soort zetbaasje dat op Doge zit waar Musk heel duidelijk de leiding heeft en de positie van Musk enkel zo is ingericht dat hij zich aan elke vorm van verantwoordelijkheid jegens congres kan ontrekken.

Jij plaats hem hier als de poppenspeler die Trump aan z'n touwtjes heeft en waar het hele beleid gelezen moet worden in een boekje dat hij heeft geschreven, terwijl het enige dat we hier zijn massale importheffingen op zo ongeveer elk land zijn, iets wat Trump al decennia voorstaat. De alternatieve verklaringen die ik en anderen hebben gegeven passen dan ook beter dan dit narratief.
In die zin sta ik gecorrigeerd.

Het enige wat ik wilde zeggen is dat Trump een Senior Advisor heeft aangesteld die aansluit en in lijn is met de filosofie van Trump. Ik zie overigens een Senior Advisor niet per definitie minder dan een minister. Ik acht het zelfs niet uitgesloten dat de Senior Advisor meer invloed uit kan oefenen dan een minister.

Dat geheel terzijde. Ik ben gewoon op zoek naar een verklaring voor de shitshow waar we naar zitten te kijken en ik geef alleen aan dat het boek "Death By China" (een deel) beschrijft hoe Trump naar de handelstarieven en zeker naar China kijkt.

Mijn punt hiermee is; niemand begrijpt eigenlijk op dit moment wat Trump nou daadwerkelijk bezielt. Verreweg de meeste economen vinden het een ronduit slecht plan en kunnen de hele houding van Trump niet verklaren. Ik heb nog weinig economen zien verklaren waarom de handelstarieven vanuit Trump's oogpunt bezien een goed idee zou zijn. Een heel groot deel wat we nu zien staat gewoon beschreven in de boeken van de Senior Advisor van Trump en geven wat mij betreft een inkijk in de gedachtegang van Trump.

Maar het enige wat ik eigenlijk zie is een weerleging van de reeds uitgevoerde of voorgestelde acties en waarom dat allemaal slecht zou zijn of niet zou werken. Ik ben slechts op zoek naar een verklaring naar het huidige beleid.
pi_217326283
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 13:25 schreef Elan het volgende:

[..]
De tarieven die wij krijgen zijn toch kattepis vergeleken met China, kan net zo goed een afleidingsstrategie zijn door het af te doen als protectionisme.
Maar nog steeds enorm hoog, 25% is echt ongekend hoor. En dat dreigement bij China uit hij richting de EU ook gewoon.
pi_217326296
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 13:52 schreef Elan het volgende:
Eerlijk gezegd moet het ook maar eens klaar zijn met China, achterlijke EU die ze nu gelijk in hun reet willen kruipen terwijl zaken die hier fundamenteel zijn zoals mensenrechten en democratie niks waard zijn daar.

Niks geleerd van de afhankelijkheid van Rusland en de VS hoe zo'n houding snel kan backfiren. Debielen die TATA-staal graag zien verdwijnen snappen er ook echt helemaal niks van.
De EU heeft nog altijd een wapenembargo tegen China. Daar zal weinig tot geen verandering in komen denk ik
pi_217326301
Why America's Economic Crisis is Worse than it Looks
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217326336
quote:

[..]

Staatsobligaties worden gezien als heel waardevast, je mag dat als bank ook gewoon gebruiken als eigen vermogen. Je weet precies wat je krijgt: als ze na 5 of 10 jaar aflopen, krijg je de aankoopprijs inclusief rente uitbetaald. En daar landen niet failliet gaan, kun je er ook op vertrouwen dat je dat ook krijgt.

Dat betekent ook, dat als de inflatie hoger is dan het rentepercentage, dat je dan verlies lijd. En de waarde van die staatsobligaties neemt eerst af en trekt tegen het einde weer aan. Het is dus alleen zinvol om ze te verkopen als je verwacht dat de economie (of de waarde van de munt) door het putje gaat. (Of als je het geld heel hard nodig hebt.) En dat verwachten veel beleggers nu.

Amerikaanse staatsobligaties en dollars zijn van oudsher wat de meeste landen in hun nationale reserve hebben zitten. Toen Trump aan de macht kwam en al die bevelen ging uitvaardigen, probeerden de grote landen die dingen om te wisselen voor goud, maar dat bleek er niet te zijn. Nederland en Duitsland hebben een hoop van hun eigen goud in Amerikaanse kluizen liggen, Duitsland probeert dat terug te krijgen.

Maar verder is het niet zo gemakkelijk om dat geld terug te krijgen in een andere vorm dan Amerikaanse waardepapieren of dollars, want het zijn zulke grote bedragen, dat dan meteen de koers onderuit gaat en het in snel tempo minder waard wordt, waarna de beleggers schrikken en er ook van af proberen te komen.

Japan is er al van af, maar als China bijvoorbeeld ook volgt, is de dollar niets meer waard voordat ze het allemaal verkocht hebben. En dan is de Amerikaanse economie om zeep en krijgen we een grote, globale depressie. Daarom deed tot nu toe niemand deze dingen.
pi_217326338
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:27 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
De EU heeft nog altijd een wapenembargo tegen China. Daar zal weinig tot geen verandering in komen denk ik
Nou daar zullen ze vast wakker van liggen.
De EU moet zijn eigen shit gaan fiksen en waar dat ook maar enigszins kan onafhankelijk zijn van anderen. Als dat resulteert in langdurige economische krimp of hogere prijzen dan is dat maar zo.
blablablabla
pi_217326369
Bekijk deze YouTube-video

Eind 2024 voorspelde ze middle of next year invite a global recession. Het is nu april, het lijkt er op alsof we aardig op schema liggen :')
blablablabla
  woensdag 9 april 2025 @ 14:37:46 #270
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217326370
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:33 schreef Elan het volgende:

[..]
De EU moet zijn eigen shit gaan fiksen en waar dat ook maar enigszins kan onafhankelijk zijn van anderen. Als dat resulteert in langdurige economische krimp of hogere prijzen dan is dat maar zo.
Welke eigen shit?
  woensdag 9 april 2025 @ 14:39:38 #271
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_217326383
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_217326427
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:33 schreef Elan het volgende:

[..]
Dit is wel óntzettend kort door de bocht natuurlijk. Er bestaat ook nog zoiets als wereldhandel waarbij het vrij normaal is dat je voor een deel 'afhankelijk' bent van andere landen. Bijna elk ander land is op een bepaalde manier wel 'afhankelijk' van een ander land.

Wat Trump nu doet slaat gewoon nergens op. Ik ben niet zo van complottheorieën maar je zou bijna gaan geloven dat hij het allemaal bewust doet (lees: zijn eigen economie vernaggelen).
pi_217326439
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:37 schreef xzaz het volgende:

[..]
Welke eigen shit?
Alles, 20% van onze import komt uit uit China. Kun je zeggen is lekker goedkoop en daar profiteren wij ook van, maar China is gewoon een communistisch boevenland waar zaken als mensenrechten en democratie er niet toe doen.
blablablabla
pi_217326447
De F&G index staat nu op 3 wat extreem hoge angst in de markten aanduid, zou die nog lager gaan vanmiddag bij het openen van de beurzen in de VS :?

Fear and Greed Index
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217326449
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 14:47 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Dit is wel óntzettend kort door de bocht natuurlijk. Er bestaat ook nog zoiets als wereldhandel waarbij het vrij normaal is dat je voor een deel 'afhankelijk' bent van andere landen. Bijna elk ander land is op een bepaalde manier wel 'afhankelijk' van een ander land.

Wat Trump nu doet slaat gewoon nergens op. Ik ben niet zo van complottheorieën maar je zou bijna gaan geloven dat hij het allemaal bewust doet (lees: zijn eigen economie vernaggelen).
Ik durf wel te stellen dat er geen enkel land ter wereld meer bestaat dat door globalisatie niet afhankelijk is van andere landen. Is het niet door import dan is het wel voor export.

Het tweede hoef je denk ik niet meer te beschouwen als een complottheorie. Hij zegt zelf dat je wel eens een medicijn moet nemen om beter te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')