Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
- Musk was in 2005 investeerder. Was pas 2008 CEO.quote:Op donderdag 27 maart 2025 12:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En zulke onzin krijgt op Fok! nog likes ook…
In 2015 (FSD werd al in 2014 aangekondigd) was Musk al ruim 10 jaar bij Tesla, leverde Tesla al 6,5 jaar auto’s af aan klanten en reden er al veel Tesla’s rond in Nederland…
Inmiddels al 7 miljoen geleverd.
Aantoonbare onzin derhalve.
Is FSD all volledig uitgerold dan?quote:Op donderdag 27 maart 2025 12:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En zulke onzin krijgt op Fok! nog likes ook…
In 2015 (FSD werd al in 2014 aangekondigd) was Musk al ruim 10 jaar bij Tesla, leverde Tesla al 6,5 jaar auto’s af aan klanten en reden er al veel Tesla’s rond in Nederland…
Inmiddels al 7 miljoen geleverd.
Aantoonbare onzin derhalve.
Musk was al begin 2004 betrokken bij Tesla en niet alleen als investeerder. Hij had een functie met titel ‘voorzitter’.quote:Op donderdag 27 maart 2025 12:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
- Musk was in 2005 investeerder. Was pas 2008 CEO.
- Heeft toen idd tesla's geproduceerd. Een matig kwaliteit product gemarket en geprijst als een luxe sedan. Ja er zullen vast mensen blij zijn met hun tesla. Er zijn ook nog hele bevolkingsgroepen blij met hun lada. Early adopters zijn vaker bereid om verlies te nemen want het bezitten van iets met een cool verhaal is het vaak al het geld waard voor die mensen. Dat zegt verder weinig.
- Heeft in 2015 (of was het 2014, soit) beloftes gedaan over FSD.
Dat is er nog steeds niet. Maar heeft ondertussen wel slechte versies van het product uitgerold in nieuwere tesla's
Dat is waar ik het over had. FSD is een product, hae. Niet alleen de auto's zelf.
Nog een slecht product van musk om de investerende menigte rustig te houden. De cybertruck. Valt nu uit elkaar omdat de verkeerde lijm is gebruikt en haalt geen enkele belofte mbt het off-road duurzaamheid etc..
Oh en de nieuwe roadster die gebruikt is om investeringen los te peuteren in 2020... zou een auto met rakettechnologie worden en extreme actieradius... Waar is die?
En de convooi vrachtwagens die al qua energieverbruik beter zouden zijn dan treintransport? Waar zijn die?
De tendens is duidelijk. Overpromise, underdeliver.
En steeds weer meer modder tegen de muur gooien om de investeringsrondes te laten doorlopen.
Met geld voor het ene ding levert hij dan weer een slecht product op in een andere hoek zodat mensen het gevoel houden dat er toch iets met het geld gebeurt.
Een ander persoon zou al 20x voor fraude zijn veroordeeld maar.. als je dit soort bullshit dus op groot genoege schaal doet dan blijf je drijven.
Waarom voel jij de noodzaak om net te doen alsof Musk een charlatan is?quote:Op donderdag 27 maart 2025 12:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Is FSD all volledig uitgerold dan?
Maar sommige mensen zien in hem niet de visionair de jij blijkbaar wel ziet. Als jij tevreden bent met je Tesla, waarom voel jij de noodzaak om die luchtfietser op alle denkbare manieren te verdedigen?
Ik heb genoeg rapporten gezien dat het heel slecht werkt en voor gevaarlijke situaties zorgt. Dat jij denkt speciale kennis te hebben omdat je het zelf in de VS een keertje hebt geprobeerd zegt bij vooral dat jij een emotionele band hebt met dat feit.quote:Op donderdag 27 maart 2025 13:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Musk was al begin 2004 betrokken bij Tesla en niet alleen als investeerder. Hij had een functie met titel ‘voorzitter’.
De Model S had kinderziektes, maar bij lange na niet zo slecht al sommigen doen alsof. Ik heb de classic S85 gehad.
FSD supervised werkt in de VS echt goed. Ga maar eens proberen. Heb ik wel gedaan. Binnenkort ook in Nederland. Zal ongetwijfeld tijd nodig hebben om op niveau VS te komen (verkeer in NL is wezenlijk anders), maar er zijn zeer forse stappen gezet.
Zijn er mensen geweest die op basis van de buzz en beloften rond de roaster en de tesla semi hebben besloten dat dit het bedrijf is waar ze hun aandelen in moeten kopen? Ja of nee? Simpele vraag?quote:Recall van de CT zegt niets. Alle autoproducenten hebben wel eens een recall. Toyota zelf met remmen die het gewoon ineens niet doen. Net wat listiger dan een stukkie metaal verliezen (ook niet goed natuurlijk). Wat te denken van de boordladers bij Stellantis. Softwaregezeik bij VAG. En nee, niet alleen BEV… Wie kent de ‘kantelende zuigers’ van Audi niet. Of de Opel diesel die meer olie dan diesel lust… (bwvs).
Dat weet je als je iets van automotive weet.
Dat de roadster gebruikt is om investeringen op te halen is bespottelijk. Nicheproduct…
Je zegt niks wat echt een verdediging is.. en sluit dan af met "nja dit is wel weer voldoende". Net zoals musk continu een product van totale crap oplevert en zegt "nja dit is wel weer voldoende... terug naar twitter account om daar weer wat bizars te posten want memes laten mijn aandelen leven".quote:Nou ja, dit is wel weer voldoende: je kletst uit je nek.
Die kans is met de dag kleinerquote:Op donderdag 27 maart 2025 13:52 schreef epicbeardman het volgende:
Tijd dat onze overheid ook investeert in Tesla
https://www.forbes.com/si(...)e-of-any-auto-brand/quote:Tesla Again Has The Highest Accident Rate Of Any Auto Brand
Tesla’s cars are once again involved in the most accidents according to a study by LendingTree insurance. It found that Tesla drivers are involved in more accidents than drivers of any other brand. Some of these accidents involved Tesla’s self-driving system. Nationally, Tesla drivers had 26.67 accidents per 1,000 drivers. This was up from 23.54 last year.
The Ram and Subaru brands were again among the most accident-prone. Ram had 23.15 per 1,000 drivers while Subaru had 22.89.
The study is based on QuoteWizard by LendingTree insurance inquiries from Jan. 1, 2024, through Dec. 31, 2024. They analyzed the 30 brands with the most inquiries in this period. This study categorizes drivers based on inquiries made for those brands.
Interestingly, the study attributes the problems to the drivers not the cars. While DUIs and speeding can clearly be attributed to driver behaviors, and these behaviors cause accidents, accidents can also be attributed to the performance of the cars themselves.
Does the Tesla Self-Driving Feature Cause Accidents?
Tesla Autopilot, an advanced driver assistance system (ADAS), was released in 2015. The first fatal crashes involving Tesla’s autopilot occurred less than one year later. The fatal crashes attracted attention from United States government agencies, including the National Transportation Safety Board (NTSB) and National Highway Traffic Safety Administration. NHTSA’s analysis concluded that the Tesla Autopilot death rate is higher than the reported estimates. In addition to fatal crashes, there have been many nonfatal ones. The incidents were caused by the ADAS failing to recognize other vehicles, insufficient Autopilot driver engagement, and it is argued, poor operational design.
As of October 2024, there have been hundreds of documented nonfatal incidents involving Autopilot and fifty-one reported fatalities, forty-four of which NHTSA investigations or expert testimony later verified and two that NHTSA’s Office of Defect Investigations verified as happening during the engagement of Full Self-Driving (FSD).
Kom maar door met die rapporten.quote:Op donderdag 27 maart 2025 13:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb genoeg rapporten gezien dat het heel slecht werkt en voor gevaarlijke situaties zorgt. Dat jij denkt speciale kennis te hebben omdat je het zelf in de VS een keertje hebt geprobeerd zegt bij vooral dat jij een emotionele band hebt met dat feit.
Een beetje "ik heb ellen degeneres zelf ontmoet dus daarom vind ik haar een heel sympatiek persoon want.. het voelde allemaal heel bijzonder"
[..]
Zijn er mensen geweest die op basis van de buzz en beloften rond de roaster en de tesla semi hebben besloten dat dit het bedrijf is waar ze hun aandelen in moeten kopen? Ja of nee? Simpele vraag?
En is het consistent breken van de beloften en het niet halen van deadlines niet minimaal een lichte indicatie dat dit een mechanisme is om de aandelenprijzen naar een bepaald niveau te krikken?
Is het feit dat Elon Musk vervolgens een grote lading tesla stock in 2020 en 2022 op de piek heeft verkocht ondanks dat hij expliciet op podia heeft beloofd dat zijn geld het eerste er in en het laatste er uit zou gaan niet een teken dat deze man de boel aan het oplichten is?
[..]
Je zegt niks wat echt een verdediging is.. en sluit dan af met "nja dit is wel weer voldoende". Net zoals musk continu een product van totale crap oplevert en zegt "nja dit is wel weer voldoende... terug naar twitter account om daar weer wat bizars te posten want memes laten mijn aandelen leven".
Ik zie wel waarom jij hem geweldig vindt.
https://www.teslarati.com(...)onds-fatal-accident/quote:Op donderdag 27 maart 2025 14:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
https://www.forbes.com/si(...)e-of-any-auto-brand/
Ik heb een aantal van jouw claims al een aantal keer met bronnen onderuit gehaald. Dus jij posts dan aperte onzin noemen vind ik een gewaagde uitspraak. Maar ik ga hiermee stoppen, het heeft allemaal weinig zin. Ik vind musk een luchtfietser met valse beloftes de Tesla’s waar ik in proef heb gereden of mee heb gereden vond ik zelf echt van abominabele kwaliteit en deed me denken aan de Japanse jaren ‘90 wagentjes waar alles kraakt en piept.quote:Op donderdag 27 maart 2025 13:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom voel jij de noodzaak om net te doen alsof Musk een charlatan is?
En waar blijft die opsomming van merken die met BEVs Tesla voorbij zijn?
Ik ben hier omdat het onderwerp mij interesseert. Verder kan ik slecht tegen aperte onzin (dus: jouw posts). En hou op met mijn standpunten te verzinnen. Ik heb duidelijk aangegeven wat mijn standpunt ter zake is. Hou je daar gewoon aan.
Welke claims heb jij met bronnen onderuit gehaald (wellicht 1, aangezien ik inderdaad 1 keer mis zat en dat gewoon ook heb toegegeven).quote:Op donderdag 27 maart 2025 15:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb een aantal van jouw claims al een aantal keer met bronnen onderuit gehaald. Dus jij posts dan aperte onzin noemen vind ik een gewaagde uitspraak. Maar ik ga hiermee stoppen, het heeft allemaal weinig zin. Ik vind musk een luchtfietser met valse beloftes de Tesla’s waar ik in proef heb gereden of mee heb gereden vond ik zelf echt van abominabele kwaliteit en deed me denken aan de Japanse jaren ‘90 wagentjes waar alles kraakt en piept.
Wij gaan elkaar niet overtuigen.
Je stelt niet teleur! Ik heb dat artikel vooral gepost om te kijken of je zelfs dat zou proberen te verdedigen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 14:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
https://www.teslarati.com(...)onds-fatal-accident/
Ik verwijs je naar het vorige deel.quote:Op donderdag 27 maart 2025 15:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Welke claims heb jij met bronnen onderuit gehaald (wellicht 1, aangezien ik inderdaad 1 keer mis zat en dat gewoon ook heb toegegeven).
Maar jij beweert een aantal: kom maar op dan. Noem er eens 3.
En wat bijzonder dat de Tesla’s waarmee jij hebt gereden allemaal kraken en piepen. Dat doen ze echt al jaren niet meer. De Model S heeft er langer last van gehad (een beetje), de eerste Model 3 ook af en toe. Maar zoals jij het omschrijft… nah…
Kijk, dit is nu wel een stropop. Nergens schrijf ik dat de een wel en de ander niet (of meer) geloofd zou moeten worden.quote:Op donderdag 27 maart 2025 15:09 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je stelt niet teleur! Ik heb dat artikel vooral gepost om te kijken of je zelfs dat zou proberen te verdedigen.![]()
Het antwoord dat jij post is trouwens van het jaar daarvoor over 2023, waarin tesla ook al de meeste verzekeringsclaims had bij Lendingtree. Dit jaar heeft Tesla er nog niet op gereageerd volgens mij. Bovendien heeft dat "Teslarati" een nogal hoog wij van wc-eendgehalte en haalt er argumenten bij die niks met de statistieken van het aantal ongelukken te doen hebben. Geen idee waarom ik die eerder zou moeten geloven dan een verzekeringsfirma die de statistieken van het aantal claims noemt.
Maar echt aanwijzen kan je ze niet.quote:Op donderdag 27 maart 2025 15:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik verwijs je naar het vorige deel.
Ok, Tesla is een geweldige auto en Musk is een van de grootste visionairs van deze wereld.quote:Op donderdag 27 maart 2025 15:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar echt aanwijzen kan je ze niet.
Wat verrassend!
Fijn dat je (met humor, extra punten) toegeeft dat wat je schreef niet klopt.quote:Op donderdag 27 maart 2025 15:42 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ok, Tesla is een geweldige auto en Musk is een van de grootste visionairs van deze wereld.
Jij je zin
Oh, is niet nodig, daar komen enkel beschaafde mensen.quote:Op donderdag 27 maart 2025 17:45 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]
Wie gaat nu de Reddit sub modereren?
Ik snap je insteek en er valt zeker wat voor te zeggen. Echter is de vraag dan: als je nu per direct stopt met het ontwikkelen van bemand interplanetair reizen omdat het zinloos of te duur is, wanneer komt er dan een generatie die dat niet vindt en het wel gaat oppakken? Het is toch de stap die genomen moet worden om ooit interstellair reizen te kunnen ontwikkelen (indien mogelijk). Dus: wanneer wordt het wel relevant en waarom?quote:Op donderdag 27 maart 2025 00:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als het je gaat om het redden van de mensheid op het moment dat ons zonnestelsel onleefbaar wordt, dan is over 900 miljoen jaar vroeg genoeg. Dan heeft space-x nog ongeveer 100 miljoen jaar de tijd voordat de zon het hier onleefbaar maakt.
Om het even in perspectief te plaatsen: wij als mens(-achtigen) zijn pas 400.000 jaar geleden op twee poten gaan lopen. Dus wie weet hoe de mensheid tegen die tijd geëvolueerd is.
Als je continu met 1g kunt accelereren, ben je binnen een paar uur op de maan en binnen een paar dagen op Mars. Zoiets heb je ook nodig als je naar de sterren wilt gaan. We weten dus wat we moeten doen. Waarom doen we dat dan niet?quote:Op donderdag 27 maart 2025 21:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik snap je insteek en er valt zeker wat voor te zeggen. Echter is de vraag dan: als je nu per direct stopt met het ontwikkelen van bemand interplanetair reizen omdat het zinloos of te duur is, wanneer komt er dan een generatie die dat niet vindt en het wel gaat oppakken? Het is toch de stap die genomen moet worden om ooit interstellair reizen te kunnen ontwikkelen (indien mogelijk). Dus: wanneer wordt het wel relevant en waarom?
Omdat we dat nu nog niet kunnen, met de huidige stand van de technologie. Waarom vraag je dat?quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je continu met 1g kunt accelereren, ben je binnen een paar uur op de maan en binnen een paar dagen op Mars. Zoiets heb je ook nodig als je naar de sterren wilt gaan. We weten dus wat we moeten doen. Waarom doen we dat dan niet?
En dit dan? Ok, je hebt een Orion nodig om alles te lanceren, want zelfs voor een reisje naar Mars gaat zo'n ruimteschip kilometers in diameter zijn.quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:17 schreef Repentless het volgende:
[..]
Omdat we dat nu nog niet kunnen, met de huidige stand van de technologie. Waarom vraag je dat?
Dat is al behandeld in een van de vorige topics. Meerdere ruimteschepen die alles in delen daarnaartoe verplaatsen, ter plekke assembleren en zorgen dat je met de beperkte resources daar zelfvoorzienend kunt zijn. Dus: eetbare gewassen van aarde in zaadvorm meenemen en in een gesloten omgeving telen, kweekvlees, etc. Verder bekijken met welke daar ter plekke aanwezige elementen je in staat bent om essentiële benodigdheden te creëren.quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En dit dan? Ok, je hebt een Orion nodig om alles te lanceren, want zelfs voor een reisje naar Mars gaat zo'n ruimteschip kilometers in diameter zijn.
Maar dan komen we bij het tweede punt: Hoe gaan we daar leven? Als dat alleen kan door alles wat we nodig hebben van de Aarde naar de kolonie te sturen, is het wachten tot de regering de stekker er uit trekt. Dus wat hebben we daarvoor nodig?
Maar het zijn allemaal enkele reizen totdat alles klaar is en mensen er kunnen gaan wonen en brandstof gaan maken voor de terugreis. En Musk heeft al heel wat keren aangegeven dat hij alleen het vervoer doet. Verder moeten andere mensen het maar uitzoeken. (Hint: hij weet dat het niet uitvoerbaar is.)quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:33 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is al behandeld in een van de vorige topics. Meerdere ruimteschepen die alles in delen daarnaartoe verplaatsen, ter plekke assembleren en zorgen dat je met de beperkte resources daar zelfvoorzienend kunt zijn. Dus: eetbare gewassen van aarde in zaadvorm meenemen en in een gesloten omgeving telen, kweekvlees, etc. Verder bekijken met welke daar ter plekke aanwezige elementen je in staat bent om essentiële benodigdheden te creëren.
Ja, wellicht zijn het in het begin enkele reizen. Dat kan. Er zijn ook al ideeën voor round trips (afhankelijk van de uitvoerder), wat uiteraard van veel factoren afhankelijk is qua haalbaarheid.quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar het zijn allemaal enkele reizen totdat alles klaar is en mensen er kunnen gaan wonen en brandstof gaan maken voor de terugreis. En Musk heeft al heel wat keren aangegeven dat hij alleen het vervoer doet. Verder moeten andere mensen het maar uitzoeken. (Hint: hij weet dat het niet uitvoerbaar is.)
Ja, als je voor een reis naar de Maan al minstens 20 tankers nodig hebt, dan komt de haalbaarheid al meteen in het geding.quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, wellicht zijn het in het begin enkele reizen. Dat kan. Er zijn ook al ideeën voor round trips (afhankelijk van de uitvoerder), wat uiteraard van veel factoren afhankelijk is qua haalbaarheid.
Juist, en daarom is men ook bezig om nieuwe raket- en voortstuwingstechnologieën te ontwikkelen. Wat deed SpaceX ook alweer? Oh ja!quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, als je voor een reis naar de Maan al minstens 20 tankers nodig hebt, dan komt de haalbaarheid al meteen in het geding.
Er is werkelijk niemand die gezegd heeft dat het gemakkelijk is.quote:Heb je toevallig ook een lijst van alle bedrijven die daar hun geld aan weg willen gooien in willen investeren? Die zijn er vast genoeg, als het zo gemakkelijk is.
Heb je ook nog een inhoudelijke reactie?quote:Op donderdag 27 maart 2025 15:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kijk, dit is nu wel een stropop. Nergens schrijf ik dat de een wel en de ander niet (of meer) geloofd zou moeten worden.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 27 maart 2025 22:52 schreef Repentless het volgende:
Juist, en daarom is men ook bezig om nieuwe raket- en voortstuwingstechnologieën te ontwikkelen. Wat deed SpaceX ook alweer? Oh ja!
Het is een heel verhaal over bestaande experimentele nucleaire aandrijvingen, van vliegtuigen tot ruimteschepen. En de benodigde reactors en wat daar allemaal bij komt kijken. Wat je dus allemaal nodig hebt voor serieuze ruimtereizen en kolonies.quote:
Het klopt natuurlijk niet dat men autopilot en fsd veiliger laat klinken.quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:55 schreef knoopie het volgende:
[..]
Heb je ook nog een inhoudelijke reactie?
Het is best zorgelijk dat volgens velen de marketing van Tesla, en in het bijzonder Musk zelf, autopilot en fsd zo veel veiliger laten klinken dan het eigenlijk is, dat mensen er blind op gaan vertrouwen. Wat op zich ook niet verwonderlijk is als je Musk zijn tweets mag geloven.
Aangezien de tesla auto’s zelf in principe veiliger zijn dan gemiddeld, is het te grote vertrouwen in de autopilot/fsd eigenlijk de enige logische oorzaak voor het veel hogere dan gemiddeld aantal ongelukken.
Het is niet voor niets dat er op dit moment een paar rechtszaken tegen Tesla lopen voor false advertising rondom autopilot. Er is een reden dat andere merken het lane-assist, adaptive cruise control en brake assist noemen. Omdat dat, in tegenstelling tot “autopilot” duidelijk aangeeft dat het om assistent-systemen gaat en niet om een automatische piloot.
https://electrek.co/2024/(...)ourt-ca-judge-rules/
https://apnews.com/articl(...)3c086409556efe333d0d
https://www.washingtonpos(...)l-autopilot-lawsuit/
https://www.nytimes.com/2(...)pilot-elon-musk.html
In Amerika vast wel, want daar hebben de meeste democraten een Tesla en dat zijn vaak soy mannen of wel vrouwen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 06:59 schreef VEM2012 het volgende:
Overigens ga je nu net doen alsof het een feit is dat Tesla’s het vaakst betrokken zijn bij ongevallen, maar dat is simpelweg geen feit:
https://www.ad.nl/auto/ei(...)ongevallen~a4680c6b/
Vrouwen maken minder ongelukken blijkt uit wel beschikbaar onderzoek (en dan niet 1 onderzoek, maar velen die allemaal hetzelfde vertellen).quote:Op vrijdag 28 maart 2025 08:26 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
In Amerika vast wel, want daar hebben de meeste democraten een Tesla en dat zijn vaak soy mannen of wel vrouwen.
Mannen in pickup trucks en vrachtwagens die Trump stemmen die maken natuurlijk veel minder ongelukken.
Dit is een subset van type ongelukken; het kan prima zijn dat Tesla in de hele set alsnog het hoogste scoort.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 06:59 schreef VEM2012 het volgende:
Overigens ga je nu net doen alsof het een feit is dat Tesla’s het vaakst betrokken zijn bij ongevallen, maar dat is simpelweg geen feit:
https://www.ad.nl/auto/ei(...)ongevallen~a4680c6b/
Dat doet Musk al sinds bijna tien jaar. Elke keer weer claimt hij, op een slinkse manier zonder precieze details te noemen zodat het op het randje van liegen is, dat self-driving al lang klaar is en enkel nog de autoriteiten dwars liggen. Als er meerdere rechtzaken lopen vanwege niet-waargemaakte claims, dan kan je moeilijk met droge ogen beweren dat er helemaal niks aan de hand is.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 06:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het klopt natuurlijk niet dat men autopilot en fsd veiliger laat klinken.
quote:December 2015: "We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years."
Elon Musk Says Tesla Vehicles Will Drive Themselves in Two Years
January 2016: "In ~2 years, summon should work anywhere connected by land & not blocked by borders, eg you're in LA and the car is in NY"
Elon Musk on Twitter
June 2016: "I really consider autonomous driving a solved problem, I think we are less than two years away from complete autonomy, safer than humans, but regulations should take at least another year," Musk said.
Two years until self-driving cars are on the road – is Elon Musk right?
Jan 23rd 2017: At what point will "Full Self-Driving Capability" features noticeably depart from? Elon: "3 months maybe, 6 months definitely"
https://twitter.com/elonmusk/status/823727035088416768
March 2017: "I think that [you will be able to fall asleep in a tesla] is about two years" -
Transcript of "The future we're building -- and boring"
May 7 2017: Update on the coast to coast autopilot demo?
Still on for end of year. Just software limited. Any Tesla car with HW2 (all cars built since Oct last year) will be able to do this.
https://twitter.com/elonmusk/status/866482406160609280
March 2018: "I think probably by end of next year [end of 2019] self-driving will encompass essentially all modes of driving and be at least 100% to 200% safer than a person."
SXSW 2018
Nov 15, 2018: "Probably technically be able to [self deliver Teslas to customers doors] in about a year then its up to the regulators"
Elon Musk on Twitter
Jan 30 2019: "We need to be at 99.9999..% We need to be extremely reliable. When do we think it is safe for FSD, probably towards the end of this year then its up to the regulators when they will decide to approve that."
Tesla Q4 Earnings Call
Feb 19 2019: "We will be feature complete full self driving this year. The car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year. I'm certain of that. That is not a question mark. It will be essentially safe to fall asleep and wake up at their destination towards the end of next year"
On the Road to Full Autonomy With Elon Musk — FYI Podcast
April 12th 2019 : "I think it will require detecting hands on wheel for at least six months.... I think this was all really going to be swept, I mean, the system is improving so much, so fast, that this is going to be a moot point very soon. No, in fact, I think it will become very, very quickly, maybe and towards the end this year, but I say, I'd be shocked if not next year, at the latest that having the person, having human intervene will decrease safety. DECREASE! (in response to human supervision and adding driver monitoring system)"
Bekijk deze YouTube-video
April 22nd 2019: "We expect to be feature complete in self driving this year, and we expect to be confident enough from our standpoint to say that we think people do not need to touch the wheel and can look out the window sometime probably around the second quarter of next year."
April 22nd 2019: "We expect to have the first operating robot taxi next year with no one in them! One million robot taxis!"
Bekijk deze YouTube-video
May 9th 2019: "We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too"
April 12th 2020: "Robotaxis release/deployment... Functionality still looking good for this year. Regulatory approval is the big unknown."
https://twitter.com/elonmusk/status/1249210220200550405
April 29th 2020: "we could see robotaxis in operation with the network fleet next year, not in all markets but in some."
July 08, 2020: “I’m extremely confident that level five or essentially complete autonomy will happen, and I think, will happen very quickly, I think at Tesla, I feel like we are very close to level five autonomy. I think—I remain confident that we will have the basic functionality for level five autonomy complete this year, There are no fundamental challenges remaining. There are many small problems. And then there's the challenge of solving all those small problems and putting the whole system together.”
Bekijk deze YouTube-video
Dec 1, 2020: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year. But I think at least some jurisdictions are going to allow full self-driving next year.”
Axel Springer Award
December 5th 2020: "I'm extremely confident that Tesla will have level five next year, extremely confident, 100%"
https://www.businessinsid(...)f-sustainable-energy
Jan 1, 2021: "Tesla Full Self-Driving will work at a safety level well above that of the average driver this year, of that I am confident. Can’t speak for regulators though."
https://twitter.com/elonmusk/status/1345208391958888448
Jan 27, 2021: "at least 100% safer than a human driver"
Bekijk deze YouTube-video
Had jij niet rechten gestudeerd oid? Dan weet je dat een handleiding altijd een zwaktebod is en op geen enkele manier kan compenseren voor de claims op de verpakking. Niemand leest de handleiding van een auto voordat hij gaat rijden, omdat dat tot nu toe nooit nodig is geweest. (behalve misschien Duitsers, want die houden van handleidingen).quote:In de handleiding staat precies wat het wel en niet kan. Als je de mogelijkheid tot gebruik hiervan inschakelt krijg je een waarschuwing dat je altijd zelf moet blijven opletten. Als je het vervolgens inschakelt krijg je iedere keer een waarschuwing dat je op moet letten en handen aan het stuur moet houden. En als je dat niet doet gaat de auto weer piepen (letterlijk en figuurlijk) dat je het stuur vast moet houden.
Dus ‘wir haben es nicht gewusst’ is in dezen zeer ongeloofwaardig.
Dus in de VS, waar FSD al toegestaan is, staat Tesla bovenaan. En in GB, waar FSD nog niet werkt, staan andere merken bovenaan. Dat wijst juist meer richting de hypothese dat overmatig vertrouwen op FSD de oorzaak van de ongelukken is. Bedankt voor het ondersteunen van mijn punt.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 06:59 schreef VEM2012 het volgende:
Overigens ga je nu net doen alsof het een feit is dat Tesla’s het vaakst betrokken zijn bij ongevallen, maar dat is simpelweg geen feit:
https://www.ad.nl/auto/ei(...)ongevallen~a4680c6b/
Er is voorlopig maar 1 ‘onderzoek’ waarin Tesla het hoogste scoort. Dat is gewoon te weinig om conclusies uit te trekken. Zo simpel is het.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 08:38 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dit is een subset van type ongelukken; het kan prima zijn dat Tesla in de hele set alsnog het hoogste scoort.
Ah de quote-tekentjes om de betrouwbaarheid in twijfel te trekken, zonder te zeggen waarom het dan niet betrouwbaar zou zijn.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is voorlopig maar 1 ‘onderzoek’ waarin Tesla het hoogste scoort. Dat is gewoon te weinig om conclusies uit te trekken. Zo simpel is het.
Ik heb ze niet allemaal doorgelezen, maar wat ik lees is steeds een voorspelling van de toekomst.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat doet Musk al sinds bijna tien jaar. Elke keer weer claimt hij, op een slinkse manier zonder precieze details te noemen zodat het op het randje van liegen is, dat self-driving al lang klaar is en enkel nog de autoriteiten dwars liggen. Als er meerdere rechtzaken lopen vanwege niet-waargemaakte claims, dan kan je moeilijk met droge ogen beweren dat er helemaal niks aan de hand is.
Hieronder een bloemlezing met uitspraken en tweets van Musk over self-driving/autopilot/FSD.
[..]
[..]
Had jij niet rechten gestudeerd oid? Dan weet je dat een handleiding altijd een zwaktebod is en op geen enkele manier kan compenseren voor de claims op de verpakking. Niemand leest de handleiding van een auto voordat hij gaat rijden, omdat dat tot nu toe nooit nodig is geweest. (behalve misschien Duitsers, want die houden van handleidingen).
Het is gewoon heel erg misleidend om een product "Full Self Driving" te noemen, wat in feite klinkt als de definitie van Level 5 autonomy "Full Driving Autonomy", terwijl het eigenlijk level 3 autonomy is. En dat Musk al sinds jaren tweet en roept dat de auto het al lang kan, maar de regelgeving te langzaam is, maakt het alleen maar verwarrender. Een nuancering van die claims in de handleiding, dat FSD eigenlijk alleen maar is definitief geen oplossing daarvoor.
Eerlijk gezegd denk ik dat deze tussenin-oplossing van self-driving onafhankelijk van het automerk een heel slecht idee is. Want je laat het aan de bestuurder over om te beslissen wanneer de situatie dusdanig "anders" is dat hij zelf weer controle moet nemen, maar ondertussen heeft de auto al een kwartier lang helemaal zelfstandig gereden, dus de bestuurder zit al lang verveeld op zijn telefoon of uit het zijraam te kijken. Dus dan zie je niet dat er een politieauto dwars op de kruising staat omdat er een ongeluk gebeurt is. En nee, het mag misschien niet volgens de gebruiksaanwijzing, maar het is heel menselijk gedrag om het wel te doen.
Wat mij betreft zouden we level 3, 4 autonomy gewoon moeten overslaan, en alleen level 2 of level 5 toestaan.
Nee, jij hebt 1 enkel onderzoek weten te vinden waar Tesla bovenaan staat. Een onderzoek die niet verifieerbaar is. En zelfs als dat anders was is 1 onderzoek niet overtuigend.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:24 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dus in de VS, waar FSD al toegestaan is, staat Tesla bovenaan. En in GB, waar FSD nog niet werkt, staan andere merken bovenaan. Dat wijst juist meer richting de hypothese dat overmatig vertrouwen op FSD de oorzaak van de ongelukken is. Bedankt voor het ondersteunen van mijn punt.
Dat lijkt mij van het onderzoek af te hangen, geen natuurwet.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is voorlopig maar 1 ‘onderzoek’ waarin Tesla het hoogste scoort. Dat is gewoon te weinig om conclusies uit te trekken. Zo simpel is het.
Welke test is dat?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:45 schreef VEM2012 het volgende:
Bij een zijwaardse botsing bleef 68% van de leefruimte binnenin over. Vervolgens herhaalde men de test met een Volvo. 7%.
Het moet op zijn minst verifieerbaar zijn. Nietwaar?quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:55 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat lijkt mij van het onderzoek af te hangen, geen natuurwet.
Of je bent ontzettend naïef of je wil het gewoon niet zien. Juridisch zal het vast wel ongeveer kloppen, maar over schuren Musk en Tesla tegen het randje van bedrog aan. De naam van de functie klopt niet met wat het echt doet (en op de nederlandse website heet het ook nog steeds "full self-driving capability") en enkel in de kleine lettertjes staat dan dat het eigenlijk supervised is, en dat het pas in de toekomst komt.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 09:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb ze niet allemaal doorgelezen, maar wat ik lees is steeds een voorspelling van de toekomst.
En het is niet alleen de handleiding, het is ook bij het ingebruiknemen van de mogelijkheid dat je moet bevestigen en iedere keer bij het inschakelen en daarna wordt je er continu aan herinnerd.
Dat is juridisch waterdicht.
Net als de claims ten aanzien van FSD. Je koopt software die in de toekomst jouw auto zelfrijdend maakt. Overigens, in Amerika is dat al een feit. Onder supervisie. Maar dat is dan ook de naam van dat product (ook in Nederland wordt de naam inmiddels al gevoerd): FSD supervised.
O, en ik lees altijd de handleiding. Nou ja, diagonaal. Maar toch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |