Helemaal niet gebruiken is dan weer het andere uiterste....quote:Op zaterdag 22 maart 2025 09:02 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het hoeft niet in een week op natuurlijk. En aan de andere kant is het ook zonde om dood te gaan met allemaal ongebruikt spaargeld op de bank. Of dat je zo lang wacht met uitgeven dat je de dingen die je wilde doen niet meer kan omdat je oud en kreupel bent.
Na mij de zondvloed dus.. na het doorlezen van dit topic snap ik wel waarom de wereld/NL er zo aan toe is.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:49 schreef LXIV het volgende:
In verband met de internationale situtie en de oorlogsdreiging ga ik nu ook 6x per jaar op vliegvakantie. In het kader van: misschien is het over 4 jaar helemaal niet meer mogelijk.
Mijn geld op krijgen zal nooit meer lukken, daarvoor heb ik 30 jaar lang te hard gewerkt, te goed belegd en te braaf gespaard. Maar 25K per jaar lukt me wel.
Dat ben ik wel met je eens. Ik vind het weggegooid geld om in de stad ¤2k per nacht te betalen. Niet echt een unieke ervaring te noemen. De tassenziekte snap ik ook niet. Na een bepaald bedrag krijg je er niet veel meer voor terug per euro.quote:Op maandag 24 maart 2025 06:41 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Geen idee, dat moet ze zelf weten natuurlijk. Ik vind alleen ĥet materialistische van duizenden euro's uitgeven aan waardeloze canvas tasjes gewoon verdrietig, en de hoge prijzen van dat segment hotels gewoon onnodig. Ik zou het nooit kunnen, ook al had ik een miljard.
Verder heeft ze er niet bijzonder hard voor gewerkt, het geld is er gewoon altijd geweest. Dan is het denk ik gewoon minder waard.
Mooi dat het je dit financieel kan.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:49 schreef LXIV het volgende:
In verband met de internationale situtie en de oorlogsdreiging ga ik nu ook 6x per jaar op vliegvakantie. In het kader van: misschien is het over 4 jaar helemaal niet meer mogelijk.
Mijn geld op krijgen zal nooit meer lukken, daarvoor heb ik 30 jaar lang te hard gewerkt, te goed belegd en te braaf gespaard. Maar 25K per jaar lukt me wel.
Dooddoener...voor het zelfde geld heb je over 2 jaar een behandeling nodig om je in leven te houden die niet vergoed wordt (en evt alleen in het buitenland gegeven wordt) maar wel levensreddend kan zijn. Zou je het toch mooi kunnen aftikken en erna weer van het leven genietenquote:Op woensdag 19 maart 2025 16:38 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het komt uiteindelijk inderdaad neer op het woordje gevoel. Voor een huis neem je normaal gesproken 'gewoon' een hypotheek op; om daar cash geld voor te hebben is imo een beetje onzinnig.
En 'hoe meer ik heb hoe makkelijker mijn leven is' dat vind ik juist een mooi voorbeeld van kortzichtig denken (no offense). Omdat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat je wil of doet, maar je wil gewoon zoveel mogelijk geld oppotten voor het geval je het 'ooit nodig hebt'.
Beetje een dooddoener: maar voor hetzelfde geld ben je over 2 jaar niet meer. Ik houd +/- 30k aan spaargeld over; heb wat geld in beleggingen zitten (omdat we ooit nog samen een camper willen kopen en de wereld rond willen) en that's it. Meer heb ik niet nodig en meer zal ik dus ook niet sparen. Alles wat kapot gaat kan ik 1 op 1 vervangen, wat wil ik nog meer?
Dat is wel enorm hypothetisch. Noem 1 behandeling van een ziekte die hier niet vergoed wordt, levensreddend is en je daarna 0 ziektelast hebt? Die ken ik niet hoor. Meestal is er een reden dat het niet vergoed wordt - omdat het niet aangetoond is dat het daadwerkelijk werkt of het is nog zo experimenteel. Of het kost tonnen en dan verlengt het je leven misschien met een paar maand.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:34 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Dooddoener...voor het zelfde geld heb je over 2 jaar een behandeling nodig om je in leven te houden die niet vergoed wordt (en evt alleen in het buitenland gegeven wordt) maar wel levensreddend kan zijn. Zou je het toch mooi kunnen aftikken en erna weer van het leven genieten
Wel scenario is meer realistisch denk je?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:34 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Dooddoener...voor het zelfde geld heb je over 2 jaar een behandeling nodig om je in leven te houden die niet vergoed wordt (en evt alleen in het buitenland gegeven wordt) maar wel levensreddend kan zijn. Zou je het toch mooi kunnen aftikken en erna weer van het leven genieten
Net zo hypothetisch als over 2 jaar de pijp uitgaan...quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:41 schreef June. het volgende:
[..]
Dat is wel enorm hypothetisch. Noem 1 behandeling van een ziekte die hier niet vergoed wordt, levensreddend is en je daarna 0 ziektelast hebt? Die ken ik niet hoor. Meestal is er een reden dat het niet vergoed wordt - omdat het niet aangetoond is dat het daadwerkelijk werkt of het is nog zo experimenteel. Of het kost tonnen en dan verlengt het je leven misschien met een paar maand.
Ik acht ze beiden niet realistisch. De kans dat een op het moment gezonde 35jarige binnen 2 jaar neervalt is vrij klein. Dat een 35jarige in die 2 jaar zo'n behandeling dan ineens nodig zou hebben acht ik ook erg klein.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:16 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Wel scenario is meer realistisch denk je?
Maar nogmaals: iedereen moet het natuurlijk zelf weten hoor; ik oordeel niet
De kans dat jou iets overkomt (en je hoeft niet dood neer te vallen, je kunt ook een ongeluk krijgen) is natuurlijk wel een stukje groter dan dat jij (of 1 van je naasten) een behandeling nodig heeft waarvoor je in Nederland een paar ton nodig hebt.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:30 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Het is gechargeerd gezegd maar dat is zo'n dooddoener van je valt vroegtijdig neer ook en verdiend naar mijn idee een tegenhanger qua net zo'n unlikely gebeurtenis waar het geld een wereld van verschil zou maken
Gezien de incidentie is dat vele malen waarschijnlijker.. Maar goed, ook een hoger percentage van weinig is nog steeds weinigquote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:19 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Net zo hypothetisch als over 2 jaar de pijp uitgaan...
Zeldzaamheid an sich is geen reden om het niet te vergoeden. Ethisch, ja, omdat behandelaren in het buitenland veel verder gaan dan in Nederland. Kun je veel over zeggen. Indien een behandeld veelbelovend is wordt het hier vaak ook vergoed, dan wel op compassionate use basis. Hetzelfde geldt voor MS, ook dat wordt gewoon vergoed voor de gevallen waarvan wel bewezen is dat het daadwerkelijk wat doet op lange termijn.quote:Genoeg voorbeelden van behandelingen die om uitlopende redenen (nog niet) vergoed worden. Zeldzaamheid van ziekten. Ethische overwegingen. Het is ook een proces van jaren (met screenings zelfs eerder over de decenia) voordat iets daadwerkelijk goedgekeurd wordt (en dus vergoed wordt) ondanks veelbelovende resultaten. Voordat er een behandeling aan mensen gegeven wordt zijn er al erg veel resultaten en kennis over de werking. Daarnaast nemen FDA en EMA conclusies niet gezamenlijk en kunnen uiteenlopen, waardoor een behandeling (al) wel goedgekeurd kan zijn elders.
Het gaat niet per se om de certificering. Meer om te kijken welke patiënten daadwerkelijk baat hebben bij zo'n extreem dure behandeling. Ik heb hier ook over gelezen en de standaardbehandeling voor recidief ziekte die wij in Nederland geven is bij deze Italiaanse patiënten niet meegenomen. Dus je weet niet eens of het écht beter is. Dat deze ouders voor 4 ton dat risico willen nemen snap ik helemaal, maar volkomen logisch dat het (nog) niet vergoed wordt.quote:Het is natuurlijk ook bewust gechargeerd neergezet als reactie op het dood neervallen 'argument' om maar geld uit te geven.
Hier bijvoorbeeld een voorbeeld van de bureaucratie:
https://nos.nl/regio/limb(...)-van-zeb-4-te-redden
Nog niet een certificering welke later (waarschijnlijk) nog gaat komen. Gaat om 4 ton totaal wat je inderdaad niet
Maar die pot met geld is niet puur voor de heb maar zoals al vaker aangegeven een pot voor later. Eerder stoppen met werken of minder werken bijvoorbeeld. Als de dooddoener dan gegooid wordt welke een bizar kleine kans is. Je kan inderdaad een ongeluk krijgen maar die gevallen zijn gewoon meegenomen in de statistieken.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:42 schreef Solispolar het volgende:
[..]
De kans dat jou iets overkomt (en je hoeft niet dood neer te vallen, je kunt ook een ongeluk krijgen) is natuurlijk wel een stukje groter dan dat jij (of 1 van je naasten) een behandeling nodig heeft waarvoor je in Nederland een paar ton nodig hebt.
Andersom gezegd: de kans dat jij niks doet met je geld en de belastingdienst over een x-aantal jaar heel blij (en rijk) maakt is een stuk groter.
Maar voor sommige mensen is het hebben van geld al een groot goed; een soort van 'hoger doel'. Dat is ook prima toch? De een spaart pokemonkaarten en de ander geld i guess. To each their own.
Zeldzaamheid an sich is geen reden inderdaad maar kan wel de onderliggende oorzaak zijn dat er niet genoeg data is om de beslissing op te baseren.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:47 schreef June. het volgende:
[..]
Gezien de incidentie is dat vele malen waarschijnlijker.. Maar goed, ook een hoger percentage van weinig is nog steeds weinig
[..]
Zeldzaamheid an sich is geen reden om het niet te vergoeden. Ethisch, ja, omdat behandelaren in het buitenland veel verder gaan dan in Nederland. Kun je veel over zeggen. Indien een behandeld veelbelovend is wordt het hier vaak ook vergoed, dan wel op compassionate use basis. Hetzelfde geldt voor MS, ook dat wordt gewoon vergoed voor de gevallen waarvan wel bewezen is dat het daadwerkelijk wat doet op lange termijn.
Het leven moet maakbaar zijn tegenwoordig. Niks wordt meer geaccepteerd. Niemand mag pijn lijden. Of eerder doodgaan. Ziektes moeten niet meer bestaan. Tegen welke kosten voor de maatschappij?
[..]
Het gaat niet per se om de certificering. Meer om te kijken welke patiënten daadwerkelijk baat hebben bij zo'n extreem dure behandeling. Ik heb hier ook over gelezen en de standaardbehandeling voor recidief ziekte die wij in Nederland geven is bij deze Italiaanse patiënten niet meegenomen. Dus je weet niet eens of het écht beter is. Dat deze ouders voor 4 ton dat risico willen nemen snap ik helemaal, maar volkomen logisch dat het (nog) niet vergoed wordt.
Maar goed, daar gaat deze discussie natuurlijk niet om. Staat je natuurlijk vrij om voor bovenstaande zeer hypothetische gevallen extra geld achter de hand te hebben. Ik weet wel waar mijn voorkeur zou liggen
Maar dat is niet sparen zonder doel maar juist sparen mét een doel. Dat is precies het verschil waar ik het over heb.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:33 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Eerder stoppen met werken of minder werken bijvoorbeeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 26 maart 2025 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
Een vd mooiste (spaar)doelen is en blijft imho letterlijk een eigen huis hebben, dus zonder hypotheek. Gewoon de wetenschap dat whatever happens, de bank kan mijn huis never nooit afpakken, het is compleet van mij.Gewoon Linda de Mol als moeder hebben die op je 18e verjaardag even een 7 ton appartement in Amsterdam voor je aftiktSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Gr Noa Vahle
Mijn 1e reactie is op jou waar je suggereert dat het hebben van een grotere pot dan 30k (+ wat aandelen?) omdat je over 2 jaar ook kan neervallen. Het hele neervallen is een bullshit argument en daarom een tegenhanger erin gegooid waarom een grotere pot voor later ook tussentijds van nut kan zijn en het leven makkelijker maakt...quote:Op woensdag 26 maart 2025 09:27 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Maar dat is niet sparen zonder doel maar juist sparen mét een doel. Dat is precies het verschil waar ik het over heb.
Nogmaals: ik heb het over de categorie mensen die oneindig geld oppotten om alsmaar meer en meer te hebben; voorbij een eventueel doel.
Ben het niet geheel met je (grootouders) eens.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:06 schreef DX11 het volgende:
Bij mijn grootouders hing letterlijk dit tegeltje aan de muur:
[ afbeelding ]
En ik ben het er mee eens, wij houden echt wel geld apart voor leuke en nuttige dingen, maar genieten van het leven is zeker ook belangrijk.
quote:Op woensdag 26 maart 2025 09:57 schreef dick_laurent het volgende:
Een vd mooiste (spaar)doelen is en blijft imho letterlijk een eigen huis hebben, dus zonder hypotheek. Gewoon de wetenschap dat whatever happens, de bank kan mijn huis never nooit afpakken, het is compleet van mij.Dit lijkt mij ook heel fijn. Een grote kostenpost per maand minder dan.. en dus meer vrijheid. Maar wel echt zo onbereikbaar voor mij op dit moment.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik zou het wel willen zoals sommigen hier, tienduizenden op/aan vakanties uitgeven. Geweldig lijkt me.
In jouw positie zou ik lekker naar Thailand verkassen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:49 schreef LXIV het volgende:
15k een flink bedrag vindenquote:Op vrijdag 28 maart 2025 12:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Tegenwoordig doe ik dat absoluut niet, altijd minimaal een flink bedrag (>15k) op mijn spaarrekening. Ik ben door mijn ouders ook opgevoed met zuinigheid: geef niet meer uit dan je hebt.
Echter ben Ik in mijn jeugd wel uitgegaan van wat binnenkomt, ook direct uitgegeven mag worden. Simpelweg omdat ik altijd de gedachte had dat als ik een 'echte' baan had, ik in twee maanden meer bij elkaar gespaard had dan in de 10 jaar daarvoor in totaal. Spaarzaam zijn tijdens je jeugd vond en vind ik ook gewoon nutteloos.
Dus ja, in mijn jeugd voldoende momenten gehad dat ik geen enkel spaargeld had. Maar tegenwoordig ben ik wel verstandiger dan dat: een ongelukje zit in een klein hoekje en dan heb je soms toch echt je spaargeld nodig...
Anoniem op internet groots doen met een groente als username over het feit dat 15k voor jou maar peanuts isquote:Op woensdag 16 april 2025 10:40 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
15k een flink bedrag vindenpauper
Als ik in Nederland geen kinderen had rondlopen was dat een optie. Of zuid Amerikaquote:Op woensdag 16 april 2025 10:39 schreef Joppiez het volgende:
[..]
In jouw positie zou ik lekker naar Thailand verkassen.
quote:Op woensdag 16 april 2025 10:40 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
15k een flink bedrag vindenpauper
Aldus een uitkeringsgenieterquote:Op woensdag 16 april 2025 11:00 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]![]()
![]()
Tot 45 jaar is dit gewoon een mediaan spaarbedrag. Daarnaast is dit ruim voldoende voor eventuele tegenvallers, dus doe niet zo stoer jij.
Wat rijd jij nou?quote:Op woensdag 16 april 2025 11:20 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
Aldus een uitkeringsgenieter300 euro is voor jou al veel
Dacht niet dat je als Nl-er zo makkelijk O.G. kunt kopen en er langer wonen dan de een toeristenvisum voor 6 maanden toestaat.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:39 schreef Joppiez het volgende:
[..]
In jouw positie zou ik lekker naar Thailand verkassen.
15k kan ook gewoon veel geld zijn. Als jij modaal verdient en een gezin met 2 kinderen hebt dan heb je simpelweg niet ontzettend veel ruimte om te sparen. Als je dan een paar honderd euro per maand opzij kunt zetten (als je het al redt) dan duurt het alsnog behoorlijk lang om tot 15k te komen.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:20 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
Aldus een uitkeringsgenieter300 euro is voor jou al veel
Zelfs al zou je miljardair zijn, mensen die neerbuigend doen over 15k, dan ben je wel een beetje de grip op de realiteit kwijt. Dit is voor het overgrote deel van de wereldbevolking niet eens haalbaar.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:40 schreef augurk2025 het volgende:
[..]
15k een flink bedrag vindenl7pauper
Naast de kat?quote:Op vrijdag 18 april 2025 03:44 schreef -Deluzion- het volgende:
Nooit, Ik geef alleen geld uit als het écht moet, anders blijft het veilig op de bank.
Jij mag anders ook niet klagen met die 5,3 miljoen die je even van de lotto hebt gekregen.quote:Op woensdag 26 maart 2025 10:13 schreef roos94 het volgende:
[..]
Gewoon Linda de Mol als moeder hebben die op je 18e verjaardag even een 7 ton appartement in Amsterdam voor je aftikt![]()
Gr Noa Vahle
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |