Bron: https://www.bnr.nl/nieuws(...)erikaanse-bemoeienisquote:Portugal ziet af van F-35-straaljager, uit angst voor Amerikaanse bemoeienis
De Portugese minister van Defensie ziet af van de aankoop van F-35-straaljagers, uit angst dat de Verenigde Staten de inzet van die gevechtsvliegtuigen zou kunnen beperken. Portugal moet de huidige F-16's vervangen, de luchtmacht wil graag dat de moderne F-35 daarvoor, net als in Nederland, in de plaats komt. Wat betreft de demissionair minister Nuno Melo moet voorspelbaarheid de doorslag geven bij de keuze.
Bondgenoten van de VS lijken al langer gerust te zijn op het gebruik van Amerikaanse wapens die ze de afgelopen decennia hebben gekocht. De regering van president Donald Trump zette Oekrane onder druk door beloofde wapens, munitie, reserveonderdelen, software-updates en informatie niet langer te leveren.
Samenwerking met Amerikanen
De luchtmacht wil dat de F-16's worden vervangen door de F-35, vliegtuigen van Amerikaanse makelij. Een dergelijk gevechtsvliegtuig kan onbruikbaar worden als de samenwerking met de Amerikanen stilvalt. Door de verandering in het Amerikaanse buitenlandse beleid is het echter minder waarschijnlijk dat Portugal de F-16's zal vervangen door Amerikaanse vliegtuigen.
De recente stellingname van de VS moet ons aan het denken zetten over de beste opties', zegt Nuno Melo in de krant Pblico. 'De voorspelbaarheid van onze bondgenoten is van groot belang', zegt de minister die liever heeft dat er naar Europese alternatieven voor straaljagers wordt gekeken. Of daarvoor bijvoorbeeld naar de Franse vliegtuigen wordt gekeken, wil hij niet zeggen.
Nederland
De regering waarvan Nuno Melo deel uitmaakt, is deze week gevallen. Na de verkiezingen (18 mei) krijgt Portugal mogelijk een andere defensieminister.
Nederland denkt er niet over te stoppen met de overstap op F-35's, zei de Nederlandse defensieminister Ruben Brekelmans eerder deze week.
Finse fregatten ja?quote:Op zondag 16 maart 2025 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan moeten die maar met iets heel goeds komen. Net zoals we nu allemaal die Finse fregatten namaken.
Ja, ken je de bekende Nokia Klasse niet?quote:
Wie maakt die na?quote:
Daar zit een SMART-L van Thales Hengelo op, mooi, dan hebben wij ook een "Kill Switch", dat zal ze leren die Denen!!!quote:
Arrowhead 140 voor Griekenland, Type 31 voor het VK en Indonesie, Freedom voor de VS (als opvolger van de LCS), Wicher voor Polen en uiteraard ook de nieuwe Nederlandse ASWF fregatten, als ik het goed begrijp.quote:
Ja, de SMART-L doet het blijkbaar nog steeds uitstekendquote:Op zondag 16 maart 2025 16:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar zit een SMART-L van Thales Hengelo op, mooi, dan hebben wij ook een "Kill Switch", dat zal ze leren die Denen!!!
Die bouwen ze niet na de Britten hebben het ontwerp gekocht en er een heel ander multipurpose fregat van gemaakt met export in het achtergrondquote:Op zondag 16 maart 2025 16:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Arrowhead 140 voor Griekenland, Type 31 voor het VK en Indonesie, Freedom voor de VS (als opvolger van de LCS), Wicher voor Polen en uiteraard ook de nieuwe Nederlandse ASWF fregatten, als ik het goed begrijp.
[..]
Ja, de SMART-L doet het blijkbaar nog steeds uitstekend
"Genspireerd door / afgekeken van", dan. Ik heb van al die scheepstypen (vaak op de Wikipedia) een pagina gevonden die dat als inspiratie aanmerkte en/of aangaf dat het daar van was afgekeken.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:06 schreef sp3c het volgende:
Origineel is een luchtverdedingsfregat, type31 duidelijk niet
Niemand maakt het na
Onmogelijk, de nieuwe Griekse fregatten en het ontwerp waar de nieuwe Amerikaanse fregatten zijn afgeleid zijn net zijn net zo oud als de over heudtveld klassequote:Op zondag 16 maart 2025 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Genspireerd door / afgekeken van", dan. Ik heb van al die scheepstypen (vaak op de Wikipedia) een pagina gevonden die dat als inspiratie aanmerkte en/of aangaf dat het daar van was afgekeken.
Ja, weet ik veel, ik ben geen scheepsontwerper. Het is een hele Deense familie van schepen die dezelfde systemen gebruiken, ook de voorganger van dat fregat, de Absalon. En die Amerikaanse LCS schepen en nieuwe destroyers zijn helemaal een chaos. En ik ben dat meerdere keren tegen gekomen en ze lijken inderdaad op elkaar, met dat hoge midschip en de modulariteit.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
Onmogelijk, de nieuwe Griekse fregatten en het ontwerp waar de nieuwe Amerikaanse fregatten zijn afgeleid zijn net zijn net zo oud als de over heudtveld klasse
Ik begrijp dat ik eerst aan jou moet vragen hoe het werkt. Jij (en AchJa) zeggen gewoon iedere keer op een wat vriendelijkere manier dat ik poep praat, in plaats van er op in te gaan. De gemiddelde post van jou is ook 10 woorden of zo en we hebben geen kristallen bol om het verhaal er achter te kunnen raden. Dus laat maar zitten.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:15 schreef sp3c het volgende:
Deze staat ook weer vol verzonnen feitjes
Prima, je hebt gelijk
nou met alle respect maar je praat ook poep, dat is an sich niet erg maar door de stelligheid waarmee je onwaarheden zit te verkondigen en te verdedigen met nog meer onwaarheden voelt het alsof je tegen een muur zit te pratenquote:Op zondag 16 maart 2025 18:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ik eerst aan jou moet vragen hoe het werkt. Jij (en AchJa) zeggen gewoon iedere keer op een wat vriendelijkere manier dat ik poep praat, in plaats van er op in te gaan. De gemiddelde post van jou is ook 10 woorden of zo en we hebben geen kristallen bol om het verhaal er achter te kunnen raden. Dus laat maar zitten.
die maken de Arleigh Burke klasse van de Amerikanen naquote:
Ah, een post van meer dan 10 woorden waarbij je er ook op in gaat! Dat zou je vaker moeten doen.quote:Op maandag 17 maart 2025 08:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou met alle respect maar je praat ook poep, dat is an sich niet erg maar door de stelligheid waarmee je onwaarheden zit te verkondigen en te verdedigen met nog meer onwaarheden voelt het alsof je tegen een muur zit te praten
Absalom is niet de voorganger van Iver Heudtfelt, ze hebben enkel het ontwerp van de romp gebruikt om de kosten te drukken, het is geen familie van schepen
waar jij op doelt is het stanflex concept waarbij wapensystemen in containers in een multi mission bay worden geplaatst zodat je voor iedere missie het meest geschikte schip samen kunt stellen, daar hebben internationaal wel veel marines naar gekeken maar niemand is die schepen aan het nabouwen, de Denen zijn er zelf niet eens super tevreden over
dat concept is verouderd, nu door de oorlog in oekraine denken we weer meer, meer, meer raketten
quote:I dont know if there is a kill switch in the F35’s or not. We obviously can not take your word for it.
As one of the decision makers behind Denmark’s purchase of F35’s, I regret it.
The USA can certainly disable the planes by simple stopping the supply of spare parts. They want to strengthen Russia and weaken Europa and are showing that they are willing to do tremendous damage to peaceful and loyal allies like Canada just because they insist on existing as a country.
I can easily imagine a situation where the USA will demand Greenland from Denmark and will threaten to deactivate our weapons and let Russia attack us when we refuse (which we will even in that situation).
Therefore, buying American weapons is a security risk that we can not run. We will make enormous investments in air defence, fighter jets, artillery and other weapons in the coming years, and we must avoid American weapons if at all possible.
I encourage our allies and friends to do the same.
Onderzoeksgevoelens moet je altijd met een korrel zout nemen idd.quote:Op donderdag 20 maart 2025 09:13 schreef phpmystyle het volgende:
Heel slim om je belangrijkste bondgenoot op basis van onderzoekgevoelens op deze manier politiek aan te vallen.
Heel slim.
Gecorrigeerd.quote:Op donderdag 20 maart 2025 09:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Onderzoeksgevoelens moet je altijd met een korrel zout nemen idd.
En de VS onder Trump nog als bondgenoot zien, is nogal naef natuurlijk.
Alleen zal hij het niet waarderen dat EU landen nu ineens in overdrive gaan qua herbewapening. Bestellingen in de VS had Trump nog kunnen vertragen. De leveringen ook. In Europa gaat dat nu een stuk lastiger worden.quote:Op donderdag 20 maart 2025 09:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gecorrigeerd.
Op basis van een kleine mutatie in het aantal procenten dat voor de GOP stemt ipv Dem (elke verkiezing is het weer spannend) ga je 80 jaar samenwerking en innovatie wegtyfen. In een tijd dat we op zeer gespannen voet leven met de Russen.
Een groter geschenk kun je Vlad niet geven. Die man ligt in foetus houding te lachen in het Kremlin. Kan niet anders.
Ja, als gewiekste zakenman zag hij die NAVO-norm natuurlijk als een uitstekende manier om een heleboel wapens te verkopen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 09:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Alleen zal hij het niet waarderen dat EU landen nu ineens in overdrive gaan qua herbewapening. Bestellingen in de VS had Trump nog kunnen vertragen. De leveringen ook. In Europa gaat dat nu een stuk lastiger worden.
Elk voordeel heb zijn nadeel.
Dat zal best.quote:Op donderdag 20 maart 2025 17:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, als gewiekste zakenman zag hij die NAVO-norm natuurlijk als een uitstekende manier om een heleboel wapens te verkopen.
Bekijk deze YouTube-video
Duitsland wilde ze al liever niet, maar moest wegens nuclear sharing. Andere toestellen waren geen optie.quote:Op donderdag 20 maart 2025 18:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Duitsland heeft nu ook ernstige twijfels.
Lekker gewerkt Trump
Het is gewoon niet best omdat de f35 geen gelijke kent. Dat zo'n oranje drol letterlijk alles door de pot spoelt schaadt niet alleen hem of de vsquote:Op donderdag 20 maart 2025 18:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Duitsland wilde ze al lievercniet, maar moest wegens nuclear sharing. Andere toestellen waren geen optie.
Klopt.quote:Op donderdag 20 maart 2025 18:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon niet best omdat de f35 geen gelijke kent. Dat zo'n oranje drol letterlijk alles door de pot spoelt schaadt niet alleen hem of de vs
De Europeanen zijn ook bezig met nieuwe gevechtsvliegtuigen, want de huidige generatie is al weer ~25 jaar oud. Alleen stond dat op een heel laag pitje, want dat is heel duur en het zag er niet naar uit dat ze veel klanten zouden hebben. Maar nu is dat in een stroomversnelling gekomen en kondigen ze allemaal "op korte termijn" nieuwe modellen aan.quote:Op donderdag 20 maart 2025 18:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is gewoon niet best omdat de f35 geen gelijke kent. Dat zo'n oranje drol letterlijk alles door de pot spoelt schaadt niet alleen hem of de vs
Daar zijn ze tenminste wat verstandiger en kunnen ze wl zelfstandig nadenken.quote:Op donderdag 20 maart 2025 18:15 schreef sp3c het volgende:
Niemand geloofde dat Duitsland daadwerkelijk F35 ging kopen
Jaaaaaaajaquote:Op donderdag 20 maart 2025 18:19 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Daar zijn ze tenminste wat verstandiger en kunnen ze wl zelfstandig nadenken.
Je bedoelt het land dat afhankelijk was van goedkoop gas, het land dat hele dorpen sloopt voor bruinkoolwinning en het land dat nogal onhandig zijn kerncentrales te snel heeft gesloten?quote:Op donderdag 20 maart 2025 18:19 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Daar zijn ze tenminste wat verstandiger en kunnen ze wl zelfstandig nadenken.
Klopt ja, een man van weinig woorden. Ach, beter dan hele lappen tekst zullen we maar zeggenquote:Op zondag 16 maart 2025 18:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De gemiddelde post van jou is ook 10 woorden of zo
Toegegeven, ook het beloofde land heeft zijn tekortkomingen. Snap ook niet zo goed waarom je kerncentrales zou sluiten. Ook daarin moeten we Europees veel meer samenwerken.quote:Op donderdag 20 maart 2025 18:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je bedoelt het land dat afhankelijk was van goedkoop gas, het land dat hele dorpen sloopt voor bruinkoolwinning en het land dat nogal onhandig zijn kerncentrales te snel heeft gesloten?
Ik ben dol op Duitsland, maar voortschrijdend inzicht kennen ze er echt niet. Die fax is nog niet aangekomen
iedereen die ik ken is het niet met je eens maar bij dit soort onderwerpen kies ik ze wel wat zorgvuldiger omdat ik niet wil zitten te brallen over atoombommen lanceren en Finse fregatten namaken en dergelijkequote:Op donderdag 20 maart 2025 18:24 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Klopt ja, een man van weinig woorden. Ach, beter dan hele lappen tekst zullen we maar zeggen
De oneliner man is iemand anders iddquote:Op donderdag 20 maart 2025 18:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
iedereen die ik ken is het niet met je eens maar bij dit soort onderwerpen kies ik ze wel wat zorgvuldiger omdat ik niet wil zitten te brallen over atoombommen lanceren en Finse fregatten namaken en dergelijke
Voor aegis is gewoon een alternatiefquote:Op zondag 23 maart 2025 00:49 schreef AchJa het volgende:
De Duitsers gaan ook gewoon door met de F35.
[ x ]
Je klets weer eens uit je nek.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:42 schreef Ulx het volgende:
De KLu blijft voorlopig nog wel aan de F-35. Is het dan geen optie dat wij die een aantal van de al bestelde/betaalde toestellen van Canada/Portugal/Duitsland voor een appel en een ei overnemen? We hebben dan sneller en voor minder geld dan wanneer we nieuwe laten bouwen. En wegens de zorgen over het blokkeren van reserve onderdelen is het ook handig om er wat extra te hebben die we eventueel kunnen kannibaliseren.
Dat weet ik, maar Duitsland is/gaat voor dat laatste in gesprek met Frankrijk. Frankrijk heeft al aangegeven open te staan voor zo'n discussie. Komt daar een vervanging uit voor nuclear sharing is de F-35 -misschien- niet meer nodig voor de Luftwaffe. Voor Canada kan het door de oorlogsdreiging van de VS betekenen dat de F-35' order geannuleerd wordt. Die hebben al 16 toestellen betaald. Als dat aantal te klein is voor het opzetten van meerdere onderhoudslocaties en wat er verder bij komt kijken als er andere toestellen worden gekocht kan ik me voorstellen dat ze die in de verkoop doen.quote:Op zondag 23 maart 2025 05:21 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Je klets weer eens uit je nek.
Portugal was nog niet begonnen aan de tender.
Duitsland gaat gewoon door met F-35.
Onder andere voor de nucleaire taak op Buchel.
Logisch. Dat zullen andere fabrikanten ook wel gaan doen.quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ll4lzrs75c2r
🇫🇷✈️ French Dassault Aviation is preparing to offer Rafale fighter jets to countries that are delaying F-35A purchases, including 🇨🇦Canada and 🇵🇹Portugal, - Dassault CEO
Logisch, dat hebben de andere fabrikanten ook gedaan.quote:Op maandag 24 maart 2025 13:17 schreef sp3c het volgende:
Bijzonder ...
Dassault biedt Rafale aan iedere potentile F35 klant aan, letterlijk allemaal
Heben het toestel ook bij Nederland aangeboden
quote:Op zondag 16 maart 2025 15:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
Bron: https://www.bnr.nl/nieuws(...)erikaanse-bemoeienis
Verstandige jongens die ver gaan komen, die Portugezenlekker met Saab aan de tekentafel gaan zitten. Je kan en mag gewoon niet afhankelijk zijn van de grillen van zo'n machtswellustig land als de VS. Helaas zijn ze in dit land veel te blind en naef.
Niet mijn OP
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |