https://nos.nl/artikel/25(...)gres-vrouw-te-noemenquote:Republikein weigert trans collega in Congres vrouw te noemen
Een vergadering van een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden is dinsdag plots beëindigd na een opmerkelijke discussie over Sarah McBride. De afgevaardigde uit Delaware is het eerste openlijk transgender lid van het Congres.
De Republikeinse voorzitter van de commissie Keith Self kondigde haar aan als "meneer McBride". Zij reageerde daarop meteen door Self te bedanken als "mevrouw de voorzitter".
De hoogste Democraat in de commissie Bill Keating greep in en vroeg Self zijn woorden te herhalen. Die noemde McBride nogmaals een man. Dat schoot in het verkeerde keelgat bij Keating, die benoemde dat McBride een door het volk gekozen vertegenwoordiger is. Hij verweet Self "geen fatsoen" te hebben, in een directe verwijzing naar een bekende uitspraak van een advocaat die het midden jaren 50 in het Congres opnam voor een slachtoffer van het mccarthyisme.
Self probeerde die opmerkingen te negeren en door te gaan met de vergadering, maar Keating hield hem tegen. "U zult niet met mij doorgaan, tenzij u een gekozen vertegenwoordiger op de juiste manier introduceert."
Als reactie daarop sloeg Self met zijn voorzittershamer en stelde de zitting uit. Terwijl mensen de zaal verlieten, is te zien hoe Keating McBride op de schouder klopte.
1:02'Heeft u geen gevoel voor fatsoen, voorzitter'
De bijeenkomst had eigenlijk moeten gaan over het ministerie van Buitenlandse Zaken en het beleid over wapens, internationale veiligheid en Amerikaanse hulp aan Europa.
Twee geslachten
Na uitspraken van Donald Trump weigeren verschillende Republikeinen de identiteit van trans personen te erkennen. Trump zei in zijn inauguratietoespraak dat er slechts twee geslachten zijn.
Ook daarna trok hij rechten voor trans personen in. Zo moeten trans militairen op korte termijn uit dienst en dreigt Trump om trans sporters in aanloop naar de Olympische Spelen van 2028 de toegang tot de VS te ontzeggen.
Keating en Self werden na afloop om een reactie gevraagd door journalisten. Self heeft nog niet gereageerd en Keating wilde geen commentaar geven, omdat hij vond dat de beelden voor zich spreken.
McBride zei later ze dat ze ondanks de uitspraken van collega's enorm trots is dat ze Delaware mag vertegenwoordigen in het Congres. "Ik wil proberen om van deze wereld een betere plek te maken."
Makkelijk en geen issue. Als iemand zich heeft laten ombouwen naar man/vrouw dan hoeven we daar niet zo panisch over te doen en kan je hem/haar gewoon aanspreken op haar/zijn gender.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:16 schreef Richestorags het volgende:
Lastig issue. Transvrouwen zijn geen vrouwen.
Woke ging te ver met het opdringen ervan, dit gaat richting terugpesten.
Als iemand liever met zij wordt aangesproken en daar een operatie voor heeft ondergaan, kan dat best gehonoreerd worden natuurlijk. Toch leidt het wel tot de verwarring dat een transvrouw een vrouw is, wat niet zo is.
Zolang het zonder dwang is en er geen shaming plaatsvindt bij mensen die daar fouten in maken / dat weigeren.
Dat gaat natuurlijk wel van het principe uit dat je geslacht valt om te bouwen. En dat is lastig als je dat uitgangspunt verwerpt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Makkelijk en geen issue. Als iemand zich heeft laten ombouwen naar man/vrouw dan hoeven we daar niet zo panisch over te doen en kan je hem/haar gewoon aanspreken op haar/zijn gender.
Dat doordrukken van je eigen bekrompte mening is echt gewoon goor gedrag weer.
Dat is inderdaad waar ik op doelde.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat gaat natuurlijk wel van het principe uit dat je geslacht valt om te bouwen. En dat is lastig als je dat uitgangspunt verwerpt.
Zeker, zoals ik zei gaat dat richting pesten en is ook niet nodig. Toch zijn er w.m.b. wel meer vrijheidsgraden als het hierop aankomt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:25 schreef herverwijderd het volgende:
Iemand die zich duidelijk presenteert als vrouw expres aanspreken als man vind ik best kinderachtig.
Maar ach, zo veel mensen, zoveel meningen.
quote:The problem with persuading Democrats to make a U-turn on pediatric gender transition is that they can’t bear to consider for a second that they are complicit in a huge medical scandal. It’s too awful. The enormity of what they’ve done - what they are still doing - to children is too great: their brains freeze when confronted with the truth.
https://x.com/jk_rowling/status/1900149679389577471quote:Spot on. Such people double down because doubting themselves means admitting the possibility that they've been cheering on the surgical maiming and chemical sterilisation of minors, all in service of a trendy, unfalsifiable, quasi-religious ideology.
Dit is ook de duistere, ongemakkelijke kant die zelden benoemd wordt in het debat.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:30 schreef Nober het volgende:
[..]
[ x ]
[..]
https://x.com/jk_rowling/status/1900149679389577471
De bron is de NOS dus de meeste mensen met een werkend brein nemen de berichtgeving niet al te serieus maar dit is regelrecht nepnieuws.quote:dreigt Trump om trans sporters in aanloop naar de Olympische Spelen van 2028 de toegang tot de VS te ontzeggen
Oude blanke mannen zoals J.K. Rowling?quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:30 schreef 215 het volgende:
Waar zijn al die foopen zo bang voor? Of iemand nu Karel of Margriet genoemd wil worden maakt toch niet uit?
Ook of iemand man of vrouw wil zijn, zeker na ombouwen kan je toch iemand gewoon noemen zoals die person dat wil. Het is nu ook weer niet zo dat het elke week weer anders is. En al zou het elke week anders zijn...
Waarom worden die oude witte mannen er zo kwaad om?
Het issue is breder dan deze spreker, waarvan ik al aangaf dat zijn gedrag richting pesterij gaat.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Makkelijk en geen issue. Als iemand zich heeft laten ombouwen naar man/vrouw dan hoeven we daar niet zo panisch over te doen en kan je hem/haar gewoon aanspreken op haar/zijn gender.
Dat is inderdaad kinderachtig en ik zou het zelf ook niet gedaan hebben maar ik vind anderen dwingen mee te gaan in jouw gewenste fantasie nog net iets erger.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:25 schreef herverwijderd het volgende:
Iemand die zich duidelijk presenteert als vrouw expres aanspreken als man vind ik best kinderachtig.
Maar ach, zo veel mensen, zoveel meningen.
Die deed zich ook voor als man uit angst anders geen boeken te verkopen. Hypocriet dus.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oude blanke mannen zoals J.K. Rowling?
Het punt was meer dat het niet alleen oude blanke mannen zijn.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:40 schreef 215 het volgende:
[..]
Die deed zich ook voor als man uit angst anders geen boeken te verkopen. Hypocriet dus.
Er is hier geen verwarring toch? Die mevrouw wil als mevrouw aangesproken worden.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:16 schreef Richestorags het volgende:
Als iemand liever met zij wordt aangesproken en daar een operatie voor heeft ondergaan, kan dat best gehonoreerd worden natuurlijk. Toch leidt het wel tot de verwarring dat een transvrouw een vrouw is, wat niet zo is.
Zolang het zonder dwang is en er geen shaming plaatsvindt bij mensen die daar fouten in maken / dat weigeren.
Het is al heel wat dat ze een verwijzing naar het project2025 nepnieuws achterwege laten. Denk dat de stagiair nog niet helemaal wakker was.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De bron is de NOS dus de meeste mensen met een werkend brein nemen de berichtgeving niet al te serieus maar dit is regelrecht nepnieuws.
Mag zij willen maar niemand is daar verplicht toe toch?quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is hier geen verwarring toch? Die mevrouw wil als mevrouw aangesproken worden.
Moet je zoiets verplicht maken om respectvol met elkaar om te kunnen gaan?quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:43 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Mag zij willen maar niemand is daar verplicht toe toch?
Volgens mij spreken we mensen sinds jaar en dag aan op hun geslacht, en niet op hun gender (wat dat ook voor verzinsel mag zijn).quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Zeker wel. Er blijft een intrinsieke verwarring over, namelijk de gedachte dat een transvrouw taalkundig op één hoop gegooid kan worden met een vrouw en de implicaties erachter.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is hier geen verwarring toch? Die mevrouw wil als mevrouw aangesproken worden.
Je maakt de discussie onnodig gecompliceerd.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:48 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zeker wel. Er blijft een intrinsieke verwarring over, namelijk de gedachte dat een transvrouw taalkundig op één hoop gegooid kan worden met een vrouw en de implicaties erachter.
Het feit alleen al dat er statements bestaan met inherente contradicties zoals "transvrouwen zijn vrouwen" laat dit zien. Als transvrouwen vrouwen zijn, staat er vrouwen zijn vrouwen en zou er geen noodzaak moeten zijn om het transaspect nog toe te voegen. Het zijn immers al vrouwen.
Het idee dat je een geslacht kan ombouwen leunt nergens op. Je kunt m.i. beter nadenken over wat het betekent als je van de categorieën man, vrouw, hermafrodiet en transman/transvrouw uitgaat.
Nee want de implicaties hiervan leunen verder dan jouw eigen wereld of die van McBride.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je maakt de discussie onnodig gecompliceerd.
Als ik haar zou tegenkomen zou ik gewoon "mevrouw" zeggen.
Dat is voor haar fijn, voor mij geen moeite.
Voor de rest is het gewoon dwars doen vanuit een bepaalde conservatieve politieke stroming.
Wie heeft er dan wel last van?quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee want de implicaties hiervan leunen verder dan jouw eigen wereld of die van McBride.
Dit is weer een typisch "ik heb er geen last van dus ik doe niet zo moeilijk" statement.
Vrouwen in vrouwengevangenissen, vrouwen in vrouwenkleedkamers, vrouwelijke UFC vechters van wie hun schedel is ingeslagen om maar even een paar voorbeelden te noemen.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wie heeft er dan wel last van?
Het gaat erom dat vrijheid van meningsuiting 2 kanten op werkt, en niet alleen vanuit wokisme naar de rest van de wereld.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:30 schreef 215 het volgende:
Waar zijn al die foopen zo bang voor? Of iemand nu Karel of Margriet genoemd wil worden maakt toch niet uit?
Ook of iemand man of vrouw wil zijn, zeker na ombouwen kan je toch iemand gewoon noemen zoals die person dat wil. Het is nu ook weer niet zo dat het elke week weer anders is. En al zou het elke week anders zijn...
Datzelfde kun je zeggen over haar aanspreken met "meneer". Wie heeft daar precies last van?quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wie heeft er dan wel last van?
Wat moet het heerlijk zijn zo naďef door het leven te kunnen gaan.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je maakt de discussie onnodig gecompliceerd.
Inderdaad. Als iemand er duidelijk blij mee is en eindelijk zichzelf kan zijn, is dat toch alleen maar mooi?quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:30 schreef 215 het volgende:
Zijzelf.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Datzelfde kun je zeggen over haar aanspreken met "meneer". Wie heeft daar precies last van?
Zijzelf. Maar iemand opzettelijk pijn doen is blijkbaar de nieuwe trend en als je wel iemand met empathie bent, ben je 'woke' en voelen de conservatiefjes zich iets 'opgedrongen' door wokequote:Op donderdag 13 maart 2025 14:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Datzelfde kun je zeggen over haar aanspreken met "meneer". Wie heeft daar precies last van?
Je hebt veel ervaring binnen deze discussie, dat blijkt uit het gemak waarmee je argumenten oplepelt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Vrouwen in vrouwengevangenissen, vrouwen in vrouwenkleedkamers, vrouwelijke UFC vechters van wie hun schedel is ingeslagen om maar even een paar voorbeelden te noemen.
TERF's, J.K. Rowling.
Ja, dat is heerlijk. Je hebt er geen weet van hoe heerlijk het is.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:03 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Wat moet het heerlijk zijn zo naďef door het leven te kunnen gaan.
Wat doet dit er toe?quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:07 schreef Zoddie het volgende:
ze ziet er verder ook wel aardig vrouwelijk uit.
Iedereen kan een hormoonkuur starten en zijn 'oude' geslacht operatief laten verwijderen. Dat kan dus wel. Dat je dan bepaalde passieve onderdelen overhoudt, maakt de geslachtsverandering niet onbestaand. Verdiep je er eens in, zou ik zeggen, ipv te ontkennen dat iets bestaat omdat je het te moeilijk vindt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:08 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Maar ik ga niet mee met het waanidee dat een mens van geslacht kan veranderen.
Ik heb echt nog nooit gelezen dat iemand van XX chromosomen XY chromosomen heeft kunnen maken.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:12 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Iedereen kan een hormoonkuur starten en zijn 'oude' geslacht operatief laten verwijderen. Dat kan dus wel. Dat je dan bepaalde passieve onderdelen overhoudt, maakt de geslachtsverandering niet onbestaand. Verdiep je er eens in, zou ik zeggen, ipv te ontkennen dat iets bestaat omdat je het te moeilijk vindt.
Als die man zonder penis zoveel vrouwelijke hormonen slikt dat ze lijkt op een vrouw, dan vind ik het een vrouw. Maar kennelijk verdeel jij je wereld in zwart en wit. Wel of geen penis. Mooi man. Lekker overzichtelijk, lekker simpel.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:13 schreef Alloch87 het volgende:
Een man zonder penis is geen vrouw. Het is een man zonder penis.
In het geval dat iemand middels een hormoonkuur of operaties zijn oorspronkelijke geslacht laat verwijderen, dan zou die persoon hoogstens geslachtsneutraal worden, dus noch man noch vrouw. Misschien wil ik nog wel zo ver gaan om te erkennen dat dat bestaat. Maar dat een man een vrouw kan worden of omgekeerd, is naar mijn mening gewoon een waanidee.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:12 schreef SEMTEX het volgende:
Iedereen kan een hormoonkuur starten en zijn 'oude' geslacht operatief laten verwijderen. Dat kan dus wel. Dat je dan bepaalde passieve onderdelen overhoudt, maakt de geslachtsverandering niet onbestaand. Verdiep je er eens in, zou ik zeggen, ipv te ontkennen dat iets bestaat omdat je het te moeilijk vindt.
Enigszins.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt veel ervaring binnen deze discussie, dat blijkt uit het gemak waarmee je argumenten oplepelt.
Je eerste zin beargumenteerde ik ook niet en in mijn eerste post gaf ik aan dat ik dit richting pesten vind gaan. Maar gezien dit Nieuws en Achtergronden heet ga ik in op de achtergronden en daar gaan mijn punten over.quote:Ik vind het geen argumenten waarom je Sarah geen "mevrouw" kan noemen.
Ik vind het vooral argumenten over punten die hun weg nog niet goed gevonden hebben in deze discussie.
Het was een antwoord op je vraag wie er last van hebben. Geen waardeoordeel over dat de "juiste personen" zijn.quote:En wat J.K Rowling en TERF's vinden zal me m'n kont roesten, eigenlijk.
Dus jij zou 100 miljoen neerleggen voor een goed nageschilderde van Gogh?quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:16 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Als die man zonder penis zoveel vrouwelijke hormonen slikt dat ze lijkt op een vrouw, dan vind ik het een vrouw. Maar kennelijk verdeel jij je wereld in zwart en wit. Wel of geen penis. Mooi man. Lekker overzichtelijk, lekker simpel.
En bespaar je de moeite, ik heb hermafrodieten al geďntroduceerd.quote:Ik zal ook in dit topic dan maar niet beginnen over hermafrodieten, want dat lijkt me wel heel lastig als je de wereld verdeelt in wel of geen penis.
Ik hanteer:quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
In het geval dat iemand middels een hormoonkuur of operaties zijn oorspronkelijke geslacht laat verwijderen, dan zou die persoon hoogstens geslachtsneutraal worden, dus noch man noch vrouw. Misschien wil ik nog wel zo ver gaan om te erkennen dat dat bestaat. Maar dat een man een vrouw kan worden of omgekeerd, is naar mijn mening gewoon een waanidee.
Waarom noem je haar hem? Dit is onbeschoft.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:07 schreef Zoddie het volgende:
Ik vind het gewoon onbeschoft.
Het is een collega, zo moeilijk is het niet om hem haar te noemen, ze ziet er verder ook wel aardig vrouwelijk uit.
Ook al heb je wat tegen transgenders dan nog moet je wel normaal en beleefd kunnen zijn.
Lekker belangrijk wat jij vindt. Precies ook waar het fout gaat bij die sekte... ik vind dit, dus dan moet jij dat ook vinden.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:16 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Als die man zonder penis zoveel vrouwelijke hormonen slikt dat ze lijkt op een vrouw, dan vind ik het een vrouw. Maar kennelijk verdeel jij je wereld in zwart en wit. Wel of geen penis. Mooi man. Lekker overzichtelijk, lekker simpel.
Ik zal ook in dit topic dan maar niet beginnen over hermafrodieten, want dat lijkt me wel heel lastig als je de wereld verdeelt in wel of geen penis.
Prima, maar sta er dan ook voor open als mensen wél nadenken over wat dat op metaniveau betekent.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik hanteer:
- wil iemand mevrouw genoemd worden, dan noem ik diegene mevrouw
- wil iemand meneer genoemd worden, dan noem ik diegene meneer
Mocht ik daar de fout in gaan, naar een persoon toe, dan bied ik m'n excuses aan en ga ik geen verzoek doen om de broek te laten zakken of een DNA-test bij me in te leveren.
Meer drukte hoe je er niet om te maken en dan kan je heel gelukkig, zorgeloos en naďef als ik door het leven gaan.
Oké, in dit geval gaat het om een publiek persoon, dus je weet dat die persoon trans is.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Prima, maar sta er dan ook voor open als mensen wél nadenken over wat dat op metaniveau betekent.
En dat mensen hier niet in mee willen gaan, zonder dat dat vervalt in pestgedrag. Eén ding kunnen we vanuit gaan: wat je ook vindt van Trans, die mensen hoeven niet geridiculiseerd, aangevallen of juridisch buitengesloten te worden.
Verder mogen ze wel bekritiseerd en gelimiteerd worden in hun wensen, zoals ieder ander mens.
Hartstikke fijn dat jij zo'n onderdanig typetje bent die sorry zegt voor dingen die die niet fout heeft gedaan, maar gelukkig is niet iedereen zo.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik hanteer:
- wil iemand mevrouw genoemd worden, dan noem ik diegene mevrouw
- wil iemand meneer genoemd worden, dan noem ik diegene meneer
Mocht ik daar de fout in gaan, naar een persoon toe, dan bied ik m'n excuses aan en ga ik geen verzoek doen om de broek te laten zakken of een DNA-test bij me in te leveren.
Meer drukte hoe je er niet om te maken en dan kan je heel gelukkig, zorgeloos en naďef als ik door het leven gaan.
quote:
Dus de ene heeft er last van als hij een meneer moet aanspreken als mevrouw.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:07 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Zijzelf. Maar iemand opzettelijk pijn doen is blijkbaar de nieuwe trend en als je wel iemand met empathie bent, ben je 'woke' en voelen de conservatiefjes zich iets 'opgedrongen' door woke
Dat heeft niets met onderdanigheid te maken maar met respect voor mensen.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:33 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Hartstikke fijn dat jij zo'n onderdanig typetje bent die sorry zegt voor dingen die die niet fout heeft gedaan, maar gelukkig is niet iedereen zo.
Spijker en kop, en hier leg je ook precies het probleem bloot en de reden dat mensen weigeren in deze hysterie mee te gaan. Respect en vrijheid van meningsuiting werkt 2 kanten op.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
[..]
Dus de ene heeft er last van als hij een meneer moet aanspreken als mevrouw.
De andere heeft er last van als hij als meneer niet aangesproken wordt als mevrouw.
Beiden hebben dus last van iets wat de ander wil. Waarom zou het ongemak van de ene zwaarder wegen dan het ongemak van de ander?
quote:
Juist ja, jij oordeelt niet.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor de rest is het gewoon dwars doen vanuit een bepaalde conservatieve politieke stroming.
Het is toch ook dwars doen vanuit een conservatieve politieke stroming. Dat is een vaststelling, geen oordeel.quote:
Als iemand eruit ziet als een mevrouw of een meneer zeg ik mevrouw of meneer ja. Je moet met de eerste aanname werken als je iemand aanspreekt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oké, in dit geval gaat het om een publiek persoon, dus je weet dat die persoon trans is.
En bij Marjolein Faber weet je dat ze toch echt niet trans is.
Maar stel dat je iemand tegenkomt die je niet eerder hebt ontmoet, zeg je dan gewoon netjes meneer / mevrouw of vraag je om de broek te laten zakken en ga je op basis daarvan bepalen hoe je die persoon aanspreekt?
En dat is dan toch prima?quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als iemand eruit ziet als een mevrouw of een meneer zeg ik mevrouw of meneer ja. Je moet met de eerste aanname werken als je iemand aanspreekt.
Kan ook een tegenreactie zijn op het dwars doen vanuit een progressieve politieke stroming.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is toch ook dwars doen vanuit een conservatieve politieke stroming. Dat is een vaststelling, geen oordeel.
Is "leven en laten leven" perse dwars dan?quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Kan ook een tegenreactie zijn op het dwars doen vanuit een progressieve politieke stroming.
Heerlijke counter, wetende dat die gast dat van binnen écht niet leuk vindtquote:Zij reageerde daarop meteen door Self te bedanken als "mevrouw de voorzitter".
Nee, vroeger waren transmensen meer underground, omdat de sfeer net zo conservatief en niet geaccepteerd was. Transmensen zijn er altijd geweest. Sterker nog, er zijn zelfs transdieren. Het is iets wat al zo oud is als Methusalem.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:26 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Lekker belangrijk wat jij vindt. Precies ook waar het fout gaat bij die sekte... ik vind dit, dus dan moet jij dat ook vinden.
Dat ik de wereld enkel verdeel in man/vrouw maak jij er zelf van. Ik besef me dat er afwijkingen zijn, die terecht buiten deze categorieën vallen.
Dat is totaal iets anders dan dat je van geslacht kunt zijn gewisseld omdat je iets van je lichaam afknipt en wat supplementen slikt. Als ik vanavond wat glas in mijn bek mik, mag ik dan ook eisen dat je me voortaal als TL-balk aanspreekt?
Vroeger vonden we dit nog raar, en kregen mensen die dit dachten gewoon nog de hulp die ze nodig hadden. We zijn ver afgegleden.
Je begrijpt de opmerking niet. De progressieve wokies hebben gekrijst over transgenocide, mensen aangevallen die het waagden kritiek te hebben en zonder enige discussie geponeerd dat mensen pronouns moeten gebruiken, vaak met intimidatie en schreeuwen aan toe. Daar ontstaat een conservatieve tegenreactie uit.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is "leven en laten leven" perse dwars dan?
Moeten we met alle verworvenheden terug naar de 30's?
Wat vind je van stemrecht voor mensen met een donkere huidskleur?
En rijbewijzen voor mensen met een donkere huidskleur?
Stemrecht voor vrouwen?
Stemrecht voor transgenders?
Homofilie in het algemeen?
Stemrecht voor homofielen?
Ik bedoel, waarom is de transgender discussie "dwars progressief" en dat andere niet? Of is dat ook "dwars progressief" en zie je dat ook liever teruggedraaid?
Is niet meegaan in iemands waan "niet laten leven"?quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is "leven en laten leven" perse dwars dan?
Moeten we met alle verworvenheden terug naar de 30's?
Wat vind je van stemrecht voor mensen met een donkere huidskleur?
En rijbewijzen voor mensen met een donkere huidskleur?
Stemrecht voor vrouwen?
Stemrecht voor transgenders?
Homofilie in het algemeen?
Stemrecht voor homofielen?
Ik bedoel, waarom is de transgender discussie "dwars progressief" en dat andere niet? Of is dat ook "dwars progressief" en zie je dat ook liever teruggedraaid?
Transdierenquote:Op donderdag 13 maart 2025 14:46 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nee, vroeger waren transmensen meer underground, omdat de sfeer net zo conservatief en niet geaccepteerd was. Transmensen zijn er altijd geweest. Sterker nog, er zijn zelfs transdieren. Het is iets wat al zo oud is als Methusalem.
Het gaat er om dat verworvenheden teruggedraaid worden.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Is niet meegaan in iemands waan "niet laten leven"?
En wat sleep je er nu weer allemaal aan de haren bij? Stemrecht voor homofiele staat niet ter discussie en heeft niets maar dan ook niets te maken met de vraag of je iemand met een piemel aan moest spreken als mevrouw als die persoon dat vraagt. Wat een waanzin.
Er zijn altijd extremen. Dat betekent niet dat je zelf ook in een extreem hokje hoeft plaats te nemen.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:49 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je begrijpt de opmerking niet. De progressieve wokies hebben gekrijst over transgenocide, mensen aangevallen die het waagden kritiek te hebben en zonder enige discussie geponeerd dat mensen pronouns moeten gebruiken, vaak met intimidatie en schreeuwen aan toe. Daar ontstaat een conservatieve tegenreactie uit.
Er is geen één fundamentaal debat gevoerd over de kwestie.
Je andere vragen kan ik niet zoveel mee eerlijk gezegd, ik vind ze nogal suggestief.
Welkom bij het dierenrijk: https://www.vice.com/nl/a(...)non-binaire-beesten/quote:
Wie ben jij om te oordelen dat het enkel te maken heeft met dwars doen? Ik denk dat er voor heel veel mensen die niet meegaan in deze show er een duidelijke en serieuze overtuiging aan hangt. Wat mij betreft is het bijvoorbeeld een ontzettende middelvinger naar vrouwen, en een beweging die jaren van emancipatie zomaar ineens teniet kan doen.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is toch ook dwars doen vanuit een conservatieve politieke stroming. Dat is een vaststelling, geen oordeel.
Daar is iedereen het mee eens die hier discussieert.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn altijd extremen. Dat betekent niet dat je zelf ook in een extreem hokje hoeft plaats te nemen.
Als van jou wordt verlangd dat je iets doet, mag je als tegenprestatie daar ook je mening over geven. Laten we het zo zeggen: als jij Piet heet en je vraagt dat ik jou morgen Jan noem, vraag je iets van mij. Je creëert daarmee een transactie. Onderdeel van die transactie is feedback daarop.quote:Je kan gewoon "meneer" en "mevrouw" zeggen en je mening achterwege laten. Dat is fatsoen.
Dat je mannen die zich vrouw voelen verplicht aan moet spreken als mevrouw is geen verworvenheid.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat er om dat verworvenheden teruggedraaid worden.
Hoever wil je gaan met dat terugdraaien?
Dat is niet "met de haren erbij slepen", dat is gewoon een open vraag.
Wie is toch die woke? Man of vrouw? Of beiden of niks.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:16 schreef Richestorags het volgende:
Woke platform VICE sinds ze van Disney zijn. Wat ze schrijven is helemaal niet zo revolutionair maar daar gaat de discussie niet om.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:53 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Welkom bij het dierenrijk: https://www.vice.com/nl/a(...)non-binaire-beesten/
Er wordt toch ook nergens gesuggereerd dat er vroeger geen transgenders waren?quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:46 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nee, vroeger waren transmensen meer underground, omdat de sfeer net zo conservatief en niet geaccepteerd was. Transmensen zijn er altijd geweest. Sterker nog, er zijn zelfs transdieren. Het is iets wat al zo oud is als Methusalem.
Vicequote:Op donderdag 13 maart 2025 14:53 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Welkom bij het dierenrijk: https://www.vice.com/nl/a(...)non-binaire-beesten/
Oké, kapitein_schaamluis.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat je mannen die zich vrouw voelen verplicht aan moet spreken als mevrouw is geen verworvenheid.
Het is aardig en wellicht netjes als je dat doet, het is geen verplichting en zeker geen verworvenheid.
Er is gelukkig ook nog gewoon de vrijheid een onbeleefde klootzak te zijn.
Je komt heel conservatief op me over.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:56 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Daar is iedereen het mee eens die hier discussieert.
[..]
Als van jou wordt verlangd dat je iets doet, mag je als tegenprestatie daar ook je mening over geven. Laten we het zo zeggen: als jij Piet heet en je vraagt dat ik jou morgen Jan noem, vraag je iets van mij. Je creëert daarmee een transactie. Onderdeel van die transactie is feedback daarop.
Je zegt het op een manier alsof je een oordeel hebt over conservatieven. Maar dat heb je niet... toch?quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je komt heel conservatief op me over.
Ik? Ik zou niet durven.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:02 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Je zegt het op een manier alsof je een oordeel hebt over conservatieven. Maar dat heb je niet... toch?
Jij denkt nu dat je mij raakt of kwetst maar het interesseert me werkelijk geen zak en ik verdedig jouw vrijheid mij te beledigen.quote:
"Er is gelukkig ook nog gewoon de vrijheid een onbeleefde klootzak te zijn."quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Jij denkt nu dat je mij raakt of kwetst maar het interesseert me werkelijk geen zak en ik verdedig jouw vrijheid mij te beledigen.
Als jij net zo consequent was als ik dan:
- hadden we deze discussie niet
- dan zou je mij niet bewust proberen te beledigen om je punt te maken.
Dus behalve dat je inconsequent bent ben je ook nog hypocriet.
Wat voor last heb je daar nou vanquote:Op donderdag 13 maart 2025 14:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
[..]
Dus de ene heeft er last van als hij een meneer moet aanspreken als mevrouw.
De andere heeft er last van als hij als meneer niet aangesproken wordt als mevrouw.
Beiden hebben dus last van iets wat de ander wil. Waarom zou het ongemak van de ene zwaarder wegen dan het ongemak van de ander?
Prima, dan ben ik conservatief op dit vlak. Omdat ik liever wil dat vrouwenrechten bewaard blijven / gewaarborgd blijven en de vrijheid om van expressie gewaarborgd blijft dan dat we gevoelens van individuen no matter what niet willen kwetsen.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je komt heel conservatief op me over.
En het vrouwenrecht om als man door het leven gaan wil je ook bewaren?quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Prima, dan ben ik conservatief op dit vlak. Omdat ik liever wil dat vrouwenrechten bewaard blijven / gewaarborgd blijven en de vrijheid om van expressie gewaarborgd blijft dan dat we gevoelens van individuen no matter what niet willen kwetsen.
Dat recht is er dus niet, dat is nu juist de hele discussie.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En het vrouwenrecht om als man door het leven gaan wil je ook bewaren?
Zoals ik zei verdedig ik die vrijheid maar dat maakt jou wel inconsequent en hypocriet.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Er is gelukkig ook nog gewoon de vrijheid een onbeleefde klootzak te zijn."
Misschien moet je even aan de vrouw met gebroken jukbeen die zeven hechtingen nodig had in de UFC vragen wat voor last zij er nou weer van hebben dat we doen alsof een transvrouw een vrouw is.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:06 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Wat voor last heb je daar nou vanMisschien zie je zo iemand niet als vrouw maar dan is het toch een kleine moeite?
https://bjj-world.com/tra(...)her-female-opponent/quote:“I’ve fought a lot of women and have never felt the strength that I felt in a fight as I did today. I can’t answer whether it’s because she was born a man or not because I’m not a doctor. What I can is that I’ve never felt so overpowered ever in my life, and I am an abnormally strong female. I’m afraid I still have to disagree with Fox fighting. She can pursue any career but when it comes to a combat sport I think it just isn’t fair.” – Tamikka Brents said in an interview after the fight
Dat recht bestaat niet.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Of ik er last van heb is helemaal de discussie niet.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:06 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Wat voor last heb je daar nou vanMisschien zie je zo iemand niet als vrouw maar dan is het toch een kleine moeite?
Welk recht?quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uhhh dat Trump dit wilt is gewoon een feit.quote:Op donderdag 13 maart 2025 13:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
De bron is de NOS dus de meeste mensen met een werkend brein nemen de berichtgeving niet al te serieus maar dit is regelrecht nepnieuws.
Waar het vaak fout gaat in dit soort discussies is dat sommige mensen op persoonlijk niveau denken en alles op zichzelf betrekken (ook bij migratie e.d.) en anderen op metaniveau.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Of ik er last van heb is helemaal de discussie niet.
Wat heeft die meneer er nou voor last van dat hij geen mevrouw wordt genoemd? Daar kan hij toch gewoon zijn schouders over ophalen en verder gaan.
Het is een dikke middelvinger naar vrouwen. Zij hebben jarenlang moeten strijden (en moeten dat nog) om gelijke rechten als mannen te hebben. Jarenlang hebben zij er bijvoorbeeld voor moeten vechten om ook op professioneel niveau te mogen sporten, en ook nu nog moeten ze er voor vechten om er een fatsoenlijk salaris aan over te houden.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:06 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Wat voor last heb je daar nou vanmoeite?
Dat is dus geen feit.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:16 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Uhhh dat Trump dit wilt is gewoon een feit.
https://fortune.com/2025/(...)r-athletes-olympics/
Dit inderdaad. En zodra je het onderwerp inderdaad breder probeert te trekken dan de eigen bubbel, slaat het even om zich heen en loopt het weg voor de discussie.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waar het vaak fout gaat in dit soort discussies is dat sommige mensen op persoonlijk niveau denken en alles op zichzelf betrekken (ook bij migratie e.d.) en anderen op metaniveau.
Noem het een intelligentieverschil, objectief vs subjectief, emotioneel vs rationeel. Het maakt niet zo uit hoe je het wil duiden, maar het is precies waar het spaak loopt.
Ik persoonlijk zie het als een vrij egoďstisch denkbeeld. Het zelf en de eigen ervaringen centraal stellen.
-Vrouwenrechten worden niet geschonden als je "vrouw" tegen een "vrouwachtig persoon" zegt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Prima, dan ben ik conservatief op dit vlak. Omdat ik liever wil dat vrouwenrechten bewaard blijven / gewaarborgd blijven en de vrijheid om van expressie gewaarborgd blijft dan dat we gevoelens van individuen no matter what niet willen kwetsen.
Ja, tuurlijk, dit probleem was natuurlijk uitgelokt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 14:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oké, in dit geval gaat het om een publiek persoon, dus je weet dat die persoon trans is.
En bij Marjolein Faber weet je dat ze toch echt niet trans is.
Maar stel dat je iemand tegenkomt die je niet eerder hebt ontmoet, zeg je dan gewoon netjes meneer / mevrouw of vraag je om de broek te laten zakken en ga je op basis daarvan bepalen hoe je die persoon aanspreekt?
Dat staat toch los van slechts het aanspreken?quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Misschien moet je even aan de vrouw met gebroken jukbeen die zeven hechtingen nodig had in de UFC vragen wat voor last zij er nou weer van hebben dat we doen alsof een transvrouw een vrouw is.
[..]
https://bjj-world.com/tra(...)her-female-opponent/
Je moet eens opletten als je ooit een vrouw spreekt hoe weerbaar ze eigenlijk zijn. Dit kunnen ze makkelijk aan hoor.quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:18 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Het is een dikke middelvinger naar vrouwen. Zij hebben jarenlang moeten strijden (en moeten dat nog) om gelijke rechten als mannen te hebben. Jarenlang hebben zij er bijvoorbeeld voor moeten vechten om ook op professioneel niveau te mogen sporten, en ook nu nog moeten ze er voor vechten om er een fatsoenlijk salaris aan over te houden.
Er zijn ook gewoon hermafrodiet MENSEN hoor...quote:Op donderdag 13 maart 2025 15:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Vice
Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.
Er bestaan geen transdieren. Er zijn sommige diersoorten die hermafrodiet of tweeslachtig zijn, dat zijn allemaal dieren die ver af staan van de mens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |