abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217196668
quote:
1s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:13 schreef Hanca het volgende:
VVD gaat de initiatiefwet voor vuurwerkverbod steunen: https://www.nd.nl/varia/v(...)od-onder-voorwaarden

3 voorwaarden:
- effectief handhavingsplan van de gemeenten
- ontheffingen voor verenigingen
- compensatie voor de vuurwerksector

Maar het vuurwerkverbod heeft nu dus een meerderheid (als de twijfelaars van NSC bij hun eerdere standpunt blijven) *O*

Edit: hier een bron zonder paywall: https://www.rtl.nl/nieuws(...)ie-meerderheid-kamer
Bij de eerste voorwaarde gaat het al mis. Zeker in combinatie met voorwaarde 2.
pi_217196791
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Prima zaak, al zie ik de noodzaak tot compensatie niet zo. Gewoon ondernemersrisico wat mij betreft.
Als je het dit jaar laat ingaan vind ik 1 jaar compensatie voor opslag vuurwerk of al besteld vuurwerk best redelijk. Waarbij er natuurlijk kan worden gekeken of buurtverenigingen dat vuurwerk nog kunnen en willen overkopen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217196813
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:52 schreef alpeko het volgende:

[..]
Bij de eerste voorwaarde gaat het al mis. Zeker in combinatie met voorwaarde 2.
Dit is onzin. Een ontheffing zal altijd op een bepaalde locatie zijn (bepaald plein of parkeerplaats bij het buurthuis, waarschijnlijk), iedereen daar buiten met vuurwerk is dus in overtreding. Prima handhaafbaar. Dat is ook wat de politie steeds aangeeft, dat dat prima te handhaven is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217196820
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is onzin. Een ontheffing zal altijd op een bepaalde locatie zijn (bepaald plein of parkeerplaats bij het buurthuis, waarschijnlijk), iedereen daar buiten met vuurwerk is dus in overtreding. Prima handhaafbaar. Dat is ook wat de politie steeds aangeeft, dat dat prima te handhaven is.
Waar kopen die het dan in? Welke ondernemer gaat dat faciliteren dan?
pi_217196827
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:15 schreef alpeko het volgende:

[..]
Waar kopen die het dan in? Welke ondernemer gaat dat faciliteren dan?
Bij een groothandel, waar nu de fietsenmaker inkoopt.
pi_217196868
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij een groothandel, waar nu de fietsenmaker inkoopt.
De vraag is of dat nog gaat lonen dan.
En dat gezever over handhaven is echt vermoeiend. Nu IS ook iedereen in overtreding die afsteekt voor 18u op 31 dec. Blijft ook dan dezelfde discussie dat men niet weet van wie het is.

We gaan het zien maar ik zie het nog mis gaan met deze voorwaarden. Geld voor compensatie moet ook weer ergens vandaan komen en ze eisen geld voor handhaving.

quote:
Het kabinet moet daarbij "in de volle breedte en wel direct" de handhaving van het verbod op illegaal vuurwerk versterken, vindt de VVD.
Ik denk dat we andere prioriteiten hebben dan die ene dag in het jaar.
pi_217196900
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik gok dat het struikelblok niet zozeer geografisch is, maar eerder de benodigde inzet om effectief te kunnen handhaven. Een mate van effectiviteit en pakkans die daadwerkelijk significant is. Versus 'een stel pechvogels oppakken die net op het verkeerde moment iets afsteken wanneer de politiewagen om de hoek komt' terwijl je statistisch gezien nog geen deuk in een pakje boter weten te slaan.
"Pools are perfect for holding water"
pi_217196903
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:23 schreef alpeko het volgende:

[..]
De vraag is of dat nog gaat lonen dan.
En dat gezever over handhaven is echt vermoeiend. Nu IS ook iedereen in overtreding die afsteekt voor 18u op 31 dec. Blijft ook dan dezelfde discussie dat men niet weet van wie het is.

We gaan het zien maar ik zie het nog mis gaan met deze voorwaarden. Geld voor compensatie moet ook weer ergens vandaan komen en ze eisen geld voor handhaving.
Rondlopen met vuurwerk wordt ook strafbaar, dat is al een enorm verschil. En het grootste verschil: je gaat niet overal vuurwerk meer kunnen kopen, zoals nu. Kun je op Duitsland en België wijzen, maar dat is echt maar een hele kleine groep fanatiekelingen die dus flink op gaat vallen als ze toch vuurwerk afsteken.

De massale aanwezigheid van vuurwerk in de samenleving, juist op een avond dat er ook veel gedronken wordt, verdwijnt. Er sputteren misschien nog een paar jaar wat mensen na en dan is de zogenaamde traditie die we pas 40 jaar hebben ook weer verdwenen.
pi_217196915
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:
Rondlopen met vuurwerk wordt ook strafbaar, dat is al een enorm verschil.
Is het nu voor veel soorten ook al ;) Handhaving? Noppes.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:27 schreef Hanca het volgende:
Er sputteren misschien nog een paar jaar wat mensen na en dan is de zogenaamde traditie die we pas 40 jaar hebben ook weer verdwenen.
Gefeliciteerd *O*
pi_217196923
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:26 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik gok dat het struikelblok niet zozeer geografisch is, maar eerder de benodigde inzet om effectief te kunnen handhaven. Een mate van effectiviteit en pakkans die daadwerkelijk significant is. Versus 'een stel pechvogels oppakken die net op het verkeerde moment iets afsteken wanneer de politiewagen om de hoek komt' terwijl je statistisch gezien nog geen deuk in een pakje boter weten te slaan.
Ik denk dat jij het aantal mensen dat illegaal vuurwerk gaat kopen én afsteken fors overschat. Je moet er meerdere illegale handelingen voor uitvoeren, dat is echt niet niks.

Zelfde werd geroepen van de avondklok: niet handhaafbaar en niemand gaat zich er aan houden. Dat bleek heel erg mee te vallen, praktisch iedereen hield zich er netjes aan.
pi_217196929
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:
praktisch iedereen hield zich er netjes aan.
:') net als aan het vuurwerk verbod met corona zeker?
pi_217196932
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:29 schreef alpeko het volgende:

[..]
Is het nu ook al ;) Handhaving? Noppes.
Je mag momenteel vanaf 28 december t/m 31 december vrij met koffers vol vuurwerk rondlopen op straat.
pi_217196937
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat jij het aantal mensen dat illegaal vuurwerk gaat kopen én afsteken fors overschat. Je moet er meerdere illegale handelingen voor uitvoeren, dat is echt niet niks.

Zelfde werd geroepen van de avondklok: niet handhaafbaar en niemand gaat zich er aan houden. Dat bleek heel erg mee te vallen, praktisch iedereen hield zich er netjes aan.
Ik denk dat jij en ik in hele andere gemeenschappen en buurten leven / geleefd hebben.

Ik geloof best dat het in jouw buurt/dorp/wijk best zou kunnen werken, en significante invloed heeft.

Niet in elke wijk van elke grote stad, minus de 1-2 meest welvarende buurten en wellicht het centrum.
pi_217196938
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je mag momenteel vanaf 28 december t/m 31 december vrij met koffers vol vuurwerk rondlopen op straat.
Niet met cobra's o.a.
pi_217196946
quote:
10s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:31 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik denk dat jij en ik in hele andere gemeenschappen en buurten leven / geleefd hebben.
Zowel ikzelf (wegens kerkwerkzaamheden) als mijn vrouw (zorg) zijn in die tijd met ontheffing op straat geweest (vooral mijn vrouw, ca 4 avonden per week) en je kwam echt letterlijk niemand tegen. Daar zijn trouwens ook heel veel journalistieke beelden van gemaakt. En ik woon in één van de armste gemeenten van het land.
pi_217196963
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:31 schreef alpeko het volgende:

[..]
Niet met cobra's o.a.
Je kunt vanaf afstand niet zien of iets een cobra of legaal vuurwerk is en fouilleren zonder echte aanleiding is verboden voor de politie.
pi_217196982
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zowel ikzelf (wegens kerkwerkzaamheden) als mijn vrouw (zorg) zijn in die tijd met ontheffing op straat geweest en je kwam echt letterlijk niemand tegen. Daar zijn trouwens ook heel veel journalistieke beelden van gemaakt.
Ik geloof best dat het in jouw buurt/dorp/wijk best zou kunnen werken, en zon totaalverbod significante invloed heeft.

Niet in elke wijk van elke grote stad, minus de 1-2 meest welvarende buurten en wellicht het centrum. Daar gaat gewoon vuurwerk de lucht in. En ja, dat zal best elk jaar wat afnemen, maar het zal vele jaren zo niet decennia duren voordat vuurwerk er helemaal uit is.
pi_217196992
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:36 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik geloof best dat het in jouw buurt/dorp/wijk best zou kunnen werken, en significante invloed heeft.

Niet in elke wijk van elke grote stad, minus de 1-2 meest welvarende buurten en wellicht het centrum. Daar gaat gewoon vuurwerk de lucht in. En ja, dat zal best elk jaar wat afnemen, maar het zal vele jaren zo niet decennia duren voordat vuurwerk er helemaal uit is.
Jij overschat het aantal mensen dat bewust zo'n wet zeer zichtbaar en zeer omslachtig gaan overtreden enorm.
pi_217196996
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij overonderschat het aantal mensen dat bewust zo'n wet zeer zichtbaar en zeer omslachtig gaan overtreden enorm.
:* ;)
pi_217197000
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt vanaf afstand niet zien of iets een cobra of legaal vuurwerk is en fouilleren zonder echte aanleiding is verboden voor de politie.
Hoe is dat anders dan? Je kunt toch ook niet zien of iemand een cakebox in zijn handen heeft of een doos met wasknijpers?
  donderdag 27 maart 2025 @ 15:40:38 #146
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217197017
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Prima zaak, al zie ik de noodzaak tot compensatie niet zo. Gewoon ondernemersrisico wat mij betreft.
Als de overheid je verdienmodel door een verbod je bedrijfsvoering onmogelijk maakt dan is dat geen gewoon ondernemersrisico.

Of wel, maar dan gaan we dus ook geen boeren uitkopen en compenseren. Gewoon ruimen die zooi en zoek het verder maar uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 27 maart 2025 @ 15:43:05 #147
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217197041
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:34 schreef Hanca het volgende:
Op alle momenten in het jaar uitgezonderd 31/12 18:00-01/01 02:00 maakt dat helemaal niks uit, maar daar wordt ook totaal niet op gehandhaafd.

Dat je het wenselijk vind daar kan ik wel inkomen, maar dat je denkt dat dit effect gaat hebben daar begrijp ik helemaal niks van. Je maakt vooral een hoop gezinnen met kinderen ongelukkig terwijl de raddraaiers vrolijk doorgaan met wat ze toch al aan het doen waren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217197056
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:38 schreef alpeko het volgende:

[..]
Hoe is dat anders dan? Je kunt toch ook niet zien of iemand een cakebox in zijn handen heeft of een doos met wasknijpers?
Vuurwerk wat in een groep wordt afgestoken (wetsovertreding) is wel een aanleiding om te fouilleren. Net als zichtbaar met vuurwerk lopen. Ik weet niet wat jij denkt dat de gemiddelde persoon doet, maar die gaat echt zijn vuurwerk niet vermommen om er mee over straat te lopen en zo lekker de wet te overtreden.

Er zullen vast wat probleemwijken blijven, maar daar is dan nu ook extra handhaving mogelijk.
pi_217197067
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Op alle momenten in het jaar uitgezonderd 31/12 18:00-01/01 02:00 maakt dat helemaal niks uit, maar daar wordt ook totaal niet op gehandhaafd.
Dit is dus onwaar. Met vuurwerk lopen mag nu wel. Dus een agent kan alleen beboeten als hij iemand letterlijk vuurwerk af ziet steken. En nee, dat iemand een volgend stuk in zijn handen heeft is geen bewijs, dat mag namelijk gewoon.

Verder zal het verkoopverbod de boel al flink overzichtelijker maken en dus zijn overtreders makkelijker aan te pakken.
pi_217197213
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 15:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Vuurwerk wat in een groep wordt afgestoken (wetsovertreding) is wel een aanleiding om te fouilleren. Net als zichtbaar met vuurwerk lopen. Ik weet niet wat jij denkt dat de gemiddelde persoon doet, maar die gaat echt zijn vuurwerk niet vermommen om er mee over straat te lopen en zo lekker de wet te overtreden.

Er zullen vast wat probleemwijken blijven, maar daar is dan nu ook extra handhaving mogelijk.
Wie heeft het over vermommen? Maar jij zegt dat je niet kunt zien of iets een cobra is of niet. Maar puur om af te zijn van jouw gezever ben ik per direct groot voorstander van het verbod. Ik denk dat de wereld een heel anders uit zal zien en dat iedereen lief doet tegen hulpverleners... die nog steeds mogen uitrukken want aanstekers zijn nog steeds toegestaan en er brandt veel, helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')